КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/7452/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петренко О.С., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу
до відповідача: Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, вул. В. Перспективна, 55, м. Кропивницький,25006
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00048670705 від 29.06.2023 року, яким визначено грошове зобов`язання в сумі 134 942,54 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані дії, вчинені відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, у зв`язку з чим порушене право підлягає відновленню.
Ухвалою суду від 08.09.2023 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) (а.с.63).
На адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки дії податкового органу вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені нормами чинного законодавства.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, представники відповідача проти позову заперечили.
Відповідно до усної ухвали, занесеної до протоколу судового засідання 17.10.2023, подальший розгляд справи проведено в порядку письмового провадження.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
17.06.2021 року позивач (Продавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю "БПГ" (Болгарія, далі - ТОВ "БПГ", Покупець) уклали договір поставки № 17/06.
Згідно п. 1.1. Договору № 17/06 продавець зобов`язується поставити у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити "Товар". Склад "Товару" визначається специфікаціями, що є невід`ємною частиною цього Договору . Загальна сума Договору № 17/06 складає 116 000 євро (п. 3.2).
Згідно п.3.3 Договору № 17/06 оплата товару здійснюється покупцем переказом коштів на розрахунковий рахунок продавця на підставі виставлених рахунків протягом 7 банківських днів після отримання рахунку. Остаточно оплата має бути здійснена не пізніше 365 днів з моменту відвантаження товару.
Відповідно до специфікації № 1 до договору № 17/06 від 17.06.2021 найменування товару - живильник-дозатор, барботер, контрольно-наглядова цистерна з монтажним комплектом на загальну суму 116 000 Євро.
На виконання умов договору № 17/06 позивач відвантажив ТОВ "БПГ" товар, згідно митних декларацій, оформлені в режимі «ЕК 10», а саме: № UA 110280/2921/004451 від 23.06.2021; № UA 110280/2921/004453 від 23.06.2021; № UA 110280/2921/004454 від 23.06.2021.
Додатковою угодою № 1 від 25.10.2021 до договору № 17/06 сторони внесли зміни до договору, а саме:
Пункт 1 Договору виклали у наступній редакції:
« 1.1. Продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, перерахований у специфікаціях у цьому договорі та які складають його невід`ємну частинку.
1.2. В обов`язки продавця також входить монтаж, установка, шеф-налагодження, випробування та гарантійне обслуговування Товару на умовах, викладених в цьому Договорі.
До п.3.3 розд. 3 договору:
- оплата товару здійснюється покупцем переказом коштів на розрахунковий рахунок продавця частинами. Перший платіж у розмірі 25% від суми рахунку №1 від 17.06.021 р. повинен надійти на розрахунковий рахунок продавця протягом 30-ти календарних днів з моменту підписання акту технічного монтажу товару. Остаточна оплата має бути здійснена не пізніше 365 днів з моменту закінчення гарантійного строку обслуговування товару, який передбачений п.10.2 цього договору».
Додатковою угодою №2 від 19.05.2022 до договору поставки від 17.06.2021 №17/06 внесено наступні зміни : «п. 14.2 розд 14 Сторона, для якої стало неможливим виконання зобов`язань за договором, в зв`язку з настанням обставин форс-мажору, надає іншій стороні документальне підтвердження таких обставин. Належним підтвердженням виникнення форм-мажорних обставин є відповідний документ уповноваженої організації країни сторони, в якій виникли обставини форс-мажору. На підставі викладеного, зацікавлена сторона звільняється від відповідальності за наслідки форс-мажору».
Розрахунки за отриманий товар ТОВ "БПГ" здійснено шляхом перерахування грошових коштів в сумі 252 000 євро, що підтверджено банківськими виписками:
-29.11.2021 в сумі 32 470 євро,
-27.09.2022 в сумі 83 500 євро.
В подальшому, між позивачем (продавець) та компанією-нерезидентом «ECO GARB OOD» укладено договір №L-21-027 від 03.12.2021(а.с.101-107).
Згідно умов укладеного договору позивач, як продавець, зобов`язався поставити товар та передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар, який визначається в специфікаціях. Ціна товару встановлена на умовах поставки СРТ, м. Бургас, Болгарія та складає 14 200 Євро.
На виконання умов договору поставки від 03.12.2021 за №L-21-027 відвантажено нерезиденту товар частини машин спеціального призначення, запчастини до комплексу з переробки твердих побутових відходів, загальною вартістю 14 200 євро або 439 401,96 грн. згідно митної декларації, оформленої в режимі «ЕК 10», а саме UA 101020/2021/026384 від 03.12.2021 на суму 14 200 євро. Граничний строк розрахунків за вказаною операцією з експорту товарів настає 02.12.2022.
Розрахунки за отриманий товар компанією-нерезидентом «ECO GARB OOD» здійснено шляхом перерахування грошових коштів, що підтверджено платіжною інструкцією та банківською випискою АТ "ПриватБанк" по поточному рахунку за 23.02.2023 в сумі 14 185 Євро або 552 261,77 грн., з порушенням граничного строку розрахунків на 83 дні.
Згідно наказу ГУ ДПС у Кіровоградській області від 13.04.2023 №449-п проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контракту від 26.07.2021 №27/09/21, від 03.12.2021 за №L-21-027 за період з 01.10.2021 по 22.05.2023, результати якої оформлено актом від 29.05.2023 №4090/11-28-07-05/32992036 (а.с.79-90).
Перевіркою встановлено порушення вимог ч.ч.1,2 ст.13 Закону України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 №2473-VIII, з урахуванням п.21 розд. ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затв. постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 в частині дотримання законодавчого встановленого строку розрахунків по договору поставки від 03.12.2021 №L-21-027, з порушенням гранично строку розрахунку на 83 днів.
На підставі висновків викладених в акті перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №00048670705 від 29.06.2023, яким визначено грошове зобов`язання на загальну суму 134942,54 грн.
Не погодившись з зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно з частиною першою статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII "Про валюту і валютні операції" Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.
Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.
Частиною другою статті 13 Закону №2473-VIII встановлено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України (НБУ).
Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Відповідно до п. 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
При цьому пп.1 п.22 розділу II Положення №5 визначено, що граничні строки розрахунків, зазначені в п.21 розділу II цього Положення не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.
Згідно з п. 6 ст. 13 Закону України № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
З матеріалів справи встановлено, що законодавчо встановлений строк надходження коштів від нерезидента на виконання договору поставки від 03.12.2021 року № L-21-027 настає 02.12.2022 року.
При цьому, обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що договір поставки від № L-21-027 був укладений в зв`язку неможливістю позивачем належного виконання своїх зобов`язань за договором №17/06.
Вказує, що предмет договору технічного обслуговування обладнання № L-21-027 від 05.11.2021, лист від ТОВ від 11.05.2022 підтверджують, що всі ці правочини стосуються саме належного виконання позивачем своїх зобов`язань за договором №17/06 та фактично є похідними від договору №17/06.
Позивач зазначає, що наявність форс-мажорних обставин не звільняє сторону від виконання своїх зобов`язань за договором, а звільняє лише від відповідальності, тому він був змушений вживати заходи з метою належного виконання своїх зобов`язань шляхом укладення договору № L-21-027.
Бургаською торгово-промисловою палатою в Сертифікаті зафіксовано продовження протиепідемічних заходів та обмежень, пов`язаних з небезпекою поширення інфекції COVID - 19 до 31.03.2022 року.
У зв`язку з чим позиція позивача обумовлена тим, що обставини непереборної сили є загальновідомим фактом, який не потребує додаткового підтвердження жодними документами, які не можна було передбачати та які перешкоджають виконанню Договору від 30.01.2020 №30/01, від 17.08.2020 №17/08, від 21.07.2020 №21/07, від 17.06.2021 №17/06.
Суд зазначає, що у зв`язку з введенням Указом Президента України вiд 24.02.2022 № 64/2022 воєнного стану в Україні, Правлінням НБУ прийнято Постанову вiд 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану", із змінами i доповненнями вiд 07.07.2022, якою встановлено з 05 квітня 2022 року граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів 180 календарних днів. Для операцій, що проведені до 05.04.2022, граничні строки розрахунків становлять 365 календарних днів.
Порушення резидентами граничного строку розрахунків, згідно із частиною п`ятою ст. 13 Закону № 2473-VIII, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відс. суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості.
Відповідно до частини шостої ст. 13 Закону № 2473-VIII, у разі якщо виконання договору за операціями з імпорту товарів зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого НБУ, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Тобто, одна із сторін договору повинна довести, що наявні обставини (введення воєнного стану чи початку бойових дій) мають відношення до конкретного господарського зобов`язання та унеможливлюють після постачання товару або здійснення авансового платежу отримати резидентами валютної виручки або поставку їм імпортного товару на невизначений строк, а також з метою не нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків у період дії форс-мажорних обставин необхідно засвідчити даний факт відповідною довідкою уповноваженої організації (органу) країни нерезидента та/або сертифікатом Торгово-промислової палити України.
Пунктом 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України (далі ТПП) та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого Рішенням Президії ТПП України 18 грудня 2014 року № 44(5) (далі Регламент ТПП) визначено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", а також визначених сторонами за договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідним договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.
Згідно з Регламентом ТПП, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської дiяльностi по кожному окремому договору, виконання якого настало згідно з умовами договору i виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин, шляхом видачу сертифікату ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством та Регламентом.
ТПП України веде єдиний Реєстр сертифікатів, виданих ТПП України та регіональними ТПП (Реєстр сертифікатів), про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та Реєстр уповноважених осіб.
При цьому, Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
Згодом, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні продовжено.
Тобто ТПП України листом повідомила всіх кого це стосується про те, що з 24 лютого 2022 року зазначені обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської дiяльностi України.
Але Регламентом ТПП лист невизначено таким документом як сертифікат, що засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
Таким чином, лист ТПП України не є сертифікатом, що засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Отже, вимоги Закону № 2473-VIII і Регламенту ТПП, а також початок бойових дій на території України, для можливого звільнення платників податків від відповідальності за порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, обґрунтування неможливості виконання зовнішньоекономічного контракту, засвідчується ТПП України сертифікатом про наявність форс-мажорних обставин із зазначенням періоду дії таких обставин.
Враховуючи вищевикладене, відповідної довідки про підтвердження форс-мажорних обставин надано не було, а лист ТПП стосовно форс-мажору не є захистом від штрафів щодо ЗЕД-розрахунків, що свідчить про правомірність висновків податкового органу.
Суд також враховує що ні матеріали справи, ні договір № L-21-027 від 03.12.2021 не містить посилань та документальних підтверджень того, що вказаний договір є продовженням договору №17/06, що свідчить про те, що договір № L-21-027 від 03.12.2021 є самостійним договором, про форс-мажорні обставини якого Бургаською торгово-промисловою палатою в Сертифікаті №31/01.07.2022р. не зазначено.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на викладене, враховуючи предмет заявленого адміністративного позову та обраний позивачем спосіб захисту порушеного права, суд вважає, що зазначена вище позовна вимога задоволенню не підлягає.
Судових витрат, які б підлягали відшкодуванню на користь відповідача з позивача, судом не встановлено.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволені позову Дочірнього підприємства "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного тексту.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду О.С. ПЕТРЕНКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115624097 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.С. ПЕТРЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні