ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/10193/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Рябухи Ю.В.,
прокурора - Лисенко Н.М.,
представника відповідача - Столяр О.П.,
представників третьої особи - Мусійка О.О., Соловйової Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області до Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України, у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Дослідної станції лікарських рослин інституту сільського господарства Північного сходу НААН України в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512, що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області;
- зобов`язати Дослідну станцію лікарських рослин інституту сільського господарства Північного сходу НААН України вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного №62512, що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту".
Позов обґрунтований тим, що за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області розміщена захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №62512, яке через недодержання та порушення її балансоутримувачем Дослідною станцією лікарських рослин інституту сільського господарства Північного сходу НААН України вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, не здатне забезпечити захист цивільного населення і може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. До теперішнього часу захисна споруда цивільного захисту фактично є непридатною для використання за призначенням та не відповідає встановленим стандартам згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту". Невиконання балансоутримувачем обов`язків щодо забезпечення утримання захисних споруд цивільного захисту в належному технічному стані, тобто невиконання (неналежне виконання) службовими особами балансоутримувачів своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, завдає істотної шкоди охоронюваним законом державним інтересам, призводить до руйнування захисних споруд цивільного захисту, вибуття їх з балансового обліку, внаслідок чого такі споруди не здатні забезпечити захист населення, а навпаки створюють загрозу життю та здоров`ю людей у випадку користування ними.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 01.09.2023 /а.с. 54-58/, зазначив, що відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62512 від 09.06.2021 комісія у складі працівників сектору з питань надзвичайних ситуацій виконкому Лубенської міської ради, сектору з питань оборонної роботи та цивільного захисту Лубенської РДА, ГУ ДСНС України в Полтавській області, запропонувала підготувати необхідний пакет документів щодо виключення протирадіаційного укриття №62512 з обліку захисних споруд. Також відповідно до висновку, зазначеного у акті технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (сховища, ПРУ) №62512 від 30.08.2022, комісія Дослідної станції лікарських рослин вирішила клопотати перед Лубенським міським головою щодо прийняття розпорядження (рішення) про виключення захисної споруди (сховище, ПРУ) №62512, що обліковується за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, за погодженням з ДСНС з обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади, як таку, що була включена до нього неправомірно (безпідставно). Враховуючи це, вимога прокуратури зобов`язати відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного №62512, яке визнано уповноваженою комісією із залученням представників позивача 1 та позивача 2, не готовою до використання за призначенням та з пропозицією виключення її з обліку захисних споруд, суперечить законодавчо визначеному повноваженню балансоутримувача - Дослідної станції лікарських рослин. При цьому, після проведеної оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №62512 та складення акту від 09.06.2021 жодного припису не виносилося. У зв`язку із введенням на території України воєнного стану перевірки з початку 2022 року підрозділами ГУДСНС України в Полтавській області не здійснювалися. Щодо готовності протирадіаційного укриття №62512 до суду із позовами про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту у воєнний час ГУДСНС України в Полтавській області не зверталося. ГУДСНС України в Полтавській області на цей час не має законних підстав щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної, пожежної безпеки відносно Дослідної станції лікарських рослин та вжиття адміністративного впливу і реагування, які б зобов`язували власників (балансоутримувачів) об`єкту привести в готовність до використання за призначенням захисні споруди цивільного захисту. Відповідно звернення до Полтавського окружного адміністративного суду із цим позовом на підставі раніше виданих актів неможливо (у зв`язку із закінченням строків позовної давності). Так само неможливо звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), які у 2022 році ГУДСНС України в Полтавській області не проводилися. Таким чином, підстави для звернення Лубенської окружної прокуратури до суду із зазначеним позовом відсутні. Окрім цього, це укриття не є індивідуально визначеним окремим об`єктом нерухомого майна відповідно до даних Єдиного реєстру об`єктів державної власності, а лише його складовою, тобто підвальним приміщенням в основному 3-поверховому лабораторному корпусі Дослідної станції лікарських рослин.
11.09.2023 від відповідача до суду надійшла заява про застосування строку позовної давності та залишення позову без розгляду, яка мотивована тим, що враховуючи посилання прокурора на акти 2020, 2021, 2022 років, як на підставу для звернення до адміністративного суду, тримісячний строк для звернення до суду станом на липень 2023 року (тобто на момент подання позову 10.07.2023) сплинув, про що свідчать також долучені до позову листи від виконавчого комітету Лубенської міської ради, ГУДСНС України в Полтавській області та акт комісії від 09.06.2021 /а.с. 72-73/.
В підготовчому засіданні 05.12.2023 суд усною ухвалою відмовив відповідачу у задоволенні заяви про залишення позовної заяви прокурора без розгляду.
Відмовляючи у задоволенні заяви, суд виходив з наступного.
Так, відповідно до приписів статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
Матеріалами справи підтверджується, що до суду з цим позовом прокурор звернувся 12.07.2023 з дотриманням тримісячного строку після направлення 22.03.2023 відповідних запитів та отримання листів-відповідей на такі запити від виконавчого комітету Лубенської міської ради (лист від 03.04.2023 №01-16/1819, який зареєстрований у Лубенській окружній прокуратурі 13.04.2023, а.с. 16) та ГУДСНС України в Полтавській області (лист від 07.04.2023 №61-01-04-2432/61-11, який зареєстрований у Лубенській окружній прокуратурі 18.04.2023, а.с. 17 зі звороту, 18).
Окрім цього, акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 2020, 2021 та 2022 років є лише підтвердженням порушення, яке триває, на думку прокурора, і на теперішній час.
Конституційний Суд України дійшов висновку про те, що стан регулювання притягнення юридичних осіб до відповідальності, зокрема, щодо визначення строків застосування до них заходів впливу, є неповним і таким, що не відповідає конституційному визначенню України як правової держави. При цьому, законодавець може диференціювати строки притягнення до відповідальності, процедуру застосування заходів впливу до порушників законодавства залежно від особливостей суспільних відносин, що регламентуються зазначеним законодавством.
Особливостями застосування строків звернення суб`єктів владних повноважень до адміністративного суду у справах, пов`язаних з триваючими правопорушеннями, є:
1) триваюче правопорушення передбачає перебування у стані безперервного тривалого вчинення особою протиправних дій (бездіяльності), у зв`язку із чим, зазвичай, це не повинно вважатися пропуском встановленого законом строку звернення до адміністративного суду з позовом суб`єкта владних повноважень стосовно притягнення правопорушника до юридичної відповідальності і це, також, не може бути однозначною підставою для відмови у застосуванні державою примусових заходів, спрямованих на припинення такого правопорушення;
2) встановлення строків звернення до адміністративного суду та залишення позовної заяви без розгляду на підставі їх пропуску не може слугувати меті легалізації триваючого правопорушення та, відповідно, здійснення незаконної діяльності (бездіяльності);
3) строк притягнення до відповідальності публічно-правового характеру встановлюється передусім щодо форм відповідальності майнового (фінансового) характеру та, як правило, не повинен застосовуватися стосовно вжиття заходів юридичної відповідальності, які спрямовані на припинення неправомірної поведінки.
На думку суду, заходи майнового характеру можуть бути вжиті до правопорушника лише у межах строку застосування таких санкцій або строків звернення до суду, однак, пропуск відповідного строку не повинен стояти на заваді припинення (застосування організаційно-правових заходів) триваючої протиправної поведінки (бездіяльності) та слугувати для правопорушника засобом легалізації триваючого правопорушення (зокрема, у сфері дотримання законодавства з питань екології, будівництва, безпеки життєдіяльності та інших сфер, які зачіпають основні конституційні права громадян та стосуються публічних інтересів).
Верховний Суд у постанові від 19.06.2018 у справі №464/2638/17 виснував, що триваюче правопорушення - це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом. Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків. Триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану, за якого об`єктивно існує цей обов`язок, виконанням обов`язку відповідним суб`єктом або припиненням дії відповідної норми закону.
Враховуючи, що за доводами прокурора з 2020 року Дослідна станція лікарських рослин не приводить протирадіаційне укриття №62512 в готовність, порушення продовжує тривати та на дату звернення прокурора до суду з позовом у вказаному випадку не припинили існувати підстави для звернення до суду.
15.09.2023 від відповідача до суду надійшла заява про повернення позовної заяви прокурору /а.с. 75-79/, яка вмотивована відсутністю у ГУДСНС України в Полтавській області, як суб`єкта владних повноважень, в межах своєї компетенції законодавчо передбаченого права на звернення до суду з цим позовом. За інформацією з листа від 18.04.2023 №4191-23 звернення ГУДСНС України в Полтавській області до Полтавського окружного адміністративного суду із цим позовом на підставі раніше виданих актів неможливо (у зв`язку із закінченням строків позовної давності). Так само неможливо звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), які у 2022 році ГУДСНС України в Полтавській області не проводилися. Відтак, оскільки Кодекс цивільного захисту України не передбачає повноважень ГУДСНС України в Полтавській області на звернення до суду із пред`явленими позовними вимогами у якості позивача, то відповідно, й у керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в особі ГУ ДСНС України в Полтавській області також не має права на звернення до суду з такими вимогами.
З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями (частина п`ятнадцята статті 32 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (в редакції, чинній на момент подання цього позову до суду), здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 5) виконання функцій компетентного органу у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки (пункт 3 Положення №1052).
Пунктом 4 Положення №1052 визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: - організовує здійснення заходів щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням, веде загальнодержавний електронний облік захисних споруд цивільного захисту; - складає акти перевірок, приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, інші обов`язкові для виконання розпорядчі документи, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення №1052).
Законом України від 21.04.2021 №2228-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту" із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 "Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки".
Разом з тим, вказаним законом Кодекс цивільного захисту України доповнено статтею 17-1 Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, згідно із пунктами 16, 48, 51 якої такий суб`єкт владних повноважень:
- реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд;
- звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти.
Отже, законодавством передбачено право ДСНС, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування (пункт 48 частини другої статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України).
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".
Отже, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Полтавській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття №62512 на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Таким чином, враховуючи те, що Кодекс цивільного захисту України не передбачає повноважень Головного управління ДСНС України у Полтавській області на звернення до суду із пред`явленими позовними вимогами у якості позивача, то, відповідно, у керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області також не має права на звернення до суду з такими вимогами в інтересах держави в особі Головного управління ДСНС України у Полтавській області.
Разом з тим, у цій справі позовну заяву керівником Лубенської окружної прокуратури Полтавської області подано в інтересах держави не тільки в особі Головного управління ДСНС України у Полтавській області, а й в інтересах держави в особі позивача Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області.
Так, згідно з положеннями частини другої статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту, зокрема, належить: - забезпечення цивільного захисту на відповідній території; - організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; - здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; - організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; - здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Згідно з положеннями підпункту 10 пункту а) частини першої статті 36-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні повноваження: виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані.
З огляду на приписи наведених норм, суд дійшов висновку, що Виконавчий комітет Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області є уповноваженим суб`єктом владних повноважень для вжиття заходів, спрямованих на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту та захисту порушених інтересів держави в цій сфері.
22.03.2023 Лубенською окружною прокуратурою на адресу Виконавчого комітету Лубенської міської ради направлено запит в порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру" з вимогою надати відомості про те, чи планується звернення із позовною заявою до Полтавського окружного адміністративного суду з метою зобов`язання Дослідної станції лікарських рослин Інституту сільського господарства Північного сходу НААН України привести в належний технічний стан захисну споруду цивільного захисту №62512, що розміщена за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району Полтавської області /а.с. 16 зі звороту/.
Однак, за змістом відповіді Виконавчого комітету Лубенської міської ради від 03.04.2023 №01-16/1819 звернення із позовною заявою до Полтавського окружного адміністративного суду з метою зобов`язання Дослідної станції лікарських рослин Інституту сільського господарства Північного сходу НААН України привести в належний технічний стан захисну споруду цивільного захисту №62512 не планується /а.с. 16/.
Таким чином, самостійне не вжиття відповідних заходів уповноваженим суб`єктом владних повноважень - Виконавчим комітетом Лубенської міської ради зумовило звернення керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області.
Враховуючи викладене, в підготовчому засіданні 05.12.2023 суд усною ухвалою відмовив відповідачу у задоволенні заяви про повернення позовної заяви прокурору, а також змінив процесуальний статус Головного управління ДСНС України в Полтавській області з позивача на третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.
Згідно з частиною першою статті 182 КАС України у строк, встановлений судом, позивач має право подати відповідь на відзив, а відповідач - заперечення.
У відповіді на відзив позивач викладає свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх визнання або відхилення. До відповіді на відзив застосовуються правила, встановлені частинами другою - четвертою статті 162 цього Кодексу (частини перша-друга статті 163 КАС України).
Частинами третьою-четвертою статті 162 КАС України передбачено, що копія відзиву та доданих до нього документів повинна бути надіслана (надана) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду; до відзиву додаються: 1) докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем; 2) документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
Ухвалою суду від 24.07.2023 суд запропонував прокурору та позивачам надати до суду відповідь на відзив протягом п`яти днів з дня отримання відзиву відповідача разом з доказами в її обґрунтування та доказами надіслання (вручення) відповіді на відзив і доданих до неї документів іншим учасникам справи.
Зважаючи на відсутність у матеріалах справи документальних доказів направлення відповіді на відзив прокурора іншим учасникам справи /а.с. 82-84/, суд позбавлений можливості врахувати під час розгляду цієї справи доводи зазначеної відповіді.
Виконавчий комітет Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області та Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області не подали до суду заяв по суті справи.
В підготовчому засіданні 05.12.2023 усною ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі за позовом Керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області до Дослідної станції лікарських рослин інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії; призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 11:00 год 13.12.2023.
Прокурор у судовому засіданні 13.12.2023 позовні вимоги підтримала, просила суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 13.12.2023 заперечувала проти задоволення позовних вимог з огляду на їх безпідставність.
Представники ГУ ДСНС України в Полтавській області в судовому засіданні 13.12.2023 підтримали позицію прокурора.
Виконавчий комітет Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області явку свого уповноваженого представника в судове засідання 13.12.2023 не забезпечив, будучи належно повідомленим про дату час та місце його проведення.
Заслухавши вступне слово прокурора, представників відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
До обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади внесене протирадіаційне укриття №62512, що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області.
Балансоутримувачем протирадіаційного укриття №62512 є Дослідна станція лікарських рослин, що не заперечується сторонами та підтверджується матеріалами справи.
Так, за даними облікової картки сховища (протирадіаційного укриття - ПРУ) №62512, датованої 28.09.2012, вказана захисна споруда цивільного захисту належить Дослідній станції лікарських рослин Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України /а.с. 22/.
Згідно з обліковою карткою сховища (протирадіаційного укриття - ПРУ) №62512, технічним паспортом, паспортом протирадіаційного укриття, останнє вбудоване в триповерхову будівлю, призначене для укриття людей, має площу 705,5 кв.м., місткість 405 осіб. Рік введення в експлуатацію 1990. На захисну споруду цивільного захисту (ПРУ) №62512 виготовлено технічний паспорт та інвентаризаційну справу, яка розміщується в КП "Лубенське МБТІ" /а.с. 13-15, 22/.
Наказом Національної академії аграрних наук України №66 від 05.02.2014 виведено Дослідну станцію лікарських рослин з підпорядкування Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України і передано її в підпорядкування Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України та затверджено найменування установи - Дослідна станція лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України, ЄДРПОУ - 00482312. Дослідна станція лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України є правонаступником землі, майна, майнових і немайнових прав та зобов`язань Дослідної станції лікарських рослин з підпорядкування Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України /а.с. 19/.
11.11.2020 представниками Дослідної станції лікарських рослин проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття (ПРУ) №62512, що розміщене за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області. За результатами оцінки складено акт, згідно якого протирадіаційне укриття визначено як не готове до використання за призначенням. Інформація про спеціальний висновок та пропозиції в акті не зазначалися. Однак надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням - доопрацювати документацію на захисну споруду цивільного захисту, провести тренування формування з обслуговування протирадіаційного укриття, провести технічну інвентаризацію захисної споруди цивільного захисту /а.с. 28-29/.
09.06.2021 комісією у складі завідувача сектору з питань надзвичайних ситуацій виконкому Лубенської міськради Міщенка О.О., головного спеціаліста сектору з питань надзвичайних ситуацій виконкому Лубенської міськради Гриня В.Б., провідного спеціаліста відділу благоустрою Управління житлово-комунального господарства виконкому Лубенської міськради Загинайло О.В., головного спеціаліста відділу містобудування та архітектури виконкому Лубенської міськради Парістого В.О., начальника ДПРП 18 ДПРЧ 3 ДПРЗ ГУДСНС України у Полтавській області Іващенка А.В., завідувача сектору з питань оборонної роботи та цивільного захисту Лубенської районної державної адміністрації Полтавської області Устименка М.М., відповідно до розпорядження Лубенського міського голови від 07.06.2021 №240 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття - №62512, розташованого за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області. За результатами оцінки складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62512, згідно якого протирадіаційне укриття визначено як не готове до використання за призначенням. Інформація про спеціальний висновок містить запис: "Розглянути можливість її вилучення за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд (зняти з обліку та перевести в найпростіші укриття) /а.с. 26-27/.
15.07.2022 представниками Дослідної станції лікарських рослин проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття (ПРУ) №62512, що розміщене за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області. За результатами оцінки складено акт, згідно якого протирадіаційне укриття визначено як не готове до використання за призначенням. Інформація про спеціальний висновок, рекомендації та пропозиції в акті не зазначалися /а.с. 24-25/.
Відповідно до висновку, зазначеного у акті технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (сховища, ПРУ) №62512 від 30.08.2022, комісія Дослідної станції лікарських рослин вирішила клопотати перед Лубенським міським головою щодо прийняття розпорядження (рішення) про виключення захисної споруди (сховище, ПРУ) №62512, що обліковується за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, за погодженням з ДСНС з обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади, як таку, що була включена до нього неправомірно (безпідставно) /а.с. 23/.
Згідно з листом Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування НААН України №023 від 14.03.2023, укриття неодноразово проходило оцінку стану готовності за період 2020-2023 років та визнане не придатним для цільового використання /а.с. 21/.
22.03.2023 Лубенською окружною прокуратурою на адресу Виконавчого комітету Лубенської міської ради був направлений запит в порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру" з вимогою надати відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512, що розміщене за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області /а.с. 16 зі звороту/.
За змістом листа-відповіді Виконавчого комітету Лубенської міської ради №01-16/1819 від 03.04.2023 повідомлено, що в межах повноважень, з метою приведення споруд цивільного захисту, розташованих на території Лубенської територіальної громади, у належний стан, виконавчим комітетом Лубенської міської ради проводиться постійна робота з балансоутримувачами (власниками) захисних споруд цивільного захисту (відповідно до загальнодержавного електронного обліку захисних споруд) щодо необхідності приведення таких споруд (що повинні використовуватися для укриття населення) у стан необхідний для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд, а також підтримання у такому стані. Тільки за останні роки питання проведення балансоутримувачами (власниками, управителями та ін.) щорічної оцінки готовності захисних споруд, виконання заходів щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд, здійснення заходів щодо приведення в готовність для укриття населення неодноразово розглядалися на засіданнях місцевої комісії з питань техногенно-екологічної комісії та надзвичайних ситуацій та за результатами розгляду вказаних витань балансоутримувачам (власникам) захисних споруд надсилалися відповідні доручення. Робота з балансоутримувачами (власниками) захисних споруд в подальшому буде продовжена виконавчим комітетом Лубенської міської ради до моменту приведення їх в відповідність до вимог чинного законодавства України /а.с. 16/.
Поряд з цим, 22.03.2023 Лубенською окружною прокуратурою на адресу ГУ ДСНС України в Полтавській області був направлений запит в порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру" з вимогою надати відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512, що розміщене за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області /а.с. 17/.
За змістом листа-відповіді ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-01-04-2432/61-11 від 07.04.2023 повідомлено, що ГУ ДСНС України у Полтавській області у довоєнний час не зверталося до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту. На даний час в ГУ ДСНС України у Полтавській області не має законних підстав щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної, пожежної безпеки відносно зазначених суб`єктів господарювання та вжиття заходів адміністративного впливу і заходів реагування, які б зобов`язували власників (балансоутримувачів, користувачів) об`єкту привести в готовність до використання за призначенням захисні споруди цивільного захисту. Відповідно, на даний час звернення до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами на підставі раніше виданих актів, складених за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), неможливо (у зв`язку із завершенням термінів позовної давності). Так само неможливо звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), які у 2022 році ГУДСНС України в Полтавській області не проводилися /а.с. 17 зі звороту, 18/.
З огляду на отриману від виконкому та органу ДСНС інформацію, Лубенська окружна прокуратура направила до виконкому та органу ДСНС листи, в яких повідомила, що оскільки до цього часу порушення закону в частині приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512 в готовність до використання за призначенням не усунуто, прокуратурою у відповідності до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" буде здійснено представництво інтересів держави в суді при вирішенні питання щодо приведення споруди цивільного захисту у належний стан /а.с. 12, 12 зі звороту/.
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62512 від 13.09.2023 /а.с. 132-139/ протирадіаційне укриття №62512 оцінено як не готове до використання за призначенням.
Вважаючи протиправною бездіяльність Дослідної станції лікарських рослин в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512, що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області та перебуває на його балансі, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2738-IX від 16 листопада 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 01 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом від 16 листопада 2022 року №2738-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року 1932-XII /надалі Закон 1932-XII/ оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
За змістом статті 3 Закону 1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI /надалі КЦЗ України/ захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Цивільним захистом, згідно зі статтею 4 КЦЗ України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 32 КЦЗ України, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою від 10 березня 2017 року №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку /надалі Порядок № 138/.
Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації); утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно із пунктом 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, з-поміж інших, належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів для забезпечення власних об`єктів нерухомого майна засобами цивільного захисту, у тому числі системами протипожежного захисту; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Відповідно до пунктів 5, 6 глави 1 розділу VII Вимог формування з обслуговування захисних споруд забезпечуються засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку відповідно до норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди згідно з додатком 19 до цих Вимог.
Захисна споруда комплектується необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди, згідно з додатком 20 до цих Вимог.
За змістом глави 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що Дослідна станція лікарських рослин, як балансоутримувач захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512, розташованого за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенський район, Полтавська область, в незалежності від наявних у неї фінансових ресурсів має обов`язки з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни, а відтак, посилання відповідача на відсутність коштів для приведення протирадіаційного укриття у готовність до використання за призначенням судом оцінюються критично.
Станом на 2020, 2021, 2022 та 2023 роки протирадіаційне укриття №62512 за результатами проведених оцінок оцінене як таке, що не готове до використання за призначенням, що підтверджується відповідними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та не спростовано відповідачем у ході розгляду справи.
Більш того, актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 13.09.2023 також підтверджено не готовність до використання за призначенням протирадіаційного укриття №62512 і на теперішній час. Вказаним актом рекомендовано провести капітальний ремонт захисної споруди з урахуванням Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, розробити план приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність, а інформацію щодо виконання рекомендацій комісії у термін до 01.10.2023 необхідно подати до виконавчого комітету Лубенської міської ради та Лубенського РУ ГУ ДСНС України у Полтавській області.
На запитання суду щодо виконання рекомендацій комісії, зокрема, щодо розроблення відповідного плану та подання його уповноваженим органам, представник відповідача відповіді не надала, вказавши, що такою інформацією не володіє.
У відзиві на позовну заяву відповідач вказав на те, що захисна споруда (сховище, ПРУ) №62512, що обліковується за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, має бути виключена за погодженням з ДСНС з обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади, як така, що була включена до нього неправомірно (безпідставно), у зв`язку з чим згідно висновку, зазначеного у акті технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (сховища, ПРУ) №62512 від 30.08.2022, комісія Дослідної станції лікарських рослин вирішила клопотати перед Лубенським міським головою щодо прийняття розпорядження (рішення) про виключення захисної споруди (сховище, ПРУ) №62512 з обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади.
Відповідно до пункту 28 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" від 10.03.2017 №138, передбачено, що у разі встановлення неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд у випадках, передбачених вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, визначеними МВС, підготовка пропозицій щодо подальшого використання захисних споруд, зокрема щодо їх виключення з фонду захисних споруд, належить до повноважень балансоутримувачів.
Відповідачем як балансоутримувачем захисної споруди до матеріалів справи не надано доказів вжиття заходів по виключенню захисної споруди (сховище, ПРУ) №62512 з обліків фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади та прийняття відповідного рішення уповноваженим на те органом.
Як наслідок, наразі вказана споруда продовжує перебувати на обліку фонду захисних споруд Лубенської територіальної громади як захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №62512, розташоване за адресою: вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенський район, Полтавська область.
Згідно з положеннями частини другої статті 19 Кодексу цивільного захисту України та підпункту 10 пункту а) частини першої статті 36-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Виконавчий комітет Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області є уповноваженим суб`єктом для вжиття заходів, спрямованих на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту та захисту порушених інтересів держави в цій сфері.
Проте, протирадіаційне укриття №62512 залишається не готовим до використання за призначенням, тобто органом місцевого самоврядування неналежним чином здійснюється контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.
Таким чином, самостійне не вжиття відповідних заходів Виконавчим комітетом Лубенської міської ради зумовило звернення керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, оскільки не приведення протирадіаційного укриття №62512 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері захисту життя населення в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України.
Відтак, суд доходить висновку про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В ході розгляду справи відповідач доводи прокурора не спростував, не надав суду належних і допустимих доказів, що свідчили б про приведення протирадіаційного укриття №62512 у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09 липня 2018 року №579.
Зважаючи на це та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Старо-Троїцька, 13, м. Лубни, Полтавська область, 37500, ідентифікаційний код 02910060) в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області (вул. Я. Мудрого, 33, м. Лубни, 37500, Полтавська область, ідентифікаційний код 04057439) до Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України (вул. Покровська, 16а, с. Березоточа, Лубенський район, Полтавська область, 37535, ідентифікаційний код 00482312), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України як балансоутримувача в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512 (підвальне приміщення в основному 3-поверховому лабораторному корпусі Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України), що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області.
Зобов`язати Дослідну станцію лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62512 (підвальне приміщення в основному 3-поверховому лабораторному корпусі Дослідної станції лікарських рослин Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України), що розташоване за адресою: вул. Покровська, 16 а, с. Березоточа, Лубенського району, Полтавської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту".
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 13 грудня 2023 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115624976 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні