ф
УХВАЛА
13 грудня 2023 року
м. Київ
справа №9901/231/21
адміністративне провадження №П/9901/231/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Білак М.В., Єресько Л.О., Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Курбатової В.В.
представників позивача - Сахнацького О.А., Басараб Н.В.,
представника відповідача - Пантюхової Л.Р.,
представника третьої особи: Кабінету Міністрів України - Шокуна О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання представника відповідача про залучення третіх осіб до участі у справі за позовом адвоката Сахнацького Олександра Анатолійовича, поданого в інтересах ОСОБА_1 до Президента України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Служба безпеки України, Рада національної безпеки і оборони України, Кабінет Міністрів України, про визнання протиправним, нечинним та скасування Указу Президента України в частині,
УСТАНОВИВ:
18 червня 2021 року Верховний Суд відкрив провадження у цій справі та призначив її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
12 грудня 2023 року до Верховного Суду надійшло клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі Міністерства внутрішніх справ України та Національної поліції України у статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Клопотання мотивоване тим, що названі суб`єкти були ініціаторами застосування санкцій щодо позивача, тому рішення в цій справі може вплинути на їхні права і обов`язки.
Цю позицію представник відповідача обґрунтовував покликанням на приписи статті 5 Закону України від 14 серпня 2014 року № 1644-VII «Про санкції» (далі - «Закон №1644-VII»), пунктів 3, 6, 11 Порядку підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 888 (далі - «Порядок №888»). Спираючись на приписи цих нормативних актів, представник відповідача наголосив на тому, що пропозиція щодо застосування санкцій, з-поміж інших до позивача, на розгляд Кабінету Міністрів України надійшла від Міністерства внутрішніх справ України. Водночас інформацію щодо осіб, до яких пропонувалося застосувати санкції, названому відомству надала Національна поліція України. Тому зазначених суб`єктів необхідно залучити до участі у справі, що, окрім іншого, сприятиме повному і об`єктивному її розгляду.
У судовому засіданні представниця відповідача підтримала це клопотання.
Представник Кабінету Міністрів України у судовому засіданні підтримав клопотання представника відповідача.
Представники позивача заперечили щодо задоволення цього клопотання з підстав його необґрунтованості.
Розглянувши клопотання і вислухавши думку учасників справи, Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення цього клопотання з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 49 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1644-VII пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.
Відповідно до пункту 3 Порядку №888 підготовка та внесення Кабінетові Міністрів України пропозицій щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій здійснюється відповідно до законодавства, у тому числі з урахуванням вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950 (Офіційний вісник України, 2007 р., № 54, ст. 2180; 2011 р., № 88, ст. 3199), державними органами, до повноважень яких належить забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері, в якій настали підстави для застосування санкцій (були вчинені дії іноземної держави, іноземної юридичної чи фізичної особи, інших суб`єктів) (далі - ініціатор), якщо інше не передбачено цим Порядком.
Відповідно до пункту 6 Порядку №88 заінтересовані органи за зверненням та в установлений ініціатором строк подають висновки, інформаційно-аналітичні матеріали та інші документи, необхідні для підготовки проекту рішення Кабінету Міністрів України, з урахуванням вимог, встановлених у пунктах 4 і 5 цього Порядку.
Відповідальність за повноту і достовірність відомостей, викладених у проекті рішення Кабінету Міністрів України та пояснювальній записці до нього, несе їх ініціатор, а також інші заінтересовані органи, які подавали ініціатору інформацію.
Ініціатор схвалених Кабінетом Міністрів України пропозицій щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій є відповідальним за супроводження відповідного рішення Кабінету Міністрів України в Апараті Ради національної безпеки і оборони України до їх розгляду Радою національної безпеки і оборони України (пункт 11 Порядку №888).
Під час обговорення клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб суд з`ясував, що рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведене в дію спірним Указом, ухвалене на підставі пропозицій, які внесли Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України та Національний банк України.
Пропозиції Кабінету Міністрів України оформлені Розпорядженням від 14 травня 2021 року №442-р «Про внесення пропозицій щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Проєкт цього Розпорядження на розгляд Уряду подало Міністерство внутрішніх справ України, а відомості про осіб, до яких пропонувалося застосувати санкції, надала Національна поліція України, яка, відповідно до пункту 6 Порядку №888, відповідальна за їх повноту і достовірність.
Зважаючи на визначений законом механізм застосування санкцій та участь у цьому процесі Міністерства внутрішніх справ України і Національної поліції України, які були тими суб`єктами, які ініціювали застосування санкцій до ОСОБА_1, у зв`язку з чим розробили відповідний проєкт розпорядження, який подали Кабінету Міністрів України, вже на підставі пропозицій якого позивач (у контексті спірних правовідносин цієї справи) був включений до переліку осіб додатку 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року, введеного в дію Указом Президента України від 21 травня 2021 року №203/2021, колегія суддів вважає, що розгляд цієї справи буде неповним, якщо не охоплюватиме питання про те, що спонукало названих вище суб`єктів ініціювати ці санкції. Водночас, результат судового розгляду справи, зважаючи на заявлені позовні вимоги і їх мотиви, може спричинити правові наслідки для названих державних органів.
З уваги на наведені міркування колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість клопотання представника відповідача.
Керуючись статтею 49 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
Задовольнити клопотання представника відповідача про залучення третіх осіб у справі.
Залучити Міністерство внутрішніх справ України та Національну поліцію України до участі у справі у статусі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Встановити Міністерству внутрішніх справ України та Національній поліції України десятиденний строк з дня отримання копії ухвали для подання до суду пояснень щодо позову та документів, які підтверджують надіслання (надання) пояснень й доданих до них доказів іншим учасникам справи.
Встановити сторонам і третім особам триденний строк з дня отримання пояснень Міністерства внутрішніх справ України та Національну поліцію України для подання до суду відповіді на пояснення і документів, що підтверджують надіслання (надання) відповіді й доданих до неї доказів іншим учасникам справи.
Надіслати учасникам справи копію цієї ухвали, а Міністерству внутрішніх справ України та Національній поліції України, крім вказаної ухвали, також надіслати копію позовної заяви й доданих до неї документів разом з пам`яткою про права і обов`язки сторін та осіб, які беруть участь у справі, що передбачені статтями 44, 45, 47 КАС України.
Відкласти розгляд справи на 7 лютого 2024 року на 11:30 год.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і не може бути оскаржена.
Повний текст ухвали складений 13 грудня 2023 року.
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
Н.М. Мартинюк
М.В. Білак
Л.О. Єресько
А.В. Жук
Ж.М. Мельник-Томенко,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 14.12.2023 |
Номер документу | 115630123 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Президента України, з них: |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мартинюк Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні