Рішення
від 13.12.2023 по справі 752/15560/23
ГОЛОСІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 752/15560/23

Провадження № 2/752/6252/23

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

13 грудня 2023 року місто Київ

Голосіївський районний суд м. Києва у складі:

головуючого судді: Ольшевської І.О.,

за участю секретаря судових засідань Стороженко С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Юнівес» про визнання незаконним рішення про відмову у виплаті страхового відшкодування та стягнення коштів у якості страхового відшкодування, -

ВСТАНОВИВ:

До Голосіївського районного суду м. Києва звернувся ОСОБА_1 із позовом, за результатом якого просить суд визнати незаконним та необґрунтованим рішення Приватного акціонерного товариства «Страхова Компанія «Юнівес» щодо відмови у виплаті страхового відшкодування по страховій справі № ГО-15671/ХВ від 21 вересня 2022 року та зобов`язати відповідача виплатити позивачу страхове відшкодування в розмірі 80 000,00 гривень.

В обґрунтування позову зазначає, що 11 серпня 2022 року в Одесі на вулиці Середньофонтанській відбулася дорожньо-транспортна пригода між автомобілями Mercedes-Benz ML 250 CDI (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) та Nissan Primasta (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), що належить ОСОБА_2 . Транспортний засіб Курського застрахований у ПрАТ «СК ЮНІВЕС» за полісом обов`язкового страхування. На місці події був складений електронний протокол №398D25EF4359 від 11 серпня 2022 року. Відповідно до інструкції та законодавства, якщо в ДТП залучені лише застраховані авто, без постраждалих та за згодою водіїв, вони можуть скласти європротокол та покинути місце події. Згідно вимог закону, водії мали надати страховику інформацію про подію протягом трьох робочих днів. Позивач відправив повідомлення та заяву про відшкодування страховику. Страхова компанія кваліфікувала цю подію як страховий випадок і відкрила страхову справу № ГО-15671/ХВ. Однак, 21 вересня 2022 року відповідач відмовив у виплаті, посилаючись на те, що учасники ДТП від`їхали з місця події до складання європротоколу, не зробили фото з усіх сторін транспортних засобів та покинули місце події до складання повідомлення про ДТП. Щодо незаконності та необґрунтованості рішення ПрАТ «СК «ЮНІВЕС» про відмову у виплаті страхового відшкодування є наступне. По-перше, в рішенні помилково визначено, що водії з`їхали з місця ДТП перед складанням протоколу. Фактично вони завершили маневр, після чого виявили подію та негайно фотографували та повідомили про неї. По-друге, компанія обґрунтовує своє рішення вимогою зробити фото ДТП з усіх чотирьох сторін, але ця вимога не передбачена жодними чинними законодавчими актами, включаючи Інструкцію № 272/2011. Позивач вважає, що рішення є необґрунтованим та просить стягнути страхове відшкодування на його користь на підставі зазначених обставин.

Ухвалою судді від 10 серпня 2023 року за поданим позовом відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач про судовий розгляд справи повідомлявся у спосіб, передбачений ЦПК України, шляхом направлення копії ухвали про відкриття провадження у справі та позовної заяви з додатками, яку відповідач отримав 31.10.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Відзив на позов відповідачем у визначений термін не надано.

Суд, у порядку спрощеного позовного провадження, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються, відповідно до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов до наступних висновків.

З електронного європротоколу, сформованому в PDF-протоколі №398D25EF4359, від 11.08.2022 р., вбачається ДТП між двома учасниками. Кожен учасник зазначається за фото посвідчення водія, вказуються номери ТЗ, інформація про страхові компанії та поліси. Подія відбулася при виїзді або відкриванні дверей з місця стоянки. Відеофіксація відсутня, але вказуються номери телефонів учасників.

Зокрема, про першого учасника ДТП зазначено: ПІБ: вказано на фото Посвідчення водія, державний номерний знак ТЗ: НОМЕР_2 . Страхова компанія: ПрАТ «СК «ЮНІВЕС». Поліс: ЕР/205966715. Ідентифікаційний код чи ЄДРПОУ власника полісу: 3349407892. Обставини ДТП: під час виїзду з місця стоянки / під час відкривання дверей.

Про другого учасника ДТП відповідно зазначено: ПІБ: вказано на фото Посвідчення водія. Державний номерний знак ТЗ: НОМЕР_1 . Страхова компанія: ТДВ «СГ «ОБЕРІГ». Поліс: ЕР/210123719. Ідентифікаційний код чи ЄДРПОУ власника полісу: 3048501515. Обставини ДТП: під час виїзду з місця стоянки / під час відкривання дверей.

Відповідно до долучених до PDF-протоколу фотозображень посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу - першим учасником ДТП є ОСОБА_2 , який керував ТЗ Nissan Primasta (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), що належить останньому.

Другим учасником ДТП є ОСОБА_1 (позивач), який керував ТЗ Mercedes-Benz ML 250 CDI (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), що належить позивачу на праві приватної власності.

Пунктом 33.2 ст.33 Закону України №1961-IV у разі настання дорожньо-транспортної пригоди за участю лише забезпечених транспортних засобів, за умови відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за згоди водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, ці водії мають право спільно скласти повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду.

Порядок використання та відшкодування по європротоколу регламентується Законами України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» № 1961-IV та «;Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування» № 3045-VI від 17.02.2011.

Європротокол це спеціальний бланк повідомлення про настання дорожньо-транспортної пригоди, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії, потім надається страховику та стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілим. Європротокол може заповнюватися як в паперовому вигляді, на спеціальному бланку, так і в електронній формі, з використанням системи «Електронний Європротокол». Система «Електронний Європротокол» є доступною за посиланням https://dtp.mtsbu.ua.

Бланк Європротоколу видається автовласнику безкоштовно під час укладення договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. У разі втрати або використання бланку Європротоколу, новий бланк видається страховиком безоплатно на підставі письмової заяви.

Європротоколом можна скористатися при умовах, коли: - відсутні травмовані (загиблі) люди, - водії-учасники ДТП мають поліси автоцивільної відповідальності, - наявна згода водіїв транспортних засобів - учасників ДТП щодо її обставин, - у водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів.

У разі невиконання хоча б однієї з зазначених умов, виклик відповідного підрозділу Національної поліції для оформлення ДТП є обов`язковим.

З 1 жовтня 2017 року МТСБУ впроваджений «Електронний Європротокол». Відповідно до рішення Президії МТСБУ (Моторного (транспортного) страхового бюро України) від 13.07.17 № 403/2017 Європротокол, оформлений з використанням зазначеної системи, є повним аналогом європротоколів, надісланих або пред`явлених страховику у паперовій формі.

Додаткові умови для застосування системи «Електронний Європротокол»: транспортні засоби обох учасників ДТП повинні мати діючі поліси внутрішнього страхування. Якщо будь-який ТЗ забезпечений полісом іноземного страховика, необхідно використовувати паперовий бланк Європротоколу або викликати поліцію. Водії повинні мати при собі справні мобільні телефони. Хоча б один з учасників ДТП повинен мати з собою пристрій (смартфон, планшет, ноутбук) з фотокамерою та доступом в Інтернет. Ідентифікаційні дані про страхувальника (коди ІНПП або ЄДРПОУ) та про забезпечений транспортний засіб (номерний знак, марку та модель) мають бути зазначені в полісі та коректно внесені в єдину централізовану базу даних МТСБУ. В протилежному випадку Система не зможе правильно ідентифікувати учасників ДТП.

Якщо водії скористались Європротоколом (незалежно від його форми), то вони: мають право залишити місце ДТП, звільняються від обов`язку інформувати відповідний підрозділ Національної поліції України про настання ДТП, звільняються від адміністративної відповідальності, передбаченої за спричинення ДТП, повинні не пізніше трьох робочих днів з дати ДТП звернутись зі своїм примірником заповненого Європротоколу до страховика, з яким укладали договір обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. В разі використання системи «Електронний Європротокол» повідомлення страховикам учасників ДТП відправляються автоматично.

При оформленні Європротоколу страхове відшкодування є додатково лімітованим. При оформлені європротоколу діє додатковий ліміт на страхові виплати.

У травні 2022 року було збільшено ліміт страхової виплати за європротоколом та з 1 липня 2022 року відповідно до Постанови Правління Національного банку України від 30.05.2022 № 108, такий ліміт становить 80 000 гривень на потерпілого. Раніше він становив 50 000 гривень.

Указані норми встановлюють умови використання Європротоколу та порядок отримання страхового відшкодування внаслідок дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) з участю забезпечених транспортних засобів та водіїв. Європротокол - це спеціальний бланк повідомлення про ДТП, який заповнюється на місці аварії водіями-учасниками, що може бути використаний як в паперовій, так і в електронній формі. Він слугує підставою для страхових виплат і надає право водіям залишити місце пригоди та звільняє від обов`язку інформувати поліцію, якщо виконуються певні умови. Заповнення та використання Європротоколу регулюється законами та вимогами системи розміщеної в мережі Інтернет за посиланням веб-сторінки https://dtp.mtsbu.ua/index.html, що спрощує процедуру обробки незначних ДТП. Учасники добровільно визнають обставини вчинення ДТП та його причини, фіксують його наслідки, що полягають у завданні матеріальної шкоди у розмірі, що не перебільшує 80000 грн. Цей підхід оцінки базується на візуальних ознаках, що значно спрощує вирішення подібних ситуацій. Система розміщена в мережі Інтернет за посиланням веб-сторінки https://dtp.mtsbu.ua/index.html для складання електронного протоколу функціонує таким чином, що у разі заповнення недостовірних відомостей про страховий поліс учасника ДТП, не надає можливості перейти до наступного етапу оформлення і, врешті, підписати учасниками електронний протокол Такий підхід гарантує достовірність інформації у протоколі перед його підписанням.

Позивач наголошує на тому, що ДТП сталось з вини ОСОБА_2 , який керував ТЗ Nissan Primasta ( НОМЕР_2 ), що, по суті, визнається і відповідачем, та вбачається з рішення про відмову №ГО-15671/ХВ по договору страхування №ЕР205966715 від 20.09.2021р.

12.08.2022 р. позивач звернувся на адресу відповідача, як до страхової компанії, яка застрахувала відповідальність за шкоду, завдану власником Nissan Primasta ( НОМЕР_2 ), із повідомленням про дорожньо-транспортну пригоду (від потерпілого) та заявою про страхове відшкодування.

16 серпня 2022 року складено протокол огляду транспортного засобу марки Mersedes-Benz модель ML 250 CDI, реєстраційний номер НОМЕР_1 , власником якого є позивач.

21 вересня 2022 року відповідачем прийнято рішення про відмову у виплаті страхового відшкодування по страховій справі № ГО-15671/ХВ та складено лист за вих. № 22/09/21-02 від 21 вересня 2022 року, в якому відповідач на підставі п. 37.1.3. ст. 37 ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» відповів у виплаті страхового відшкодування, оскільки: водії учасники залишили місце ДТП до моменту складання повідомлення про ДТП; фотофіксація ДТП проведена не належним чином, а тому страховик позбавлений можливості встановити факт ДТП, причини та обставини її настання.

Відповідно до п. 37.1.3. ст. 37 «ЗУ Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» невиконання потерпілим або іншою особою, яка має право на отримання відшкодування, своїх обов`язків, визначених цим Законом, якщо це призвело до неможливості страховика (МТСБУ) встановити факт дорожньо-транспортної пригоди, причини та обставини її настання або розмір заподіяної шкоди.

Позивач з прийнятим рішенням не погоджується, вказуючи на те, що водії-учасники місце ДТП не покидали, а вимоги до фото фіксації ДТП не встановлені жодним нормативним документом.

Відповідно до п. 34.1, 34.2, 34.3 ст. 34 Закону України №1961-IV страховик зобов`язаний протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про настання події, що містить ознаки страхового випадку, розпочати її розслідування, у тому числі здійснити запити щодо отримання відомостей, необхідних для своєчасного здійснення страхового відшкодування.

Протягом 10 робочих днів з дня отримання повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду страховик (у випадках, передбачених статтею 41 цього Закону, - МТСБУ) зобов`язаний направити свого представника (працівника або експерта) на місце настання страхового випадку та/або до місцезнаходження пошкодженого майна для визначення причин настання страхового випадку та розміру збитків.

Якщо представник страховика (у випадках, передбачених статтею 41 цього Закону, - МТСБУ) не з`явився у визначений строк, потерпілий має право самостійно обрати експерта для визначення розміру шкоди. У такому разі страховик (у випадках, передбачених статтею 41 цього Закону, - МТСБУ) зобов`язаний відшкодувати потерпілому витрати на проведення експертизи (дослідження).

Відповідно до п.п. 35.1., 35.2 ст. 35 Закону №1961-IV для отримання страхового відшкодування потерпілий чи інша особа, яка має право на отримання відшкодування, протягом 30 днів з дня подання повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду подає страховику заяву про страхове відшкодування. До заяви додаються відповідні (за переліком) документи.

Пунктами 36.1-36.2 ст. 36 Закону №1961-IV визначено, що страховик, керуючись нормами цього Закону, приймає вмотивоване рішення про здійснення страхового відшкодування або про відмову у здійсненні страхового відшкодування.

З фотозображень, що додаються до електронного протоколу, видно, що водії не залишали місце події до складання протоколу. Відстань між транспортними засобами утворилась після завершення маневрів, оскільки фізично неможливо було зупинити автомобілі у місці зіткнення через швидкість, напрямок руху та силу зіткнення.

Інформаційна система «Електронний Європротокол» впроваджена в МТСБУ з 01.10.2017 року. У відповідності до рішення Президії МТСБУ від 13.07.17 №403/2017, Європротокол, оформлений з використанням зазначеної системи, є повним аналогом Європротоколів, надісланих або пред`явлених страховику у паперовій формі.

11.08.2011 р. Протоколом Президії МТСБУ №274/2011 затверджено Інструкцію щодо заповнення Повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (так званий «європротокол»).

Ця Інструкція визначає умови заповнення Повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду, яке надається Страховику чи Моторному (транспортному) страховому бюро України водієм транспортного засобу на виконання підпункту 33.1.4 пункту 33.1 статті 33 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», а також застосування Типових схем дорожньо-транспортних пригод та розподілу відповідальності учасників дорожньо-транспортної пригоди за заподіяну ними шкоду при оформленні документів по дорожньо-транспортним пригодам без участі уповноважених на те працівників міліції.

В Інструкції зазначена рекомендація про проведення фотографування місця події та обох транспортних засобів, причетних до дорожньо-транспортної пригоди, але жодних конкретних вимог щодо ракурсу, кількості фотографій тощо в цьому документі не міститься.

А отже, страховик може вирішити питання про здійснення страхового відшкодування і без долучення до європротоколу фотозображень, як у випадку подання повідомлення про ДТП у паперовій формі, а тому вимога про зобов`язання надавати фотодокази, виготовлені за якимись нормативами, в разі електронного повідомлення про ДТП, не може вважатись обґрунтованою.

Як зазначалося вище, на виконання вимог підпункту 33.1.4 статті 33 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» 12.08.2022 року позивач звернувся до ПрАТ «СК «ЮНІВЕС» з повідомленням про дорожньо-транспортну пригоду від потерпілого та із заявою про страхове відшкодування, а тому ним, як водієм транспортного засобу, в повному обсязі дотримано порядок повідомлення страховика про ДТП, визначений Інструкцією та Законом України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Згідно звіту №22/01/2023Р дослідження спеціаліста-автотоварознавця автомобіля марки Mercedes-Benz ML 250 CDI (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), реєстраційний номер НОМЕР_1 , складеного 06 лютого 2023 року, матеріальний збиток, завданий власнику автомобіля марки Mercedes-Benz ML 250 CDI (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), реєстраційний номер НОМЕР_1 , у результаті його пошкодження при ДТП становить 84 974,58 гривень.

Відповідно до Положення про перелік, значення та порядок застосування коригуючих коефіцієнтів під час укладання страховиками договорів обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, затвердженого Постановою Правління Національного Банку України №108 від 30.05.2022 року, з 01 липня 2022 року максимальний розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення документів щодо ДТП самостійно, без участі уповноважених на те працівників Національної поліції України затверджено в розмірі 80 000,00 гривень на потерпілого.

Таким чином, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню, оскільки в позивача є всі передбачені законом підстави для отримання страхового відшкодування в розмірі 80 000,00 гривень.

Розподіл судових витрат.

Позивач звернувся до суду із позовною заявою про визнання рішення незаконним та необґрунтованим (немайнова вимога) та стягнення страхового відшкодування у розмірі 80 000,00 грн. (майнова вимога). При цьому позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 10730,6 грн., що відповідає ставці, визначеною ЗУ «Про судовий збір», як для немайнової вимоги та визначена сума має бути стягнута з відповідача на користь позивача. Поряд із тим, неоплаченою судовим збором залишається вимога про стягнення страхового відшкодування, яка судом розглянути і задоволена, а тому судовий збір у розмірі 1 073,60 грн. має бути стягнуто з відповідача на користь держави.

Керуючись ст.ст. 9, 10, 12, 13, 259, 263-265, 354, 355 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Юнівес» про визнання незаконним рішення про відмову у виплаті страхового відшкодування та стягнення коштів у якості страхового відшкодування задовольнити.

2. Визнати незаконним та необґрунтованим рішення Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Юнівес» про відмову у виплаті страхового відшкодування по страховій справі № ГО-15671/ХВ від 21 вересня 2022 року.

3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Юнівес» на користь ОСОБА_1 80 000,00 (вісімдесят тисяч) грн. суми відшкодування та 1073 (одна тисяча сімдесят три грн. 60 коп.) грн. 60 коп. судового збору.

4. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Юнівес» на користь держави 1073 (одна тисяча сімдесят три грн. 60 коп.) грн. 60 коп. судового збору.

5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Київського апеляційного суду або через Голосіївський районний суд міста Києва шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , адреса: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Приватне акціонерне товариство «Страхова компанія «Юнівес», код ЄДРПОУ 32638319, адреса: 03150, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 72.

Повний текст рішення суду складений та підписаний 13.12.2023 р.

Суддя І.О. Ольшевська

СудГолосіївський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115638149
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них страхування, з них

Судовий реєстр по справі —752/15560/23

Ухвала від 28.11.2024

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Ольшевська І. О.

Постанова від 11.04.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Журба Сергій Олександрович

Ухвала від 23.02.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Журба Сергій Олександрович

Ухвала від 15.02.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Журба Сергій Олександрович

Ухвала від 30.01.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Журба Сергій Олександрович

Ухвала від 17.01.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Журба Сергій Олександрович

Рішення від 13.12.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Ольшевська І. О.

Ухвала від 10.08.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Ольшевська І. О.

Ухвала від 01.08.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Ольшевська І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні