Номер провадження: 33/813/2314/23
Номер справи місцевого суду: 507/1712/23
Головуючий у першій інстанції Дармакука Т. П.
Доповідач Артеменко І. А.
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.12.2023 року м. Одеса
Суддя Одеського апеляційного суду Артеменко І.А.,
за участю: секретаря судового засідання Подуст Т.П.,
прокурора Рашевського В.В.,
особи, що притягується до відповідальності, - ОСОБА_1 ,
захисника Опалька О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Любашівського районного суду Одеської області від 13 листопада 2023 року у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.172-4 КУпАП,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст судового рішення
Постановою Любашівського районного суду Одеської області від 13.11.2023 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.172-4 КУпАП та накладено на нього стягнення у вигляді штрафу в розмірі 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 6 800 грн. з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності в розмірі 49 100 грн. Стягнуто з ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 536,80 грн.
ОСОБА_1 визнано винним у порушенні вимог ст.25 Закону України «Про запобігання корупції», які виразились в тому, що він, обіймаючи посаду офіцера четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 , маючи військове звання капітан та будучі військовою посадовою особою Збройних Сил України, тобто суб`єктом, на якого поширюються дія ЗаконуУкраїни «Про запобігання корупції», порушив встановлені п.1 ч.1 ст.25 Закону обмеження щодо зайняття підприємницькою діяльністю, а саме являється засновником, кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Укрбудвест» та отримує дохід від зайняття підприємницькою діяльності, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.172-4 КУпАП.
Короткий зміст доводів апеляційної скарги
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просив скасувати постанову Любашівського районного суду Одеської області від 13.11.2023 та закрити провадження у справі, у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення за п.1 ч.1 ст.247 КУпАП.
В обґрунтування вимог щодо скасування оскаржуваного судового рішення ОСОБА_1 зазначив, що оскаржувана постанова не відповідає фактичним обставинам справи, судом не враховані зміни в законодавстві, пов`язані з запровадженням воєнного стану, висновки не ґрунтуються на наявних в матеріалах справи доказах. Зокрема, зазначив, що :
-у матеріалах справи відсутні будь-які докази отримання ним доходу, оскільки ТОВ «Укрбудвест» фізичній особі ОСОБА_1 грошові кошти у період 2022-2023 не перераховувало;
-суд не врахував, що він 28.02.2022 був мобілізований та не виконував організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов`язків, не був спеціально уповноваженим на виконання таких обов`язків згідно із законодавством, а тому не являвся військовою посадовою особою;
- з 24.02.2022 ДП «Національні інформаційні системи» було тимчасово заблоковано роботу Єдиних та Державних реєстрів, які знаходяться у підпорядкуванні Міністерства юстиції України, у зв`язку з чим фізично переоформити ТОВ «Укрбудвест» на іншого власника він не міг;
- Законом України №2381-ІХ від 08.07.2022 доповнено Закон України «Про запобігання корупції», серед іншого, пунктом 2.9, за змістом якого у разі його подальшого перебування на військовій службі, лише після закінчення дії воєнного стану, протягом 15 днів він повинен був вжити заходів щодо припинення сумісництва з підприємницькою діяльністю як власник ТОВ «Укрбудвест»;
- матеріали справи не містять доказів вчинення ним умисних дій, за які передбачена відповідальність за ч.1 ст.172-4КУпАП.
В судовому засіданні апеляційної інстанції ОСОБА_1 та його захисник Опалько О.М. підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги. Прокурор заперечував проти задоволення скарги, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги
Суд апеляційної інстанції, заслухавши особу, що притягується до адміністративної відповідальності, захисника в її інтересах та прокурора, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про залишення без задоволення апеляційної скарги, з огляду на таке.
Фактичні обставині, встановлені судом
За інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань - ОСОБА_1 станом на день перегляду справи в апеляційній інстанції є засновником та кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Укрбудвест» (ідентифікаційний код юридичної особи 37382058).
В період з 30.01.2018 по 01.07.2022 ОСОБА_1 обіймав у ТОВ «Укрбудвест» посаду директора (а.с.37,38,39 т.2).
З 03.08.2023 на посаду директора ТОВ «Укрбудвест» призначено ОСОБА_2 (т.2 а.с.39, т.1 а.с.31-37).
За п.2.1. Статуту ТОВ «Укрбудвест» метою створення товариства є здійснення господарської діяльності по виробництву продукції, виконанню робіт, наданню послуг, торгівлі у відповідності з напрямками діяльності товариства з метою одержання прибутку (а.с.38-50 т.1).
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, вбачається, що ТОВ «Укрбудвест» (ЄДРПОУ 37382058) зареєстровано 30.08.2011, має юридичну адресу: Одеська обл., Любашівський р-н, смт. Любашівка, вул. Софіївська, 1а, корпус 2, має організаційно-правову форму - товариство з обмеженою відповідальністю та займається такими видами економічної діяльності:
-41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний);
-23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання;
-25.29 Виробництво інших металевих баків, резервуарів і контейнерів;
-43.21 Електромонтажні роботи;
-43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;
-43.91 Покрівельні роботи;
-46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;
-46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним подібними продуктами;
-42.11 Будівництво доріг і автострад;
-42.21 Будівництво трубопроводів;
-42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій (т.1 а.с.31-37).
Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 №51 від 28.02.2022 капітана ОСОБА_1 відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» з 28.02.2022 призвано, зараховано до списків особового складу та всі види забезпечення та призначено на посаду офіцера четвертого відділу Подільського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Одеської області (т.1 а.с.17).
Серед функціональних обов`язків офіцера 4-го відділу Подільського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки визначено зобов`язання:
- визначати можливості використання офіцерів запасу в Збройних Силах у воєнний час, проведення аналізу якості їх укомплектованості;
- визначати військово-облікові спеціальності офіцерів запасу відповідно до вимог керівних документів;
- здійснювати підготовку необхідних документів для укомплектування військових частин офіцерами запасу;
- оформляти документи на призов офіцерів запасу у ЗС України та їх формування;
- організовувати виклик офіцерів запасу з різних питань згідно з розпорядженням та повістками начальника четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
- відповідає за службу РАО відділу (т.1 а.с.18).
З вказаними функціональними обов`язками ОСОБА_1 ознайомлений під розписку.
За довідкою ІНФОРМАЦІЯ_2 від 09.08.2023 ОСОБА_1 , який проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_1 , отримував грошове забезпечення з період з лютого 2022 по липень 2023 у загальному розмірі 704213,99 грн. (т.1 а.с.19).
Наказом командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 11.08.2023 за №351 капітана ОСОБА_1 звільнено з військової служби у запас через сімейні обставини, а саме: у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини із числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи (т.2 а.с.30).
З 21.08.2023 ОСОБА_1 виключено із списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_4 та всіх видів забезпечення (т.1 а.с.31).
За інформацією Головного управління Державної податкової служби в Одеській області (вих. №12883/5/15-32-78-05 від 14.08.2023 р.) за даними інформаційних систем баз даних ДПС України ТОВ «Укрбудвест» (ЄДРПОУ 37382058) перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області, за результатами ведення господарської діяльності доходи ТОВ «Укрбудвест» склали за 2022 рік 1809 976 грн.; 2023 рік 691 387 грн. (т.1 а.с.24-26).
В матеріалах справи наявні договори, укладені ТОВ «Укрбудвест» в період 2022-2023 роки.
Так,12.08.2022 між ТОВ «Укрбудвест», в особі директора ОСОБА_1 (в той час як з 01.07.2022 ОСОБА_1 звільнений з посади директора товариства), та відділом освіти, молоді та спорту Любашівської селищної ради укладено:
- договір підряду за №5, предметом якого є зобов`язання підрядника виконати замовнику роботи на об`єкті будівництва, зокрема поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (укриття) Любашівського дошкільного навчального закладу ясла-садка №2 «Казка» Любашівської селищної ради Подільського району». Ціна договору становить 338 000 грн. (т.1 а.с.54-64). Відповідно до платіжного доручення № 227 від 13.10.2022 вказана сума перерахована відділом ОМС Любашівської селищної ради на рахунок ТОВ «Укрбудвест» (т.1 а.с.65);
- договір підряду №6, предметом якого є зобов`язання підрядника виконати замовнику роботи на об`єкті будівництва, зокрема поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (укриття) Любашівського опорного закладу загальної середньої освіти Любашівської селищної ради. Ціна договору становить 237 460 грн. (т.1 а.с.66-76). Відповідно до платіжного доручення № 226 від 13.10.2022 вказана сума перерахована відділом ОМС Любашівської селищної ради на рахунок ТОВ «Укрбудвест» (т.1 а.с.77).
20.12.2022 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та Зеленогірською селищною радою укладено договір про закупівлю №10-83, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році поставити замовникові товари «Піщано-сольова суміш» на суму 49600 грн (т.1 а.с.107-112). Відповідно до платіжного доручення № 166 від 21.12.2022 замовником сплачено ТОВ «Укрбудвест» грошові кошти в розмірі, визначеному договором (т.1 а.с.113).
23.12.2022 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та Зеленогірською селищною радою укладено:
- договір №8 про надання послуг, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році надати послуги з благоустрою населених пунктів Зеленогірської селищної ради, а саме: ліквідація аварійно-небезпечних дерев. Договірна ціна наданих послуг 99022грн. (т.1 а.с.114-125). Відповідно до платіжного доручення № 169 від 23.12.2022 замовником сплачено грошові кошти за виконані роботи в розмірі, визначеному договором (т.1 а.с.126);
- договір №9 про надання послуг, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році надати послуги з благоустрою населених пунктів Зеленогірської селищної ради, а саме: ліквідація аварійно-небезпечних дерев. Договірна ціна наданих послуг 99302,25грн. (т.1 а.с.127-139). Відповідно до платіжного доручення № 170 від 23.12.2022 замовником сплачено грошові кошти за виконані роботи в розмірі, визначеному договором (т.1 а.с.139);
- договір №14 про надання послуг, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році надати послуги з встановлення засобів оповіщення та інформування населення. Договірна ціна наданих послуг 48367,35 грн. (т.1 а.с.140-156). Відповідно до платіжного доручення № 171 від 23.12.2022 замовником сплачено грошові кошти за виконані роботи в розмірі, визначеному договором (т.1 а.с.157);
- договір №15 про надання послуг, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році надати послуги з монтажу, установки та ремонту системи відеоспостереження. Договірна ціна наданих послуг 99736,40 грн. (т.1 а.с.158-174). Відповідно до платіжного доручення № 172 від 23.12.2022 замовником сплачено грошові кошти за виконані роботи в розмірі, визначеному договором (т.1 а.с.175).
29.12.2022 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та комунальним некомерційним підприємством «Любашівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування» укладено:
- договір про закупівлю №14, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році поставити замовникові товари: «Щебенево-піщана суміш» на суму 49600 грн. (т.1 а.с.82-85). Відповідно до платіжної інструкції № 878 від 29.12.2022 замовником сплачено грошові кошти у розмірі 49600 грн. одержувачу ТОВ «Укрбудвест» на виконання вказаного договору (т.1 а.с.86);
- договір про закупівлю №15, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2022 році поставити замовникові товари: «Бетон» у кількості 32 т на суму 99 200 грн. (т.1 а.с.89-95). Відповідно до платіжної інструкції № 879 від 29.12.2022 замовником сплачено грошові кошти у розмірі 99200 грн. одержувачу ТОВ «Укрбудвест» на виконання вказаного договору (т.1 а.с.93).
05.01.2023 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та комунальним некомерційним підприємством «Любашівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування» укладено договір про закупівлю №1, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2023 році поставити замовникові товари: «Бетон» на суму 99 840 грн. (т.1 а.с.96-99). Відповідно до платіжної інструкції № 896 від 05.01.2023 замовником сплачено грошові кошти у розмірі 99 840 грн. одержувачу ТОВ «Укрбудвест» на виконання вказаного договору (т.1 а.с.100).
07.07.2023 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та Зеленогірською селищною радою укладено:
- договір №11 про виконання робіт, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2023 році виконати роботи з ремонту у сфері дорожнього господарства вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Договірна ціна виконання робіт 989951,58 грн. (т.1 а.с.176-194). Відповідно календарного плану фінансування робіт - термін виконання робіт липень-грудень 2023 року (т.1 а.с.183);
- договір № 12 про виконання робіт, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2023 році виконати роботи з ремонту у сфері дорожнього господарства вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Договірна ціна виконання робіт 989470,21 грн. (т.1 а.с.195-213). Відповідно календарного плану фінансування робіт - термін виконання робіт липень-грудень 2023 року (т.1 а.с.201).
28.07.2023 між ТОВ «Укрбудвест», в особі засновника ОСОБА_1 , та Зеленогірською селищною радою укладено:
- договір № 14 про виконання робіт, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2023 році виконати роботи з ремонту у сфері дорожнього господарства вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Договірна ціна виконання робіт 241 260 грн. (т.1 а.с.214-231). Відповідно календарного плану фінансування робіт - термін виконання робіт липень-грудень 2023 року (т.1 а.с.229);
- договір № 15 про виконання робіт, за умовами якого товариство зобов`язалось у 2023 році виконати роботи з ремонту у сфері дорожнього господарства вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Договірна ціна виконання робіт 748488,87 грн. (т.1 а.с.232-249). Відповідно календарного плану фінансування робіт - термін виконання робіт липень-грудень 2023 року (т.1 а.с.244).
З відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків встановлено отримання ОСОБА_1 доходу від ТОВ «Укрбудвест» у вигляді заробітної плати за період з лютого 2022 по червень 2022 (включно) т.1 а.с.27-28.
Згідно фінансової звітності малого підприємства ТОВ «Укрбудвест», що міститься у т.2 на а.с.32-33,55-56 чистий прибуток підприємства за 2022 рік склав 36900 грн, за дев`ять місяців 2023 року 12200 грн.
Суду апеляційної інстанції надана довідка від 21.11.2023, якою підтверджено, що ОСОБА_1 на день надання довідки є засновником та кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Укрбудвест», до початку військової агресії РФ проти України обіймав посаду директора вказаного підприємства, 28.02.2022 ОСОБА_1 було мобілізовано до ЗСУ, по спливу першої хвилі воєнного стану в Україні ОСОБА_1 звільнено з посади директора ТОВ «Укрбудвест», тим самим дохід у вигляді заробітної плати йому не виплачувався. У відповідності до статутних вимог ТОВ «Укрбудвест» управління підприємством тимчасово здійснював засновник ТОВ «Укрбудвест» без отримання доходу у вигляді заробітної плати як фізична особа (кінцевий бенефіціар). Щодо отриманого чистого доходу ТОВ «Укрбудвест» за період 2022 в розмірі 36900 грн та за 2023 рік (9 місяців) 12200 грн., в загальному розмірі 49100 грн, з розрахункових рахунків товариства засновник (кінцевий бенефіціар) в якості доходу не виводив, а залишив на розрахункових рахунках ТОВ «Укрбудвест» для подальшого сталого функціонування та розвитку даного підприємства, чим стверджує, що доходу від здійснення підприємницької діяльності, як фізична особа засновник (кінцевий бенефіціар) не отримував. В серпні 2023 року на посаду директора ТОВ «Укрбудвест» було призначено ОСОБА_3 (наказ №1-к від 02.08.2023) т.2 а.с.72.
Вказана довідка, враховуючи положення ч.7 ст.294 КУпАП, не може бути прийнята до уваги судом апеляційної інстанції, з огляду на дату її видання (21.11.2023), тобто після ухвалення 12.11.2023 оскаржуваної постанови суду, що свідчить про те, що вона не була досліджена судом першої інстанції.
Мотиви апеляційного суду
Відповідно до положень ч.ч.1, 2 ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
За положеннямист.245 КУпАПзавданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
За ст.280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Стаття 252 КУпАП передбачає, що орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Апеляційний суд переглядає справу в межах доводів апеляційної скарги (ч.7 ст.294 КУпАП).
За положеннями ст.68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Статтями 2, 3 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, що кожен громадянин України, вступаючи на військову службу до Збройних Сил України, бере офіційне зобов`язання неухильно додержуватися Конституції України, цього Закону, Законів України «Про Збройні Сили України», «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію», інших законів України, а також прийнятих відповідно до них указів Президента України та інших нормативно - правових актів щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України та сумлінно виконувати обов`язки військової служби.
Частиною 1 статті 1 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.
Підпунктом «г» п.1 ч.1 ст.3 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що суб`єктами, на яких поширюється дія Закону, є військові посадові особи Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки, особовий склад штатних військово-лікарських комісій.
Стаття 25Закону України«Про запобіганнякорупції» встановлюєобмеженнящодосумісництва тасуміщення зіншими видамидіяльності.Так,за положеннямип.1ч.1ст.25Закону особам, зазначеним уп.1ч.1ст.3цього Закону,забороняється займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбаченоКонституцієюабо законами України.
Особа,призначена (обрана)на посаду,зазначену вп.1.ч.1ст.3цього Закону,зобов`язана непізніше 15робочих днівз дняпризначення (обрання)на посадуздійснити дії,спрямовані наприпинення підприємницькоїдіяльності таприпинення їїповноважень ускладі правління,інших виконавчихчи контрольнихорганів,наглядової радипідприємства абоорганізації,що маєна метіодержання прибутку(крімвипадків,якщо особаздійснює функціїз управлінняакціями (частками,паями),що належатьдержаві читериторіальній громаді,та представляєінтереси державичи територіальноїгромади враді (спостережнійраді)),якщо іншене передбаченоКонституцієюабозаконами України. У вказаний строк особі, призначеній (обраній) на посаду, зазначену в п.1 ч.1 ст.3 цього Закону, забороняється здійснювати підприємницьку діяльність, брати участь у діяльності та прийнятті рішень відповідними органами з дня призначення (обрання) на посаду та отримувати будь-які доходи (винагороду тощо) у зв`язку із здійсненням підприємницької діяльності або перебуванням у таких органах (ч.2 ст.25 Закону).
У строк, визначений абзацом першим цієї частини, особі, призначеній (обраній) на посаду, зазначену впункті 1частини першої статті 3 цього Закону, забороняється здійснювати підприємницьку діяльність, брати участь у діяльності та прийнятті рішень відповідними органами з дня призначення (обрання) на посаду та отримувати будь-які доходи (винагороду тощо) у зв`язку із здійсненням підприємницької діяльності або перебуванням у таких органах (ч.2 ст. 25 Закону).
Відповідальність за ч.1 ст.172-4 КУпАП настає в разі порушення особою встановлених законом обмежень щодо зайняття іншою оплачуваною діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої, медичної та суддівської практики, інструкторської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.
З аналізу вказаних положень слід зробити висновок, що військова посадова особа ЗСУ зобов`язана не пізніше 15 робочих днів з моменту призначення, здійснити дії, які не лише спрямовані, а і результатом яких є припинення підприємницької діяльності та припинення її повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
Проте, в порушення зазначених вимог Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_1 не вчинив дій, спрямованих на припинення підприємницької діяльності, в порядку, встановленому законом.
Заперечення апелянта з приводу того, що він не є військовою посадовою особою ЗСУ, не ґрунтуються на правовій основі. Також безпідставними є посиланням в апеляційній скарзі про те, що сам факт призову ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації, виключає порушення ним вимог ч.1 ст.25 Закону України «Про запобігання корупції».
Так, згідно ч.9 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», військовослужбовцями є особи, які проходять військову службу.
Військові посадові особи - це військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов`язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов`язків згідно із законодавством (ч.12 ст.6 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»).
Адміністративно-господарські функції (обов?язки) - це обов?язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому чи іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідувачів складів, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо.
Організаційно-розпорядчі функції (обов?язки) - це обов?язки з керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.
Аналізуючи вищенаведені функціональні обов`язки офіцера ІНФОРМАЦІЯ_4 , слід дійти висновку, що ОСОБА_1 обіймав штатну посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій.
Крім того, відповідно до п.п.29,32 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України» за своїм службовим становищем і військовим званням військовослужбовці можуть бути начальниками або підлеглими стосовно інших військовослужбовців. Військовослужбовці молодшого офіцерського складу - для військовослужбовців молодшого сержантського і старшинського складу однієї з ними військової частини та військовослужбовців рядового складу є за своїми військовими званнями начальниками.
При цьому, капітан-військове званнямолодшогоофіцерськогоскладу в ЗСУ.
Аналізуючи наведене, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що офіцер четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 капітан ОСОБА_1 є відповідно п.п. «г» п.1 ч.1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» суб`єктом, на якого поширюється дія цього Закону, в т.ч. вимоги ст. 25 Закону, як на військову посадову особу.
ОСОБА_1 після мобілізації та призначення на посаду офіцера 4 відділу Подільського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки 28.02.2022 зобов`язаний був не пізніше п?ятнадцяти робочих днів здійснити дії, спрямовані на припинення підприємницької діяльності, однак всупереч ч.2 ст.25 Закону України «Про запобігання корупції» вказану діяльність не припинив, а, як свідчать матеріали справи, навпаки активно займався підприємницькою діяльністю, що підтверджується укладеними ним договорами, підписаними ним актами приймання виконаних робіт, кошторисами та іншими документами на виконання умов укладених договорів, а також платіжними дорученнями про оплату ціни договорів, фінансовою звітністю ТОВ «Укрбудвест».
Отже, вказаними діями ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст.172-4 КУпАП, кваліфікуючими ознаками якого є порушення особою встановлених законом обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності.
Ні з матеріалів справи, ні під час розгляду даної справи як місцевим, так і апеляційним судом не встановлено об?єктивних причин порушення ОСОБА_1 встановлених обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності та поважних причин пропуску строку для прийняття рішення й вчинення дій щодо припинення підприємницької діяльності.
Посилання апелянта на ту, обставину, що з 24.02.2022 державні реєстри було тимчасово заблоковано, у зв`язку з введенням воєнного стану, що позбавило його можливості фізично переоформити товариство на іншого власника, не приймаються до уваги, оскільки суду не надані докази звернення ОСОБА_1 у встановленому законом порядку з відповідною заявою до державного реєстратора. Крім того, з березня 2022 року державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в умовах воєнного стану відбувалась відповідно до постанови КабінетуМіністрів України№209 від 06.03.2022, яка визначила можливість вчиняти окремі реєстраційні дії у сфері діяльності фізичних та юридичних осіб. Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України №209 від 06.03.2022 та № 480 від 19.04.2022 розпочалось розблокування роботи реєстрів.
Не отримання доходу від підприємницької діяльності, після обрання ОСОБА_1 на посаду офіцера четвертого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 , а також ненавмисного порушення встановленого законом строку для здійснення дій, спрямованих на припинення підприємницької діяльності, не усуває відповідальності ОСОБА_1 щодо визначених ст.25 Закону України «Про запобігання корупції» обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності.
Наявність чи відсутність доходів від здійснення діяльності, не передбачає звільнення від відповідальності за ч.1 ст.172-4 КУпАП та не впливають на кваліфікацію правопорушення, оскільки саме порушення особою встановлених законом обмежень щодо зайняття підприємницькою діяльністю тягне за собою відповідальність за ч.1 ст.172-4 КУпАП.
Визначене п.1 ч.1 ст.25 Закону обмеження сфокусовано не на винагороді за результатами здійснення нею підприємницької діяльності, а саме на зайнятті такою діяльністю.
Отже, власне факт зайняття військовою посадовою особою ЗСУ підприємницькою діяльністю, незалежно від фінансових результатів такої діяльності, свідчитиме про порушення зазначених вимог Закону.
Проаналізувавши зібрані й досліджені в судовому засіданні докази в їх сукупності, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч.1 ст.172-4 КУпАП, є повністю доведеною належними та допустимими доказами в розумінні ст.251 КУпАП, які містяться в матеріалах справи.
Посилання апелянта на пункт 2-9 Прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» не приймаються до уваги, з огляду на таке.
За положеннями п.2-9 Прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» установлено, що на період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженимЗаконом України"Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", перебіг строків, визначенихч.2 ст.25, ч.1ст.36 цього Закону, зупиняється до дня припинення чи скасування воєнного стану для осіб, які не мають можливості здійснити визначені дії у встановлені строки у зв`язку з виконанням завдань в інтересах оборони України, безпосередньою участю у веденні воєнних (бойових) дій, виконанням інших завдань в інтересах національної безпеки і оборони.
Такі особи виконують відповідні обов`язки у такі строки:
- обов`язки, передбаченіч.2ст.25 цього Закону, - протягом 15 робочих днів з дня припинення чи скасування воєнного стану;
- обов`язки, передбаченіч.1 ст.36 цього Закону, - протягом 60 календарних днів з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Вказані зміни набрали чинність 03.08.2022 року.
Однак,суду ненадано доказівтого,що ОСОБА_1 узв`язку звиконанням завданьв інтересахоборони України,безпосередньою участюу веденнівоєнних (бойових)дій,виконанням іншихзавдань вінтересах національноїбезпеки іоборони не мав можливості здійснити визначені дії у встановлені строки. Навпаки матеріали справи підтверджують, що він уклав ряд господарських договорів, підписував акти приймання виконаних робіт та інші документи, пов`язані з виконанням цих договорів, товариство отримувало доходи від підприємницької діяльності, тобто у вільний від військової служби час ОСОБА_1 займався підприємницькою діяльністю, як засновник товариства, в якому він є єдиним кінцевим бенефіціарним власником.
Крім того, судом враховані роз`яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 05.12.2022 р. №14 «Щодо застосування положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно дотримання обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності в умовах воєнного стану» (питання №3) щодо допустимості суміщення військової служби з іншою оплачуваною діяльністю, в яких визначено, що якщо особу призвано на військову службу та призначено на посаду, яка відноситься до військових посадових осіб, зайняття нею іншою оплачуваною діяльністю у вільний від несення військової служби час (в тому числі виконання умов договорів, укладених з юридичними особами) порушує передбачене п.1 ч.1 ст.25 Закону обмеження щодо заборони зайняття підприємницькою діяльністю та матиме наслідком адміністративну відповідальність за ст.172-4 КУпАП.
Посилання щодо не отримання ОСОБА_1 доходу та залишення коштів на розрахункових рахунках ТОВ «Укрбудвест», не спростовує отримання доходу від підприємницької діяльності товариством, засновником та кінцевим бенефіціарним власником якого є ОСОБА_1 .
Отже,апеляційний судвважає,що висновкисуду першоїінстанції продоведеність вини ОСОБА_1 у вчиненніадміністративного правопорушення,пов`язаного зкорупцією,передбаченого ч.1ст.172-4КУпАП,є обґрунтованими,належним чиноммотивованими,підтверджуються сукупністюзібраних,досліджених підчас судовогорозгляду таперевірених апеляційнимсудом належнихі допустимихдоказів.
Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в суді апеляційної інстанції.
Підстав для скасування оскаржуваної постанови та закриття провадження у даній справі з мотивів, викладених в апеляційній скарзі, апеляційний суд не вбачає.
З урахуванням викладеного, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст. 294 КУпАП, апеляційний суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Любашівського районного суду Одеської області від 13 листопада 2023 року у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.172-4 КУпАП залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя І.А. Артеменко
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115639528 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності |
Адмінправопорушення
Одеський апеляційний суд
Артеменко І. А.
Адмінправопорушення
Любашівський районний суд Одеської області
Дармакука Т. П.
Адмінправопорушення
Любашівський районний суд Одеської області
Дармакука Т. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні