ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/15577/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської обласної прокуратури /надалі прокурор/ в інтересах Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області /надалі ГУ ДСНС України у Полтавській області/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" /надалі відповідач/ про:
- визнання протиправною бездіяльності Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" щодо неприведення сховища №60366, що перебуває на його балансі в належний для експлуатації стан;
- зобов`язання Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" привести у стан готовності захисну споруду - сховище №60366, що знаходиться за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09 липня 2018 року /а.с. 1-16/.
Позов обґрунтований тим, що на території м. Кременчука наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище №60366, що знаходиться за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, балансоутримувачем якого є Полтавська філія Акціонерного товариства "Укртелеком". Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди №60366 від 01 червня 2023 року таке сховище не готове до використання за призначенням. Таким чином, у відповідності до вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10 березня 2017 року, наявні підстави для зобов`язання Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховище №60366, розташованого за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, з метою використання її за призначенням.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 105-110/ зазначив, що ГУ ДСНС України у Полтавській області не є суб`єктом, якому надано право звернення з позовом до суб`єкта господарювання про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення в належний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту. В заявленому позові прокурор не обґрунтував та не підтвердив належними доказами бездіяльність Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області у нездійсненні або неналежному здійсненні контролю за станом утримання захисної споруди цивільного захисту. Докази приведення сховища №60366 в належний до експлуатації стан відсутні, так як у відповідності до пропозицій, викладених в Акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №60366 від 01 червня 2023 року, Полтавською філією АТ «Укртелеком» здійснюється робота по оформленню документації захисної споруди для її виключення за погодженням з органами ДСНС України з фонду захисних споруд, зокрема через порушення гідроізоляції та постійного її підтоплення ґрунтовими водами, що унеможливлює її використання за призначенням.
У доповненні до відзиву /а.с. 118-120/ відповідач зазначив, що доказом неможливості приведення сховища №60366 в належний до експлуатації стан, зокрема через порушення гідроізоляції та постійного її підтоплення ґрунтовими водами, що унеможливлює її використання за призначенням, є також Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №60366 від 11 вересня 2023 року, складений представниками Кременчуцького районного управління ГУ ДСНС України в Полтавській області, Кременчуцької міської ради, дільничного офіцера поліції Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області. У вказаному акті запропоновано відповідачу підготувати пакет документів на виключення вищевказаного сховища з фонду захисту споруд цивільного захисту за погодженням з ДСНС України. Тобто фактично позивачі не підтримують заявлені прокурором позовні вимоги та мають іншу позицію, відмінну від позиції прокурора, та погоджуються із неможливістю приведення сховища №60366 в стан готовності через постійне затоплення водою та пропонують виключити сховище з фонду захисних спору взагалі.
У відповіді на відзив /а.с. 132-139/ заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області зазначив, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу не готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життя та здоров`я населення. З моменту введення воєнного стану в Україні, тобто майже два роки, сховище №60366 не приводиться у готовність при повній бездіяльності Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, який не вживав належних та достатніх заходів для захисту населення.
У поясненнях /а.с. 145-149/ Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області зазначив, що для приведення захисних споруд цивільного захисту у готовність за призначенням (комунальної форми власності) Департаментом розроблена «Програма відновлення та утримання захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності на території Кременчуцької міської територіальної громади на 2022-2024 роки», в якій передбачено кошти на ремонт та будівництво захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності для приведення їх до вимог наказу МВС України №579 з урахуванням змін. Також Департамент постійно ініціює розгляд питання щодо стану готовності захисних споруд цивільного захисту за участю балансоутримувачів захисних споруд, стан яких оцінюється як «не готове», «обмежено готове» на місцевій комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуації Кременчуцької міської територіальної громади (протокол 8 від 20.05.2021, протокол 18 від 16.11.2021, протокол 12 від 14.09.2022, протокол 18 від 29.11 2022 та протокол 1 від 16.02.2023, протокол 2 від 04.05.2023, протокол 3 від 02.06.2023, протокол 4 від 20.06.2023 додаються). Згідно перевірки (обстеження) захисних споруд цивільного захисту визначено стан готовності сховища №60366, за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, що перебуває на балансі Полтавської філії АТ "Укртелеком", як «не готове» (сканкопія Акту оцінки від 11 вересня 2023 року додається). За інформацією керівника ГРЕБС ВП ПФ АТ «Укртелеком» складений кошторис на капітальний ремонт сховища за адресою: вул. Вадима Пугачова, 12, м. Кременчук, та знаходиться на затвердженні в корпоративному центрі АТ «Укртелеком» м. Київ (лист від 11 вересня 2023 року 10.03/16-567 додається). 12 жовтня 2023 року на адресу Департаменту надійшов лист №54-вих-PL-80D950-2023 від АТ «Укртелеком» Корпоративний центр АТ «УКРТЕЛЕКОМ» (додається), в якому зазначено, що споруда вбудована в технологічну будівлю АТ «Укртелеком» приміщеннями, захисними конструкціями якої є будівельні елементи самих технологічних будівель товариства. Вхід в захисну споруду організований через технологічні території проходження телекомунікаційних мереж, що в умовах воєнного стану задіяні для забезпечення електронними комунікаціями об`єктів критичної інфраструктури, військових частин, правоохоронних органів та інших спеціальних користувачів.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єкту нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №350101645 від 12 жовтня 2023 року /а.с. 31-34/ за адресою: вул. Вадима Пугачова, 12, м. Кременчук, Полтавська область, знаходяться нежитлові будівлі та споруд, на які зареєстровано право власності ВАТ «Укртелеком» на підставі наказу Державного комітету зв`язку та інформації №155 від 27 грудня 1999 року.
Згідно з паспортом та обліковою карткою сховища № НОМЕР_1 , адреса: вул. Вадима Пугачова, 12, м. Кременчук, Полтавська область, дата прийняття в експлуатацію 1979 рік, місткість 150 чол, загальна площа 149 кв.м., загальний об`єм 333 куб. м., вбудоване у чотирьохповерхову будівлю, кількість входів 1, дата заповнення паспорта 14 червня 2005 року /а.с. 56-60/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №60366 від 13 вересня 2021 року /а.с. 44-48/ начальника ДЯМОЗ №232/4, інженерів електрозв`язку ДЯМОЗ №232/4 та спеціаліста з експлуатації будівель та споруд проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища №60366, розташованого за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, приватної форми власності, що належить АТ «Укртелеком», балансоутримувач захисної споруди Полтавська філія АТ «Укртелеком», та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 13 вересня 2021 року сховище №60366 оцінюється як не готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений т.в.о. директор Полтавської філії АТ «Укртелеком» - 13 вересня 2021 року /а.с. 48-зворот/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №60366 від 06 липня 2022 року /а.с. 49-53/ начальника ДЯМОЗ №232/4, інженерів електрозв`язку ДЯМОЗ №232/4 та спеціаліста з експлуатації будівель та споруд проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища №60366, розташованого за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, приватної форми власності, що належить АТ «Укртелеком», балансоутримувач захисної споруди Полтавська філія АТ «Укртелеком», та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 06 липня 2022 року сховище №60366 оцінюється як не готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений в.о. начальника ВПБ Полтавської філії АТ «Укртелеком» /а.с. 53-зворот/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №60366 від 01 червня 2023 року /а.с. 54-58/ начальника ДЯМОЗ №232/4, інженера електрозв`язку ДЯМОЗ №232/4 та спеціаліста з експлуатації будівель та споруд проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища №60366, розташованого за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, приватної форми власності, що належить АТ «Укртелеком», балансоутримувач захисної споруди Полтавська філія АТ «Укртелеком», та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 01 червня 2023 року сховище №60366 оцінюється як не готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений начальник ВПБ Полтавської філії АТ «Укртелеком» /а.с. 58-зворот/.
Листом Кременчуцької окружної прокуратури №52-2457вих-23 від 24 лютого 2023 року /а.с. 61-65/ ГУ ДСНС України в Полтавській області повідомлено про те, що необхідно надати обґрунтовану інформацію щодо захисних споруд, зазначених у таблиці, щодо приведення стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища, протирадіаційного укриття) у готовий до використання стан, чи вбачає ГУ ДСНС України в Полтавській області порушення вимог чинного законодавства, чи вживав або має намір вживати заходів на усунення порушень, якщо ні - навести причини; надати інформацію про усунення порушень вимог законодавства щодо приведення у готовність захисних споруд балансоутримувачами після проведення відповідних оцінок після липня 2022 року та надати належним чином засвідчені копії документів, що пов`язані із зазначеними правовідносинами, зокрема, акти оцінки стану готовності сховищ за 2019-2022, акти перевірок вищевказаних сховищ за 2019-2022, приписи, листування пов`язане з приведенням укриттів у готовність, тощо. Даний лист направляється прокурором в порядку частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» з метою повідомлення про наявність порушення інтересів держави та необхідності вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом).
До переліку об`єктів цивільного захисту до вказаного листа включено зокрема сховище №60366 за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, балансоутримувач: Полтавська філія АТ «Укртелеком», яке визначено як не готове до використання.
Листом Кременчуцької окружної прокуратури №52-2458вих-23 від 24 лютого 2023 року /а.с. 66-70/ Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області повідомлено про те, що необхідно надати обґрунтовану інформацію щодо приведення стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища, протирадіаційного укриття згідно таблиці) у готовий до використання стан, чи вбачає виконавчий комітет Кременчуцької міської ради порушення вимог чинного законодавства, чи вживав або має намір вживати заходів на усунення порушень, якщо ні - навести причини; надати інформацію про усунення порушень вимог законодавства щодо приведення у готовність захисних споруд балансоутримувачами у 2022 році (у разі наявності) та надати належним чином засвідчені копії документів, що пов`язані із зазначеними правовідносинами, зокрема, акти оцінки стану готовності сховищ за 2019-2022, листування пов`язане з приведенням укриттів у готовність, тощо, (перелік не є вичерпним). Даний лист направляється прокурором в порядку частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» з метою повідомлення про наявність порушення інтересів держави та необхідності вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом).
До переліку об`єктів цивільного захисту до вказаного листа включено зокрема сховище №60366 за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, балансоутримувач: Полтавська філія АТ «Укртелеком», яке визначено як не готове до використання.
Листом ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-20.14-491/61-20.02 від 28 лютого 2023 року /а.с. 41/ АТ «Укртелеком» просить взяти до уваги інформацію для виконання заходів щодо утримання захисних споруд, приведення їх в готовність до використання за призначенням, а також при проведенні щорічної оцінки стан готовності ЗС ЦЗ, які розташовані на об`єктах Полтавської філії «Укртелеком» в Кременчуцькому районі Полтавської області (зокрема сховища №603 за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12). У разі здійснення щорічної оцінки ЗС ЦЗ без залучення фахівців органу місцевого самоврядування і фахівців підрозділів ДСНС, просить Вас надати копії актів оцінки стану готовності ЗС ЦЗ до 01 липня 2023 року на адресу Управління: 39627, м. Кременчук, вул. Олексія Древаля, 35 або на E-mail. Також в котре нагадали, що відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України та наказу Державного комітету будівництва, архітектури житлової політики України від 24 травня 2001 року №127 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна», їм необхідно забезпечити проведення технічної інвентаризації ЗС (сховища №60366), про що просить поінформувати Управління з наданням копії технічного паспорту на вище вказану ЗС ЦЗ.
Листом ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-01-04-1641/61-11 від 10 березня 2023 року /а.с. 75-76/ заступнику керівника Кременчуцької окружної прокуратури на лист від 24 лютого 2023 року №52-2457вих-23 повідомлено, що Головне управління ДСНС України у Полтавській області у довоєнний час не зверталося до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту, зазначених у листі. На даний час звернення до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами на підставі раніше виданих актів, складених за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), неможливо (у зв`язку із завершенням термінів позовної давності). Так само неможливо звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю). Заходи із приведення сховища №60366 у готовність, визначені чинним законодавством, балансоутримувачем не вживаються.
Кременчуцькою окружною прокуратурою надіслано Виконавчому комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області повторне повідомлення №52-3425вих-23 від 17 березня 2023 року /а.с. 71-72/, у якому повідомлено про те, що вивченням Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 60366, складеного 13 вересня 2021 року, комісією встановлено, що споруда розміщена за адресою: м. Кременчук, вул. В. Пугачова 12, та належить АТ «Укртелеком», балансоутримувач - АТ «Укртелеком». Згідно Акту оцінки виявлено ряд порушень та сховище визнано не готовим. Не виконання балансоутримувачем - АТ «Укртелеком» вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 10 Порядку №138 та неприведення захисної споруди у стан готовності після початку бойових дій свідчить про порушення інтересів держави.
Також Кременчуцькою окружною прокуратурою надіслано ГУ ДСНС України у Полтавській області повторне повідомлення №52-3426вих-23 від 17 березня 2023 року /а.с. 73-74/, у якому повідомлено про те, що вивченням Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 60366, складеного 13 вересня 2021 року, комісією встановлено, що споруда розміщена за адресою: м. Кременчук, вул. В. Пугачова 12, та належить АТ «Укртелеком», балансоутримувач - АТ «Укртелеком». Згідно Акту оцінки виявлено ряд порушень та сховище визнано не готовим. Невиконання балансоутримувачем - АТ «Укртелеком» вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 10 Порядку №138 та неприведення захисної споруди у стан готовності після початку бойових дій свідчить про порушення інтересів держави.
Листом ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-20.13-932/61-20.02 від 10 квітня 2023 року /а.с. 75-76/ заступнику керівника Кременчуцької окружної прокуратури, зокрема на лист від 17 березня 2023 року №52-3426вих-23, повідомлено, що вивчивши наявні матеріали, результати комісійної оцінки захисної споруди сховища №60366, що визнане як не готове до використання за призначенням, управління вважає, що заходи із приведення сховища у готовність балансоутримувачем вживаються на неналежному рівні. Відсутні законні підстави щодо вжиття управлінням заходів реагування, які б зобов`язували балансоутримувача привести у готовність до використання за призначенням зазначену захисну споруду цивільного захисту. Управління не заперечує проти представлення Кременчуцькою окружною прокуратурою інтересів держави у суді за позовом до балансоутримувача у зв`язку із відсутністю суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого відноситься подання позовної заяви про визнання незаконної бездіяльності та зобов`язання привести захисні споруди цивільного захисту у належний технічний стан і готовність їх до використання за призначенням.
Листом Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області №01-36/1852 від 12 квітня 2023 року /а.с. 80-81/ заступнику керівника Кременчуцької окружної прокуратури, зокрема на листи №52-2458вих-23 та №52-3425вих-23 повідомлено, що рішенням Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20 січня 2023 року затверджено Програму відновлення та утримання фонду захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності на території Кременчуцької міської територіальної громади на 2022-024 роки.
Листом ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-01-04-6233/61-11 від 05 вересня 2023 року /а.с. 82-85/ заступнику керівника Кременчуцької окружної прокуратури на лист від 15 серпня 2023 року №52-10951ВИХ-23 повідомлено, що здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про місцеве самоврядування», Закону України «Про місцеві державні адміністрації», крім інших заходів, належить до повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування. Відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09 липня 2018 року №579, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 року за №880/32331, для забезпечення готовності балансоутримувачі захисних споруд цивільного захисту щорічно здійснюють оцінку стану їх готовності з оформленням відповідних актів. При цьому про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення органів виконавчої влади, фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами ( копії зазначених актів, що наявні в Головному управлінні, додаток 1). Також Головне управління надає інформацію щодо покращення стану готовності захисних споруд цивільного захисту за формою та переліком, визначеними у його листі (додаток 2). Додатки: 1. копії актів оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту; 2. інформація щодо стану готовності захисних споруд цивільного захисту.
До додатку 2 до вказаного листа включено сховище №60366 за адресою: м. Кременчук, вул. Вадима Пугачова, 12, балансоутримувач: Полтавська філія АТ «Укртелеком», яке визначено як не готове до використання.
Листом Кременчуцької окружної прокуратури №54-12666ВИХ-23 від 21 вересня 2023 року /а.с. 86/ Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області та ГУ ДСНС України в Полтавській області повідомлено про те, що Кременчуцькою окружною прокуратурою встановлено порушення вимог Конституції України, Кодексу цивільного захисту України в частині приведення сховища №60366 у готовність. На виконання вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру Кременчуцька окружна прокуратура повідомляє про звернення до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом з метою захисту порушених інтересів держави за вказаним фактом.
Вважаючи протиправною бездіяльність Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" щодо неприведення сховища №60366, що перебуває на його балансі в належний для експлуатації стан, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2738-IX від 16 листопада 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3057-IX від 02 травня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06 листопада 2023 року № 734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3429-IX від 08 листопада 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року 1932-XII /надалі Закон 1932-XII / оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
За змістом статті 3 Закону 1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI /надалі КЦЗ України/ захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належить сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.
Цивільним захистом, згідно зі статтею 4 КЦЗ України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 32 КЦЗ України, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою від 10 березня 2017 року №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку /надалі Порядок № 138/.
Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, з-поміж інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
За змістом пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
Під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Враховуючи викладене, на Полтавську філію АТ «Укртелеком», як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту - сховища № НОМЕР_1 , що знаходиться за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, покладені обов`язки з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Станом на 01 червня 2023 року захисна споруда цивільного захисту (сховище №60366) за результатами проведеної оцінки оцінена як така, що не готова до використання за призначенням.
Цей факт підтверджений актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 01 червня 2023 року та не спростований відповідачем у ході розгляду справи.
Довід відповідача про те, що Полтавською філією АТ «Укртелеком» здійснюється робота по оформленню документації захисної споруди для її виключення за погодженням з органами ДСНС України з фонду захисних споруд, зокрема через порушення гідроізоляції та постійного її підтоплення ґрунтовими водами, що унеможливлює її використання за призначенням, суд відхиляє як такий, що не підтверджений відповідними доказами.
Відповідно до частини одинадцятої статті 32 Кодексу цивільного захисту України з моменту виключення захисної споруди із фонду споруд цивільного захисту вона втрачає статус захисної споруди цивільного захисту. Володіння, користування та розпорядження спорудами, які втратили статус захисних споруд цивільного захисту, здійснюється відповідно до закону.
Таким чином, до моменту виключення захисної споруди цивільного захисту (сховища №60366) із фонду споруд цивільного захисту у відповідача наявний обов`язок з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Доказів виключення захисної споруди цивільного захисту (сховища №60366) із фонду споруд цивільного захисту матеріали справи не містять.
Натомість, відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 11 вересня 2023 року сховища №60366 /а.с. 122-126/, що розташоване за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, приватної форми власності належить АТ «Укртелеком» та балансоутримувачем захисної споруди є Полтавська філія АТ «Укртелеком».
За змістом частин третьої-п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України /надалі - КАС України/ у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача.
Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14 жовтня 2014 року /надалі - Закон №1697-VII/ встановлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини третьої вказаної статті прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.
Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора в порядку та на підставах, визначених Цивільним процесуальним кодексом України.
Частиною четвертою статті 23 Закону №1697-VII встановлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.
У разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право:
1) витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом;
2) отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою.
Аналіз наведених положень дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак, підстави представництва інтересів держави прокурором у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює його неналежно. Нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною. Неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду. Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
У постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду вже зробив правовий висновок щодо застосування частини третьої статті 23 Закону № 1697-VII, та у постанові від 12 серпня 2020 року у справі №820/1381/17 не знайшов підстав для відступу від такого висновку.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Разом з цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".
Таким чином, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13 березня 2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Полтавській області відсутні повноваження з перевірки сховища №60366 на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Частиною другою статті 19 КЦЗ України визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення цивільного захисту на відповідній території; 2) створення субланок ланок територіальних підсистем, забезпечення виконання ними завдань; 3) забезпечення реалізації вимог техногенної та пожежної безпеки на суб`єктах господарювання, що належать до сфери їх управління, які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії; 4) розроблення та забезпечення реалізації програм та планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки; 5) створення аварійно-рятувальних служб, формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту, пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої пожежної охорони та добровільної пожежної охорони, керівництво ними, забезпечення їх діяльності, здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням; 6) створення за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та підтримання у постійній готовності місцевої системи централізованого оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій, здійснення її модернізації та забезпечення функціонування; 7) забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій, у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі; 8) організація робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території, а також радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків таких ситуацій; 8-1) забезпечення пожежної безпеки на відповідних територіях та об`єктах; 9) організація та керівництво проведенням відновлювальних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 10) організація та здійснення евакуації населення, матеріальних і культурних цінностей у безпечні райони, їх розміщення та життєзабезпечення населення; 11) контроль за станом навколишнього природного середовища, санітарно-гігієнічною та епідемічною ситуацією; 12) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування суб`єктів господарювання в особливий період, що належать до сфери їх управління; 13) підготовка пропозицій щодо віднесення території та населених пунктів до груп цивільного захисту та подання їх Раді міністрів Автономної Республіки Крим, відповідним обласним державним адміністраціям; 14) віднесення суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, до категорій цивільного захисту відповідно до основних показників та затвердження їх переліку; 15) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 16) забезпечення завчасного накопичення і підтримання у постійній готовності засобів індивідуального захисту для населення та формувань цивільного захисту, а також приладів дозиметричного і хімічного контролю та розвідки; 17) взаємодія з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, щодо виконання завдань цивільного захисту; 18) організація та забезпечення життєдіяльності постраждалих від надзвичайних ситуацій, а також під час ведення воєнних (бойових) дій або внаслідок таких дій; 19) забезпечення складення довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, списків (реєстрів) постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, відповідно до яких надається матеріальна допомога, списків загиблих осіб на підставі їх ідентифікації; 20) забезпечення соціального захисту постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, зокрема виплати матеріальної допомоги; 21) створення згідно з вимогами цього Кодексу комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, а в разі виникнення надзвичайних ситуацій - спеціальних комісій з їх ліквідації (за потреби), забезпечення їх функціонування; 22) забезпечення проходження в установлені строки навчання з питань цивільного захисту посадових осіб, працівників органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання комунальної власності з числа керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією та здійсненням заходів цивільного захисту, організація навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, формування планів проведення і облік проведених спеціальних об`єктових навчань та тренувань з питань цивільного захисту на відповідній території; 23) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 25) планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; 26) прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; 27) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 28) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 29) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; 30) реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності; 31) здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Отже, на Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради покладений законом обов`язок щодо здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням.
Проте, сховище № 60366 залишається непридатним до використання за призначенням, тобто органом місцевого самоврядування неналежним чином здійснюється контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.
Беручи до уваги викладене, а також те, що неприведення сховища №60366 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах війни та захисту життя населення, суд доходить висновку про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В ході розгляду справи відповідач доводи прокурора не спростував, не надав суду належних і допустимих доказів, які б свідчили про приведення сховища №60366 у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09 липня 2018 року №579.
Інші доводи відповідача не спростовують вищевикладені висновки суду.
Зважаючи на це та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області (просп. Свободи, буд. 4а, м. Кременчук, Полтавська область, 39601) в інтересах Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області (площа Перемоги, буд. 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 04057287), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
до Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (вул. Соборності, буд. 33, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 01186975) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Полтавської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" щодо неприведення сховища №60366, що знаходиться за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, у належний для експлуатації технічний стан та готовність до укриття населення.
Зобов`язати Полтавську філію Акціонерного товариства "Укртелеком" привести захисну споруду - сховище №60366, що знаходиться за адресою: вул. Вадима Пугачева, 12, м. Кременчук, Полтавська область, у належний для експлуатації технічний стан та готовність до укриття населення відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09 липня 2018 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2023 |
Оприлюднено | 18.12.2023 |
Номер документу | 115661538 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні