Рішення
від 14.12.2023 по справі 500/6609/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/6609/23

14 грудня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Тернопільської обласної державної адміністрації (далі Тернопільська ОДА, відповідач 1), Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації (далі Департамент, відповідач 2), в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян при Тернопільській ОДА, оформлене протоколом №3 від 30.03.2023, про відмову позивачу у визначенні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та видачі відповідного посвідчення категорії 1, зобов`язати Тернопільську ОДА прийняти рішення про видачу (заміну) ОСОБА_1 посвідчення нового зразка, а саме посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 1)» серії А синього кольору.

В обґрунтування позову вказує, що є особою з інвалідністю ІІІ групи довічно (захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи), у зв`язку з чим йому встановлено статус «Особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи», Категорія 1 та було видано відповідне посвідчення Серії НОМЕР_1 від 10.05.2018 (безстроково).

Надалі ОСОБА_1 змінено статус, а саме на «Особа, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи», Категорія 1 та видано посвідчення Серії НОМЕР_2 від 12.11.2020 (довічно).

Натомість позивач вважає себе особою, яка є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а не потерпілим від Чорнобильської катастрофи, оскільки був направлений (примусово згідно наказу, а не був постійним мешканцем на території забрудненої внаслідок Чорнобильської катастрофи) та тривалий час працював у зоні Чорнобильської катастрофи (смт. Народичі Житомирської області, яке віднесено до зони безумовного (обов`язкового) відселення).

Позивачем 23.02.2023 подано заяву до Регіональної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при Тернопільській ОДА (далі Комісія) про розгляд особової справи щодо встановлення статусу особи «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», у якій він просив прийняти рішення про видачу (зміну) ОСОБА_1 посвідчення нового зразка, а саме посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 1)» серії А синього кольору.

У встановлені такого статусу йому відмовлено через відсутність в представлених заявником документах інформації щодо участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, безпосередньо в зоні відчуження. Позивач з таким рішення не погоджується, вважає, що відповідач необґрунтовано відмовив йому у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та видачі відповідного посвідчення.

Відповідачем не взято до уваги наказ від 02.03.1989 № 56-л, відповідно до якого позивач примусово припинив навчання в інтернатурі в Бердичівській ЦМЛ Житомирської області за спеціальністю «Хірургія» та достроково був направлений на складання іспиту у Вінницький державний медичний інститут, та залишено поза увагою той факт, що в період з 06.03.1989 до 15.06.1992 ОСОБА_1 примусово працював в зоні з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Наказ від 02.03.1989 № 56-л було видано на виконання розпорядження МОЗ СРСР від 07.09.1988 № 07-6-168-6 «Про підготовку в інтернатурі випускників 1988 року медичних ВУЗів УРСР, що отримали розподіл на роботу в лікувально-профілактичні заклади Житомирської області, що прилягає до 30-ти км зони по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС по скороченій навчальній програмі (до 6-ти місяців)».

Комісією не було враховано того факту, що позивачу встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС на підставі довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією (далі МСЕК) про встановлення інвалідності.

Позивач вважає, що звертаючись до Комісії були надані належні та достатні документи для встановлення йому статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

При цьому йому встановлено статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи та видано посвідчення (категорії 1), серія Б, прирівнявши до постійних мешканців, що проживали на постраждалих територіях, проте позивач вказує, що перебував на території, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи не добровільно, а був скерований в наказовому порядку для роботи на території, що прилягає до 30-ти кілометрової зори для ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тобто вважає, що у період з 1988 по 1990 роки безпосередньо брав участь у роботах, пов`язаних з усуненням наслідків аварії у зоні відчуження більше 30 днів.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

31.10.2023 надійшов відзив на позовну заяву від Департаменту (а.с.55-38). Відповідач 2 проти позову заперечує та зазначає, що вперше ОСОБА_1 15.12.1994 видано посвідчення категорії 2, 30.11.2005 йому видавався дублікат посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи замість загубленого посвідчення. У квітні 2018 року позивачу видано посвідчення категорії 3, бо надана у 1994 році довідка №ВТ-50 видана Житомирською обласною державною адміністрацією надавала право на одержання саме 3 категорії, а не 2 категорії.

У травні 2018 на підставі довідки МСЕК про встановлення 3 групи інвалідності (причиною інвалідності стало захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи) та копії експертного висновку Львівської міжвідомчої експертної комісії від 25.04.2018 ОСОБА_1 видано посвідчення серії НОМЕР_3 з числа потерпілих, оскільки останній працював (проживав) у зоні безумовного (обов`язкового) відселення у смт. Народичі Житомирської області (Народицькій ЦРЛ).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 № 106 ,,Про перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи смт. Народичі не входить в зону відчуження, а входить в зону безумовного (обов`язкового) відселення.

У лютому 2019 позивачу видано посвідчення нового зразка категорії 1 серії НОМЕР_2 .

В подальшому 01.03.2023 позивач звернувся до Департаменту з заявою про встановлення статусу учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, надавши відповідний пакет документів, у задоволенні якої йому рішення від 30.03.2023 відмовлено через відсутність у представлених заявником документах інформації щодо участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо в зоні відчуження.

Відповідач 2 інформував, що ОСОБА_1 було встановлено статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, з числа потерпілих і статус позивачу не змінювали, у той час як у позовній заяві зазначено протилежне.

Також Комісією враховано той факт, що ОСОБА_1 встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС на підставі довідки МСЕК у 2018 році під час прийняття рішення про видачу позивачу посвідчення особи з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеного до категорії 1, тому в цій частині обгрунтування позову вважає безпідставним.

У цій довідці МСЕК зазначено, що причиною інвалідності є саме наслідки Чорнобильської катастрофи, а не роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Позивач не відноситься до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначених статтею 10 Закону України «Про статус і захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Стосовно наказу Відділу охорони здоров`я Житомирського облвиконкому від 02.03.1989 № 56-л, яким позивача направлено у Народицьку ЦРЛ (смт Народичі Житомирської області) на посаду лікаря-хірурга, то такий не підтверджує факту роботи зі шкідливими умовами праці (роботу в зоні відчуження) та факту причетності позивача до процесу евакуації майна підприємства чи до будь-якої іншої роботи, пов`язаної з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Натомість позивачем не надано довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження з метою ліквідації наслідків на ЧАЕС із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження),

Відповідач 2 вважає рішення Комісії правомірним та таким, що відповідає вимогам чинного законодавства. В позові просить відмовити.

Ухвалою суду від 01.11.2023 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача 2 про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

02.11.2023 у суді зареєстрована відповідь на відзив (а.с.57-61). Представник позивача не погоджується з мотивами відзиву Департаменту, наполягаючи на тих обставинах, які вказував у позовній заяві. Стосовно заміни посвідчення у лютому 2018 році на нове, то пояснив, що відповідна заява була подана за вимогою службових осіб. Щодо довідки МСЕК з вказівкою на причину інвалідності пов`язану з наслідками аварії на ЧАЕС, а не роботами по ліквідації наслідків на ЧАЕС, то вважає, що Львівська регіональна міжвідомча експертна комісія по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС згідно з її повноваженнями не могла давати висновку, чи залучався ОСОБА_1 саме до ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Безпідставним вважає представник позивача і твердження відповідача 2 про відсутність документів, які б підтверджували факт причетності позивача до ліквідації наслідків на ЧАЕС, оскільки примусово направлений лікар ОСОБА_1 цілодобово надавав хірургічну допомогу жителям Народицького району Житомирської області та особам, які працювали і в зоні відчуження, так і в зоні обов`язкового безумовного відселення, а в тексті наказу № 56-л від 02.03.1989 зазначено, що ОСОБА_1 направлено для ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС на територію, прилеглу в 30-ти кілометрову зону.

03.11.2023 до суду надійшов відзив Тернопільської ОДА (а.с.67-70). Зміст відзиву відповідача 1 ідентичний до відзиву відповідача 2. Тернопільська ОДА просить у позові відмовити.

Ухвалою суду від 06.11.2023 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача 1 про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

17.11.2023 до суду надійшли заперечення відповідача 1 на відповідь на відзив (а.с.87-88). ОСОБА_1 статус не змінювався, як вказано у відповіді на відзив, змінився тільки бланк посвідчення. Відповідач зазначає, що у позивача був статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, таким він і залишився після видачі посвідчення нового зразка серії НОМЕР_2 . На підставі наданої позивачем довідки МСЕК, останньому видано посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи.

Комісія дійшла правильного висновку про встановлення ОСОБА_1 статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи, оскільки у експертному висновку Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, зазначено, що захворювання пов`язане саме з наслідками Чорнобильської катастрофи, а така комісія МСЕК є тим органом, який надає висновки щодо зв`язку захворювання чи то з наслідками чи з роботами на основі пред`явлених документів. Згідно з довідкою МСЕК від 04.05.2018 серії АВ № 1065720, ОСОБА_1 є особою з інвалідністю, захворювання пов`язане з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС. За наявності експертного висновку, виданого Львівською регіональною міжвідомчою експертною комісією по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, та довідки МСЕК, де захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи, видається саме посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи.

Вважає, що твердження позивача, викладені у відповіді на відзив є безпідставними, а позовна заява необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Суд ознайомившись з письмовими пояснення учасників справи та перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи письмовими доказами, встановив такі обставини.

ОСОБА_1 на підставі довідки № ВТ-50, виданої Житомирською обласною адміністрацією 17.12.1992, про проживання в зоні безумовного (обов`язкового) відселення станом на 01.01.1993 не менше двох років, а саме: у смт.Народичі, 15.12.1994 видано відповідне посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 2 Б № 009606 (а.с.39 зворот).

30.11.2005 ОСОБА_1 звернувся із заявою щодо видачі дублікату посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи замість загубленого посвідчення 2 категорії, серії НОМЕР_4 , виданого 15.04.1994. Позивачу видано дублікат посвідчення 2 Б(П) № НОМЕР_5 (а.с.40).

07.05.2018 до Департаменту звернулося управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації з листом № 1/995/01/01-15 щодо розгляду документів ОСОБА_1 та видачі посвідчення постраждалого від наслідків Чорнобильської катастрофи на підставі довідки МСЕК про встановлення 3 групи інвалідності (причиною інвалідності стало захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи) та копії експертного висновку Львівської міжвідомчої експертної комісії від 25.04.2018 № 21711 (а.с.41-42).

Відповідно до експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії від 25.04.2018 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 на предмет встановлення причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, прийнято рішення, що захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи.

Позивач працював (проживав) у зоні безумовного (обов`язкового) відселення у смт Народичі Житомирської області (Народицькій ЦРЛ).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 № 106 «Про перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» смт. Народичі входить в зону безумовного (обов`язкового) відселення.

Комісією за результатами розгляду зазначених вище документів прийнято рішення про надання позивачу статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, 10.05.2018 ОСОБА_1 видано посвідчення серії НОМЕР_3 (а.с.11).

12.11.2020 позивачу видано посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, категорія 1, серії НОМЕР_2 (а.с.12).

23.02.2023 позивач звернувся до Регіональної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при Тернопільській обласній військовій адміністрації про розгляд особової справи щодо встановлення статусу особи «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС». У цій заяві ОСОБА_1 просив прийняти рішення про видачу (зміну) ОСОБА_1 посвідчення нового зразка, а саме посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 1)» серії А синього кольору.

До заяви позивачем були додані наступні документи: копія довідки до акту огляду МСЕК; копія посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи; копія посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи; копії особистої картки студента та облікової картки; копія трудової книжки НОМЕР_6 ; копія наказу від 02.03.1989 № 56-л.

Відповідно до рішення Комісії, оформленого протоколом № 3, від 30.03.2023 ОСОБА_1 відмовлено у визначенні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачі відповідного посвідчення категорії 1 через відсутність у представлених заявником документах інформації щодо участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо в зоні відчуження.

Вважаючи протиправним таке рішення про відмову у видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, позивач звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, визначення соціального захисту потерпілого населення визначено Законом України від 28.02.1991 №796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі №796-XII).

Згідно зі статтею 10 Закону №796-XII учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 14 Закону №796-XII для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи:

1) особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1;

2) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження:

- з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів;

- з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів;

- у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи;

- евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття);

- особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення, - категорія 2.

3) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали:

- у зоні відчуження з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - від 1 до 5 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1987 році - від 1 до 14 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів;

- на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році,

Статтею 15 Закону №796-XII передбачено, що підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Підставою для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях, є довідка про період проживання, роботи на цих територіях.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Визначення рівнів забруднення, доз опромінення, відновлення їх шляхом розрахунку здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідних державних органів та обласних державних адміністрацій.

Статтею 65 Закону №796-XII установлено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (далі Постанова №551) затверджений Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (Порядок №551, чинний з 25.07.2018), який визначає процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Пунктом 2 Постанови №551 затверджено нові зразки посвідчень, зокрема, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Пунктом 3 Порядку №551 визначено, що особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (категорія 1) серії А синього кольору.

Особам з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення Потерпілий від Чорнобильської катастрофи (категорія 1) серії Б синього кольору.

Пунктом 6 Порядку №551 передбачено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали в зоні відчуження з 1 липня 1986 р. по 31 грудня 1986 р. від одного до п`яти календарних днів, у 1987 році - від одного до 14, у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або на їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році, віднесеним до категорії 3, видаються посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (категорія 3) серії А зеленого кольору.

Згідно з пунктом 11 Порядку №551 посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Вказаним пунктом визначено перелік документів, за наявності одного з яких особам видаються посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Так посвідчення видаються учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на підставі одного з таких документів, зокрема:

довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження;

довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.

Отже, з наведених нормативно-правових актів слід прийти до висновку, що для отримання статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме категорії 1 необхідні три умови: 1) інвалідність; 2) безпосередня участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, зокрема через тимчасово направлення або відрядження у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження; 3) причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Тернопільської ОДА від 22.08.2018 №640-од утворено Комісію, а розпорядженнями №477/01.02-01 від 30.08.2023 та №571/01.02-01 від 10.10.2023 визначено новий її склад та затверджено Положення про неї (а.с.43 зворот-48).

Відповідно до пунктів 1 розділу І та пункту 2 розділу ІІІ Положення про Комісію ця комісія є консультативно-дорадчим органом при Тернопільській обласній військовій адміністрації, основним завданням якої є: розгляд та аналіз документів, відповідно до законодавства України є підставою для визначення статусу та видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категорія громадян; прийняття рішень щодо визначення статусу та видачі (відмови у видачі, вилучення, заміни) відповідних посвідчень згідно з Порядком №551.

Спірні правовідносини виникли у березні 2023 року, проте повноваження Комісії в частині визначення статусу та видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, не змінилися.

За обставин цієї справи Комісією було розглянуто заяву ОСОБА_1 з документами щодо видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та відмовлено у видачі такого через відсутність у представлених заявником документах інформації щодо участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо в зоні відчуження.

Таке рішення як акт індивідуальної дії підлягає перевірці на відповідність критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Основною мотивацією позивача є те, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачами не було взято до уваги наказу відділу охорони здоров`я Житомирського облвиконкому від 02.03.1989 № 56-л, який передбачає примусове направлення його на роботу до Народицької ЦРЛ.

Зі змісту цього наказу вбачається, що на виконання розпорядження МОЗ СРСР від 07.09.1988 № 07-6-168-6 «Про підготовку в інтернатурі випускників 1988 року медичних ВУЗів УРСР, що отримали розподіл на роботу в лікувально-профілактичні заклади Житомирської області, що прилягає до 30-ти км зони по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС по скороченій навчальній програмі (до 6-ти місяців)» лікаря-інтерна Бердичівської ЦМЛ, що закінчив інтернатуру по скороченій програмі і здав екзамен, ОСОБА_1 було звільнено з займаної посади з 06.03.1989 і направлено на роботу у Народицьку ЦРЛ (смт Народичі Житомирської області) на посаду лікаря-хірурга (а.с.39).

Робота позивача у період з 06.03.1989 по 15.06.1992 у Народицькій центральній районній лікарні підтверджується записами його трудової книжки серії НОМЕР_6 (а.с.15).

Смт. Народичі, Житомирської області відповідно до додатку №1 до постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 №106, якою затверджено Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесено до зони безумовного (обов`язкового) відселення.

Отже, наданими суду, а також відповідачам доказами підтверджується той факт, що ОСОБА_1 у період з 06.03.1989 по 15.06.1992 працював на території, яка була віднесена до безумовного (обов`язкового) відселення.

Повертаючись до положень Закону №796-XII, які визначають підстави та обставини для встановлення особі статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, такі пов`язуються з роботою (у тому числі пов`язану з проведенням евакуації людей і майна) саме у зоні відчуження.

Додатком №1 до вже згаданої постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 №106, чотири села Народицького району Житомирської області віднесено до зони відчуження, але решта 35 села та смт. Народичі Житомирської області визначені як зона безумовного (обов`язкового) відселення.

Законодавець не передбачає надання статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС тим особам, які надавали допомогу особам, безпосередньо задіяним до ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, на що звертає увагу позивач (його представник), вказуючи, що ОСОБА_1 як лікар-хірург цілодобово надавав хірургічну допомогу жителям Народицького району Житомирської області та особам, які працювали і в зоні відчуження, так і в зоні обов`язкового безумовного відселення, а саме: військовим, які були залучені безпосередньо до виконання робіт з ліквідації забруднення від аварії на ЧАЕС, в тому числі зняття, завантаження та вивезення забрудненого шару грунтів, заміна парканів, буріння артезіанських свердловин, а також цілодобова медична допомога працівникам батальйону міліції, який здійснював патрулювання закритої території радіоактивного забруднення для пересування цивільного населення.

За таких обставин, на переконання суду, уповноважений орган при вирішенні питання щодо надання особі статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, повно і всебічно дослідив документи, які надані позивачем для отримання статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та враховуючи положення статей 10, 15 Закону №796-XII, а також Порядку №551, прийняв об`єктивне та правомірне рішення про відсутність підстав для встановлення ОСОБА_1 такого статусу.

При цьому суд повторює, що відповідно до статей 10, 15 Закону №796-XII достатнім є виконання будь-яких робіт, пов`язаних з усуненням наслідків аварії у 1988-1990 роках, але саме у зоні відчуження.

Позивач є особою з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо нього установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, і йому видано відповідачем 1 відповідне посвідчення Потерпілий від Чорнобильської катастрофи (категорія 1) серії НОМЕР_2 , дата видачі 12.11.2020 (а.с.12).

При цьому відсутні обставини, підтверджені належними доказами, того, що ОСОБА_1 є особою з числа ліквідаторів для видачі йому посвідчення категорії 1, серії А, а його інвалідність пов`язана з наслідками аварії на ЧАЕС, а не з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС.

Стосовно довідки МСЕК по встановлення третьої групи інвалідності пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи та експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії від 25.04.2018 по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, про те, що захворювання ОСОБА_1 пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи, то суд зазначає, що такі документи надають право на отримання саме статусу особи з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, але не підтверджують участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС.

Закон №796-XII та Порядок №551 виокремлюють категорії осіб:

особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою,

особи з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Суд ще раз зауважує, щоб отримати статус учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС потрібно відповідати умовам, передбаченим статтями 10, 15 Закону №796-XII. Позивач є особою з інвалідністю з числа потерпілих, а не з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і установлення причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою не таку обставини не впливає.

Таким чином, у ході розгляду справи суд не встановив порушень прав позивача з боку Комісії у межах спірних правовідносин, пов`язаних з відмовою встановити позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тож у задоволенні його позову слід відмовити.

З огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення відповідачами судових витрат, підстав для їх розподілу немає.

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Тернопільської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 .

Відповідачі: Тернопільська обласна державна адміністрація, 46021, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Грушевського, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 00022622,

Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації 46021, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Грушевського, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 03195547.

Повний текст рішення складено та підписано 14 грудня 2023 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115662401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —500/6609/23

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 06.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 14.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні