Постанова
від 14.12.2023 по справі 540/4151/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 540/4151/21

Перша інстанція: суддя Попов В.Ф.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого:Градовського Ю.М.

суддів:Танасогло Т.М.

Шеметенко Л.П.

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Приватного підприємства «Корсар» на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2021р. по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Корсар» до Департаменту інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації, третя особа Приватне підприємство «Поярков» про визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И Л А:

У серпні 2021р. ПП «Корсар» звернулося в суд із адміністративним позовом до Департаменту інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації, третя особа ПП «Поярков», в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації від 29.07.2021р. №94 «Про скасування рішення конкурсного комітету по об`єкту конкурсу №17»;

- зобов`язати Департамент інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації укласти з ПП «Корсар» договір про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах по об`єкту конкурсу №17.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 31.05.2021р. ним подано заяву до відповідача про участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо-обласні маршрути) за об`єктом №17, при цьому вказано відомості про автобуси, які будуть використовуватися серед яких: БАЗ А079.23, державний номер реєстрації - НОМЕР_1 .

Пунктом 5 рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських і міжміських внутрішньо-обласних автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Херсонської області, яке оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 24.06.2021р., по об`єкту конкурсу №17 визначено переможцем ПП «Корсар» та запропоновано організатору перевезень укласти з ним договір відповідно до п.53 ПКМУ №1081 строком на 5 років, друге місце - ПП «Поярков».

29.07.2021р. Департаментом ХОДА прийнято наказ №94 від 29.07.2021р. «Про скасування рішення конкурсного комітету по об`єкту №17», щодо результатів конкурсу, яке оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 24.06.2021р. по об`єкту конкурсу №17 за маршрутами: Скадовськ АС - Херсон АВ (1931/1932, 1933/1934, 1937/1938), Скадовськ АС - Херсон АВ (2179/2180), Красне - Херсон АВ ч/з Скадовськ АС (2411/2412).

Позивач вважає вказаний наказ протиправним, незаконними та таким, що порушує його права, у зв`язку із чим звернувся в суд із даним позовом.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2021р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із даним рішенням суду ПП «Корсар» подано апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2022р. відкрито апеляційне провадження та ухвалою від 15.02.2022р. справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 30.03.2022р. 9:30год..

В подальшому, ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5.04.2022р. вирішено продовжити процесуальний строк розгляду даної справи у зв`язку із дією на території України воєнного стану, що унеможливлює проведення відкритого судового засідання за участю сторін та розгляду даної справи.

Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті, на підставі чого ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2023р. розгляд справи призначено в порядку письмового провадження з 6.12.2023р..

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що використання одного транспортного засобу на різних об`єктах конкурсу суперечить самій меті проведення конкурсу, негативно впливає на якість надання послуг та є свідченням недостатньої кількості у позивача транспортних засобів необхідних для забезпечення безпечного, якісного перевезення пасажирів.

Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що наказом Департаменту ХОДА від 12.05.2021р. №53 «Про заходи щодо проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо-обласні маршрути)» оголошено про проведення конкурсу, в додатках до якого, зазначені об`єкти конкурсу з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських і міжміських внутрішньо-обласних автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області та призначено дату проведення конкурсу 24.06.2021р..

Згідно з Додатком №1 до наказу, в якому серед інших об`єктів конкурсу, значиться об`єкт за №17 - за маршрутами: Скадовськ АС - Херсон АВ (1931/1932,1933/1934,1937/1938), Скадовськ АС - Херсон АВ (2179/2180), Красне-Херсон АВ ч/з Скадовськ АС (2411/2412).

31.05.2021р. ПП «Корсар» подано заяву на участь у зазначеному конкурсі за об`єктом №17, при цьому вказано відомості про автобуси, які будуть використовуватися серед яких: БАЗ А079.23, державний номер реєстрації - ВТ 4037 АХ.

23.06.2021р. Департаментом ХОДА відповідно до п.1.6 наказу за №72 «Про допуск/недопуск перевізників-претендентів до участі у конкурсі, який відбудеться 24.06.2021р.», допущено до участі у вказаному конкурсі позивача, з умовою, що документи, які подані відповідають вимогам ЗУ «Про автомобільний транспорт», Порядку №1081, переліку та достовірності.

Пунктом 5 рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських і міжміських внутрішньо-обласних автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Херсонської області, яке оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 24.06.2021р., по об`єкту конкурсу №17 визначено переможцем ПП «Корсар» та запропоновано організатору перевезень укласти з ним договір відповідно до п. 53 ПКМУ №1081 строком на 5 років, друге місце - ПП «Поярков».

29.07.2021р. Департаментом ХОДА прийнято наказ №94 від 29.07.2021р. «Про скасування рішення конкурсного комітету по об`єкту №17», щодо результатів конкурсу, яке оформлене протоколом засідання конкурсного комітету від 24.06.2021р. по об`єкту конкурсу №17 за маршрутами: Скадовськ АС - Херсон АВ (1931/1932, 1933/1934, 1937/1938), Скадовськ АС - Херсон АВ (2179/2180), Красне - Херсон АВ ч/з Скадовськ АС (2411/2412).

Підставою скасування стало те, що позивач надав недостовірну інформацію, а саме у додатках до заяви про участь у конкурсі зазначив транспортний засіб автобус БАЗ А079.23, державний номер реєстрації - НОМЕР_1 як такий, що буде використовуватись на маршрутах об`єкта №17, в той час цей автобус використовується вже на іншому об`єкті №8 попереднього конкурсу переможцем якого стало ПП «Корсар».

Вважаючи такі дії департаменту протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи правомірність та законність дій відповідача у спірних правовідносинах, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх незаконність та протиправність в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія виходить з наступного.

Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи лише на підставі закону в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані ЗУ «Про автомобільний транспорт».

За правилами ст.3 ЗУ «Про автомобільний транспорт» цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Згідно зі ст.6 ЗУ «Про автомобільний транспорт» органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.

У відповідності до ст.29 ЗУ «Про автомобільний транспорт» автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Статтею 31 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вказано, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.

Положеннями ч.3 ст.35 ЗУ «Про автомобільний транспорт» встановлено, що перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Приписами ст.44 ЗУ «Про автомобільний транспорт» визначено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:

визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; (ч. 2 ст. 44)

Відповідно до ст.45 ЗУ «Про автомобільний транспорт» у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію: не відповідають вимогам ст.34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України (ч.12 ст. 44 Закону №2344-111). Таким порядком є Порядок №1081, яким визначена процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Так, Постановою КМУ №1081 від 3.12.2008р. затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування (далі - Порядок №1081), який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), автобусному маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут), та автобусному маршруті, що проходить у межах об`єднаної територіальної громади (далі - конкурс), а також процедуру визначення автомобільного перевізника для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) (пункт 1 Порядку №1081).

Відповідно до п.4 Порядку №1081 організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є: Мінінфраструктури; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні держадміністрації; районна держадміністрація; Київська міська держадміністрація; виконавчий орган місцевої ради об`єднаної територіальної громади сіл, селищ, міст; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Пунктом 8 Порядку №1081 передбачено, що переможця конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу. У разі, коли щодо одного чи кількох об`єктів конкурсу встановлено, що рішення конкурсного комітету прийнято з порушенням законодавства, організатор перевезень приймає рішення про скасування такого рішення конкурсного комітету щодо цих об`єктів та виносить його для повторного розгляду на наступному засіданні конкурсного комітету.

Пунктом 29 Порядку №1081 зазначено, що для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені ст.46 ЗУ «Про автомобільний транспорт», за формою згідно з додатками 1 - 4. Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень. Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень.

Зазначений конкурс проводиться у встановленому законодавством порядку, перевізник-претендент подає документи для участі у конкурсі зокрема: відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником та інші відповідно до законодавства. Відповідно до п.12 Порядку №1081 до участі в конкурсі не допускається перевізник- претендент, який:

1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію;

2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації;

3) не відповідає вимогам ст.34 ЗУ «Про автомобільний транспорт»;

4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень;

5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до ст.130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу);

6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених ч.3 ст.44 ЗУ «Про автомобільний транспорт»;

7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу.

За правилами п.46 Порядку організатор перевезень визнає переможцем чи переможцями конкурсу з перевезення пасажирів на міжобласних автобусних маршрутах того перевізника чи перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 ЗУ «Про автомобільний транспорт» та цього Порядку.

За приписами п.67 Порядку №1081 документи та зазначена в них інформація, що подані автомобільними перевізниками-претендентами для участі у конкурсі, повинні бути достовірними станом на дату подання таких документів на конкурс і на дату проведення самого конкурсу.

Пунктом 49 Порядку №1081, зокрема в ч.3, за наявності підстав вважати рішення конкурсного комітету про результати конкурсу такими, що прийняті з порушенням законодавства, приймається обґрунтоване рішення із зазначенням змісту порушень про скасування рішення конкурсного комітету щодо результатів конкурсу або скасування свого рішення як за окремими об`єктами конкурсу, так і в цілому всього конкурсу.

З огляду на викладені норми законодавства, судова колегія приходить до висновку, що інформація подана учасником конкурсом повинна бути достовірною.

При цьому, зазначення ПП «Корсар» у своїй заявці на участь у конкурсі транспортного засобу, який ним вже використовується в обслуговуванні інших маршрутів попереднього конкурсу є недостовірною інформацією, яка надана конкурсному комітету, що у свою чергу може бути підставою для скасування результатів конкурсу виходячи з такого.

Відповідно до п.5 Порядку №1081 метою визначення автомобільного перевізника на конкурсних засадах є: реалізація основних напрямів розвитку галузі автомобільного транспорту; створення безпечних умов для перевезення пасажирів автомобільним транспортом; покращення якості та доступності пасажирських перевезень; створення конкурентного середовища; забезпечення оновлення рухомого складу; підвищення рівня безпеки перевезень пасажирів; забезпечення виконання соціально значущих перевезень.

Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд приходить до висновку, що використання одного транспортного засобу на різних об`єктах конкурсу суперечить самій меті проведення конкурсу, негативно впливає на якість надання послуг та є свідченням недостатньої кількості у позивача транспортних засобів необхідних для забезпечення безпечного, якісного перевезення пасажирів.

Перешкодою для використання одного і того ж самого транспортного засобу на різних об`єктах, маршрутах є умови договору №2018-25/31 від 16.11.2018р., що укладений між Управлінням транспорту та зв`язку Херсонської ОДА та ПП «Корсар» в п.1.4 якого зазначено, що перевізник обслуговує маршрути, зазначені в п. 1.2. Договору виключно транспортними засобами, які заявлені на конкурс та зазначені в конкурсній пропозиції, у випадку необхідності заміни відповідної одиниці рухомого складу сторони узгоджують це письмово.

Відтак, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

Отже, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311,315,316,322,325 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Корсар» залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2021р. залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий:Ю.М. Градовський

Судді:Т.М. Танасогло

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115664522
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —540/4151/21

Постанова від 14.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 04.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 29.10.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 07.10.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 16.08.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні