П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 540/3840/21Перша інстанція: суддя Войтович І.І.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого:Градовського Ю.М.
суддів:Танасогло Т.М.,
Шеметенко Л.П
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021р. по справі за адміністративним позовом Центру з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, Південного офісу Держаудитслужби про визнання протиправними та скасування висновку про результати моніторингу закупівель,-
В С Т А Н О В И Л А:
У липні 2021р. Центр з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради звернулось до суду із позовом до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, Південного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про результати моніторингу закупівлі №UA-2021-01-22-000826-а, яка проведена Центром з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним було проведено переговорну процедуру у зв`язку із виникненням у споживача заборгованості за фактично спожиту електроенергію у грудні 2020р. перед ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія" в сумі 771 678,4грн., несвоєчасна оплата якої передбачає відповідні за собою наслідки.
В подальшому, Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області було здійснено моніторинг з 7.07.2020, по предмету закупівлі 09310000-5, ДК021, 256684, кВт*год «Електрична енергія активна (універсальна послуга)» переговорна процедура (скорочена) Замовника Центру з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради, код ЄДРПОУ 38248807 з очікуваною вартістю 771 678,4грн..
За результатами моніторингу процедури закупівлі було встановлено, що Замовником проведено переговори щодо закупівлі електричної енергії з постачальником ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія», 22.02.2021р. оприлюднено повідомлення про намір укласти договір.
13.07.2021р. відповідачем складено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-01-22-000826-а, у висновках якого встановлено порушення ч.5 ст.8, абз.2 п.3 ч.2 ст.40 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Позивач не погоджується із вказаним висновком, вважає його протиправним, незаконним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся в суд із даним позовом.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано Висновок Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про результати моніторингу закупівлі UA-2021-01-22-000826-а від 13.07.2020р..
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Південного офісу Держаудитслужби на користь Центру з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради сплачений судовий збір у розмірі 2 270грн..
В апеляційній скарзі Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, посилаючись на порушення норм права, просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що в ході проведення моніторингу закупівель Центру, Управлінням Південного офісу не було встановлено порушення ЗУ «Про публічні закупівлі» щодо проведеної переговорної процедури, завдання сторонами невідворотних наслідків для держави, її територіальних органів, не встановлено обставин, що створюють загрозу корупційним діям та зловживанням з боку учасників торгів, відповідно припинення виконання договору між позивачем та ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» призвело б до припинення життєдіяльності 5-ти закладів позашкільної освіти, 27-ми закладів загальної середньої освіти, які знаходяться на балансі та оперативному управлінні Замовника, спричинило б порушення інтересів обох сторін та негативно відобразилось на забезпеченні освітою громади смт. Новотроїцька.
При цьому, відповідачами не надано суду достатніх, беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується спірний Висновок, і не доведено правомірності та законності прийнятого Висновку про результати моніторингу закупівлі UA-2021-01-22-000826-а від 13.07.2021р..
Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що у зв`язку із виникненням у споживача заборгованості за фактично спожиту електроенергію у грудні 2020р. перед ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» в сумі 771 678,4грн., позивачем було проведено переговорну процедуру, несвоєчасна оплата якої передбачає відповідні за собою наслідки.
22.01.2021р. 11:38 на веб-порталі Prozorro (версія документу від: 22.01.2021 11:38, ID: c6409b1ef01344cd8e0ae3df3be0bc01) розміщено рішення, прийняте за наслідками засідання тендерного комітету про встановлення підстав для застосування переговорної процедури по предмету закупівлі за кодом СРУ за ДК 021:2015 - 0931 «Електрична енергія» (09310000-5 - електрична енергія активна (універсальна послуга)), оформлене протоколом №8 від 21.01.2021р..
Протоколом №8 від 21.01.2021р., на порядку денному засідання тендерного комітету було визначено: встановлення підстави для застосування переговорної процедури по предмету закупівлі за кодом СРУ за ДК 021:2015 0931 «Електрична енергія» (09310000-5 - електрична енергія активна (універсальна послуга)) та організація проведення переговорної процедури закупівлі активної електричної енергії та вирішено відповідно провести переговорну процедуру закупівлі електроенергії з метою недопущення заборгованості та відключення електроенергії у закладах та установах освіти з постачальником універсальних послуг з підстав, визначених абзацом 4 п.2 ч.2 ст.40 та абзацом 2 п.3 ч.2 ст.40 ЗУ «Про публічні закупівлі» та проведення переговорів з постачальником універсальних послуг ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» (а.с.143).
28.01.2021р. між Центром з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради (Споживач) та ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» (Постачальник) було укладено Договір №37000022 про закупівлю електричної енергії у постачальника універсальних послуг (далі Договір) (а.с.150-151).
7.07.2021р. Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області було здійснено моніторинг по предмету закупівлі 09310000-5, ДК021, 256684, кВт*год «Електрична енергія активна (універсальна послуга)» переговорна процедура (скорочена) Замовника Центру з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради, код ЄДРПОУ 38248807 з очікуваною вартістю 771 678,4грн.
13.07.2021р. Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-01-22-000826-а, у висновках якого встановлено порушення вимог ч.5 ст.8 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Центр з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо припинення зобов`язання за договором про закупівлю від 28.01.2021р. №37000022 відповідно до норм ч.2 ст.202 Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у Висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Вважаючи вказаний висновок Держаудитслужби протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Перевіряючи правомірність прийняття оскаржуваного висновку Держаудитслужби, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує його протиправність та скасування, в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія виходить з наступного.
Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи діють лише на підставі закону в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. за №922-VIII (надалі - Закон №922) встановлено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.1 цього Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Згідно з п.19 ч.1 ст.1 Закону №922, переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.
Договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару; моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
За правилами ч.1 ст.8 Закону №922, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Частиною 1 ст.40 Закону №922-VIII передбачено, що переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.
Зокрема, абзацом 2 п.3 ч.2 ст.40 Закону №922-VIII зазначено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі: виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов`язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера.
Приписами ч.3 ст.40 Закону №922-VIII визначено, що замовник (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої цієї статті) під час проведення переговорів вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому(їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до ч.1 ст.17 цього Закону.
За результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) процедури закупівлі замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю (ч.4 ст.40 Закону №922-VIII).
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов`язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення (ч.5 ст.40 Закону №922-VIII). Зазначене повідомлення має містити в собі відповідну інформацію, що визначено ч.6 ст.40 Закону №922-VIII).
Згідно ч.7 ст.40 Закону № 922-VIII замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п`ять днів - у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо - та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Судова колегія звертає увагу, що предметом спору у даній справі є питання щодо наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі за фактично спожиту електроенергію у грудні 2020 року перед ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» в сумі 771 678,4грн..
Як вбачається із оскаржуваного висновку Держаудитслужби про результати моніторингу закупівлі №UA-2021-01-22-000826-а від 13.07.2021р., що підставою встановлення відповідних порушень стала відсутність підтверджень факту того, що надзвичайна ситуація відбулась та відбулись її негативні наслідки, які необхідно негайно ліквідувати.
Надаючи оцінку вказаним обставинам, судова колегія виходить з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що протоколом №8 від 21.01.2021р., на порядку денному засідання тендерного комітету було визначено: встановлення підстави для застосування переговорної процедури по предмету закупівлі за кодом СРУ за ДК 021:2015 0931 «Електрична енергія» (09310000-5 - електрична енергія активна (універсальна послуга)) та організація проведення переговорної процедури закупівлі активної електричної енергії та вирішено відповідно провести переговорну процедуру закупівлі електроенергії з метою недопущення заборгованості та відключення електроенергії у закладах та установах освіти з постачальником універсальних послуг з підстав, визначених абзацом 4 п.2 ч.2 ст.40 та абзацом 2 п.3 ч.2 ст.40 ЗУ «Про публічні закупівлі» та проведення переговорів з постачальником універсальних послуг ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія».
У вказаному протоколі зазначено, що ЗУ «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017р. №2019-VIII була передбачена можливість, що тимчасово, на період з 1.01.2019р. по 31.12.2020р., універсальні послуги, окрім побутових та малих непобутових споживачів, надавались постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. В рамках продовження реформи ринку електричної енергії України, зокрема з урахуванням відкриття з 1.01.2019р. роздрібного ринку електричної енергії України з 1.01.2021р. бюджетні організації втратили своє гарантоване право на отримання універсальної послуги та продовження дії договору відповідно до ч.6 ст.40 ЗУ «Про публічні закупівлі». Споживач бюджетна установа, яка може сплатити за фактично отриманий товар.
Згідно п.4.3 розділу 4 договору про закупівлю електричної енергії у постачальника універсальних послуг №31-Т від 12.02.2020р. - оплата за фактично спожиту електричну енергію здійснюється Споживачем протягом 15-ти календарних днів, з моменту надання Постачальником акту приймання - передачі електроенергії.
Акт приймання передачі фактично спожитої електричної енергії за календарний місяць формується до 7-го числа наступного місяця.
Постачальник універсальних послуг ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» у грудні 2020 року надали акт прийому передачі електричної енергії за фактично спожиту електроенергію у листопаді 2020р. Тому, у грудні було сплачено фактично за листопад, відповідно, спожита електроенергія за грудень має бути сплачена у січні 2021р..
При цьому, жодним законом не врегульовано порядок оплати постачальнику універсальних послуг за фактично поставлену електроенергію у грудні 2020р..
Відповідно до вищезазначеного у споживача виникла заборгованість перед ТОВ «Херсонська обласна Енергопостачальна компанія» в сумі 771 678,4грн., і, як наслідок, отримано попередження про відключення електричної енергії. У разі припинення подачі електроенергії буде фактично припинена життєдіяльність закладів та установ освіти, що обслуговує Центр з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради. Електрична енергія задіяна в багатьох процесах життєдіяльності закладів та установ, а саме: вентиляція, приготування їжі, освітлення, опалення; не працюватимуть електричні мережі, що задіяні в робочих процесах персоналу. Не укладення або несвоєчасне укладення договору поставить під загрозу здоров`я та життя громадян України.
У зв`язку із викладеним і відповідно до протоколу селищної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Новотроїцької селищної ради у Замовника виникла нагальна потреба у проведенні переговорної процедури закупівлі електроенергії з метою недопущення заборгованості та відключення електроенергії у закладах та установах освіти з постачальником універсальних послуг.
Пунктом 2 ч.1. ст.26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як зокрема, утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.
Згідно Постанови КМУ від 17.06.2015р. №409 «Про затвердження Типового положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій» (далі Типове положення №409), комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - комісія) є постійно діючим органом, який утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (далі - регіональна комісія), райдержадміністрацією, виконавчим органом міської ради, районною у місті та селищною радою (далі - місцева комісія) для координації діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.
Відповідно до п.3 Типового положення №409 основними завданнями комісії на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, серед іншого, є:
1) координація діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із: функціонуванням територіальної підсистеми єдиної системи цивільного захисту; здійсненням оповіщення органів управління та сил цивільного захисту, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації та інформування його про дії в умовах такої ситуації; залученням сил цивільного захисту до проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, надання гуманітарної допомоги; організацією робіт із локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів;
організацією та здійсненням: заходів щодо життєзабезпечення населення, що постраждало внаслідок виникнення надзвичайної ситуації; вжиттям заходів до забезпечення готовності територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту до дій в умовах надзвичайної ситуації та в особливий період; здійсненням безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на аварійних об`єктах і прилеглих до них територіях; інформуванням органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються;
забезпеченням: живучості об`єктів національної економіки та державного управління під час реагування на надзвичайну ситуацію; стабільного функціонування об`єктів паливно-енергетичного комплексу під час виникнення надзвичайної ситуації, злагодженої роботи підприємств, установ та організацій для забезпечення сталої і безперебійної роботи об`єктів Єдиної газотранспортної та об`єднаної енергетичної систем України; безпеки та сталої роботи транспортної інфраструктури, послуг поштового зв`язку та всіх видів електричного зв`язку; організацією та керівництвом за проведенням робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій регіонального і місцевого рівня;
2) визначення шляхів та способів вирішення проблемних питань, що виникають під час: функціонування територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту та її ланок;
здійснення заходів: щодо соціального захисту населення, що постраждало внаслідок виникнення надзвичайної ситуації; порушення умов належного функціонування об`єктів інфраструктури та безпеки життєдіяльності населення, зокрема у сферах національної безпеки і оборони, енергетики, фінансів, соціального захисту, охорони здоров`я та навколишнього природного середовища;
4) підвищення ефективності діяльності Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій під час реагування на надзвичайну ситуацію.
Згідно п.4 Типового положення №409 комісія відповідно до покладених на неї завдань: 3) у режимі надзвичайної ситуації, серед вказаного: організовує роботу з локалізації або ліквідації надзвичайної ситуації регіонального та місцевого рівня; залучає до виконання робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації необхідні рятувальні, транспортні, будівельні, медичні та інші формування з використанням наявних матеріально-технічних, продовольчих та інших ресурсів і запасів; вживає заходів, необхідних для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у небезпечних районах; забезпечує здійснення заходів щодо соціального захисту населення, що постраждало внаслідок виникнення надзвичайної ситуації; встановлює межі зони, на якій виникла надзвичайна ситуація, та організовує визначення розміру шкоди, заподіяної суб`єктам господарювання і населенню внаслідок виникнення надзвичайної ситуації регіонального та місцевого рівня; приймає рішення щодо попередньої класифікації надзвичайної ситуації за видом, класифікаційними ознаками та рівнем, забезпечує своєчасне подання до ДСНС зазначених матеріалів; вивчає обставини, що склалися, та подає органові, який її утворив, інформацію про вжиті заходи, причини виникнення та результати ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, а також пропозиції щодо подальших дій із запобігання її розвитку;
Згідно п.8 Типового положення №409 робочим органом комісії (секретаріатом), що забезпечує підготовку, скликання та проведення засідань, а також контроль за виконанням її рішень, є структурний підрозділ з питань надзвичайних ситуацій Ради міністрів Автономної Республіки Крим, держадміністрації, виконавчого органу ради, яким утворена комісія.
Пунктом 9 Типового положення №409 визначено, що комісія проводить засідання в разі потреби, але не менше одного разу на три місяці згідно з планом роботи комісії, який затверджується її головою. У разі загрози або виникнення надзвичайної ситуації, яка потребує вжиття невідкладних заходів, засідання комісії проводиться невідкладно.
Рішення комісії приймаються колегіально більш як двома третинами складу комісії. Член комісії, який не підтримує пропозиції та рекомендації, прийняті комісією, може викласти у письмовій формі свою окрему думку, що додається до протоколу засідання.
Рішення комісії оформляється протоколом, який підписується головою та відповідальним секретарем комісії.
Рішення комісії, прийняті у межах її повноважень, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, розташованими на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (п. 10 Типового положення №409).
В матеріалах справи наявний Додаток №2 до рішення Новотроїцької селищної ради від 5.07.2019р. №1069 «Про селищну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій», з якого вбачається, що рішенням сесії селищної ради від 5.07.2019р. №1069 було створено селищну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затверджено відповідне Положення про селищну комісію, за вказаним додатком Комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є постійно діючим органом, який утворюється селищною радою для координації діяльності органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організації, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них (а.с.133-138).
Апеляційний суд зазначає, що визначені основні завдання та права комісії кореспондуються із відповідними положеннями затвердженого КМУ Типового положення №409, зокрема до основного завдання даної комісії відноситься забезпечення стабільного функціонування об`єктів паливно-енергетичного комплексу під час виникнення надзвичайної ситуації, злагодженої роботи підприємств, установ та організацій для забезпечення сталої і безперервної роботи об`єктів.
При цьому, матеріали справі містять протокол №1 від 15.08.2021р. (складений о 16:00) з якого вбачається, що на засіданні селищної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, на порядку денному було розгляд питання щодо забезпечення безперебійного постачання електричної енергії у закладах освіти селищної ради. Зокрема, за доповіддю першого заступника голови селищної ради ОСОБА_1 встановлено стан підключення до електромереж ТОВ «Херсонська обласна ЕК» закладів освіти громади, які з 1.01.2021р. включені до мережі установ Новотроїцької селищної ради, зауважено щодо проблемних питань електропостачання у зв`язку зі зміною засновника.
Враховуючи те, що у споживача електроенергії виникла заборгованість за даний вид послуги, отримано попередження про відключення (а.с.139), вказаній вище ситуації було надано статус «надзвичайної», та з вказаним протоколом №1 Новотроїцької селищної ради у Замовника виникла нагальна потреба у проведенні переговорної процедури закупівлі електроенергії з метою недопущення заборгованості та відключення електроенергії у закладах та установах освіти з постачальником універсальних послуг з підстав, визначених абзацом 4 п.2 ч.2 ст.40 та абзацом 2 п.3 ч.2 ст.40 ЗУ «Про публічні закупівлі», було відповідно вирішено Центру з обслуговування закладів та установ освіти Новотроїцької селищної ради забезпечити укладання відповідних угод з постачальником електричної енергії ТОВ «Херсонська обласна ЕК» на термін укладення угоди з переможцем-постачальником електричної енергії за результатами проведення торгів.
Під поняттям надзвичайна ситуація розуміється порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об`єктах або територіях, спричинене аварією, катастрофою, епідемією, стихійним лихом, епізоотією, епіфітотією, великою пожежею, застосуванням засобів ураження, що призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат, а також велике зараження людей і тварин, та до загальних ознак надзвичайної ситуації належить зокрема, значне погіршення умов життєдіяльності.
Зокрема, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС), як центральний орган виконавчої влади, забезпечує реалізацію державної політики в сферах цивільного захисту, захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідацію надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежну та техногенну безпеки, діяльність аварійно-рятувальних служб, профілактику травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності, яка утворена шляхом реорганізації Міністерства надзвичайних ситуацій і Державної інспекції техногенної безпеки України, з дотриманням Постанови КМУ від 9.10.2013р. №738 «Про затвердження порядку ведення обліку надзвичайних ситуацій», має повноваження на ведення обліку надзвичайних ситуацій, крім пожеж, останні обліковуються згідно Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого Постановою КМУ від 26.12.2003р. №2030, відповідно з метою отримання об`єктивних даних для оцінки стану техногенної і природної безпеки на території держави, її регіонів, населених пунктів та на відповідних об`єктах, проводить аналіз причин та умов виникнення надзвичайних ситуацій, їх прогнозування та розроблення запобіжних заходів.
Враховуючи те, що у разі припинення подачі електроенергії закладів та установ освіти буде фактично припинена їх життєдіяльність, не працюватиме в даних закладах вентиляція, буде припинено надання послуг з приготування їжі, не буде освітлення та опалення, не працюватимуть електричні мережі, що задіяні в робочих процесах персоналу, відповідно не укладення або несвоєчасне укладення договору про постачання електроенергії поставить під загрозу здоров`я та життя громадян України, громади смт.Новотроїцька, будуть порушені права дітей на освіту, що відвідують дані заклади, судова колегія приходить до висновку, що дії позивача щодо проведення переговорної процедури на час погашення заборгованості споживачем електроенергії за договором №31-Т від 12.02.2020р., задля уникнення погіршення стану надання освітніх послуг громаді смт. Новотроїцька, до часу проведення торгів з придбання необхідної електроенергії за положеннями та вимогами ЗУ «Про публічні закупівлі» є правомірними.
З огляду на викладене, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для скасування Висновку про результати моніторингу закупівлі №UA-2021-01-22-000826-а від 13.07.2021р..
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
В доводах апеляційної скарги апелянт посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
Отже, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311,315,316,322,325 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021р. залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий:Ю.М. Градовський
Судді:Т.М. Танасогло
Л.П. Шеметенко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2023 |
Оприлюднено | 18.12.2023 |
Номер документу | 115664525 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні