Рішення
від 05.12.2023 по справі 927/1016/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

05 грудня 2023 року м. Чернігівсправа № 927/1016/23 Господарський суд Чернігівської області у складі:

судді Ноувен М.П.,

за участю секретаря судового засідання Одинець І.М.,

розглянув у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу №927/1016/23

за позовом: Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури,

вул. Шевченка,1, м. Чернігів, 14000, код 02910114;

в інтересах держави в особі:

Управління комунального майна Чернігівської обласної ради

пр-т Миру,43, м. Чернігів, 14000, код 33469166;

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія",

Харківське шосе, буд. 21, кв.114, м. Київ, 02096, код 3814440;

про стягнення 94754,72 грн.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Кравченко А.А., прокурор;

від позивача: не прибув;

від відповідача: не прибув.

Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Чернігівської області в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Комунального некомерційного підприємства "Обласний дитячий санаторій "Пролісок" Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" про стягнення 235365,05 грн заборгованості, а саме:

-117887,88 грн заборгованості з орендної плати, 14411,00 грн відшкодування плати за електроенергію, 8311,45 грн 10% річних (на користь КНП "Обласний дитячий санаторій "Пролісок" Чернігівської обласної ради),

-87295,12 грн заборгованості з орендної плати, 7459,60 грн 10% річних (на користь Управління комунального майна Чернігівської обласної ради).

Дії суду щодо розгляду справи.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 26.07.2023 позовну заяву залишено без руху на підставі ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.

Прокурор у письмових поясненнях, на виконання ухвали суду від 26.07.2023, визначив складові загальної суми заборгованості, відповідно до яких просить прийняти до розгляду позовні вимоги про стягнення з відповідача до обласного бюджету м. Чернігова 87295,12 грн. заборгованості з орендної плати та 7459,60 грн 10% річних; на користь КНП «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради 117887,88 грн. заборгованості з орендної плати, 14411,00 грн відшкодування плати за електроенергію та 8311,45 грн 10% річних.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 02.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 30.08.2023, встановлено сторонам строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечень.

У підготовчому засіданні 30.08.2023 судом постановлено відкласти підготовче засідання на 13.09.2023.

Ухвалою суду від 30.08.2023 повідомлено позивача-1 про те, що підготовче засідання відбудеться 13.09.2023.

У підготовчому засіданні 13.09.2023 суд постановив протокольну ухвалу про продовження підготовчого провадження у справі на 30 днів та про відкладення підготовчого засідання до 18.10.2023.

Ухвалою суду від 14.09.2023 повідомлено позивача-1 про те, що підготовче засідання відбудеться 18.10.2023.

Ухвалою суду від 18.10.2023 позов прокурора в частині представництва інтересів держави в особі Комунального некомерційного підприємства "Обласний дитячий санаторій "Пролісок" Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" про стягнення 140610,33 грн заборгованості залишено без розгляду.

З огляду на вищевикладене, судом розглядається справа за позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" про стягнення 94754,72 грн., з яких підлягають стягненню до обласного бюджету м. Чернігова 87295,12 грн заборгованості з орендної плати та 7459,60 грн 10% річних.

У судовому засіданні 18.10.2023 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 07.11.2023.

Ухвалою суду від 19.10.2023 повідомлено позивача про те, що судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 07.11.2023.

У судовому засіданні 07.11.2023 судом оголошено перерву до 05.12.2023.

Ухвалою суду від 07.11.2023 повідомлено позивача про те, що судове засідання відбудеться 05.12.2023.

Сторони належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи в суді, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями про вручення рекомендованої кореспонденції, розписками та довідками про доставку електронного листа.

05.12.2023 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 240 ГПК України.

Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Судом також враховано, що в силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain") від 07.07.1989).

Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору.

Позиції учасників справи.

Свої вимоги заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури обґрунтовує неналежним виконанням відповідачем договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 13102017 від 13.10.2017 в редакції додаткової угоди №1 від 12.06.2020 - договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 13102017/305.

28.08.2023 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву №16-08/1 від 16.08.2023 у якому відповідач позовні вимоги заперечує та зазначає про наступне:

-фактично договір оренди був припинений згідно п. 1.2. договору з 01.03.2021, проте обладнання підприємства залишалось в орендованих приміщеннях через вчинення перешкод із вивезення майна, а також у зв?язку з воєнним станом та розташуванням на території військової частини і забороною доступу до обладнання;

- рахунки за оренду з 01.04.2021 до 21.12.2021 не отримувались, а рахунки, додані до позовної заяви, виписані невідомо коли, деякі датуються вихідними днями (рахунки № 08 від 31.07.2022, № 06.07.08 від 30.04.2023), рахунок від 21.12.2021 був виставлений без урахування плати до бюджету, у якому отримувачем коштів було одноосібно КНП ОДС «Пролісок»;

- акти звіряння розрахунків, а також розрахунки сум для нарахування 10% річних не надавались;

- акти звіряння розрахунків, складені відповідачем, адміністрацією КНП ОДС «Пролісок» не підписувалися, заборгованість по акту у розмірі 29 491,09 грн. була погашена 12.12.2022 повністю; борг за використану електроенергію в сумі 14411,00 грн погашений 09.12.2022.;

- угода про розірвання договору оренди була підписана під тиском і без перевірки правильності нарахувань, так як це було умовою надання дозволу на вивезення обладнання, жодних письмових претензій не надходило;

-за період з 01.03.2021 року було сплачено на рахунок держбюджету: 27.09.2021 - 73429,98 грн, 04.11.2021 - 11900,00 грн; на рахунок ОДС «Пролісок»: 15.06.2021 - 22618,29 грн., 12.12.2022 - 29491,09 грн., 01.06.2023 - 10 000,00 грн.

Прокурор у відповіді на відзив на позовну заяву №55-75-8713вих-23 від 30.08.2023 вважає доводи відповідача необґрунтованими та вказує на те, що:

- додаткова угода №1 від 12.06.2020 була укладена з метою пролонгації договору оренди;

- посилання відповідача про недопуск до орендованого приміщення та неможливість використовувати орендоване майно є безпідставними, оскільки 24.02.2023 між Комунальним некомерційним підприємством «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради та Квартирно-експлуатаційним відділом м. Чернігів укладений Договір № 348 на безоплатне користування нерухомого майна, і на час дії вказаного договору обидві сторони мають право вільно, спільно користуватися нерухомим майном закладу з урахуванням умов та обмежень, встановлених законом;

- згідно з інформацією КНП «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради кошти на рахунок не надходили. Заявлені відповідачем проплати за період з 01.03.2021 є або погашенням заборгованості за період за січень-квітень 2021 року (сума 22 618,29 грн за 15.06.2021), або частка погашення боргу за період квітень-грудень 2021 року (сума 29 491 грн. за 12.12.2021). Проплата 01.06.2023 у сумі 10000 грн - частка погашення боргу за оренду.

Відповідач у відповіді №06/01-01 від 06.09.2023 на відповідь на відзив на позовну заяву прокурора зазначив:

- договір про надання послуг з постачання теплової енергії на період 2021-2022 р.р. не було укладено, теплоносій з системи опалення і теплотраси було злито, що унеможливило використовувати орендоване майно та здійснювати господарську діяльність з метою одержання прибутку і за цільовим призначенням;

- опалювальна система закладу (крім двотрубної теплотраси), бойлер і насосна група не були об`єктом оренди, пошкодження опалювальної системи закладу у лютому 2021 року не є предметом розгляду даної справи; підприємство-орендар не може нести відповідальність за всю пошкоджену чи застарілу систему опалення;

- на момент фактичного припинення оренди майна сума заборгованості з орендної плати була не визначена, факти своєчасного виставлення рахунків, складених на підставі Актів приймання-передачі наданих послуг, не відповідають дійсності;

- відповідачем було сплачено до бюджету: 27.09.2021 - 73429,98 грн, балансоутримувачу: 15.09.2021 - 22618,29 грн., 04.11.2021 - 11900,71 грн; 09.12.2022 - 14411,00 грн (призначення платежу: за електроенергію), 12.12.2022 - 29491,09 грн;

- згідно з п.1 (2) Постанови КМУ № 634 від 27.05.2022 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» на період воєнного стану не довше ніж до 30.09.2022 року звільняються від орендної плати орендарі, що використовують майно, розміщене на території Чернігівської області;

- розрахунки заборгованості під час воєнного стану є некоректними;

- договір оренди №13102017 від 13.10.2017 та додаток №1 до нього №13102017/305 від 12.06.2020 є недійсними з 01.11.2021.

Прокурор у письмових поясненнях №55-75-9236вих-23 від 12.09.2023 виклав додаткові обґрунтування підстав представництва прокурором інтересів держави в суді та правових підстав для стягнення заборгованості за орендну плату, комунальні платежі та пені за прострочення виконання грошового зобов`язання, відповідно до яких:

- компетентним органом, уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах є Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, яке здійснює державну політику у сфері оренди комунального манна та є орендодавцем нерухомого майна, що належить державним закладам системи охорони здоров`я, здійснює контроль за використанням орендованого майна та за виконанням умов договорів оренди;

- за договором оренди №13102017/305 у відповідача існує заборгованість 87295,12 грн з орендної плати та 7459,60 грн 10% пені за період з 01.03.2021 по 31.12.2022.

Відзив на позовну заяву №16-08/1 від 16.08.2023, відзив на позовну заяву №55-75-8713вих-23 від 30.08.2023, відповідь №06/01-01 від 06.09.2023 на відповідь на відзив та письмові пояснення №55-75-9236вих-23 від 12.09.2023 прийняті судом до розгляду та залучені до матеріалів справи.

18.10.2023 від заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури надійшло клопотання №55-7188-23 від 18.10.2023 про долучення документів до матеріалів справи, а саме нормативних документів Чернігівської обласної ради щодо регулювання питання нарахування орендної плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, а також отримання інформації Управління комунального майна Чернігівської обласної ради щодо стану заборгованості за спірним договором оренди (а.с.3-41 т.2).

Будь-яких інших заяв та клопотань від сторін не надходило.

За загальними принципами здійснення судочинства, що також відображені у статтях 13, 14 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах диспозитивності та змагальності сторін.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Щодо представництва прокурором інтересів держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Так, частиною 3 ст. 53 ГПК України закріплено право прокурора у визначених законом випадках звертатися до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України).

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з висновком Конституційного Суду України, наведеним у рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99, поняття "інтереси держави" є оціночним; в кожному конкретному випадку прокурор, який звертається до суду із заявою, повинен обґрунтувати в суді наявність підстав для представництва інтересів держави (в тому числі публічних інтересів територіальної громади), але виключного переліку обставин, які можуть використовуватися, закон не передбачає.

Виключність підстав для представництва інтересів держави у даному спорі прокурор обґрунтував метою захисту державних інтересів (сплата орендної плати за користування приміщеннями) з урахуванням суспільного інтересу (забезпечення належної реалізації державної політики в лікувально-профілактичній галузі в регіоні та належної реалізації конституційного права громадян на охорону здоров`я, медичну допомогу), а також бездіяльністю компетентного органу - Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, що здійснює державну політику у сфері оренди комунального майна та уповноважено державою на здійсненні відповідних функцій у спірних правовідносинах, яке не вжило належних заходів при використанні державного майна для стягнення орендної плати.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Отже, державні органи та інші суб`єкти владних повноважень зобов`язані вживати (реалізовувати) комплекс організаційно-правових та інших заходів, спрямованих на створення умов для такого захисту прав, в межах визначених законодавством повноважень.

Частиною 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно з ч. 2 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) передача в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.

Відповідно до Положення про Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (нова редакція), Управління комунального майна Чернігівської обласної ради відповідно до покладених на нього завдань, за рішенням обласної ради виступає орендодавцем цілісних єдиних (цілісних) майнових комплексів комунальних підприємств (закладів) обласної ради, їх відокремлених структурних підрозділів; здійснює контроль за використанням орендованого майна та за виконанням умов договорів оренди.

Таким чином, компетентним органом, уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах є Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, яке здійснює державну політику у сфері оренди комунального майна.

Прокуратурою до подання позову до суду здійснено попередні листування з позивачем.

У матеріалах справи наявні відповіді на звернення прокуратури.

Управління комунального майна Чернігівської обласної ради листом №01-307 від 19.04.2023 повідомило прокуратуру, що Управління не зверталося з позовом до господарського суду про стягнення заборгованості з ТОВ «Українська теплопостачальна компанія» за договором оренди №13102017.

19.07.2023 прокуратура звернулась до Управління комунального майна Чернігівської обласної ради з повідомленням за №55-75-7187вих-23 на виконання вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Надавши оцінку наявним у справі доказам та перевіривши обґрунтованість наведених прокурором доводів щодо порушення інтересів держави, необхідності їх захисту та обґрунтованості підстав для звернення з відповідним позовом для захисту інтересів держави, суд дійшов висновку про наявність в даному випадку у прокуратури законних підстав для представництва інтересів держави, визначених ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Обставини справи встановлені судом.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" (код юридичної особи 38914440) зареєстровано в якості суб`єкта господарювання 26.09.2013, номер запису 10651020000017694, про що внесено відповідну інформацію.

13.10.2017 між Комунальним закладом «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради (орендодавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" (Орендар) укладено Договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області №13102017.

Додатком 1 до рішення 23 сесії обласної ради 7 скликання 22.05.2020 №87-23/VII визначено Перелік установ, закладів, підприємств спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області станом на 01.01.2020, згідно з яким Комунальне некомерційне підприємство «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради за адресою Ніжинський район, с. Мала Кошелівка, вул. Лісова, 1, підпорядковано Управлінню охорони здоров?я Чернігівської обласної державної адміністрації.

Додатковою угодою №1 від 12.06.2020 текст Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області від 13.10.2017 № 13102017/305 викладено у новій редакції, відповідно до умов якого, між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради (орендодавець), Товариством з обмеженою відповідальністю «Українська теплопостачальна компанія» (орендар) та Комунальним некомерційним підприємством «Пролісок» Чернігівської обласної ради (балансоутримувач) укладено Договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 13102017/305 (далі - Договір оренди № 13102017/305, а.с.27-30).

Відповідно до умов Договору оренди № 13102017/305:

п. 1.1.: орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно - частину приміщень одноповерхової будівлі котельні та теплотрасу, які є об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області (майно), розташовані за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с. Мала Кошелівка, вул. Лісова, 1 та перебувають в оперативному управлінні балансоутримувача. Вартість майна визначена згідно зі звітом про оцінку станом на 04.06.2020 і становить (без ПДВ): приміщень будівлі котельні, загальною площею 60,0 кв.м. - 95 436,00 грн; тепломережі погонною довжиною 290 м - 1 228 758,00 грн.

п. 2.3., 2.4.: У разі припинення цього Договору майно повертається орендарем у порядку, встановленому при передачі майна. Майно вважається поверненим з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі. Обов`язок по складанню акта приймання-передачі покладається на сторону, яка передає майно іншій стороні Договору.

п. 3.1.: Орендна плата є платежем у грошовій формі, який орендар вносить балансоутримувачу та до обласного бюджету незалежно від наслідків діяльності орендаря і сплачується за весь термін фактичного користування майном, що визначається на підставі акта приймання-передачі в оренду та акта приймання-передачі майна з орендованого користування.

п. 3.2.: До орендної плати не входить плата за комунальні послуги, вартість експлуатаційних витрат, податок на додану вартість.

п. 3.3.: Розмір орендної плати визначається на підставі Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженої рішенням обласної ради від 25.03.2011 (зі змінами) та з урахуванням результатів вивченого попиту на право оренди майна.

п. 3.4.: Розмір та порядок розрахунку орендної плати наведено в Додатку 1 до додаткової угоди від 12.06.2020 № 1, що є невід`ємною її частиною і становить за базовий (травень 2020 року) місяць розрахунку - 10 796,36 грн. Орендна плата за перший (жовтень 2020 року) місяць оренди визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції з червня 2020 року по жовтень 2020 року включно. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

п. 3.5.: Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригували розміру орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць.

п. 3.6.: Орендну плату орендар зобов`язаний перераховувати щомісячно не пізніше останнього числа поточного місяця згідно виставлених рахунків балансоутримувачем у співвідношенні встановленому діючою Методикою розрахунку та порядком використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, або за окремим рішенням обласної ради (на період його дії).

п. 3.10.: Розмір орендної плати змінюється Орендодавцем в односторонньому порядку у випадку зміни Методики її розрахунку та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України та рішеннями обласної ради.

п. 3.12.: У разі припинення (розірвання) Договору оренди Орендар сплачує орендну плату до дня повернення Майна за актом приймання-передачі включно. Закінчення строку дії Договору оренди не звільняє Орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи санкції, до обласного бюджету та Балансоутримувачу.

п. 5.1.4.: Орендар зобов`язується своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендну плату.

п. 5.1.8.: Орендар зобов`язується сплачувати фактичні витрати за користування електроенергією, іншими комунальними послугами, пов`язаними з утримання майна, згідно з виставленими рахунками Балансоутримувача.

п. 5.1.11.: Орендар зобов`язаний щомісяця, до 17 числа місяця наступного після звітного, надсилати Балансоутримувачу копію платіжного документа про сплату орендної плати до обласного бюджету та Балансоутримувачу. На вимогу Балансоутримувача проводити звіряння взаєморозрахунків по орендних платежах і оформляти відповідні акти звіряння.

п. 9.5.: у разі несвоєчасного виконання зобов`язання по сплаті орендної плати, Орендар повинен сплатити балансоутримувачу суму боргу з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення , а також 10% річних від простроченої суми.

п. 10.1.: Договір діє по 31.08.2023 включно.

п. 10.4.: Цей договір може бути розірвано орендодавцем в односторонньому порядку за наявності підстав, передбачених цим договором. В інших випадках даний Договір може бути розірвано лише за згодою сторін або на вимогу однієї із сторін за рішенням господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством України.

п. 10.6.: Після закінчення строку дії договору оренди орендоване майно має бути звільнено і передано Орендодавцю за Актом приймання-передачі. За час фактичного користування об??єктом оренди після припинення дії даного договору до передачі приміщення за Актом, орендар зобов?язаний внести плату за користування приміщенням в розмірі орендної плати.

п. 10.9.: У разі припинення або розірвання цього Договору - майно протягом трьох робочих днів повертається Орендарем Орендодавцю.

Додатком №1 до додаткової угоди від 12.06.2020 до Договору оренди від 13.10.2017 №13102017/305 визначено Розрахунок розміру орендної плати за оренду майна комунальної власності області, розташованого за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1.

За актом приймання-передачі орендованого майна 1 від 13.10.2017 за договором №13102017 від 13.10.2017 (додаток 1 до договору), підписаного сторонами, орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування: частину приміщення котельні, в будівлі та тепломережу від котельні до об`єктів нерухомості погонною довжиною 290 метрів у двотрубному вимірі, що є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області (майно) та перебуває в оперативному управлінні Комунального закладу «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради, розташованій за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1 (а.с.25 т.1).

28.04.2023 у зв`язку зі зверненням Орендаря (лист орендаря від 28.04.2023) та отриманням погодження балансоутримувача (лист від 26.04.2023) про дострокове розірвання Договору оренди нерухомого майна від 13.10.2017 №13102017/305, між сторонами укладено та підписано Угоду про дострокове розірвання договору оренди від 13.10.2017 №13102017/305 нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, яке розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1, згідно з якою орендодавець, орендар та балансоутримувач домовились припинити чинність договору оренди з 01.05.2023. Сторони узгодили, що 30.04.2023 є останнім днем оренди майна за Договором оренди від 13.10.2017 № 13102017/305. Орендар згідно з виставленими рахунками балансоутримувача повинен сплатити до 31.05.2023 борг з орендної плати за період з 01.03.2021 по 28.02.2023 включно в сумі 215190,60 грн.; орендну плату за квітень 2023 року з урахуванням індексації за квітень 2023 року; відшкодувати борг за надання комунальних послуг (використану електроенергію) за період з 01.11.2020 по 30.09.2021 в сумі 14411,00 грн. (а.с.32-33 т.1).

30.04.2023 підписано Акт приймання-передачі майна комунальної власності, яке розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1, згідно з яким орендар передає, а орендодавець та балансоутримувач приймають із орендного користування майно, що розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1 (а.с.34 т.1).

Прокурором додано до матеріалів справи копії рахунків про нарахування орендної плати за Договором № 13102017/305 від 13.10.2017 та додаткової угоди №1 від 12.06.2020: №17 від 31.12.2021 на суму 16608,75 грн., №01 від 31.01.2022 на суму 6108,47 грн., №03 від 28.02.2022 на суму 6206,21 грн., №05 від 30.06.2022 на суму 3261,36 грн., №07 від 31.07.2022 на суму 6568,38 грн., №09 від 31.08.2022 на суму 6640,63 грн., №11 від 30.09.2022 на суму 676,80 грн., №13 від 31.10.2022 на суму 6935,97 грн., №15 від 30.11.2022 на суму 6984,53 грн., №17 від 31.12.2022 на суму 7033,42 грн., №01 від 31.01.2023 на суму 7089,68 грн., №03 від 28.02.2023 на суму 8669,17 грн., №05 від 31.03.2023 на суму 14492,80 грн., №07 від 30.04.2023 на суму 14521,71 грн., №02 від 31.01.2022 на суму 6108,47 грн., №04 від 28.02.2022 на суму 6206,20 грн., №06 від 30.06.2022 на суму 3261,36 грн., №08 від 31.07.2022 на суму 6568,38 грн., №10 від 31.08.2022 на суму 6640,63 грн., №12 від 30.09.2022 на суму 6766,80 грн., №14 від 31.10.2022 на суму 6935,97 грн., №16 від 30.11.2022 на суму 6984,53 грн., №18 від 31.12.2022 на суму 7033,41 грн., №02 від 31.01.2023 на суму 7089,68 грн., №04 від 23.02.2023 на суму 5609,45 грн., №19 від 31.12.2021 на суму 18090,24 грн., №6 від 30.04.2023 про нарахування пені на суму 7459,60 грн. (а.с.38-45 т.1).

Акти приймання-передачі наданих послуг у матеріалах справи відсутні.

На підтвердження доказів направлення відповідачу рахунків про орендну плату до позовної заяви додано електронні листи, направлені з електронної пошти ods_Prolisok@ukr.net та адресовані на електронну адресу ОСОБА_1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , в частині яких зазначено назва «Рахунки».

Матеріали справи містять також звіти про надходження орендної плати за 1 квартал 2022 року, 1 півріччя 2022 року, 9 місяців 2022 року, за 2022 рік (а.с.46-49).

За доводами прокурора, за відповідачем перед обласним бюджетом м. Чернігова, обліковується заборгованість з орендної плати у розмірі 87295,12 грн, а саме:

- за 2021 рік у сумі 18090,24 грн (рахунок №19 від 31.12.2021 на суму 18090,24 грн);

- за 2022 рік у сумі 56505,75 грн (рахунки №02 від 31.01.2022 на суму 6108,47 грн; № 04 від 28.02.2022 на суму 6206,20 грн; № 06 від 30.06.2022 на суму 3261,36 грн; № 08 від 31.07.2022 на суму 6568,38 грн; № 10 від 31.08.2022 на суму 6640,63 грн; № 12 від 30.09.2022 на суму 6766,80 грн; № 14 від 31.10.2022 на суму 6935,97 грн; №16 від 30.11.2022 на суму 6984,53 грн, №18 від 31.12.2022 на суму 7033,41 грн);

- за 2023 рік - 12 699,13 грн (рахунок №02 від 31.01.2023 на суму 7089,68 грн; №04 від 23.02.2023 на суму 5609,45 грн).

За прострочення виконання грошового зобов?язання по сплаті орендних платежів за період з 01.03.2021 по 31.12.2022 нараховано та пред?явлено до стягнення 10% річних у розмірі 7459,60 грн. (рахунок №6 від 30.04.2023 на суму 7459,60 грн).

Доказів сплати зазначеної заборгованості відповідач суду не надав, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Оцінка аргументів та нормативно-правове обґрунтування.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частина 1 ст. 626 Цивільного кодексу України встановлює, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).

До відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ч. 6 ст. 283 Господарського кодексу України).

За приписами ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Відповідно до ч. 1ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.

За приписами ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Аналогічні положення містяться у ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України.

Статтею 193 Господарського кодексу України та ст. 525 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом не допускається.

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено факт укладення сторонами у справі Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 13102017 від 13.10.2017 в редакції додаткової угоди №1 від 12.06.2020 - договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 13102017/305.

Факт передачі майна орендодавцем в строкове платне користування орендаря підтверджується Актом приймання-передачі орендованого майна 1 від 13.10.2017 за договором №13102017 від 13.10.2017, підписаного сторонами та скріпленого печатками.

Угодою від 28.04.2023 про дострокове розірвання договору оренди від 13.10.2017 №13102017/305 нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, яке розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1, припинено чинність договору оренди з 01.05.2023. Сторони узгодили, що 30.04.2023 є останнім днем оренди майна за Договором оренди від 13.10.2017 № 13102017/305. Орендар згідно з виставленими рахунками балансоутримувача повинен сплатити до 31.05.2023 борг з орендної плати за період з 01.03.2021 по 28.02.2023 включно в сумі 215190,60 грн.; орендну плату за квітень 2023 року з урахуванням індексації за квітень 2023 року; відшкодувати борг за надання комунальних послуг (використану електроенергію) за період з 01.11.2020 по 30.09.2021 в сумі 14411,00 грн.

Факт приймання орендодавцем та балансоутримувачем із орендного користування орендаря майна, що розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1 підтверджується Актом приймання-передачі майна комунальної власності, яке розташоване за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1 від 30.04.2023.

Щодо заявленої до стягнення заборгованості з орендної плати.

Виходячи з приписів п. 5.1.4. Договору оренди № 13102017/305 орендар зобов`язується своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату.

Пунктом 10.2. Договору оренди № 13102017/305 сторони погодили, що умови цього Договору зберігають силу протягом усього строку його дії, а в частині зобов?язань орендаря щодо сплати орендної плати - до повного виконання зобов?язань.

Орендна плата, розмір, порядок та умови розрахунку визначено у п. 3.3.-3.6. Договору оренди № 13102017/305 в редакції додаткової угоди від 12.06.2020.

Додатком №1 до додаткової угоди від 12.06.2020 до Договору оренди від 13.10.2017 №13102017/305 визначено Розрахунок розміру орендної плати за оренду майна комунальної власності області, розташованого за адресою: Чернігівська обл., Ніжинський р-н, с. Нова Кошелівка, вул. Лісова,1.

Орендна плата в указаному прокурором періоді розрахована виходячи з базового місяця оренди (травня 2020 року) та проіндексована відповідно п.3.5. Договору оренди №13102017/305. При цьому, орендна плата за базовий місяць, що є вихідною одиницею при нарахуванні орендної плати за Договором (пункти 3.3., 3.4. Договору оренди №13102017/305 та додатку №1 до нього), визначена відповідно до Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженої рішенням обласної ради від 25.03.2011 (зі змінами).

Рішенням Чернігівської обласної ради від 28.03.2018 № 65-12/VII внесені зміни до Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженої рішенням обласної ради від 25.03.2011, в редакції рішення від 17.05.2017 № 34-9/VII, зокрема, змінена редакція п. 14.1. Методики: «орендна плата спрямовується - в разі, коли орендодавцем майна виступає Управління комунального майна обласної ради: за оренду нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна, яке перебуває в оперативному управлінні (на бухгалтерському обліку) Управління комунального майна, а також нерухомого майна, яке перебуває в користуванні (на бухгалтерському обліку) окремих структурних підрозділів Чернігівської обласної державної адміністрації: 50 відсотків орендної плати до обласного бюджету та 50 відсотків - орендодавцю».

Додатком до рішення 16 сесії обласної ради 7 скликання від 20.12.2018 №46-16/VII внесено зміни та доповнення до Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, згідно з якими, зокрема, останні речення п.2.11. викладено у такій редакції: «Неустойка перераховується орендодавцю/балансоутримувачу».

Рішенням Чернігівської обласної ради (двадцять третьої сесії сьомого скликання) від 22.05.2020 № 93-23/VIІ "Про розподіл орендної плати для управління комунального майна обласної ради" встановлений для Управління комунального майна обласної ради, з 01.06.2020, наступний розподіл орендної плати: за оренду нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в оперативному управлінні (на бухгалтерському обліку) Управління: 50 відсотків до обласного бюджету та 50 відсотків - Управлінню.

Згідно з пунктами 1, 2 рішення Чернігівської обласної ради (одинадцятої сесії восьмого скликання) від 16.09.2022 № 9-11/VIІ «Про звільнення від сплати за оренду майна» звільнено орендарів майна комунальної власності області від орендної плати за період з 01 березня по 31 травня 2022 року за договорами оренди, чинними станом на 24.02.2022 або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися не пізніше 24 лютого 2022 року. Встановлено, що за червень 2022 року орендарям майна комунальної власності області орендна плата нараховується у розмірі 50% від загальної суми орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації). Зазначено, що застосування цього рішення не потребує внесення змін до договорів оренди майна спільної власності територіальних громад сід, селищ, міст Чернігівської області.

Рішенням Чернігівської обласної ради (тринадцятої сесії восьмого скликання) від 10.02.2023 №17-13/VIІІ «Про затвердження Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області» затверджено Методику розрахунку та порядок використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, зазначено про втрату чинності рішення третьої сесії обласної ради шостого скликання від 25.03.2011 «Про затвердження Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області в новій редакції» з наступними змінами. Згідно з п.4 рішення залишено на час дії воєнного стану та місяць після його припинення чи скасування 100% орендних платежів у розпорядженні всіх балансоутримувачів/орендодавців майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.

За доводами прокурора, за відповідачем перед обласним бюджетом м. Чернігова, обліковується заборгованість з орендної плати у розмірі 87295,12 грн, а саме:

- за 2021 рік у сумі 18090,24 грн (рахунок №19 від 31.12.2021 на суму 18090,24 грн);

- за 2022 рік у сумі 56505,75 грн (рахунки №02 від 31.01.2022 на суму 6108,47 грн; № 04 від 28.02.2022 на суму 6206,20 грн; № 06 від 30.06.2022 на суму 3261,36 грн; № 08 від 31.07.2022 на суму 6568,38 грн; № 10 від 31.08.2022 на суму 6640,63 грн; № 12 від 30.09.2022 на суму 6766,80 грн; № 14 від 31.10.2022 на суму 6935,97 грн; №16 від 30.11.2022 на суму 6984,53 грн, №18 від 31.12.2022 на суму 7033,41 грн).

У зазначених рахунках, копії яких додано прокурором до матеріалів справи, йде посилання на Акти приймання-передачі наданих послуг, які у матеріалах справи відсутні.

Суд зауважує, що відсутність у матеріалах справи Актів приймання-передачі наданих послуг до спірного Договору оренди №13102017/305 не свідчить про не користування відповідачем об`єктом оренди, оскільки у спірний період, за який виставлено рахунки про сплату орендної плати, об`єкт із фактичної оренди відповідача не вибував і спірний Договір у цей період був чинним.

При вирішенні питання щодо визначення початку користування орендованим майном (момент виникнення орендних правовідносин та відповідних прав та обов`язків), щодо обрахування початку перебігу строку оренди та щодо підтвердження продовження користування орендованим майном має значення наявність будь-якого належного доказу, що підтверджує відповідні обставини, а не виключно назва документу - акт приймання-передачі, прямо передбачена законодавством (частина 1 статті 795 ЦК України), що підтверджує прийняття майна в оренду.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 13.04.2018 у справі №910/29775/15, від 20.02.2018 у справі №925/1596/16.

На підтвердження доказів направлення відповідачу рахунків про орендну плату до позовної заяви додано електронні листи, направлені з електронної пошти ods_Prolisok@ukr.net та адресовані на електронну адресу ОСОБА_1: ІНФОРМАЦІЯ_1 , в частині яких зазначено назва «Рахунки», проте електронні листи не дають можливості визначити, які саме рахунки було направлено відповідачу.

Натомість в текстах електронних листів ОСОБА_1: ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05.12.2022, адресованих ods_Prolisok@ukr.net зазначено: «згідно вашого рахунку отримувачем є ГУК Чернігівської області. За період, коли ми не мали доступу до приміщення, платити змоги не маємо, з повагою директор ТОВ «УТК» Надєїн О.Д.», а також «рахунки виписані некоректно, прошу ознайомитись з актом звірки».

Вказане спростовує доводи відповідача про те, що відповідач не отримував будь-яких рахунків в електронному вигляді.

Оскільки матеріали справи не містять інших доказів направлення орендарю рахунків на оплату крім електронних листів, які не дають можливості визначити, які саме рахунки було направлено орендарю для оплати орендної плати, суд зазначає, що дані обставини не змінюють обов`язок орендаря сплатити орендну плату у строк, встановлений п. 3.6. Договору оренди № 13102017/305.

Разом з тим, судом враховано, що за своєю правовою природою рахунок на оплату не є первинним документом, а є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перерахувати грошові кошти в якості оплати за надані послуги, тобто носить інформаційний характер.

Ненадання рахунку не є відкладальною умовою в розумінні приписів ст. 212 ЦКУ та не є простроченням кредитора у розумінні ст. 613 ЦКУ, а значить не звільняє від обов`язку оплатити надану послугу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.04.2020 у справі №915/641/19.

Посилання відповідача на те, що рахунки за оренду з 01.04.2021 до 21.12.2021 не отримувались, рахунок від 21.12.2021 був виставлений без урахування плати до бюджету, борг за використану електроенергію в сумі 14411,00 грн погашений 09.12.2022, а за період з 01.03.2021 року було сплачено на рахунок держбюджету: 27.09.2021 - 73429,98 грн, 04.11.2021 - 11900,00 грн; на рахунок ОДС «Пролісок»: 15.06.2021 - 22618,29 грн., 12.12.2022 - 29491,09 грн., 01.06.2023 - 10 000,00 грн, судом до уваги не приймаються, оскільки суми орендної плати за рахунками з 01.04.2021 до 21.12.2021, сплачений борг за використану електроенергію в сумі 14411,00 грн, а також здійснені оплати на рахунок ОДС «Пролісок» не є предметом розгляду у даній справі. Сплата відповідачем 10000,00 грн відповідно до платіжної інструкції №1020 від 01.06.2023 за призначенням платежу є орендною платою згідно рахунку 12 від 30.04.2023, в той час коли за 2023 рік позивачем заявлено до стягнення заборгованість за рахунками №02 від 31.01.2023 на суму 7089,68 грн та №04 від 23.02.2023 на суму 5609,45 грн.

Належних доказів того, що угода про розірвання договору оренди була підписана під тиском і без перевірки правильності нарахувань, що було умовою надання дозволу на вивезення обладнання, як про це зазначає відповідач, відповідачем не надано, угода від 28.04.2023 про дострокове розірвання договору оренди від 13.10.2017 №13102017/305 відповідачем не оскаржувалась.

На заперечення того, що сума заборгованості з орендної плати була не визначена, відповідачем не подано власного контррозрахунку оспорюваної суми заборгованості з орендної плати за спірний період.

Твердження відповідача про те, що договір оренди №13102017 від 13.10.2017 та додаток №1 до нього №13102017/305 від 12.06.2020 є недійсними з 01.11.2021 спростовуються обставинами справи в частині сплати орендарем орендної плати після 01.11.2021, про що відповідач зазначає у відзиві на позов, а тому судом до уваги не приймаються.

Посилання відповідача на п.1 (2) постанови КМУ № 634 від 27.05.2022 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», за приписами якого на період воєнного стану не довше ніж до 30.09.2022 року звільняються від орендної плати орендарі, що використовують майно, розміщене на території Чернігівської області, а тому розрахунки заборгованості під час воєнного стану відповідач є некоректними, спростовуються тим, що згідно з пунктами 1,2 рішення Чернігівської обласної ради від 16.09.2022 № 9-11/VIІ «Про звільнення від сплати за оренду майна» звільнено орендарів майна комунальної власності області від орендної плати за період з 01 березня по 31 травня 2022 року за договорами оренди, чинними станом на 24.02.2022. Пунктом 4 рішенням Чернігівської обласної ради від 10.02.2023 №17-13/VIІІ залишено на час дії воєнного стану та місяць після його припинення чи скасування 100% орендних платежів у розпорядженні всіх балансоутримувачів/орендодавців майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області.

Предметом спору у даній справі є заборгованість відповідача перед обласним бюджетом м. Чернігова з орендної плати у розмірі 87295,12 грн, а саме:

- за 2021 рік у сумі 18090,24 грн (рахунок №19 від 31.12.2021 на суму 18090,24 грн орендна плата за жовтень-грудень 2021 року);

- за 2022 рік у сумі 56505,75 грн (рахунки №02 від 31.01.2022 на суму 6108,47 грн орендна плата за січень 2022; № 04 від 28.02.2022 на суму 6206,20 грн орендна плата за лютий 2022; № 06 від 30.06.2022 на суму 3261,36 грн орендна плата за червень 2022; № 08 від 31.07.2022 на суму 6568,38 грн орендна плата за липень 2022; № 10 від 31.08.2022 на суму 6640,63 грн орендна плата за серпень 2022; № 12 від 30.09.2022 на суму 6766,80 грн орендна плата за вересень 2022; № 14 від 31.10.2022 на суму 6935,97 грн орендна плата за жовтень 2022; №16 від 30.11.2022 на суму 6984,53 грн орендна плата за листопад 2022; №18 від 31.12.2022 на суму 7033,41 грн орендна плата за грудень 2022); - за 2023 рік - 12 699,13 грн (рахунок №02 від 31.01.2023 на суму 7089,68 грн орендна плата за січень 2023; №04 від 23.02.2023 на суму 5609,45 грн орендна плата за лютий 2023), яка правомірно нарахована з урахуванням положень чинної у спірний період Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області та приписів локальних актів - рішень Чернігівської обласної ради від 16.09.2022 № 9-11/VIІ та від 10.02.2023 №17-13/VIІІ.

Приймаючи до уваги, що заборгованість з орендної плати за спірним Договором оренди №13102017/305 у розмірі 87295,12 грн. підтверджується матеріалами справи, яка відповідачем, у порушення умов договору, не сплачена, а тому вимоги прокурора про стягнення 87 295,12 грн. орендної плати до обласного бюджету м. Чернігова є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо стягнення 10% річних.

За прострочення виконання грошового зобов`язання по сплаті орендних платежів за період з 01.03.2021 по 31.12.2022 прокурором пред`явлено до стягнення 10% річних у розмірі 7459,60 грн.

Згідно з п. 9.5. Договору оренди №13102017/305 у разі несвоєчасного виконання зобов`язання по сплаті орендної плати, Орендар повинен сплатити балансоутримувачу суму боргу з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення , а також 10% річних від простроченої суми.

Судом встановлено, що Балансоутримувачем по договору оренди № 13102017/305 (в редакції додаткової угоди №1 від 12.06.2020) є КНП «Обласний дитячий санаторій «Пролісок» Чернігівської обласної ради.

Відтак, у суду відсутні підстави для задоволення позову в частині стягнення річних на користь Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, яке є орендодавцем по даному договору.

Відповідно до ч.1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч.1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до положень ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ч.1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставин, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах Трофимчук проти України, Серявін та інші проти України обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню в частині стягнення з відповідача до обласного бюджету м. Чернігова 87295,12 грн заборгованості з орендної плати. У частині позову про стягнення 10% річних у розмірі 7459,60 грн - відмовити.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 1309,43 грн покладається на відповідача.

Виходячи з приписів ст. 226 Господарського процесуального кодексу України при залишенні позову без розгляду вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.

Клопотань про повернення судового збору, відповідно до п.5 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір", не надходило.

Керуючись ст. 129, 236-239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позовні вимоги заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури (код 02910114) в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (код 33469166) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" (код 3814440) про стягнення 94754,72 грн. задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" (Харківське шосе, буд. 21, кв.114, м. Київ, 02096, код 3814440) до обласного бюджету м. Чернігова (р/р UA 378201720314231001203020716 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 33469166) 87295,12 грн заборгованості з орендної плати.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська теплопостачальна компанія" (Харківське шосе, буд. 21, кв.114, м. Київ, 02096, код 3814440) на користь Чернігівської обласної прокуратури (вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код 02910114, банк отримувача - Державна казначейська служба України м.Київ, рахунок отримувача - UA248201720343140001000006008, призначення платежу - повернення судового збору) 1309,43 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

4. У решті позову - відмовити.

Рішення набирає законної сили у строки, встановлені ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строки визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повідомити учасників справи про можливість одержання інформації по справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено та підписано 15.12.2023.

Суддя М.П. Ноувен

Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115680772
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 94754,72 грн

Судовий реєстр по справі —927/1016/23

Судовий наказ від 09.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Рішення від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 14.09.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 30.08.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 02.08.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні