Рішення
від 14.12.2023 по справі 160/24741/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2023 рокуСправа №160/24741/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Калугіної Н.Є. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕВС-АЛЬЯНС до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним податкове повідомлення - рішення Головного Управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області № 0225880712 від 11.08.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, Головним управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області проведено позапланову виїзну документальну перевірку з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ФГ «ГАЛОАГРО БІЗНЕС» за серпень 2020 poкy, TOB «АГРООПТТРЕЙД» за жовтень 2020, ФГ «ЗЕРНОСВІТ+» за серпень 2020 року, ТОВ «БРІОРАЙТ КОМПАНІ» за жовтень 2020 року, ТОВ «АГРАРНО НВФ «КРИНИЦЯ» за жовтень, листопад 2020 року, ТОВ «ГАСКОЙН» за листопад 2020 року та всіх звітних періодів в яких було задекларовано податковий кредит за взаємовідносинами з цими контрагентами.

На підставі даної перевірки був складений акт №77/04-36-07-18/40569863 від 13.01.2022, яким було встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового Кодексу України в результаті чого заниженню податок на додану вартість в сумі 801 905,00 грн. в тому числі: за серпень 2020 року на суму 273 178,00 грн., за вересень 2020 року - 110 309,00 грн., за жовтень 2020 року - 261 281,00 грн., за листопад 2020 року - 157 137,00 грн. Позивач направив відповідачу заперечення на акт 15.02.2022, але тільки у серпні 2023 позивачем отримано лист «Про результати заперечень», згідно якого висновки акту визнані правомірними, обґрунтованими та такими, що відповідають нормам чинного законодавства. Позивач вважає, що відповідачем порушено порядок розгляду заперечень на акт, що передбачена статтею 86 Податкового кодексу України, оскільки його позбавлено можливості бути присутнім під час розгляду матеріалів перевірки та надавати свої письмові та усні пояснення. Також позивач не погоджується із висновками контролюючого органу, викладеними в акті перевірки щодо нереальності господарських операцій із контрагентами позивача: ФГ «ГАЛОАГРО БІЗНЕС», TOB «АГРООПТТРЕЙД», ФГ «ЗЕРНОСВІТ+», ТОВ «БРІОРАЙТ КОМПАНІ», ТОВ «АГРАРНО НВФ «КРИНИЦЯ», ТОВ «ГАСКОЙН», адже такі висновки зроблені без аналізу самих господарських операцій, а на підставі баз даних АІС «Податковий блок» та Єдиного реєстру податкових накладних.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 року відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні, а також встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

31.10.2023 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, просить відмовити у їх задоволенні. З посиланням на п.п. 86.7.3 п. 86.7 ст. 86 ПКУ відповідач зазначає, що у запереченнях без дати та без номеру на акт перевірки від 13.01.2022 року №77/04-36-07-18/40569863 (від 15.02.2022 року №/вх. 22198/6) товариство не просило здійснювати розгляд заперечень за участю представника товариства. У зв?язку з чим був направлений лист для уточнення бажання позивача прийняти участь у розгляді заперечень за допомогою програмного забезпечення ZOOM. За відсутності відповіді з боку позивача, розгляд відбувся без участі його представника.

Щодо суті виявлених порушень, відповідач зазначив що в результаті аналізу ланцюгу постачання товарів, отриманих ТОВ «ЗЕВС- Альянс» від постачальників: ТОВ «АГРООШТРЕЙД» за жовтень 2020 року на суму ПДВ 128900,00 грн, ФГ «ГАЛОАГРО БІЗНЕС» всього на суму ПДВ 515 868,67 грн., в т.ч. за серпень 2020 року на суму ПДВ 294289,34 гри, за вересень на суму ПДВ 102509,33 грн., жовтень 2020 року - 119070,00 грн., ТОВ «ГАСКОЙН» за листопад 2020 року на суму ПДВ 157 137,20 грн. згідно наявних баз даних ДПС України не встановлено подальшого ланцюга постачання від постачальників товарів, тобто не можливо дослідити походження товарів та послуг. На думку відповідача, ТОВ «Зевс-Альянс» з постачальниками ТОВ «АГРООПТТРЕЙД», ФГ «ГАЛОАГРО БІЗНЕС», ТОВ «ГАСКОЙН» здійснено безпідставне документальне оформлення нереальних господарських операції з одержання товарів, послуг і складено первині документи всупереч норм: частини першої ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та пп.2.1 і 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку. Оскільки відсутній факт формування відповідного активу, як ресурсу контрольованого у результаті минулих подій внаслідок реального придбання у інших суб`єктів господарювання або власного виробництва.

У наданій позивачем відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача, викладеними у відзиві, зазначив про порушення відповідачем процедури розгляду його заперечень на акт, та наполягав на відсутності підстав вважати нереальні господарські операції вчинені із контрагентами, висновки про яких зроблені в акті перевірки.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2023 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про вихід із спрощеного позовного провадження.

Справа розглядається судом в порядку спрощеного провадження за приписами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Зевс-Альянс» зареєстровано юридичною особою 14.05.2016року, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 12291020000003565, перебуває на обліку як платник податків та зборів в ГУ ДПС у Дніпропетровській області з 14.06.2016. Основний вид діяльності: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

На підставі направлення від 29.12.2021 № 6782 виданого Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області головному державному інспектору відділу перевірок у сфері агропромислового комплексу управління податкового аудиту ГУ ДПС у Дніпропетровській області Молчанову Дмитру Васильовичу, наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 29.12.2021 року №6285-п та відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п.75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.п. 78.1.1. п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ "ЗЄВС-АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 40569863) з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ФГ "ГАЛОАГРО БІЗНЕС" (код ЄДРПОУ 42829676) за серпень 2020 року, ТОВ "АГРООПТТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 41672486) за жовтень 2020 року, ФГ "ЗЕРНОСВІТ+" (код ЕДРПОУ 42912470) за серпень 2020 року, ТОВ "БІОРАЙТ КОМПАНІ" (код ЕДРПОУ 41672486) за жовтень 2020 року, ТОВ "АГРАРНО НВФ "КРИНИЦЯ" (код ЕДРПОУ 39755772) за жовтень, листопад 2020 року, ТОВ "ГАСКОЙН" (код ЄДРПОУ 43395190) за листопад 2020 року та всіх звітних періодів, в яких було задекларовано податковий кредит за взаємовідносинами з цими контрагентами.

Копію наказу про призначення перевірки вручено під розписку директору ТОВ «ЗЕВС - АЛЬЯНС» Пістунову В.О. 29.12.2021. Перевірка проводилась з 29.12.2021 по 05.01.2022.

За результатами перевірки складено акт від 13.01.2022 №77/04-36-07-18/40569863 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ЗЄВС-АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 40569863) з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ФГ "ГАЛОАГРО БІЗНЕС" за серпень 2020 року, ФГ "ЗЕРНОСВІТ+» за серпень 2020 року, ТОВ «Біорайткомпані» за жовтень 2020 року, ТОВ "АГРООПТТРЕЙД за жовтень 2020 року, ТОВ "АГРАРНО НВФ "КРИНИЦЯ" за жовтень, листопад 2020 року, ТОВ «ГАСКОЙН» за листопад 2020 року та всіх звітних періодів, в яких було задекларовано податковий кредит за взаємовідносинами з цими контрагентами».

Перевіркою встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового Кодексу України в результаті чого заниженню податок на додану вартість в сумі 801 905,00 грн. в тому числі: за серпень 2020 року на суму 273 178,00 грн., за вересень 2020 року - 110 309,00 грн., за жовтень 2020 року - 261 281,00 грн., за листопад 2020 року - 157 137,00 грн.

На підставі вищевказаного акту перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.08.2023 №0225880712, яким нараховано ПДВ на суму 801905,00 грн та штрафних санкцій на суму 200476,25 грн.

Незгода позивача із зазначеним рішенням контролюючого органу стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до яких завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, відповідальність за порушення податкового законодавства, функції та правові основи діяльності контролюючих органів та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику врегульовані Податковим Кодексом України (далі ПК України).

Відповідно до пп. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Положеннями пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України передбачено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Відповідно до пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту; виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

За положеннями пунктів 78.5-78.8 ст. 78 ПК України допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Строки проведення документальної позапланової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу. Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної позапланової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу. Порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 29.12.2021 № 6285-п Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області призначено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЕВС-АЛЬЯНС» та за наслідками її проведення прийнято спірне податкове повідомлення-рішення.

У контексті положень статті 2 КАС України, суд повинен перевірити чи прийнято спірне рішення в межах повноважень та у спосіб передбачений законодавством, адже, перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій контролюючим органом як суб`єктом владних повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України.

Верховний Суд у постанові від 13.04.2023 по справі № 540/3549/20 зазначив, що першочерговим критерієм, за яким оцінюються акти контролюючого органу, є порушення адміністративних процедур, покликаних забезпечувати платникам податків реалізацію й захист їх прав.

З урахуванням наведеного, обставини дотримання контролюючим органом процедури проведення перевірки входять до предмету доказування для цілей вирішення цього спору, й підлягають першочерговому дослідженню.

Для вирішення цього питання першочергово слід встановити правомірність проведення документальної позапланової виїзної перевірки у грудні 2021 січні 2022 з урахуванням положень пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та постанови КМУ №89.

Так, згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок (крім чітко визначеного переліку видів перевірок) на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а також зупинив на цей період проведення документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними.

Водночас, 04 жовтня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 вересня 2020 року №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», пунктом 4 розділу ІІ «Прикінцевих положень» якого встановлено, що у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

Відповідно до зазначеного пункту 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 17 вересня 2020 року №909-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 03 лютого 2021 року № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», якою постановив скоротити строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення перевірок юридичних осіб, зокрема: документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.

Таким чином, виникла колізія між нормами ПК України та Постановою КМУ №89 в частині можливості здійснювати контрольні заходи шляхом проведення деяких видів перевірок у період з дня набрання чинності такої постанови по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби.

Так, спірні у цій справі правовідносини охоплюються сферою дії ПК України, який відповідно до приписів пункту 1.1 статті 1 цього Кодексу регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Податкові відносини є окремим і самостійним різновидом відносин, урегульованих, окрім Конституції України, спеціальними актами законодавства за вичерпним і остаточним переліком, не належать ані до господарських відносин, ані до адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

При цьому за змістом статті 2 ПК України зміна його положень може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Тобто, зміна положень ПК України здійснюється виключно законами про внесення змін до цього Кодексу (постанова об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 10 грудня 2021 року у справі №0940/2301/18), відповідно зміна строків дії мораторію щодо проведення податкових перевірок може бути здійснено виключно шляхом прямого внесення змін до ПК України.

Крім того, статтею 5 ПК України врегульовано питання співвідношення податкового законодавства з іншими законодавчими актами. Так, згідно з пунктом 5.2 зазначеної статті у разі, якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Відповідно до пункту 3.1 статті 3 ПК України податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 9 грудня 2020 року №1236 установлено з 19 грудня 2020 року до 30 червня 2023 року на території України карантин.

Суд зазначає, що призначення перевірки відбулось не за зверненням позивача, не у зв`язку з його реорганізацією та не щодо подання підприємством податкової декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість.

Таким чином, податковий орган, незважаючи на прийняття Кабінетом Міністрів України постанови «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» від 3 лютого 2021 року №89, не був наділений повноваженнями здійснювати проведення документальної позапланової перевірки у грудні 2021 січні 2022 року.

Такий висновок колегії суддів узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, послідовно викладеною у численних судових рішеннях. Зокрема, у постановах від 1 вересня 2022 року у справі №640/16093/21, від 12 жовтня 2022 року у справі №160/24072/21, від 28 жовтня 2022 року у справі №600/1741/21-а, від 21 грудня 2022 року у справі №160/14976/21 Верховний Суд, застосовуючи висновки Верховного Суду, викладені, зокрема, у постановах від 22 лютого 2022 року у справі №420/12859/21, від 17 травня 2022 року у справі №520/592/21, від 15 квітня 2022 року у справі №160/5267/21, від 27 квітня 2022 року у справі №140/1846/21, від 6 липня 2022 року у справі №360/1182/21, констатував, що проведення перевірки на підставі постанови №89 (в умовах чинності пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України) є протиправним і тягне за собою наслідки у вигляді скасування прийнятих за результатами такої перевірки податкових повідомлень-рішень.

Верховний Суд у постанові від 24.05.2023 у справі № 140/607/22 також висловився про те, що проведення документальної планової перевірки платника податків під час дії мораторію, встановленого п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, не є процедурним порушенням, а лежить у площині виконання контролюючим органом повноважень, визначених законом.

Це означає, що дія мораторію унеможливлює сам факт проведення документальної планової перевірки, й саме такі підстави нівелюють її наслідки.

У розвиток зазначеного правового підходу до оцінки виявленого порушення щодо підстави для проведення перевірки Верховний Суд висловив позицію, що перевірка під час дії мораторію, встановленого пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, є такою, що не породжує правових наслідків, оскільки така перевірка не повинна була відбутися в силу закону.

Отже, у разі недотримання вимог проведення податкової перевірки у контролюючого органу відсутні підстави на прийняття рішення за результатами виявлених порушень і порушення процедури проведення перевірки нівелюють її наслідки.

За встановлених обставин, суд дійшов висновку, що оскільки встановлений у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України мораторій на проведення позапланових виїзних перевірок на підставі пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України імперативно забороняє контролюючому органу її проводити, вказані обставини є самостійним наслідком визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.

Зазначене суд вважає достатніми для висновку про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 11.08.2023 року № 0225880712.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно, відповідачем не доведено підстав проведення перевірки позивача при встановленій законодавством забороні.

За приписами частини першої статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи встановлені судом обставини, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності при безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, за результатами з`ясування обставини у справі та їх правової оцінки, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Однак, судом встановлено, що позивач сформулював позовні вимоги таким чином: визнати протиправним податкове повідомлення - рішення Головного Управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області № 0225880712 від 11.08.2023.

Разом з тим, відповідно до статті 5 КАС України, способами захисту прав особи в адміністративному судочинстві, зокрема, є визнання протиправним та скасування рішення суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Верховний Суд у постанові від 11.10.2023 у справі № 160/9500/21 зазначив, що суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. З цього випливає, що вихід за межі позовних вимог можливий за наступних умов: - лише у справах за позовами до суб`єктів владних повноважень, оскільки лише в цьому випадку відбувається захист прав та інтересів позивача; - повний захист прав позивач неможливий у спосіб, про який просить позивач. Повнота захисту полягає в ефективності відновлення його прав; - вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна заява.

Тож, з метою повного та ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про вихід за межі позовних вимог, у зв`язку з чим, вважає за необхідне захистити права позивача у такій спосіб: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного Управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області № 0225880712 від 11.08.2023.

Щодо розподілу витрат у вигляді судового збору.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання цього позову судовий збір сплачений у розмірі 15035,70 грн (квитанція до платіжної інструкції №ПН43 від 25.09.2023 на суму 10023,90 грн, квитанція до платіжної інструкції №ПН778 від 03.10.2023 на суму 5011,80 грн), отже, з урахуванням прийнятого судом рішення, судовий збір у розмірі 15035,70 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 139, 241, 243-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного Управління ДПС у Дніпропетровській області № 0225880712 від 11.08.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальність «ЗЕВС-АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 40569863) витрати по сплаті судового збору у розмірі 15035,70 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за аслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складено 14.12.2023 року.

Суддя Н.Є. Калугіна

Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115681568
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/24741/23

Постанова від 16.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 14.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні