Рішення
від 12.12.2023 по справі 160/29643/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2023 року Справа № 160/29643/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЮркова Е.О.

за участі секретаря судового засіданняШпоти Я.С.

за участі:

представника позивачаКощеєва А.В.,

представника відповідачаСербулова К.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Галактік Ойл" до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

УСТАНОВИВ:

13 листопада 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Галактік Ойл" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 0211510713 від 07.08.2023.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у зв`язку з невиконанням нерезидентом-компанією зобов`язань по імпортному контракту від 21.06.22 № VL-GO/RON-2216 TOB «Галактік Ойл» звернулося 02 січня 2023 року до МКАС при ТПП України з позовом до компанії VERSALA LTD (KIПР) про стягнення 630 309 319,43 грн. заборгованості. 02 лютого 2023 року постановою МКАС при ТПП України арбітражний розгляд позову ТОВ «Галактік Ойл» припинено за заявою позивача, оскільки між сторонами була досягнута домовленість про погашення боргу. Зазначає, що при проведенні перевірки ГУ ДПС у Дніпропетровській області не врахувало той факт, що підставою припинення провадження в МКС стало те, що кошти за контрактом були частково повернені, що зумовило відсутність предмета спору в цій частині позову та відповідно відсутність підстав для нарахування пені, а тому висновки викладені в акті податкової перевірки № 2614/04-36-07-13/43962653 від 20.07.23 за результатами документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Галактік Ойлс» з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 21.06.2022 № VL-GO/RON-2216 за період з 21.06.2022 по 30.06.2023 суперечать чинному законодавству, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 20.11.2023 відкрито провадження у справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.

06.12.2023 відповідачем надано до суду відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що у зв`язку з отриманням податкової інформації від Національного банку України від 20.02.2023 №25-0008/42/ДСК, від 20.03.2023 №25-0008/59/ДСК про порушення товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛАКТІК ОЙЛ» валютного законодавства, на підставі наказу від 27.06.2023 №3072-п проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «ГАЛАКТІК ОЙЛ» з питань дотримання вимог валютного законодавства України за період з 21.06.2022 по 30.06.2023 при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 21.06.2022 №VL-GO/RON-2216. Перевіркою встановлено, що станом на 30.06.2023 зафіксована прострочена дебіторська заборгованість у сумі 2 783 027,50 дол. США, по контракту від 21.06.2022 №VL-GO/RON-2216, з компанією «VERSALA LTD», Кіпр, яка обліковується на балансі підприємства по рахунку Дт 63.1.9 «Розрахунки з постачальниками палива» у сумі 30 531 620,66 грн. що не відповідає умовам виконання контракту, таким чином підприємству рекомендовано відновити вище вказану дебіторську заборгованість перед нерезидентом по рахунку Дт 632 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті» у сумі - 2 783 027,50 дол. США. Оскільки ТОВ «ГАЛАКТІК ОЙЛ» до перевірки надано документи, що підтверджують здійснення судового оскарження у відповідності з п.7 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» 21.06.2018 №2473-VIII, пеня у відповідності до п.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» 21.06.2018 № 2473-VIII на період претензійної роботи, а саме з 14.04.2023, не нараховується. Остаточні висновки щодо нарахування пені за період, на який строк нарахування пені за період, на якиий строк нарахування пені було зупинено, відповідно до ч.7 ст.13 Закону від 21.06.2018 No2473-VIII, будуть досліджені, після винесення Рішення Міжнародного комерційного арбітражного суду при ТПП України по Справі за No235/2023.

06.12.2023 представником позивача подано до суду доповнення підстав позову, а саме з цитуванням положень статей Закону України «Про валюту і валютні операції» №2473 від 21.06.2018, Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, яке затверджено Постановою правління НБУ №5 від 02.01.2019, постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» та Податкового Кодексу України,

У судове засідання 12.12.2023 прибули представник позивача та представник відповідача.

Представник позивача вимоги позову підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на доводи, наведені у позові.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на доводи, наведені у відзиві на позов.

Протокольною ухвалою суду, оголошеною у судовому засіданні 12.12.2023 із занесенням до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 160/129643/23 та за згодою сторін розпочато слухання справи просуті.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Галактік Ойл» (ІК в ЄДРПОУ 43962653) зареєстровано 10.02.2021 у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області; основним видом господарської діяльності є: 47.30 роздрібна торгівля пальним.

Судом встановлено, що 21.06.2022 між компанією «VERSALA LТD», Кіпр, в особі уповноваженої особи представника пана Дмитра Гейса, діючого на підставі довіреності від 19.05.2022 з однієї сторони (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Галактік Ойл» (далі ТОВ «Галактік Ойл») в особі директора пані Наталії Богословенко з другої сторони (Покупець) укладено контракт №VL-GO/RON-2216.

Зазначеним контрактом зокрема визначено, що:

1) Предмет контракту:

Продавець зобов`язується передали в власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити бензин RON 95, код по УКТЗЕД 2710 12 45 12, далі іменований «Товар», у відповідності до умов даного Контракту;

2) Кількість/якість:

2.1. Кількість товару що підлягає поставці за цим контрактом складає 10 000,000 (+/-10%) метричних тон в опціоні продавця.

2.2. Якість товару повинна відповідати експортній якості бензину RON 95.

2.4. Одиниця виміру товару - метрична тона.

4) Постачання:

Товар повинен бути поставлений однією або кількома партіями на умовах DAТ - Рени, Україна (резервуари Ренійського філіалу ПАО «ОДЕСНЕФТЕПРОДУКТ» раніше та далі по тексту «Термінал» протягом липень - грудень 2022.

5) Ціна та вартість:

Для здійснення попереднього митного декларування або передплати Продавець надає Покупцю попередній рахунок (Інвойс) на поставляєму кількість товару згідно розділу 2 даного контракту. Попередня ціна в такому рахунку розраховується по формулі, що базується на вищому котируванні опублікованій в PLATTS EUROPEAN MARKETSCAN. Кінцева ціна для кожної партії товару буде узгоджена сторонами по закінченню поставки такої партії товару шляхом підписання відповідної додаткової угоди до цього контракту.

6) Умови оплати:

Спосіб платежу: у безготівковій формі, шляхом банківського переводу. Всі банківські витрати, що пов`язані зі здійсненням платежу оплачує сторона, виконуюча платіж. При здійснені платежу в платіжних документах повинні бути зазначені номер та дата контракту, номер та дата рахунку. Валютою платежу по цьому договору є долари США та/або ЕВРО. У випадку взаєморозрахунків у вільно конвертованій валюті (ЕВРО), відмінної від долара США, перерахунок валюти платежу здійснюється по крос-курсу, визначеному по офіційному курсу гривні до іноземних валют, встановленому Національним Банком України на дату здійснення платежу.

16) Інші умови:

Контракт вступає в силу з моменту дати підписання і діє до 31.12.2022 включно, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх завершення, по письмовій згоді сторін даний контракт може бути продовжений.

20.10.2022 сторонами укладено додаткову угоду до контракту №VL- GO/RON-2216, відповідно до якої предмет контракту викладено в наступній редакції:

Продавець зобов`язується передати у власність покупцю, а покупець зобов`язується прийняти та сплатити бензин неетельований, із вмістом сірки максимум 10PPM стандарту EN228 (код по УТ УКТЗЕД 27101245) далі іменований «Товар», у відповідності з умовами цього Контракту.

На виконання договірних зобов`язань по контракту ТОВ «Галактік Ойл» перерахувало передплату за товар на рахунок компанії «VERSALA LТD» 778850 881,20 грн., що еквівалентно 23246465,00 доларів США.

01.11.2022 ТОВ «Галактік Ойл» отримало від компанії «VERSALA LТD» поставку бензину неетельованого, із вмістом сірки максимум 10PPM стандарту EN228 в обсязі 770,00 метричних тон., на загальну суму 46770142,34 грн., що еквівалентно 1278970,00 доларів США.

02.01.2023 у зв`язку з невиконанням компанією «VERSALA LТD» зобов`язань по контракту ТОВ «Галактік Ойл» звернулось до МКАС при ТПП України з позовною заявою щодо стягнення з компанії «VERSALA LТD» заборгованості у сумі 630309319,43 грн., що еквівалентно 21967495,00 доларів США. Зазначена позовна заява прийнята до провадження, справа №1/2023.

У зв`язку з не можливістю виконати договірні зобов`язання по контракту компанія «VERSALA LТD» повернула попередню оплату у сумі 701549118,20 грн., що еквівалентно 19184467,50 доларів США.

Постановою від 02.02.2023 у справі №1/2023 припинено арбітражний розгляд за заявою позивача у зв`язку з досягненням домовленості щодо погашення заборгованості.

21.04.2023 у зв`язку з невиконанням компанією «VERSALA LТD» зобов`язань по контракту ТОВ «Галактік Ойл» звернулось до МКАС при ТПП України з позовною заявою щодо стягнення з компанії «VERSALA LТD» заборгованості у сумі 2783027,50 доларів США, яка прийнята до провадження, справа №235/2023.

На підставі повідомлення від 27.06.2023 №4015 виданого ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Світлані ІВАНКІВІЙ, головному державному інспектору відділу перевірок у галузі виробництва хімічної продукції управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідно до пп. 191.1.4 п. 191.1 ст. 191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп. 75.1.2 п.75.1 ст.75, пп. 78.1.1, п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82, пп. 69.2 п. 69 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами і доповненнями), у зв`язку з отриманням податкової інформації від Національного банку України від 20.02.2023 №25-0008/42/ДСК, від 20.03.2023 №25-0008/59/ДСК про порушення товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛАКТІК ОЙЛ» (далі по тексту ТОВ «ГАЛАКТІК ОЙЛ») валютного законодавства, на підставі наказу від 27.06.2023 №3072-п проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «ГАЛАКТІК ОЙЛ» з питань дотримання вимог валютного законодавства України за період з 21.06.2022 по 30.06.2023 при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 21.06.2022 №VL-GO/RON-2216, за результатами якої встановлено порушення ч. 3 ст.13 Закону від 21.06.2018 №2473-VIII, про що складено акт 2614/04-36-07-13/43962653 від 20.07.2023.

На підставі зазначеного акта перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0211510713 від 07.08.2023, яким за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності застосовано до Товариство з обмеженою відповідальністю «Галактік Ойл» пеню у сумі 2956606,00 грн..

Не погоджуючись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням №0211510713 від 07.08.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Галактік Ойл» подало до Державної податкової служби України скаргу.

За результатами розгляду Державною податковою службою України означеної скарги, прийнято рішення №30768/6/99-00-06-01-02-06 від 16.10.2023, яким податкове повідомлення-рішення №0211510713 від 07.08.2023 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Згідно із пунктом 1.1 статті 1 Податкового кодексу України, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України, (далі ПК України).

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Підпунктами 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:

-проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків;

-застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України, встановлено, що контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи)-щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства, визначені Законом України "Про валюту і валютні операції" від 21 червня 2018 року № 2473-VIII, (далі Закон № 2473-VIII).

Відповідно до частин 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10 статті 11 Закону № 2473-VIII, валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.

Валютний нагляд здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду з метою встановлення відповідності здійснюваних валютних операцій валютному законодавству з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.

Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.

Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.

Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.

У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.

Згідно із пунктом 2 частини 1 статті 12 Закону № 2473-VIII, Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту: встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до частин 1, 2, 5-8 статті 13 Закону № 2473-VIII, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Положенням про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженим постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Відповідно до пункту 14-2 постанови Правління НБУ від 24 лютого 2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» в період запровадження воєнного стану граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Пунктом 69 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до підпункту 69.2. пункту 69 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються; крім:

а) камеральних перевірок;

б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14 - 78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів);

в) фактичних перевірок.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до

платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Пунктом 14.1.265 статті 14 ПК України визначено, що штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з осіб, що вчинили податкове правопорушення або порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

В свою чергу, пунктом 14.1.162 ст. 14 ПК України надано визначення поняттю пеня -це сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно із пунктом 102.9 статті 102 ПК України на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

При цьому підпунктом 69.9 пункту 69 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України передбачено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення- рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені; строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;

строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59 - 60, 87 - 101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;

строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту,

алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Згідно із пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України №651 від 27.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARSCoV-2 з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 відмінено.

Таким чином, граничний строк проведення розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів встановлений законодавчим актом та відноситься до строків, контроль за дотриманням яких покладається на контролюючі органи.

Такий строк відповідно до пункту 102.9 статті 102 ПК України зупиняється на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, але за виключенням випадків передбачених ПК України.

Такі виключення щодо окремих строків передбачені підпунктом 69.9 пункту 69 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, який в свою чергу не містить виключення щодо зупинення строку проведення розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Також відповідно до останнього абзацу пункту 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Зі змісту спірного податкового повідомлення-рішення вбачається, що позивачу було визначено грошове зобов`язання за платежем пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, а отже, вищевказана норма ПК України стосовно карантинних обмежень по нарахуванню пені підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки нарахування штрафних санкцій та пені за такі порушення проводиться на підставі положень ПК України.

Згідно із визначеннями, які наведені в пункті 14.1.162 та пункті 14.1.265 статті 14 ПК України, штрафна (фінансова) санкція та пеня - це різні поняття та різні платежі, які мають відмінну один від одного правову природу.

Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Законодавець передбачив, що в період дії правового режиму воєнного стану, в разі виявлення за наслідками перевірки платника податку порушень, мораторій щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) не застосовується.

У спірному випадку оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням позивачу нараховано пеню за порушення термінів розрахунків в сфері зовнішньоекономічної діяльності, що, в свою чергу, дозволяє зробити висновок про помилковість посилання та застосування відповідачем нарахування пені.

Окрім того, позивач у зв`язку з невиконанням компанією «VERSALA LТD» зобов`язань по контракту 02.01.2023 звертався до МКАС при ТПП України з позовною заявою щодо стягнення заборгованості у сумі 630309319,43 грн., справа №1/2023.

Постановою від 02.02.2023 у справі №1/2023 припинено арбітражний розгляд за заявою позивача у зв`язку з досягненням домовленості щодо погашення заборгованості.

І як вбачається з матеріалів справи компанія «VERSALA LТD» повернула попередню оплату у сумі 701549118,20 грн., що еквівалентно 19184467,50 доларів США.

Верховний суд України в постанові від 13.02.2012 у справі 1621-422a11 зазначив, що підстава для нарахування пені за порушення термінів має визначатися з урахуванням підстав припинення провадження у справі. Зокрема, якщо такою підставою є заява позивача про відмову від позовних вимог у зв`язку з виконанням відповідачем умов контракту, підстав для поновлення строків та нарахування резиденту пені немає.

Аналогічні наслідки мають наставати у разі, коли провадження у справі припиняється за заявою резидента про відмову від позову у зв`язку з тим, що нерезидент виконав зобов`язання за експортно-імпортним контрактом після подання позовної заяви до Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України, що є підтвердженням правомірності поведінки резидента.

Отже, системний аналіз частини 7 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» свідчить про те, що підставою для несплати пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів є рішення суду про задоволення позову. Аналогічні наслідки мають наставати і у разі, коли провадження у справі припиняється (закривається) за заявою резидента про відмову від позову у зв?язку із тим, що нерезидент виконав зобов`язання за контрактом після подання позовної заяви до суду.

Такий висновок підтверджується приписами абзацу 3 частини 7 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», яким передбачено, що пеня за порушення граничного строку розрахунків нараховується лише у разі ухвалення судом рішення про закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України.

Таким чином, підстава для нарахування пені за порушення термінів має визначатися з урахуванням підстав припинення провадження у справі. Зокрема, якщо такою підставою с заява позивача про відмову від позовних вимог у зв`язку з виконанням відповідачем умов контракту, що свідчить про порушення відповідних строків нерезидентом, підстави для поновлення строків та нарахування резиденту пені відсутні.

За сукупності викладених обставин суд приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення №0211510713 від 07.08.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, відсутності належних доказів правомірності прийнятого відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, суд дійшов висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Галактік Ойл» підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 26840,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 490 від 08.11.2023.

З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 26840,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями: 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Галактік Ойл" (пр. Анаошкіна, буд. 81, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51938; ІК в ЄДРПОУ 43962653) до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області № 0211510713 від 07.08.2023 про нарахування пені за порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Галактік Ойл" термінів розрахунку у сфері ЗЕД на загальну суму грошового зобов`язання 2 956 606 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Галактік Ойл" (пр. Анаошкіна, буд. 81, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51938; ІК в ЄДРПОУ 43962653) понесені позивачем судові витрати в сумі 26 840 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 15 грудня 2023 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115681586
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/29643/23

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні