Постанова
від 10.04.2024 по справі 160/29643/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/29643/23Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Олефіренко Н.А.,

за участю секретаря судового засідання Соловей ЛО.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 р. (суддя Юрков Е.О.), по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Галактік Оіл» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення рішення

в с т а н о в и В:

13.11.2023 р. ТОВ «Галактік Оіл» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення рішення, де просили визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 0211510713 від 07.08.2023 р. та стягнути судові витрати.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 р. адміністративний позов задоволений, визнане протиправним та скасоване податкове повідомлення рішення № 0211510713 від 07.08.2023 р. про нарахування пені за порушення термінів розрахунку у сфері ЗЕД на загальну суму грошового зобов`язання 2 956 606 грн та стягнуто судові витрати.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду, прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обгрунтована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини справи, в зв`язку з чим прийняте помилкове рішення, що підлягає скасуванню.

Дослідивши матеріали справи, докази по справі, та вислухавши учасників процесу, суд дійшов висновку про залишення без задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що 21.06.2022р. між компанією "VERSALA LТD", Кіпр, в особі уповноваженої особи представника пана Дмитра Гейса, діючого на підставі довіреності від 19.05.2022 з однієї сторони, як продавцем та ТОВ "Галактік Ойл" в особі директора пані Наталії Богословенко з другої сторони, як покупцем укладений контракт №VL-GO/RON-2216, згідно чого продавець зобов`язався передали в власність покупця, а покупець зобов`язався прийняти та оплатити бензин RON 95, код по УКТЗЕД 2710 12 45 12, у відповідності до умов даного Контракту; 2.1. Кількість товару що підлягає поставці за цим контрактом складає 10 000,000 (+/-10%) метричних тон в опціоні продавця; 2.2. Якість товару повинна відповідати експортній якості бензину RON 95; Товар повинен бути поставлений однією або кількома партіями на умовах DAТ - Рени, Україна (резервуари Ренійського філіалу ПАО "ОДЕСНЕФТЕПРОДУКТ" раніше та далі по тексту "Термінал" протягом липень - грудень 2022; Для здійснення попереднього митного декларування або передплати продавець надає покупцю попередній рахунок (Інвойс) на поставляєму кількість товару згідно розділу 2 даного контракту. Попередня ціна в такому рахунку розраховується по формулі, що базується на вищому котируванні опублікованій в PLATTS EUROPEAN MARKETSCAN. Кінцева ціна для кожної партії товару буде узгоджена сторонами по закінченню поставки такої партії товару шляхом підписання відповідної додаткової угоди до цього контракту. Спосіб платежу: у безготівковій формі, шляхом банківського переводу. Всі банківські витрати, що пов`язані зі здійсненням платежу оплачує сторона, виконуюча платіж. При здійснені платежу в платіжних документах повинні бути зазначені номер та дата контракту, номер та дата рахунку. Валютою платежу по цьому договору є долари США та/або ЕВРО. У випадку взаєморозрахунків у вільно конвертованій валюті (ЕВРО), відмінної від долара США, перерахунок валюти платежу здійснюється по крос-курсу, визначеному по офіційному курсу гривні до іноземних валют, встановленому Національним Банком України на дату здійснення платежу. Контракт вступає в силу з моменту дати підписання і діє до 31.12.2022 включно, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх завершення, по письмовій згоді сторін даний контракт може бути продовжений.

20.10.2022 р. між сторонами укладена додаткова угода до контракту №VL- GO/RON-2216, відповідно до чого: продавець зобов`язався передати у власність покупцю, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити бензин не етельований, із вмістом сірки максимум 10PPM стандарту EN228 (код по УТ УКТЗЕД 27101245) далі іменований "Товар", у відповідності з умовами цього Контракту.

На виконання договірних зобов`язань по контракту ТОВ "Галактік Ойл" перерахувало передплату за товар на рахунок компанії "VERSALA LТD" 778850 881,20 грн., що еквівалентно 23246465,00 доларів США та 01.11.2022 р. ТОВ "Галактік Ойл" отримало від компанії "VERSALA LТD" поставку бензину не етельованого, із вмістом сірки максимум 10PPM стандарту EN228 в обсязі 770,00 метричних тон., на загальну суму 46770142,34 грн., що еквівалентно 1278970,00 доларів США.

02.01.2023 р. ТОВ "Галактік Ойл" звернулось до МКАС при ТПП України з позовною заявою щодо стягнення з компанії "VERSALA LТD" заборгованості у сумі 630309319,43 грн., що еквівалентно 21967495,00 доларів США, але в зв`язку з неможливістю виконати договірні зобов`язання, компанія "VERSALA LТD" повернула попередню оплату у сумі 701549118,20 грн., що еквівалентно 19184467,50 доларів США, після чого постановою від 02.02.2023 у справі №1/2023 припинений арбітражний розгляд за заявою позивача у зв`язку з досягненням домовленості щодо погашення заборгованості.

21.04.2023 у зв`язку з невиконанням компанією "VERSALA LТD" зобов`язань по контракту ТОВ "Галактік Ойл" звернулось до МКАС при ТПП України з позовною заявою щодо стягнення з компанії "VERSALA LТD" заборгованості у сумі 2783027,50 доларів США, яка прийнята до провадження, справа №235/2023.

У зв`язку з отриманням податкової інформації від Національного банку України від 20.02.2023 №25-0008/42/ДСК, про порушення ТОВ "ГАЛАКТІК ОЙЛ" валютного законодавства, на підставі наказу від 27.06.2023 №3072-п посадовими особами відповідача проведена документальна позапланова виїзна перевірка позивача з питань дотримання вимог валютного законодавства України за період з 21.06.2022 по 30.06.2023 при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 21.06.2022 №VL-GO/RON-2216, за результатами чого встановлене порушення ч. 3 ст.13 Закону від 21.06.2018 №2473-VIII, що підтверджене актом 2614/04-36-07-13/43962653 від 20.07.2023, де зафіксовані порушення:

-ч.3 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 р. № 2473-У111 при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту 21.06.2022 р. №УL- GO/RON-2216 за перевіряємий період з 21.06.2022 р. по 30.06.2023 р. в частині несвоєчасного отримання товару по імпорту на адресу ТОВ «Галактік Оіл» та у відповідності до ч.5 ст. 13 Закону від 21.06.2018 р. № 2473-У111 нараховуєтьчя пеня та порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.

На підставі акту перевірки 07.08.2023 р. відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення №0211510713, чим за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності нарахував позивачу пеню на суму 2956606,00 грн.

Судом встановлено, що ТОВ «Галактік Оіл» оскаржило таке рішення відповідача до ДПС України, але рішенням №30768/6/99-00-06-01-02-06 від 16.10.2023 скарга залишена без задоволення, а ППР залишене без змін.

Статтею 7 Закону України «Про валюту і валютні операції» передбачено, що « 1. Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.

Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.

Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

2. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

3. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

4. За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, приймає рішення про видачу чи відмову у видачі зазначеного висновку протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідної заяви. Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього органу не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, протягом п`яти робочих днів з дня видачі висновку, зазначеного в абзаці першому цієї частини, інформує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про видачу такого висновку.

Порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача висновку здійснюється безоплатно.

5. Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

6. У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

7. У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.

8. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті».

Відповідно статті 13 Закону україни «Про валюту і валютні операції» встановлено, що « 5. Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару)».

Судом встановлено, що відповідач нарахував таку пеню за порушення строків розрахунку.

Відповідно абз.11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства встановлено, що «Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» підпунк 14.1.162 ПК України викладений в такій редакції: « 14.1.162. пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи»"

Крім того, даним Законом внесені зміни до п.14.1.39 пунку 14.1 статті 14 ПК України, та визначено, що грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/ або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи , а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до норм п.54.3.3 п.54.3 статті 54 ПК України встановлено. що « 54.3.3. згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган;.

Верховний Суд в постанові від 28.03.2024 р. По справі № 380/17679/22 зазначив: «Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платниква податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень рішень, а Закон України «Про валюту і валютні операції», зокрема, його стаття 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно з цією статтею.

Верховний Суд у постанові від 15.02.2023 р.у справі № 420/1538/23 свормулював висновок відповідно до якого пеня, нарахована за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, з 01.01.2021 р. (дата набрання чинності Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузодженностей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-1Х) є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162 пункту 14.1 ст. 14 ПК України, а відтак нарахування пені в спірний період суперечить положенням абз.11 п.52-1 підрозділу ХХ «Переідні положення» ПК України.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення залишити без змін, оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуюючись ст.ст. 315,316,321,322,325 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 р. залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з моменту її виготовлення в повному обсязі.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяА.В. Суховаров

суддяН.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118462374
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/29643/23

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні