Рішення
від 15.12.2023 по справі 520/28974/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

15 грудня 2023 р. справа № 520/28974/23 Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши за правилами спрощеного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СКУБІ ТРЕЙД" (просп. Гагаріна, буд. 203, кв. 12, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61031, код ЄДРПОУ 43743642) до Державної служби України з безпеки на транспорті, в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СКУБІ ТРЕЙД" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській областях Державної служби України з безпеки на транспорті від 26.09.2023 № №034687 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ «СКУБІ ТРЕЙД» (ідентифікаційний код юридичної особи 43743642, місцезнаходження: 61031, м. Харків, проспект Гагаріна, б. 203, кв. 12).

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін.

В обґрунтування позову позивач наполягає на відсутності порушення вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки статтею 48 Закону не передбачено, шо автомобільний перевізник зобов`язаний мати тимчасовий реєстраційний талон на транспортний засіб. Позивач вважає, що отримання тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб, який використовується іншою особою, є правом власника або особи, якій передано право керування транспортним засобом, а не обов`язком. Право користування транспортним засобом підтверджується договором, укладеним між позивачем та фізичною особою ОСОБА_1 , від 07.03.2023.

У відзиві відповідач вказав, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

ТОВ «Скубі Трейд» є ліцензіатом (внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями). Згідно з пунктом 27 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом до використання під час провадження господарської діяльності допускаються транспортні засоби, які: зареєстровані відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388; є власністю ліцензіата та мають свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу або надані ліцензіату в оренду, кредит, лізинг і мають свідоцтво про реєстрацію та тимчасовий реєстраційний талон, якщо передбачено їх оформлення.

Умовами пункту 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів передбачено передання у встановленому порядку права користування і (або) розпорядження транспортними засобами, засвідчується тимчасовим реєстраційним талоном на строк, зазначений у заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Відповідно до відомостей системи «Шлях», ТОВ «Скубі Трейд» має наступні транспортні засоби у розпорядженні: ГАЗ ( НОМЕР_1 ) та ГАЗ (АХ9295). Відомостей про інші транспортні засоби, які позивач правомірно використовує у господарській діяльності із внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями, у тому числі про транспортний засіб RENAULT ( НОМЕР_2 ), у системі «Шлях» відсутні

У відповіді на відзив позивач вказав, що отримання тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб, який використовується іншою особою, є правом власника або особи, якій передано право керування транспортним засобом, а не обов`язком. Сама структура побудови п. 16 Порядку свідчить про наявність двох випадків оформлення тимчасового реєстраційного талона: «за бажанням» та обов`язкового. І випадок, коли власник передає у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами іншій особі, не належить до тих випадків, коли оформлення тимчасового реєстраційного талона є обов`язковим.

Також позивач вважає, що суду треба встановити чи був обов`язок у ТОВ "СКУБІ ТРЕЙД" мати тимчасовий реєстраційний талон в автомобілі та пред`явити під час перевірки.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач повторно наголосив на тому, що у разі передачі права користування транспортним засобом фізичній або юридичній особі, на підставі договору оренди транспортного засобу, у межах господарських відносин, потрібно звернутися до центру надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів за оформленням і видачею тимчасового реєстраційного документа на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Окрім того, законодавством встановлений порядок, який повинен дотримуватись лізенціат, і на думку відповідача, наявність реєстраційного талону у позивача є обов`язковою.

Відповідно до ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок та направлення на перевірку № 014532 від 18.08.2023, 24.08.2023 співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області проводилась рейдова перевірка на 159 км +159 м а/д М-29.

Посадовими особами зупинений транспортний засіб марки RENAULT, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_2 .

На момент проведення перевірки було встановлено відсутність тимчасового реєстраційного талону до транспортного засобу марки RENAULT, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .

У зв`язку з виявленням вищезазначеного порушення державними інспекторами було складено акт № АР 004541 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.08.2023.

Водій зі змістом акту № АР 004541 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.08.2023 ознайомлений, підписавши його без зауважень.

Повідомленням № 69135/38/24-23 від 11.09.2023, направленим поштою рекомендованим повідомленням № 0600044849647, позивача викликано для розгляду справи на 26.09.2023 з 9.00 до 12.00. Повідомлення отримано позивачем 14.09.2023.

Представник позивача був присутнім під час розгляду справи про автомобільне правопорушення і за результатами розгляду акту АР 004541 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.08.2023 винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 034687 від 26.09.2023.

Копію постанови № 034687 від 26.09.2023 направлено 27.09.2023 позивачу, разом із супровідним листом від 26.09.2023 № 73747/38/24-23.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Зі змісту заяв по суті справи, наданих позивачем та відповідачем, судом встановлено, що між сторонами відсутній спір щодо фактичних обставин справи. Причиною виникнення спору є різне тлумачення сторонами положень ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт».

Так, між позивачем та фізичною особою ОСОБА_1 .03.2023 укладено договір оренди транспортного засобу RENAULT PREMIUM, 2009р.в., VF624PD000002407. спеціальний вантажний паливозаправник, реєстраційний номер НОМЕР_3 . зареєстрований ТСЦ 3243 01.03.2023. Строк оренди транспортного засобу 5 років. Договір посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Рибалком Д.В., зареєстровано в реєстрі за №168.

При цьому позивач наполягає на тому, що оформлення тимчасового реєстраційного талону його правом, а не обов`язком, з чим відповідач не погоджується та вважає відсутність такого талону порушенням приписів ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт», що стало підставою для винесення спірної постанови.

Перевіряючи правомірність прийнятої постанови про застосування адміністративно - господарського штрафу, суд зазначає таке.

Відносини між автомобільними перевізниками, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-ІІІ).

На підставі частини 1 статті 5 Закону № 2344-ІІІ, основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-ІІІ державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Положення Закону № 2344-ІІІ визначають можливість застосування штрафів до осіб, які порушують визначені законодавством вимоги. За своєю правовою природою штраф, який застосовується до автомобільних перевізників відповідно до статті 60 Закону № 2344-ІІІ, є адміністративно - господарським штрафом, а тому він може бути застосований виключно до суб`єкта господарювання, у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності у сфері автомобільного транспорту.

Згідно з положеннями статті 34 Закону № 2344-ІІІ, автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

Статтею 48 Закону № 2344-ІІІ обумовлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством: для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж інші документи, передбачені законодавством.

Крім того, відповідно до частини другої статті 49 Закону № 2344-ІІІ, водій транспортного засобу зобов`язаний, зокрема, мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень; дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Таким чином, положеннями спеціального закону покладено на перевізника обов`язок з забезпечення, а водія - пред`явлення для перевірки відповідних документи.

Статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено перелік обов`язкових документів на підставі яких виконуються вантажні перевезення, для водія юридичної особи, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, є - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством України.

Перелік документів згідно ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» не є вичерпним.

Позивачем не заперечувався факт того, що ТОВ «Скубі Трейд» є ліцензіатом (внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями), тобто, на позивача розповсюджуються спеціальні норми закону щодо такого виду діяльності.

Так, умовами пункту 21 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001 передбачено, що у разі провадження господарської діяльності з внутрішніх та (або) міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями ліцензіат повинен: допускати до перевезення транспортні засоби, що відповідають вимогам пункту 34 цих Ліцензійних умов.

Відповідно до змісту пункту 34 Ліцензійних умов до внутрішніх та (або) міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів допускаються вантажні транспортні засоби, які відповідають вимогам пунктів 27 і 33 цих Ліцензійних умов.

Згідно з пунктом 27 Ліцензійних умов до використання під час провадження господарської діяльності допускаються транспортні засоби, які: 1) зареєстровані відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (Офіційний вісник України, 1998 р., № 36, ст. 1327; 2009 р., № 101, ст. 3521); 2) є власністю ліцензіата та мають свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу або надані ліцензіату в оренду, кредит, лізинг і мають свідоцтво про реєстрацію та тимчасовий реєстраційний талон, якщо передбачено їх оформлення; 3) пройшли обов`язковий технічний контроль та щодо яких складено протокол перевірки технічного стану транспортного засобу згідно з Порядком проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 16, ст. 581), і технічний стан яких відповідає вимогам експлуатаційної безпечності; 4) внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців як засоби провадження господарської діяльності ліцензіата, що відповідають цим Ліцензійним умовам.

Умовами пункту 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів передбачено, що за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Вжите в абзаці 4 пункту 16 Порядку №1371 слово «за бажання», означає, що на юридичну особу, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, не покладається обов`язок з оформлення тимчасового реєстраційного талону. Вирішення питання оформлення тимчасового реєстраційного талону законодавець залишив на розсуд юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 06.07.2023 у справі №560/514/22.

Відтак, з урахуванням приписів пункту 16 Порядку №1371 підпункт 2 пункту 27 Ліцензійних умов слід тлумачити так, що надані ліцензіату в оренду транспортні засоби мають мати свідоцтво про реєстрацію, а тимчасовий реєстраційний талон - за бажанням.

Оскільки свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу було надано державним інспекторам під час перевірки, то у такому випадку суд не вбачає порушення позивачем вимог ст.48 Закону, а тому спірна постанова підлягає скасуванню.

Щодо процедури винесення постанови та повідомлення позивача про розгляд справи, наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що відповідачем у порядку, визначеному законодавством, здійснювався виклик позивача для розгляду справ, позивач приймав участь у розгляді справи, судом не встановлено порушення чинного законодавства України щодо процедури винесення спірної постанови.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СКУБІ ТРЕЙД" (просп. Гагаріна, буд. 203, кв. 12, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61031, код ЄДРПОУ 43743642) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській областях Державної служби України з безпеки на транспорті від 26.09.2023 № №034687 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ «СКУБІ ТРЕЙД».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СКУБІ ТРЕЙД" (просп. Гагаріна, буд. 203, кв. 12, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61031, код ЄДРПОУ 43743642) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено 15 грудня 2023 року.

СуддяОлексій КОТЕНЬОВ

Дата ухвалення рішення15.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115683546
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —520/28974/23

Постанова від 12.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 15.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні