Рішення
від 15.12.2023 по справі 520/28860/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

15 грудня 2023 року № 520/28860/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд визнати протиправними і скасувати податкове повідомлення - рішення № 6864698- 2405-2038-UA63120270000028556 від 30.06.2023 р., яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання на 2023 рік з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 296 094,41 грн. та податкову вимогу № 0007792-1314-2040 від 28.09.2023 Р-

Дослідивши надані матеріали справи, суд встановив наступне.

Позивач як один з орендарів земельної ділянки 6310138800:01:013:0017 загальною площею 0,1599 га отримав 27.07.2023 р. податкове повідомлення - рішення № 6864698-2405- 2038-11А63120270000028556 від 30.06.2023 р., яким відповідачем визначено розмір орендної плати, що підлягає сплаті позивачем у 2023 році у сумі 296 094,41 грн.

Позивач вважає, що при розрахунку орендної плати за земельну ділянку 6310138800:01:013:0017 відповідачем було безпідставно застосовано витяг з нормативної грошової оцінки від 29.11.2021 р. за вих. № 4580, що вплинуло на результат обчислення суми податку.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачу та його батьку ОСОБА_2 на праві власності належать нежитлові приміщення у нежитлових будівлях за адресою: АДРЕСА_2 , які у сукупності складають цілу будівлю.

Належні позивачу та його батьку нежитлові будівлі розташовані на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017, яка використовувалась попереднім власником на умовах оренди, про що з Харківською міською радою було укладено договір оренди землі від 17.03.2010 р., зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» в Державному реєстрі земель 14.05.2010 р. за № 941066900022.

30.01.2020 р. до вказаного договору оренди землі були внесені зміни, згідно яких замінено попереднього орендаря земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017 на позивача та ОСОБА_2 .

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки 6310138800:01:013:0017 зареєстровано 06.02.2020 р. за позивачем та його батьком ОСОБА_2 .

За умовами діючого договору оренди землі від 17.03.2020 р. позивач є співорендарем земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , має загальну площу 0,1599 га.

Договір укладено строком до 01.02.2032 р., орендна плата становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Відповідно до пункту 5 договору оренди від 17.03.2010 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 198 719,00 грн. на час укладання договору

Щороку відповідачем обчислюється орендна плата позивачу як фізичній особі як 1/2 частина від орендної плати, що становить 3% від нормативної грошової оцінки орендуємої земельної ділянки.

Податковим повідомленням - рішенням № 6864698-2405-2038-ІІА63120270000028556 від 30.06.2023 р. відповідач визначив податкове зобов`язання позивачу з орендної плати фізичних осіб за 2023 рік у сумі 296 094,41 грн.

З метою перевірки суми нарахувань було надіслано запит через електронний кабінет Держгеокадастру (заява № ЗВ-9925379142023 від 02.08.2023 р.) на отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 6310138800:01:013:0017.

07.08.2023 р. за результатом розгляду заяви № БВ-9925379142023 від 02.08.2023 р. було отримано повідомлення про відмову у наданні запитуваних відомостей з Державного земельного кадастру від 07.08.2023 р. за № РВ-6300107872023 з підстав відсутності у відомостях Державного земельного кадастру коду виду цільового призначення земельної ділянки, визначеного відповідно до додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Отримавши відмову у наданні нормативної грошової оцінки у 2023 році позивач звертався до відповідача з листом про надання роз`яснень про те яку нормативну грошову оцінку використовував відповідач при обчисленні розміру орендної плати за землю. Згідно отриманої відповіді відповідач обчислював розмір податкового зобов`язання позивача на підставі нормативної грошової оцінки, зазначеної у витязі від 29.11.2021 р. за вих. № 4580.

09.10.2023 р. позивачем було отримано податкову вимогу № 0007792-1314-2040 від 28.09.2023 р., до складу боргу за якою входить сума заборгованості за податковим повідомленням - рішенням № 6864698-2405-2038-UА63120270000028556 від 30.06.2023 р. на суму 296 094,41 грн.

Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Питання, порушенні позивачем в адміністративному позові, стосуються порядку формування та направлення податкової вимоги, що врегульовані Податковим кодексом України ( далі - ПК України). Саме тому в спірних питаннях слід, керуватись положеннями вказаного законодавчого акту, які є спеціальними.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161 «Про оренду землі» (далі - Закон № 161), іншими нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону № 161).

Однією з істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону № 161).

Згідно із ст. 21 Закону № 161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін ц договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Питання справляння плати за землю, у тому числі орендної плати за земельну ділянку регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України) і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язків платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить - орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України).

Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно із п. 288.4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Відповідно до п. 289.2 ст. 289 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І : 100, де І- індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативно грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 288.7 ст.288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Пунктом 288.7 ст. 288 та до п. 286.5 ст. 286 ПК України визначено, що нарахування фізичним особам плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 ПК України, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Відповідно до п. 288.7 ст. 288 та п. 287.5 ст. 287 ПКУ орендна плата фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення- рішення.

Суд також вказує, що частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378- IV (далі за текстом - Закон N° 1378-ІУ). передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до Рішення 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Відповідно до п. 2 цього рішення нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020.

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Зміна нормативної грошової оцінки земель міста Харкова відповідно до рішення Харківської міської ради є підставою для внесення змін до договорів оренди землі, крім договорів оренди землі, що укладені за типовою формою, затвердженою рішенням 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 № 1554/19 «Про затвердження Положення про оренду землі в м. Харкові» (далі Рішення № 1554/19).

Позивач набув права користування земельною ділянкою на підставі додаткової угоди до договору оренди землі від 30.01.2020, тобто після того як вступила в силу нова нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки.

Рішення органів місцевого самоврядування відповідно до частини першої ст. 73 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» із змінами та доповненнями є обов`язковими для виконання, зокрема, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Враховуючи викладене, якщо орган місцевого самоврядування прийняв рішення про нову нормативну грошову оцінку землі з урахуванням вимог щодо строку його прийняття та оприлюднення, орендар сплачує орендну плату, обчислену із застосовуванням такої нормативної грошової оцінки (в т. ч. у разі не внесення відповідних змін до договору оренди землі).

З огляду на те, що Позивач є орендарем з 30.01.2020, а нова нормативно грошова оцінка земель застосовується з 01.01.2020, то ОСОБА_1 зобов`язаний бути обізнаним про розрахунок нової нормативно грошової оцінки, яка здійснюється на підставі Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку.

Таким чином, витяг з технічної документації про грошову оцінку землі видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру, та не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь - яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер, який використовується контролюючим органом для визначення розміру орендної плати з фізичних осіб.

Розрахунок орендної плати ОСОБА_1 за 2023 рік:

15 604 458*1,1*1,15*3%=592 189,1872=296 094,41.

15 604 458 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу № 4580 від 29.11.2021;

1,1 та 1,15 - коефіцієнти індексації; 3% - ставка орендної плати,-

2 - кількість платників податку відповідно до додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ).

Таким чином, податкове повідомлення?рішення від 30.06.2023 № 6864698-2405-2038- ЦА63120270000028556, яким визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 296 094,41 гривень є правомірним та скасуванню не підлягає.

Щодо визнання протиправною та скасування податкової вимоги №0007792-1314-2040 від 28.09.2023.

Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановленому Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Сума нарахованого податкового зобов`язання підлягає сплаті протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення, згідно з пунктом 287.5 статті 287 та підпункту 288.7 статті 288 ПК України

Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Підставою для винесення податкової вимоги є відомості ІКС «Податковий блок», де станом на 25.09.2023 за ОСОБА_1 обліковується податковий борг з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 754 038,06 грн. що підтверджено ІКС.

Як зазначає Позивач, податкове-повідомлення рішення ним отримано 27.07.2023, то відповідно останнім днем сплати є 25.09.2023.

З огляду на те, що платник податків у зазначений термін не сплатив суму узгодженого податкового зобов`язання, то суд робить висновок, що податкова вимога № 0007792-1314-2040 від 28.09.2023 є правомірною та скасуванню не підлягає.

Суд вказує, що згідно з вимогами ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.

Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є не обґрунтованими, не підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Зінченко А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115683763
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/28860/23

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 15.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні