Постанова
від 12.12.2023 по справі 372/243/21
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Апеляційне провадження

№ 22-ц/824/16801/2023

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2023 року місто Київ

справа №372/243/21

Київський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ: головуючого судді: Борисової О.В.

суддів: Левенця Б.Б., Ратнікової В.М.

за участю секретаря судового засідання - Савлук І.М.

розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» на рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року, ухвалене під головуванням судді Кравченка М.В. в частині позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, Головногоуправління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , третя особа: ОСОБА_2 про усунення перешкод у користуванні майном,-

В С Т А Н О В И В:

У січні 2021 року ТОВ «Дана» звернулося до Обухівського районного суду Київської області з позовом до відповідачів, в якому просило:

визнати недійсним (незаконним) розпорядження голови Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року №1687 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 13-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради»;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452671, виданий ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0003 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_4 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452672, виданий ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0004 площею 1,9892 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_4 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452673, виданий ОСОБА_6 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0005 площею 2,0001 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_7 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452674, виданий ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0006 площею 1,7370 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_1 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452675, виданий ОСОБА_8 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0007 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_9 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452676, виданий ОСОБА_10 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0008 площею 1,9999 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_4 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452677, виданий ОСОБА_11 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0009 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_9 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452679, виданий ОСОБА_12 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0011 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_13 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452678, виданий ОСОБА_14 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0010 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_15 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452680, виданий ОСОБА_16 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0012 площею 1,9999 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_15 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452681, виданий ОСОБА_17 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0013 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_15 ;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 452682, виданий ОСОБА_18 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0014 площею 2,0000 га;

визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452683, виданий ОСОБА_19 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0015 площею 2,0000 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_15 ;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за №011095000395 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452671 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0003, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_4 за реєстровим №950030050003436;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000394 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452672 на земельну ділянку площею 1,9892 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0004, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_4 за реєстровим №950030050004434;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000525 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452673 на земельну ділянку площею 2,0001 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0005, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_7 за реєстровим №950030050005440;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000393 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452674 на земельну ділянку площею 1,7370 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0006 з відміткою від 09 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_1 за реєстровим №950030040110406;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000391 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452675 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0007, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_9 за реєстровим №950030050007431;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000524 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452676 на земельну ділянку площею 1,9999 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0008 з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_4 за реєстровим №950030050008435;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000523 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 452677 на земельну ділянку площею 2,0000 га кадастровий номер 3223155400:03:005:0009, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_9 за реєстровим №950030050003430;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за №011095000340 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452679 на земельну ділянку площею 2,0000 га кадастровий номер 3223155400:03:005:0011, з відміткою від 13 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_13 за реєстровим №950030050011429;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за №011095000371 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452678 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0010, з відміткою від 04 червня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_15 за реєстровим №950030050010728;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за №011095000339 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452680 на земельну ділянку площею 1,9999 га кадастровий номер 3223155400:03:005:0012, з відміткою від 04 червня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_15 за реєстровим №950030050012729;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за №011095000392 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452681 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0013, з відміткою від 04 червня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_15 за реєстровим №950030050013730;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №011095000338 від 15 березня 2010 року про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452682 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0014;

скасувати запис у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 15 березня 2010 року за № 011095000337 про реєстрацію права власності на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 452683 на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0015, з відміткою від 04 червня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_15 за реєстровим №950030050015727;

скасувати рішення індексний номер: 42198110 від 24 липня 2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію за ОСОБА_20 права власності на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0007;

скасувати рішення індексний номер: 42198619 від 24 липня 2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію за ОСОБА_20 права власності на земельну ділянку площею 2,0000 га, кадастровий номер 3223155400:03:005:0009.

На обґрунтування вимог посилалося на те, що рішенням державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у Київській області Чорнобук І.А. від 02 лютого 2016 року №28030261 було зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, площею 24,3953 га за Козинською селищною радою.

Вказувало, що згідно з інформаційною довідкою від 02 лютого 2016 року №52463462 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, площею 24,3953 га, для індивідуального дачного будівництва у смт Козин за ТОВ «Дана». Зазначена земельна ділянка накладається на земельні ділянки відповідачів.

Зазначало, що зі змісту Публічної кадастрової карти випливає, що земельна ділянка кадастровий номер 3223155400:03:005:0002 має перетин (накладання) із такими земельними ділянками: 3223155400:03:005:0015, 3223155400:03:005:0011, 3223155400:03:005:0006, 3223155400:03:005:0005, 3223155400:03:005:0012, 3223155400:03:005:0009, 3223155400:03:005:0004, 3223155400:03:005:0003, 3223155400:03:005:0013, 3223155400:03:005:0007, 3223155400:03:005:0008, 3223155400:03:005:0010, 3223155400:03:005:0014.

Посилалося на те, що дані земельні ділянки були відведені шляхом передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства Обухівською районною державної адміністрацією як за межами населеного пункту смт Козин.

Розпорядженням Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року №1687 затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено ділянки площею 15,7262 га з користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Альфа-плюс», ТОВ «Затишне», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-інвест», ЗАТ «ТІЗ-Топаз» та передано єдиним масивом безоплатно у власність 13-ти громадянам: ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_8 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 25,7262 га.

Зазначеним розпорядженням був затверджений «проект землеустрою» щодо відведення земельних ділянок, розроблений ТОВ «Геоверв», та одночасно зареєстровано державні акти на земельні ділянки відповідної площі та за відповідними кадастровими номерами.

Вказувало, що надалі громадяни, яким зазначеним розпорядженням Обухівської РДА передано безоплатно у власність земельні ділянки, відчужили їх на підставі відповідних договорів купівлі-продажу земельних ділянок, про що свідчать проставлені відмітки на державних актах на право власності на земельні ділянки.

Відповідно до листа ТОВ «Геоверв» б/н товариство укладало договір від 22 жовтня 2009 року з розробки проєктів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, але у зв'язку з несплатою авансу за виконання робіт у повному обсязі вказаний проект із землеустрою не розроблявся.

Будь-які інші договори про виконання землевпорядних робіт щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Обухівського району Київської області з початку діяльності і до цього часу ТОВ «Геоверв» не укладались і роботи не виконувались.

Зазначало, що Розпорядженням Обухівської РДА не було визначено зміну категорії земель та віднесення земель до будь-якої з категорій у порядку ЗК України, не було належним чином ідентифіковано вилучені в попередніх користувачів земельні ділянки, не вказано кадастрові номери таких ділянок, а лише вказано площу - 15,7262 га, проте, згідно з додатком до розпорядження - передано у власність земельні ділянки на загальну площу 25,7262 га.

Відповідно до відомостей з проєкту землеустрою його розроблено невстановленою особою. У проєкті використані печатки ТОВ «Геоверв», яка зазначену документацію не складала, без підписів виконавців цих робіт.

Проєкт землеустрою не містить відомостей про погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, у тому числі Козинською селищною радою, встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу на зберігання межових знаків відповідного зразка землевласникам.

У додатку до розпорядження голови Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року за №1687 вказано перелік громадян, яким надаються земельні ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради та їх площа, яка складає 25,7262 га. Проте у пунктах 2, 3 розпорядження вказана інша площа, що надається - 15,7262 га, а не 25,7262 га.

Земельні ділянки, передані відповідачам на час їх відведення, перебували у користуванні на правах оренди у інших юридичних осіб - ТОВ «Лотос», ТОВ «Альфа-плюс», ТОВ «Затишне», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-інвест», ЗАТ «ТІЗ-Топаз», договори з якими укладала Козинська селищна рада.

Орендні відносини припинені не були, землі з користування вказаних осіб для передачі у приватну власність відповідачам та третім особам у справі не вилучались.

Посилалося на те, що ТОВ «Дана» продовжує сплачувати земельний податок за користування земельною ділянкою, не зверталося до Козинської селищної ради із заявою про анулювання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, не повертало державний акт на право постійного користування земельною ділянкою до Козинської селищної ради, а Козинська селищна рада не приймала відмову ТОВ «Дана» від землекористування.

Заочним рішенням Обухівського районного суду Київської області від 24 вересня 2021 року позов ТОВ «Дана» задоволено у повному обсязі.

Ухвалою Обухівського районного суду Київської області від 12 липня 2022 року, задоволено заяву ОСОБА_1 про перегляд заочного рішення, скасовано заочне рішення Обухівського районного суду Київської області від 24 вересня 2021 року, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року у задоволенні позову ТОВ «Дана» відмовлено.

Не погоджуючись з казаним рішенням суду першої інстанції, позивач ТОВ «Дана» подав апеляційну скаргу.

Постановою Київського апеляційного суду від 21 лютого 2023 року рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року скасовано та ухвалено нове про задоволення позову ТОВ «Дана».

Постановою Верховного Суду від 04 жовтня 2023 року постанову Київського апеляційного суду від 21 лютого 2023 року в частині вирішення вимог до ОСОБА_1 скасовано, справу в цій частині направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

В судовому засіданні апеляційного суду представник позивача апеляційну скаргу в частині вимог до ОСОБА_1 підтримав, просив її задовольнити з вищевказаних підстав.

Представник відповідача ОСОБА_1 в судовому засіданні апеляційного суду заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідачі: Обухівська РДА Київської області, ГУ Держгеокадастру у Київській області та третя особа: ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були сповіщені повідомленнями на зазначені ними адреси, у тому числі адреси електронної пошти із забезпеченням технічної фіксації таких повідомлень, тобто належним чином, про що у справі є докази.

Від відповідача Обухівської РДА Київської області надійшло клопотання про розгляд справи у відсутність її представника.

Колегія суддів вважає можливим розглядати справу у відсутність осіб, які не з`явилися у судове засідання на підставі ч.2 ст.372 ЦПК України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які з`явилися в судове засідання, з`ясувавши обставини справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача ТОВ «Дана» в частині оскарження рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року в частині вирішення позовних вимог ТОВ «Дана» до ОСОБА_1 підлягає задоволенню з наступних підстав.

Частиною 1 ст.367 ЦПК України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Як вбачається з постанови Верховного Суду від 04 жовтня 2023 року постанову Київського апеляційного суду від 21 лютого 2023 року було скасовано в частині вирішення вимог до ОСОБА_1 , справу в цій частині направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

А відтак, апеляційний суд переглядає рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року у даній справі лише в частині відмови в задоволенні позовних вимог ТОВ «Дана» до ОСОБА_1 .

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у Київській області Чорнобук І.А. від 02 лютого 2016 року №28030261 було зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, за Козинською селищною радою.

Згідно з інформаційною довідкою від 02 лютого 2016 року №52460743 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, загальною площею 24,3953 га, для індивідуального дачного будівництва у смт Козин.

Рішенням державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у Київській області Рисак О. О. від 02 лютого 2016 року №28031949 зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002 за ТОВ «Дана».

Згідно з інформаційною довідкою від 02 лютого 2016 року №52463462 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, загальною площею 24,3953 га, для індивідуального дачного будівництва у смт Козин за ТОВ «Дана».

У 2008 році директор ТОВ «Дана» звернувся з нотаріально посвідченою заявою про відмову від користування земельної ділянкою.

Згідно з відомостями з Публічної кадастрової карти земельна ділянка кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, має перетин (накладання) із земельними ділянками за такими кадастровими номерами: 3223155400:03:005:0011, 3223155400:03:005:0009, 3223155400:03:005:0007, 3223155400:03:005:0006, 3223155400:03:005:0004, 3223155400:03:005:0008, 3223155400:03:005:0005, 3223155400:03:005:0003, 3223155400:03:005:0010, 3223155400:03:005:0012, 3223155400:03:005:0013, 3223155400:03:005:0014, 3223155400:03:005:0015.

Розпорядженням Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року №1687 затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено ділянки загальною площею 15,7262 га з користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Альфа-плюс», ТОВ «Затишне», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-інвест», ЗАТ «ТІЗ-Топаз» та передано єдиним масивом безоплатно у власність 13-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства загальною площею 25,7262 га.

Вказаним розпорядженням був затверджений проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розроблений ТОВ «Геоверв», та одночасно зареєстровано державні акти на земельні ділянки відповідної площі та відповідними кадастровими номерами.

У подальшому, громадяни, яким вказаним розпорядженням Обухівської РДА передано безоплатно у власність земельні ділянки, відчужили їх на підставі відповідних договорів купівлі-продажу земельних ділянок, про що свідчать проставлені відмітки на державних актах на право власності на земельні ділянки, зокрема, ОСОБА_2 (земельна ділянка з кадастровим номером 3223155400:03:005:0006), державний акт серії ЯИ №452674, зареєстровано 15 березня 2010 року №011095000393. Зареєстровано перехід в Поземельній книзі 09 квітня 2010 року №950030040110406 згідно з договором купівлі-продажу від 23 березня 2010 року № 937 на ОСОБА_1 .

За результатами проведеної судової земельно-технічної експертизи від 23 липня 2021 року №16/14-21 зроблено висновок, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 3223155400:03:005:0003, 3223155400:03:005:0004, 3223155400:03:005:0005, 3223155400:03:005:0006, 3223155400:03:005:0007, 3223155400:03:005:0008, 3223155400:03:005:0009, 3223155400:03:005:0010, 3223155400:03:005:0011, 3223155400:03:005:0012, 3223155400:03:005:0013, 3223155400:03:005:0014, 3223155400:03:005:0015 накладаються на земельну ділянку кадастровий номер 3223155400:03:005:0002 загальною площею 24,3953 га, яка є комунальною власністю Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та передана на праві постійного користування ТОВ «Дана» для індивідуального дачного будівництва у смт Козин, а саме: земельна ділянка 3223155400:03:005:0003 повністю площею 2,000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0004 частково площею 1,6591 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0005 повністю площею 2,0001 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0006 частково площею 1,1763 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0007 частково площею 1,5544 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0008 повністю площею 1,9999 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0009 повністю площею 2,0000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0010 повністю площею 2,0000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0011 повністю площею 2,0000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0012 повністю площею 1,9999 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0013 повністю площею 2,0000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0014 повністю площею 2,0000 га; земельна ділянка 3223155400:03:005:0015 повністю площею 2,0000 га.

Згідно рішення Обухівської районної ради «Про зміну меж селища Козин» від 21 грудня 2001 року №206.16.XXIII, земельна ділянка з кадастровим номером 3223155400:03:005:0002 загальною площею 24,3953 га знаходиться в межах смт. Козин вздовж вулиць Монашинська та Липська.

Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції, серед іншого, взяв до уваги копію заяви директора ТОВ «Дана» від 18 грудня 2009 року про відмову від права постійного користування земельною ділянкою, як на доказ відсутності у ТОВ «Дана» на момент винесення оскаржуваного розпорядження Обухівської районної державної адміністрації від 21 грудня 2009 року №1687 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 13-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» права користування земельною ділянкою кадастровий номер 3223155400:03:005:0002 загальною площею 24,3953 га.

Разом з тим, матеріали справи не містять жодних доказів того, що вказана заява подалась будь-якому органу, була прийнята, задоволена, тощо.

Навпаки, матеріали справи підтверджують те, що ТОВ «Дана» продовжує сплачувати земельний податок за користування земельною ділянкою, не зверталось до Козинської селищної ради із заявою про анулювання Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, не повертало Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою до Козинської селищної ради, а Козинська селищна рада не приймала відмову ТОВ «Дана» від землекористування.

Матеріали справи також містять належним чином засвідчену копію Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №152630 від 20 березня 2006 року, рішенням державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у Київській області Рисак О.О. №28031949 від 02 лютого 2016 року про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №52463462 від 02 лютого 2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, із якої вбачається зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 3223155400:03:005:0002 загальною площею 24,3953 га для індивідуального дачного будівництва в смт. Козин за ТОВ «Дана».

Долучена до матеріалів справи копія заяви директора ТОВ «Дана» від 18 грудня 2009 року про відмову від права постійного користування земельною ділянкою» адресована Обухівському районному відділу земельних ресурсів та Обухівській районній державній адміністрації, а не власнику земельної ділянки - Козинській селищній раді.

У рішенні Другого сенату Конституційного Суду України у справі за конституційною скаргою ПрАТ «Одестеплокомуненерго» щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого припису статті 37 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (щодо непорушності права власності) від 16 листопада 2022 року №9-р(ІІ)/2022, суд вказує, що визначений у Законі, Кодексі та інших актах права порядок набуття права власності на нерухоме майно має убезпечувати власників від порушення їх прав та від безпідставного набуття прав недобросовісними набувачами внаслідок, зокрема, учинення злочинних, інших неправомірних та (або) недобросовісних дій, спрямованих на захоплення чужого майна, а також унаслідок ухвалення помилкових або незаконних рішень та дій у сфері державної реєстрації прав тощо.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень є офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, укладення договору або вчинення іншого правочину, спрямованого на набуття особою права власності на нерухоме майно, не є достатнім юридичним фактом для виникнення у неї права власності.

Набуття права власності на нерухоме майно ґрунтується на кількох юридичних фактах: підставі виникнення права власності в розумінні статті 11 Кодексу (договір та інший правочин тощо), рішенні щодо державної реєстрації прав, відповідному реєстраційному записі в Державному реєстрі прав.

Зазначені юридичні факти в сукупності є правотвірним складним юридичним фактом.

Отже, за чинним законодавством України особа набуває право власності на нерухоме майно та має змогу повноцінно його здійснювати, зокрема у спосіб розпорядження своєю власністю, після державної реєстрації права власності на нерухоме майно, тобто ухвалення рішення щодо державної реєстрації права власності на нерухоме майно, внесення та подальшого збереження (наявності) відповідного реєстраційного запису в Державному реєстрі прав.

Аналогічним чином передбачено існування складного юридичного факту щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою.

Так, ч.3 та ч.4 ст.142 ЗК України встановлено, що припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Крім цього, питання припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови від такого права неодноразово було предметом розгляду Верховним Судом та з цього приводу наявна стійка правова позиція, яка полягає в тому, що таке припинення можливе лише при дотриманні вимог закону щодо подання повноважним землекористувачем власнику земельної ділянки заяви про відмову від права постійного користування земельною ділянкою, а власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Згідно ч.2 ст.373 ЦК України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Порушення порядку набуття права власності, за загальним правилом, тягне за собою його припинення.

Згідно п.п. «а», «б» ч.1 ст.81 ЗК України, громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Статтею 125 ЗК України (в чинній на час видачі оспорюваних державних актів редакції) передбачено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно ч.2 ст.328 ЦК України, право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно ч.1 ст.321 ЦК України, право власності є непорушним.

Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ст.14 Конституції України, право власності на землю гарантується, це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а згідно ст.19 Конституції України - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 12 Перехідних положень діючого ЗК України встановлюється, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

Статтею 378 ЦК України встановлено, що право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.

Статтею 386 ЦК України встановлено, що «держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності», а статтею 152 ЗК України встановлено, що «держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю; власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків; захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 3223155400:03:005:0011, 3223155400:03:005:0009, 3223155400:03:005:0007, 3223155400:03:005:0006, 3223155400:03:005:0004, 223155400:03:005:0008, 3223155400:03:005:0005, 3223155400:03:005:0003, 3223155400:03:005:0010, 3223155400:03:005:0012, 3223155400:03:005:0013, 3223155400:03:005:0014, 3223155400:03:005:0015, які мають перетин із земельною ділянкою, кадастровий номер 3223155400:03:005:0002, що перебуває в користуванні ТОВ «Дана», були відведені шляхом передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства Обухівською районною державної адміністрацією як за межами населеного пункту смт. Козин.

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч.5 ст.116 ЗК України, надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Статтею 118 ЗК України визначений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, згідно з яким громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки, яка розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються договором сторін.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

До заяви додаються матеріали, передбачені частиною п`ятою статті 151 цього Кодексу, а також висновки конкурсної комісії (у разі відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

Частиною 5 статті 151 ЗК України, в редакції, що була чинною на час винесення оскаржуваного розпорядження, визначено, що до заяви (клопотання) додаються: обґрунтування необхідності вилучення (викупу) та/або відведення земельної ділянки; позначене на відповідному графічному матеріалі бажане місце розташування земельної ділянки з її орієнтовними розмірами; засвідчена нотаріально письмова згода землекористувача (землевласника) на вилучення (викуп) земельної ділянки (її частини) із зазначенням розмірів передбаченої для вилучення (викупу) земельної ділянки та умов її вилучення (викупу); копія установчих документів для юридичних осіб, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

Розпорядженням Обухівської РДА від 21 грудня 2009 №1687 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено ділянки загальною площею 15,7262 га з користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Альфа-плюс», ТОВ «Затишне», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-інвест», ЗАТ «ТІЗ-Топаз» та передано єдиним масивом безоплатно у власність 13- ми громадянам для ведення особистого селянського господарства загальною площею 25,7262 га.

Вказаним розпорядженням був затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розроблений ТОВ «Геоверв» та одночасно зареєстровано державні акти на земельні ділянки відповідної площі та відповідними кадастровими номерами.

В подальшому громадяни, яким вказаним розпорядженням Обухівської РДА передано безоплатно у власність земельні ділянки, відчужили їх на підставі відповідних договорів купівлі-продажу земельних ділянок, про що свідчать проставлені відмітки на державних актах на право власності на земельні ділянки.

Як вбачається з листа ТОВ «Геоверв» б/н, товариством укладався договір від 22 жовтня 2009 року по розробці проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, але у зв`язку з несплатою авансу за виконання робіт у повному обсязі вказаний проект із землеустрою не розроблявся.

Будь-які інші договори про виконання землевпорядних робіт щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Обухівського району Київської області з початку діяльності і до цього часу ТОВ «Геоверв» не укладались і роботи не виконувались.

Розпорядженням Обухівської РДА не було визначено зміну категорії земель та віднесення земель до будь-якої з категорій в порядку ст.20 ЗК України, не було належним чином ідентифіковано вилучені в попередніх користувачів земельні ділянки, не вказано кадастрові номери таких ділянок, а лише вказано площу - 15,7262 га, при тому, що згідно додатку до розпорядження - передано у власність земельні ділянки на загальну площу 25,7262 га.

Всупереч вимогам ст.29 ЗУ «Про землеустрій», завдання на розроблення проекту землеустрою замовником затверджено не було.

Як вбачається з даних проекту землеустрою, він розроблений невстановленою особою.

В проекті використані печатки ТОВ «Геоверв», яка вказану документацію не складала, без підписів виконавців цих робіт, що є порушенням ст.26 ЗУ «Про землеустрій».

Докази розроблення технічної документації щодо винесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) в порушення ст.198 ЗК України, п.1.12,1.14,1.15 Інструкції, затвердженої наказом Держкомзему від 04 травня 1999 року №43, в матеріалах справи відсутні.

Окрім всього, проект землеустрою не містить відомостей про погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, в тому числі Козинською селищною радою, встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу на зберігання межових знаків відповідного зразка землевласникам.

В додатку до розпорядження Голови Обухівської райдержадміністрації від 21 грудня 2009 року за №1687 вказано Перелік громадян, яким надаються земельні ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради та їх площа, яка складає 25,7262 га.

В п.2 та п.3 розпорядження вказана інша площа, що надається, тобто 15,7262 га, а не 25,7262 га.

Відповідно до п.12 Перехідних положень ЗК України, станом на дату прийняття оспорюваного розпорядження до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Право розпоряджатись спірними земельними ділянками мала Козинська селищна рада, з огляду на наступне.

Так, розглянувши клопотання виконавчого комітету Козинської селищної ради та на підставі доручення Київської обласної ради (рішення від 17 лютого 2000 року №174-10- XXIII), рішенням Обухівської районної ради «Про зміну меж селища Козин» від 21 грудня 2001 року №206.16.ХХІІІ, затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин; встановлено загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин.

Рішення Обухівської районної ради Київської області «Про зміну меж селища Козин» від 21 грудня 2001 року №206.16.XXIII відповідає законодавству, що було чинним на момент його прийняття.

Рішенням Обухівської районної ради від 12 квітня 2011 року №68.5.VI відхилено протест прокурора Обухівського району на рішення Обухівської районної ради від 21 грудня 2001 року №206.16.ХХІІІ «Про зміну меж смт. Козин».

В рамках розгляду адміністративної справи №2-а-4237/11 в Обухівському районному суді Київської області, ухвалою від 15 червня 2011 року, адміністративний позов прокурора Обухівського району Київської області про визнання незаконним і скасування рішення Обухівської районної ради від 21 грудня 2001 року №206.16.XXIII «Про зміну меж смт. Козин» залишено без розгляду.

Вказане рішення Обухівської районної ради є чинним та не було скасовано.

Отже, Обухівська районна рада вказаним рішенням встановила загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в якості делегованих повноважень на підставі п.2 рішення Київської обласної ради від 17 лютого 2000 року №174-10-ХХІІІ, яким було передбачено - повторно доручити Обухівській районній раді встановити межі смт. Козин.

Відповідно до ч.3 ст.26 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень.

При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Відповідно до ст.27 ЗУ «Про оренду землі», орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

Орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці громадянами і юридичними особами України, іноземцями, особами без громадянства, іноземними юридичними особами, у тому числі міжнародними об`єднаннями та організаціями.

Розмір відшкодування орендодавцем збитків, завданих орендарю, повинен бути зменшений, якщо орендар навмисно або через необережність спричинив збільшення розмірів збитків унаслідок невиконання чи неналежного виконання умов договору орендодавцем або не вжив заходів щодо їх зменшення.

Стаття 152 ЗК України визначає способи захисту прав на земельні ділянки.

Так, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до ч.1 ст.321 ЦК України, право власності є непорушним.

Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно ч.1 ст.391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Отже, на підставі ч.2 ст.152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до ч.2 ст.158 ЗК України, виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Відповідно до положень ст.81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі.

Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно ст.76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Виходячи з вищевикладеного вбачається, що оскаржуваним розпорядженням Обухівської РДА не було визначено зміну категорії земель та віднесення земель до будь-якої з категорії земель у порядку статті 20 ЗК України, не ідентифіковано вилучені у попередніх користувачів земельні ділянки, не вказано кадастрові номери таких ділянок. Проєкт землеустрою не містить відомостей про погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, у тому числі Козинською селищною радою, встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу на зберігання межових знаків відповідного зразка землевласникам.

Також колегією суддів встановлено факт перетину земельної ділянки позивача та відповідача ОСОБА_1 та, як наслідок цього, порушення прав позивача, які підлягають захисту.

Заперечуючи проти позову, 16 серпня 2022 року представником відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_21 , до суду першої інстанції була подала заяву про застосування наслідків спливу строку позовної давності.

Заява обгрунтована тим, що оскаржуване розпорядження підлягало обов`язковому опублікуванню, а отже перебувало у вільному та необмеженому доступі; аналогічно, за твердженням представника відповідача ОСОБА_1 , у вільному доступі перебували відомості у Книзі записів реєстрації державних актів про реєстрацію права власності на земельні ділянки, в якій були зареєстровані видані громадянам державні акти на право власності на земельні ділянки. Вважає, що про існування оскаржуваного розпорядження позивачу було відомо з 2009 року, однак жодних дій щодо захисту своїх прав останній не вчинив. Вказував, що ТОВ «Дана» було учасником справи №372/1036/15 (предметом якої також було оскарження розпорядження, яке оскаржується і у справі №372/243/21), а тому йому було добре відомо про існування оскаржуваного розпорядження.

Відповідно до положень ч.1 ст.417 ЦПК України вказівки, що містяться в постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.

Направляючи справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції в частині вирішення вимог до ОСОБА_1 , Верховний Суд у постанові від 04 жовтня 2023 року року у даній справі вказав на те, що позивач ТОВ «Дана» звернувся до суду з метою відновлення володіння спірною земельною ділянкою. Отже, суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про те, що заявлені вимоги про скасування розпорядження Обухівської РДА та визнання недійсними державних актів необхідно розглядати як негаторний позов та, відповідно, помилково відмовив у задоволенні заяви про застосування наслідків спливу позовної давності з мотивів пред`явлення негаторного позову, не встановив момент початку перебігу позовної давності у цій справі та не вирішив питання про наявність чи відсутність підстав для застосування позовної давності до спірних правовідносин.

Таким чином, суд апеляційної інстанції на виконання вказівок Верховного Суду, розглядаючи заяву ОСОБА_1 про застосування наслідків спливу строку позовної давності, виходить з наступного.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність установлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).

У частині четвертій статті 267 ЦК України передбачено, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.

Частиною першою статті 261 ЦК України, встановлено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Згідно з частинами третьою, четвертою статті 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.

За змістом статей 256, 261 ЦК України позовна давність є строком пред`явлення позову як безпосередньо особою, право якої порушене, так і тими суб`єктами, які уповноважені законом звертатися до суду з позовом в інтересах іншої особи - носія порушеного права (інтересу).

При цьому як у випадку пред`явлення позову самою особою, право якої порушене, так і в разі пред`явлення позову в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою, перебіг позовної давності починається з одного й того самого моменту коли особа довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила.

Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (пункт 1 статті 32 Конвенції), наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Застосування строків позовної давності має кілька важливих цілей, а саме: забезпечувати юридичну визначеність і остаточність, захищати потенційних відповідачів від прострочених позовів, та запобігати несправедливості, яка може статися в разі, якщо суди будуть змушені вирішувати справи про події, що мали місце у далекому минулому, спираючись на докази, які вже, можливо, втратили достовірність і повноту із плином часу (пункт 51 рішення від 22 жовтня 1996 року за заявами №22083/93, 22095/93 у справі «Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства»).

Згідно з ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частиною 6 ст.81 ЦПК України визначено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Посилаючись на те, що на думку представника відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_21 , оскаржуване розпорядження підлягало обов`язковому опублікуванню, а отже перебувало у вільному та необмеженому доступі; аналогічно, у вільному доступі перебували відомості у Книзі записів реєстрації державних актів про реєстрацію права власності на земельні ділянки, в якій були зареєстровані видані громадянам державні акти на право власності на земельні ділянки, останній доказів здійснення такого опублікування не надав.

Як зазначив представник позивача ТОВ «Дана» ним було скеровано запит начальнику Обухівської РВА Київської області щодо публікації розпоряджень із земельних питань в 2019 році.

Згідно листа Обухівської РВА Київської області від 06 листопада 2023 року №60/07-25/4830, в Обухівській районній державній (військовій) адміністрації Київської області відсутні документи, які підтверджують або спростовують факт оприлюднення розпоряджень із земельних питань в 2019 року. До вказаного листа також додано акт від 12 квітня 2019 року за №3 «Про вилучення для знищення документів, не внесених до Національного архівного фонду», в якому перераховані документи, що не мають науково- історичної цінності та втратили практичне значення, за період 2008-2010 р.р., які вилучаються для знищення.

Крім того, згідно з ч.5 ст.41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (чинної на час винесення оскаржуваного розпорядження) підлягають оприлюдненню і набирають чинності з моменту їх оприлюднення лише нормативно-правові акти місцевих державних адміністрацій, які стосуються прав та обов`язків громадян або мають загальний характер.

Оскаржуване розпорядження не є нормативно-правовим актом, а є індивідуальним актом дії, яке поширюється на конкретного громадянина, вказаного у такому розпорядженні.

Отже, законодавство, чинне на час винесення оскаржуваного розпорядження, не передбачало обов`язкового опублікування такого типу розпоряджень.

Твердження представника відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_21 про те, що у вільному доступі перебували також відомості Книги записів реєстрації державних актів про реєстрацію права власності на земельні ділянки також нічим не підтверджується.

Як вбачається із листа Обухівської районної військової адміністрації Київської області Романом Смиком від 15 листопада 2023 року №60/07-25/4987, оскаржуване розпорядження Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року №1687 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 13-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» було вилучене старшим уповноваженим УСБУ в Київській області ще 19 серпня 2010 року на виконання постанови від 06 серпня 2010 року, у зв`язку з чим надати його копію немає можливості.

У листі Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області від 07 листопада 2023 року №29-10-0.3-10515/2-23 зазначено, що у місцевому фонді документації із землеустрою та оцінки земель Відділу №6 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області не виявлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 13-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради, який було затверджено розпорядженням Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року № 1687.

Твердження представника відповідача ОСОБА_1 про те, що ТОВ «Дана» було учасником справи №372/1036/15 (предметом якої також було оскарження розпорядження, яке оскаржується і у справі №372/243/21), а тому йому було добре відомо про існування оскаржуваного розпорядження не підтверджено належними доказами.

Як зазначено у листі Обухівського районного суду Київської області від 24 жовтня 2023 року №02.06/27/2023, в провадженні судді Тиханського О.Б. перебувала справа №372/1036/15, з матеріалів якої вбачається, що ТОВ «Дана» (ідентифікаційний код юридичної особи 25289131) не є учасником справи у будь-якому статусі.

Як вбачається з письмових пояснень представника позивача наданих до суду апеляційної інстанції, ТОВ «Дана» довідалось про порушення своїх прав лише безпосередньо перед поданням позову у справі №372/243/21, тобто в січні 2021 року, виявивши факт накладення земельних ділянок на земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ «Дана» з відомостей Публічної кадастрової карти. А про реальний обсяг порушення прав ТОВ «Дана» довідалось лише 30 червня 2021 року, коли сертифікованим інженером-геодезистом ОСОБА_22 було надано Технічний звіт про виконані інженерно-геодезичні вишукування по створенню топографічного плану М 1:500 на ділянки з кадастровими номерами: 3223155400:03:005:0002, 3223155400:03:005:0011, 3223155400:03:005:0009, 3223155400:03:005:0007, 3223155400:03:005:0006, 3223155400:03:005:0004, 3223155400:03:005:0008, 3223155400:03:005:0005, 3223155400:03:005:0003, 3223155400:03:005:0010, 3223155400:03:005:0012, 3223155400:03:005:0013, 3223155400:03:005:0014, 3223155400:03:005:0015, які розташовані в межах смт. Козин Обухівського району Київської області.

Як зазначив представник позивача в суді апеляційної інстанції, ТОВ «Дана» користується спірною земельною ділянкою та вона не вибувала з його фактичного володіння.

З даним позовом ТОВ «Дана» звернулося до суду у січні 2021 року.

Інших об`єктивних фактів чи доказів, що достовірно підтверджують обізнаність ТОВ «Дана» про наявні порушення вимог закону раніше, ніж січень 2021 року, матеріали справи не містять, а тому колегія суддів вважає, що про порушення свого права ТОВ «Дана» дізналося у січні 2021 року, отже строк звернення до суду з даним позовом позивачем не пропущено.

Оцінивши в сукупності докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів прийшла до висновку, що рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року в частині вирішення позовних вимог ТОВ «Дана» до ОСОБА_1 підлягає скасуваню з ухваленням в цій частині нового судового рішення про задоволення вимог ТОВ «Дана» до ОСОБА_1 .

Згідно з ч.ч.1, 13 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Виходячи з положень ст.141 ЦПК України з відповідача ОСОБА_1 на користь позивача слід стягнути судові витрати понесені у суді першої та апеляційної інстанції зі сплати судового збору у розмірі 21918,56 грн.

Керуючись ст.ст.367, 368, 374, 376, 381-383 ЦПК України, Київський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» в частині оскарження рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року в частині вирішення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» до ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Обухівського районного суду Київської області від 07 листопада 2022 року в частині вирішення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» до ОСОБА_1 скасувати та ухвалити в цій частині нове судове рішення наступного змісту.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана» до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області,ОСОБА_1 , третя особа: ОСОБА_2 про усунення перешкод у користуванні майном задовольнити.

Усунути перешкоди у здійсненні Товариству з обмеженою відповідальністю «Дана» права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3223155400:03:005:0002 загальною площею 24,3953 га для індивідуального дачного будівництва в смт. Козин, Обухівського району Київської області шляхом:

визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452674, виданого ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:005:0006 площею 1,7370 га, з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_1 ;

скасування запису в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №011095000393 від 15 березня 2010 року про реєстрацію права власності на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №452674 на земельну ділянку площею 1,7370 га кадастровий номер 3223155400:03:005:0006 з відміткою від 09 квітня 2010 року в Поземельній книзі про перехід права власності до ОСОБА_1 за реєстровим №950030040110406 та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

Стягнути з ОСОБА_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Дана», яка знаходиться за адресою: місто Київ, Столичне шосе, 103, корпус 1, код ЄДРПОУ 25289131 судові витрати у розмірі 21918 грн. 56 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину постанови зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 15 грудня 2023 року.

Головуючий:

Судді:

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115684507
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —372/243/21

Ухвала від 18.12.2024

Цивільне

Обухівський районний суд Київської області

Кравченко М. В.

Постанова від 09.10.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 19.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Постанова від 12.12.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Борисова Олена Василівна

Ухвала від 30.10.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Борисова Олена Василівна

Постанова від 04.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 28.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 23.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 08.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні