номер провадження справи 12/202/21-18/1/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.12.2023 справа № 908/3298/21
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі головуючого судді Левкут Вікторії Вікторівни, розглянувши матеріали справи № 908/3298/21
за позовом Бердянської міської ради (пл. Єдності, буд. 2, м. Бердянськ, Запорізька область, 71118)
до відповідача приватного підприємства «Торгово-промислова компанія «Домострой» (вул. Ля-Сейнська, буд. 63/22, кв. 39, м. Бердянськ, Запорізька область, 71116)
про внесення змін до договору оренди землі
Без повідомлення (участі) представників учасників справи
Бердянська міська рада звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до приватного підприємства «Торгово-промислова компанія «Домострой» про внесення змін до договору оренди землі від 21.09.2007, зареєстрованого в Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 2510.2007 за № 040726500388, укладеного Бердянською міською радою та приватним підприємством «Торгово-промислова компанія «Домострой», щодо земельної ділянки площею 0,2111 га (кадастровий номер 2310400000:09:004:0245), розташованої за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Ля-Сейнська, буд. 59-б, наданої для будівництва торгового комплексу, наступного змісту:
пункт 5 розділу Об`єкт оренди викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 02.06.2021 № 2367/206-21, становить 2972477 (два мільйони дев`ятсот сімдесят дві тисячі чотириста сімдесят сім) гривень 99 копійок;
пункт 9 розділу Орендна плата викласти в наступній редакції: Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 4% (чотирьох відсотків) від її нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням щорічної індексації на підставі рішення вісімдесят третьої (позачергової) сесії Бердянської міської ради VІІ скликання від 14.07.2020 № 4 Про встановлення ставок з орендної плати за землю.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що чинним законодавством та умовами укладеного сторонами договору передбачена можливість внесення змін до договору, у зв`язку з чим і на виконання прийнятого Бердянською міською радою рішення від 14.07.2020 № 4 «Про встановлення ставок з орендної плати заземлю» та рішення від 12.07.2013 № 62 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ» відповідачу направлено пропозицію від 06.07.2021 за вих. №01-1592/31-1 про внесення змін до договору оренди землі з примірником відповідної додаткової угоди. Відсутність відповіді орендаря на пропозицію, на думку позивача, є підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, які полягають в недоотриманні місцевим бюджетом орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі та приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю. Посилаючись на приписи ст. 144 Конституції України, ст.ст. 16, 626, 628, 629, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 181, 26, 60, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 83 Земельного кодексу України, позивач просив позов задовольнити.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.11.2021 позовну заяву передано для розгляду судді Смірнову О.Г.
Ухвалою суду від 22.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 12/202/21, визначено здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 13.12.2021. Ухвалою суду від 22.11.2021 задоволено клопотання позивача про участь у судовому засіданні у справі № 908/3298/21 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 13.12.2021 відкладено підготовче засідання на 24.01.2022.
Ухвалою суду 14.12.2021 задоволено клопотання Бердянської міської ради проведення судового засідання у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у справі №908/3298/21. Ухвалою суду 18.01.2022 задоволено клопотання ПП "Торгово-промислова компанія "Домострой" проведення судового засідання у режимі відеоконференції в Бердянському міськрайонному суді Запорізької області.
Ухвалою суду від 24.01.2022 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 09.02.2022. Ухвалою суду від 07.02.2022 клопотання позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції у справі № 908/3298/21 - залишено без задоволення.
Підготовче засідання, призначене на 09.02.2022, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді-доповідача Смірнова О.Г. на лікарняному з 01.02.2022 по 11.02.2022 (включно).
Ухвалою від 14.02.2022 підготовче засідання призначене на 21.02.2022.
Підготовче засідання, призначене на 21.02.2022, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді-доповідача Смірнова О.Г. у відпустці з 21.02.2022 по 12.03.2022 (включно).
Ухвалою суду від 14.03.2022, у зв`язку з наявністю обставин, що загрожують життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду в умовах збройної агресії проти України, призначено підготовче засідання у справі № 908/3298/21 та зазначено, що дату, час та місце проведення буде повідомлено судом додатково, відповідною ухвалою суду.
Відповідно до розпорядження № П-76/23 від 13.02.2023 та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.02.2023, враховуючи відрядження судді Смірнова О.Г. до Господарського суду Київської області, справу №908/3298/21 передано на розгляд судді Левкут В.В.
Ухвалою суду від 17.02.2023 прийнято справу № 908/3298/21 до розгляду, присвоєно справі номер провадження 12/202/21-18/1/23, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання, початок розгляду справи № 908/3298/21 ухвалено визначити відповідною ухвалою після закінчення воєнного стану в Україні та/або деокупації/завершення бойових дій, оточення (блокування) всієї території Бердянського району, на території якої знаходяться позивач та відповідач. Також, запропоновано відповідачу направити засобами поштового зв`язку або на електронні адреси суду та позивача письмовий відзив на позовну заяву.
Ухвалою від 30.05.2023 поновлено процесуальні строки розгляду справи № 908/3298/21 по суті; кінцевий строк розгляду справи по суті визначено не більш шістдесяти днів з моменту винесення даної ухвали; запропоновано відповідачу надати в строк, що не перевищує 15 днів з дня опублікування тексту даної ухвали на офіційному веб-порталі судової влади України, але не пізніше 27.06.2023, відзив на позовну заяву і докази в його обґрунтування; запропоновано позивачу у строк протягом 5 днів з дня отримання відзиву (у разі його отримання) надати суду відповідь на відзив, оформлену згідно вимог ст. 166 ГПК.
Сторони повідомлені про розгляд справи у визначеному ГПК України порядку.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року станом на 30 діб, строк дії якого в подальшому продовжувався відповідними Указами Президента Україна та триває й на теперішній час.
Відповідно до частини першої статті 121 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання. Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Оскільки місцезнаходженням позивача та відповідача у даній справі є м. Бердянськ Запорізької області, що відноситься до тимчасово окупованої території України, повідомлення судом позивача та відповідача про розгляд справи здійснено шляхом розміщення оголошення 31.05.2023 на офіційному веб-сайті Судової влади України та шляхом направлення ухвали позивачу на адресу електронної пошти rada@bmr.gov.ua та в електронний кабінет.
Отже, судом вжито необхідних та достатніх заходів для повідомлення відповідача про розгляд справи № 908/3298/21.
Судом також враховано, що відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні у справі Пономарьов проти України від 03.04.2008, сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Таким чином, не лише на суд покладається обов`язок належного повідомлення сторін про час та місце судового засідання, але й сторони повинні вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Про хід розгляду справи сторони могли дізнатись з офіційного веб-порталу Судової влади України ://reyestr.court.gov.ua/. Названий веб-портал згідно з Законом України Про доступ до судових рішень № 3262-IV від 22.12.2005 є відкритим для безоплатного цілодобового користування.
У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
Відзив на адресу суду від відповідача у встановлений в ухвалі суду від 30.05.2023 у справі № 908/3298/21 процесуальний строк для подачі відзиву не надійшов, як і будь-яких клопотань чи заяв до суду від відповідача у цей строк не надходило.
Згідно ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ч. 8 ст. 252 ГПК України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Наявні матеріали справи № 908/3298/21 дозволяють здійснити її розгляд по суті.
Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зважаючи на закінчення строків розгляду справи, запровадження воєнного стану на території України, ведення бойових дій на території Запорізької області, інтенсивні ракетні та артилерійські обстріли м. Запоріжжя протягом січня-листопада 2023 року, що загрожувало життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів та працівників суду в умовах збройної агресії проти України, а також знаходження судді Левкут В.В. у відпустці, рішення прийнято без його проголошення 14.12.2023.
Розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Бердянською міською радою (Орендодавець, позивач у справі) та приватним підприємством «Торгово-промислова компанія «Домострой» (Орендар, відповідач у справі) 21.09.2007 укладений договір оренди землі (надалі Договір).
Відповідно до пункту 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування земельну ділянку для будівництва торгового комплексу, яка знаходиться у м. Бердянську Запорізької області по вул. Ля-Сейнська, 59-б (п`ятдесят дев`ять «Б»).
Згідно із пунктами 2, 3 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,2111 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівля туалету.
Договір зареєстрований в Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.10.2007 за № 040726500388.
Згідно із п. 5 Договору нормативна грошова оцінка згідно з довідкою Бердянського міського управління земельних ресурсів № 1069 від 20.09.2007 становить 198651 (сто дев`яносто вісім тисяч шістсот одна) гривня 27 копійок.
За визначенням п. 8 Договору, договір укладено строком до 01.08.2012. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір продовжити його дію.
Пунктом 9 Договору передбачено, що річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 2% (два відсотка) від її нормативної грошової оцінки земельної ділянки (на підставі рішення тридцять третьої (ІІ частина) сесії Бердянської міської ради ІV скликання від 30.12.2004 № 1 Про затвердження переліків розмірів орендної плати за земельні ділянки в м. Бердянськ.
Пунктом 13 Договору визначено, що розмір нормативної грошової оцінки є несталим і переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки загальною площею 0,2111 га, яка знаходиться у м. Бердянськ Запорізької області, вул. Ля-Сейнська, 59-б, підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки від 21.09.2007, який підписаний Орендодавцем і Орендарем.
Додатковою угодою від 15.04.2008 внесені зміни до п. 8 Договору, строк дії договору визначено до 10.05.2058.
Додатковою угодою від 18.05.2016 внесені зміни до п.п. 2, 9 Договору та викладено їх в наступній редакції:
«п. 2. В оренду передається земельна ділянка площею 0,2111 га (кадастровий номер 2310400000:09:004:0245)»;
«п. 9. Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 3% (трьох відсотків) від її нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням щорічної індексації на підставі рішення шостої сесії Бердянської міської ради VІІ скликання від 21.01.2016 № 50 Про встановлення розмірів плати за землю на території міста Бердянська (зі змінами)».
Рішенням Бердянської міської ради від 12.07.2013 № 62 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ затверджено нормативну грошову оцінку земель в межах території м. Бердянськ Запорізької області, затверджено середню (базову) вартість 1 кв. м. земель м. Бердянськ 103,56 грн.; визначено термін введення в дію нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянська з 01.01.2014.
Рішенням Бердянської міської ради від 14.07.2020 № 4 Про встановлення ставок з орендної плати за землю встановлені ставки оренди землі на території Бердянської територіальної громади. Згідно додатку 1 до вказаного рішення орендна плата за земельні ділянки цільового призначення «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» встановлена у розмірі 4% від її нормативної грошової оцінки.
Відповідно до Витягу від 02.06.2021 № 2367/206-21 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 2111,00 кв. м., виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 2310400000:09:004:0245) становить 2972477,99 грн.
Позивачем на адресу відповідача направлено пропозицію від 06.07.2021 за № 01-1592/31-1 щодо внесення змін до діючого договору оренди землі з примірником додаткової угоди від 25.06.2021 про внесення змін до договору оренди землі.
Станом на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав.
Вирішити питання щодо приведення Договору оренди землі від 21.09.2007 у відповідність до вимог діючого земельного законодавства у позасудовому порядку сторонам у справі не вдалося, що стало підставою для звернення позивача до суду.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, суд визнав позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з пунктом 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
У відповідності до ч. 1 та ч. 3 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
Частиною 1 статті 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до п. 1 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 9 статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За нормами статті 2 цього ж Закону відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі).
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Нормою пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України закріплено, що орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю.
Відповідно до пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування, відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Таким чином, системний аналіз норм земельного та податкового законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК).
Разом з тим, основною підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст.288 ПК України).
Відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
За змістом ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч. 5 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Статтею 188 ГК України визначено порядок зміни та розірвання господарських договорів. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
На пропозиції позивача щодо внесення змін до договору відповідач не відповів, відповідної додаткової угоди не уклав.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У силу вимог ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 даного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку землі").
За змістом ст. 23 цього ж Закону технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 17.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18, від 23.10.2019 у справі № 924/217/18 від 16.01.2020 у справі № 904/1912/19, а також у постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17.
Рішення Бердянської міської ради від 12.07.2013 № 62 та від 14.07.2020 № 4 не скасовувались і є чинними.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм чинного законодавства.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Бердянською міською радою отримано в міськрайонному управлінні у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310400000:09:004:0245.
За даними витягу від 02.06.2021 № 2367/206-21 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 2111,00 кв. м. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2972477,99 грн.
Відповідно Додатку № 1 до рішення Бердянської міської ради від 14.07.2020 № 4 Про встановлення ставок з орендної плати за землю орендна плата за земельні ділянки цільового призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі встановлена у розмірі 4% від її нормативної грошової оцінки.
Таким чином, Договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства, шляхом внесення до нього відповідних змін.
Як вже зазначалася вище, з метою досудового врегулювання спору, Бердянською міською радою на адресу відповідача направлено пропозицію від 06.07.2021 № 01-1592/31-1 щодо внесення змін до діючого Договору оренди землі, проте на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього Договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України.
Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Аналогічна умова передбачена п. 36 Договору оренди землі.
В пункті 13 Договору сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Слід зазначити, що зміна розміру орендної плати не є додатковим грошовим зобов`язанням, а є лише необхідністю приведення договору оренди земельної ділянки комунальної форми власності у відповідність до рішень Запорізької міської ради від 12.07.2013 № 62 та від 14.07.2020 № 4 та вимогам діючого законодавства.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами Договору оренди землі від 21.09.2007 передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, відповідач не ставить питання про розірвання договору, на цьому не наполягає і позивач, суд визнає, що наявні достатні підстави для зміни Договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункт 9 Договору у запропонованій позивачем редакції. Вказане також стосується п. 5 Договору щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГГ України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).
Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Відповідач не скористався наданим йому законом правом відповідно до ст. 74 ГПК України і не надав до суду доказів, які могли б свідчити про здійснення ним дій по приведенню договору оренди земельної ділянки у відповідність чинному законодавству.
Таким чином, дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Судовий збір на підставі пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 46, 74, 76-80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Змінити п. 5 договору оренди землі від 21.09.2007, зареєстрованого в Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.10.2007 за №040726500388, укладеного Бердянською міською радою та приватним підприємством «Торгово-промислова компанія «Домострой», щодо земельної ділянки площею 0,2111 га (кадастровий номер 2310400000:09:004:0245), розташованої за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Ля-Сейнська, буд. 59-б, наданої для будівництва торгового комплексу, виклавши його в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 02.06.2021 №2367/206-21, становить 2972477 (два мільйони дев`ятсот сімдесят дві тисячі чотириста сімдесят сім) гривень 99 копійок, і далі за текстом.
3.Змінити п. 9 договору оренди землі від 21.09.2007, зареєстрованого в Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.10.2007 за №040726500388, укладеного Бердянською міською радою та приватним підприємством «Торгово-промислова компанія «Домострой», щодо земельної ділянки площею 0,2111 га (кадастровий номер 2310400000:09:004:0245), розташованої за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Ля-Сейнська, буд. 59-б, наданої для будівництва торгового комплексу, виклавши його в наступній редакції: Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 4% (чотирьох відсотків) від її нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням щорічної індексації на підставі рішення вісімдесят третьої (позачергової) сесії Бердянської міської ради VІІ скликання від 14.07.2020 № 4 Про встановлення ставок з орендної плати за землю.
4.Стягнути з приватного підприємства «Торгово-промислова компанія «Домострой» (вул. Ля-Сейнська, буд. 63/22, кв. 39, м. Бердянськ, Запорізька область, 71116; ідентифікаційний код 34748195) на користь Бердянської міської ради (пл. Єдності, буд. 2, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100; ідентифікаційний код 20525153) 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.) судового збору. Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено, оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 19.12.2023.
Суддя В.В. Левкут
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115744061 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Левкут В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні