Рішення
від 13.12.2023 по справі 914/2312/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.12.2023 Справа № 914/2312/23

м. Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Ростислава Матвіїва за участю секретаря судового засідання Дарії Зубкович розглянув матеріали

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло», м. Київ,

до відповідача: Виконавчого комітету Новороздільської міської ради, м. Новий розділ, Львівська область,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Комунального підприємства «Розділжитлосервіс» Новороздільської міської ради,

предмет позову: стягнення 33 440, 07 грн,

підстава позову: порушення зобов`язань з оплати наданих послуг з теплопостачання,

за участю представників:

позивача: Тенета Наталія Романівна,

відповідача: не з`явився;

третьої особи: не з`явився.

1.ПРОЦЕС

1.1.До Господарського суду Львівської області 27.07.2023 надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» до Виконавчого комітету Новороздільської міської ради про стягнення 33 440, 07 грн.

1.2.Ухвалою суду від 31.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання з розгляду справи по суті, залучено до участі у справі в статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Розділжитлосервіс» Новороздільської міської ради. Хід розгляду справи відображено у протоколах судових засідань та ухвалах суду.

1.3.Відводів складу суду сторонами не заявлено.

1.4.У судове засідання 13.12.2023 з`явився представник позивача, підтримав позовні вимоги у заявленому розмірі. Представники відповідача та третьої особи явку представників у судове засідання не забезпечили. Однак представник третьої особи 13.12.2023 подав до суду письмові пояснення по суті спору та повідомив про причини неявки у судове засідання, проте, клопотань про відкладення судового засідання не подавав.

1.5.Представник відповідача 12.12.2023 звернувся до суду з клопотанням про відкладення судового розгляду справи, повідомив про неможливість з`явитись у судове засідання у справі у зв`язку з зайнятістю у іншому судовому засіданні.

1.6.Суд зауважує, що відповідно до статті 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

1.7.Розумність строків розгляду справи судом є одним із принципів господарського судочинства. Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, учасником якої є Україна, встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

1.8. Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

1.9. Крім цього, відповідач повторно не з`являється в судове засідання, не вперше подає клопотання про відкладення розгляду справи. Отже, неявка у судове засідання 13.12.2023 представників відповідача та третьої особи, з огляду на висловлення учасниками справи позиції по суті спору у попередніх судових засіданнях та беручи до уваги встановлений процесуальним законодавством строк розгляду справи у порядку спрощеному позовному провадженні, не є перешкодою для розгляду справи по суті, а тому клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи задоволенню не підлягає.

1.10.Позивач у судовому засіданні 13.12.2023 долучив до матеріалів справи рахунок №000000683/1 від 16.05.2022 на оплату відповідачем 22, 07 грн донарахування за абонентське обслуговування споживачів з постачання теплової енергії за листопад 2021, що був одержаний відповідачем та третьою особою 12.12.2023, про що свідчить відмітка на клопотанні про долучення доказів до матеріалів справи.

1.11.У судовому засіданні 13.12.2023 оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

2. СУТЬ СПОРУ ТА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ СТОРІН

2.1. Позивач стверджує, що відповідач не здійснив оплату вартості спожитої теплової енергії на об`єктах комунальної власності за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б за період грудень 2021 вересень 2022 у розмірі 23 735, 87 грн та за адресою м. Новий Розділ, Грушевського, 37 за період грудень 2021 травень 2022 у розмірі 9 704, 20 грн. Предметом спору у справі є стягнення з Виконавчого комітету Новороздільської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» 33 440, 07 грн заборгованості за період, коли об`єкти нерухомого майна комунальної власності не перебували в оренді.

2.2. Відповідач подав відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги заперечив з огляду на відсутність між сторонами укладеного договору на надання послуг з теплопостачання. Також відповідачем зазначено, що наданий позивачем проект договору купівлі продажу теплової енергії по об`єкту за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б відповідачем не було підписано, оскільки міською радою вказаний об`єкт було передано в оренду, відповідно укладення з постачальниками договорів на постачання житлово комунальних послуг та оплата спожитих послуг є обов`язком орендаря. Наданий позивачем проект договору купівлі продажу теплової енергії на об`єкт за адресою м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37 міською радою також не було підписано, оскільки відповідно до умов договору, такий діє з 01.01.2022, а приміщення за вказаною адресою використовується міською радою з 01.06.2022. Відповідно до заперечень відповідача, позивачем не доведено фактично надання послуги з теплопостачання. Серед іншого, відповідач зауважує, що балансоутримувачем приміщень за адресами м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б, вул. Грушевського, 37 є Комунальне підприємство «Розділжитлосервіс» Новороздільської міської ради.

2.3. Третя особа у письмових поясненнях зазначила, що враховуючи відсутність договірних правовідносин між позивачем та третьою особою щодо надання послуг в нежитловому приміщенні за адресами: вул. Шевченка, 5б (площа 80,90 кв м), вул. Грушевського, 37 (площею 50, 65 кв м) позовні вимоги позивача не стосуються Комунального підприємства «Розділжитлосервіс».

3. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ІЗ МАТЕРІАЛІВ СПРАВИ

3.1.Відповідно до рішення Виконавчого комітету Новороздільської міської ради від 19.11.2019 № 329 «Про визначення виконавцем послуг з постачання теплової енергії та послуг з постачання гарячої води» Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та виконавцем послуг з постачання гарячої води на території міста Новий Розділ, погоджено Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» застосування тарифів на теплову енергію, на послуги з постачання теплової енергії та на послуги з постачання гарячої води на рівні тарифів.

3.2.Рішенням Виконавчого комітету Новороздільської міської ради від 12.10.2021 № 438 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» затверджено нову структуру тарифів на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води.

3.3.Листом Виконавчого комітету Новороздільської міської ради Львівської області від 13.03.2020 на запит Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» надано перелік нежитлових приміщень комунальної власності м. Новий Розділ, які знаходяться у житловому фонді м. Новий Розділ, серед яких зокрема приміщення за адресами вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б.

3.4.Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» неодноразово зверталось до міського голови м. Новий Розділ з проханням надати інформацію стосовно передачі в оренду нежитлових приміщень комунальної власності міста Новий Розділ (листи від 26.10.2021, від 28.12.2021, 31.12.2021).

3.5.Як зазначає позивач і не заперечує відповідач, нежитловим приміщенням за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка, 5-6 на підставі договору оренди з листопада 2019 по жовтень 2021 року користувалося Акціонерне товариства «Ощадбанк», котре виконало зобов`язання споживача, здійснивши оплату за одержані послуги по постачанню теплової енергії за вказаний період.

3.6.Надалі, але не одразу, об`єкт за вказаною адресою, який належить до комунальної власності Новороздільської територіальної громади, передано в оренду відповідно до договору № 47/22 від 29.09.2022, укладеного між Виконавчим комітетом Новороздільської міської ради та Комунальним закладом «Публічні бібліотеки» Новороздільської міської ради. Балансоутримувач орендованого майна - Комунальне підприємство «Розділжитлосервіс» Новороздільської міської ради.

3.7.У подальшому, 10.02.2023, Товариством з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» та Управлінням культури, спорту та гуманітарної політики Новороздільської міської ради укладено договір № 6те/НР/4 купівлі продажу послуги з постачання теплової енергії, адреса приміщень споживача, відповідно до додатку № 1 до договору, серед іншого: м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б.

3.8.Нежитловим приміщенням за адресою м. Новий Розділ, вулиця Грушевського, 37, як зазначає позивач і не заперечує відповідач, на підставі договору оренди з листопада 2019 року по листопад 2021 року користувалося Акціонерне товариство «Ощадбанк», котре виконало зобов`язання споживача, здійснивши оплату за одержані послуги по постачанню теплової енергії за вказаний період.

3.9.Після цього, 27.12.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» та Виконавчим комітетом Новороздільської міської ради укладено договір № 9те/НР/3 купівлі продажу теплової енергії, для нежитлового приміщенням за адресою м. Новий Розділ вулиця Грушевського, 37. Договір поширює свою дію на відносини, що склались між сторонами з 01.06.2022 та діє до 31.12.2022, відповідно до умов п. 12.1 зазначеного договору.

3.10. Позивач вживав заходи щодо врегулювання правовідносин з постачання теплової енергії до нежитлових приміщень комунальної власності за адресами м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б.

3.11. Зокрема, листом від 20.04.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» зверталось до міського голови м. Новий Розділ з ініціативою укладення договору на постачання теплової енергії на нежитлові приміщення комунальної власності, що знаходяться у м. Новий Розділ за адресами вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б. Крім того, повідомлено міського голову про продовження теплопостачання до нежитлових приміщень за вказаними об`єктами. До листа теплопостачальною організацією долучались два примірники договору, акти наданих послуг з постачання теплової енергії за грудень 2021, січень березень 2022 та рахунки на оплату за вказаний період. Із відмітки на листі вбачається, що такий отримано адресатом 21.04.2022.

3.12. Супровідним листом від 20.09.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» надіслано міському голові м. Новий Розділ акти надання послуг з абонентського обслуговування постачання теплової енергії у травні, червні, липні та серпні 2022 року до приміщень, що знаходяться за адресами м. Новий Розділ, просп. Шевченка, 5 та відповідні рахунки на оплату.

3.13. Виконавчим комітетом Новороздільської міської ради Львівської області листом від 02.12.2022 повернуто не підписані договори на постачання теплової енергії на нежитлові приміщення комунальної власності, що знаходяться за адресою м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б. Повідомлено, що об`єкт за адресою пр. Шевченка, 56 передано в оренду Комунальному закладу «Публічні бібліотеки» Новороздільської міської ради відповідно до договору оренди від 29.09.2022, згідно з умовами якого витрати за житлового комунальні послуги не включені до складу орендної плати та сплачуються орендарем на підставі окремих договорів, укладених з балансоутримувачем та/або безпосередньо з постачальником житлово комунальних послуг.

3.14. Крім того, повідомлено про неможливість підписати договір на постачання теплової енергії за іншим об`єктом, на вул. Грушевського, 37, оскільки такий договір передбачає своїми умовами, що він діє з 01.01.2022 і у Виконавчого комітету Новороздільської міської ради відповідно виникає зобов`язання з оплати послуг з 01.01.2022. Однак, відповідно до п. 1 рішення Новороздільської міської ради № 1070 від 25.03.2022 «Про використання приміщень комунальної власності Новороздільської міської ради на час воєнного стану в Україні», вирішено використовувати приміщення комунальної власності Новороздільської територіальної громади на час воєнного стану для власних потреб, а саме нежиле приміщення комунальної власності Новороздільської міської ради, загальною площею 49,50 м2, яке розташоване по вул. Грушевського, 37 (приміщення 47) в м. Новий Розділ, для розміщення відділу з питань надзвичайних ситуацій, правоохоронної та оборонно-мобілізаційної роботи Новороздільської міської ради.

3.15. Про використання відповідачем вказаного приміщення лише з 01.06.2022 свідчить акт передачі нерухомого майна комунальної власності (нежитлових приміщень) для потреб органів місцевого самоврядування Новороздільської територіальної громади на час воєнного стану в Україні.

3.16. Також у листі повідомлено, що Виконавчий комітет Новороздільської міської ради не відмовляється від укладення договору на постачання теплової енергії на об`єкт за адресою м. Новий Розділ вул. Грушевського, 37, однак, лише з 01.06.2022, тобто з моменту початку користування приміщенням. Повідомлено, що до 01.06.2022 балансоутримувачем згаданого приміщення було Комунальне підприємство «Розділжитлосервіс».

3.17. Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» 22.12.2022 у відповідь на лист відповідача від 02.12.2022, повідомило про звернення до міського голови м. Новий Розділ з листом про зобов`язання споживача оплатити вартість спожитої теплової енергії за договором купівлі продажу послуги з постачання теплової енергії на об`єкт за адресою пр. Шевченка, 5б, м. Новий Розділ до моменту передачі нерухомого майна в оренду за опалювальний сезон 2021 2022 та долучено два примірники відповідного договору.

3.18.Щодо об`єкта нерухомого майна за адресою вул. Грушевського, 37, м. Новий Розділ зазначено, що оскільки Виконавчий комітет не відмовляється від укладення договору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» надсилає два примірники відповідного договору. Виконавчим комітетом одержано зазначений лист 23.12.2022, про що свідчить відмітка на документі.

3.19.Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» зверталось до Комунального підприємства «Розділжитлосервіс» листом від 22.12.2022 щодо укладення договору на постачання теплової енергії, у якому повідомлялось про обов`язок оплати за договором на постачання теплової енергії за опалювальний сезон 2021-2022 (об`єкт за адресою вул. Грушевського, 37 в м. Новий Розділ) до 01.06.2022, тобто до моменту передачі вказаного приміщення Виконавчому комітету Новороздільської міської ради.

3.20.Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» 02.03.2023 у відповідь на лист Виконавчого комітету Новороздільської міської ради Львівської області від 30.12.2022 повторно зверталось до споживача з метою врегулювання правовідносин з постачання теплової енергії.

3.21.Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» зверталося до Виконавчого комітету Новороздільської міської ради з вимогою від 13.06.2023 сплатити заборгованість, що існує станом на 23.05.2023 за спожиті послуги з постачання теплової енергії за адресою вул. Грушевського, 37 за період з грудня 2021 року по квітень 2022 року в розмірі 9 704, 20 грн і за адресою пр. Шевченка 5-б за період листопада 2021 року по вересень 2022 року 23 735, 87 грн.

3.22.Як зазначає позивач, приміщення за адресами м. Новий Розділ, проспект Шевченка, 5-6 та Грушевського, 37 не обладнано приладом комерційного обліку теплової енергії, фактичні обсяги теплової енергії, спожитої відповідачем за даними адресами визначено розрахунково та зафіксовано у рахунках на оплату.

3.23.Доказів відключення від мереж централізованого теплопостачання об`єктів нерухомості комунальної власності за адресами м. Новий Розділ вулиця Грушевеького,37 у період грудень 2021 - квітень та за адресою: м. Новий Розділ, пр. Шевченка 5-б у період листопада 2021 року вересня 2022 року матеріали справи не містять.

4. ВИСНОВКИ СУДУ

4.1.Відповідно до положень статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

4.2.Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

4.3.Предметом спору у справі є стягнення вартості спожитої теплової енергії на об`єктах комунальної власності за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б за період грудень 2021 вересень 2022 у розмірі 23 735, 87 грн та за адресою м. Новий Розділ, Грушевського, 37 за період грудень 2021 травень 2022 у розмірі 9 704, 20 грн.

4.4.Як встановлено судом, до нежитлових приміщень комунальної власності за адресою вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б у м. Новий Розділ Товариством з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» здійснювалось теплопостачання з 2019 року відповідно до рішення Виконавчого комітету Новороздільської міської ради від 19.11.2019 № 329.

4.5.Вказані нежитлові приміщення перебувають у комунальній власності, що не є спірною обставиною у цій справі. У окремі періоди часу вказані приміщення передавалися в оренду, тому обов`язок з оплати послуг теплопостачання був покладений та відповідно виконувався орендарями приміщень.

4.6.У розумінні п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами є комунальними послугами.

4.7.Отже, між сторонами у справі виникли правовідносини по наданню та споживанню комунальних послуг з теплопостачання, які врегульовано Законом України «Про теплопостачання», Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

4.8.Щодо зобов`язань Виконавчого комітету Новороздільської міської ради відносно нерухомого майна комунальної власності суд зазначає таке.

4.9.Правовий режим майна комунальної власності, суб`єкти права комунальної власності визначені Конституцією України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» тощо.

4.10.За приписами статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

4.11.Положеннями частини першої статті 10, частин першої, другої статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» унормовано, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

4.12. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

4.13.За змістом частин першої, другої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, житловий фонд, нежитлові приміщення, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності.

4.14. Згідно з частиною п`ятою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

4.15. Відповідно до ч. 3 ст. 52 Закону України «Про місцеве самоврядування», сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою (у тому числі з метою забезпечення надання адміністративних послуг у строк, визначений законом) в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

4.16.Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом, відповідно до положень статті 322 Цивільного кодексу України.

4.17.Відтак, з огляду на правовий режим нерухомого майна, що є об`єктами комунальної власності, тягар утримання такого майна покладено на орган місцевого самоврядування - Виконавчий комітет Новороздільської міської ради в межах делегованих міською радою повноважень.

4.18.Заперечення відповідача по суті спору зводяться до відсутності обов`язку здійснювати оплату за теплопостачання у період, коли об`єкти нерухомого майна не використовувались відповідачем безпосередньо та з огляду на відсутність договірних відносин між теплопостачальною організацією та відповідачем.

4.19.Відповідно до положень ч. 2 ст. 21, 22 Закону України «Про житлово комунальні послуги» виконавець послуги з постачання теплової енергії та гарячої води повинен забезпечити постачання теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску.

4.20.При цьому, учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг (частина перша статті 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

4.21.Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач житлово-комунальних послуг індивідуальний або колективний споживач (пункт 13); колективний споживач юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги (пункт 9); індивідуальний споживач фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги (пункт 6).

4.22.Суд зауважує, що орган місцевого самоврядування будучи власником нежитлових приміщень, до яких здійснювалось теплопостачання, є споживачем відповідних послуг у розумінні положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Жодним із учасників справи не доведено, що у спірний і визначений позивачем період майно перебувало у користуванні інших осіб, відмінних від власника. Зокрема, відсутні будь-які докази покладення обов`язку по здійсненню розрахунків за спожиті комунальні послуги на балансоутримувача у спірний період.

4.23.Пунктом 12 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено право споживача у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води. Однак, зі встановлених обставин справи не вбачається реалізації споживачем (орендарем приміщення чи власником) права на відключення від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

4.24.Пунктом першим частини 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, при цьому такому праву прямо відповідає визначений пунктом 5 частини 2 статті 7 цього Закону обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

4.25.Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

4.26.Договір про надання відповідних житлово-комунальних послуг укладається між власником/балансоутримувачем/управителем будинку (ОСББ, житлово-комунальні організації, виконавці послуг) та кінцевими споживачами - власниками житлових/нежитлових приміщень

4.27.Обґрунтовуючи правові підстави позову, позивач посилається на положення Закону України «Про житлово комунальні послуги» (ст. 13), тобто зазначає про факт укладення договору постачання теплової енергії (у актах надання послуг з постачання теплової енергії за грудень 2021 та січень березень 2022 теж зазначено, що такий складено на виконання умов договору № 9те/НР/в), а також - на положення ст. 9 Закону України «Про житлово комунальні послуги», якими визначено обов`язок споживача оплатити вартість спожитих житлово комунальних послуг до укладення відповідного договору.

4.28.Із обставин справи суд встановив, що позивач вживав заходи щодо врегулювання правовідносин з постачання теплової енергії до нежитлових приміщень комунальної власності за адресами м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37 та пр. Шевченка 5-б (вперше 20.04.2022). Натомість, відповідач заперечує факт існування між сторонами у справі договірних правовідносин з теплопостачання, такі заперечення були викладені відповідачем у листах позивачу у відповідь на пропозицію укласти договір, однак, з недотриманням 30 денного строку, визначеного ч. 4 ст. 13 Закону України «Про житлово комунальні послуги» (02.12.2022).

4.29.Відповідно до положень ч. 4 ст. 13 Закону України «Про житлово комунальні послуги» з пропозицією про укладання договору про надання комунальних послуг або про внесення змін до нього (крім індивідуальних договорів, укладених відповідно до частини п`ятої цієї статті) може звернутися будь-яка сторона, надавши письмово другій стороні проект відповідного договору (змін до нього), складений згідно з типовим договором. Якщо споживач (інша особа, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), який отримав проект договору (змін до нього) від виконавця комунальної послуги, не повідомив протягом 30 днів про свою відмову від укладання договору (внесення змін) та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього, а вчинив дії, які засвідчують його волю до отримання (продовження отримання) відповідної комунальної послуги від цього виконавця (у тому числі здійснив оплату наданих послуг), договір (зміни до нього) вважається укладеним у редакції, запропонованій виконавцем комунальної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом.

4.30.Крім цього, відповідно до положень ч. 1 ст. 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

4.31.Для звільнення від оплати за комунальні послуги особа повинна у встановленому порядку відмовитись від таких послуг та не здійснювати фактичного користування ними, а не посилатися лише на відсутність договору та неналежну якість послуг (постанова Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 18 березня 2019 року у справі № 210/5796/16-ц).

4.32.Факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі, необхідним є доведення факту надання та споживання таких послуг. Відповідна позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21 квітня 2020 року у справі № 910/7968/19.

4.33.Правова позиція, на яку посилається відповідач щодо того, що фактичне користування житлово-комунальними послугами входить до предмета доказування у справі та має істотне значення для її правильного вирішення, викладена у постанові Верховного Суду у складі Касаційного цивільного суду від 26 вересня 2018 року у справі № 750/12850/16-ц (провадження № 61-11107св18) не є релевантною та не підлягає застосуванню у справі, що розглядається господарським судом, оскільки в межах справи № 750/12850/16-ц відповідачі заперечували проти вимог про стягнення заборгованості за теплопостачання, посилаючись на те, що радіатор опалення не працює з 2009 року. Разом з тим, у справі № 914/2312/23 відповідач, заперечуючи факт користування наданими позивачем послугами теплопостачання, не обґрунтовує фактичну неможливість надання таких зі сторони постачальника.

4.34.Відтак, з огляду на вищевикладене, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, поданих сторонами на підтвердження заявлених вимог та заперечень, суд дійшов висновків: 1) про неспростованість відповідачем факту постачання позивачем теплової енергії до приміщень комунальної власності за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б з листопада 2021 року до вересня 2022 року та за адресою м. Новий Розділ, Грушевського, 37 з грудня 2021 року до травня 2022 року; 2) про те, що споживачем у розумінні п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово комунальні послуги» у вказаний період наданої позивачем послуги до відповідних приміщень є відповідач; 3) про наявність у виконавчого комітету обов`язку з оплати вартості поставленої теплової енергії у період існування заборгованості з огляду на визначений у ст. 322 Цивільного кодексу України тягар утримання майна; 4) відсутність доказів здійснення відповідачем оплат у заявленому позивачем розмірі.

4.35.У матеріалах справи наявні акти наданих послуг з теплопостачання за період за грудень 2021 березень 2022 року по договору купівлі продажу послуги з теплопостачання № 9те/НР/в, без конкретизації об`єкту нерухомого майна, до якого здійснювалось теплопостачання на загальну суму 30 826, 24 грн за постачання теплової енергії, 122, 96 грн за абонентське обслуговування теплопостачання, а також акти надання послуг з абонентського обслуговування постачання теплової енергії за адресою проспект Шевченка 5-б за травень, червень, серпень, вересень 2022 на суму 134,52 грн.

4.36. Крім цього, за послуги з абонентського обслуговування та постачання теплової енергії за адресою проспект Шевченка 5-б за грудень 2021 позивачем надано рахунки на оплату, де вручну здійснено напис вулиці і місяця, у сумі 6 412,18 грн, за січень 2022 5 967,18 грн, лютий 2022 4 509, 97 грн, березень 2022 5 282,63 грн, квітень 2022 6 622,89 грн, травень, червень, липень, серпень, вересень 2022 33,63 грн за кожен місяць, а також на 22, 07 грн донарахування за абонентське обслуговування споживачів з постачання теплової енергії за листопад 2021,тобто всього рахунків і актів на суму 28 985,07 грн.

4.37. За адресою по вул. Грушевського, 37 позивачем долучено рахунки на оплату послуг, наданих позивачем за період за грудень 2021 на суму 2 543,80 грн, січень 2022 2 362,04 грн, лютий 2022 на суму 1 781,80 грн, березень 2022 2 089,60 грн, квітень 2022 926,96 грн, тобто всього на суму 9 704, 20 грн.

4.38.Позивач здійснив коригування нарахованої вартості послуг з теплопостачання 31.12.2022 за 01.2022, 02.2022, 03.2022, 04.2022 на суму 5 249, 20 грн, що відображено у долученому до позовної заяви розрахунку заборгованості послуг з постачання теплової енергії за період 01.11.2021-30.04.2023.

4.39.Заборгованість з оплати вартості спожитої теплової енергії на об`єктах комунальної власності за адресою м. Новий Розділ, проспект Шевченка 5-б за період грудень 2021 вересень 2022 у розмірі 23 735, 87 грн та за адресою м. Новий Розділ, Грушевського, 37 за період грудень 2021 травень 2022 у розмірі 9 704, 20 грн на момент звернення позивача до суду і станом на час постановлення рішення відповідачем не сплачена.

4.40.Враховуючи зазначене, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

4.41.Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 126, 129, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Виконавчого комітету Новороздільської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 04056210, 81652, Львівська обл., місто Новий Розділ(пн), вулиця Грушевського, будинок 24) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Тепло» (ідентифікаційний код юридичної особи 42399765, 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 1) заборгованість за надані послуги з теплопостачання у сумі 33 440, 07 грн та 2 684, 00 грн в рахунок відшкодування сплаченого судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 18.12.2023.

Суддя Матвіїв Р.І.

Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115744647
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —914/2312/23

Ухвала від 09.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Постанова від 29.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Рішення від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 28.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні