ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
13 грудня 2023 рокум. Ужгород№ 260/5783/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Н.М.
за участю:
позивача: ОСОБА_1 - представник адвокат Дрюченко О.С.
відповідача 1: Комунальне некомерційне підприємство "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоров`я та медицини залежностей" Закарпатської обласної ради Обласний центр медико-санітарної експертизи в Закарпатській області - представник Кушниревич А.Л., адвокат Кузьма К.І.
відповідач 2: обласний центр медико-санітарної експертизи в Закарпатській області -представник не зявився
третьої особи: Військова частина НОМЕР_1 - представник Зотов Д.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунальне некомерційне підприємство "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоров`я та медицини залежностей" Закарпатської обласної ради Обласний центр медико-санітарної експертизи в Закарпатській області визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
12 липня 2023 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою ., в якій просить :
-визнати протиправними дії позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради, які полягають у визначенні в свідоцтві про хворобу № 07/1748 від 01.02.23 року причинно- наслідкового звязку за результатами проходження військово-лікарської комісії "Захворювання, ні, не повязане з проходженням військової служби" щодо ОСОБА_1
- зобовязати позаштатну військово-лікарську комісію КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради переглянути свідоцтво про хворобу № 07/1748 від 01.02.2023 щодо ОСОБА_1 та змінити в ньому формулювання "Захворювання, НІ, не повязане з проходженням військової служби" на правильне- "Захворювання, ТАК, повязане із захистом Батьківщини".
-зобовязати Обласний центр медико-санітарної експертизи в Закарпатській області і встановити правильний причинно-наслідковий звязок -ІІ група інвалідності, повязані із здісненням захисту Батьківщини ОСОБА_1 та видати нову довідку про інвалідність.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в період з 04.03.2022 року по 19.02.2022 року позивач проходив військову службу за мобілізацією у в/ч НОМЕР_2 у званні сержанта на посаді заступника командира взводу. Відповідачем 1 не взято до уваги при визначенні причинного звязку захворювання, що позивач в період з 28.04.2022 по 21.05.2022 року та з 09.02.23 року по 19.02.2023 року брав участь у заходах, необхідних для оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку з військовою агресією рф проти України в районі міста Бахмут, села Покровське Донецької області та с. Жихове Сумської області ( що підтверджується Довідкою про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України , захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку військовою агресією РФ проти України від 19.02.2023 року вих № 461, що видана вч НОМЕР_2 та Довідкою Рахівського районного територіального центру комплектування та соціальнгї підтримки від 24.04.23 року № 80
17 липня 2023 року ухвалою ОАС відкрито спрощене позовне провадження , залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог: Військову частину НОМЕР_1 ,яку надати суду Розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 від 22.10.2022 р. №4680, а відповідачу запропоновано надати відзив на позов та докази, які в нього є в термін протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання даної ухвали.
07 серпня 2023 року від представника позивача надійшла заява про перехід до розгляду справи в порядку загального позовного провадження.
13 вересня 2023 року ухвалою ЗОАС суд перейшов до загального позовного провадження, зобов`язав відповідачів надати суду пенсійну справу позивача, документи про склад, повноваження та порядок роботи комісій, які констатували висновки та оглядали позивача, всі документи , які стали підставою для висновків комісії ( медичні , протоколи засідань).
27 вересня 202 року від комунального некомерційного підприємства "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей Закарпатської обласної ради" на вимогу надано :документи про склад, повноваження та порядок роботи комісії, які констатували висновки та оглядали позивача, а також надано документи, які стали підставою для висновків комісії.
21 листопада 2023 року ухвалою ЗОАС закрито підготовче провадження.
Відзиви відповідачами не надано.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів викладених у позовній заяві.
Представники відповідача 1 не погодилися з мотивами позову та вимогами , зазначивши , що позивач перебував у них на обстеженні та лікуванні за направленням командира військової частини і за його результатами позаштатною комісією ВЛК КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" було встановлено діагноз та причинно- наслідковий звязок за результатами проходження військово-лікарської комісії "Захворювання, ні, не повязане з проходженням військової служби" та зазначено про його непридатність до військової служби.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд дійшов до наступних висновків.
01 червня 2023 року лікарем-психіатром Золотоніської багатопрофільної лікарні ОСОБА_1 на підставі діагнозу із зазначенням серед іншого посттравматичний синдром було видано направлення на консультацію для надання психічної допомоги в диспансерне відділення -стаціонар КЗ"Черкаський обласний психоневрологічний диспансер "
З 30.08.22 по 02.11.22 року , з 15.11.22 року по 07.02.23 року , з 13.03.23 по 10.04.23 року ОСОБА_1 проходив лікування у КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" , що стверджується Висками №№ 1748,1307,509 із медичної карти амбулаторного хворого.
15.06.2022 року ТВО командира в/ч НОМЕР_2 та лікар медичного пункту видали Направлення № 7/41206 для проходження лікування та обстеження військовослужбовця в/ч НОМЕР_2 , сержанта ОСОБА_1 із попереднім діагнозом, серед іншого посттравматичний стресовий розлад.
23 січня 2023 року позаштатною ВЛК КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради за розпорядженням командира військової частини НОМЕР_1 від 22.10.2022 року № 4680 проведено огляд сержанта ОСОБА_1 , заступника командира взводу, який прийнятий на військову службу ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі чого видано Свідоцтво про хворобу № 07/1748 , затверджене Регіональною військово-лікарською комісією 30.01.23 року.
В анамнезі зазначено, що пацієнт має скарги на тривогу, порушення сну, навязливі спогади про пережите. Вперше погіршення стану відмітив у вересні 2020 року після перенесеного COVID, а після участі у бойових діях у березні-травні 2022 року його стан різко погіршився, і 01.06.22 року у КНП "Золотоніська багатопрофільна лікарня" йому був встановлений діагноз , де серед іншого зазначено посттравматичний стресовий розлад. В подальшому лікувався в КНП "Рахівська районна лікарня" та КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ".
Діагноз та постанова ВЛК про причинний звязок захворювання , поранення, контузії, каліцтва: Захворювання, НІ, не повязане з проходженням військової служби". На підставі ст. 16а графи ІІ Розкладу хвороб. Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
09 лютого 2023 року Наказом № 56 командира військової частини НОМЕР_2 звільнено у відставку за станом здоровя на підставі висновку військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби старшого сержанта ОСОБА_1 .
19 лютого 2023 року командиром військової частини НОМЕР_2 видано Довідку від 19.02.2023 року вих № 461 про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку військовою агресією РФ проти України, яка видана старшому сержанту ОСОБА_1 про те, що він дійсно в період з 28.04.2022 року по 21.05.2022 року та з 09.02.2023 року по 19.02.2023 року брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України , захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку з військовою агресією рф проти України .
Аналогічна інформація зазначена у Довідці № 80 від 24.04.23 року видана ТВО начальника Рахівського РТ ЦК та СП.
11.04.23 року Обласним центром медико-соціальної експертизи видано Довідку до акта МСЕК серія 12 ААГ № 298906 із зазначенням 2-ої групи інвалідності та захворювання НІ, не повязане з проходженням військової служби.
07 березня 2022 року начальником Закарпатської ОВА видано Розпорядження № 24 "Про тимчасові позаштатні військово-лікарські комісії госпітальної бази з питань військово-лікарської експертизи військовослужбовців"
08 березня 2022 року Наказом № 15-о директором Департаменту охорони здоровя Закарпатської ОВА створено тимчасові позаштатні військово-лікарські комісії госпітальної бази, де в Додатку 1 зазначено і комунальне некомерційне підприємство "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей Закарпатської обласної ради"
Згідно Книги протоколів засідань тимчасової позаштатної ВЛК госпітальної бази 23 січня 23 року відбулося засідання, де був оглянутий ОСОБА_1 , встановлений діагноз та прийнята постанова ВЛК.
Мотиви та норми права застосовані судом.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, ( далі Положення 402) де зазначено , що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);
визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Згідно п.2.1. Положення 402 Для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
2.5.5. До участі в роботі позаштатних ВЛК на правах членів комісії залучаються головні (провідні) медичні спеціалісти, начальники відділень та інші лікарі-спеціалісти закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, начальники медичної служби військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, та військові спеціалісти за клопотанням ВЛК.
Відповідно до п. 6.1. Положення направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.
Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби.
Згідно п. 6.2 Положення Крім того , на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, подаються оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва); на військовослужбовців - учасників бойових дій, миротворчих місій, ліквідації наслідків аварії на ядерних об`єктах, розмінування об`єктів народного господарства - відповідні посвідчення, витяги із особових справ, інші довідкові матеріали (допускається надання ксерокопій указаних документів, завірених відповідними посадовими особами та гербовою печаткою військової частини (закладу)).
Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.
Як встановлено судом, при обстеженні позивача ВЛК не було взяти до уваги факт перебування позивача безпосередньо в зоні бойових дій, хоча позивач про це зазначав і інформація містилася в консультаційних медичних висновках, а до направлення командиром військової частини не було надано документів, про які зазначено у п. 6.2. Положення, до участі в роботі ВЛК не було залучено начальника медичної служби військових частин, де проходить службу військовослужбовець, як цього вимагається п.п. 2.5. Положення, що призвело до не всебічного та неповного дослідження ВЛК обставин, повязаних з хворобою позивача та встановлення причинного звязку захворювання.
Хоча довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку військовою агресією РФ проти України, яка видана старшому сержанту ОСОБА_1 про те, що він дійсно в період з 28.04.2022 року по 21.05.2022 року та з 09.02.2023 року по 19.02.2023 року брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України , захисту безпеки населення та інтересів держави у звязку з військовою агресією рф проти України була видана після огляду та винесення постанови ВЛК, а саме від 19.02.2023 року вих № 461 командиром військової частини НОМЕР_2 , однак ці дані повинні були бути надані разом з направленням , і про дані факти сам позивач вказував, однак відповідачем вони враховані не були.
Постановою КМУ від 3 грудня 2009 р. № 1317 "Питання медико-соціальної експертизи" затверджено ПОЛОЖЕННЯ про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, де в п.12 зазначено, що причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі документів, виданих військово-лікувальними закладами, а також інших документів, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).
В пункту 13 Положення 1317 вказано, що ступінь втрати працездатності військовослужбовців і військовозобов`язаних у період проходження ними служби (зборів) встановлюється у відсотках з метою виплати страхових сум за державним обов`язковим особистим страхуванням у день розгляду комісією таких документів, зокрема копії свідоцтва про хворобу.
На підставі аналізу вищевказаного законодавства та обставин , встановлених судом на підставі сукупності належних та допустимих доказів, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання незаконною постанови стосовно позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради від 23 січня 23 року стосовно ОСОБА_1 , оформлене Свідоцтвом про хворобу № 07/1748, і зобовязання позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради повторно провести медичний огляд позивача у відповідності до затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 з врахуванням документів про участь позивача у бойових діях.
Інші позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки обласний центр медико-санітарної експертизи в Закарпатській області приймав своє рішення з врахуванням документів наданих позаштатною військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної, а тому суд не вбачає протиправність у винесенні свого висновку. Водночас після повторного огляду позивача відповідачем 1, відповідач 2 зобовязаний буде врахувати повторну постанову позаштатної ВЛК.
Керуючись статтями 6, 9, 72-76, 242 -246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Комунальне некомерційне підприємство "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоров`я та медицини залежностей" Закарпатської обласної ради визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною постанову позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради від 23 січня 2023 року щодо ОСОБА_1 , оформлене Свідоцтвом про хворобу № 07/1748.
Зобовязати позаштатну військово-лікарську комісію КНП "Закарпатський ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради( код ЄДРПОУ 03294571) м. Ужгород, вул. Сергія Мартина ,4 повторно провести медичний огляд ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_3 АДРЕСА_1 у відповідності до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 з врахуванням висновків наданих судом у рішенні.
В решті позовних вимог-відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адмінсуду протягом 30 днів.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Повний текст рішення виготовлено та підписано 19 грудня 2023 року.
овний текст рішення вигтолено та підписано П
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115753902 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні