Рішення
від 19.12.2023 по справі 280/9096/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 грудня 2023 року о/об 09 год. 30 хв.Справа № 280/9096/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (вул.Чумаченка, буд.45, кв.93, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69104; код ЄДРПОУ 39517230)

до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118)

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (надалі позивач, ТОВ «КАЛОРІС») до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Олега Олександровича Мустафаєва від 16.10.2023 за №ПШ009898 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн. за порушення вимог ст.ст.34, 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», п.6.1 наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010 п.3.3 розділу ІІІ наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010.

В уточненій позовній заяві зазначено наступне: «… 20.09.2023р. Посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області на автодорозі Н11 був зупинений транспортний засіб марки VOLVO (сідловий тягач) номерний знак НОМЕР_1 , серія та номер свідоцтва про реєстрацію СTX673757, KOEGEL (напівпричіп), номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 під керуванням водія ОСОБА_1 . Вказаний транспортний засіб належить ФОП ОСОБА_2 та переданий у користування TOB «КАЛОРІС» на підставі договору оренди автомобіля №3101/22 від 31.01.2022р. для ведення господарської діяльності. За результатами перевірки посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №004535 від 20.09.2023р., згідно якого під час перевірки виявлено порушення ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» - «перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих і нормативно правових актів України у сфері перевезення вантажів, а саме: відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа чим порушив вимоги п.3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010р., відповідальність за яке передбачена ч.1 абз.3 ст.60 ЗУ «Про автомобільний транспорт». 16.10.2023р. о 17:31 ТОВ «КАЛОРІС» отримано запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Згідно інформації, зазначеної у повідомленні, розгляд справи з питань порушення, зазначеного у акті, відбувся 16.10.2023р. з 10-00 по 12-00 за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чубанова, 8 у відділі державного нагляду (контролю) у Запорізькій області (отримання підтверджується конвертом та трекінгом з веб-сайту «Укрпошта»). Таким чином, оскільки позивач отримав запрошення вже після розгляду справи, відповідно, він не міг надати свої пояснення та заперечення стосовного вказаного акту. 23.10.2023р. на адресу ТОВ «Калоріс» надійшла постанова в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Олега Олександровича Мустафаєва про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 009898 від 16.10.2023р., згідно якої на ТОВ «Калоріс» накладено адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000,00 грн. за порушення вимог ст.34, ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», п.6.1 наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010р. п.3.3 розділу III наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010р., а саме: під час перевезення вантажів, перевізник не забезпечив водія протоколом перевірки та адаптації тахографа до т/з (отримання підтверджується конвертом та трекінгом з веб-сайту «Укрпошта»). … Підсумовуючи викладене, зазначаю, що положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбаченої Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24 червня 2010 року, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07 червня 2010 року. Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Такий контроль здійснюють уповноважені органи Уктрансбезпеки шляхом проведення перевірок, зокрема, рейдових. У зв`язку з цим, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти уповноваженим особам документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. До документів для здійснення внутрішніх перевезень обов`язковими є картка водія у випадку обладнання транспортного засобу тахографом або індивідуальна контрольна книжка водія, завдяки якій здійснюється державний контроль за додержанням водієм режиму праці та відпочинку у випадку відсутності тахографа. Уповноважені особи мають право перевіряти наявність вказаних документу під час здійснення як міжнародних, так і внутрішніх перевезеннях. Зазначаю, що порядок облаштування транспортного засобу тахографом передбачено законодавством лише для осіб, які надають послуги з перевезення вантажів та пасажирів. Згідно з витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.08.2023р. видами економічної діяльності TOB «КАЛОРІС» є: - 32.99 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у (основний); - 20.59 Виробництво вогнетривких виробів; - 23.20 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у; - 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; - 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у. В межах своєї діяльності TOB «КАЛОРІС» виробляє суміш металургійну, яку реалізує покупцям. Умови договорів щодо реалізації продукції TOB «КАЛОРІС» можуть передбачати обов`язок товариства, як продавця (постачальника) доставити продукцію до покупця (одержувача). З метою виконання такого обов`язку TOB «КАЛОРІС» уклало з ФОП ОСОБА_2 . Договір оренди автомобіля №3101/22 від 31.01.2022р., об`єктом оренди якого є вантажний сідловий тягач марки VOLVO FN 440, державний номер НОМЕР_1 , рік випуску 2008, технічний паспорт серії НОМЕР_4 від 27.01.2022р. та напівпричіп марки KOEGAL SNCO 24, державний номер НОМЕР_5 , рік випуску 2007, технічний паспорт серії НОМЕР_6 від 27.01.2022р. Але, використовуючи вказаний вище автомобіль, TOB «КАЛОРІС» не надає іншим особам послуги з перевезення вантажів, відповідний вид економічної діяльності відсутній. Товариство перевозить власну продукцію. Так, 20.09.2023 року в день проведення рейдової перевірки співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, TOB «КАЛОРІС» здійснювало перевезення власної продукції на склад ПАТ «АрсілорМіттал Кривий Ріг» за договором №1057 від 23.12.2022р. та специфікаціїї №10 від 20.09.2023р. Згідно специфікацїї №10 від 20.09.2023р. «Умови поставки» - Поставка продукції Продавцем здійснюється автомобільним транспортом на умовах СPT - м.Кривий Ріг (склад Покупця), згідно Інкотермс 2010. Транспортні витрати сплачує Продавець. Датою поставки та переходу ризиків є дата прийняття товару на склад Покупця. Перевезення TOB «КАЛОРІС» власної продукції оформлено рахунком №355 від 20.09.2023 року та товарно-транспортною накладною №ТТН 148 від 20.09.2023 року. Пунктом 1.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року №385, встановлено, що ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі). Законодавством не передбачено іншого порядку повірки та адаптації тахографів, крім того, що визначений Інструкцією №385. Таким чином, законодавець, хоч і передбачив наявність обов`язку обладнання транспортного засобу тахографом або наявність індивідуальної контрольної книжки водія для автомобільних перевізників, проте не визначив процедури дотримання цього обов`язку для категорії осіб, які не надають послуги з перевезення вантажів, а перевозять вантаж для власних потреб власними засобами, без залучення безпосередніх перевізників. Отже, є неприйнятними посилання відповідача у акті, що Інструкція №385 визначає обов`язкову наявність тахографів при здійсненні перевезення вантажів, оскільки приписи зазначеної Інструкції на позивача не поширюється. Крім того, звертаю увагу на наступне. Абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Отже, штраф передбачено за відсутність протоколу повірки та адаптації тахографа при наданні послуг з перевезення вантажів. Однак, як вже зазначалося вище, позивач не надавав послуг з перевезення вантажів і такими послугами не користувався. Крім того, зазначаю, що незважаючи на те, що позивач не надає послуг з перевезення вантажів, у нього був в наявності протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу ідентифікаційний номер №UA194-0001345E від 02.02.2022р. на вказаний вище автомобіль (копію додаю). Проте як вже зазначалось вище, позивач не зміг скористатись своїм правом щодо надання вказаних документів та заперечень під час розгляду справи у Відділі державного нагляду (контролю) у Запорізькій області через несвоєчасне отримання запрошення на розгляд вказаної справи. Таким чином, відповідачем протиправно прийнято постанову від 16 жовтня 2023 року №ПШ 009898 про застосування до позивача штрафу у розмірі 17000 грн, що обумовлює її скасування. Отже оскаржувана постанова прийнята необґрунтовано, без врахування всіх обставин у справі, а тому така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню. …».

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… 1.Щодо суб`єктного складу правовідносин та наявності повноважень щодо здійснення заходів державного контролю на транспорті. … Отже на цей час суб`єктом владних повноважень щодо здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням перевізниками законодавства про автомобільний транспорт з правом прийняття відповідних рішень, обов`язкових до виконання, є Укртрансбезпека в особі її територіальних органів відділів державного нагляду (контролю) в областях України. 2.Щодо проведення рейдової перевірки транспортного засобу. … Керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком №1567, - 20.09.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки проводилася рейдова перевірка на 83 км + 500 м а/д Н-11. Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №422 від 20.05.2013 (далі - Порядок №422). Відповідно до п. 3, 4 Порядку №422, був зупинений транспортний засіб марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_7 , напівпричіп марки KOEGEL, номерний знак НОМЕР_8 , під керуванням водія ОСОБА_1 . У відповідності до ст.49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.4 Порядку №422, водій транспортного засобу ОСОБА_1 пред`явив для перевірки посадовій особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки: - свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_7 , серії НОМЕР_9 , напівпричіп марки KOEGEL, номерний знак НОМЕР_8 , серії НОМЕР_10 ; посвідчення водія НОМЕР_11 ; - ТТН-148 від 20.09.2023. Звертаємо увагу суду, що під час перевірки водій не надав посадовій особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки, протокол перевірки та адаптації тахографу. Відповідно до ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010р. №385 (далі - Інструкція №385): Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: - забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; - своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; - використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; - має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; - у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); - у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів. Водій, відповідно до ст.49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.15 Порядку №1567 повинен надати документи для перевірки уповноваженим посадовим особам. Отже, на момент здійснення рейдової перевірки посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпски було виявлено порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.33 Інструкції, а саме відсутність у водія, під час здійснення вантажного перевезення, протоколу перевірки та адаптації тахографу, яке було зафіксоване в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20.09.2023 №004535. Водій ОСОБА_1 з актом перевірки №004535 був ознайомлений, копію акту отримав, акт засвідчив підписом. 3.Щодо розгляду справи стосовно порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу. Згідно з п.26 постанови Кабінету Міністрів України №1567 відповідачем було направлено запрошення №76836/26/24-23 від 06.10.2023, на 16.10.2023, на розгляд справи про порушення транспортного законодавства, яке зафіксоване актом перевірки від 20.09.2023 №004535. Факт направлення запрошення підтверджується реєстром на відправлення рекомендованих листів зі штампом Укрпоштн від 06.10.2023, фіскальним чеком від 06.10.2023. Також додаємо роздруківку трекінгу (№0600051164714), згідно якої 06.10.2023 було відправлено запрошення. Вказані дані, підтверджують завчасне повідомлення Позивача щодо розгляду справи про порушення транспортного законодавства. Відповідно до п.27 Порядку №1567 справу про порушення було розглянуго 16.10.2023 року за наявними матеріалами. За результатом розгляду стосовно позивача було винесено оскаржувану постанову №ПШ009898 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення вимог ст.34, ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». 3.Обгрунтування заперечень на позов. 4.1.Приписами ч.1. ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Звертаємо увагу, що під час перевірки водій не надав посадовій особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки, роздруківку та картку водія до цифрового тахографу, тому був складений акт №004535. Приписами ст.49 Закону України «Про автомобільний транспорт» чітко визначено обов`язок водія мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення перевезень. 4.2.Порядок використання тахографів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року №385. Згідно з п.3.3. Інструкції, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа та інше. Виходячи з положень наведених норм, водії транспортних засобів, які обладнані цифровими тахографами повинні надавати інспектору для контролю картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа, а автоперевізники зобов`язані здійснювати періодичний контроль за належним використанням водіями карток водія до цифрового тахографу. Таким чином, саме автомобільний перевізник несе відповідальність за належне використання водіями індивідуальної контрольної книжки водія або протоколу перевірки та адаптації тахографа. Також, зазначасмо, що документи, відсутність яких під час проведення перевірки слугувала підставою для винесення оскаржуваної постанови, не були надані водієм під час проведення рейдової перевірки, а надання представником Позивача протоколу перевірки та адаптації тахографу до суду, не може слугувати належним доказом, адже в момент перевірки вказаний документ був відсутній у водія. 4.3.Статтею 2 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон) визначено, що законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України «Про транспорт», «Про дорожній рух», чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень. … Звертаємо увагу суду, що перелік документів згідно ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» не є вичерпним. … Поряд з цим, враховуючи, що транспортний засіб Позивача має повну масу понад 3,5 тонни та повинен бути обладнаний тахографом, відповідно до чинного законодавства України, Позивач зобов`язаний забезпечувати належну експлуатацію тахографу, а водій повинен мати при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; … 5.Щодо доводів позивача, що він не є автомобільним перевізником. Згідно зі ст.1 Закону України «Про автомобільний транспорт»: автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами. Аналіз зазначеної норми дає підстави вважати, що перевезення на комерційній основі означають надання послуг, а перевезення за власний кошт перевезення для власних потреб. Як вбачається з наведеного, визначення особи перевізника не залежить від обраного та зареєстрованого ним КВКД. Тобто дія закону поширюється на фізичних чи юридичних осіб - автомобільних перевізників, які в процесі здійснення підприємницької діяльності перевозять вантаж. При цьому аргументи позивача, які зводяться до того, що він не надає послуг з перевезення (бо здійснює перевезення власної продукції), а тому під час здійснення внутрішніх перевезень у нього відсутній обов`язок використовувати тахограф чи індивідуальну книжку водія, є неналежними. Закон зобов`язує мати тахограф чи індивідуальну книжку водія у разі перевезення вантажу, а не надання послуг перевезення вантажів. … Відповідно до товарно-транспортної накладної №148 від 20.09.2023 автомобільним перевізником зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (ЄДРПОУ 39517230), що спростовує твердження позивача, що він не є автомобільним перевізником. Вказана обставина повністю спростовує твердження представника Позивача про те, що на момент проведення перевірки ТОВ «КАЛОРІС» не було автомобільним перевізником. Наголошуємо на тому, що власник транспортного засобу, у разі передачі транспортного засобу в тимчасове користування, зобов`язаний здійснити перереєстрацію такого транспортного засобу, а водій, здійснюючи перевезення вантажів, зобов`язаний надавати для перевірки не лише свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, але й документи, на підставі яких на законних підставах використовується транспортний засіб (договір оренди або тимчасовий реєстраційний талон). Формування та збір документів для перевезення завершується на початку руху та всі документи щодо перевезення мають бути наявні у водія, саме на місці зупинки (події) мають бути надані первинні документи, інші документи, на підставі яких здійснюється перевезення, та саме на підставі цих, а не складених в інший час документів га наявних поза місцем події, встановлюються фактичні обставини, зокрема, щодо перевізника. … Наведені норми законодавства дають підстави вважати, що у разі передачі права користування транспортним засобом фізичній або юридичній особі, на підставі договору оренди транспортного засобу, у межах господарських відносин, позивач або орендар повинні були звернутися до центру надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів за оформленням і видачею тимчасового реєстраційного документа на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження транспортним засобом. … З урахуванням зазначених обставин, у даній справі саме позивач виступав автомобільним перевізником при здійсненні перевезення. Зважаючи на зазначене, Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Укртрансбезпеки правомірно було винесено постанову про застосування адміністративно-госиодарського штрафу №ПШ009898 від 16.10.2023 за порушення ст.34, ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт». …».

Відповідач заперечував проти позовної заяви.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначено наступне: «… Позивач ознайомився з відзивом на позовну заяву, вважає його необґрунтованим та зазначає наступне. Щодо заперечень відповідача вказаних у п.1 відзиву. Позивачем подано до Запорізького окружного адміністративного суду уточнену позовну заяву, в якій відповідачем визначено - Державну службу України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118). Щодо заперечень відповідача вказаних у пунктах 2 та 3 відзиву. У відзиві відповідач зазначає, що 20.09.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки проводилася рейдова перевірка на 83 км + 500 м а/д Н-11. Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та ї територіальних органів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України N 422 від 20.05.2013 (далі - Порядок N° 422). Відповідно до п.3, 4 Порядку N 422, був зупинений транспортний засіб марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_12 , напівпричіп марки KOEGEL, номерний знак НОМЕР_13 , під керуванням водія ОСОБА_1 . У відповідності до ст.49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п.4 Порядку N 422, водій транспортного засобу ОСОБА_1 пред`явив для перевірки посадовій особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки: - свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_14 , серії НОМЕР_15 , напівпричіп марки KOEGEL, номерний знак НОМЕР_16 , серії НОМЕР_17 ; посвідчення водія НОМЕР_18 ; - TTH-148 від 20.09.2023. Також відповідач зазначає, що під час перевірки водій не надав посадовій особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки, протокол перевірки та адаптації тахографу. Позивач заперечує проти вказаних тверджень, оскільки у водія був в наявності протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу ідентифікаційний номер №UA194-0001345E від 02.02.2022р. на вказаний вище автомобіль (копію додано до позовної заяви). Водієм ОСОБА_1 на вимогу посадових осіб Укртрансбезпеки були надані - свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_14 , серії НОМЕР_15 , напівпричіп марки KOEGEL, номерний знак НОМЕР_16 , серії НОМЕР_17 ; посвідчення водія НОМЕР_18 та TTH-148 від 20.09. Проте посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки під час зупинки автомобіля та проведення рейдової перевірки 20.09.2023р. вказаний документ не вимагався до пред`явлення. Не запитавши та не переконавшись в наявності протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області склали акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №004535 від 20.09.2023р., в якому зазначили, що під час перевірки виявлено порушення ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» - «перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих і нормативно правових актів України у сфері перевезення вантажів, а саме: відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа чим порушив вимоги п.3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010р., відповідальність за яке передбачена ч.1 абз.3 ст.60 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Водію не роз`яснили право надати заперечення до вказаного акту, а лише надали акт та зазначили про необхідність розписатись в його отриманні. Як вже зазначалось в позовній заяві, 16.10.2023р. о 17:31 ТОВ «КАЛОРІС» отримано запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Згідно інформації, зазначеної у повідомленні, розгляд справи з питань порушення, зазначеного у акті, відбувся 16.10.2023р. з 10-00 по 12-00 за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чубанова, 8 у відділі державного нагляду (контролю) у Запорізькій області (отримання підтверджується конвертом та трекінгом з веб-сайту «Укрпошта», що доданий до позовної заяви). Таким чином, оскільки позивач отримав запрошення вже після розгляду справи, відповідно, він не міг надати свої пояснення та заперечення стосовного вказаного акту. … Щодо заперечень відповідача зазначених у п. 4, 5 відзиву. Як вже зазначалось у позовній заяві положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбаченої Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24 червня 2010 року, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07 червня 2010 року. Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Такий контроль здійснюють уповноважені органи Уктрансбезпеки шляхом проведення перевірок, зокрема, рейдових. У зв`язку з цим, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти уповноваженим особам документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. До документів для здійснення внутрішніх перевезень обов`язковими є картка водія у випадку обладнання транспортного засобу тахографом або індивідуальна контрольна книжка водія, завдяки якій здійснюється державний контроль за додержанням водієм режиму праці та відпочинку у випадку відсутності тахографа. Уповноважені особи мають право перевіряти наявність вказаних документу під час здійснення як міжнародних, так і внутрішніх перевезеннях. Зазначаю, що порядок облаштування транспортного засобу тахографом передбачено законодавством лише для осіб, які надають послуги з перевезення вантажів та пасажирів. Згідно з витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.08.2023р. (надано до позовної заяви) видами економічної діяльності TOB «КАЛОРІС» є: - 32.99 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у (основний); - 20.59 Виробництво вогнетривких виробів; - 23.20 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у; - 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; - 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у. В межах своєї діяльності TOB «КАЛОРІС» виробляє суміш металургійну, яку реалізує покупцям. Умови договорів щодо реалізації продукції TOB «КАЛОРІС» можуть передбачати обов`язок товариства, як продавця (постачальника) доставити продукцію до покупця (одержувача). З метою виконання такого обов`язку TOB «КАЛОРІС» уклало з ФОП ОСОБА_2 . Договір оренди автомобіля №3101/22 від 31.01.2022р., об`єктом оренди якого є вантажний сідловий тягач марки VOLVO FN 440, державний номер НОМЕР_1 , рік випуску 2008, технічний паспорт серії НОМЕР_4 від 27.01.2022р. та напівпричіп марки KOEGAL SNCO 24, державний номер НОМЕР_5 , рік випуску 2007, технічний паспорт серії НОМЕР_6 від 27.01.2022р. Але, використовуючи вказаний вище автомобіль, TOB «КАЛОРІС» не надає іншим особам послуги з перевезення вантажів, відповідний вид економічної діяльності відсутній. Товариство перевозить власну продукцію. Так, 20.09.2023 року в день проведення рейдової перевірки співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, TOB «КАЛОРІС» здійснювало перевезення власної продукції на склад ПАТ «АрсілорМіттал Кривий Ріг» за договором №1057 від 23.12.2022р. та специфікаціїї №10 від 20.09.2023р. Згідно специфікацїї №10 від 20.09.2023р. «Умови поставки» - Поставка продукції Продавцем здійснюється автомобільним транспортом на умовах СPT - м.Кривий Ріг (склад Покупця), згідно Інкотермс 2010. Транспортні витрати сплачує Продавець. Датою поставки та переходу ризиків є дата прийняття товару на склад Покупця. Перевезення TOB «КАЛОРІС» власної продукції оформлено рахунком №355 від 20.09.2023 року та товарно-транспортною накладною №ТТН 148 від 20.09.2023 року. Пунктом 1.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року №385, встановлено, що ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі). Законодавством не передбачено іншого порядку повірки та адаптації тахографів, крім того, що визначений Інструкцією №385. Таким чином, законодавець, хоч і передбачив наявність обов`язку обладнання транспортного засобу тахографом або наявність індивідуальної контрольної книжки водія для автомобільних перевізників, проте не визначив процедури дотримання цього обов`язку для категорії осіб, які не надають послуги з перевезення вантажів, а перевозять вантаж для власних потреб власними засобами, без залучення безпосередніх перевізників. Отже, є неприйнятними посилання відповідача у акті, що Інструкція №385 визначає обов`язкову наявність тахографів при здійсненні перевезення вантажів, оскільки приписи зазначеної Інструкції на позивача не поширюється. … Таким чином, позивач вважає, що відповідачем протиправно прийнято постанову від 16 жовтня 2023 року №ПШ009898 про застосування до позивача штрафу у розмірі 17000 грн, що обумовлює її скасування. Також звертаю увагу суду на те, що представником відповідача Гончаровою Ладою, у додатках до позовної заяви зазначено, що копія довіреності на представника направлена лише на адресу суду, на адресу відповідача вона не направлялась. Відповідно до ч.3 ст.162 КАС України, копія відзиву та доданих до нього документів повинна бути надіслана (надана) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду. Таким чином, відповідачем не дотримано вказаного у ст.162 КАС України обов`язку, оскільки на адресу позивача не були надіслані всі документи додані до відзиву. Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.163 КАС України, прошу суд прийняти відповідь на відзив та врахувати аргументи, зазначені вище, під час прийняття рішення у справі. …».

Відповідачем подано до суду заперечення, в яких зазначено: «…Відповідачем подано до суду заперечення, в яких зазначено: «… Стосовно викладених у відповіді на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» пояснень, міркувань та аргументів пояснюю наступне. 1.Представник Позивача зазначає, що під час проведення рейдової перевірки 20.09.2023 у водія був в наявності протокол перевірки та адаптації тахографу до транспортного засобу ідентифікаційний номер №UA194-0001345Е від 02.02.2022 на вказаний у Акті №004535 під 20.09.2023 автомобіль. В противагу зазначеного, повідомляємо, що водія було ознайомлено з Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20.09.2023 №004535 в якому чітко визначено правопорушення, а саме відсутність у водія, під час здійснення вантажного перевезення, протоколу перевірки та адаптації тахографу, натомість водій ознайомившись і вищезазначеним Актом у поясненнях до нього не повідомив, шо у нього наявний протоколу перевірки та адаптації тахографу, тобто на момент проведення перевірки водій підтвердив відсутність н нього запитуваних даних. Представник Позивача не надав жодних підтверджень своїх тверджень. 2.Щодо запрошення Позивача на розгляд справи, повідомляємо, що його було завчасно повідомлено про дату і місце розгляду справи Згідно з п.26 постанови Кабінету Міністрів України №1567 відповідачем було направлено запрошення №76836/26/24-23 від 06.10.2023, на 16.10.2023, на розгляд справи про порушення транспортного законодавства, яке зафіксоване актом перевірки віл 20.09.2023 №004535. Факт направлення запрошення підтверджуються реєстром на відправлення рекомендованих листів зі штампом Укрпошти від 06.10.2023, фіскальним чеком від 06.10.2023. Також додаємо роздруківку тренінгу (№0600051164714), згідно якої 06.10.2023 було відправлено запрошення. 3.Щодо видів економічної діяльності ТОВ «КАЛОРІС», зазначаємо, що визначення особи перевізника не залежить від обраного та зареєстрованого ним КВЕД. Тобто дія закону поширюється на фізичних чи юридичних осіб - автомобільних перевізників, які в процесі здійснення підприємницької діяльності перевозять вантаж. При цьому аргументи позивача, які зводяться до того, шо він не надає послуг з перевезення (бо здійснює перевезення власної продукції), а тому під час здійснення внутрішніх перевезень у нього відсутній обов`язок використовувати тахограф чи індивідуальну книжку водія, є неналежними. Закон зобов`язує мати тахограф чи індивідуальну книжку водія у разі перевезення вантажу, а не надання послуг перевезення вантажів. Відповідно до товарно-транспортної накладної №148 від 20.09.2023 автомобільним перевізником зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (ЄДРПОУ 39517230), що спростовує твердження позивача, що він не є автомобільним перевізником. Вказана обставина повністю спростовує твердження представника Позивача про те, що на момент проведення перевірки ТОВ «КАЛОРІС» не було автомобільним перевізником. 4.Щодо не направлення представником Відповідача Гончаровою Ладою копії довіреності на адресу Позивача, зазначаємо, що довіреність була прикріплена до відзиву, який було направлено до суду. Відповідно до ч.4 ст.162 КАС України до відзиву додаються: 1) докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем; 2) документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи. Щодо направлення довіреності представником Відповідача Позивачу, то законодавчо такого обов`язку за Відповідачем не закріплено. Також повідомляємо, що у Державної служби України з безпеки на транспорті зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС в якому можливо ознайомитись з усіма додатками долученими до відзиву на позовну заяву. Враховуючи вищезазначене, просимо суд прийняти до уваги викладені у заперечені факт и, які спростовують твердження позивача. …».

Ухвалою судді від 06.11.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Державною службою України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009898 від 16.10.2023 до ТОВ «КАЛОРІС» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. 00 коп.

У вказаній Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009898 від 16.10.2023 зазначено: «… ТОВАРИСТВО З ОМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «КАЛОРІС» 20.09.23р., 83 км + 500 м а/д Н-11, Акт №АР004535 допущено порушення вимог ст.34, ст.48 ЗУ «Про авто. транс.», п.6.1 наказу МТЗУ 340 від 07.06.2010, п.3.3 розділу ІІІ наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010, а саме: під час перевезення вантажів, перевізник не забезпечив водія протоколом перевірки та адаптації тахографа до т/з відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» …».

В Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20.09.2023 за №004535 зазначено: «… Під час перевірки виявлено порушення Ст.34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення вантажів, а саме: відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа, чим порушив вимоги п.3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010р., у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» ч.1 абз.3 Перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Пояснення водія про причини порушень Копію отримав. Водій транспортного засобу (підпис) І.Г. Воронов …».

Судом досліджено копії: Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно ТОВ «КАЛОРІС»; Специфікації №10 від 20.09.2023; Статуту ТОВ «КАЛОРІС»; Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 06.10.2023 за №76836/26/24-23; Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; Договору оренди автомобіля від 31.01.2022 за №3101/22; Рахунку-фактури №355 від 20.09.2023; Товарно-транспортної накладної №ТТН-148 від 20.09.2023; Листа Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті від 18.10.2023 за №80299/26/24-23; Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 02.02.2022 за №UA194-0001345Е; Договір №1057 від 23.12.2022 з Додатками №1, №2, №3; Посвідчення водія; Списку відправлень від 06.10.2023 з Службовим чеком від 06.10.2023; інші документи, наявні у матеріалах даної адміністративної справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.

Як зазначено у ст.1 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільний перевізник це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

У ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» зазначено: «Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження. Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України. У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків».

За ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимогстатті 21цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів. Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Відповідно до абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначенихстаттями 39і48цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За п.1.3 Розділу І "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті", затвердженої 24.06.2010 Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за №946/18241 (надалі - "Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті"), ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Згідно з п.1.4 Розділу І "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті" у цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні, зокрема: перевізники - суб`єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільним транспортом.

У п.3.3 Розділу ІІІ "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті" зазначено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Як зазначено у п.3.5 Розділу ІІІ "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті", перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які уповноважені на проведення повірки тахографів відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (п.2.5 Розділу II "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті").

Згідно з п.1.3 "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів", затвердженого 07.06.2010 наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за №811/18106 (надалі - "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів"), вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Відповідно до п.1.5 "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів" у цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні: автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи/та вантажів транспортними засобами (далі - Перевізник); тахограф - обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв.

Автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення (п.6.1 "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів").

За п.26 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)», затвердженого 08.11.2006 постановою Кабінету Міністрів України №1567 (надалі «Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)»), справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

Згідно з п.27 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)» у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно здодатком 5.

У ч.8 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено, що органи державного нагляду (контролю) та суб`єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу.

Судом вивчено й інші норми права, які стосуються досліджуваного публічно-правового спору.

Як позивач, так і відповідач не надали до суду доказів фіксування засобами аудіо- та відеотехніки проведення суб`єктом владних повноважень 20.09.2023 перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом щодо транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_7 та АО0059ХF.

У Товарно-транспортній накладній №ТТН-148 від 20.09.2023 автомобільним перевізником зазначено ТОВ «КАЛОРІС».

За матеріалами справи Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 06.10.2023 за №76836/26/24-23 (розгляд справи мав відбутися 16.10.2023 з 10 год. 00 хв. до 12 год. 00 хв.) було надіслано відповідачем на адресу позивача 06.10.2023 рекомендованим листом із повідомленням відповідно до п.26 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)».

На думку суду, Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 06.10.2023 за №76836/26/24-23 було надіслано відповідачем на адресу позивача своєчасно та з незалежних причин від відповідача не було отримано позивачем до 16.10.2023.

Водночас, відповідачем не доведено умисне не отримання позивачем вказаного Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 06.10.2023 за №76836/26/24-23 до 16.10.2023.

Судом прийнято до уваги наявність у позивача Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 02.02.2022 за №UA194-0001345Е на транспортний засіб з реєстраційним номером НОМЕР_7 .

Матеріали справи не містять інформації про причини ненадання водієм ОСОБА_1 20.09.2023 вказаного Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 02.02.2022 за №UA194-0001345Е під час проведення Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Суд вважає, що не своєчасне отримання позивачем Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 06.10.2023 за №76836/26/24-23 вплинуло на можливість реалізації позивачем права присутності його уповноваженої особи при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та надання Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 02.02.2022 за №UA194-0001345Е, надання пояснень.

Відповідачем не висунуто зауважень щодо оформлення Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 02.02.2022 за №UA194-0001345Е.

«Наказ МТЗУ 340 від 07.06.2010» не містить «п.6.1», а «наказ МТЗУ №385 від 24.06.2010» не містить «п.3.3 розділу ІІІ».

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009898 від 16.10.2023 відповідачем прийнято не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже вона є не правомірною та підлягає скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовна заява позивача підлягає задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача мають бути стягнуті понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2147 грн. 20 коп. (позовну заяву подано до суду в електронній формі).

При цьому, надмірно сплачений позивачем судовий збір у сумі 536 грн. 80 коп. має бути йому повернутий з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (вул.Чумаченка, буд.45, кв.93, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69104; код ЄДРПОУ 39517230) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Олега Олександровича Мустафаєва від 16.10.2023 за №ПШ009898 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн. за порушення вимог ст.ст.34, 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», п.6.1 наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010, п.3.3 розділу ІІІ наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (вул.Чумаченка, буд.45, кв.93, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69104; код ЄДРПОУ 39517230) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (пр.Перемоги, буд.14, м.Київ, 03135; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2147 грн. 20 коп.

Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «КАЛОРІС» (вул.Чумаченка, буд.45, кв.93, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69104; код ЄДРПОУ 39517230) з Державного бюджету України сплачений 27.10.2023 Платіжною інструкцією в національній валюті від 27.10.2023 за №12122 судовий збір у частині у сумі 536 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення виготовлено у повному обсязі 19.12.2023.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115754078
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —280/9096/23

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні