Справа № 420/27409/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючої судді Бойко О.Я.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом керівника Подільської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального закладу «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради», третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог Одеська обласна рада про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) у стан, придатний до використання та цільовим призначенням (готовності до укриття населення), вирішив адміністративний позов задовольнити.
І. Суть спору:
Позивач, керівник Подільської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації, звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до відповідача Комунального закладу «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради», третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог Одеська обласна рада, в якій просив суд:
(1). Визнати протиправного бездіяльність КЗ «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради», яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту;
(2). Зобов`язати КЗ «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради» (код ЄДРПОУ: 20989125), вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) № 58601, що розташоване за адресою: Одеська область, Подільський район, с. Чорна, вул. Зелена, 83, у стан, придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).
ІІ. Аргументи сторін
(а) Позиція Позивача
В обґрунтування позовних вимог вказав, що вважає, що як засвідчили акти перевірок, сховища № 58601 станом на 07.06.2022, на 12.07.2022 та на 09.08.2023 оцінюється як обмежено готове для захисту населення від звичайних засобів ураження. Вказане є порушенням приписів Наказу Міністерства Внутрішніх Справ від 09.07.2018 року № 579, зареєстрованого Міністерством юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту». КЗ «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради» протягом більш ніж 1 рік 6 місяців не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисної споруди цивільного захисту № 58601 для використання за призначенням.
(б) Позиція Відповідача
01.11.2023 р. до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він зазначає, що будо усунено ряд виявлених порушень щодо утримання укриття. Станом на 02.06.2023 року за № 93 адміністрацією закладу надавалась інформація в Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації щодо виділення коштів на відновлення та проведення ремонтних робіт захисної споруди. Відповідно до Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (наказ МВС України від 09.07.2018 року № 579 розділ IV Утримання та експлуатація ПРУ виконано власними силами працівниками закладу. Станом на 31.10.2023 подано запит до ДСНС про повторну перевірку ПРУ закладу
ІІІ Процедура та рух справи
16.10.2023 р. ухвалою Одеський окружний адміністративний суд, прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІV. Обставини справи, встановлені судом та докази на їх підтвердження
На території села Чорного, Подільського району, Одеської області обліковується захисна споруда цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 58601, що знаходиться за адресою: Одеська область, Подільський район, с. Чорна, вул. Зелена, 83.
Згідно з технічною характеристикою та паспорта протирадіаційного укриття № 58601 його загальна площа складає 649,8 кв.м., місткістю на 200 осіб, час проведення у готовність - 12 годин.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 07.11.2008 проведена реєстрація права власності на захисну споруду цивільного захисту № 58601, яка є складовою частиною об`єкта нерухомого майна; Чорнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для дітей з вадами розумового розвитку, які розташовані за адресою: Одеська область, Подільський район, с. Чорна, вул. Зелена, 83. Вказаний об`єкт нерухомого майна перебуває у власності Територіальної громади в особі Одеської обласної ради.
Відповідно до листа Окнянської селищної ради Подільського району Одеської області від 28.03.2023 вказана захисна споруда перебуває на балансі КЗ «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради».
07.06.2022 комісія у складі провідного інспектора ВЗНС Подільского РУ ГУ ДСНС України в Одеській області головного спеціаліста відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства, надзвичайних ситуацій, цивільного захисту та благоустрою Окнянської селищної ради, в присутності директора КЗ «Чорнянська спецальна школа Одеської обласної ради» провела оцінку стану готовності, експлуатації та використання протирадіаційного укриття № 58601.
За результатами проведеної перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту населення станом на 07.06.2022 захисна споруда № 58601 оцінена як обмежено готові до використання за призначенням.
09.08.2023 комісія у складі провідного інспектора ВЗНС Подільского РУ ГУ ДСНС України в Одеській області головного спеціаліста відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства, надзвичайних ситуацій, цивільного захисту та благоустрою Окнянської селищної ради, в присутності директора КЗ «Чорнянська спецальна школа Одеської обласної ради» провела оцінку стану готовності, експлуатації та використання протирадіаційного укриття № 58601.
Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2023 захисна споруда № 58601 оцінюються, як обмежено готові до прийняття осіб, що укриваються, та встановлені наступні недоліки: - відсутня система вентиляції: повітропроводи, електроручні вентилятори; - відсутня безнапірні та напірні баки для питної води; - останні дослідження якості питної води у баках відсутні; - відсутні труби каналізації, насоси відкачування, запірна арматура, вигрібні ями, пудр-клозети, виносні баки; - в системі опалення відсутня запірна арматура та трубопровід; - відсутнє заземлення електрообладнання; - протипожежний стан: відсутні автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, відсутня укомплектованість пожежних кранів, відсутні труби систем пожежогасіння; - відсутні прилади вимірювання температури, вологості приміщення; - відсутні схеми зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення, - відсутні вимоги з експлуатації фільтровентиляційного та іншого інженерного обладнання; - відсутні правила користування вимірювальними приладами; - відсутній порядок провітрювання захисної споруди; - відсутній щорічний акт огляду ємностей для питної води з результатами лабораторних досліджень; - відсутні експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення із зазначенням пристроїв для відключення; - відсутній функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди; відсутній порядок дій особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.
За результатами проведеної перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту населення станом на 15.08.2023 сховище № 58601 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням.
Комісія своїм спеціальним висновком рекомендувала здійснити заходи згідно вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року № 579.
Позивач надіслав запити на адресу Окнянської селишної ради 29.06.2023 № 61-5589ВИХ-23 та 18.08.2023 № 61-7242ВИХ-23 стосовно вжитих балансоутримувачем заходів, спрямованих на приведення захисних споруд цивільного захисту у стан придатний до укриття населення.
Крім того, позивач надіслав запити до ГУ ДСНС України в Одеській області про те, чи звертався балансоутримувач захисних споруд цивільного захисту із повідомленням про факти порушень законодавства відповідачем з метою вжиття вичерпних заходів в межах наданих повноважень.
Згідно з відповіддю ГУ ДСНС України в Одеській області від 26.09.2023 № 60 01.3-6883/6009/1 оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту та оперативний огляд об`єкта не являється заходами державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту; за відсутності можливості проведення заходів державного нагляду (контролю), Головне управління не може звернутися до адміністративного суду із позовною заявою про зобов`язання вчинити певні дії.
IV. Джерела права та висновки суду
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до часткового задоволення.
Свій висновок суд вмотивовує наступним чином.
Згідно з ч. 1 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України серед іншого до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту належить забезпечення цивільного захисту на відповідній території; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України: утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Згідно з п. 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138), балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Пункт 9 Порядку № 138 визначає, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Відповідно до п.12 Порядку № 138: здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Також в п. 11 Порядку № 138 містить посилання, що вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
В свою чергу відповідно до ст. 2 розділу VI Наказу МВС Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту від 09.07.2018 №579 (далі - Наказ №579) для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Крім того, відповідно до ч.5 статті 2 розділу VI Наказу № 579: залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Згідно з ч. 7 статті 2 розділу VI Наказу № 579: про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.
Відповідно до ч.ч. 8, 9 статті 2 розділу VI Наказу № 579: Під час оцінки стану готовності перевіряються:
загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом);
двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність);
температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди;
наявність і стан засобів пожежогасіння;
герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Отже з сукупного аналізу, процитованих вище, норм права, суд робить висновки, що на балансоутримувачі захисних споруд лежать наступні обов`язки:
-утримувати захисні споруди у стані готовності до використання;
-забезпечувати та підтримувати захисні споруди у належному стані;
-здійснювати щорічну оцінку стану готовності до використання захисних споруд із залученням за своїм зверненням фахівців цивільного захисту, органи ДСНС;
-інформувати, зазначені вище, органи про результати щорічної оцінки стану готовності, вжиті заходи.
Щодо дотримання відповідачем вимог утримання та експлуатації захисних споруд, суд з огляду на матеріали справи, зазначає, що за результатами проведеної у 2023 році перевірки комісія рекомендувала: здійснити заходи згідно вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року № 579.
Стверджуючи про виконання вказаних рекомендацій та усунення порушень, відповідач надав до суду лише на підтвердження фотокопії укриття, зазначивши, що у відзиві, що будо усунено ряд виявлених порушень щодо утримання укриття, а саме: - встановлено додаткову природню притопну вентиляцію; - проведено водопровід та централізоване водопостачання від башти Рожновського (при наявності системи водопостачання безнапірні та напірні баки для питної води, лабораторні дослідження якості води у баках, щорічний акт огляду ємностей для питної води з лабораторними дослідженнями не проводяться). Згідно додатку 11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (п.4 гл.2 розділу VI); - прокладено каналізаційні труби. Облаштовано санвузли (3 штуки), рукомийники 2 шт з проточною водою, (пудр-клозети, виносні баки - без потреби); - обладнано двома порошковими вогнегасниками (автоматична система пожежогасіння та сигналізації згідно технічної характеристики ПРУ не передбачено); - встановили прилад для вимірювання вологи та атмосферного тиску в укритті, а також термометр для вимірювання температурного режиму; - проведено швидкісний інтернет; облаштовано медичний блок, класну кімнату, кімнату відпочинку, їдальню із запасом продуктів та необхідним інвентарем; - схеми зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення в технічній характеристиці ПРУ не передбачено; - згідно наказу МВС України №579 від 09.07.2018 року у ПРУ, у якому проводять обслуговування, менше ніж 50 осіб ( у технічній характеристиці ПРУ закладу 4 особи) не створюється формування з обслуговування захисної споруди; - в укритті встановлено опалення («буржуйка»).
Більше жодних доказів на усуненні недоліків протирадіаційного укриття представник відповідача не надав.
При цьому суд зазначає, що не вважає достатніми доказами, наданими представником відповідача, оскільки, відсутні, зокрема договори про виконання робіт та акти виконаних робіт.
Враховуючи не доведення відповідачем факту усунень частини недоліків, а також враховуючи необхідність усунути ним решту, зазначених в актах оцінки стану готовності від 09.08.2023 року, недоліків, суд робить висновок про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України: У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
VI. Розподіл судових витрат
Відповідно до положень ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 77, 161,245, 255, 293, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради», яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту;
3. Зобов`язати Комунальний заклад «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради» (вул. Зелена, 83. с. Чорна, Окнянський р-н, Одеська обл., 67911, ЄДРПОУ: 20989125), вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) № 58601, що розташоване за адресою: Одеська область, Подільський район, с. Чорна, вул. Зелена, 83, у стан, придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Якщо розглянуто справу в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Оксана БОЙКО
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115755982 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бойко О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні