Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
18 грудня 2023 року № 520/11537/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РПОКПП НОМЕР_1 ) до Безлюдівської селищної ради в особі Голови Кузьмінова Миколи Миколайовича (вул. Зміївська, буд. 48, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489, код ЄДРПОУ 04396555), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Служба у справах дітей Безлюдівської селищної ради (вул. Зміївська, буд. 48, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489, код ЄДРПОУ 43933030) про поновлення на посаді,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати протиправним і скасувати розпорядження Безлюдівського селищного голови Кузьмінова Миколи Миколайовича № 92-к від 24 квітня 2023 року «Про звільнення ОСОБА_1 »;
-поновити ОСОБА_1 на посаді головного спеціаліста служби у справах дітей Безлюдівської селищної ради з 24 квітня 2023 року;
-стягнути з Безлюдівської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу починаючи з 23 лютого 2023 року (дня відсторонення від виконання службових обов`язків) у розмірі 965 грн. 32 коп. за кожний день;
-допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді головного спеціаліста служби у справах дітей Безлюдівської селищної ради і стягнення заробітної плати, але не більше чим за один місяць.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що при прийнятті рішення про звільнення його з посади, відповідач діяв усупереч чинному законодавству.
Ухвалою від 23.05.23 відкрито спрощене провадження у справі. Запропоновано відповідачу надати відзив.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідач відзив надав 12.06.23, проти задоволення позовних вимог повністю заперечує.
Суддя Кухар М.Д. з 31.07.2023 по 13.08.2023, з 21.09.2023 по 22.09.2023 та з 23.10.2023 по 31.10.2023 перебувала у щорічній відпустці.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 обіймав посаду головного спеціаліста служби у справах дітей Безлюдівської сільської ради з 13.04.2021 до 24.04.2023 року.
Позивач склав присягу та повноцінно виконував свої посадові обов`язки.
Головним бухгалтером Безлюдівської сільської ради в ході виконання своїх трудових обов`язків виявлено, що позивач працевлаштований паралельно у Українському національному дослідницькому інституті олії та жирів Національної академії аграрних наук (ЄДРПОУ 00334882).
Для з`ясування всіх обставин, сільським головою було ініційовано службове розслідування за результатами якого, до позивача застосовано дисциплінарне стягнення звільнення.
Не погоджуючись з таким рішенням органу місцевого самоврядування позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно зі статтею 2. ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування», посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 11 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування», Громадяни України, які вперше приймаються на службу в органи місцевого самоврядування (за винятком посад, зазначених в абзаці другому частини першої статті 10 цього Закону), у день прийняття відповідного рішення складають Присягу такого змісту:
"Усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно служити громаді та народові України, неухильно дотримуватися Конституції України та законів України, сприяти втіленню їх у життя, охороняти права, свободи і законні інтереси громадян, сумлінно виконувати свої посадові обов`язки".
Згідно зі статтею 20 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» , крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України, а також у разі: виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону).
Відповідно до статті 12 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування», на посадових осіб місцевого самоврядування поширюються вимоги та обмеження, встановлені Законом України "Про запобігання корупції".
Згідно з підпунктом «в» , пункту 1, частини 1 статті 3 ЗУ «Про запобігання корупції», суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є: особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 25. ЗУ «Про запобігання корупції», особам, зазначеним у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, забороняється: займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
Позивач не спростовує факту, а навіть навпаки підтверджує у тексті позовної заяви, працевлаштування та роботи у УНДІ олії та жирів Національної академії аграрних наук (ЄДРПОУ 00334882).
Як зазначено у ЗУ «Про наукову та науково-технічну діяльність», наукова діяльність - інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження.
Як вбачається з матеріалів справи, зокрема зі заяви про скоєння адміністративного правопорушення 03-22/447 від 06.03.2023 завіреного Безлюдівським селищним головою, а також трудової книжки позивача НОМЕР_2 записи 17 20, ОСОБА_1 працює за основним місцем роботи з 10.06.2011 до 24.02.2023 саме в УНДІ олії та жирів Національної академії аграрних наук (ЄДРПОУ 00334882).
Окрім того, матеріали справи містять письмове підтвердження від УНДІ олії та жирів Національної академії аграрних наук (ЄДРПОУ 00334882) (відповідь на запит №1-39 від 13.03.23) про існування трудових відносин з позивачем.
Трудова діяльність згідно займаній посаді не пов`язана з науковою діяльністю, а відтак підпадає під обмеження ЗУ «Про запобігання корупції».
Також, судом встановлено, що до Безлюдівської сільської ради позивач при працевлаштуванні надав іншу трудову книжку НОМЕР_3 .
Зазначені відомості також містяться в матеріалах службового розслідування призначеного на підставі розпорядження Безлюдівського сільського голови від 23.02.2023 №41-к.
Розпорядження доводилось до відома позивачеві, разом з тим останній відмовився від надання письмових пояснень складено відповідний акт від 23.02.23.
За результатами службового розслідування складено акт від 24.04.23.
Від ознайомлення позивач відмовився складено також акт відмови.
Розпорядженням голови Безлюдіської сільської ради позивача звільнено з посади головного спеціаліста служби у справах дітей.
Частиною першою статті 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" передбачено, що крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Частиною першою статті 11 Закону № 2493-III передбачено, що громадяни України, які вперше приймаються на службу в органи місцевого самоврядування, у день прийняття відповідного рішення складають Присягу такого змісту: «Усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно служити громаді та народові України, неухильно дотримуватися Конституції України та законів України, сприяти втіленню їх у життя, охороняти права, свободи і законні інтереси громадян, сумлінно виконувати свої посадові обов`язки».
Відповідно до статті 20 Закону № 2493-III, крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі, зокрема, порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону.
Частиною першою статті 149 КЗпП України передбачено, що до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 затверджено Порядок проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Порядок № 950 у редакції, чинній на момент виникнення спірних у цій справі правовідносин).
Пунктами 7, 8, 9, 10 вказаного Порядку передбачено, що особа, стосовно якої проводиться службове розслідування, має право: 1) отримувати інформацію про підстави проведення такого розслідування; 2) надавати усні або письмові пояснення, робити заяви, подавати документи, необхідні для проведення службового розслідування; 3) звертатися з клопотанням про опитування інших осіб, яким відомі обставини, що досліджуються під час проведення службового розслідування, а також про залучення до матеріалів розслідування додаткових документів, інших матеріальних носіїв інформації стосовно предмета службового розслідування; 4) подавати у письмовій формі зауваження щодо проведення службового розслідування, дій або бездіяльності осіб, які його проводять; 5) звертатися до керівника органу у письмовій формі з обґрунтованим клопотанням про виведення із складу комісії з проведення службового розслідування осіб, в яких наявний реальний чи потенційний конфлікт інтересів. Про прийняте за результатами розгляду клопотання рішення письмово повідомляється особа, стосовно якої проводиться службове розслідування.
За результатами службового розслідування члени комісії складають акт.
У разі прийняття рішення щодо притягнення особи, стосовно якої проведено службове розслідування, до відповідальності комісія пропонує вид дисциплінарного стягнення, передбаченого законодавством.
Під час визначення виду дисциплінарного стягнення члени комісії повинні враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу особи, стосовно якої проведено службове розслідування.
Акт службового розслідування на вимогу особи, стосовно якої проведено службове розслідування, повинен розглядатися в її присутності.
Під час ознайомлення з актом службового розслідування особа, стосовно якої проведено службове розслідування, може висловити свої зауваження, які додаються до акта.
За результатами розгляду акта службового розслідування керівник органу приймає у десятиденний строк з дати його надходження відповідне рішення, з яким ознайомлюється особа, стосовно якої проводилося службове розслідування.
За результатами службового розслідування особа, стосовно якої проведено службове розслідування, може бути притягнута до відповідальності згідно із законодавством.
Порушення Присяги посадовою особою органу місцевого самоврядування є самостійною правовою підставою для її звільнення із займаної посади.
При цьому, порушенням Присяги посадовою особою органу місцевого самоврядування є скоєння такою особою проступку (вчинку) проти інтересів служби, який суперечить покладеним на неї обов`язкам, підриває довіру до неї як до носія влади, що призводить до приниження авторитету органу місцевого самоврядування та унеможливлює подальше виконання такою особою своїх обов`язків.
Звільнення особи за порушення Присяги є найсуворішою санкцією відповідальності, яка підлягає застосуванню за конкретні надзвичайно тяжкі проступки, як за фактом їх вчинення, так і за наслідками, до яких вони призводять, та не може бути обґрунтовано лише загальними фразами.
Разом з тим, передумовою звільнення посадової особи органу місцевого самоврядування за порушення Присяги мають бути порушення, встановлені внаслідок ретельного службового розслідування.
Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 29.01.2020 у справі № 452/1661/16-а, а також від 02.06.2020 у справі 766/6695/16-а.
Оскільки, антикорупційне законодавство має чіткі обмеження щодо сумісництва видів трудової діяльності зі службою в органах місцевого самоврядування, а позивач свідомо порушив дану вимогу, в силу наявності у нього юридичної освіти, а також свідомо надавши до Безлюдівської сільської ради іншу трудову книжку, з метою приховати факт працевлаштування на іншій роботі, тому суд погоджується з висновками відповідача, щодо застосування стягнення у вигляді саме звільнення.
Суд зазначає, що матеріали службового розслідування, зібрані стосовно позивача містить в собі опис та підтвердження обставин скоєного позивачем дисциплінарного проступку, котрий охоплював сукупність реально існуючих фізичних вчинків, які суперечать інтересам служби, вчинені ним самостійно та за відсутності будь-якого впливу.
Формальні неточності при оформлені матеріалів службового розслідування та складенні розпорядження про звільнення, не спростовують об`єктивного факту порушення позивачем присяги та вимог щодо несумісності передбачених ЗУ «Про запобігання корупції».
За таких обставин, суд не вбачає підстав для поновлення позивача на посаді.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до приписів ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РПОКПП НОМЕР_1 ) до Безлюдівської селищної ради в особі Голови Кузьмінова Миколи Миколайовича (вул. Зміївська, буд. 48, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489, код ЄДРПОУ 04396555), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Служба у справах дітей Безлюдівської селищної ради (вул. Зміївська, буд. 48, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489, код ЄДРПОУ 43933030) про поновлення на посаді, - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення .
Повний текст рішення складено 18 грудня 2023 рок
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115756909 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні