П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/2402/23-а
Головуючий у 1-й інстанції: Лелюк Олександр Петрович
Суддя-доповідач: Залімський І. Г.
13 грудня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М.
секретар судового засідання: Кушнір В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чернівецької обласної військової адміністрації та Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - голова ліквідаційної комісії Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації Левченко Олександр про визнання протиправним і скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Чернівецької обласної військової адміністрації та Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації, у якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) № 8-ос від 16 березня 2023 року про звільнення ОСОБА_1 з посади заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з 20 березня 2023 року з підстави визначеної п.1-1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу (ліквідація управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації);
- поновити з 20 березня 2023 року ОСОБА_1 на посаді заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації);
- стягнути з Чернівецької обласної військової адміністрації на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 20 березня 2023 року по час поновлення на посаді.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.09.2023 скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що звільнення позивача на підставі п.1-1 ч.1 ст.87 Закону України «Про державну службу» можливе виключно за умови ліквідації Чернівецької обласної державної адміністрації, а не її структурного підрозділу.
Позивач зауважує, що на підставі розпорядження від 01 лютого 2023 року № 63-р утворено новий структурний підрозділ Чернівецької ОДА (ОВА) юридичну особу публічного права - Департамент систем життєзабезпечення. При цьому, суд першої інстанції проігнорував той факт, що повноваження та функції новоствореного департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької ОДА є аналогічними тим, які мало ліквідоване Управління ЖКГ ОДА і передбачені були положенням про Управління ЖКГ Чернівецької ОДА. Тобто, у даному випадку мала місце реорганізація, а не ліквідація Управління ЖКГ Чернівецької ОДА.
Також позивач вказав, що положення ст. 87 Закону України «Про державну службу» передбачають обов`язок суб`єкта призначення або керівника державної служби запропонувати державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. При цьому враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю.
Оскільки позивач на момент вручення попередження і звільнення перебував на посаді державної служби категорії «Б» підкатегорії «Б2» - заступника керівника окремого структурного підрозділу, то рівнозначною посадою вважається інша посада категорії «Б» і підкатегорії «Б2» у цьому державному органі. Однак, позивачу була надана пропозиція щодо зайняття посади заступника начальника управління - начальника відділу житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької ОВА яка не відповідала підкатегорії «Б2» категорії «Б», а є нижчою і відноситься до підкатегорії «Б3» категорії «Б», так як управління у складі департаменту не є окремим структурним підрозділом державного органу. При цьому, станом на 01 березня 2023 року вакантними були зокрема у Департаменті систем життєзабезпечення Чернівецької ОДА посади категорії «Б» підкатегорії «Б2»: заступника директора Департаменту - начальника управління житлово-комунального господарства, начальника управління фінансових ресурсів, однак відповідач не запропонував ОСОБА_1 жодну рівнозначну посаду в державному органі і його структурних підрозділах підкатегорії «Б2», незважаючи на те, що такі посади існували.
Не враховано і переважне право позивача бути призначеним на рівнозначну посаду, враховуючи його стаж роботи в Чернівецькій ОДА (ОВА), наявність дипломів за декількома спеціальностями, його кваліфікацію та досвід роботи в управління житлово-комунального господарства та те, що у 2014 році працював на посаді заступника управління-начальника відділу енергетики та енергозбереження управління інфраструктури Чернівецької ОДА, повноваження якого перейшли до новоствореного Департаменту життєзабезпечення ОДА.
Чернівецька обласна військова адміністрація подала відзив на апеляційну скарги та додаткові пояснення в якому вказано на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги.
Вказано, що Чернівецька обласна військова адміністрація (Чернівецька обласна державна адміністрація) не є роботодавцем позивача, який працював на посаді заступника начальника управління-начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації). Персональне попередження про наступне звільнення, наказ про звільнення позивача із займаної посади, проведення розрахунку, виплата грошових компенсацій, вихідна допомога, видача трудової книжки були здійсненні Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА). У позовній заяві і в судовому засіданні позивач та його представник чітко зазначили про те, що роботодавцем для нього є саме Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА).
При цьому, Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс в органах Казначейства, печатку, ідентифікаційний код тощо.
Згідно Розпорядження № 38-р діяльність Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) припинено шляхом ліквідації, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідні записи.
Суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що у даному випадку, відбулася саме ліквідація державного органу юридичної особи публічного права - Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА), що буквально слідує зі змісту Розпорядження № 38-р та Наказу № 7-ОД, а також внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записів про припинення указаної юридичної особи.
Розпорядження № 38-р, яким припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи публічного права Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА), є чинним, доказів його оскарження позивачем та скасування не надано.
Доводи позивача про те, що в результаті реорганізації Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) утворено Департамент систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації, який і є правонаступником Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) спростовуються матеріалами справи.
Крім того, з моменту створення та державної реєстрації Департамент систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) здійснює функції щодо забезпечення реалізації державної політики в сферах, які значно ширші ніж функції, які виконувало Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА).
Також відповідач зазначає, що Закон № 889-VIII не покладає на суб`єкта призначення при проведенні процедури звільнення державного службовця у зв`язку із ліквідацією державного органу (пункт 1-1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII) обов`язку одночасно з попередженням про звільнення запропонувати державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. У даній ситуації суб`єкт призначення Управління ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) було припинено шляхом ліквідації, а не реорганізації, відтак Управлінням ЖКГ Чернівецької ОДА (ОВА) не могло запропонувати позивачу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей.
08 березня 2023 року директором новоствореного Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної військової адміністрації було запропоновано позивачу посаду заступника начальника управління - начальника відділу житлово-комунального господарства управління житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації). Від указаної посади позивач, вважаючи її нерівнозначною посаді, з якої його звільнено, усно відмовився, про що складено відповідний Акт. Даний факт відмови був підтверджений позивачем під час судового засідання 27 вересня 2023 року, також позивач пояснив, що однією із причин відмови від запропонованої посади було те, що посада яка йому пропонувалась в новоствореному Департаменті не підпадала під бронювання.
Також зазначено, що Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація) в особі її голови не наділена повноваженнями щодо добору кадрів в окремі юридичні особи публічного права, а відтак вимога позивача про порушення його права працю з боку голови місцевої державної адміністрації не базується на нормі закону та примусить діяти у спосіб не передбачений законом.
Решта учасників справи не подали відзивів на апеляційну скаргу чи письмових пояснень.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав у повному обсязі, просив вимоги, що в ній викладені, задовольнити.
Представники відповідачів заперечили проти задоволення апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, що з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Встановлено, що ОСОБА_1 перебував на державній службі на посаді заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації).
01 лютого 2023 року у зв`язку з ліквідацією управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) відповідно до Розпорядження №38-р та Наказу №7-ОД, головою ліквідаційної комісії управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації) попереджено ОСОБА_1 , який займав посаду заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства, про наступне звільнення із займаної посади не раніше ніж за 30 календарних днів від дати персонального попередження відповідно до статті 87 Закону України «Про державну службу».
Згідно листа Директора Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної військової адміністрації від 08 березня 2023 року №02-24/8, керуючись пунктом 2 частини першої статті 41 Закону України «Про державну службу» та відповідно до Розпорядження №129-р, заступнику начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) Антоняку Д.Я. запропоновано посаду заступника начальника управління - начальника відділу житлово-комунального господарства управління житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької ОВА, від якої він усно відмовився, про що складено Акт від 08 березня 2023 року.
Листом від 15 березня 2023 року №02-24/246 голова ліквідаційної комісії управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації звернувся до голови Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з проханням погодити звільнення з 20 березня 2023 року ОСОБА_1 .
На вказаний лист Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація) листом від 16 березня 2023 року № 01.54-19/2006 погодила звільнення ОСОБА_1 - заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) згідно з вимогами чинного законодавства.
На підставі персонального попередження про звільнення ОСОБА_1 від 01.02.2023 №02-24/122 та листа Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 16.03.2023 року №01.54-19/2006, наказом голови ліквідаційної комісії управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 16 березня 2023 року №8-ос «Про звільнення ОСОБА_1 » позивача звільнено з 20 березня 2023 року з посади заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) у зв`язку з ліквідацією управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) згідно пункту 1-1 частини 1 статті 87 Закону України Про державну службу.
ОСОБА_1 не погодився зі звільненням та звернувся до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що у спірних відносинах відповідач - суб`єкт призначення управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Позивач не перебував у службових (трудових) відносинах з відповідачем - Чернівецькою обласною державною адміністрацією (Чернівецькою обласною військовою адміністрацією) й така не є суб`єктом призначення позивача, а тому в силу наведених вище приписів частини третьої статті 87 Закону №889-VIII у неї і не виникало обов`язку пропонувати позивачу іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей.
Колегія суддів не погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої статті 83 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VIII (Закон №889-VIII) державна служба може бути припинена за ініціативою суб`єкта призначення .
Частиною першою статті 87 Закону №889-VIII передбачено, що підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є:
1) скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу;
1-1) ліквідація державного органу;
2) встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування;
3) отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності;
4) вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення.
Відповідно до частини третьої статті 87 Закону №889-VIII суб`єкт призначення або керівник державної служби попереджає державного службовця про наступне звільнення на підставі пунктів 1 та 1-1 частини першої цієї статті у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів.
Одночасно з попередженням про звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті суб`єкт призначення або керівник державної служби пропонує державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. При цьому враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю.
Державний службовець звільняється на підставі пункту 1 частини першої цієї статті у разі, коли відсутня можливість запропонувати відповідні посади, а також у разі його відмови від переведення на запропоновану посаду.
Таким чином, у разі ліквідації державного органу державний службовець звільняється із займаної посади за ініціативою суб`єкта призначення, при цьому на суб`єкта призначення або керівника державної служби законом покладено обов`язок лише попередити державного службовця у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів про наступне звільнення на підставі пункту 1-1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII (ліквідація державного органу). Обов`язок одночасно з попередженням про звільнення запропонувати державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей виникає у суб`єкта призначення або керівника державної служби лише при звільненні державного службовця за ініціативою суб`єкта призначення на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII (у разі скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу).
Сторони не заперечують, що звільнення позивача відбулось на підставі пункту 1-1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII у зв`язку із ліквідацією управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації.
Водночас, позивач стверджує, що у даному випадку відбулась не ліквідація, а реорганізація управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації. Тому, відповідач мав дотриматись процедури звільнення позивача на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII, зокрема, запропонувати позивачу іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей.
Разом з цим, відповідач, з яким погодився суд першої інстанції, вважає, що у даному випадку, відбулася саме ліквідація державного органу юридичної особи публічного права - управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації.
Таким чином, визначальним при вирішенні даного спору є з`ясування того у якому порядку припинено діяльність управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації, ліквідації чи реорганізації.
Визначаючись щодо даного питання колегія суддів виходить з наступного.
Згідно з частинами другою, третьою статті 81 Цивільного кодексу України юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.
Відповідно до частин першої, п`ятої статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Верховний Суд у постановах 26 січня 2023 року у справі № 280/726/20 та від 07 вересня 2023 року у справі № 340/197/20 підтримав правову позицію, яку Верховний Суд України висловив у постановах від 17 жовтня 2011 року у справі № 21-237а11, від 27 травня 2014 року у справа № 21-108а14, від 28 жовтня 2014 року у справі №21-484а14, від 19 січня 2016 року у справі № 810/1783/13-а, та згідно з якою ліквідація юридичної особи публічного права має місце у випадку, якщо в розпорядчому акті органу державної влади або органу місцевого самоврядування наведено обґрунтування доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій такої особи. У разі ж покладення виконання завдань і функцій ліквідованого органу на інший орган мова йде фактично про його реорганізацію. Таким чином, встановлена законодавством можливість ліквідації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде виконувати повноваження (завдання) установи, що ліквідується, не виключає, а передбачає зобов`язання роботодавця (держави) по працевлаштуванню працівників ліквідованої установи.
Верховний Суд, зокрема у постановах від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270, від 20 лютого 2019 року у справі № 826/16659/15, від 11 жовтня 2019 року у справі № 812/1408/16 та від 30 грудня 2020 року справа № 805/4361/17-а, зауважив, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й відповідно до приписів пунктів 1, 18 Положення про управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 23 лютого 2021 року №173-р (Положення №173-р), Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації є органом державної влади, утвореним головою Чернівецької обласної державної адміністрації, юридичною особою публічного права (ідентифікаційний код юридичної особи 39508598) з місцезнаходженням: м. Чернівці, вул. Л. Кобилиці, 21- а, яка має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України.
Відповідно до пункту 4 Положення №173-р основними завданнями Управління є: забезпечення реалізації державної політики у галузі житлово-комунального господарства, зокрема, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, постачання теплової енергії, енергоефективності та енергозбереження на об`єктах житлово-комунального господарства та житлового фонду, економіки та тарифної політики, житлової політики, благоустрою населених пунктів.
Розпорядженням Чернівецької обласної військової адміністрації від 27 січня 2023 року №38- р «Про внесення змін до структури обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) (Розпорядження №38-р) припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи публічного права - управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації) з чисельністю 9 штатних одиниць, місцезнаходження м. Чернівці, вул. Л. Кобилиці, 21- а, код ЄДРПОУ 39508598.
Згідно з пунктами 8, 9 Розпорядження №38-р призначено голову ліквідаційної комісії управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації). Голові ліквідаційної комісії доручено невідкладно затвердити склад ліквідаційної комісії, письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію про прийняте рішення щодо припинення відповідної юридичної особи та подати необхідні документи для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідних записів; провести необхідні юридичні дії та заходи, пов`язані з припиненням юридичної особи та виконання комплексу організацій но-кадрових заходів; забезпечити передачу майна відповідно до актів прийому-передачі та інших документів.
У зв`язку з цим, управлінням житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації видано наказ від 30 січня 2023 року №7-ОД «Про здійснення заходів, пов`язаних з припиненням діяльності управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації)» (Наказ №7-ОД), відповідно до якого затверджений склад ліквідаційної комісії та визначено ряд організаційних дій при ліквідації управління.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 31 січня 2023 року управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації перебуває в стані припинення.
01 лютого 2023 року видано розпорядження Чернівецької обласної військової адміністрації №63-р «Про внесення змін до структури обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) (Розпорядження №63-р), відповідно до якого утворено структурний підрозділ Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації) (юридичну особу публічного права) - Департамент систем життєзабезпечення з чисельністю 19 штатних одиниць, місцезнаходження: вул. Грушевського Михайла, 1, м. Чернівці.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01 березня 2023 року внесено запис про проведення державної реєстрації Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації як юридичної особи, органу державної влади, створеної на підставі Розпорядження №63-р.
Розпорядженням Чернівецької обласної військової адміністрації від 01 березня 2023 року №129-р затверджено Положення про Департамент систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації (Положення №129-р), відповідно до пункту 4 якого основними завданнями Департаменту є: забезпечення реалізації державної політики у галузі житлово-комунального господарства, зокрема централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, постачання теплової енергії, енергоефективності та енергозбереження на об`єктах житлово-комунального господарства та житлового фонду, економіки та тарифної політики, житлової політики, благоустрою населених пунктів; забезпечення реалізації державної політики у сфері енергозбереження та енергоефективності, ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, альтернативних видів палива, відновлювальних джерел енергії на території Чернівецької області.
Також 01 березня 2023 року головою Чернівецької обласної державної адміністрації (начальником обласної військової адміністрації) затверджено структуру та штатний розпис на 2023 рік Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації.
Колегія суддів звертає увагу на те, що на пункт 1 Положення №129-р у якому зазначено, що Департамент систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації є правонаступником Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації) відповідно до актів прийому-передачі.
Аналіз положень пункту 4 Положення №173-р та пункту 4 Положення №129-р свідчить, що Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації передано функції із здійснення усіх основних завдань Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації), а саме: забезпечення реалізації державної політики у галузі житлово-комунального господарства, зокрема, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, постачання теплової енергії, енергоефективності та енергозбереження на об`єктах житлово-комунального господарства та житлового фонду, економіки та тарифної політики, житлової політики, благоустрою населених пунктів. Перелік завдань Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації розширено забезпеченням реалізації державної політики у сфері енергозбереження та енергоефективності, ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, альтернативних видів палива, відновлювальних джерел енергії на території Чернівецької області.
Таким чином, у даному випадку відбулось фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво шляхом передачі функцій та завдань Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації) до Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації. Тобто, Департамент систем життєзабезпечення Чернівецької обласної державної адміністрації є фактичним (компетенційним) адміністративним (публічним) правонаступником Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації).
З урахуванням наведеного апеляційний суд вважає, що у даному випадку фактично відбулась не ліквідація, а реорганізація Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецької обласної військової адміністрації).
Тому, звільнення позивача на підставі пункту 1-1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII не може вважатись правомірним, адже фактично позивача звільнено на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII.
Щодо дотримання відповідачем процедури звільнення позивача на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону №889-VIII, а саме виконання відповідачем обов`язку одночасно з попередженням про звільнення запропонувати державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно із листом директора Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької обласної військової адміністрації від 08 березня 2023 року №02-24/8, керуючись пунктом 2 частини першої статті 41 Закону України «Про державну службу» та відповідно до Розпорядження №129-р, заступнику начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) Антоняку Д.Я. запропоновано посаду заступника начальника управління - начальника відділу житлово-комунального господарства управління житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької ОВА, від якої він усно відмовився, про що складено Акт від 08 березня 2023 року.
Водночас, положення ст. 87 Закону №889-VIII передбачають обов`язок суб`єкта призначення або керівника державної служби запропонувати державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. При цьому враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю.
Оскільки позивач на момент вручення попередження і звільнення перебував на посаді державної служби категорії «Б» підкатегорії «Б2» - заступника керівника окремого структурного підрозділу, то рівнозначною посадою вважається інша посада категорії «Б» і підкатегорії «Б2» у цьому державному органі.
Однак, позивачу була надана пропозиція щодо зайняття посади заступника начальника управління - начальника відділу житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення Чернівецької ОВА яка не відповідала підкатегорії «Б2» категорії «Б», а є нижчою і відноситься до підкатегорії «Б3» категорії «Б», так як управління у складі департаменту не є окремим структурним підрозділом державного органу. При цьому, станом на 01 березня 2023 року вакантними були зокрема у Департаменті систем життєзабезпечення Чернівецької ОДА посади категорії «Б» підкатегорії «Б2»: заступника директора Департаменту - начальника управління житлово-комунального господарства, начальника управління фінансових ресурсів.
Відповідачем не спростовані доводи позивача про відсутність пропозиції ОСОБА_1 жодної рівнозначної посади в державному органі і його структурних підрозділах підкатегорії «Б2», незважаючи на те, що такі посади існували.
Не враховано і переважне право позивача бути призначеним на рівнозначну посаду, враховуючи його стаж роботи в Чернівецькій ОДА (ОВА), наявність дипломів за декількома спеціальностями, його кваліфікацію та досвід роботи в управління житлово-комунального господарства та те, що у 2014 році працював на посаді заступника управління-начальника відділу енергетики та енергозбереження управління інфраструктури Чернівецької ОДА, повноваження якого перейшли до новоствореного Департаменту життєзабезпечення ОДА.
З урахуванням наведеного у сукупності колегія суддів вважає незаконним звільнення позивача з посади заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з 20 березня 2023 року на підставі п.1-1 ч.1 ст.87 Закону №889-VIII, що свідчить про необхідність визнання протиправним та скасування наказу управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) № 8-ос від 16 березня 2023 року про звільнення ОСОБА_1 .
Відповідно до частини 1 статті 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
При цьому закон не наділяє орган, який розглядає трудовий спір, повноваженнями на обрання іншого способу захисту трудових прав, ніж зазначені в частині 1 статті 235 Кодексу законів про працю України, а відтак, встановивши, що звільнення відбулось із порушенням установленого законом порядку, суд зобов`язаний поновити працівника на попередній роботі.
Як встановлено судом, позивач обіймав посаду заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації).
Враховуючи те, що звільнення позивача із займаної посади відбулося незаконно, суд дійшов висновку, що позовна вимога про поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) підлягає задоволенню, що свідчитиме про ефективний спосіб захисту порушеного права позивача.
Відповідно до ч.2 ст.235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу, але не більш як за один рік.
За змістом статті 27 Закону України "Про оплату праці" середній заробіток працівника визначається за правилами, передбаченими Порядком обчислення середньої заробітної плати (Порядок №100).
За приписами абзацу 3 пункту 2 Порядку №100 середньомісячна заробітна плата за час вимушеного прогулу працівника обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана виплата, тобто, що передують дню звільнення працівника з роботи.
Відповідно до довідки Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної військової адміністрації від 17.04.2023 №02-24/65 середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 за останні 2 місяці роботи, які передували звільненню становить 576,08 грн.
Час вимушено прогулу позивача у період з 20.03.2023 по 13.12.2023 складає 193 робочих дні.
Таким чином сума належна до стягнення з відповідача сума середнього заробітку позивача за час вимушеного прогулу з 20.03.2023 по 13.12.2023 становить 111 183,44 грн з вирахуванням при виплаті встановлених законом податків і зборів.
Відповідно до ч.1 ст.371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Таким чином, рішення суду в частині поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць з вирахуванням при виплаті встановлених законом податків і зборів належить допустити до негайного виконання.
У відповідності із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п.2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Зважаючи на те, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим, що призвело до неправильного вирішення справи, рішення суду першої інстанції належить скасувати і ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Відповідно до ч.6 ст.139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд, керуючись положеннями статті 139 КАС України, виходить з того, що позивач звільнений від сплати судового збору, інших витрат ним не понесено, у зв`язку із чим судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2023 року скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) № 8-ос від 16 березня 2023 року про звільнення ОСОБА_1 з посади заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з 20 березня 2023 року на підставі п.1-1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу.
Поновити з 20 березня 2023 року ОСОБА_1 на посаді заступника начальника управління - начальника відділу житлового господарства управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації).
Стягнути з Управління житлово-комунального господарства Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 20.03.2023 по 13.12.2023 в сумі 111 183,44 грн з вирахуванням при виплаті встановлених законом податків і зборів.
Допустити до негайного виконання рішення суду в частині поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць з вирахуванням при виплаті встановлених законом податків і зборів.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 18 грудня 2023 року.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115760091 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні