УХВАЛА
Справа № 521/7771/21
Номер провадження:1-кп/521/562/23
29 вересня 2023 року м. Одеса
Малиновський районний суд м. Одеси в складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
при секретарі ОСОБА_2 ,
за участю прокурора ОСОБА_3 ,
обвинувачених ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,
захисника ОСОБА_7 ,
при судовому розгляді кримінального провадження № 521/7771/21 щодо:
ОСОБА_4 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Харкові, громадянина України, працюючого на посаді директора ПП «Слобожанські інвестиції 2007», зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
ОСОБА_5 , яка народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Кіровограді, громадянки України, працюючої на посаді директора ТОВ «Мікс Лайн», зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимої,
обвинувачених у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 265 КК України,
ОСОБА_6 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_3 , у м. Камишин Російської Федерації, громадянина України, працюючого на посаді директора ТОВ «Армада ЮГ», зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_3 , раніше не судимого,
обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 265 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно висунутого ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 обвинувачення, починаючи з 15.11.2019, точний час не встановлено, у межах територіальних одиниць м. Одеси та Одеської області, точне місце досудовим розслідуванням не встановлено, у директора ТОВ «Мікс Лайн» ОСОБА_5 виник злочинний умисел, направлений на придбання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, за наступних обставин.
У не встановлений досудовим розслідуванням час від ТОВ «Скан системс» до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання надійшло повідомлення та форми реєстраційних карток про постачання на адресу ТОВ«Мікс Лайн» двох нерадіонуклідних установок, що генерують іонізуюче випромінювання, Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Згідно з указаним повідомленням, директор ТОВ«Мікс Лайн» ОСОБА_5 придбала у ТОВ «Скан системс» за договором поставки від 15.11.2019 № SS-159/19 два промислові рентгенотелевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до актів прийому передачі обладнання та виконаних робіт із його встановлення від 20.11.2019 № 01/SS-159/10 та від 21.02.2020 № 02/SS-159/19 вказані інтроскопи поставлені, змонтовані та введені в експлуатацію співробітниками ТОВ «Скан системс» для потреб ТОВ «Мікс Лайн» за адресою: Центральний аеропорт, 2, м. Одеса.
Крім того, починаючи з 22.11.2019, точний час не встановлено, перебуваючи за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, у директора ТОВ «Мікс Лайн» ОСОБА_5 виник злочинний умисел, направлений на передачу джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, за наступних обставин.
Так, ОСОБА_5 , будучи директором ТОВ «Мікс Лайн», відповідно до актів прийому передачі майна в оренду від 22.11.2019 та 21.01.2020, передала нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08, на користь ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса», тобто повторно вчинила дії із джерелами іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, а саме без санітарного паспорта.
Згадане обладнання відповідно до ст.1Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» є джерелом іонізуючого випромінювання.
Водночас згідно з п. 53 додатка до Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» передбачений дозвіл на проведення будь-яких діагностичних, експериментальних, випробувальних, вимірювальних робіт на підприємствах, в установах, організаціях, діяльність яких пов`язана з використанням біологічних агентів, хімічної сировини, продукції та речовин з джерелами іонізуючого випромінювання та неіонізуючого випромінювання і радіоактивних речовин.
Статтею 23 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» регламентовано, що підприємства, установи, організації, що виробляють, зберігають, транспортують, використовують радіоактивні речовини та джерела іонізуючих випромінювань, здійснюють їх захоронення, знищення чи утилізацію, зобов`язані дотримуватись норм радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також норм, установлених іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки. Роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючих випромінювань здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби та інших державних органів відповідно до закону.
Зокрема, згідно з п. п. 1.1, 1.2 державних санітарних правил «Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.02.2005 № 54 (далі Правила), на всі види виробничої діяльності, а також на використання джерел іонізуючого випромінювання поширюється дія цих Правил.
До джерел іонізуючого випромінювання належать пристрої, що створюють випромінювання, включаючи споживчу продукцію, закриті джерела, відкриті джерела, генератори випромінювання, включаючи пересувне радіографічне обладнання (п. 1.5 Правил).
Разом із тим відповідно до п. 1.9 Правил заборонено здійснювати купівлю, продаж, оренду, володіння, використання, отримання, передачу, введення в експлуатацію, експлуатацію, перевезення, зберігання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законодавством дозволу.
Згідно з п. 1.13 Правил санітарний паспорт є дозвільним документом, що видається державною санітарно-епідеміологічною службою МОЗ України та засвідчує виконання вимог санітарного законодавства щодо забезпечення протирадіаційного захисту персоналу в робочих приміщеннях і на робочих місцях, а також щодо протирадіаційного захисту населення від діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання.
Відповідно до п. 3.1 Правил роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Також на підставі вимог організації робіт із джерелами іонізуючих випромінювань на робочому місці щодо порядку проведення робіт, обліку, зберігання, видачі та транспортування джерел, визначених у п. п. 9.59.5.10 Правил, підприємство, що планує здійснювати свою діяльність із використанням таких джерел, зобов`язане: 1) отримати санітарний паспорт для роботи з джерелами іонізуючого випромінювання; 2)забезпечити порядок допуску до робіт із джерелом; 3) підготувати та здійснити технічні, організаційні, гігієнічні заходи, необхідні для забезпечення протирадіаційного захисту персоналу, населення і фізичного захисту джерел.
Водночас п. 10.4 Правил забороняється передача будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, якщо сторона, що одержує джерело, не має санітарного паспорта.
Однак постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державну санітарно-епідеміологічну службу реорганізовано шляхом її приєднання до новоствореної Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі Держпродспоживслужба).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №348 на Держпродспоживслужбу покладено завдання та функції з реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та із здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства.
На підставі Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства. Тобто Держпродспоживслужба виконує функції, які належали до повноважень Держсанепідслужби, здійснюючи відповідні повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Висновком експертизи Інституту ядерних досліджень НАН України від 20.08.2020 № 9-2020 встановлено, що «джерело іонізуючого випромінювання фізичний об`єкт, крім ядерних установок, що містить радіоактивну речовину, або технічний пристрій, який створює або за певних умов може створювати іонізуюче випромінювання (Закон України від 08.02.1995 № 39/95-ВР «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»)» чи «об`єкт, що містить радіоактивну речовину або технічний пристрій, який створює або в певних умовах здатний створювати іонізуюче випромінювання. На стадії проектування будь-якої практичної діяльності джерело іонізуючого випромінювання розглядається як джерело, яке опромінює як поточно, так і потенційно (Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54)».
Тому промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, що використовують генератор рентгенівського випромінювання, є «технічними пристроями, які створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання» і за наведеними визначеннями належать до джерел іонізуючого випромінювання.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» використання ядерних установок та джерел іонізуючого випромінювання на території України базується на дозвільному принципі. Дозвіл на кожен окремий вид діяльності надається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Оскільки максимальний витік радіації на поверхні зовнішніх панелей всієї продукції виробника «Rapiscan Systems» не перевищує 0,1 мР/год (1 мкЗв/год), то при можливому максимальному витоку 1 мкЗв/год і референтній тривалості опромінення 1700 год на рік для персоналу категорії А та Б (таблиця П.2.1 Державних гігієнічних нормативів «Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)») доза становитиме 1700 мкЗв (1,7 мЗв). Тому продукція виробника «Rapiscan Systems», зокрема пристрій Rapiscan 620XR, не відповідає за всіх можливих реальних обставин критеріям звільнення, а отже, виконання робіт зі згаданим приладом потребує видачі дозволу санітарного паспорта.
Пунктом 10.1 Правил регламентовано, що постачання підприємствам промислових і медичних рентгенапаратів, радіоізотопних приладів будь-яких типів (груп) та інших джерел, що не звільнені від санітарного нагляду, здійснюється за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Згідно з п. 10.4 Правил передача з одного підприємства в інше будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, у тому числі зразків після опромінення в реакторі або на прискорювачі, допускається тільки за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України за місцем перебування як підприємства, що передає, так і підприємства, що приймає. Не допускається передача джерела, якщо сторона, що одержує, не має санітарного паспорта і ліцензії на використання таких джерел іонізуючого випромінювання.
Враховуючи викладене, в разі передачі (купівлі, продажу, оренди, отримання тощо) пристрою Rapiscan 620XR обидва підприємства сторони відповідних відносин мусять мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з ними, а передача приладу Rapiscan 620XR від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно із замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарноепідеміологічної служби МОЗ України (на теперішній час Держпродспоживслужби).
Статтею 8 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» норми, правила і стандарти з ядерної та радіаційної безпеки це критерії, вимоги і умови забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії. Дотримання норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки є обов`язковими при здійсненні, будьякого виду діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Отже, додержання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені чинними нормативними документами, при поводженні (експлуатації тощо) з двома промисловими рентгенотелевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, є необхідним.
Крім того, згідно з п. 9.6.2 Правил особи з персоналу, що віднесені до категорії А, у тому числі тимчасово залучені до робіт із джерелами, проходять попередній медичний огляд до прийняття на роботу, а також періодичні медичні огляди (не рідше 1 разу на рік). До роботи допускаються особи, що не мають медичних протипоказань.
Відповідно до листа Держпродспоживслужби від 21.08.2020 №12.2-9/1/4806 у ТОВ «Мікс Лайн» відсутні санітарні паспорти на право провадження робіт з джерелами іонізуючого випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до висновку експерта Київського науково дослідного інституту судових експертиз від 19.03.2021 № 28136/20-46/10112/21-46 за результатами проведення комплексної судової інженерно технічної експертизи безпеки життєдіяльності та електротехнічної експертизи, встановлено:
Оскільки нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є пристроями, якими споживається електроенергія, то вони відносяться до електроприладів або електроустановок.
Нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 відносяться до джерел іонізуючого випромінювання, оскільки для їх функціонування, згідно прийнятого виробником конструктивного рішення, використовуються генератори рентгенівського випромінювання, які в свою чергу є технічними пристроями, що створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання.
Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), суб`єкту господарської діяльності та його працівникам у разі провадження ними діяльності з отримання, зберігання, експлуатації, використання, передачі двох промислових рентгено-телевізійних інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 необхідно мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з цими приладами, а також передача їх від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно за замовленнями заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно епідеміологічної служби МОЗ України (на даний час Держпродспоживслужба України).
Дотримання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені діючими нормативними документами та Основними санітарними правилами забезпечення радіаційної безпеки України при поводженні (експлуатація, використання тощо) з двома промисловими рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є необхідним, оскільки такі вимоги регламентовані зазначеними правилами.
5, 6. Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), до роботи з джерелами іонізуючих випромінювань допускаються особи не молодше 18 років. Усі особи з персоналу категорії А, визначені згаданими правилами, у тому числі ті, які тимчасово залучаються до робіт із джерелами, допускаються до подібних робіт лише після проходження навчання, у тому числі у центрах підготовки персоналу, інструктажу і перевірки знань правил безпеки ведення такого виду робіт і чинних на підприємстві інструкцій. Тому, обмеження визначені у вказаних правилах поширюються на тих осіб, які працюють з рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
7. В залежності від вчинених дій персоналом, який використовує у своїй практичній діяльності промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 з недотриманням Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), а також з недотриманням положень, з безпечної експлуатації, встановлених заводом виробником згаданих приладів, може існувати загроза здоров`ю людей, які будуть знаходитись поблизу згаданих приладів під час їх практичного використання.
Окрім того, починаючи з 22.11.2019, точний час не встановлено, у межах територіальних одиниць м. Одеси та Одеської області, точне місце досудовим розслідуванням не встановлено, у директора ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» ОСОБА_4 виник злочинний умисел направлений на використання, зберігання та передачу джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу за наступних обставин.
У не встановлений досудовим розслідуванням час від ТОВ «Скан системс» до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання надійшло повідомлення та форми реєстраційних карток про постачання на адресу ТОВ«Мікс Лайн» двох нерадіонуклідних установок, що генерують іонізуюче випромінювання, Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Згідно з указаним повідомленням директор ТОВ«Мікс Лайн» ОСОБА_5 придбала у ТОВ «Скан системс» за договором поставки від 15.11.2019 № SS-159/19 два промислові рентгенотелевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до актів прийому передачі обладнання та виконаних робіт із його встановлення від 20.11.2019 № 01/SS-159/10 та від 21.02.2020 № 02/SS-159/19 вказані інтроскопи поставлені, змонтовані та введені в експлуатацію співробітниками ТОВ «Скан системс» для потреб ТОВ «Мікс Лайн» за адресою: Центральний аеропорт, 2, м. Одеса.
У подальшому, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді директора
ТОВ «Міжнародний Аеропорт «Одеса», відповідно до актів прийому передачі майна в оренду від 22.11.2019 та 21.01.2020 прийняв з метою використання від ТОВ «Мікс Лайн» нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08, без передбачених законом дозволу, а саме без санітарного паспорту.
В період часу з 22.11.2019 по 01.07.2020 на підставі актів прийому передачі майна в оренду від 22.11.2019 та 21.01.2020 підписаних ОСОБА_4 , нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 використовувались та зберігались у нежитловому приміщенні належному на праві власності ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» за адресою: Одеська обл, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, без передбачених законом дозволу, а саме без санітарного паспорту.
Крім того, починаючи з 01.07.2020, точний час не встановлено, перебуваючи за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2 у директора ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» ОСОБА_4 виник злочинний умисел, направлений на передачу джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, за наступних обставин.
Так, 01.07.2020, точний час не встановлено, перебуваючи за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, директор ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» ОСОБА_4 , попередньо вчинивши незаконні дії пов`язані із використанням та зберіганням джерел іонізуючого випромінювання без передбачених законом дозволів, відповідно до акту прийому передачі майна в суборенду від 01.07.2020 передав на користь ТОВ «Армада ЮГ» нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08, тобто повторно вчинив дії із джерелами іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу.
Згадане обладнання відповідно до ст.1Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» є джерелом іонізуючого випромінювання.
Водночас згідно з п. 53 додатка до Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» передбачений дозвіл на проведення будь-яких діагностичних, експериментальних, випробувальних, вимірювальних робіт на підприємствах, в установах, організаціях, діяльність яких пов`язана з використанням біологічних агентів, хімічної сировини, продукції та речовин з джерелами іонізуючого випромінювання та неіонізуючого випромінювання і радіоактивних речовин.
Статтею 23 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» регламентовано, що підприємства, установи, організації, що виробляють, зберігають, транспортують, використовують радіоактивні речовини та джерела іонізуючих випромінювань, здійснюють їх захоронення, знищення чи утилізацію, зобов`язані дотримуватись норм радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також норм, установлених іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки. Роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючих випромінювань здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби та інших державних органів відповідно до закону.
Зокрема, згідно з п. п. 1.1, 1.2 державних санітарних правил «Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.02.2005 № 54 (далі Правила), на всі види виробничої діяльності, а також на використання джерел іонізуючого випромінювання поширюється дія цих Правил.
До джерел іонізуючого випромінювання належать пристрої, що створюють випромінювання, включаючи споживчу продукцію, закриті джерела, відкриті джерела, генератори випромінювання, включаючи пересувне радіографічне обладнання (п. 1.5 Правил).
Разом із тим відповідно до п. 1.9 Правил заборонено здійснювати купівлю, продаж, оренду, володіння, використання, отримання, передачу, введення в експлуатацію, експлуатацію, перевезення, зберігання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законодавством дозволу.
Згідно з п. 1.13 Правил санітарний паспорт є дозвільним документом, що видається державною санітарно-епідеміологічною службою МОЗ України та засвідчує виконання вимог санітарного законодавства щодо забезпечення протирадіаційного захисту персоналу в робочих приміщеннях і на робочих місцях, а також щодо протирадіаційного захисту населення від діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання.
Відповідно до п. 3.1 Правил роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Також на підставі вимог організації робіт із джерелами іонізуючих випромінювань на робочому місці щодо порядку проведення робіт, обліку, зберігання, видачі та транспортування джерел, визначених у п. п. 9.59.5.10 Правил, підприємство, що планує здійснювати свою діяльність із використанням таких джерел, зобов`язане: 1) отримати санітарний паспорт для роботи з джерелами іонізуючого випромінювання; 2)забезпечити порядок допуску до робіт із джерелом; 3) підготувати та здійснити технічні, організаційні, гігієнічні заходи, необхідні для забезпечення протирадіаційного захисту персоналу, населення і фізичного захисту джерел.
Водночас п. 10.4 Правил забороняється передача будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, якщо сторона, що одержує джерело, не має санітарного паспорта.
Однак постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державну санітарно-епідеміологічну службу реорганізовано шляхом її приєднання до новоствореної Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі Держпродспоживслужба).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №348 на Держпродспоживслужбу покладено завдання та функції з реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та із здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства.
На підставі Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства. Тобто Держпродспоживслужба виконує функції, які належали до повноважень Держсанепідслужби, здійснюючи відповідні повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Висновком експертизи Інституту ядерних досліджень НАН України від 20.08.2020 № 9-2020 встановлено, що «джерело іонізуючого випромінювання фізичний об`єкт, крім ядерних установок, що містить радіоактивну речовину, або технічний пристрій, який створює або за певних умов може створювати іонізуюче випромінювання (Закон України від 08.02.1995 № 39/95-ВР «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»)» чи «об`єкт, що містить радіоактивну речовину або технічний пристрій, який створює або в певних умовах здатний створювати іонізуюче випромінювання. На стадії проектування будь-якої практичної діяльності джерело іонізуючого випромінювання розглядається як джерело, яке опромінює як поточно, так і потенційно (Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54)».
Тому промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, що використовують генератор рентгенівського випромінювання, є «технічними пристроями, які створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання» і за наведеними визначеннями належать до джерел іонізуючого випромінювання.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» використання ядерних установок та джерел іонізуючого випромінювання на території України базується на дозвільному принципі. Дозвіл на кожен окремий вид діяльності надається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Оскільки максимальний витік радіації на поверхні зовнішніх панелей всієї продукції виробника «Rapiscan Systems» не перевищує 0,1 мР/год (1 мкЗв/год), то при можливому максимальному витоку 1 мкЗв/год і референтній тривалості опромінення 1700 год на рік для персоналу категорії А та Б (таблиця П.2.1 Державних гігієнічних нормативів «Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)») доза становитиме 1700 мкЗв (1,7 мЗв). Тому продукція виробника «Rapiscan Systems», зокрема пристрій Rapiscan 620XR, не відповідає за всіх можливих реальних обставин критеріям звільнення, а отже, виконання робіт зі згаданим приладом потребує видачі дозволу санітарного паспорта.
Пунктом 10.1 Правил регламентовано, що постачання підприємствам промислових і медичних рентгенапаратів, радіоізотопних приладів будь-яких типів (груп) та інших джерел, що не звільнені від санітарного нагляду, здійснюється за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Згідно з п. 10.4 Правил передача з одного підприємства в інше будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, у тому числі зразків після опромінення в реакторі або на прискорювачі, допускається тільки за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України за місцем перебування як підприємства, що передає, так і підприємства, що приймає. Не допускається передача джерела, якщо сторона, що одержує, не має санітарного паспорта і ліцензії на використання таких джерел іонізуючого випромінювання.
Враховуючи викладене, в разі передачі (купівлі, продажу, оренди, отримання тощо) пристрою Rapiscan 620XR обидва підприємства сторони відповідних відносин мусять мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з ними, а передача приладу Rapiscan 620XR від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно із замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарноепідеміологічної служби МОЗ України (на теперішній час Держпродспоживслужби).
Статтею 8 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» норми, правила і стандарти з ядерної та радіаційної безпеки це критерії, вимоги і умови забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії. Дотримання норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки є обов`язковими при здійсненні, будьякого виду діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Отже, додержання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені чинними нормативними документами, при поводженні (експлуатації тощо) з двома промисловими рентгенотелевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, є необхідним.
Крім того, згідно з п. 9.6.2 Правил особи з персоналу, що віднесені до категорії А, у тому числі тимчасово залучені до робіт із джерелами, проходять попередній медичний огляд до прийняття на роботу, а також періодичні медичні огляди (не рідше 1 разу на рік). До роботи допускаються особи, що не мають медичних протипоказань.
Відповідно до листа Держпродспоживслужби від 21.08.2020 №12.2-9/1/4806 у ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» (ЄДРОПУ 37947040) відсутні санітарні паспорти на право провадження робіт з джерелами іонізуючого випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до висновку експерта Київського науково дослідного інституту судових експертиз від 19.03.2021 № 28136/20-46/10112/21-46 за результатами проведення комплексної судової інженерно технічної експертизи безпеки життєдіяльності та електротехнічної експертизи, встановлено, що оскільки нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є пристроями, якими споживається електроенергія, то вони відносяться до електроприладів або електроустановок.
Нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 відносяться до джерел іонізуючого випромінювання, оскільки для їх функціонування, згідно прийнятого виробником конструктивного рішення, використовуються генератори рентгенівського випромінювання, які в свою чергу є технічними пристроями, що створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання.
Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), суб`єкту господарської діяльності та його працівникам у разі провадження ними діяльності з отримання, зберігання, експлуатації, використання, передачі двох промислових рентгено-телевізійних інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 необхідно мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з цими приладами, а також передача їх від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно за замовленнями заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно епідеміологічної служби МОЗ України (на даний час Держпродспоживслужба України).
Дотримання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені діючими нормативними документами та Основними санітарними правилами забезпечення радіаційної безпеки України при поводженні (експлуатація, використання тощо) з двома промисловими рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є необхідним, оскільки такі вимоги регламентовані зазначеними правилами.
5, 6. Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), до роботи з джерелами іонізуючих випромінювань допускаються особи не молодше 18 років. Усі особи з персоналу категорії А, визначені згаданими правилами, у тому числі ті, які тимчасово залучаються до робіт із джерелами, допускаються до подібних робіт лише після проходження навчання, у тому числі у центрах підготовки персоналу, інструктажу і перевірки знань правил безпеки ведення такого виду робіт і чинних на підприємстві інструкцій. Тому, обмеження визначені у вказаних правилах поширюються на тих осіб, які працюють з рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
7. В залежності від вчинених дій персоналом, який використовує у своїй практичній діяльності промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR заводські номери 6175153, НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 з недотриманням Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), а також з недотриманням положень, з безпечної експлуатації, встановлених заводом виробником згаданих приладів, може існувати загроза здоров`ю людей, які будуть знаходитись поблизу згаданих приладів під час їх практичного використання.
Окрім того, починаючи з 22.11.2019, точний час не встановлено, у межах територіальних одиниць м. Одеси та Одеської області, точне місце досудовим розслідуванням не встановлено, у директора ТОВ «Армада ЮГ» ОСОБА_6 виник злочинний умисел направлений на використання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу за наступних обставин.
У не встановлений досудовим розслідуванням час від ТОВ «Скан системс» до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання надійшло повідомлення та форми реєстраційних карток про постачання на адресу ТОВ«Мікс Лайн» двох нерадіонуклідних установок, що генерують іонізуюче випромінювання, Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Згідно з указаним повідомленням директор ТОВ«Мікс Лайн» ОСОБА_5 придбала у ТОВ «Скан системс» за договором поставки від 15.11.2019 № SS-159/19 два промислові рентгенотелевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до актів прийому передачі обладнання та виконаних робіт із його встановлення від 20.11.2019 № 01/SS-159/10 та від 21.02.2020 № 02/SS-159/19 вказані інтроскопи поставлені, змонтовані та введені в експлуатацію співробітниками ТОВ «Скан системс» для потреб ТОВ «Мікс Лайн» за адресою: Центральний аеропорт, 2, м. Одеса.
У подальшому, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді директора ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» відповідно до актів прийому передачі майна в оренду від 22.11.2019 та 21.01.2020 прийняв з метою використання від ТОВ «Мікс Лайн» нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08, без передбачених законом дозволу, а саме без санітарного паспорту.
В період часу з 22.11.2019 по 01.07.2020 на підставі актів прийому передачі майна в оренду від 22.11.2019 та 21.01.2020 підписаних ОСОБА_4 , нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 використовувались та зберігались у нежитловому приміщенні належному на праві власності ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» за адресою: Одеська область, м. Одеса,
вул. Центральний аеропорт, 2, без передбачених законом дозволу, а саме без санітарного паспорту.
01.07.2020, точний час не встановлено, перебуваючи за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, директор ТОВ «Армада ЮГ» ОСОБА_6 відповідно до акту прийому передачі майна в суборенду від 01.07.2020 прийняв у користування від
ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
В період часу з 01.07.2020 по 05.08.2020 на підставі акту прийому передачі майна в суборенду від 01.07.2020 нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 використовувались директором ТОВ «Армада ЮГ» ОСОБА_6 у нежитловому приміщенні належному на праві власності ТОВ «МіжнароднийАеропорт «Одеса» за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, без передбачених законом дозволу, а саме без санітарного паспорту.
Згадане обладнання відповідно до ст.1Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» є джерелом іонізуючого випромінювання.
Водночас згідно з п. 53 додатка до Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» передбачений дозвіл на проведення будь-яких діагностичних, експериментальних, випробувальних, вимірювальних робіт на підприємствах, в установах, організаціях, діяльність яких пов`язана з використанням біологічних агентів, хімічної сировини, продукції та речовин з джерелами іонізуючого випромінювання та неіонізуючого випромінювання і радіоактивних речовин.
Статтею 23 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» регламентовано, що підприємства, установи, організації, що виробляють, зберігають, транспортують, використовують радіоактивні речовини та джерела іонізуючих випромінювань, здійснюють їх захоронення, знищення чи утилізацію, зобов`язані дотримуватись норм радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також норм, установлених іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки. Роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючих випромінювань здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби та інших державних органів відповідно до закону.
Зокрема, згідно з п. п. 1.1, 1.2 державних санітарних правил «Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.02.2005 № 54 (далі Правила), на всі види виробничої діяльності, а також на використання джерел іонізуючого випромінювання поширюється дія цих Правил.
До джерел іонізуючого випромінювання належать пристрої, що створюють випромінювання, включаючи споживчу продукцію, закриті джерела, відкриті джерела, генератори випромінювання, включаючи пересувне радіографічне обладнання (п. 1.5 Правил).
Разом із тим відповідно до п. 1.9 Правил заборонено здійснювати купівлю, продаж, оренду, володіння, використання, отримання, передачу, введення в експлуатацію, експлуатацію, перевезення, зберігання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законодавством дозволу.
Згідно з п. 1.13 Правил санітарний паспорт є дозвільним документом, що видається державною санітарно-епідеміологічною службою МОЗ України та засвідчує виконання вимог санітарного законодавства щодо забезпечення протирадіаційного захисту персоналу в робочих приміщеннях і на робочих місцях, а також щодо протирадіаційного захисту населення від діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання.
Відповідно до п. 3.1 Правил роботи з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання здійснюються з дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Також на підставі вимог організації робіт із джерелами іонізуючих випромінювань на робочому місці щодо порядку проведення робіт, обліку, зберігання, видачі та транспортування джерел, визначених у п. п. 9.59.5.10 Правил, підприємство, що планує здійснювати свою діяльність із використанням таких джерел, зобов`язане: 1) отримати санітарний паспорт для роботи з джерелами іонізуючого випромінювання; 2)забезпечити порядок допуску до робіт із джерелом; 3) підготувати та здійснити технічні, організаційні, гігієнічні заходи, необхідні для забезпечення протирадіаційного захисту персоналу, населення і фізичного захисту джерел.
Водночас п. 10.4 Правил забороняється передача будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, якщо сторона, що одержує джерело, не має санітарного паспорта.
Однак постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державну санітарно-епідеміологічну службу реорганізовано шляхом її приєднання до новоствореної Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі Держпродспоживслужба).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №348 на Держпродспоживслужбу покладено завдання та функції з реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та із здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства.
На підставі Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства. Тобто Держпродспоживслужба виконує функції, які належали до повноважень Держсанепідслужби, здійснюючи відповідні повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Висновком експертизи Інституту ядерних досліджень НАН України від 20.08.2020 № 9-2020 встановлено, що «джерело іонізуючого випромінювання фізичний об`єкт, крім ядерних установок, що містить радіоактивну речовину, або технічний пристрій, який створює або за певних умов може створювати іонізуюче випромінювання (Закон України від 08.02.1995 № 39/95-ВР «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»)» чи «об`єкт, що містить радіоактивну речовину або технічний пристрій, який створює або в певних умовах здатний створювати іонізуюче випромінювання. На стадії проектування будь-якої практичної діяльності джерело іонізуючого випромінювання розглядається як джерело, яке опромінює як поточно, так і потенційно (Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України», наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54)».
Тому промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, що використовують генератор рентгенівського випромінювання, є «технічними пристроями, які створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання» і за наведеними визначеннями належать до джерел іонізуючого випромінювання.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» використання ядерних установок та джерел іонізуючого випромінювання на території України базується на дозвільному принципі. Дозвіл на кожен окремий вид діяльності надається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Оскільки максимальний витік радіації на поверхні зовнішніх панелей всієї продукції виробника «Rapiscan Systems» не перевищує 0,1 мР/год (1 мкЗв/год), то при можливому максимальному витоку 1 мкЗв/год і референтній тривалості опромінення 1700 год на рік для персоналу категорії А та Б (таблиця П.2.1 Державних гігієнічних нормативів «Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)») доза становитиме 1700 мкЗв (1,7 мЗв). Тому продукція виробника «Rapiscan Systems», зокрема пристрій Rapiscan 620XR, не відповідає за всіх можливих реальних обставин критеріям звільнення, а отже, виконання робіт зі згаданим приладом потребує видачі дозволу санітарного паспорта.
Пунктом 10.1 Правил регламентовано, що постачання підприємствам промислових і медичних рентгенапаратів, радіоізотопних приладів будь-яких типів (груп) та інших джерел, що не звільнені від санітарного нагляду, здійснюється за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України.
Згідно з п. 10.4 Правил передача з одного підприємства в інше будь-яких джерел іонізуючого випромінювання, у тому числі зразків після опромінення в реакторі або на прискорювачі, допускається тільки за замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України за місцем перебування як підприємства, що передає, так і підприємства, що приймає. Не допускається передача джерела, якщо сторона, що одержує, не має санітарного паспорта і ліцензії на використання таких джерел іонізуючого випромінювання.
Враховуючи викладене, в разі передачі (купівлі, продажу, оренди, отримання тощо) пристрою Rapiscan 620XR обидва підприємства сторони відповідних відносин мусять мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з ними, а передача приладу Rapiscan 620XR від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно із замовленнями-заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарноепідеміологічної служби МОЗ України (на теперішній час Держпродспоживслужби).
Статтею 8 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» норми, правила і стандарти з ядерної та радіаційної безпеки це критерії, вимоги і умови забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії. Дотримання норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки є обов`язковими при здійсненні, будьякого виду діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Отже, додержання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені чинними нормативними документами, при поводженні (експлуатації тощо) з двома промисловими рентгенотелевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, є необхідним.
Крім того, згідно з п. 9.6.2 Правил особи з персоналу, що віднесені до категорії А, у тому числі тимчасово залучені до робіт із джерелами, проходять попередній медичний огляд до прийняття на роботу, а також періодичні медичні огляди (не рідше 1 разу на рік). До роботи допускаються особи, що не мають медичних протипоказань.
Відповідно до листа Держпродспоживслужби від 21.08.2020 №12.2-9/1/4806 у ТОВ «Армада ЮГ» (ЄДРПОУ 39109903) відсутні санітарні паспорти на право провадження робіт з джерелами іонізуючого випромінювання Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
Відповідно до висновку експерта Київського науково дослідного інституту судових експертиз від 19.03.2021 № 28136/20-46/10112/21-46 за результатами проведення комплексної судової інженерно технічної експертизи безпеки життєдіяльності та електротехнічної експертизи, встановлено:
Оскільки нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери 6175153, 6175116, серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є пристроями, якими споживається електроенергія, то вони відносяться до електроприладів або електроустановок.
Нерадіонуклідні установки, що генерують іонізуюче випромінювання, а саме два промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 відносяться до джерел іонізуючого випромінювання, оскільки для їх функціонування, згідно прийнятого виробником конструктивного рішення, використовуються генератори рентгенівського випромінювання, які в свою чергу є технічними пристроями, що створюють чи в певних умовах здатні створювати іонізуюче випромінювання.
Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), суб`єкту господарської діяльності та його працівникам у разі провадження ними діяльності з отримання, зберігання, експлуатації, використання, передачі двох промислових рентгено-телевізійних інтроскопи Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 необхідно мати санітарні паспорти, що дають право на роботи з цими приладами, а також передача їх від продавця покупцю повинна здійснюватися згідно за замовленнями заявками, погодженими з територіальними закладами державної санітарно епідеміологічної служби МОЗ України (на даний час Держпродспоживслужба України).
Дотримання норм радіаційної безпеки та основних санітарних правил, що встановлені діючими нормативними документами та Основними санітарними правилами забезпечення радіаційної безпеки України при поводженні (експлуатація, використання тощо) з двома промисловими рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 є необхідним, оскільки такі вимоги регламентовані зазначеними правилами.
5, 6. Відповідно до вимог Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), до роботи з джерелами іонізуючих випромінювань допускаються особи не молодше 18 років. Усі особи з персоналу категорії А, визначені згаданими правилами, у тому числі ті, які тимчасово залучаються до робіт із джерелами, допускаються до подібних робіт лише після проходження навчання, у тому числі у центрах підготовки персоналу, інструктажу і перевірки знань правил безпеки ведення такого виду робіт і чинних на підприємстві інструкцій. Тому, обмеження визначені у вказаних правилах поширюються на тих осіб, які працюють з рентгено-телевізійними інтроскопами Rapiscan 620XR заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08.
7. В залежності від вчинених дій персоналом, який використовує у своїй практичній діяльності промислові рентгено-телевізійні інтроскопи Rapiscan 620XR заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , серійні номери SA17-48-24, SA17-47-08 з недотриманням Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України (наказ МОЗ України від 02.02.2005 № 54), а також з недотриманням положень, з безпечної експлуатації, встановлених заводом виробником згаданих приладів, може існувати загроза здоров`ю людей, які будуть знаходитись поблизу згаданих приладів під час їх практичного використання.
Під час судового розгляду кримінального провадження прокурором було заявлено клопотання про закриття кримінального провадження у зв`язку із втратою чинності закону, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння, тобто з підстав, передбачених п.4 ч.1 ст. 284 КК України.
В обґрунтуваннясвого клопотанняпрокурор зазначив,що відповідно до обвинувального акту дії ОСОБА_4 кваліфіковані за ч.3 ст.265 КК України, як використання, зберігання та передача джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, вчинені повторно, дії ОСОБА_5 - за ч.3 ст.265 КК України, як придбання та передача джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу, вчинені повторно; дії ОСОБА_6 - за ч.1 ст.265 КК України, як використання джерел іонізуючого випромінювання без передбаченого законом дозволу. При цьому, як кримінально - протиправне поводження з радіоактивними матеріалами, дії вказаних осіб були кваліфіковані через те, що вони вчинили їх з джерелами іонізуючого випромінювання, а саме промисловими рентгенотелевізійними інтроскопами «Rapiscan 620XR».
Поняття «радіоактивний матеріал» визначено в Законі України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку». На момент вчинення ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_4 інкримінованих їм кримінальних правопорушень, передбачених ст. 265 КК України, зазначеним законом було визначено радіоактивні матеріали, як джерела іонізуючого випромінювання, ядерні матеріали та радіоактивні відходи.
На підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії» від 16 листопада 2022 року № 2762-ІХ, який набрав чинності 11.12.2022, законодавцем було змінено поняття «радіоактивний матеріал». Відповідно до вказаних змін, частину першу статті 1 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» доповнено абзацом п`ятнадцятим, згідно з яким поняття «радіоактивний матеріал» визначено, як матеріал, до складу якого входять радіоактивні речовини. До радіоактивних матеріалів належать радіонуклідні джерела іонізуючого випромінювання, ядерні матеріали та радіоактивні відходи.
Виходячи із внесених змін, предметом злочину, передбаченого ст. 265 КК України, можуть бути не всі, як було установлено раніше, а лише радіонуклідні джерела іонізуючого випромінювання.
Водночас, відповідно до Наказу Державної інспекції ядерного регулювання України «Про затвердження Переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування» від 03.12.2013 № 138: рентгенівські апарати (виключаючи прискорювачі) для догляду багажу в пунктах перетинання державного кордону, поштових відділеннях, правоохоронних закладах тощо, зокрема «Rapiscan» та всі його моделі входять до переліку нерадіонуклідних ДІВ, що генерують іонізуюче випромінювання.
Таким чином, із прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії» від 16 листопада 2022 року втратив чинність закон, яким встановлювалась кримінальна відповідальність за незаконне поводження з нерадіонуклідними джерелами іонізуючого випромінювання. З урахуванням викладеного, у зв`язку із законодавчими змінами у визначенні поняття «радіоактивні матеріали», промислові рентгенотелевізійні інтроскопи «Rapiscan 620XR» не можуть розцінюватись, як предмет злочину, передбаченого ст. 265 КК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КК України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом.
Згідно частини 1 статті 11 КК України, кримінальним правопорушенням є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб`єктом кримінального правопорушення.
Склад кримінального правопорушення - це сукупність об`єктивних та суб`єктивних ознак, що дозволяють кваліфікувати суспільно-небезпечне діяння як конкретне кримінальне правопорушення. Кожний склад кримінального правопорушення обов`язково складається з наступних елементів: об`єкт, об`єктивна сторона, суб`єкт, суб`єктивна сторона. Відсутність будь - якої із складових складу кримінального правопорушення свідчить про відсутність самого кримінального правопорушення. Водночас факультативною ознакою об`єкту злочину є предмет злочину. Це речі матеріального світу, з приводу яких чи у зв`язку з якими вчиняється злочин. У тих випадках, коли предмет злочину прямо вказаний у законі або вочевидь мається на увазі, його відсутність виключає кримінальну відповідальність.
Як предмет злочину, радіоактивні матеріали є конструктивною ознакою складу злочину, передбаченого ст. 265 КК України, оскільки прямо зазначені у вказаній нормі закону. Таким чином, за умови відсутності предмету злочину, виключається кримінальна відповідальність за ст. 265 КК України.
Отже, оскільки втратив чинність закон, яким встановлювалась кримінальна протиправність за незаконні дії з нерадіонуклідними джерелами іонізуючого випромінювання, до яких відносяться рентгенівські апарати (виключаючи прискорювачі) для догляду багажу в пунктах перетинання державного кордону, поштових відділеннях, правоохоронних закладах тощо, зокрема «Rapiscan» та всі його моделі, є всі підстави, передбачені кримінальним процесуальним кодексом України, для закриття провадженння відносно ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за ч.3 ст. 265 КК України, а також відносно ОСОБА_6 - за ч.1 ст. 265 КК України.
Згідно з ч. 2 ст. 4 КК України кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння.
Відповідно до правового висновку викладеного у постанові Верховного Суду від 16.02.2021 по справі № 345/3522/18: «За загальним правилом, закріпленим у частині другій статті 4 КК України, злочинність, караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, який діяв на час його вчинення. Припинення законної сили кримінально-правової норми тягне неможливість її застосування до діянь, що передбачені чи передбачалися у КК раніше як злочини і скоєні після втрати цією нормою чинності.
Водночас у випадках, коли новий закон про кримінальну відповідальність покращує юридичне становище особи, він поширюється і на діяння, вчинені до набрання ним чинності, тобто застосовується принцип ретроактивності.
Зазначений підхід закріплено у частині першій статті 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові акти, що пом`якшують або скасовують відповідальність, мають зворотну дію в часі.
Зміст цієї конституційно-правової норми деталізовано у статті 5 КК. Згідно із частиною першою цієї статті закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, у тому числі на осіб, які відбувають покарання або відбули покарання, але мають судимість.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 284 КПК кримінальне провадження закривається в разі, якщо набрав чинності закон, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особою».
Згідно правового висновку Верховного Суду від 01.03.2021 по справі № 266/3090/18: «на відміну від п. 5 ч. 1 ст. 284 КПК, положення п. 4 цієї статті не передбачають можливості продовження кримінального провадження в цілях реабілітації засудженого або з інших причин. Це пов`язано із тим, що втрата чинності законом, який раніше визнавав те чи інше діяння кримінальним правопорушенням, унаслідок його скасування чи визнання неконституційним робить подальше кримінальне провадження безпредметним - особу в будь- якому разі не може бути притягнуто до кримінальної відповідальності, якщо відповідне діяння не є злочином відповідно до чинного КК, а отже сторона обвинувачення не може доводити його винуватості».
Норма якій надавав тлумачення Верховний Суд у постановах (п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України) нині закріплена у п. 4-1 ч. 1 ст. 284 КПК Україна, яка передбачає підставу для закриття кримінального провадження - втрата чинності закону, яким встановлювалась кримінальна протиправність діяння.
Обвинувачені та їх захисники, кожен окремо, не заперечували проти задоволення клопотання прокурора про закриття кримінального провадження з зазначених ним підстав.
Розглянувши клопотання прокурора про закриття кримінального провадження, вислухавши думку інших учасників судового засідання, суд вважає, що доводи прокурора про необхідність закриття кримінального провадження є обґрунтованими, а тому його клопотання підлягає задоволенню.
При цьому суд бере до уваги, що під час розгляду кримінального провадження, набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії» від 16 листопада 2022 року № 2762-ІХ, яким законодавцем було змінено поняття «радіоактивний матеріал». Відповідно до вказаних змін, частину першу статті 1 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» доповнено абзацом п`ятнадцятим, згідно з яким поняття «радіоактивний матеріал» визначено, як матеріал, до складу якого входять радіоактивні речовини. До радіоактивних матеріалів належать радіонуклідні джерела іонізуючого випромінювання, ядерні матеріали та радіоактивні відходи.
Виходячи із внесених змін, предметом злочину, передбаченого ст. 265 КК України, можуть бути не всі, а лише радіонуклідні джерела іонізуючого випромінювання.
Водночас, відповідно до Наказу Державної інспекції ядерного регулювання України «Про затвердження Переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування» від 03.12.2013 № 138: рентгенівські апарати (виключаючи прискорювачі) для догляду багажу в пунктах перетинання державного кордону, поштових відділеннях, правоохоронних закладах тощо, зокрема «Rapiscan» та всі його моделі входять до переліку нерадіонуклідних ДІВ, що генерують іонізуюче випромінювання.
Таким чином, із прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії» від 16 листопада 2022 року втратив чинність закон, яким встановлювалась кримінальна відповідальність за незаконне поводження з нерадіонуклідними джерелами іонізуючого випромінювання. З урахуванням викладеного, у зв`язку із законодавчими змінами у визначенні поняття «радіоактивні матеріали», промислові рентгенотелевізійні інтроскопи «Rapiscan 620XR» не можуть розцінюватись, як предмет злочину, передбаченого ст. 265 КК України.
Отже, оскільки втратив чинність закон, яким встановлювалась кримінальна протиправність за незаконні дії з нерадіонуклідними джерелами іонізуючого випромінювання, до яких відносяться рентгенівські апарати (виключаючи прискорювачі) для догляду багажу в пунктах перетинання державного кордону, поштових відділеннях, правоохоронних закладах тощо, зокрема «Rapiscan» та всі його моделі, є всі підстави, передбачені кримінальним процесуальним кодексом України, для закриття провадження відносно ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за ч.3 ст. 265 КК України, а також відносно ОСОБА_6 - за ч.1 ст. 265 КК України.
Згідно з ч. 2 ст. 4 КК України кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння.
Згідно із ч.1 ст.5 КК України, закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності.
Згідно з п. 4-1 ч. 1 ст. 284 КПК Україна, яка передбачає підставу для закриття кримінального провадження є втрата чинності закону, яким встановлювалась кримінальна протиправність діяння.
На підставі викладеного, керуючись ст. 369, 372 КПК України, суд -
У Х В А Л И В :
Клопотання прокурора про закриття кримінального провадження за обвинуваченням ОСОБА_4 , ОСОБА_5 увчиненні кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.3ст.265КК України, ОСОБА_6 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 265 КК України, - задовольнити.
На підставі п.4-1 ч.1 ст. 284 КК України, кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ,у вчиненнікримінального правопорушення,передбаченого ч.3ст.265КК України, ОСОБА_6 ,у вчиненнікримінального правопорушення,передбаченого ч.1ст.265КК України - закрити у зв`язку із втратою чинності закону, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння.
Витрати на залучення судових експертів у розмірі 29909 гривень 28 копійок здійснити за рахунок Державного бюджету України в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Арешт, накладений на промислові рентгенотелевізійні інтроскопи RAPISCAN 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ухвалою слідчого судді Печерського району міста Києва від 27.07.2020 скасувати.
Речові докази:
- промислові рентгенотелевізійні інтроскопи RAPISCAN 620XR, заводські номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 та вилучену документацію, зазначену у постанові слідчого від 22.07.2020 року про визнання речовими доказами (всього 9 позицій, том. 1 а.с. 18-21);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 21.08.2020 і зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 21.08.2020 (всього 15 позицій, том 1 а.с. 109-113);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 27.08.2020, які знаходилися у володінні ТОВ «Мікс Лайн» і зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 28.08.2020 (всього 22 позиції, том 2 а.с. 10-14);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 10.08.2020, які знаходилися у володінні виконавчого комітету Чорноморської міської ради і зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 10.08.2020 (всього 84 позиції, том 2 а.с. 78-84);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 08.08.2020, які знаходились у володінні Голосіївській РДА в м. Києві і зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 08.08.2020 (всього 66 позиції, том 3 а.с. 80-86);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 15.10.2020 в ТОВ «Аеропорт «Одеса» і які зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 16.10.2020 (всього 30 позиції, том 4 а.с. 1-6);
- документи, вилучені під час тимчасового доступу до речей і документів 30.09.2020, які перебували у володінні юридичного департаменту Одеської міської ради і зазначені в постанові слідчого про визнання речовими доказами від 13.10.2020 (всього 143 позиції, том 5 а.с. 67-77)
повернути власникам;
Запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання, обраний відносно обвинуваченої ОСОБА_8 скасувати.
Запобіжний захід у вигляді застави у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімумів для працездатних осіб, що складає 681000 гривень, обраний відносно обвинуваченого ОСОБА_4 скасувати. Суму застави повернути заставодавцю чи за його дорученням іншій особі.
Ухвала може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду через суд першої інстанції протягом семи днів з дня її оголошення.
Головуючий суддя: Дмитро ПЕРЕДЕРКО
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2023 |
Оприлюднено | 22.12.2023 |
Номер документу | 115790576 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти громадської безпеки Незаконне поводження з радіоактивними матеріалами |
Кримінальне
Малиновський районний суд м.Одеси
Передерко Д. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні