Рішення
від 19.12.2023 по справі 280/8489/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 грудня 2023 року Справа № 280/8489/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД" до Запорізької митниці про визнання протиправним таскасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД" (далі позивач) до Запорізької митниці (далі відповідач), в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2023/000091 від 29.08.2023;

зобов`язати Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації №23UA112070003072U9 від 29.08.2023, а саме ячміня для кормових цілей, не насіннєвого, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 374,050 МТ, придбаного UPTON TRADE GLOBE AG у товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що метою завершення розпочатого митного оформлення позивач у встановленому законом порядку, через уповноважену особу - ТОВ «ТРАНС АЙ ТІ» (код ЄДРПОУ 33883188), 29.08.2023 здійснило подачу Запорізькій митниці митної декларації №23UA112070003072U9, за наслідками розгляду якої відповідачем того ж дня було прийнято рішення про відмову у митному оформленні, викладене в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA112070/2023/000091. Позивач вважає таке рішення відповідача не вмотивованим, прийнятим формально та таким, що не містить вичерпних роз`яснень вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, що порушує права позивача, а відтак, підлягає скасуванню, у звязку із чим звернувся за захистом свої прав до суду.

Ухвалою суду від 17 жовтня 2023 року відкрито провадження у справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідач у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що 16.02.2022 митним постом «Бердянськ» Запорізької митниці було оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000319 на товар «Ячмінь для кормових цілей, не насіннєвий, насипом, врожаю 2021 року» у кількості 407000 кг, загальною вартістю 112332,00 доларів США, відправник ТОВ "СОЛАГРО ТРЕЙД" одержувач "UPTON TRADE GLOBE AG" (Швейцарія). До митного органу не подавалися коносамент й декларація про вантаж для пропуску товарів через митний кордон України, також не подавалися портовим оператором, що здійснював навантаження судна, документів про кількість навантаженого товару. Відповідно митниця не здійснювала митний контроль даного товару і передбачені митні процедури і не внесла відомості про товар до єдиного реєстру. В подальшому судно з пшеницею самовільно покинуло порт в м. Бердянську і доставило вантаж до місця призначення. Факт того, що митницею не здійснювався митний контроль даного товару ні позивачем, ні судами не заперечується. Якщо не проводився митний контроль то не можливе здійснити його митне оформлення. Не можливо оформити товар, якого митниця не бачила і не в змозі підтвердити його кількість, якість, вартість та інше. Що стосується вимоги «зобов`язати Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення (вантажу) згідно митної декларації №23UA112070003072U9 від 29.08.2023, то дана декларація носить статус» «відмолено в митному відношенні» і відомості внесені до АСМО «Інспектор» по всій митній службі України. В зв`язку з цим розглядати ще раз це питання за цією декларацією не логічно і не відповідає ні Митному кодексу України, ні іншим нормативно-правовим актам. Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

У відповіді на відзив зазначено, що твердження відповідача, що митний пост «Бердянськ» знаходився у простої з 28.02.2022, а не з 24.02.2022, є недостовірним, оскільки не відповідають дійсності. Відповідно до норм наказу Державної митної служби України від 24.02.2022 №113 (зі змінами внесеними наказом Державної митної служби України від 28.02.2022 №118) встановлений простій у роботі митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці саме з 24.02.2022. Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача розглянути питання митного оформлення товару то належним способом захисту порушених прав та законних інтересів позивача буде досягнуто саме шляхом зобов`язання відповідача розглянути питання митного оформлення товару, відповідно до поданих позивачем відповідачеві документів у разі, якщо підставі для відмови, наданої відповідачем, будуть визнані судом неправомірними, а саме рішення відповідача протиправним. Щодо відсутності порушеного права - завершення митного оформлення є обов`язковою умовою отримання позивачем бюджетного відшкодування за експортною операцією з продажу компанії UPTON TRADE GLOBE AG ячменя для кормових цілей, ненасіннєвого, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 374,050 метричних тон. З урахуванням викладеного позивач наполягає на задоволенні позовних вимог.

07 листопада 2023 року на адресу суду надійшли заперечення (на відповідь на відзив), в яких відповідач наголошує на відсутності порушеного права позивача та незрозумілості обраного способу захисту.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.

Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі, з огляду на наступне.

З матеріалів справи судом установлено, що позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 42051995) (далі - ТОВ «СОЛАГРО ТРЕЙД») зареєстроване як юридична особа 06.04.2018, основний вид діяльності за КВЕД є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

15.02.2022 позивачем укладено з резидентом Швейцарської Конфедерації компанією UPTON TRADE GLOBE AG контракт № SU0096, відповідно до положень якого позивач, відповідно до інструкцій продавця щодо поставки товару, наданих згідно з п. 6.2.1 Контракту, повинен поставити в період з 15.02.2022 по 15.03.2022, на умовах FOB ПОРТ БЕРДЯНСЬК (згідно з ІНКОТЕРМС-2010) ячмінь загальним обсягом 370,00 метричних тон (+/-10%). Відповідно до умов тлумачення FOB ІНКОТЕРМС в редакції 2010 року, продавець зобов`язаний доставити товар у порт і завантажити його на вказане покупцем судно. При цьому, витрати на доставку товару на борт судна покладаються продавця.

На виконання п. 5.2 Контракту, 16.02.2022 позивачем виставлено рахунок (Invoice) №SU0096 для здійснення покупцем часткової передоплати за Контрактом на товар обсягом 350,00 метричних тон. Вказаний рахунок оплачений покупцем в повному обсязі, згідно Кредитового повідомлення платіж в іноземній валюті № 680_3 від 18.02.2022.

З огляду на умови контракту, покупцем - UPTON TRADE GLOBE AG 18.02.2022 надано інструкцію «документарні вказівки щодо вантажу» щодо поставки позивачем товару обсягом 370,00 метричних тон (+/-10%) із загального обсягу товару за Контрактом для завантаження на морське судно «MAORI» для відправлення до порту Іскендерун (Туреччина).

13.02.2022 морське судно «MAORI» (під прапором Республіки Мальта) прибуло до Бердянського морського торговельного порту задля проведення його навантаження товаром у відповідності до контракту з метою здійснення його перевезення морським шляхом до порту призначення (порт Іскендерун, Туреччина).

16.02.2022 митним постом «Бердянськ» Запорізької митниці була оформлена відповідна періодична митна декларації типу ЕК10РР № UA112050/2022/000319.

Послуги з завантаження товару на судно в порту Бердянськ портовими операторами підтверджуються Актом наданих послуг № 155 від 24.02.2022 до договору № 3-Б про надання транспортно-експедиторських послуг від 24.02.2020.

На момент початку повномасштабного вторгнення, на виконання наданої покупцем інструкції, на судно було завантажено 374,050 українського ячменя, що підтверджується Коносаментами (Bill of lading) № 4 від 24.02.2022, а також виданим 24.02.2022 капітаном морського судна «MAORI» вантажним маніфестом (Freight/Cargo manifest).

24.02.2022 відповідно до наказу Державної митної служби України від 24.02.2022 №113, зі змінами внесеними наказом Державної митної служби України від 28.02.2022 №118 встановлений простій у роботі Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці.

Позивач не міг закінчити митні формальності, оскільки товар опинився на тимчасово окупованій території України, капітаном корабля прийняте рішення про вихід з порту та вивезення товару за кордон, що, зокрема, підтверджується листом UPTON TRADE GLOBE AG від 20.02.2023 про отримання товару.

Згідно сповіщення про готовність судна від 11.04.2022 (Notice of Readiness) прибути в порт розвантаження, до порту призначення (порт Іскендерун, Туреччина) судно прибуло 11.04.2022, а вивантаження товару відбулось в період з 20:30 21.04.2022 по 08:40 25.04.2022, що засвідчується стандартним звітом про обробку судна (Standart Statement of Facts), складеного 25.04.2022, а також свідоцтвом драфт-сюрвей (Draft Survey Certificate) від 25.04.2022.

Листом вих. № 20230220-01 20.02.2023 позивач звернувся до відповідача з метою отримання інформації щодо контактів митного поста, до якого можна подати документи для завершення митних процедур щодо вказаної поставки, 06.03.2023 отримав відповідь, оформлену листом №7.20-1/7.20-17-01/14/611 про те, що інформація про поставки відсутня в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України, у зв`язку з чим, підстави для митного оформлення відсутні.

17.05.2023 позивачем отримано експертний висновок ТПП України, згідно якого, за результатами вивчення документів щодо здійснення поставки за Контрактом, експерти дійшли висновку про те, що надані документи підтверджують факт переміщення товару за межі митної території України на виконання контракту, незавершення митних процедур щодо митного оформлення поставленого за контрактом товару є наслідком форс-мажорних обставин.

29.08.2023 позивачем подано через електронну систему додаткову митну декларацію для завершення процедури митного оформлення вантажу.

Позивач на підтвердження здійснення зовнішньоекономічної операції щодо продажу товару, з митної території України надав відповідачу: контракт № SU0096 від 15.02.2022, рахунок (Invoice) № SU0096 від 16.02.2022, а також вантажні документи, які є підставою для перетинання товаром митного кордону України (коносаменти (Bills of lading) № 4 від 24.02.2022 та вантажна відомість (Freight/Cargo Manifest) від 24.02.2022.

29.08.2023 відповідачем прийнято рішення про відмову митному оформленні товару, оформлене Карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2023/000091.

Відповідно до Картки відмови №UA112070/2023/000091 від 29.08.2023, підставою для відмови у митному оформленні (випуску) товарів є:1) Не здійснення митним органом митного контролю, що передбачено главою XI Митного кодексу України та Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 року за № 2120/22432; 2) Порушення вимог статті 261 Митного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій», постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 451 «Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних. водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними», Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 року за № 2120/22432 та Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: - відповідно до частини 1 статті 261 Митного кодексу України та пункту 26 постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №450 «Питанні, пов`язані із застосуванням митних декларацій» до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, перемішені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця; - відповідно до п.49 статті 4 Митного кодексу України пропуск товарів через митний кордон України - надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення; - відповідно до п. 31 «ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон» затвердженою ПКМУ № 451 від 21.05.2012 «Питання пропуску через державний кордон осіб. автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що перемішуються ними» після завершення митного контролю вибуття судна в приміщеннях митних органів та/або контролю на судні митний орган документально підтверджує пропуск транспортних засобів і товарів через митний кордону порядку, встановленому Мінфіном. У ЕМД №23UA112070003072U9 від 29.08.2023 у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР№ UA112050/2022/000319 від 16.02.2022. На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД типу РР №UA112050/2022/000319 від 16.02.2022 через митний кордон в Єдиній автоматизованій інформаційній системи митних органів України відсутня. Враховуючи вищевикладене, у порушення ч. 1 ст. 261 Митного кодексу України, п. 26 Положення № 450 декларантом не надано точних та документально підтверджених відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону. Також, у митному органі наявна інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів, на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються. Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: невірно заповнено графу 21 (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна); Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: в графі 8 невірно зазначені відомості про одержувача вантажу, відомості про якого наведені у коносаменті № 4 від 24.02.2022.

У зазначеній картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення надані наступні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: надати в установленому порядку точні та документально підтверджені відомості про кількість та дату переміщення товару через митний кордон України; рішення щодо можливості митного оформлення може бути прийнято за наявності відповідних відміток про виконання митних формальностей в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України та з урахуванням результатів завершення кримінальної справи та вирішення питання по суті; заповнити графу № 8, 21 МД відповідно до вимог Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651.

Не погодившись з карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Митний кодекс України (далі - МК України, у редакції чинній на час винесення оскаржуваного рішення) визначає засади організації та здійснення митної справи в Україні, регулює економічні, організаційні, правові, кадрові та соціальні аспекти діяльності митної служби України, спрямований на забезпечення захисту економічних інтересів України, створення сприятливих умов для розвитку її економіки, захисту прав та інтересів суб`єктів підприємницької діяльності та громадян, а також забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.

Встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної митної політики, становлять митну справу (частина 1 статті 7 МК України).

За приписами статті 4 МК України наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- ввезення товарів, транспортних засобів на митну територію України, вивезення товарів, транспортних засобів за межі митної території України - сукупність дій, пов`язаних із переміщенням товарів, транспортних засобів через митний кордон України у будь-який спосіб у відповідному напрямку;

- декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування;

- декларація митної вартості - документ встановленої форми, що подається декларантом і містить відомості щодо митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України чи стосовно яких змінюється митний режим;

- дозвіл митного органу - надання особі митним органом усно, письмово (паперовим або електронним документом) чи шляхом проставляння відбитка особистої номерної печатки на супровідних документах (деклараціях, відомостях) права на вчинення певних дій;

- митна декларація - заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури;

- митна процедура - зумовлені метою переміщення товарів через митний кордон України сукупність митних формальностей та порядок їх виконання

- митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення;

- митні формальності - встановлені цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом та іншими законами України;

- митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються митними органами в межах своїх повноважень з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку;

- пропуск товарів через митний кордон України- надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України, з урахуванням заявленої мети такого переміщення.

Згідно з ч. 1 ст. 186 МК України переміщення товарів через митний кордон України здійснюється засобами авіаційного, водного, автомобільного, залізничного, трубопровідного транспорту та лініями електропередачі, а також змішаними перевезеннями. Під змішаним (комбінованим) перевезенням розуміється міжнародне перевезення вантажів щонайменш двома різними видами транспорту відповідно до договору змішаного (комбінованого) перевезення з місця в одній країні, де вантажі переходять у відання оператора такого перевезення, до визначеного місця доставки в іншій країні.

Митні органи здійснюють митний контроль на морському та річковому транспорті в зонах митного контролю на територіях морських та річкових портів, а також в акваторіях портів, відкритих для міжнародних перевезень (ч. 1 ст. 209 МК України).

Відповідно до частини першої статті 246 МК України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

У відповідності до ч.1, 3 ст. 247 МК України митне оформлення здійснюється в місцях розташування відповідних підрозділів митних органів протягом робочого часу, встановленого для цих органів.

У випадках, що визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, митні формальності, які виконуються автоматизованою системою митного оформлення в автоматичному режимі, здійснюються цілодобово.

Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється в будь-якому митному органі з пред`явленням їх цьому органу, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

У випадках та в порядку, що визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, окремі або всі митні формальності, що підлягають виконанню митними органами, можуть виконуватися посадовими особами іншого митного органу, ніж митний орган, якому пред`явлені товари, транспортні засоби комерційного призначення, або автоматизованою системою митного оформлення.

Відповідно до положень статті 255 МК України митне оформлення завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж чотири робочих години з моменту пред`явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.

У разі якщо товар декларується з використанням попередньої або періодичної митних декларацій, митне оформлення за цими деклараціями завершується у строк, що не перевищує чотирьох робочих годин з моменту їх подання.

Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.

Згідно з нормами статті 256 МК України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.

У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.

Рішення про відмову у митному оформленні приймається в межах строку, відведеного статтею 255 цього Кодексу для завершення митного оформлення. Неприйняття такого рішення протягом зазначеного строку є бездіяльністю, яка може бути оскаржена в порядку, встановленому главою 4 цього Кодексу.

Як установлено судом, митним постом 16.02.2022 «Бердянськ» Запорізької митниці оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000319 на товар ячмінь для кормових цілей, не насіннєвий, насипом, врожаю 2021 року, в кількості 407000 кг, загальною вартістю 112332,00 доларів США, відправник ТОВ «Солагро Трейд» одержувач UPTON TRADE GLOBE AG.

У відзиві представник відповідача повідомив суд, що позивачем не надані документи, що підтверджують кількість та асортимент навантажених товарів.

Оцінюючи доводи сторін у цій частині суд виходить з такого.

Відповідно до положень статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках, а також електронних (сканованих) копій паперових документів, засвідчених електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено цим Кодексом, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу.

Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форми митних декларацій для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України підприємствами шляхом ввезення, вивезення або транзиту, а також для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами та декларуються за митною декларацією, передбаченою для підприємств, визначаються Конвенцією про спрощення формальностей у торгівлі товарами та Конвенцією про процедуру спільного транзиту.

Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, що поміщуються у митний режим транзиту на умовах Конвенції про процедуру спільного транзиту, визначаються відповідно до положень зазначеної Конвенції.

Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів:

1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення;

2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору;

3) відомості про найменування країн відправлення та призначення;

4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери;

5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) найменування країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів;

6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про надання забезпечення сплати митних платежів: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі надання забезпечення сплати митних платежів);

7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови;

8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України;

9) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу;

10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).

До спрощеної митної декларації вносяться відомості про авторизації на застосування спрощень, визначених частиною першою статті 13 цього Кодексу, які застосовані для подання такої спрощеної митної декларації, а також відомості, визначені такими пунктами цієї частини:

пунктами 1-3;

пунктом 4 (тільки щодо виду транспорту на кордоні та в межах країни);

пунктом 5 (тільки згідно з підпунктами "а", "б" (тільки щодо звичайного торговельного опису, що дає змогу ідентифікувати товар), "г" (на рівні товарної підпозиції згідно з УКТ ЗЕД), "д", "е" (тільки кількість у кілограмах (у разі ввезення - вага нетто та вага брутто, а в разі вивезення - вага брутто) та "є";

пунктом 6 (тільки згідно з підпунктом "д");

пунктами 7-10.

Митним органам забороняється вимагати внесення до митної декларації інших відомостей, ніж зазначені у цій статті.

Перелік товарів, що не підлягають обов`язковому письмовому декларуванню, встановлюється цим Кодексом та іншими законодавчими актами України.

Статтею 260 МК України встановлені норми щодо тимчасової та періодичної митної декларації.

Якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати митному органу тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.

Періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Для пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією, застосовуються заходи тарифного й нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, чинні на день пропуску цих товарів через митний кордон України.

Митний орган не має права відмовити в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.

Відмова митного органу в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта.

Оформлення митним органом тимчасової або періодичної митної декларації передбачає необхідність виконання вимог цього Кодексу, передбачених для поміщення товарів в обраний митний режим та сплати митних платежів або забезпечення їх сплати відповідно до розділу X цього Кодексу.

Так, митним постом 16.02.2022 «Бердянськ» Запорізької митниці оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000319 на товар ячмінь для кормових цілей, не насіннєвий, насипом, врожаю 2021 року, в кількості 407000 кг, загальною вартістю 112332,00 доларів США, відправник ТОВ «Солагро Трейд» одержувач UPTON TRADE GLOBE AG.

З аналізу вищевказаних положень щодо періодичної декларації, суд зазначає, що періодична декларація є плановою, для уточнення відомостей про характеристики товарів необхідно подавати додаткову декларацію.

Згідно з частиною першою статті 261 МК України у разі подання відповідно до статей 259-260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.

У разі відсутності інформації, необхідної для визначення числових значень складових митної вартості товарів, яка стане відомою після випуску товарів у вільний обіг та сплати роялті, ліцензійних платежів, інших складових вартості, які визначаються залежно від обсягів продажу або прибутку від продажу, декларант або уповноважена ним особа має право подати додаткову декларацію протягом 180 днів з дати випуску товарів (частина друга статті 261 МК України).

Додаткова декларація подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна попередня, тимчасова, спрощена або періодична митна декларація (частина шоста статті 261 МК України).

Дозволяється подання однієї додаткової декларації до кількох попередніх, тимчасових, спрощених або періодичних митних декларацій, що були оформлені одним митним органом в межах одного зовнішньоекономічного договору та одного митного режиму, за умови дотримання строків подання додаткової декларації, визначених відповідно до цього Кодексу (частина сьома статті 261 МК України).

Прийняття митної декларації здійснюється відповідно до положень статті 264 МК України.

З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації (частина 5).

Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій (частина 6).

У випадках, коли з причин, визнаних митним органом обґрунтованими, окремі документи, визначені цим Кодексом, не можуть бути представлені разом з митною декларацією, дозволяється подання таких документів протягом часу, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (частина 7).

З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації (частина 8).

Митний орган не має права відмовити у прийнятті митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом (частина 9).

Відмова митного органу у прийнятті митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта (частина 10).

Митний орган відмовляє у прийнятті митної декларації виключно з таких підстав:

1) митна декларація не містить усіх відомостей або подана без документів, передбачених статтею 335 цього Кодексу;

2) електронна митна декларація не містить встановлених законодавством обов`язкових реквізитів;

3) митну декларацію подано з порушенням інших вимог, встановлених цим Кодексом (частина 11).

У разі відмови у прийнятті митної декларації посадовою особою митного органу заповнюється картка відмови у прийнятті митної декларації за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Один примірник зазначеної картки невідкладно вручається (надсилається) декларанту або уповноваженій ним особі. Інформація про відмову у прийнятті для оформлення електронної митної декларації надсилається декларанту електронним повідомленням, засвідченим електронним цифровим підписом посадової особи митного органу (частина 12).

Згідно з п.8.1. та п.8.2 розділу VIII Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631 у всіх випадках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлюється картка відмови за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку. Картка відмови складається за допомогою АСМО у межах строку, відведеного ст. 255 МК України для завершення митного оформлення, посадовою особою митного органу, якою прийнято рішення про відмову. У картці відмови зазначаються причини відмови, наводяться вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також вказується інформація про порядок оскарження рішення про відмову.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №450 затверджено Положення про митні декларації (далі Положення №450), яке визначає вимоги до оформлення і використання митних декларацій, на підставі яких декларуються товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України підприємствами, та інші товари, що відповідно до законодавства України декларуються шляхом поданням митної декларації, передбаченої для підприємств, а також порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними.

Відповідно до пункту 21 Положення №450, періодична митна декларація подається для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України суднами закордонного плавання, трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, припасів, періодичних друкованих видань та товарів, переміщення яких через митний кордон України планується з періодичністю не рідше ніж два рази протягом строку її дії.

Подана митному органу періодична митна декларація підтверджує взяття декларантом або уповноваженою ним особою зобов`язання подати митному органу додаткові декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.

Згідно пункту 24 Положення №450, товари, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією (крім товарів, що переміщуються через митний кордон України трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, та періодичних друкованих видань), можуть бути перемiщенi через митний кордон України у разі:

пред`явлення митному органу в пункті пропуску через державний кордон України в паперовій або електронній формі документів (засвідчених у встановленому порядку копій, якщо законодавством не передбачено обов`язкове подання оригіналів), що свідчать про дотримання вимог законодавства щодо заходів нетарифного регулювання (крім тих, відомості про які зазначались у встановленому порядку в періодичній митній декларації) та про здiйснення передбачених статтею 319 Митного кодексу України необхідних видів контролю;

подання у разі перемiщення товарів залізничним і автомобільним транспортом декларантом або уповноваженою ним особою митному органу, зокрема з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій, не пізніше ніж через дві доби з дати прийняття товарів до перевезення реєстру номерів транспортних засобів та товарно-транспортних документів за формою згідно з додатком 2.

Також, постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №451 затверджено Типову технологічну схему здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон (далі Типова технологічна схема), яка визначає відповідно доМитного кодексу Українипослідовність дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (далі - водні транспортні засоби і товари), у пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення через державний кордон (далі - пункти пропуску).

Відповідно до пункту 28 Типової технологічної схеми, до початку завантаження на судно закордонного плавання транспортних засобів і товарів декларант або уповноважена ним особа подає митному органу доручення на навантаження у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії. Підставою для оформлення такого доручення є митна декларація (електронна митна декларація) або інший документ, який відповідно достатті 94Митного кодексу України використовується замість митної декларації, у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або його електронна (сканована) копія, на який накладено кваліфікований електронний підпис, з відміткою митного органу про закінчення митного контролю.

У разі надходження транспортних засобів і товарів, що були оформлені в інших митних органах і перебувають під митним контролем, разом з митною декларацією (електронною митною декларацією) подаються товаросупровідні (товаротранспортні) документи у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис.

Оформлене митним органом доручення на навантаження є підставою для завантаження зазначених у ньому транспортних засобів і товарів на судно закордонного плавання.

Відповідно до пункту 2 Підрозділу 2 Розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей на морському та річковому транспорті, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 10.03.2015 №308, до початку навантаження товарів на судно вантажовласник або уповноважена ним особа подає митниці доручення на навантаження. Підставою для оформлення доручення на навантаження є митна декларація або інший документ, який відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України (представлені на паперовому носії або у формі електронного документа). У разі надходження товарів, які були оформлені іншими митницями та перебувають під митним контролем, подаються також товаросупровідні документи.

Після перевірки відповідності даних, зазначених у дорученнях на навантаження документах, передбачених правилами роботи портів (наряд, ордер тощо), даним документів, зазначених у абзаці першому цього пункту, посадова особа митниці на дорученні на навантаження проставляє відбиток особистої номерної печатки. Оформлене таким чином доручення є підставою для навантаження зазначених у ньому товарів на судно.

Судом встановлено, що 29.08.2023 відповідачем оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2023/000091.

Однією з підстав для відмови у митному оформленні (випуску) товарів контролюючим органом визначено - до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані: подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, переміщені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця. В ЕМД №23UА112070003072U9 від 29.08.2023 у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР № UА112050/2022/000319 від 16.02.2022. На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД №UА112050/2022/000319 від 16.02.2022 через митний кордон в Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України відсутній, декларантом не надано точних відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону.

Відповідно до пункту 26 Положення №450 до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані:

подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, переміщені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця;

подати передбачені законодавством документи, необхідні для здійснення митного оформлення товарів, крім документів, поданих разом з періодичною митною декларацією;

сплатити митні платежі, що справляються під час переміщення або у зв`язку з переміщенням товарів через митний кордон України.

У разі вивезення товарів (крім переміщуваних стаціонарними засобами транспортування) за межі митної території України за періодичною митною декларацією календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України є місяць, у якому митницею здійснено пропуск товарів за межі митної території України.

Разом з тим, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 №2142-IX (далі - Закон №2142-ІХ) внесено зміни до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» МК України та доповнено пунктом 9-12, який передбачає, що тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного, надзвичайного стану на території України:

1) документальні перевірки дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Акти (довідки) про результати документальних перевірок, зустрічних звірок, заперечення до актів перевірок та податкові повідомлення-рішення не надсилаються (не вручаються);

2) зупиняється перебіг строків, визначених частиною четвертою статті 45, частиною другою статті 46, частиною четвертою статті 48, статями 55, 125, 204, 240, частиною шостою статті 244, частиною тринадцятою статті 264, частиною другою статті 269, частинами п`ятою і шостою статті 299, частиною дев`ятою статті 309, частиною четвертою статті 321, частиною шостою статті 334 цього Кодексу;

3) митні органи за заявою декларанта або уповноваженої ним особи можуть приймати рішення про продовження строків (включаючи граничні), визначених цим Кодексом, крім тих, перебіг яких зупинено підпунктом 2 цього пункту;

4) митні формальності, які відповідно до цього Кодексу підлягали чи підлягають виконанню митним органом, яким за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, не виконуються завдання, покладені на митні органи, у зв`язку з веденням воєнного, надзвичайного стану, можуть виконуватися іншим митним органом, у тому числі без пред`явлення таких товарів цьому митному органу, за координації центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, надає роз`яснення підприємствам і митним органам, координує роботу митних органів щодо виконання таких формальностей іншими митними органами, у тому числі з питань застосування систем, що забезпечують функціонування електронних інформаційних ресурсів митних органів, і засобів їх забезпечення;

5) Кабінет Міністрів України може встановлювати:

категорії товарів, щодо яких митними органами не здійснюються заходи зі сприяння захисту прав інтелектуальної власності, передбачені розділом XIV цього Кодексу;

випадки, у яких заборони та обмеження, встановлені статтями 196 та 197 цього Кодексу, не застосовуються, крім випадків, якщо такі заборони та обмеження встановлені міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;

особливості здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, які підлягають державному експортному контролю;

особливості застосування статті 319 цього Кодексу;

6) перебування на обліку в митних органах осіб-нерезидентів відповідно до частини першої статті 455 цього Кодексу не вимагається;

7) митними органами не здійснюється у пунктах пропуску через державний кордон України та в мультимодальних терміналах документальний контроль у сфері міжнародних автомобільних перевезень згідно із Законом України "Про автомобільний транспорт";

8) при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення дозволяється вчинення дій посадовими особами митних органів, декларантами та/або уповноваженими ними особами, іншими заінтересованими особами з використанням засобів електронного підпису або шляхом підключення через інтегровану систему електронної ідентифікації, яка забезпечує надійну ідентифікацію таких осіб.

Як вже зазначено судом, з 13.02.2022 по 24.02.2022 портовим оператором здійснено навантаження сільськогосподарського товару за контрактом на судно «MAORI».

Відповідно до пункту 6 Підрозділу 2 Розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей на морському та річковому транспорті, після закінчення навантаження судна капітан судна або агентська організація (морський агент) подає митниці коносаменти й декларацію про вантаж для пропуску товарів через митний кордон України, а портовий оператор (стивідорна компанія), що здійснювала навантаження судна, надає митниці документи, що підтверджують кількість та асортимент навантажених товарів. У разі навантаження порожніх контейнерів додатково надається перелік контейнерів із зазначенням їх номерів та типів. Після звірення їх з дорученнями на навантаження (списками вантажів) і митними деклараціями або іншими документами, які відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України, посадова особа митниці проставляє на коносаментах (річкових накладних), декларації про вантаж відбитки штампа "Під митним контролем" та особистої номерної печатки.

Інформація вноситься до Журналу обліку товарів при вивезенні.

При цьому, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану наказом Державної митної служби України від 24.02.2022 №113 (зі змінами внесеними наказом Державної митної служби України від 28.02.2022 №118) встановлений простій у роботі митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці.

Таким чином, декларант (уповноважена особа) не зміг закінчити митні формальності щодо експорту товару за межі митної території України з об`єктивних причин, незалежних від нього обставин, що пов`язані з тимчасовою окупацією м.Бердянськ.

З 24.02.2022 морське судно «MAORI» знаходилось в акваторії Бердянського морського торговельного порту, окупованого військовими російської федерації, 11.04.2022 морське судно «MAORI» прибуло до пункту вивантаження визначеного Покупцем товару порту Іскендерун (Туреччина), вивантаження товару відбулось в період з 20:30 21.04.2022 по 08:40 25.04.2022, що засвідчується стандартним звітом про обробку судна (Standart Statement of Facts), складеного 25.04.2022, а також свідоцтвом драфт-сюрвей (Draft Survey Certificate) від 25.04.2022.

Згідно з пунктом 5.5 розділу V Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066, невідкладно після здійснення пропуску за межі митної території України товарів (частини товарів) посадова особа митного органу, розташованого в пункті пропуску через державний кордон України, вносить до ЄАІС інформацію про пропуск, а саме: відомості про фактично пропущену кількість товару в основних одиницях виміру; номер посвідчення та номер ОНП посадової особи, яка здійснила пропуск цих товарів; дату і час перетину митного кордону.

Отже, що саме на працівників митного органу покладається обов`язок здійснити внесення відомостей до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів.

Однак, митними органами не було внесено відомості до ЄАІС, оскільки фактично товар покинув територію України на тимчасово окупованій території України, а відповідно митні органи на такій території не функціонували.

Суд вважає за необхідне зазначити, що на цій підставі не може бути відмовлено у прийнятті додаткової митної декларації, оскільки такі обставини стались не з вини позивача, при цьому саме на позивача перекладені негативні наслідки через не функціонування митних органів на території Бердянського морського порту.

Також, доводи відповідача неможливість підтвердити вагу товару через відсутність відбитку штампу «під митним контролем» на наданому позивачем коносаменті є неспроможними з огляду на простій у роботі митного посту та відповідно неможливості подати такий документ посадовим особам митниці.

З метою завершення митних формальностей позивач звернувся листом вих. №20230220-01 від 20.02.2023 до відповідача з метою отримання інформації щодо контактів митного поста, до якого можна подати документи для завершення митних процедур щодо вказаної поставки, 06.03.2023 отримав відповідь, оформлену листом № 7.20-1/7.20-17-01/14/611 про те, що інформація про поставки відсутня в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України, у зв`язку з чим, підстави для митного оформлення відсутні.

Разом з тим, позивачем надані всі наявні у нього документи контракт № SU0096 від 15.02.2022, рахунок (Invoice) № SU0096 від 16.02.2022, декларація про походження товару, договір про надання послуг митного брокера, а також вантажні документи, які є підставою для перетинання товаром митного кордону України (коносаменти (Bills of lading) № 4 від 24.02.2022 та вантажна відомість (Freight/Cargo Manifest) від 24.02.2022, на підтвердження навантаження товару, ячмінь для кормових цілей, не насіннєвий, насипом, врожаю 2021 року, в кількості 407000 кг та факту перетину митного кордону України.

Митним органом не обґрунтовано неврахування таких документів.

Крім цього, підставою для відмови у митному оформленні товару у спірному рішенні стала наявна у митниці інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються.

Позивач повідомляє, що кримінальне провадження не має жодного відношення до позивача.

Суд звертає увагу, що сторонами контракту передбачені умови поставки FOB ІНКОТЕРМС 2010, у відповідності до Офіційних правил міжнародного контролю термінів торговельних умов ІНКОТЕРМС 2010, за умовами FOB - Безкоштовний борт (названий порт завантаження), продавець несе всі витрати та ризики до моменту, коли товари завантажуються на борт судна. Продавець вважається таким, що виконав постачання, коли товар перейшов через поручні судна в названому порту відвантаження. З цього моменту усі витрати і ризики щодо втрати чи ушкодження товару повинен нести покупець. За умовами терміну FOB на продавця покладається обов`язок з митного очищення товару для експорту. Цей термін застосовується під час перевезення товару морським чи внутрішнім водним транспортом.

24.02.2022 було повністю завершено здійснення навантаження товару на судно «MAORI», ячмінь для кормових цілей, не насіннєвий, насипом, врожаю 2021 року, в кількості 407000 кг, на підтвердження наданий коносаменти (Bills of lading) № 4 від 24.02.2022 та вантажна відомість (Freight/Cargo Manifest) від 24.02.2022.

Згідно п.3.3 контракту право власності на товар переходить від Продавця до Покупця з моменту перетину товаром поручнів судна.

Відомості щодо відношення позивача до кримінального провадження відсутні, відповідачем не конкретизоване кримінальне провадження та його вплив на питання щодо митного оформлення.

Таким чином, наявність кримінального провадження не може бути підставою для відмови у митному оформленні товару у відповідності до положень МК України.

Щодо неправильного заповнення графи 21 у митній декларації (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб), залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна), суд вказує наступне.

Так, позивач у графі 21 «ідентифікація та країна реєстрації активного транспортного засобу при перетині кордону» митної декларації зазначив назву судна - MТ - «MAORI».

Наказ Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа» (далі Порядок №651, у попередній редакції) визначає правила заповнення граф митних декларацій (далі - МД) за формою єдиного адміністративного документа (далі - ЄАД), додаткових аркушів до нього (далі - додаткові аркуші), порядок унесення відомостей до доповнення, а також порядок оформлення, розподілу та використання аркушів МД.

Відповідно до розділу II Порядку №651 Графа 21 «Ідентифікація та країна реєстрації активного транспортного засобу при перетині кордону» заповнюється, якщо здійснюється міжнародне перевезення.

У графі зазначаються відомості про транспортний засіб (транспортні засоби), на якому (яких) здійснюватиметься перетин митного кордону при вивезенні товарів за межі митної території України. При використанні комбінації з декількох транспортних засобів зазначаються відомості про активний транспортний засіб.

У лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості, зокрема:

морський та річковий транспорт - назва судна.

У правому підрозділі проставляється літерний код альфа-2 відповідно до Переліку кодів країн світу країни реєстрації транспортного засобу або активного транспортного засобу, якщо перевезення товарів здійснюється комбінацією з декількох транспортних засобів.

Згідно з статтею 268 МК України допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, не тягне за собою застосування санкцій, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами України. У випадках, передбачених частиною першою цієї статті, посадові особи митних органів надають декларантам або уповноваженим ним особам можливість виправити помилки, допущені в митній декларації.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, зокрема, у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, що реалізуючи Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, кожна держава-учасниця цієї Конвенції має право встановлювати процедури, у тому числі процесуальні заборони й обмеження. Разом з тим Суд зазначає, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним.

Надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права. Адже форма, відповідно до вимог поваги до прав людини та принципу сприяння, не має підміняти зміст, зокрема, в ситуації, коли під час прийому документа його можна привести у відповідність до формальних вимог Закону.

Відповідач відмовляючи у митному оформленні товару з підстави неправильного заповнення графи 21 у митній декларації, проявив формальних підхід, який став підставою для прийняття протиправного та не обґрунтованого рішення у формі картки відмови у прийнятті митної декларації.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративнісуди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що рішення Запорізької митниці оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2023/000091 від 29.08.2023 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо обраного позивачем способу захисту, суд зазначає наступне.

Із системного аналізу законодавчих приписів у митній справі встановлено, що митні органи мають виключну компетенцію в питаннях реалізації митних формальностей та вирішення питання прийняття митної декларації.

Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.

При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Так, у відповідності до абзацу 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 року № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі», суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що Постановою Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року № 21-1465а15 встановлено, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Митний орган має дискреційні повноваження щодо завершення процедури митного оформлення тому суд не може перебирати на себе функції зазначеного органу та вказувати яким чином митному органу приймати митну декларацію та/або які конкретно дії необхідно вчинити після скасування попереднього рішення про відмову у прийнятті митної декларації.

Митний кодекс України, та інші нормативно-правові документи з питань митного оформлення товарів та митних декларацій не містять урегулювання питання дії митного органу у разі скасування у судовому порядку картки відмови у прийнятті митної декларації, не зазначено про те, чи існує технологічна можливість внести зміни щодо митної декларації у прийнятті якої було відмовлено, тощо.

Таким чином, суд вважає, що належним способом захисту порушених прав та законних інтересів позивача є зобов`язання відповідача розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації №23UA112070003072U9 від 29.08.2023, а саме ячміня для кормових цілей, не насіннєвого, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 374,050 МТ, придбаного UPTON TRADE GLOBE AG у Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД».

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 5368,00 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД" (01054, м.Київ, вул.Олеся Гончара, буд.41, літера «А», код ЄДРПОУ 42051995) до Запорізької митниці (69041, м.Запоріжжя, вул.Сергія Синенка, буд.12, код ЄДРПОУ 44005647) про визнання протиправним таскасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA112070/2023/000091 від 29.08.2023.

Зобов`язати Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації № 23UA112070003072U9 від 29.08.2023, а саме ячміня для кормових цілей, не насіннєвого, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 374,050 МТ, придбаного UPTON TRADE GLOBE AG у Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД".

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАГРО ТРЕЙД" за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької митниці судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Ж.М. Чернова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено22.12.2023
Номер документу115797361
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —280/8489/23

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні