П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/2328/23
Перша інстанція: суддя Завальнюк І.В.,
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача Турецької І. О.,
суддів Шевчук О. А., Шеметенко Л. П.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу НОМЕР_1 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України, НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог.
У лютому 2023 року адвокат Веліксар Алла Віталіївна, діючи в інтересах ОСОБА_1 звернулась до суду першої інстанції з позовом в якому, з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог (т.1 а.с.108-111), просила:
-визнати протиправною бездіяльність НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) (далі НОМЕР_3 прикордонний загін») щодо ненарахування та невиплати в повному обсязі додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі Постанова №168), із розрахунку 100 000 грн. на місяць пропорційно часу участі у діях та ходах за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі, стримування збройної агресії на території Запорізької області та м. Запоріжжя в період з 12.07.2022 по 20.10.2022;
-зобов`язати НОМЕР_3 прикордонний загін нарахувати та виплатити в повному обсязі додаткову винагороду, встановленої пунктом 1 Постанови №168, із розрахунку 100 тис. грн. на місяць пропорційно часу участі у діях та ходах за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і борони, відсічі, стримування збройної агресії на території Запорізької області та м. Запоріжжя в період з 12.07.2022 по 20.10.2022;
-визнати протиправною бездіяльність НОМЕР_1 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України (далі НОМЕР_1 прикордонний загін) щодо неоформлення документів, передбачених пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168», та їх неподання до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої Постановою №168 за всі дні участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року;
-зобов`язати НОМЕР_1 прикордонний загін невідкладно підготувати пакет документів, передбачений пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168», та надати їх до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої Постановою №168 за всі дні участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року.
Мотивуючи даний позов адвокат указує, що НОМЕР_3 прикордонний загін, на підставі відомостей начальника НОМЕР_1 прикордонного загону про виконання ОСОБА_1 бойових завдань, в районі ведення бойових дій у певний період часу, нарахував та виплатив, останньому, додаткову винагороду, встановлену пунктом 1 Постанови №168, в меншому розмірі, а саме: виходячи з 70 000 грн. замість встановлених 100 000 грн.
На думку адвоката, нарахування ОСОБА_1 додаткової винагороди за безпосередню участь у бойових діях виходячи з 70 000 грн. є порушенням вимог Постанови №168, пункт 1 якої передбачає, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Державної прикордонної служби, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Що стосується вимог до НОМЕР_1 прикордонного загону, адвокат Веліксар А. В. вважає, що даний відповідач, надавши інформацію до НОМЕР_3 прикордонного загону про участь ОСОБА_1 у бойових діях в певний період часу, не вказав також інші дні виконання ним бойових завдань, безпосередньо в районі ведення бойових дій у м. Запоріжжя та Запорізької області, у серпні, вересні та жовтні 2022 року.
З метою встановлення фактичних обставин, адвокат зверталась з адвокатським запитом до НОМЕР_1 прикордонного загону, в якому просила надати інформацію про безпосередню участь військовослужбовця ОСОБА_1 , в період з 12.07.2022 по 20.10.2022, у бойових діях або заходах в районі ведення бойових дій м. Запоріжжя та Запорізької області, під час перебування в оперативному підпорядкуванні начальника вказаного загону.
Однак, відповідь на вказаний запит надана не була.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року, ухваленого за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Суд визнав протиправною бездіяльність НОМЕР_1 прикордонного загону щодо неоформлення документів, передбачених пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168», та їх неподання до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн., передбаченої Постановою №168 за всі дні участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року.
Зобов`язав НОМЕР_1 прикордонний загін невідкладно підготувати пакет документів, передбачених пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168», та надати їх до НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) для призначення, нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої Постановою №168 за всі дні участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року.
В іншій частині позовних вимог суд відмовив.
Задля встановлення фактичних обставин справи, суд першої інстанції витребував від НОМЕР_1 прикордонного загону докази на підтвердження безпосередньої участі ОСОБА_1 у бойових діях або заходах в районі ведення бойових дій м. Запоріжжя та Запорізької області під час перебування в оперативному підпорядкуванні начальника вказаного загону із відображенням термінів такої участі за період серпень-жовтень 2022 року.
Однак, НОМЕР_1 прикордонний загін ухвалу суду першої інстанції про витребування доказів не виконав.
Отож, задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з наявних, в матеріалах справи, доказів та вважав, що бездіяльність НОМЕР_3 прикордонного загону щодо невиплати позивачу в повному обсязі додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою №168, обумовлена бездіяльністю НОМЕР_1 прикордонного загону, до якого був відряджений позивач.
Бездіяльність, на думку суду першої інстанції, проявилася в ненаправленні до НОМЕР_3 прикордонного загону документів, що підтверджують безпосередню участь військовослужбовця в бойових заходах, передбачених пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168» за всі дні участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року.
Вирішуючи позовні вимоги до НОМЕР_3 прикордонного загону, суд першої інстанції поважав їх передчасними, з огляду на те, що НОМЕР_1 прикордонний загін не виконав свій обов`язок щодо подання документів, які підтверджують безпосередню участь позивача в бойових діях за всі дні його участі у період з серпня по жовтень 2022 року.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву.
Не погоджуючись з даним судовим рішенням, НОМЕР_1 прикордонний загін оскаржив його, вважаючи, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права.
У зв`язку з цим, апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, апелянт указує, що на підставі бойового розпорядження Командувача ОС ЗСУ від 05.03.2022 №313/200/111 (гриф), бойового розпорядження Командувача ОУВ «Дніпро» від 04.06.2022 №313/ОУВ/1921 (гриф), витягу з журналу бойових дій впс « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України інв. №1 дск від 10.07.2022 та №2 дск від 02.10.2022, рапорту начальника відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України №Р-6620 від 28.10.22, №Р-6619 від 28.10.22, №Р-6890 від 03.11.22, відповідно до Постанови №168 та наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 № 392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168», НОМЕР_1 прикордонний загін належним чином оформив документи щодо виплати позивачу додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн. в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі позивача у бойових діях, в період з серпня по жовтень 2022 року та подав їх до НОМЕР_3 прикордонного загону.
Скаржник звертає увагу, що позивач брав безпосередню участь у бойових діях або забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів:
-з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022;
-12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022;
-з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022.
За вказані дні, як указує скаржник, в особі НОМЕР_1 прикордонного загону, були оформлені документи та подані до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, в розрахунку на місяць пропорційно часу участі позивача у бойових діях. В інші дні службового відрядження позивач не брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії та не виконував бойових спеціальних завдань у серпні, вересні та жовтні 2022 року.
Також скаржник наголошує на порушенні судом першої інстанції норм процесуального права. Так, після залучення НОМЕР_1 прикордонного загону у якості співвідповідача, суд першої інстанції не направив йому відповідної ухвали та копії позовної заяви, а у електронному кабінеті була відсутня заява про збільшення позовних вимог, що позбавило його можливості реалізувати свої процесуальні права.
Адвокат Веліксар А. В., діючи в інтересах ОСОБА_1 , подала відзив на апеляційну скаргу в якому зазначає про необгрунтованість її доводів та просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.
На думку адвоката, 8 прикордонний загін не спростував, окрім тих днів, які він визнає, належними та допустимими доказами, обставин того, що її довиритель не виконував бойових завдань в інші дні у період з серпня по жовтень 2022 року.
Також адвокат вважає безпідставним посилання скаржника на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, оскільки суд направив ухвалу про залучення НОМЕР_1 прикордонного загону в якості співвідповідача та позовну заяву до його електронного кабінету, а тому суб`єкт владних повноважень мав можливість дізнатися про відповідні процесуальні дії за допомогою системи «Електронний суд».
У зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа, відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 КАС України, розглянута в порядку письмового провадження.
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 проходить військову службу у НОМЕР_3 прикордонному загоні.
Майстер-сержант ОСОБА_1 призваний на військову службу по мобілізації, посада - інспектор прикордонної служби 2 категорії 2 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби (тип А) відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип А).
Відповідно до розпорядження Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 15.06.2022 № /25-736- В та витягу з наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) від 12 липня 2022 року № 57- ВВ, позивач зарахований в оперативне підпорядкування НОМЕР_1 прикордонного загону з НОМЕР_3 прикордонного загону з 12 липня 2022 року.
Відповідно до припису № 306 від 08.07.2022, майстер-сержант ОСОБА_1 з 12.07.2022 відбув в оперативне підпорядкування начальника НОМЕР_1 прикордонного загону.
Згідно витягу з журналу бойових дій НОМЕР_3 прикордонного загону № 47 (ДСК) майстер-сержант ОСОБА_1 в період з 12.07.2022 по 20.10.2022 брав участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 20 жовтня 2022 року № 133-ВВ. позивач виключений з оперативного підпорядкування НОМЕР_1 прикордонного загону, згідно розпорядження Південного регіонального управління від 16.09.2022 № /22-1354 Е 20 жовтня 2022 року.
Відповідно до довідок про участь військовослужбовців військової частини НОМЕР_4 , які брали участь у бойових діях або заходах за серпень-жовтень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_2 позивач перебував безпосередньо в районі ведення бойових дій м. Запоріжжя та Запорізької області у такі періоди:
-з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022;
-12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022;
-з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022.
Аналогічні періоди участі позивача у бойових діях підтверджується також і рапортами т.в.о начальника відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » адресованих начальнику НОМЕР_1 прикордонного загону, які надані суду апеляційної інстанції на виконання вимог ухвали про витребування доказів.
НОМЕР_1 прикордонний загін підготовив пакет документів щодо ОСОБА_1 , передбачений пунктами 4-5 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 №392-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168» та передав їх до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди із розрахунку до 70 000 грн за вказані дні участі у бойових діях.
Виплати ОСОБА_1 , за увесь період проходження ним військової служби було здійснено НОМЕР_3 прикордонним загоном.
Виплата додаткової винагороди у розмірі 100 000 гривень в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі в діях та заходах, за період перебування у відрядженні за липень 2022 року, здійснена своєчасно та в повному обсязі.
Поряд з цим, НОМЕР_3 прикордонний загін не виплатив позивачу додаткову винагороду в розмірі 100 000 гривень, в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі у таких діях та заходах, за період перебування у відрядженні за вказані вище дні серпня, вересня та жовтня 2022 року.
Понад те, виплати додаткової винагороди за вказані вище дні, здійснені НОМЕР_3 прикордонним загоном, з розрахунку 70 000 гривень на місяць, пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Позивач 15.11.2022 звернувся з письмовим рапортом до НОМЕР_3 прикордонного загону щодо надання інформації про нарахування та виплату додаткової винагороди за серпень, вересень, жовтень 2022 року до грошового забезпечення у розмірі 100 000 гривень, в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі в діях та заходах, відповідно до Постанови № 168 та зазначити підстави нарахування виплати, що надійшла на розрахунковий рахунок 12.12.2022. Також у рапорті містилося прохання, надати довідку про складові цієї суми, про розмір виплати помісячно із зазначенням кількості календарних днів, з яких здійснювався розрахунок.
На рапорт військовослужбовця відповідач надав витяг з додатку 1 наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 30.11.2022 № 516-ОС, де зазначено, що відповідно до листа начальника НОМЕР_1 прикордонного загону № 6068-22-Вх від 15.11.2022, персонал НОМЕР_3 прикордонного загону виконував бойове завдання в районі ведення бойових дій, згідно наступного списку. Зокрема, майстеру сержанту ОСОБА_1 за період проходження служби нараховано:
-з 04.08.2022 р. по 06.08.2022 р. 6774,19 грн.;
-з 12.08.2022 р. по 12.08.2022 р. 2258,06 грн;
-з 18.08.2022 p. по 18.08.2022 p. 2258,06грн;
-з 30.08.2022 р. по 30.08.2022р. 2258,06 грн;
-з 12.09.2022 p. по 12.09.2022 p. 2333,33 грн;
-з 15.09.2022 p. по 15.09.2022 p. 2333,33 грн;
-з 19.09.2022 р. по 27.09.2022 р. 21 000 грн;
-з 30.09.2022 р. по 30.09.2022 р. 2333 грн;
-з 02.10.2022 р. по 03.10.2022 p. 4516,13 грн;
-з 05.10.2022 р. по 08.10.2022 р. 9032,26 грн;
-з 14.10.2022 р. по 15.10.2022 р. 4516,13грн;
-з 18.10.2022 р. по 18.10.2022 р. 2258,06 грн.
Із зазначеного вище розрахунку також підтверджується, що НОМЕР_3 прикордонний загін нарахував та виплатив позивачу додаткову винагороду в меншому розмірі, виходячи з 70000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у бойових діях та заходах.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2023 року витребувано від НОМЕР_1 прикордонного загону та НОМЕР_3 прикордонного загону докази, які підтверджують безпосередню участь ОСОБА_1 у бойових діях в період з серпня по жовтень 2022 року, а також довідку про нараховану та виплачену суму додаткової винагороди.
НОМЕР_1 прикордонний загін, виконавши вимоги даної ухвали, надіслав відповідні документи до суду апеляційної інстанції, зокрема: витяги з бойових розпоряджень та журналу службово-бойових дій, рапорти т.в.о начальника відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » адресованих начальнику НОМЕР_1 прикордонного загону.
НОМЕР_3 прикордонний загін, виконавши вимоги ухвали про витребування доказів, надав витяг з розрахунково-платіжної відомості №74 від 08.12.2022 за грудень 2022 року щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди згідно Постанови №168.
Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.
Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що наявні підстави для часткового її задоволення, з огляду на таке.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан, який існує і на даний час.
На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України 28.02.2022 прийняв Постанову №168.
Приписами пункту 1 Постанови №168 визначено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793 Постанову №168 доповнено пунктом 2-1 такого змісту: «Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів».
Згідно з пунктом 2 Постанови №793 вона набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
В свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №533 затверджено Положення про Адміністрацію Державної прикордонної служби України (далі Положення № 533).
Пунктом 1 Положення визначено, що Адміністрація Державної прикордонної служби України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.
Згідно пункту 9 Положення №533 Адміністрація Держприкордонслужби в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів МВС видає директиви, накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
З метою організації правильності застосування норм чинного законодавства, а саме пункту 2-1 Постанови №168, та регулювання порядку і умов здійснення виплат військовослужбовцям ДПСУ додаткової винагороди під час дії воєнного стану Адміністрацією Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація ДПСУ) було прийнято наказ №392/0/81-22-АГ від 30.07.2022 «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168», положення якого застосовувались з 01.08.2022 по 01.12.2022 (далі Наказ №392).
Відповідно до пункту 1 Наказу №392 військовослужбовцям, крім випадків, передбачених цим наказом, які проходять військову службу в Адміністрації ДПСУ, регіональних управліннях, органах охорони державного кордону, загонах морської охорони (у тому числі строкову), навчальних закладах, підрозділах спеціального призначення та органах забезпечення (далі - органи Держприкордонслужби) з дня призову (прийняття) на військову службу до дня виключення із списків особового складу органу Держприкордонслужби (у зв`язку із звільненням з військової служби) на період дії воєнного стану щомісячно здійснюється виплата додаткової винагороди в розмірі до 30 тисяч гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу виконання відповідно до законодавства України обов`язків військової служби.
Додаткова винагорода збільшується до 100 тисяч гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів.
Пунктом 2 Наказу №392 визначено, що заходами, передбаченими абзацом другим пункту 1 цього наказу, визначається виконання у відповідні дні військовослужбовцем:
1) бойових завдань із ведення руху опору на тимчасово окупованій території України;
2) бойових завдань з пошуку, виявлення і знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб), поєднаних з безпосереднім контактом з такими групами, формуваннями, особами;
3) бойових завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій з виявлення та вогневого ураження повітряних цілей;
4) польотів у районах безпосереднього ведення бойових дій або ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту;
5) бойових (спеціальних) завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій кораблями, катерами, суднами в морській, річковій акваторії, поєднаних з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником;
6) бойових завдань з відбиття збройного нападу (безпосереднього вогневого ураження) на об`єкти, що охороняються, у тому числі бойові позиції, блокпости, контрольно-пропускні пункти, спостережні пункти, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, за умови безпосереднього зіткнення з противником або нанесення руйнувань чи пошкоджень цим об`єктам під час вогневого ураження;
7) бойових (спеціальних) завдань на лінії бойового зіткнення (в межах району виконання бойових (спеціальних) завдань органом (підрозділом, у тому числі зведеним) Держприкордонслужби оборони або наступу, контрнаступу, контратаки) під час перебування у складі органу військового управління, штабу угрупування військ (сил) або штабу тактичної групи, включеної до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави;
8) бойових (спеціальних) завдань із всебічного забезпечення органів Держприкордонслужби або їх підрозділів (у тому числі зведених), які виконують завдання у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави безпосередньо в районі ведення бойових дій згідно з бойовим розпорядженням, поєднане з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником.
Згідно пункту 4 Наказу № 392 підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, здійснюється на підставі сукупності наявної інформації у таких документах:
1) бойового наказу (бойового розпорядження);
2) журналу бойових дій (службово-бойових дій, вахтового, навігаційно-вахтового, навігаційного журналу), журналу ведення оперативної обстановки, бойового донесення (підсумкового, термінового, позатермінового) або постової відомості (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад);
3) рапорту (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, катерів і кораблів Морської охорони, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.
Відповідно до пункту 5 Наказу №392 для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, окрім документів, зазначених у пункті 4 цього наказу, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, додатково підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до цього наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та, до якого для виконання завдань відряджені військовослужбовці, із зазначенням періоду (кількості днів).
Для військовослужбовців Держприкордонслужби, які відряджені до органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, у підпорядкування яких вони передані, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, підтверджується довідкою, виданою керівником відповідного органу військового управління, з відображенням у ній термінів безпосередньої участі у бойових діях або заходах кожного військовослужбовця.
У довідках, передбачених цим пунктом, обов`язково мають зазначатися відомості про підтверджуючі документи, передбачені пунктом 4 цього наказу.
Пунктом 10 Наказу №392 визначено, що облік військовослужбовців, які беруть безпосередню участь в бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу та підготовку проекту наказу про виплату додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 цього наказу, в органах Держприкордонслужби покласти на штаб органу, а у випадку відсутності штабу - на підрозділ (посадову особу), який веде облік бойових дій.
Надання військовослужбовцям довідок про участь у зазначених заходах здійснює підрозділ, який веде облік особового складу.
У пункту 11 Наказу №392 зазначається, що склад органів і підрозділів Держприкордонслужби, які беруть (брали) участь у бойових діях або заходах у відповідних районах ведення бойових дій, визначаються щомісячно наказом Адміністрації Держприкордонслужби відповідно до рішень (наказів, директив, розпоряджень) Головнокомандувача Збройних Сил України.
Інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби (органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до 5 числа щомісячно (у поточному місяці за попередній) в органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу, за формою, наведеною у додатку 2 до цього наказу.
Згідно пункту 12 Наказу №392 виплата військовослужбовцям додаткової винагороди здійснюється щомісяця (у поточному місяці за попередній) на підставі наказів начальника (командира) органу Держприкордонслужби, а начальникам (командирам) органів Держприкордонслужби - на підставі наказів вищих начальників (командирів).
До наказу про виплату додаткової винагороди, виходячи з розміру до 100 тисяч гривень на місяць, в обов`язковому порядку додаються узагальнені дані, отримані з документів, передбачених пунктами 4-6 цього наказу.
Так, матеріали справи свідчать, що ОСОБА_1 проходить службу у НОМЕР_3 прикордонному загоні, з 12.07.2022 по 20.10.2022 був відряджений до НОМЕР_1 прикордонного загону, у складі якого брав безпосередню участь у бойових діях у м. Запоріжжя та Запорізької області.
Дослідивши витяги з довідок про участь військовослужбовців Військової частини НОМЕР_4 у бойових діях або заходах за серпень, вересень, жовтень 2022 року, з яких вбачається, що ОСОБА_1 брав участь у бойових діях або заходах у такі періоди:
-з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022;
-12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022;
-з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022 (т.1 а.с.51-90).
Також участь позивача у бойових діях або заходах, у вказані дати, підтверджується рапортами т.в.о начальника відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » адресованих начальнику НОМЕР_1 прикордонного загону від 28.10.2022 та 03.11.2022.
За таких обставин справи, колегія суддів вважає, що з боку НОМЕР_1 прикордонного загону належним чином задокументовано та підтверджено участь позивача у бойових діях та заходах у вказані вище періоди, а тому доводи апеляційної скарги з цього приводу є обгрунтованими та такими, що відповідають наданим доказам.
Колегія суддів вважає справедливими заперечення 8 прикордонного загону про відсутність доказів участі позивача у бойових діях в інші дати та про неконкретизацію позивачем періоду, коли це відбувалося.
За таких фатичних обставин справи, суд апеляційної інстанції, виходячи з наявних доказів, вважає доведеним факт участі ОСОБА_1 у бойових діях або заходах саме у такі періоди:
-з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022;
-12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022;
-з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022.
З приводу доводів суду першої інстанції, що 8 прикордонним загоном не було направлено до НОМЕР_3 прикордонного загону документів, що підтверджують безпосередню участь військовослужбовця в бойових заходах за всі дні участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період серпень-жовтень 2022 року, колегія суддів виходить з такого.
Як свідчать обставини справи, зокрема, витяг з розрахунково-платіжної відомості №74 від 08.12.2022 за грудень 2022 року, наданий НОМЕР_3 прикордонним загоном та не заперечується позивачем в позовній заяві, НОМЕР_3 прикордонний загін нарахував та виплатив ОСОБА_1 додаткову винагороду за періоди:
-з 04.08.2022 р. по 06.08.2022 р. 6774,19 грн.;
-з 12.08.2022 р. по 12.08.2022 р. 2258,06 грн;
-з 18.08.2022 p. по 18.08.2022 p. 2258,06грн;
-з 30.08.2022 р. по 30.08.2022р. 2258,06 грн;
-з 12.09.2022 p. по 12.09.2022 p. 2333,33 грн;
-з 15.09.2022 p. по 15.09.2022 p. 2333,33 грн;
-з 19.09.2022 р. по 27.09.2022 р. 21 000 грн;
-з 30.09.2022 р. по 30.09.2022 р. 2333 грн;
-з 02.10.2022 р. по 03.10.2022 p. 4516,13 грн;
-з 05.10.2022 р. по 08.10.2022 р. 9032,26 грн;
-з 14.10.2022 р. по 15.10.2022 р. 4516,13грн;
-з 18.10.2022 р. по 18.10.2022 р. 2258,06 грн.
Отже, факт виплати позивачу додаткової винагороди свідчить про те, що НОМЕР_1 прикордонний загін виконав свій обов`язок щодо оформлення документів, передбачених пунктами 4-5 Наказу № 392-АГ та їх подання до НОМЕР_3 прикордонного загону для призначення, нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди, а тому протилежний висновок суду першої інстанції з даного приводу є помилковим та таким, що не заснований на обставинах справи.
Таким чином, колегія суддів вважає, що задоволення судом першої інстанції вимог позивача, які звернені до НОМЕР_1 прикордонного загону є помилковим та таким, що не відповідає обставинам справи.
Щодо позовної вимоги до НОМЕР_3 прикордонного загону про призначення, нарахування та виплати додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, яку суд першої інстанції вважав передчасною та такою, що не підлягає задоволенню, слід указати таке.
Постановою Кабінету Міністрів України №168 визначено 2 види додаткової винагороди до грошового забезпечення військовослужбовців під час дії воєнного стану:
-до 30 000 грн. військовослужбовцям, що обраховуються пропорційно, виходячи із календарного періоду проходження служби військовослужбовцем, тобто для отримання грошових коштів по даній категорії, військовослужбовцю за розрахунковий місячний період необхідно фактично нести службу;
-до 100 000 грн. військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Як свідчить витяг з розрахунково-платіжної відомості №74 від 08.12.2022 за грудень 2022 року, НОМЕР_3 прикордонний загін, здійснюючи виплату додаткової винагороди, за вказані вище періоди участі позивача в бойових діях, протягом серпня-жовтня 2022 року, нарахував та виплатив йому додаткову винагороду в меншому розмірі, а саме виходячи з 70 000 грн в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі у бойових діях та заходах.
Колегія суддів вважає, що такі дії НОМЕР_3 прикордонного загону не відповідають вимогам Постанови №168, яка чітко передбачає, що за безпосередню участь у бойових діях додаткова винагорода виплачується з розрахунку 100 000 грн. на місяць, пропорційно часу участі у бойових діях та заходах.
За таких умов, колегія суддів вважає протиправними дії НОМЕР_3 прикордонного загону щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди за період з серпня по жовтень 2022 року, виходячи з 70 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у бойових діях та заходах.
При цьому, колегія суддів вважає, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання НОМЕР_3 прикордонного загону нарахувати та виплатити додаткову винагороду, встановлену пунктом 1 Постанови №168, в розмірі до 100 000 гривень в розрахунку на місяць, пропорційно часу участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі, стримування збройної агресії на території Запорізької області та м. Запоріжжя за періоди: з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022; 12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022; з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022, з урахуванням виплачених сум.
Також, серед доводів апеляційної скарги НОМЕР_1 прикордонного загону, вказано, що судом першої інстанції не було направлено йому, як стороні у справі, копії ухвали про залучення співвідповідачів до участі у справі та копію позовної заяви з додатками, що є порушенням права на справедливий судовий розгляд.
Надаючи оцінку даному доводу, колегія суддів виходить з такого.
Ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 07 березня 2023 року про залучення співвідповідача до участі у справі, була надіслана НОМЕР_1 прикордонному загону в електронний кабінет за допомогою системи «Електронний суд», дана ухвала була доставлена до електронного кабінету 08 березня 2023 року о 16:17 год згідно довідки про доставку електронного листа (т.1 а.с.117).
Приписами частини 5 статті 18 КАС України визначено, що суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їх офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.
Відповідно до частини 7 статті 18 КАС України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що Верховний Суд у своїй постанові від 23.11.2022 у справі №500/8027/21 дійшов висновку про те, що довідка про доставку в електронному вигляді рішення суду є належним доказом отримання стороною такого рішення.
Таким чином, посилання апелянта на порушення норм процесуального права, допущених судом першої інстанції не знайшли свого підтвердження за наслідком апеляційного розгляду справи.
Підсумовуючи викладене та враховуючи те, що суд першої інстанції дійшов висновків, які не відповідають обставинам справи, є підстави, відповідно до пункту 3 частини 1 статті 317 КАС України, для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позову.
Розподіл судових витрат, відповідно до вимог статті 139 КАС України, не здійснюється.
Стаття 328 КАС України встановлює право учасників справи, а також осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки на касаційне оскарження рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.
Водночас пункт 2 частини 5 вказаної статті встановлює, що не підлягають касаційному оскарженню, у тому числі судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Отже, враховуючи, що судом апеляційної інстанції постановлено рішення у справі розглянутої за правилами спрощеного позовного провадження, відсутні підстави для його оскарження в касаційному порядку.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 325, 328 КАС України, суд апеляційної інстанції
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу НОМЕР_1 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року скасувати.
Ухвалити у справі нове рішення, яким позов ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону (Військова частина НОМЕР_2 ) Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України, НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди за період з серпня по жовтень 2022 року виходячи з 70 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у бойових діях та заходах.
Зобов`язати НОМЕР_3 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_4 ) (код за ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_6 ) додаткову винагороду, встановлену пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», в розмірі до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі, стримування збройної агресії на території Запорізької області та м. Запоріжжя в періоди: з 04.08.2022 по 06.08.2022, 12.08.2022, 18.08.2022, 30.08.2022; 12.09.2022, 15.09.2022, з 19.09.2022 по 27.09.2022, 30.09.2022; з 02.10.2022 по 03.10.2022, з 05.10.2022 по 08.10.2022, з 14.10.2022 по 15.10.2022, 18.10.2022, з урахуванням виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку до Верховного Суду не підлягає, за винятком випадків, перелічених у пункті 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Доповідач - суддя І. О. Турецька
суддя О. А. Шевчук
суддя Л. П. Шеметенко
Повне судове рішення складено 20.12.2023.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 22.12.2023 |
Номер документу | 115799562 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Турецька І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні