Рішення
від 20.12.2023 по справі 440/13837/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/13837/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/13837/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

18.09.2023 адвокат Мойсеєць Богдан Володимирович, здійснюючи представництво інтересів позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" (надалі - ТОВ "Ріша голд", Товариство), через систему "Електронний суд" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом, що заявлений до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 24.04.2023 №19723 та від 01.08.2023 №37127, зобов`язавши відповідача виключити Товариство з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на обставини порушення прав платника через протиправність, як на його думку, спірних рішень відповідача про віднесення Товариства до ризикових платників відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з огляду на порушення процедури, оскільки підставою для висновку про ризиковість слугували лише обставини постачання позивачем товарів (послуг) платникам податку, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, а не за результатами складання позивачем податкових накладних. При цьому податкові накладні по ризикових контрагентах зареєстровані в ЄРПН, реєстрація по ним не зупинена, відмови у реєстрації відсутні. Стверджує, що операції, відображені в оскаржуваному рішенні від 01.08.2023 №37127, не можуть бути підставою для прийняття такого рішення з огляду на пропуск терміну 180 днів з моменту направлення податкової накладної до реєстрації в ЄРПН, а ризикові контрагенти, зазначені у цьому рішенні, віднесені до відповідного переліку після реєстрації в ЄРПН операцій, які віднесено до ризикових. Зауважує, що відповідач вибірково вибрав коди УКТ ЗЕД відносно товарів, постачання яких визнається підставою для віднесення до критеріїв ризикових платників податку. При цьому позивач віднесений до переліку ризикових платників податку у зв`язку з тим, що мав взаємовідносини із суб`єктами господарювання, яких включено до переліку ризикових після завершення операцій з постачання товарів таким підприємствам. Посилання на обставини неподання документів в оскаржуваному рішенні №2 носить формальний характер, оскільки такі взаємовідносини не відображені як інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 03.10.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного провадження справи №440/13837/23 залишено без задоволення.

Відповідач позов не визнав. У відзиві на позов представник вказує, що підставою відповідності платника податку критеріям ризиковості є п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки платником не підтверджено господарські операції по формуванню податкових зобов`язань. Підставою прийняття спірного рішення №19723 від 25.04.2023 слугувала інформація про схеми руху ПДВ ТОВ "Ріша голд" за період з 01.01.2022 по 25.04.2023 по операціях з реалізації товарів, у т.ч. ризиковому контрагенту-покупцю, реалізація складає 28,06% від загального ПЗ, а саме - ТОВ "Колтекс" та ТОВ "Хавіар". За наслідками поданого позивачем повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а також за наслідками аналізу інформації, яка міститься в інформаційних ресурсах ДПС, встановлено, що серед контрагентів-покупців позивача наявні такі, що перебувають у переліку ризикових, що складає 28,11% від загального ПЗ, а саме - з 01.01.2022 по 25.07.2023 ТОВ "Ріша голд" реалізовано товарів ТОВ "Колтекс", ТОВ "Арес Україна", ТОВ "Хавіар", ТОВ "Трейд Хауз 1991", ТОВ "Сфера-безпеки Плюс", ТОВ "Еко-Папір Україна", ТОВ "Охоронна Фірма "Крокус". Тож Комісія ГУДПС дійшла висновку про те, що ТОВ "Ріша голд" відповідає п. 8 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість за кодом "12" - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Стверджує, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУДПС) є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків у порядку, передбаченому ПК України. Безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості, без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не порушує права та інтереси позивача (т. 5 а.с. 182-187).

У відповіді на відзив, що надійшов до суду 13.10.2023, позивач навів доводи аналогічні тим, що приведені у позовній заяві (т. 6 а.с. 66-67).

Правом на заперечення відповідач не скористався.

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Юридичну особу ТОВ "Ріша голд" зареєстровано в установленому законом порядку. Зареєстрованими видами діяльності підприємства за КВЕД є: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям; 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.44 Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням; 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього; 46.62 Оптова торгівля верстатами; 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва; 46.64 Оптова торгівля машинами й устаткованням для текстильного, швейного та трикотажного виробництва; 46.65 Оптова торгівля офісними меблями; 46.66 Оптова торгівля іншими офісними машинами й устаткованням; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.41 Роздрібна торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах; 47.42 Роздрібна торгівля телекомунікаційним устаткованням у спеціалізованих магазинах; 47.43 Роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 47.54 Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах; 47.59 Роздрібна торгівля меблями, освітлювальним приладдям та іншими товарами для дому в спеціалізованих магазинах. Позивач є платником ПДВ.

Як зазначає представник позивача, 25.04.2023 Товариством отримано рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №19723 від 25.04.2023, у відповідності до якого встановлено, що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність ТОВ "Ріша голд" п. 8 критеріїв ризиковості платника податку. Підставою для прийняття оскаржуваного рішення №19723 від 25.04.2023 є: "12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку".

Крім того, в оскаржуваному рішенні №19723 від 25.04.2023 відображено інформацію про те, що ТОВ "Ріша голд" здійснювало операції з постачання щодо:

1. контрагент ТОВ "Колтекс" ЄДРПОУ 41016609; період здійснення господарської операції з 01.01.2022 по 25.04.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 6004100000;

2. контрагент ТОВ "Хавіар" ЄДРПОУ 44546499; період здійснення господарської операції з 01.01.2022 по 25.04.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 9405214000;

3. контрагент ТОВ "Хавіар" ЄДРПОУ 44546499; період здійснення господарської операції з 01.01.2022 по 25.04.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8708309198;

4. контрагент ТОВ "Хавіар" ЄДРПОУ 44546499; період здійснення господарської операції з 01.01.2022 по 25.04.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8421230090.

Як встановлено судом з витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.04.2023 №82 (т. 6 а.с. 63-64), інформацію та схему руху ПДВ щодо ТОВ "Ріша голд" отримано від ГУДПС у м. Києві.

Не погодившись із оскаржуваним рішенням Товариство скерувало до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо невідповідності останнього критеріям ризиковості платника податку, що підтверджується повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 24.07.2023 (т. 1 а.с. 15 зі звороту). До вказаного повідомлення надано копії документів у кількості 39, що не заперечується відповідачем.

За наслідками розгляду вказаних документів Комісією ГУДПС прийнято рішення №37127 від 01.08.2023 (з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 24.07.2023 №1) про відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: не надано розрахункових документів, акту звірки, ОСВ по рахунку 361/631 по взаємовідносинам з ПФ "Променерго", ТОВ "Арес Україна", ТОВ "Сера-безпеки Плюс", ТОВ "Сімакс Буд", ТОВ "ДВЄ", Королевський вкус Лімітед". Не надано документів по взаємовідносинах з ризиковими контрагентами ТОВ "Колтекс", ТОВ "Хавіар" (договори, видаткові накладні, розрахункові накладні (т. 1 а.с. 78-79).

Крім того, Комісією ГУДПС встановлено та відображено в оскаржуваному рішенні №37127 від 01.08.2023 інформацію про те, що ТОВ "Ріша голд" здійснювало операції з постачання щодо:

1. контрагент ТОВ "Колтекс" ЄДРПОУ 41016609; період здійснення господарської операції з 01.12.2022 по 31.12.2022; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 6004100000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 24.01.2023;

2. контрагент ТОВ "Хавіар" ЄДРПОУ 44546499; період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 31.01.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8507208090; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 14.02.2023;

3. контрагент ТОВ "Арес Україна" ЄДРПОУ 40187361; період здійснення господарської операції з 01.02.2023 по 28.02.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8513100000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 09.05.2023;

4. контрагент ТОВ "Арес Україна" ЄДРПОУ 40187361; період здійснення господарської операції з 01.02.2023 по 28.02.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8507208090; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 09.05.2023;

5. контрагент ТОВ "Хавіар" ЄДРПОУ 44546499; період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 31.01.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 8302300090; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 14.02.2023;

6. контрагент ТОВ "Трейд Хауз 1991" ЄДРПОУ 38688056; період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 31.01.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 6108310000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 17.04.2023;

7. контрагент ТОВ "Сфера безпеки Плюс" ЄДРПОУ 44361864; період здійснення господарської операції з 01.02.2023 по 28.02.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 9401610000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 11.04.2023;

8. контрагент ТОВ "Еко-Папір Україна" ЄДРПОУ 44728583; період здійснення господарської операції з 01.02.2023 по 28.02.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 4819200000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 25.05.2023;

9. контрагент ТОВ "Оф "Крокус" ЄДРПОУ 42827244; період здійснення господарської операції з 01.03.2023 по 28.02.2023; код УКТЗЕД операції визначеної як ризикова 6202409000; дата включення платника податку до критеріїв ризиковості платника податку 26.04.2023.

Не погодившись із правомірністю рішень відповідача в частині висновку про відповідність ТОВ "Ріша голд" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, позивач через представника звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до п.п. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Положеннями п. 71.1 ст. 71 ПК України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Відповідно до п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку, терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 8 Додатку 1).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, згідно з нормами Порядку №1165, при автоматизованому моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків спочатку встановлюється чи підлягає чи ні ПН/РК безумовній реєстрації. Якщо ПН/РК підлягають відповідно до п. 3 Порядку безумовній реєстрації - вони не зупиняються, а реєструються. Якщо ж ПН/РК не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, то ця ПН/РК перевіряється на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також на відповідність відображених у ній операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Однак, зі змісту протоколів засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.04.2023 №82 та від 01.08.2023 №152 неможливо встановити під час моніторингу та перевірки якої саме ПН/РК Комісія дійшла висновку щодо відповідності ТОВ "Ріша голд" критеріям ризиковості.

Відповідні відомості відсутні також і у відзиві на позовну заяву.

Натомість позивач у позові зазначав про те, що з боку ТОВ "Ріша голд" по взаємовідносинах з контрагентами ТОВ "Колтекс", ТОВ "Хавіар", ТОВ "Арес Україна", ТОВ "Сфера-безпеки Плюс", ТОВ "Трейд Хауз 1991", ТОВ "Оф "Крокус", ТОВ "Еко-Папір" подано на реєстрацію в ЄРПН та зареєстровано податкові накладні, у тому числі і по операціях, які відображені в оскаржуваних рішеннях.

Зазначених доводів відповідач у відзиві не спростував.

При цьому, як вже зазначалося судом, рішення Комісії ГУДПС про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 24.04.2023 №19723 приймалося за результатами надходження від ГУДПС у м. Києві інформації про схеми руху ПДВ щодо ТОВ "Ріша голд".

Таким чином, оскаржуване рішення прийнято лише у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що у свою чергу свідчить про порушення податковим органом вимог Порядку №1165 в частині встановленої послідовності прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якому має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

У постанові від 23.06.2022 по справі №640/6130/20 Верховний Суд зазначив, що питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. Віднесення суб`єкта господарювання до ризикових на підставі рішення, яке прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації суперечить положенням Порядку №1165.

Згідно із встановленою Порядком №1165 формою рішення про відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), якщо воно приймається з підстави, визначеної у п. 8 Критеріїв, то податкова інформація розшифровується, що є логічно-послідовним з огляду на те, що інші критерії є зрозумілими та не потребують розшифровки.

Враховуючи те, що збір податкової інформації, відповідно до ст. 72 ПК України, є різноманітним, а сама інформація є об`ємною, зазначення в рішенні Комісії підстави його прийняття має бути чітким, що надаватиме платнику податків можливість визначитися з переліком документів для надання Комісії на спростування вказаного рішення, а у разі неприйняття позитивного для платника рішення - оскаржити його з наведенням відповідних мотивів.

Як встановлено судом зі спірного рішення Комісії №19723 від 25.04.2023, у графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 25.04.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 6004100000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 41016609;

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 25.04.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 9405214000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 44546499;

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 25.04.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 8708309198, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 44546499;

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 25.04.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 8421230090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 44546499.

Тож очевидним є факт відсутності в оскаржуваному рішенні конкретики щодо суті ризиковості, пояснень чому вся господарська діяльність Товариства є ризиковою, вказівки на конкретну ризикову операцію та/або податкову накладну платника, в якій були зафіксовані такі операції.

Під час судового розгляду документального підтвердження обставин щодо того, що TOВ "Ріша голд" задіяне у проведенні ризикових операцій, відповідач також не надав.

Як свідчить витяг з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.04.2023 №82, покупцями позивача були ТОВ "Колтекс" (41016609), який був внесений до переліку ризикових з 24.01.2023 та ТОВ "Хавіар" (44546499), який перебуває у журналі ризикових з 14.02.2023.

Разом з тим до матеріалів судової справи контролюючим органом не надано жодних доказів провадження Товариством господарської діяльності з означеними контрагентами в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України.

Так, з метою виключення платника податків з переліку ризикових позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 24.07.2023 та копії відповідних документів.

Як видно з наявних у матеріалах судової справи документів, які також надавалися до податкового органу, зміст і обсяг господарських операцій, по яких позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей чи невідповідностей не виявлено.

Про наявність таких невідповідностей або розбіжностей не зазначено і у відзиві відповідача.

При цьому рішення Комісії ГУДПС №19723 від 25.04.2023 про віднесення позивача до ризикових платників податків не містить пропозиції щодо надання конкретних документів, які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про виключення позивача з такого переліку, що у свою чергу позбавило платника можливості надати необхідні, як на думку податкового органу, документи на спростування підстав віднесення Товариства до ризикових.

Не зважаючи на викладене, за результатами розгляду Комісією ГУДПС прийнято рішення від 01.08.2023 №37127 про відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: не надано розрахункових документів, акту звірки, ОСВ по рахунку 361/631 по взаємовідносинам з ПФ "Променерго", ТОВ "Арес Україна", ТОВ "Сфера-безпеки Плюс", ТОВ "Сімакс Буд", ТОВ "ДВЄ", Королевський вкус Лімітед". Не надано документів по взаємовідносинах з ризиковими контрагентами ТОВ "Колтекс", ТОВ "Хавіар" (договори, видаткові накладні, розрахункові накладні).

У зв`язку з цим суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не може підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації контрольно-перевірочних функцій податкового органу.

Отже, у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.

Посилання відповідача на постанови Верховного Суду від 20.11.2019 у справі №480/4006/18 та від 03.03.2020 у справі №240/3665/19 щодо того, що включення платника податків до переліку ризикових не порушує його прав, є необґрунтованими, оскільки вказані судові рішення ухвалено за інших фактичних обставин, під час дії норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, які на час прийняття спірного рішення втратили чинність.

Суд зазначає, що оскаржувані рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН і це створює відповідні перешкоди у господарській діяльності позивача. Наявність запису у базах даних ДПС про ТОВ "Ріша Голд" як "ризикове підприємство" порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, що, у свою чергу, фактично позбавляє можливості позивача належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

Зміст пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку стосується конкретної господарської операції, зазначеної у поданій на реєстрацію податковій накладній, яка на підставі податкової інформації може бути ризиковою та з цих підстав платник податків включається до переліку ризикових, однак з оскаржуваних рішень не видно яка саме ризикова операція та за якою податковою накладною досліджувалася податкова інформація по платнику податків.

Така поведінка відповідача свідчить про те, що приймаючи оскаржувані рішення, Комісія ГУДПС не досліджувала фактичних обставин здійснення господарських операцій позивачем.

При цьому суд зазначає, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

З приводу посилань відповідача на те, що контрагенти позивача є ризиковими, суд зазначає, що поширення на позивача відповідальності через відносини з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить принципу індивідуальної відповідальності, оскільки застосування визначеної законом відповідальності до платника може здійснюватися лише у разі порушення податкового законодавства безпосередньо таким платником податків.

Вказаний підхід сповідує Європейським суд з прав людини, який у справах «Булвес» АД проти Болгарії» (2009 рік, заява № 3991/03), «Бізнес Супорт Центр» проти Болгарі ї» (2010 рік, заява № 6689/03), «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» (заява № 36985/97), «Полторацький проти України» від 29.04.2003р. (заява № 38812/97) дійшов висновку про правило «індивідуальної юридичної відповідальності», коли платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Це правило означає, що добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.

Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником(ами) податків, які на думку податкового органу є ризиковими, суд визнає протиправним.

З огляду на все вищевикладене суд визнає спірні рішення контролюючого органу протиправними у зв`язку з чим скасовує такі.

Обираючи належний спосіб відновлення порушеного права позивача у спірних відносинах, суд пристає до способу, обраного позивачем, тобто шляхом зобов`язання ГУДПС виключити Товариство з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Тож позов ТОВ "Ріша голд" слід задовольнити у повному обсязі.

Відтак понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору у розмірі 2 684,00 грн, за правилом ч. 1 ст. 139 КАС України, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 24.04.2023 №19723 та від 01.08.2023 №37127.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" (код ЄДРПОУ 44558368) з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Ріша голд" (код ЄДРПОУ 44558368; вул. Героїв АТО, буд. 71-А, м. Полтава, 36023).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Дата ухвалення рішення20.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115829662
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/13837/23

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 20.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні