Рішення
від 13.12.2023 по справі 500/5747/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5747/23

13 грудня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі: головуючого судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання Хоміцької С.О., представника позивача - Чубатого В.П., представника відповідача - Гулкевич С.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" до Тернопільської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" (далі - ГО "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" або позивач) звернулась до суду з позовом до Тернопільскої міської ради в якому просить визнати громадські слухання від 10 березня 2023 р. щодо проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернопіль» та «Внесення змін до Плану Зонування території м. Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку» такими, що не відбулися, шляхом скасування протоколу громадських слухання щодо проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернопіль» та «Внесення змін до Плану Зонування території м. Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку» від 10 березня 2023 р.

Ухвалою суду від 12.09.2023 позовну заяву було залишено без руху

Позивач 21.09.2023 на виконання вимог ухвали суду про залишення позову без руху подав нову редакцію позовної заяви.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що громадські слухання проводились без попереднього оприлюднення змін до проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернопіль» та «Внесення змін до Плану Зонування території м. Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку», що в свою чергу порушує права одного із членів громадської організації, який на даний час проходить службу в лавах Збройних сил України, а також інших мобілізованих мешканців м.Тернополя.

Позивач також зазначає про ряд процедурних порушень в ході самих громадських слухань, а також зазначає про порушення прав громадськості на участь в прийнятті рішень, що стосуються охорони навколишнього середовища, що є порушенням Орхуської Конвенції.

Ухвалою суд від 25.09.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено у справі підготовче засідання на 07.11.2023.

Відповідач 11.10.2023 подав відзив на позов, в якому зазначив, що права ГО "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" чи його членів жодним чином порушені не були, оскільки керівник громадської організації брав активну участь у громадських слуханнях, вніс понад 10 пропозиції та зауважень до проєктів містобудівної документації, які направлені для врахування розробнику проєктів - ДП "Діпромісто".

Крім того, представник відповідача звернула увагу суду на те, що у даній справі відсутнє порушене право позивача, оскільки керівник ГО жодним чином не був обмеженим у праві ознайомлення із відповідними проєктами.

Ухвалою суду від 07.11.2023 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 22.11.2023 з метою надання можливості позивачу ознайомитися з відзивом на позов, продовдено процесуальний строк позивачу для подання відповіді на відзив до 13.11.2023, а відповідачу продовжено строк для подання заперечень на відповідь на відзив до 20.11.2023.

Ухвалою суду від 14.11.2023 відмовлено в задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

Позивач 13.11.2023 подав відповідь на відзив, а відповідач 20.11.2023 подав заперечення.

Інших процесуальних заяв від сторін не надходило.

Ухвалою суду від 22.11.2023 закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду по суті на 13.12.2023.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з мотивів викладених в позові та відповіді на відзив, представник відповідача заперечила проти задоволення позовних вимог та просила відмовити в їх задоволенні, обґрунтовуючи свою позицію доводами викладеними у відзиві та заперечення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши вступні слова учасників справи, судом встановлено наступні обставини у справі.

10 березня 2023 року у приміщенні Тернопільської міської ради відбулися громадські слухання щодо проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернопіль» та «Внесення змін до Плану Зонування території м. Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку».

Розгляд та обговорення проєктів на громадських слуханнях оформлено відповідним протоколом від 10 березня 2023 року.

Вважаючи те, що проєкти належним чином не були оприлюднені до громадських слухань, що призвело до порушень прав громадян на інформацію, позивач вважає, що проведення громадських слухань відбулось в протиправний спосіб, а тому звернувся з позовом до суду.

Прорведення громадських слухань регламентовано наступними нормами чинного законодавства.

Відповідно до ст.16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

У ч.3 ст.16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зазначено, що

внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у порядку, визначеному законодавством для її розроблення та затвердження.

Згідно з ч.4 ст.16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому законодавством порядку

проекти містобудівної документації на місцевому рівні.

Склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні визначено Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 вересня 2021 р. 926.

У ч.3 ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення: 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно з ч.4 ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні (ч.6 ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

У ч.10 ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зазначено, що Порядок проведення громадських слухань проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначає Кабінет Міністрів України.

Механізм проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначено у Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. №555 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. №1196) (далі - Порядок).

Відповідно до п.5 Порядку організатором проведення громадських слухань є замовник розроблення містобудівної документації. Під час реєстрації учасників громадських слухань та пропозицій (зауважень) громадськості організатором проведення громадських слухань забезпечується ідентифікація фізичних осіб, представників юридичних осіб.

Згідно з п.9 Порядку громадські слухання проводяться під головуванням уповноваженого представника замовника розроблення містобудівної документації.

У п.11 Порядку визначено, що усі пропозиції (зауваження) та запитання заносяться (додаються) до протоколу.

Протокол громадських слухань має містити: 1) дату, час і місце проведення громадських слухань; 2) предмет громадських слухань; 3) кількість учасників громадських слухань; 4) виклад перебігу громадських слухань; 5) пропозиції (зауваження), що були висловлені під час громадських слухань; 6) рішення за результатами громадських слухань, яке повинно обов`язково містити перелік уповноважених представників громадськості для участі в погоджувальній комісії.

Відповідно п.17 Порядку громадські слухання можуть бути визнані такими, що не відбулися, у разі порушень вимог цього Порядку та законодавства, зокрема через: безпідставне повернення пропозицій (зауважень), нездійснення реєстрації, невчасну

реєстрацію або неправомірну відмову в реєстрації пропозицій (зауважень);

недотримання посадовими особами встановлених строків під час організації та проведення громадських слухань;неоприлюдненим, невчасне оприлюднення чи оприлюднення не в повному обсязі документів, передбачених для оприлюднення, під час громадських слухань; необгрунтовану відмову щодо врахування пропозицій (зауважень) у рамках громадських слухань; недотримання вимог цього Порядку щодо перевірки приналежності учасників громадських слухань до відповідної території та їх представниц тва; прийняття рішення під час громадських слухань щодо визнання їх такими, що не відбулися; інші дії чи бездіяльність, що порушують вимоги законодавства про проведення громадських слухань.

Рішення про визнання громадських слухань такими, що не відбулися, може бути прийняте шляхом голосування учасників громадських слухань (не менше ніж дві третини голосів учасників громадських слухань) або замовником розроблення містобудівної документації. Громадські слухання можуть бути визнані такими, що не відбулися, у судовому порядку.

Судом встановлено, що підставою для розроблення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя» є рішення Тернопільської міської ради від 17.12.2021 №8/11/34 «Про внесення змін до Генерального плану міста Тернополя».

Замовником розроблення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м.Тернополя» є Тернопільська міська рада, розробником - Державне підприємство «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст" «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя» (далі - ДП "Діпромісто") (на підставі договору №86 від 22.03.2022 та завдання на розроблення).

Метою розроблення Проекту містобудівної документації є: а) пропозиції щодо подальшої стратегії планування і забудови території міста Тернополя; б) визначення принципів і напрямів планувальної організації та функціонального призначення території; в) пропозиції щодо удосконалення системи обслуговування населення, вуличної та транспортної мережі, інженерного обладнання; г) врахування інтересів фізичних та юридичних осіб, затверджених міських цільових програм та приведення містобудівної документації до сучасної нормативно-законодавчої бази.

Підставою для розроблення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя» є рішення Тернопільської міської ради від 17.12.2021 №8/11/35 «Про внесення змін до Плану зонування території міста Тернополя».

Замовником розроблення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя» є Тернопільська міська рада, розробником - ДП «Діпромісто» (на підставі договору 22.03.2022 №85 та завдання на розроблення).

Метою розроблення Проекту містобудівної документації є встановлення функціонального призначення, вимог до забудови, ландшафтної організації та іншого використання територій, окремих земельних ділянок, а також перелік усіх допустимих видів, умов і обмежень забудови та окремих земельних ділянок у межах зон. визначених планом зонування та відповідно до проекту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя».

Проекти містобудівної документації розроблені відповідно до вимог Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про стратегічну екологічну оцінку», Державних будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території», а також інших нормативних документів. 28 березня 2022 року Тернопільською міською радою на офіційному сайті: ternopilcity.gov.ua в розділі «Участь громадськості. Громадські обговорення та слухання» було оприлюднено інформацію про початок розроблення містобудівної документації: «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя».

Відповідно до вимог ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», 28.03.2022 на офіційному сайті Тернопільської міської ради ternopilcity.gov.ua в розділі «Участь громадськості. Громадські обговорення та слухання» та в засобах масової інформації опубліковано повідомлення про початок розроблення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя», строки та порядок надання пропозицій з обгрунтуваннями (графічні і текстові матеріали) для врахування у Проекті містобудівної документації інтересів фізичних та юридичних осіб (строк подання пропозицій був визначений в період з 28.03.2022 по 28.05.2022).

20 квітня 2022 року оприлюднено заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проектів документів державного планування містобудівної документації «Внесення змін до генерального плану міста Тернополя» та «Внесення змін до плану зонування території міста Тернополя».

27 квітня 2023 року проінформовано про продовження строку на ЗО днів для надання можливості громадськості, усім зацікавленим фізичним та юридичним особам внести пропозиції до містобудівних документацій «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя».

3 черня 2022 повідомлено, що 28.05.2022 року завершився термін подання пропозиції до містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя».

Всі пропозиції були скеровані замовником до розробника містобудівної документації.

10 лютого 2023 року Тернопільської міською радою повідомлено на офіційному сайті про оприлюднення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку та повідомлено про оприлюднення проекту містобудівної документації «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку. У цих повідомленнях було зазначено повні назви документів державного планування та стислий виклад їх змісту, орган, що прийматиме рішення про затвердження документа державного планування, дата початку та строки здійснення процедури, способи участі громадськості (надання письмових пропозицій, громадські слухання тощо), дата, час і місце проведення запланованих громадських слухань, орган, від якого можна отримати інформацію та адресу, за якою можна ознайомитися з проектом документа державного планування, звітом про стратегічну екологічну оцінку, орган, до якого подаються пропозиції, поштова та електронна адреси та строки подання зауважень та пропозицій.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» з цього моменту фактично розпочалось громадське обговорення проектів містобудівної документації.

Щодо способів участі громадськості, суд вважає за неоюхідне зазначити наступне.

В оголошенні було зазначено про заборону розміщення на сайтах органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування генеральних планів населених пунктів з урахуванням положень, встановлених Конституцією України та постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 №263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічник електронних реєстрів в умовах воєнного стану», Указу Президента України від 18.04.2022 №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про оборону України», розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 24.02.2022 №91/01.02-01 «Про запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Тернопільській області», пункту 19 рішення ради оборони від 09.03.2022 №16 (далі - Рішення ради оборони), введеного в дію розпорядженням начальника Тернопільської обласної військової адміністраці" від 09.03.2022 №118/01.02-01 (в редакції рішення ради оборони від 17.05.2022 54, введеного в дію розпорядженням начальника Тернопільської обласної військової адміністрації від 17.05.2022 291/01.02-01).

Суд повністю погоджується з позицією відповідача з приводу того, що такі обмеження та заборони під час воєнного стану викликані наявністю у проектах містобудівної документації інформації про плани прокладання наземних і підземних комунікацій, відомостей про об`єкти критичної інфраструктури, об`єкти підвищеної небезпеки, оскільки розголошення відомостей може порушити функціонування цих об`єктів, що становитиме загрозу для життєдіяльності населення.

Доказом того, що всі охочі мали можливість ознайомитись із оприлюдненими проектами містобудівної документації у спосіб визначений в інформаційному повідомленні є журнал Реєстрації учасників громадських обговорень містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя», «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку.

Суд вважає, твердження позивача про те, що проект містобудівної документації не було оприлюднено не відповідає дійсності.

В судовому засіданні також встановлено, що Чубатий В.П. , який є керівником ГО «Об`єднання наше майбутнє», знайомився з проєктами містобудівної документації 16.02.2023, 20.02.2023, 22.02.2023, 23.02.2023, 27.02.2023, 28.02.2023, 01.03.2023, 02.03.2023 та згодом у письмовій формі надавав свої пропозиції та зауваження, що свідчить про відсутність порушеного права Позивача на ознайомлення з проектами містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м.Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м.Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку».

28 лютого 2023 року оприлюднено інформаційне повідомлення про проведення громадських слухань проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Тернополя», «Внесення змін до Плану зонування території м.Тернополя» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку, в якому було зазначено, що громадські слухання з обговорення проектів містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м.Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя» і Звіту про стратегічну екологічну оцінку відбудуться 10 березня 2023 року (початок о 12-00 год.) в сесійному залі Тернопільської міської ради за адресою вул. Листопадова, 5; реєстрація учасників відбуватиметься безпосередньо на громадських слуханнях відповідно до документу, який посвідчує особу та підтверджує місце реєстрації; зазначено про відповідальних осіб, які забезпечують розгляд пропозицій (зауважень) громадськості до проектів містобудівної документації від замовника; також зазначено, що пропозиції (зауваження) громадськості надаються у письмовій формі або надсилаються електронною поштою на адресу замовника - Тернопільської міської ради (контактні дані: 46001, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5, e-mail: letter@ternopilcity.gov.на) із зазначенням прізвища, імені та по батькові, місця проживання, юридичні особи подають пропозиції із зазначенням найменування та місцезнаходження юридичної особи.

З метою виконання п.9 Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. №555 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. №1196) Тернопільською міською радою, як замовником містобудівної документації було проведено реєстрацію учасників громадських слухань містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м.Тернополя» та «Внесення змін до Плану зонування території м.Тернополя» і «Звіту про стратегічну екологічну оцінку», які відбулися 10.03.2023.

Згідно з інформацією, яка міститься у списку учасників громадських слухань, одним із учасників був Чубатий В.П. , який є керівником ГО «Об`єднання наше майбутнє».

Отже, під час громадських слухань інтереси позивача були представлені його керівником.

15 березня 2023 року з дотриманням двотижневого строку, який визначений у п.11 Порядку Тернопільською міською радою на офіційному веб-сайті оприлюднено протокол громадських слухань щодо проектів містобудівної документації "Внесення змін до Генерального плану м.Тернополя" та "Внесення змін до Плану зонування території м. Тернополя" і "Звіту про стратегічну екологічну оцінку", а також відеозапис громадських слухань щодо проектів містобудівної документації.

З врахуванням вищенаведеного, твердження позивача про порушення строків оприлюднення протоколу громадських слухань та про відсутність відеофіксації громадських слухань не відповідає дійсності.

Також суд враховує ту обставину, що після проведених громадських слухань, до Тернопільської міської ради надійшло 16 звернень (заперечень) від ГО «Об`єднання наше майбутнє» з певними пропозиціями та зауваженнями, які у встановлені законом строки були розглянуті з наданням відповіді заявнику, також всі ці пропозиції були включені до списку пропозицій (зауважень), які було передано розробнику містобудівної документації для їх врахування або обґрунтованого відхилення. До цих пропозицій Позивач додав графічні фрагменти.

Вищенаведені обставини свідчать про належну реалізацію позивачем права на ознайомлення із проектами містобудівної документації.

Щодо права позивача на зверненя до суду в інтерсах інших осіб.

Ччастиною 1 та 3 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист. До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Відповідно до ч. 1 ст. 53 КАС України у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, державні органи, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із позовними заявами в інтересах інших осіб і брати участь у цих справах.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 28.11.2013 №12-рп/2013 громадська організація може захищати в суді особисті немайнові та майнові права як своїх членів, так і права та охоронювані законом інтереси інших осіб, які звернулися до неї за таким захистом, лише у випадках, якщо таке повноваження передбачено у її статутних документах та якщо відповідний закон визначає право громадської організації звертатися до суду за захистом прав та інтересів інших осіб (п. 2.6 Рішення).

У даній справі позивач обґрунтовуючи право на звернення до суду, окрім порушення інтересів членів ГО, також зазначив і про порушення прав невизначеного кола мобілізованих мешканців м. Тернополя, зокрема їх прав на інформацію та участь у громадських слуханнях. При цьому представник позивача не зазначив, жодної особи, яка б до проведення громадських слухань зверталась за захистом своїх прав до ГО.

Особливості правового статусу громадських організацій, що звертаються до суду в інтересах своїх членів аналізувалися Верховним Судом у справі №815/219/17. У постанові від 14.03.2018 Верховний Суд дійшов такого висновку:

« 32. Громадські організації є організаційно-правовою формою діяльності людей, які об`єднуються для спільного здійснення та захисту своїх прав, свобод та інтересів, які відображаються у статуті громадської організації у вигляді мети та напрямів її діяльності. Таким чином, діяльність громадських організацій не можна розглядати абстрактно, без зв`язку з її метою та правами людей (її членів), що об`єдналися. Створюючи громадську організацію або вступаючи до неї, її члени об`єднуються на визначених статутом умовах для спільної реалізації своїх прав.

Отже, вирішуючи питання щодо права громадських організацій на звернення до суду в інтересах інших осіб, суди повинні з`ясувати:

- статус громадської організації та її засновників, їх безпосередню заінтересованість у вирішенні питання, що є предметом позову;

- мету громадської організації та її безпосередній зв`язок з предметом позову;

- інтереси яких саме осіб є предметом судового захисту;

- чи зверталися ці особи за захистом своїх прав до громадської організації;

- добросовісність дій громадської організації, що звертається до суду.

Суд звертає увагу, що позови в інтересах неконкретизованих осіб (в інтересах суспільства, народу) можуть розглядатися як виняток у випадках, прямо передбачених законодавством. Зокрема, на захист екологічних інтересів суспільства відповідно до Орхуської конвенції та Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 910/8122/17).

Застосовуючи ці загальні підходи до справи, що розглядається, Суд бере до уваги, що визначені у статуті мета та напрямки діяльності Громадської організації "Об`єднання наше майбутнє" є загальними та не пов`язані безпосередньо із сферою містобудівної докумегтації.

Відповідно до п.2.1 Статуту громадської організації «Об`єднання наше майбутнє», метою (цілями) діяльності Організації є: захист прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів членів організації.

У п.2.2 Статуту зазначено, що Організація всебічно сприяє захисту конституційних прав та свобод громадян шляхом представництва їх інтересів в органах державної влади, місцевого самоврядування, громадських організаціях України, інших держав, на міжнародних зборах, з`їздах, конференціях, сприяє наданню інформаційної та методичної допомоги.

Щодо порушень, на думку позивача Орхуської конвенції, суд вважає за необхідне зазначити наступне:

Як заначено вище, позови в інтересах неконкретизованих осіб (в інтересах суспільства, народу) можуть розглядатися як виняток у випадках, прямо передбачених законодавством. Зокрема, на захист екологічних інтересів суспільства відповідно до Орхуської конвенції та Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 910/8122/17).

На думку позивача порушення Орхуської конвенції зі сторони Тернопільської міської ради полягає в незабезпеченні вільного доступу до інформації, на участь громадськості в процесі прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, що виразилось в тому що члени ГО «Об`єднання наше майбутнє» не взмозі були вільно, без перепон ознайомитися зі змістом Звітом про стратегічну екологічну оцінку.

Статтею 9 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 р. N 1264-ХІІ передбачені екологічні права громадян України передбачено права громадян на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище та його захист.

У 1997 році Україна ратифікувала Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод (Європейська конвенція). Ставши Стороною цього міжнародного договору, Україна не лише взяла на себе зобов`язання гарантувати додержання прав людини, а й погодилася на обов`язкову юрисдикцію Європейського суду з прав людини

Рішення Європейського суду формують судову практику, відповідно до якої визнається, що забруднення навколишнього середовища є причиною порушення основних прав громадян, як права на життя, на повагу до приватного та сімейного життя. Так само право на доступ до екологічної інформації пов`язане із правом на свободу вираження поглядів (ст. 10 Європейської конвенції), яка включає у себе право на свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів

Стаття 8 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод передбачає, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції

Крім того, 25 червня 1998 року Європейською економічною комісією ООН була прийнята Орхуська Конвенція (Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля, ЕСЕ/СЕР/43), яка набрала чинності ЗО жовтня 2001 року. Україна ратифікувала Конвенцію 6 липня 1999 року

Орхуська Конвенція застосовується у таких сферах:

- розвиток доступу громадськості до інформації, якою володіють державні органи, зокрема шляхом забезпечення прозорого та доступного розповсюдження важливої інформації;

- сприяння участі громадськості у прийнятті рішень з питань, що стосуються впливу на навколишнє середовище. Зокрема, передбачено забезпечення участі громадськості вже на ранньому етапі процедури прийняття таких рішень, «коли є всі можливості для розгляду різних варіантів і коли участь громадськості може бути найефективнішою». Результати участі громадськості мають були враховані при прийнятті остаточного рішення, яке також має бути оприлюднено;

- створення умов для доступу до судів з приводу законодавства щодо охорони навколишнього середовища та доступу до інформації.

27.06.2003 року Парламентська асамблея Ради Європи прийняла Рекомендацію 1614 (2003) про навколишнє середовище та права людини. У відповідному положенні цієї рекомендації Асамблея рекомендує Урядам країн-членів: забезпечити належний захист життя, здоров`я, сімейного та приватного життя, фізичної недоторканості і приватної власності осіб відповідно до статей 2, З та 8 Європейської конвенції про права людини та статті 1 Додаткового протоколу до неї, також звертаючи особливу увагу на необхідність охорони навколишнього середовища; визнати в національному законодавстві, бажано на конституційному рівні, право людини на здоров`я, життєздатне та належне навколишнє середовище4, що включає об`єктивний обов`язок держав захищати навколишнє середовище; гарантувати процесуальні права осіб на доступ до інформації, участі громадськості у прийнятті рішень і доступ до правосуддя з питань охорони навколишнього середовища, передбачених Орхуською Конвенцією.

У справі «Гримковська проти України» (Заява № 38182/03), остаточне рішення ЄСПЛ прийнято 21.10.2011 р., Європейський суд встановив порушення статті 8 Конвенції, зокрема вказав, що забруднення навколишнього середовища є причиною порушення основних прав громадян, як права на життя, на повагу до приватного та сімейного життя. Крім того, вказано на необхідність дотримання Орхуської Конвенції, яка стосується доступу до інформації, участі громадськості в процесі прийняття рішень та доступу до правосуддя з питань, що стосуються довкілля.

Відповідно до норм ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Разом з тим, суд зазначає, що жодне твердження позивача на можливе або ймовірне порушення законодавства щодо охорони навколишнього середовища позов не містить.

Підсумовуючи викладене, суд прийшов до висновку, що права позивача, як громадської організації не порушені, також у позивача відсутні повноваження на здійснення захисту прав інших осіб у судовому порядку та докази порушення прав інших осіб під час громадських слухань, а тому суд прийшов до переконання про відмову в задоволенні позовних вимог.

Судових витрат по справі немає.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Громадської організації "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" до Тернопільської міської ради про визнання громадських слухань від 10 березня 2023 року щодо проєктів містобудівної документації "Внесення змін до Генерального плану м.Тернопіль" та "Внесення змін до Плану Зонування території м.Тернополя" і "Звіту про стратегічну екологічну оцінку" такими, що не відбулися, шляхом скасування протоколу громадських слухань від 10 березня 2023 року, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 20 грудня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Громадська організація "ОБ`ЄДНАННЯ НАШЕ МАЙБУТНЄ" (місцезнаходження/місце проживання: бульвар Шевченка, 21,м. Тернопіль,46001, код ЄДРПОУ/РНОКПП 44277254);

відповідач:

- Тернопільська міська рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова, 5,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001, код ЄДРПОУ/РНОКПП 34334305);

Головуючий суддя Осташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115830737
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/5747/23

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 13.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні