Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
06 грудня 2023 року № 520/11212/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді - Кухар М.Д.
при секретареві судового засідання - Літвіновій А.С.,
за участю:
представника позивача - Кавуна І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій" (просп. Гагаріна, буд. 22, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 03115293) до Управління транспорту Харківської обласної державної адміністрації (майдан Свободи, буд. 5, 3 під., 4 пов., м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 44243911), третя особа: Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати незаконними дії Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації щодо затвердженням розкладу руху на міжміському внутрішньообласному маршруті Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово») у «звичайному режимі», № рейсів 1890ф/1889ф;
-визнати незаконною бездіяльність Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації щодо не розроблення матеріали для паспорта маршруту та не затвердження паспорту нового маршруту сполученням Ізюм-Харків, № рейсів 1890ф/1889ф з урахуванням приписів Закону України «Про автомобільний транспорт» та Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту» від 07.05.2010 № 278;
-зобов`язати Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації розробити матеріали для паспорта маршруту та затвердити паспорт нового міжміського внутрішньообласного автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі по маршруту маршруту сполученням Ізюм-Харків, № рейсів 1890ф/1889ф. у відповідності до Закону України «Про автомобільний транспорт» та Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту» від 07.05.2010 № 278.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач вчинив незаконні дії щодо затвердження розкладу руху помаршруту Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово») № рейсів 1890Ф/1889Ф, безпідставно не розробив та не затвердив паспорт нового автобусного маршруту «Ізюм-Харків» із зазначенням назв автостанцій та місць відправлень, а отже зобов`язаний розробити паспорт автобусного міжміського внутрішньообласного автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі по маршруту Ізюм-Харків із обов`язковим зазначенням назви маршруту, як того вимагає чинне законодавство, назв початкових та кінцевих пунктів маршруту та його проміжних зупинокз урахуванням наявності чи відсутності у ньмуавтостанцій.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17 травня 2023 року відкрито спрощене провадження.
Ухвалою від 14.08.2023 розгляд справи №520/11212/23 за позовом Акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій" (просп. Гагаріна, буд. 22,м. Харків,61001, код ЄДРПОУ 03115293) до Управління транспорту Харківської обласної державної адміністрації (майдан Свободи, буд. 5, 3 під., 4 пов., м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 44243911), третя особа: Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності, просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог та зазначив, що затвердження та розроблення автомобільним перевізником паспорту діючого міжміського автобусного маршруту Ізюм - Харків (ст.м. «Академіка Барабашова») відбулося відповідно до вимог чинного законодавства.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно якої останній підтримав заявлені раніше позиції.
Третя особа не скористались своїм правом надання пояснень.
В судове засідання призначена на 12:00 05.12.23 представник позивача прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача у судове засідання призначена на 12:00 05.12.23 прибув, проти заявленого позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позов.
Третя особа: Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 в судове засідання призначене на 12:00 05.12.23 не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином, про причини неявки суду не повідомила.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, зазначає наступне.
16.11.2022 року між Управлінням транспорту Харківської обласної військової адміністрації (надалі - Відповідач, Замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (надалі - 3-тя особа, Перевізник, ФОП ОСОБА_1 ) укладено тимчасовий договір про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Положеннями вищезазначеного Договору визначений порядок організації перевезень пасажирів на рейсах № 1890/1889 міжміського автобусного маршруту Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово»).
Згідно п. 2.4.8. вищезазначеного Договору, перевізник зобов`язаний забезпечувати відправлення чи прибуття автобусів міжміського автобусного маршруту загального користування тільки з автостанцій та із зупинок, передбачених паспортами міжміських автобусних маршрутів регулярних перевезень.
На виконання п. 2.4.8. вищезазначеного Договору 16.11.2022 між АТ «ХАРКІВСЬКЕ ПІДПРИЄМСТВО АВТОБУСНИХ СТАНЦІЙ» (надалі - АТ «ХПАС», Позивач) та перевізником ФОП ОСОБА_1 укладено Договір про продаж квитків та надання послуг на автостанціях №15/22 (надалі-Договір).
Згідно п.п. 1.1 та 1.2 Договору визначено, що предметом цього договору є надання послуг і виконання робіт, пов`язаних з продажом квитків, відправленням і прибуттям автобусів та пасажирів автобусних маршрутів згідно з затвердженими розкладами руху на автостанціях м. Харкова та Харківської області, які входять до складу АТ «ХПАС».
Відповідно Договору АТ «ХПАС» надає автостанційні послуги Перевізнику - ФОП ОСОБА_1 відповідно до рейсів №1890/1889 міжміського автобусного маршруту Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово»).
Після укладення Договору ФОП ОСОБА_1 надано позивачу копії розкладу руху, який затверджено відповідачем 24.10.2022 року за маршруту Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово») рейси №1890/1889 та паспорту автобусного міжміського внутрішньообласного автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі за маршрутом Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово»), що затверджений 11.10.2022 року Автомобільним перевізником ФОП ОСОБА_1
П. 2.2.4. Договору визначено обов`язок Перевізника надати АТ «ХПАС» належним чином оформлені розклади руху автобусів та таблиці вартості проїзду пасажирів на маршрути, які обслуговує Перевізник.
П. 2.2.5. Договору визначено обов`язок Перевізника здійснювати відправлення свого транспорту виключно з автостанцій та диспетчерських пунктів, передбачених розкладом руху за певним маршрутом організатором перевезень.
Згідно п. 1.8.4 Статуту АТ «ХПАС» до складу Товариства (без права юридичної особи) входять відокремлені виробничі структурні підрозділи (автостанції, касові та касово- диспетчерські пункти), розташовані в м. Харкові та Харківській області та інші об`єкти, що йому належать.
Так, до складу безпосередньо входять автостанції - Ізюмська АС (Харківська обл., м. Ізюм, вул. Паромна, 1) та Харків АС-6 (м. Харків, пр-т. Московський, 299-А), що також підтверджується положенням про відокремлений структурний підрозділ АТ «ХПАС».
У наданій Перевізником копії розкладу руху на міжміському внутрішньообласному маршруті Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово») у «звичайному режимі», № рейсів 1890Ф/1889Ф зазначено, що розклад руху затверджений Начальником Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації Володимиром Наконечним 24,10.2022 року, натомість зміст даного розкладу руху не відповідає вимогам законодавства, а саме:
-у рядку «(назва маршруту, номер рейсу)» лише вказано «Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово»)»;
-у рядку «(назва маршруту, номер рейсу)» не вказано номер рейсу, що не відповідає затвердженої форми Додатку 1 Порядку № 278;
- у таблиці Розкладу руху невірно визначено найменування маршруту без урахування зазначення назв автостанцій прибуття та відправлення;
-затвердивши місце прибуття та відправлення автобусів у м. Харків на станції метро «Академіка Барабашово» відповідачем порушенно припис ч. 4 ст. 32 Закону, де чітко зазначено, що відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських та міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху;
-розклад руху не містить даних щодо часу відправлення автобуса з початкової зупинки, часу прибуття та відправлення з проміжних зупинок, часу прибуття на кінцеву зупинку.
Також затвердження паспорта нового автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 3) здійснюється організатором перевезень на відповідній території, як того вимагає приписи п. 2.13 Порядку №278, натомість наданий Перевізником Паспорт автобусного міжміського внутрішньообласного автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі, назва маршруту Ізюм-Харків (ст.м. «Академіка Барабашово») затверджений 11.10.2022 року Автомобільним перевізником ФОП ОСОБА_1 , а не відповідачем.
Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд зазначає, що засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт" .
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
Відповідно до положень статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
Вказані повноваження обласної державної адміністрації визначені пунктом 2 статті 20 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", який передбачає, що місцева державна адміністрація забезпечує організацію обслуговування населення підприємствами, установами та організаціями житлово-комунального господарства, зв`язку, телебачення, радіомовлення, торгівлі та громадського харчування, побутового і транспортного обслуговування незалежно від форм власності.
Згідно ч.1 Закону України "Про автомобільний транспорт", відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Таким чином, враховуючи вказані приписи норм матеріального та процесуального права, слід зазначити, що на органи виконавчої влади та місцевого самоврядування покладені повноваження із забезпечення обслуговування населення засобами транспорту, в тому числі із залученням з цією метою на договірних засадах підприємств, установ, та організацій незалежно від форм власності, що здійснюється на основі договору, який має типову форму та укладається між місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування і перевізниками на підставі відповідного замовлення.
Із матеріалів справи судом встановлено, що 19.10.2022 до Управління транспорту ХОД(В)А надійшов лист з Ізюмської міської ради № 171 -ВС (вх. від 20.10.2022 № 1132/30) щодо відновлення міжміського автобусного маршруту «Ізюм - Харків» (ст.м. «Академіка Барабашова»).
16.11.2022 між Управлінням транспорту ХОД(В)А та ФОП ОСОБА_1 укладено Тимчасовий договір «Про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування» на рейсах 1890/1889 міжміського автобусного маршруту «Ізюм - Харків» (ст.м. «Академіка Барабашова»).
Додатковою угодою № 1 від 09.02.2023 до вищезазначеного договору термін дії договору продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.
Відповідно до Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого наказом Міністерства транспорту і зв`язку України № 278 від 07.05.2010 (із змінами) (далі - Порядок), рейс (оборотний рейс) є складовою частиною розкладу руху, який є складовою частиною паспорту автобусного маршруту. Нумерація рейсів міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутів є загальною в області. У разі введення додаткових рейсів на діючих міжміських автобусних маршрутах, з метою координації автоперевезень та недопущення дублювання номерів рейсів з різним часом відправлення, вводиться додаткова нумерація на маршруті.
Відповідно до пунктів 2.10 та 2.13 Порядку затвердження та виготовлення складових паспорту, в тому числі схеми маршруту, розкладу руху, характеристики маршруту, графік режиму праці та відпочинку водіїв тощо, на діючому автобусному маршруті регулярних перевезень (додаток 1 до Порядку) здійснюється перевізником.
Тому, перевізником ФОП ОСОБА_1 подано на розгляд до Управління транспорту ХОД(В)А правильно оформлений та погоджений в установленому порядку з органами Національної поліції України паспорт маршруту, де вказано відповідно до норм чинного законодавства всі зупинки маршруту і їх назви, в тому числі і зупинка «Харків (АС-6 «Заводська»)», що належить АТ «ХПАС».
Тобто, перевізник ФОП ОСОБА_1 здійснює відправлення та прибуття автобусів за маршрутом із зупинок, передбачених розкладом руху та затвердженим паспортом маршруту, як того вимагає ст. 32 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон) та діючих Правил дорожнього руху, що також підтверджено погодженням паспорту маршруту органами Національної поліції України.
Стаття 32 Закону регулює відносини автомобільного перевізника із власниками автостанцій, що випливає з назви статті та її змісту, та не містить будь-яких вимог до Організатора.
Також, чинним законодавством України, що регулює роботу автомобільного транспорту, в тому числі і статтею 32 Закону не передбачено будь-яких договірних відносин між власниками автостанцій та Організатором - в даному випадку Управління транспорту ХОД(В)А.
Таким чином, за результатом судового розгляду судом не встановлено обставин, які б свідчили про наявність підстав для зобов`язання Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації розробити матеріали для паспорта маршруту та затвердити паспорт нового міжміського внутрішньообласного автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі по маршруту Ізюм-Харків, № рейсів 1890ф/1889ф.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 Кодексу адміністративного судочинства України.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для відмови у задоволенню адміністративного позову повністю.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 139, 244-246, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства "Харківське підприємство автобусних станцій" (просп. Гагаріна, буд. 22, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 03115293) до Управління транспорту Харківської обласної державної адміністрації (майдан Свободи, буд. 5, 3 під., 4 пов., м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 44243911),третя особа: Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
Повний текст рішення складено 20 грудня 2023 року.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115831328 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні