ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2023 року Чернігів Справа № 620/15083/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Бородулі В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Деревообробний комбінат "Сіхе Україна"до Головного управління ДПС у Чернігівській областіпро за участю сторін: від позивача від відповідача визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення ОСОБА_1 ОСОБА_2 У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (далі Товариство, позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення податкових повідомлень-рішень:
- №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287 712,50 гривень;
- №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень.
Мотивуючи позовні вимоги зазначає, що за результатами документальної позапланової виїзної перевірки позивача, відповідачем встановлено порушення позивачем вимог податкового законодавства. Відповідач вказує, що в травні 2023 Позивач оформлював взаємовідносини з ризиковим контрагентом, відображення яких у бухгалтерському і податковому обліку вплинуло на визначення у Декларації від`ємного значення з ПДВ, а саме: з ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» (код ЄДРПОУ 14252165). Зауважує, що з акту перевірки вбачається, що всі необхідні первинні документи були надані Позивачем на вимогу Відповідача та, окрім того, Позивач надав Відповідачу договори з постачальником послуг, оборотно-сальдові відомості по рах. 631 «Розрахунки з вітчизняними покупцями», інші документи. Отже, на переконання Позивача, надані первинні та розрахункові документи по операціям, вчиненим з контрагентом-постачальником ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС», підтверджують обставин вчинення господарських операцій між названими сторонами, що свідчить про виконання Товариством всіх умов, необхідних для отримання бюджетного відшкодування. Отже, за вказаних обставин, Позивач вважає спірні податкові повідомлення-рішення не обґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
У встановлений ухвалою про відкриття провадження строк, відповідач надав відзив на позов, у якому із вимогами Товариства не погоджується, просить в їх задоволенні відмовити в повному обсязі з огляду на те, що перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено віднесення позивачем до податкового кредиту суми податку на додану вартість по оренді майна та відшкодуванні комунальних послуг, які не підтверджені первинними документами, оскільки фактичним власником даного майна за період квітень-травень 2023 року є ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» а не ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позові та відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засідання, зважаючи на викладені у відзиві обставини, просила відмовити в задоволенні вимог Товариства як необґрунтованих та недоведених.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.
ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (ідентифікаційний код 43228379) є юридичною особою приватного права, що зареєстрована за законодавством України, що підтверджується даними що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 25-26).
Крім того, Позивач зареєстрований платником податку на додану вартість з 01 листопада 2019 року, що підтверджується Витягом №1910084500137 з Реєстру платників податку на додану вартість від 06 листопада 2019 року (а.с. 27).
Видами діяльності Позивача за КВЕД-2010 є: 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво (основний); 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі; 31.09 Виробництво інших меблів; 16.21 Виробництво фанери, дерев`яних плит і панелей, шпону; 16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.59 Роздрібна торгівля меблями, освітлювальним приладдям та іншими товарами для дому в спеціалізованих магазинах; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 70.21 Діяльність у сфері зв`язків із громадськістю; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.
На підставі направлень від 07 серпня 2023 року №3365, №3366, працівниками Головного управління ДПС у Чернігівській області та згідно наказу Головного управління ДПС у Чернігівській області від 18.07.2023 № 1590-п, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЕРЕВООБРОБНИЙ КОМБІНАТ «СІХЕ УКРАЇНА» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року в податковій декларації з податку на додану вартість від 20.06.2023 № 9146471008 (з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 14.07.2023 №9172733597) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.
За результатами проведеної перевірки 17 серпня 2023 посадовими особами контролюючого органу був складений Акт №8171/07/43228379 про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ДЕРЕВООБРОБНИЙ КОМБІНАТ «СІХЕ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 43228379) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету (а.с. 28-57).
В ході перевірки було встановлено, що в перевіряємий період ТОВ «Деревообробний комбінат «СІХЕ Україна» мало взаємовідносини з контрагентом ПАТ «ЧЕКСТЛ-АВТОСЕРВІС», яке рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 квітня 2023 року №21272 «Про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податки» визнано ризиковим (а.с. 44).
Крім того, відповідачем встановлено, що послуги оренди та оплата комунальних послуг здійснювалася за майно, яке фактично належить ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» та орендодавцем якого являється ПуАТ «КБ «АКОРДЬАНК» згідно договору №25, укладений 28 вересня 2022 року зі змінами від 05.04.2023.
Таким чином, ТОВ «Деревообробний комбінат «СІХЕ Україна» віднесено до податкового кредиту суми податку на додану вартість по оренді майна та відшкодуванні комунальних послуг не підтвердженні первинними документами, оскільки фактичним власником даного майна за період квітень-травень 2023 року являється ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», а не ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».
Зважаючи на вказане вище, в порушення п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185. п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200., п.201.1 ст.201 ПКУ, ч. 3 ст. 238 ЦК платником завищено суму податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425 грн, в т. ч. за травень 2023 на суму ПДВ 575 425 грн.
Перевіркою також встановлено, що ТОВ «ДЕРЕВООБРОБНИЙ КОМБІНАТ «СІХЕ УКРАЇНА» не дотримано вимог, встановлених абзацом «б» пункту 200.4, пунктів 200.7, 200.8, 200.9 статті 200 ПКУ, пунктів 4, 5 розділу V «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №159/28289 (зі змінами та доповненнями) та включено до розрахунку бюджетного відшкодування (таблиці 2 додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (ДЗ)» декларації) та рядків 20.2, 20.2.1 декларації з ПДВ за травень 2023 року суму податку на додану вартість у розмірі 17 533,46 грн, яка фактично не оплачена.
В ході перевірки встановлено порушення пункту 14.1 статті 44, п.200.4. п.200.7, п.200.8, п.200.9, п.200.14 ст.200 ПКУ, пунктів 4, 5 розділу V «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №159/28289 (зі змінами та доповненнями) платнику відмовлено в отримані бюджетного відшкодування податку на додану вартість за травень 2023 року в сумі 677 321,00 грн.
На підставі Акту перевірки №68171/ж5/25-01-07-03-01 від 17 серпня 2023 року контролюючим органом прийнятті податкові повідомлення-рішення:
- №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287 712,50 гривень;
- №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень.
Так, судом встановлено, що Позивач перебував у взаємовідносинах з ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС», яке надавало в оренду Позивачу нежитлові приміщення у 2023 році, а саме:
- лютому 2023 року на суму 1 993 006,04 грн, в т.ч. ПДВ 332 167,68 грн;
- у березні 2023 року на суму 1 942 823,46 грн, в т.ч. ПДВ 323 803,91 грн;
- у квітні 2023 року на суму 1 547 158 грн, в т.ч. ПДВ 257 859,7 грн;
- у травні 2023 року на суму 1 928 286,13 грн, в т.ч. ПДВ 321 381,03 грн.
Згідно з договором оренди №25 від 28 вересня 2022 року ПАТ «Чексіл-автосервіс» (Орендодавець), передано ТОВ «Деревообробний комбінат «СІХЕ Україна» (Орендар) у строкове платне користування (оренду) нежитлові приміщення, які знаходяться за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи. 66/1. корп.1, а саме: Нежитлові приміщення №№ 1100-1168, №№1231-1217, №1239, №1265, №№1294-1308 Загальною площею 19526.00 кв.м., що знаходяться на 1-му (першому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи. 66 І. корп. А-3. Нежитлові приміщення №409-428 загальною площею 946.00 кв.м, шо знаходяться на 3-му (третьому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи 66/1, корп. 2 (Літера А-3). Нежитлові приміщення мають окремий вхід/вихід на територію підприємства та окремі сходи на третій поверх. Вартість приміщення на момент укладання цього Договору становила 40 534 150,56 грн. (Сорок мільйонів п`ятсот тридцять чотири тисячі сто п`ятдесят гривень 56 копійок).
Згідно із договором про внесення змін до договору оренди №25 від 28.09.2022 Орендодавцем виступило ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», який отримав у власність частину майна ПАТ «Чексіл-автосервіс» шляхом звернення стягнення на предмет іпотеки, тобто фактично відбулась заміна сторони. Вказаним договором про внесення змін Позивач та ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» врегулювали свої взаємовідносини, пов`язані зі строковим платним користуванням (орендою) нежитлових приміщень, які знаходяться за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66/1. корп.1, а саме: Нежитлові приміщення №№ 1100-1168, №№1231-1217, №1239, №1265, №№1294-1308 Загальною площею 19526,00 кв.м., що знаходяться на 1-му (першому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66 І. корп. А-3.
Згідно із договором №16 від 01 квітня 2023 року ПАТ «Чексіл-автосервіс» передано ТОВ «Деревообробний комбінат «СІХЕ Україна» у платне строкове користування нежитлові приміщення №№409-428 загальною площею 946м2, що знаходяться на 3 поверсі будівлі, розташованою за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66/1, корп.2 (літера А-3). Приміщення мають окремий вхід/вихід на територію підприємства та окремі сходи на третій поверх. Приміщення належить орендодавцю на праві власності. Балансова вартість приміщення на момент укладання договору 1873061,08 грн. Вказані приміщення були передані Позивачу для здійснення господарської діяльності (розміщення офісу).
За умовами договорів орендна плата складається зі змінної та фіксованої частини. Розмір фіксованої орендної плати, на період воєнного стану, для нежитлових приміщень за 1 кв.м. розраховується відповідно до спожитої електроенергії. Орендар зобов`язаний своєчасно сплачувати орендну плату, яка складається з двох частин плати за користування майном (фіксована частина) та відшкодування комунальних витрат.
ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» по взаємовідносинах із позивачем виписано та зареєстровано податкові накладні на загальну суму ПДВ 1 235 212,51 грн, зокрема:
- ПН №4 від 10.02.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, 1 099 364,08, грн, ПДВ 219 872,81 грн.;
- ПН №38 від 22.02.2023, Плата за користування орендованим майном за березень 2023р., 561474,28 грн., ПДВ 112 294,85 грн.;
- ПН №6 від 10.03.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, 1 026 352,25 грн., ПДВ 205 270,45 грн.;
- ПН №23 від 20.03.2023, Плата за користування орендованим майном за квітень 2023р., 561 474,28, ПДВ 112 294,85 грн.;
- ПН №62 від 31.03.2023, Плата за користування орендованим майном за березень 2023р. 31 193,02, ПДВ 6 238,60 грн.;
- ПН №6 від 10.04.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, 1 289 298,47 грн., ПДВ 257 859,69 грн.;
- ПН №7 від 12.05.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, 917 734,79 грн., ПДВ 183 546,96 грн.;
- ПН №6 від 12.05.2023, Плата за користування орендованим майном за травень 2023р., 127 696, 03 грн., ПДВ 25 539,21 грн.; Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, 433 778,30, грн., ПДВ 86 755,65 грн.;
- ПН №48 від 30.05.2023, Плата за користування орендованим майном за червень 2023 року, 127 696,03 грн. ПДВ 25 539,21 грн.
По вищезазначеним податковим накладним на загальну суму ПДВ 1 235 212,51 грн Позивач заявив до бюджетного відшкодування згідно Додатка 3 до Податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року.
Крім того, ТОВ «Деревообробний комбінат «СІХЕ Україна» були надані акти здачі прийняття робіт:
- Акт №Оу 0000083 від 28.02.2023, Плата за користування орендованим майном за лютий 2023 р. Всього з ПДВ 6737659,14 грн.;
- Акт №Оу 0000084 від 28.02.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, Всього з ПДВ 1129792,46 грн.;
- Акт №Оу 00000154 від 31.03.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, Всього з ПДВ 1407924 грн.;
- Акт №Оу 00000153 від 31.03.2023, Плата за користування орендованим майном за березень 2023 р. Всього з ПДВ 6737659,14 грн.
- Акт №Оу 00000173 від 31.03.2023, Плата за користування орендованим майном за березень 2023 р. Всього з ПДВ 37431,62 грн.;
- Акт №Оу 00000238 від 30.04.2023, Плата за користування орендованим майном за квітень 2023 р. Всього з ПДВ 6737659,14 грн.
- Акт №Оу 00000239 від 30.04.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати Всього з ПДВ 208813,16 грн.;
- Акт №Оу 00000302 від 31.05.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати, Всього з ПДВ 1727976,26 грн.
-Акт №Оу 00000322 від 31.05.2023, Плата за користування орендованим майном за квітень 2023 р., Всього з ПДВ 153 235,24 грн.
Оплата за користування приміщеннями та відшкодування спожитих комунальних послуг підтверджується платіжними інструкціями: №6438 від 11.01.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за лютий 2023, сума 1003127,33 грн., ПДВ 167187,89 грн.; №6510 від 20.01.2023, Оплата за оренду приміщення за лютий 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн.; №6624 від 10.02.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за березень 2023, сума 1319236,90 грн., ПДВ 219872,82 грн.; №6698 від 22.02.2023, Оплата за оренду приміщення за березень 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн.; №6902 від 20.03.2023, Оплата за оренду приміщення за квітень 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн.; №6823 від 09.03.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за квітень 2023, сума 1231622,70 грн., ПДВ 205270,45 грн.; №7046 від 10.04.2023, Відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за травень 2023, сума 1547158,16 грн., ПДВ 257859,69 грн.; №7250 від 12.05.2023, Плата за користування орендованим майном за березень 2023 р., сума 37431,62 грн., ПДВ 6238,60 грн.; №7251 від 12.05.2023, Плата за користування орендованим майном згідно договору №16 від 03.04.2023, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн.; №7252 від 12.05.2023, Плата за користування орендованим майном згідно договору №16 від 03.04.2023, сума 1101281,75 грн., ПДВ 183546,96 грн.
Враховуючи вказане, позивач вважає, що контролюючим органом було протиправно сформовано оскаржувані податкові повідомлення-рішення, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав за законних інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі ПК України) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої, зокрема, є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Згідно з пунктом 78.8 статті 78 ПК України порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Так, відповідно до пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт.
Податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 цього пункту (підпункт 86.7.5 пункту 86.7 статті 86 ПКУкраїни).
Податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (пункт 86.8 статті 86 ПК України).
Згідно з підпунктами14.1.181, 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Пунктом 185.1 статті 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Відповідно до положень статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг (пункт 198.1).
Пунктом 198.2 ст. 198 ПК України встановлено, що Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (пункт 198.3).
Згідно із п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);
в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:
придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;
придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.
У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6).
Згідно з пунктом 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.4 статті 200 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до п. 200.7 ст. 200 ПК України Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
До такого Реєстру вносяться такі дані:
1) найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер;
2) дата подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку/небанківському надавачу платіжних послуг, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання);
3) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
4) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшена на суму податкового боргу;
5) реквізити рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг для перерахування бюджетного відшкодування;
6) реквізити бюджетних рахунків для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
7) реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування податку;
8) дата початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);
9) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дата поданої до контролюючого органу заяви в разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування;
10) дата складення та вручення платнику податків акта перевірки;
11) дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку, неузгоджена контролюючим органом;
12) дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується;
13) дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження;
14) сума узгодженого контролюючим органом бюджетного відшкодування за кожною заявою та дата її узгодження;
15) дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника в банку/небанківському надавачу платіжних послуг;
16) дата та сума зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.
Внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування посадовими особами відповідних органів здійснюється з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Порядок ведення та форма Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Дані Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, передбачені підпунктом 200.7.1 цього пункту, крім підпункту 5 підпункту 200.7.1 цього пункту щодо реквізитів рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг для перерахування бюджетного відшкодування, не є інформацією з обмеженим доступом та підлягають щоденному, крім вихідних, святкових та неробочих днів, оприлюдненню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Порядок надання відповідної інформації центральним органом виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для її оприлюднення на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Надаючи правову оцінку висновкам контролюючого органу, суд зазначає таке.
Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (абз. 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина друга статті 9 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Як зазначалося вище, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (пункт 44.1 статті 44 ПК України).
Верховний Суд у постанові від 30.08.2019 у справі № 804/17176/14 вказав, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності.
Досліджуючи питання реальності господарської операції, що дає платнику податків право на формування в податковому обліку сум податкового кредиту, суд зазначає, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій.
Встановлюючи правило щодо обов`язкового підтвердження сум податкового кредиту, врахованих платником податків при визначенні податкових зобов`язань з ПДВ, законодавець, безумовно, передбачає, що ці документи є достовірними, тобто операції, які вони підтверджують, дійсно мали місце. На цьому наголосив Верховний Суд у постанові від 5 травня 2023 року по справі №1340/5998/18.
Як зазначив КАС ВС, правові наслідки у вигляді виникнення у платника податків права на формування в податковому обліку сум податкового кредиту та витрат наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника податків, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою для отримання платником податків податкової вигоди, як то податковий кредит та/або зменшення оподатковуваного доходу на суму витрат.
Наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту за рахунок сум цього податку у ціні придбаних товарів (послуг), якщо інші об`єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат та податковий кредит, за можливу неправомірну діяльність його контрагентів за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.
Щодо покликання контролюючого органу на віднесення контрагента Позивача до ризикових платників податків, суд зауважує, що таке рішення прийняте після початку взаємовідносин із Позивачем, втім навіть цього рішення, з огляду на встановлені обставини справи, сформовані та надіслані контрагентом позивача - ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» податкові накладні на реєстрацію в ЄРПН зареєстровані Відповідачем.
За таких обставин, суд вважає, що відповідачем не доведено, що господарська операція фактично не відбулася, разом з тим, матеріали справи не містять жодних доказів, які свідчили б про безтоварність операцій позивача та його контрагента. Не наведено відповідачем й обставин та не надано доказів невідповідності господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, їх збитковості або інших обставин, які б окремо або в сукупності свідчили, що вчинення таких операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру).
Враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» підтвердило факт реальності господарських операцій з ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС», що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні спірної господарської операції. А отже, оскаржувані ППР є протиправним та підлягають скасуванню.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що позов ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» необхідно задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Деревообробний комбінат "Сіхе Україна" до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - задовольнити повністю.
Податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287712,50 гривень; №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень - визнати протиправними та скасувати.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Деревообробний комбінат "Сіхе Україна" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 23106,89 грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Деревообробний комбінат "Сіхе Україна", вул. Івана Мазепи, 66, 1, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14014, код ЄДРПОУ 43228379.
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44024124.
Дата складення повного рішення суду - 20.12.2023.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115832557 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні