Постанова
від 07.12.2023 по справі 160/18344/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 грудня 2023 року м.Дніпросправа № 160/18344/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року у справі № 160/18344/22 (суддя Юхно І.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в письмовому провадженні) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач) щодо не розгляду рапорту Василенка С.В. про звільнення з військової служби за п.п. б п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу та зобов`язати військову частину НОМЕР_1 розглянути рапорт ОСОБА_1 про звільнення з військової служби за п.п. б п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.05.2023 у даній справі в задоволенні позовних вимог позивача було відмовлено.

Із рішенням суду першої інстанції не погодився позивач, ним через представника була подана апеляційна скарга. В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неналежну оцінку доказів, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування доводів скарги зазначає, що 01.09.2022 написав рапорт про звільнення його з військової служби за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку. До рапорту були додані такі документи: довідка від 01.09.2022 № 84 Комунального підприємства Новомосковського районна лікарня інтенсивного лікування на 1 арк., копія свідоцтва про хворобу № 1 від 30.08.2022 Комунального підприємства Новомосковського районна лікарня інтенсивного лікування на 2 арк. Рапорт переданий командиру роти 3 стрілецької роти 1 стрілецького батальйону військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_2 для підготовки відповідних документів та подання його на розгляд командиру військової частини НОМЕР_1 . Жодної відповіді по суті позивач не отримав, рапорт в 30-ти денний строк не розглянутий. Вказує, що суд безпідставно не врахував наведені ним обставини, що підтверджуються доказами, які є в матеріалах справи.

Відповідач своїм правом подати письмовий відзив на апеляційну скаргу позивача не скористався.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Представником позивача в апеляційній скарзі було подано клопотання про витребування у відповідача доказів: книгу (журнал) реєстрації рапортів (заяв, скарг) за вересень 2022 року.

Колегія суддів ухвалила відмовити у задоволенні клопотання про витребування доказів. При цьому, колегія враховує, що суд першої інстанції витребовував своєю ухвалою докази у відповідача, в тому числі і інформацію стосовно поданого позивачем рапорту та результати його розгляду, відповідач суду їх у повному обсязі не надав, представник позивача у заявленому клопотанні, в порушення ч.1 ст. 80 КАС України, не наводить обґрунтувань неможливості самостійно, як адвокату, витребувати та надати такі докази суду.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 .

З 05.03.2023 на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 69/2022 Про загальну мобілізацію позивача було мобілізовано на військову службу.

Наказом начальника Новомосковського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 09.05.2022 №108 солдата ОСОБА_1 , стрільця відділення охорони взводу охорони роти охорони Новомосковського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Дніпропетровської області, призначено наказом Командувача військ оперативного командування ІНФОРМАЦІЯ_2 від 05.05.2022 року №55-рс (по особовому складу) на посаду стрільця стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону військової частини НОМЕР_1 та направлено до нового місця служби м. Курахово Донецької області (копія витягу з наказу міститься в матеріалах справи).

Згідно з наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) ОСОБА_3 від 10.05.2022 №129 солдата ОСОБА_1 , який прибув з Новомосковського районного територіального центру комплектування та СII Дніпропетровської області, з 10.05.2022 зараховано до списків особового складу та вирішено вважати такими, що з 10.05.2022 справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою.

30.08.2022 госпітальною військово-лікарською комісією КП Новомосковська ЦРЛІЛ за результатами проведення медичного огляду з метою визначення придатності до військової служби ОСОБА_1 (солдата Військової частини НОМЕР_1 ) видано свідоцтво про хворобу №1, згідно з яким позивача, на підставі ст.30-а, 31-а графи ІІ Розкладу хвороб, визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

У свідоцтві в якості діагнозу та постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, контузій каліцтва зазначено: Складний короткозорий астигматизм ступеню 2,0 Д в меридіані найбільшої аметропії 14,5 Д правого ока, ступеню 3,0 Д в меридіані найбільшої аметропії 13,0 Д лівого ока, при гостроті зору з корекцією 0,3 правого та 0.2 лівого ока. Закрита черепно-мозкова травма, струс головного мозку від 10.08.2022. Цефалгічпий синдром. Акубаротравма. Гіпертонічна хвороба II ст.,2 ст. АГ, ризик високий. Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби..

В графі 8 свідоцтва про хворобу також зазначено: 10.08.2022р. близько 6:00 попав під обстріл в районі населеного пункту Спірне. Втратив свідомість на нетривалий час, відзначав нудоту та блювоту. Перша допомога надавалась на етапах евакуації. Для подальшого лікування 13.08.2022 доставлений в КНП МКЛ№16 ДМР, м.Дніпро. 16.08.2022 переведений до КП Новомосковська ЦРЛІЛ.

Також судом з`ясовано, що сканована копія свідоцтва про хворобу на солдата за призовом ОСОБА_1 надіслана до 18 Регіональної ВЛК засобами електронної пошті та затверджено 31.08.2022 за № 1974, після чого надіслано електронною поштою до госпітальної ВЛК КП Новомосковська ЦРЛІЛ. Оригінали свідоцтва про хворобу позивача від лікувального закладу, що проводила медичний огляд - КП Новомосковська ЦРЛІЛ до 18 Регіональної ВЛК не надходили.

01.09.2022 проведено медичний огляд військово-лікарською комісією КП Новомосковська ЦРЛІЛ та видано довідку № 84 про непридатність ОСОБА_1 до військової служби з виключенням з військового обліку із зазначення діагнозу та постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, контузій каліцтва. Довідка від 01.09.2022 № 84 видана на руки ОСОБА_1 , про що свідчить його особистий підпис в книзі протоколів засідань ВЛК (копія міститься в матеріалах справи).

Позивачем до позову було надано копію рапорту від 01.09.2022 про звільнення з військової служби за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключення з військового обліку, адресований командиру військової частини НОМЕР_1 . Як додатки до рапорту зазначені: довідка від 01.09.2022 № 84 Комунального підприємства Новомосковського районна лікарня інтенсивного лікування на 1 арк., копія свідоцтва про хворобу № 1 від 30.08.2022 Комунального підприємства Новомосковського районна лікарня інтенсивного лікування на 2 арк..

В означеному рапорті позивачем зазначено, що в разі необхідності оригінал свідоцтва про хворобу №1 від 30.08.2022 буде наданий для ознайомлення.

Представником позивача суду було пояснено, що ОСОБА_1 отримав від КП Новомосковська центральна лікарня інтенсивного лікування належним чином завірену копію затвердженого регіональною ВЛК свідоцтва про хворобу № 1 від 30.08.2022.

В якості доказів передачі рапорту командиру роти 3 стрілецької роти 1 стрілецького батальйону військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_2 для підготовки відповідних документів та подання його на розгляд командиру військової частини НОМЕР_1 позивачем було надано роздруківки електронного листування з додатку Viber з користувачами ОСОБА_4 … та Николаевич 54 (тут і далі мовою оригіналу).

З роздруківки з користувачем ОСОБА_4 … (тут і далі мовою оригіналу): ОСОБА_5 день не смог к вам дозвонится скинул направление. Сейчас в стационаре. Димой Скалозубом передал документы; адресатом надана відповідь: Пересланное сообщение: Будем увольнять. Я подготовлю документы. Ему нужно написать рапорт у нас. И спишите с него оружие в военнике..

Доказів розгляду рапорту позивача як і прийнятого за наслідками такого розгляду рішення матеріали справи не містять, відповідачем суду таких доказів надано не було.

Вважаючи протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо не розгляду рапорту ОСОБА_1 про звільнення з військової служби за п.п. б п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу, позивач звернувся до суду з вимогами зобов`язати відповідача розглянути поданий ним рапорт.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, вказав, що за відсутності в матеріалах справи доказів на підтвердження надходження до відповідача та/або отримання відповідачем рапорту Василенка С.В. від 01.06.2022 про звільнення з військової служби, відсутні і правові підстави для визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо не розгляду такого рапорту Василенка С.В. про звільнення з військової служби за п.п. б п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Статтею 1 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу від 23.05.1992 №2232-XII (далі Закон №2232-ХІІ, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №2232-ХІІ служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Відповідно до частини шостої вказаної статті одним з видів військової служби є військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Абзацом четвертим статті 1 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію від 21.10.1993 №3543-XII (далі Закон №3543-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що мобілізація це комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Указом Президента України №69/2022 від 24.02.2022 Про загальну мобілізацію постановлено про оголошення та проведення загальної мобілізації на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Київа.

Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, внесені часткові зміни до статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, та продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

В подальшому, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні продовжувався.

Так, Указом Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 01.05.2023 року № 254/2023, затвердженого Законом України від 02.05.2023 № 3057-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Станом на день розгляду справи воєнний стану в Україні триває, у зв`язку з чим до регулювання спірних правовідносин застосуванню підлягає законодавство, що регулює порядок проходження військової служби по мобілізації в умовах воєнного стану.

Виконання військового обов`язку в особливий період здійснюється з особливостями, визначеними цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (частина 14 статті 2 Закону № 2232-XII).

Приписами підпункту б) пункту 2 частини 4 статті 26 Закону № 2232-XII визначено, що військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах, під час воєнного стану, за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

Відповідно до приписів частини десятої статті 1 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи, наказом Міністра оборони України 14.08.2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 року за №1109/15800 (далі Положення № 402).

Згідно пункту 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 1.3 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться військово-лікарською комісією з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення №402, постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі ТДВ) (додаток 3).

Питання медичного огляду військовозобов`язаних у мирний час та під час мобілізації, на особливий період регламентує глава 3 розділу II Положення №402.

За змістом пункту 3.8 глави 3 розділу II Положення №402 після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:

- Придатний до військової служби;

- Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду);

- Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

Пунктом 6.4 глави 6 розділу II Положення № 402 визначено, що разі виявлення під час обстеження або лікування у військовому лікувальному закладі у військовослужбовця захворювання, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють у мирний час непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатність до військової служби у мирний час, обмежену придатність у воєнний час (пункти "а", "б" статей Розкладу хвороб, без індивідуальної оцінки), у воєнний час непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, ці особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника військового лікувального закладу на підставі подання начальника лікувального відділення, у якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис в історії хвороби (медичній книжці), який завіряється підписом начальника військового лікувального закладу.

30.08.2022 госпітальною військово-лікарською комісією КП Новомосковська ЦРЛІЛ за результатами проведення медичного огляду з метою визначення придатності до військової служби ОСОБА_1 (солдата Військової частини НОМЕР_1 ) видано свідоцтво про хворобу №1, згідно з яким позивача на підставі ст.30-а, 31-а графи ІІ Розкладу хвороб визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

Судом встановлено, що постановою штатної військово-лікарської комісії, яка затверджена 18 Регіональною ВЛК 31.08.2022 за №1974 та оформлена свідоцтвом про хворобу №1, ОСОБА_1 , підставі ст.30-а, 31-а графи ІІ Розкладу хвороб, було визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

За змістом пункту 22.3 глави 22 розділу II Положення № 402 свідоцтво про хворобу, довідка ВЛК із затвердженою постановою не пізніше ніж через два дні після їх затвердження та одержання із штатної ВЛК висилаються командиру військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, що пройшов медичний огляд, або начальнику, який направив його на медичний огляд, або видаються на руки представникам військових частин за наявності у них підтверджуючих документів.

Відповідно до пункту 22.12 глави 22 розділу II Положення №402 постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатними до військової служби у мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повинні бути реалізовані негайно.

З огляду на викладені норми Положення № 402, постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку в обов`язковому порядку надсилаються командиру військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, що пройшов медичний огляд, які в свою чергу підлягають негайній реалізації.

Відтак, посилання відповідача на ту обставину, що для вирішення питання про звільнення з військової служби військовослужбовець повинен особисто з`явитися до місця служби не мають правового підґрунтя.

Порядок проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України та регулювання питань, що пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі визначається Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10.12.2008 р. №1153/2008 (далі Положення).

Відповідно до пункту 260 Положення під час дії особливого періоду військовослужбовці звільняються з військової служби з підстав, визначених статтею 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу, та з урахуванням особливостей, передбачених статтею 26-2 названого Закону.

Військовослужбовці, які перебувають на військовій службі та визнані військово-лікарською комісією непридатними до неї з виключенням з військового обліку, підлягають звільненню у відставку за станом здоров`я, а визнані тимчасово непридатними до військової служби з повторним медичним обстеженням через 6 або 12 місяців - звільненню в запас за станом здоров`я із зазначенням у наказі про звільнення, що ці особи підлягають повторному медичному обстеженню після закінчення відповідного строку.

Законодавством передбачено два види звільнення осіб рядового і начальницького складу зі служби за станом здоров`я: у запас для визнаних військово-лікарською комісією тимчасово непридатними до військової служби, та у відставку для визнаних військово-лікарською комісією непридатними до неї з виключенням з військового обліку.

Відповідно до пункту 240 Положення військовослужбовці, які визнані непридатними до військової служби за станом здоров`я, підлягають звільненню з військової служби за станом здоров`я, крім військовослужбовців, визнаних військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров`я за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов`язків військової служби, що призвело до встановлення їм інвалідності, часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності (за винятком розумових, сенсорних, психологічних вад та інших захворювань, визначених Міністерством оборони України), які виявили бажання проходити військову службу та стосовно яких прийнято рішення про залишення на військовій службі за контрактом. Військовослужбовці, які були визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров`я за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов`язків військової служби, що призвело до встановлення їм інвалідності, часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, та яким згідно з прийнятими рішеннями дозволено проходити військову службу за контрактом на визначених посадах, можуть бути звільнені з військової служби до закінчення строку контракту в порядку, визначеному пунктом 35 цього Положення.

Після отримання військовою частиною відповідного висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність військовослужбовця до військової служби за станом здоров`я документи про його звільнення з військової служби оформлюються та надсилаються посадовій особі, яка видає наказ про звільнення негайно.

Також, відповідно до пункту 22.3 Положення № 402, ВЛК, які не підлягають затвердженню (контролю) штатною ВЛК, оформляються в день медичного огляду і видаються на руки особі, що пройшла медичний огляд, або в установленому порядку направляються у військову частину. Свідоцтво про хворобу (довідка ВЛК) з постановою, які підлягають затвердженню (контролю) штатною ВЛК, направляються на затвердження (контроль) не пізніше 5-денного терміну після медичного огляду. Свідоцтво про хворобу, довідка ВЛК із затвердженою постановою не пізніше ніж через два дні після їх затвердження та одержання із штатної ВЛК висилаються командиру військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, що пройшов медичний огляд, або начальнику, який направив його на медичний огляд, або видаються на руки представникам військових частин за наявності у них підтверджуючих документів.

Свідоцтво про хворобу у воєнний час складається: на всіх військовослужбовців, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку, непридатними до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців; на офіцерів запасу, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку.

У всіх інших випадках у особливий період постанова ВЛК оформляється довідкою ВЛК. У воєнний час довідка на контроль у штатну ВЛК не направляється.

Відповідно до пункту 22.12 глави 22 розділу II Положення №402 постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатними до військової служби у мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повинні бути реалізовані негайно.

Судом вірно зазначено, що після отримання постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби, обов`язок щодо негайної видачі наказу про звільнення військовослужбовця з військової служби у відставку за станом здоров`я у зв`язку з висновком ВЛК про непридатність до військової служби лежить виключно на військовій частині, де останній проходить службу.

Водночас, згідно з розпорядженням Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 03.03.2022 №598/8 щодо впорядкування роботи органів військово-лікарської експертизи у воєнний час створений наступний алгоритм роботи:

1) керуючись підпунктом 2.4.3 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення, постанови ВЛК, які у воєнний час оформлюється свідоцтвом про хворобу та підлягають затвердженню штатною ВЛК направляти на затвердження до будь-якої штатної ВЛК Збройних Сил України з урахуванням оперативної обстановки;

2) з метою прискорення оформлення свідоцтв про хворобу та виписки військовослужбовця із закладу охорони здоров`я запропоновано керівникам закладів охорони здоров`я увійти у взаємодію з начальниками штатних ВЛК щодо надсилання на розгляд та затвердження постанови ВЛК про придатність до військової служби у вигляді сканованих копій та видачі військовослужбовцям пі час виписки засвідчених належним чином закладом охорони здоров`я копії 4 свідоцтва про хворобу із затвердженою постановою ВЛК;

3) з покращенням оперативної обстановки оригінали свідоцтв про хворобу направляти до штатних ВЛК встановленим порядком з метою відновлення відповідних реквізитів (підписи, печатки, штампи тощо);

4) оригінали свідоцтв про хворобу із затвердженою постановою ВЛК штатним ВЛК направляти до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування осіб, що оглядалися, на військовому обліку.

Доказів отримання військовою частиною НОМЕР_1 оригіналу свідоцтва про хворобу від 30.08.2022 №1, яке затверджене 18 Регіональною ВЛК 31.08.2022 за №1974 щодо ОСОБА_1 від позивача, ВЛК та/або інших уповноважених органів матеріали справи не містять.

В межах даного спору суд надає оцінку виключно бездіяльності військової частини НОМЕР_1 що полягає у не розгляді рапорту позивача від 01.09.2022, а не звільнення позивача з військової служби, оскільки такі вимоги не заявлені позивачем.

Відповдіно до пункту 233 Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10.12.2008 р. №1153/2008, військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються: підстави звільнення з військової служби; думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю; районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця. При звільненні військовослужбовця з військової служби за рішенням командування військової частини відповідно до підпункту 1 пункту 35 цього Положення рапорт на звільнення військовослужбовцем не подається. У такому разі командуванням військової частини складається аркуш бесіди з військовослужбовцем за формою, визначеною Міністерством оборони України.

Згідно з п. 2.1.6 Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, затвердженої наказом Генерального штабу Збройних Сил України 07.04.2017 №124 (далі Інструкція №124), рапорт (заява) письмове звернення військовослужбовця (працівника) до вищої посадової особи з проханням (надання відпустки, матеріальної допомоги, поліпшення житлових умов, переведення, звільнення тощо) чи пояснення особистого характеру.

В силу приписів п. 3.11.6 Інструкції №124 документи, в яких не зазначено строк виконання, повинні бути виконані не пізніше ніж за 30 календарних днів із моменту реєстрації документа у військовій частині (установи), до якої надійшов документ.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що командир військової частини після отримання рапорту (заяви) військовослужбовця зобов`язаний протягом місяця розглянути такий рапорт (заяву) військовослужбовця та надати відповідь по суті порушених питань.

Як встановив суд, до матеріалів справи як доказ передачі рапорту від 01.09.2022 командиру роти 3 стрілецької роти 1 стрілецького батальйону військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_2 для підготовки відповідних документів та подання його на розгляд командиру військової частини НОМЕР_1 було надано роздруківки електронного листування з додатку Viber з користувачами ОСОБА_4 … та Николаевич 54 (тут і далі мовою оригіналу).

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що означеним листуванням не підтверджується факт передавання позивачем рапорту від 01.09.2022 командиру роти 3 стрілецької роти 1 стрілецького батальйону військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_2 , а лише факт передання ОСОБА_1 документів (без їх конкретизації) ОСОБА_6 .

Роздруківка електронного листування не може вважатись електронним документом (копією електронного документа) в розумінні положень частини першої статті 5 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг, тобто не може вважатися доказом, бо не містить електронного підпису, який є обов`язковим реквізитом електронного документа, оскільки у такому разі неможливо ідентифікувати відправника повідомлення і зміст такого документа не захищений від внесення правок і викривлення.

Вказаний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 11 червня 2019 року у справі № 904/2882/18, від 24 вересня 2019 року у справі №922/1151/18, від 28 грудня 2019 року у справі № 922/788/19, від 16 березня 2020 року у справі № 910/1162/19, від 19.01.2022 у справі № 202/2965/19.

Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Інших доказів подання та/або направлення означеного рапорту відповідачу, в тому числі й з використанням засобів поштового зв`язку та/або кур`єрської доставки, тощо матеріали справи не містять. Відповідачем заперечується факт отримання військовою частиною НОМЕР_1 рапорту позивача від 01.09.2022.

Тобто, оскільки суду не було надано достатніх та допустимих доказів, які б свідчили про передачу чи направлення позивачем відповідачу рапорту разом з документами, про які він зазначає в позові, відсутні і докази отримання відповідачем рапорту ОСОБА_1 від 01.06.2022 про звільнення з військової служби, відповідно, відсутні і підстави для визнання бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо не розгляду такого рапорту Василенка С.В. про звільнення з військової служби за п.п. б п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу протиправною.

Обрання позивачем неналежного способу захисту права є самостійною підставою для відмови в позові.

В спірному випадку суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги позивача висновки суду першої інстанції не спростовують.

Судом першої інстанції рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року у справі № 160/18344/22 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115834701
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/18344/22

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 07.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 23.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні