П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/2015/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Крапівницька Н. Л.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
20 грудня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якому просила суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 08.12.2022 № 2178386-2412-0228 на суму 58377,48 грн, № 2178387-2412-0228 на суму 87205,30 грн, № 2178388-2412-0228 на суму 14341,05 грн, № 2178389-2412-0228 на суму 6875,85 грн, № 2178392-2412-0228 на суму 27989,20 грн, № 2178393-2412-0228 на суму 11140,49 грн, № 2178394-2412-0228 на суму 21401,46 грн, № 2178395-2412-0228 на суму 42661,27 грн, № 2178396-2412-0228 на суму 22207,23 грн, № 2178397-2412-0228 на суму 45394,54 грн, від 09.12.2022 № 2178762-2412-0228 на суму 25146,71 грн, № 2178763-2412-0228 на суму 12056,64 грн.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 19.09.2023 у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19.09.2023 скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що спірними рішеннями позивачу визначено податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік за земельні ділянки, які перебувають в оренді очолюваного нею ФГ «Садок вишневий». Позивач стверджує, що саме ФГ «Садок вишневий» є землекористувачем цих земельних ділянок, які були надані засновнику для утворення та ведення фермерського господарства та у 2020-2022 роках сплачувало орендну плату за ці земельні ділянки, а нарахування орендної плати за них ще й позивачу вказує на подвійне оподаткування, що є неприпустимим.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу позивача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що орендарем відповідних земельних ділянок є фізична особа ОСОБА_1 , то саме на неї покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2023, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, 23.06.2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) було укладено договори оренди землі № 314, № 315 та № 316, згідно з якими Орендодавець відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 19.05.2016 № 2-5377/15-16-СГ надає а Орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 0521282600:01:000:0029 площею 4,5474 га, 0521282600:01:000:0017 площею 9,0682 га, та 0521282600:01:000:0018 площею 18,5109 га, що розташовані на території Іллінецької сільської ради (за межами населеного пункту), Іллінецького району, Вінницької області.
Договори укладено строком на 7 років з моменту укладання (п.8 Договору). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9 Договору).
Крім того, 25.06.2021 між Іллінецькою сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено додаткові угоди до договорів оренди землі № 314 від 23.06.2016, № 315 від 23.06.2016 та № 316 від 23.06.2016, оскільки Іллінецькою міською радою, серед іншого, прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 0521282600:01:000:0029 площею 4,5474 га, 0521282600:01:000:0017 площею 9,0682 га, та 0521282600:01:000:0018 площею 18,5109 га, що розташовані на території Іллінецької сільської ради (за межами населеного пункту), Іллінецького району, Вінницької області.
Відповідно до додаткових угод до договорів оренди землі № 314,315,316 внесено зміни до пунктів 5,8,9,11 Договорів оренди землі №314, №315, №316 та, зокрема встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки щодо кожної земельної ділянки у відповідному розмірі.
В подальшому, на підставі рішення засновника № 1/2016 від 01.08. 2016 року ОСОБА_1 було створено Фермерське господарство «Садок вишневий» що зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.08.2016, номер запису 11521020000000854 (код ЄДРПОУ: 40713772).
01.08.2016 року між ОСОБА_1 та ФГ «Садок вишневий» було складено акт прийому-передачі об`єкта оренди (земельних ділянок) за договорами оренди від 23.06.2016 року № 316, № 315, № 314, відповідно до якого ОСОБА_1 передано, а ФГ «Садок вишневий» прийнято у строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 0521282600:01:000:0018, 0521282600:01:000:0017, 0521282600:01:000:0029, площею 18,5109, 9,0682, 4,5474 відповідно, що розташовані на території Іллінецької сільської ради (за межами населеного пункту), Іллінецького району, Вінницької області.
Фермерським господарством «Садок вишневий» до ГУ ДПС у Вінницькій області подано податкові декларації з плати за землю за 2020-2020 роки, в яких самостійно визначено податкові зобов`язання з орендної плати по зазначених вище ділянках.
Однак, Головним управління ДПС у Вінницькій області проведено нарахування ОСОБА_1 грошового зобов`язання з орендної плати за землю та сформовано податкові повідомлення - рішення від 08.12.2022 за 2020 рік:
- №2178386-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 58377,48 грн. Площа земельної ділянки 18,5109 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0018 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2020) *8 %=729718,54 *8 %=58377,48 грн;
- №2178388-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 14341,05 грн. Площа земельної ділянки 4,5474 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0029 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2020) *8 %= 179263,14 *8 %=14341,05 грн;
Сформовано податкове повідомлення - рішення від 09.12.2022 за 2020 рік:
- №2178762-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 25146,71 грн. Площа земельної ділянки 9,0682 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0017 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2020) *8 %=314333,82 *8 %=25146,71 грн;
Сформовано податкові повідомлення - рішення від 08.12.2022 за 2021 рік:
- №2178392-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 27989,20 грн. Площа земельної ділянки 18,5109 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0018 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021) *8 % =729718,54 *8 % : 12 місяців * 5 місяців 24 дні ( додаткова угода до договору оренди землі від 25.06.2021) = 27989,20 грн;
Згідно додаткової угоди до договору оренди землі від 25.06.2021:
- №2178397-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 45394,54 грн. Площа земельної ділянки 18,5109 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0018 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021) *8 % =726710,85 *12 % : 12 місяців * 6 місяців 6 дні ( з 25.06.2021 року по 31.12.2021 року)=45394,54 грн;
- №2178389-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 6875,85 грн. Площа земельної ділянки 4,5474 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0029 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021) *8 % =179263,14 *8 % : 12 місяців * 5 місяців 24 дні (додаткова угода до договору оренди землі від 25.06.2021) =6875,85 грн;
Згідно додаткової угоди до договору оренди землі від 25.06.2021:
- №2178393-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 11140,49 грн. Площа земельної ділянки 4,5474 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0029 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021) *12 % =21401,40 *12 % : 12 місяців *6 місяців 6 дні ( з 25.06.2021 року по 31.12.2021 року)=11140,49 грн.
Сформовано податкове повідомлення - рішення від 09.12.2022 за 2021 рік:
- №2178763-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 12056,64 грн. Площа земельної ділянки 9,0682 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0017 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021) *8 % =314333,82 *8 % : 12 місяців * 5 місяців 24 дні ( додаткова угода до договору оренди землі від 25.06.2021 року) =12056,64 грн;
Сформовано податкові повідомлення - рішення від 08.12.2022 за 2021 рік:
Згідно додаткової угоди до договору оренди землі від 25.06.2021:
- №2178396-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 22207,23 грн. Площа земельної ділянки 9,0682 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0017 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2021 ) *12 % =355510,56 *12 % : 12 місяців *6 місяців 6 дні ( з 25.06.2021 року по 31.12.2021 року)=22207,23 грн; Сформовано податкові повідомлення - рішення від 08.12.2022 за 2022рік:
- №2178387-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 87205,30 грн. Площа земельної ділянки 18,5109 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0018 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2022) *12 %=726710,85 *12 %=87 205,30 грн;
- №2178395-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 42661,27 грн. Площа земельної ділянки 9,0682 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0017 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2022 ) *12 %=355510,56 *12 %=42661,27 грн;
- №2178394-2412-0228 про сплату орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 21401,46 грн. Площа земельної ділянки 4,5474 га, що розташована на території Іллінецької міської ради за межами с-ще Хмельове, кадастровий номер земельної ділянки 0521282600:01:000:0029 НГО (нормативно-грошова оцінка землі станом на 01.01.2020) *12 %=178345,50 *12 %=21401,46 грн.
Не погоджуючись із вказаними податковими повідомленням-рішеннями, позивач звернулася до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що земельні ділянки хоч і перебували у фактичному користуванні ФГ «Садок вишневий», проте позивач не оформив належним чином передачу земельних ділянок фермерському господарству як землекористувачу. Орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами 0521282600:01:000:0018, 0521282600:01:000:0017 та 0521282600:01:000:0029 є ОСОБА_1 , а тому, саме на неї відповідно до пункту 288.2 статті 288 ПК покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договорами оренди землі.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України (ПК України) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).
Підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до ст. 270, 271 ПК України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності; базою оподаткування є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно із ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
За приписами пункту 287.1 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до пунктів 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ч.2 ст.16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами першою, другою статті 21 цього Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону України «Про фермерське господарство» надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
За приписами статті 12 Закону України «Про фермерське господарство» землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Визначаючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, Закон України «Про фермерське господарство» при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює названий Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.
Встановлено, що земельні ділянки хоч і перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства «Садок вишневий», проте позивач не оформив належним чином передачу земельних ділянок фермерському господарству як землекористувачу.
Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна про реєстрацію іншого речового права № 264537781, № 264540658 та № 264517178 орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами 0521282600:01:000:0018, 0521282600:01:000:0017 та 0521282600:01:000:0029 є ОСОБА_1 , а тому, саме на неї відповідно до пункту 288.2 статті 288 ПК України покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договорами оренди землі.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем ФГ «Садок вишневий» не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє її від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Також не звільняє позивача від вказаного обов`язку і фактична сплата Фермерським господарством «Садок вишневий» орендної плати за землю.
Аналогічні правові висновки містяться в постановах Верховного Суду від 13 квітня 2023 у справі № 120/433/20-а, від 28 серпня 2018 року у справі № 808/3798/16, від 13 вересня 2019 року у справі № 120/4362/18-а, від 10 липня 2020 року у справі № 0240/2978/18-а, а також в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 18 червня 2021 року у справі № 400/1730/19 та постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 жовтня 2022 року у справі № 120/8624/21-а.
При цьому, судом першої інстанції обґрунтовано відхилені посилання позивача на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 04 вересня 2018 року у справі № 814/1005/16, оскільки фактичні обставини в ній, відмінні від обставин у справі, що розглядається.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115836969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні