Категорія №7
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 жовтня 2010 року Справа № 2а-7693/10/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:
головуючого судді Ушакова Т.С.,
суддів Борзаниці С.В., Черня вської Т.І.,
при секретарі судового зас ідання Фенічевій О.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку справу за адміністративн им позовом ОСОБА_1 та ОСО БА_2 до Луганської міської в иборчої комісії Луганської о бласті, треті особи - Місцева м іська у м. Луганську Лу ганської області партійна ор ганізація політичної партії «Козацька Українська партія », Луганська обласна організ ація політичної партії «Всеу країнське об' єднання «Бать ківщина», Луганська міська о рганізація політичної парті ї «Всеукраїнське об' єднанн я «Батьківщина» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов' язання вчини ти певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганськ ого окружного адміністратив ного суду знаходиться справа № 2а-7693/10/1270 за об' єднаними ухвалою суду від 09 жовтня 2010 ро ку адміністративними позова ми ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Луганської міської виборчої комісії Луганської області, треті особи - Місцева міська у м. Луганську Луганськ ої області партійна організа ція політичної партії «Козац ька Українська партія», Луга нська обласна організація по літичної партії «Всеукраїнс ьке об' єднання «Батьківщин а», Луганська міська організ ація політичної партії «Всеу країнське об' єднання «Бать ківщина» про визнання протип равним та скасування рішення , зобов' язання вчинити певн і дії.
Уточненими позовним и вимогами позивачі просять:
- визнати нечинним, протипра вним та скасувати рішення Лу ганської міської виборчої ко місії Луганської області від 07 жовтня 2010 року № 04/34 «Про реєстр ацію представників від місце вих організацій політичних п артій» з дати прийняття тако го рішення;
- визнати ОСОБА_1 зареєст рованим у якості кандидата у депутати в одномандатному м ажоритарному виборчому окру зі № 4 з виборів депутатів Луга нської міської ради 31 жовтня 2 010 року від Місцевої міської у м. Луганськ Луганської облас ті партійної організації пол ітичної партії «Козацька Укр аїнська партія»;
- визнати ОСОБА_2 зареєст рованим у якості кандидата у депутати в одномандатному м ажоритарному виборчому окру зі № 32 з виборів депутатів Луг анської міської ради 31 жовтня 2010 року від Місцевої міської у м. Луганськ Луганської облас ті партійної організації пол ітичної партії «Козацька Укр аїнська партія»;
- зобов'язати Луганську місь ку виборчу комісію Лугансько ї області зареєструвати ОС ОБА_1 у якості кандидата у де путати в одномандатному мажо ритарному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Лугансь кої міської ради 31 жовтня 2010 ро ку від Місцевої міської у м. Лу ганськ Луганської області па ртійної організації політич ної партії «Козацька Українс ька партія»;
- зобов'язати Луганську місь ку виборчу комісію Лугансько ї області зареєструвати ОС ОБА_2 у якості кандидата у де путати в одномандатному мажо ритарному виборчому окрузі № 32 з виборів депутатів Лугансь кої міської ради 31 жовтня 2010 ро ку від Місцевої міської у м. Лу ганськ Луганської області па ртійної організації політич ної партії «Козацька Українс ька партія»;
- зобов'язати Луганську місь ку виборчу комісію Лугансько ї області внести ОСОБА_1 д о виборчого списку кандидаті в у депутати в одномандатном у мажоритарному виборчому ок рузі № 4 з виборів депутатів Лу ганської міської ради 31 жовтн я 2010 року від Місцевої міської у м. Луганськ Луганської обла сті партійної організації по літичної партії «Козацька Ук раїнська партія», про що йому видати посвідчення;
- зобов'язати Луганську місь ку виборчу комісію Лугансько ї області внести ОСОБА_2 д о виборчого списку кандидаті в у депутати в одномандатном у мажоритарному виборчому ок рузі № 32 з виборів депутатів Л уганської міської ради 31 жовт ня 2010 року від Місцевої місько ї у м. Луганськ Луганської обл асті партійної організації п олітичної партії «Козацька У країнська партія», про що йом у видати посвідчення.
В обґрунтування уточн ених позовних вимог позивачі зазначили, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 05 жовтня 2010 року з мето ю реєстрації у якості кандид атів в депутати в одномандат них мажоритарних виборчих ок ругах № 4 та № 32 з виборів депута тів Луганської міської ради 31 жовтня 2010 року від Місцевої м іської у м. Луганськ Луганськ ої області партійної організ ації політичної партії «Коза цька Українська партія» нада ли до Луганської міської виб орчої комісії Луганської обл асті (надалі за текстом - Від повідач) документи, передбач ені ст. 38 Закону України «Про в ибори депутатів Верховної Ра ди Автономної Республіки Кри м, місцевих рад та сільських, с елищних, міських голів», а сам е:
- заяву про реєстрацію канди дата в депутати, яка була підп исана керівником Місцевої мі ської у м. Луганськ Лугансько ї області партійної організа ції політичної партії «Козац ька Українська партія»,
- копію свідоцтва про реєст рацію Місцевої міської у м. Лу ганськ Луганської області па ртійної організації політич ної партії «Козацька Українс ька партія»,
- витяг з протоколу зборів (к онференції) Місцевої міської у м. Луганськ Луганської обла сті партійна організації пол ітичної партії «Козацька Укр аїнська партія» про висуванн я кандидата в депутати;
- заяву про згоду балотувати ся кандидатом у депутати та з году на оприлюднення біограф ічних відомостей;
- автобіографію;
- декларацію про майно і дох оди;
- чотири фотографії;
- ксерокопії сторінок паспо рту.
Про отримання вищевка заних документів Відповідач ем були видані довідки від 05 ж овтня 2010 року.
Відповідно до п. 4 ст. 41 Зак ону України «Про вибори депу татів Верховної Ради Автоном ної Республіки Крим, місцеви х рад та сільських, селищних, м іських голів» Відповідач пов инен не пізніш як на третій де нь з дня прийняття заяви про р еєстрацію кандидата у депута ти прийняти рішення про реєс трацію кандидата або про від мову в його реєстрації.
07 жовтня 2010 року відпові дачем було прийнято рішення № 04/34 «Про реєстрацію представ ників від місцевих організац ій політичних партій», згідн о якого було вирішено відмов ити в реєстрації кандидатам у депутати в одномандатному мажоритарному виборчому окр узі №4 ОСОБА_1, № 32 ОСОБА_2 з виборів депутатів Лугансь кої ради у місті Луганськ від місцевої організації політи чної партії «Козацька Україн ська партія» в Луганській мі ській виборчій комісії. Вказ ане рішення було прийнято на підставі частини 2 статті 36 За кону України «Про вибори деп утатів Верховної Ради Автоно мної Республіки Крим, місцев их рад та сільських, селищних , міських голів» у зв'язку із п орушенням вимог законодавс тва щодо порядку висування к андидатів.
На час звернення до Від повідача із заявою про реєст рацію та й на даний час позива чі є безпартійними громадяна ми. До 01 жовтня 2010 року Позивачі були членами Всеукраїнськог о об'єднання «Батьківщина», а ле 01 жовтня 2010 року Позивачами були подані заяви до Всеукра їнського об'єднання «Батьків щина» про вихід, які отримані останньою 01 жовтня 2010 року. Від повідно до частини 2 статті 1 З акону України «Про політичні партії» ніхто не може бути пр имушений до вступу в політич ну партію або обмежений у пра ві добровільного виходу з по літичної партії. Відповідно до статті 6 Закону України «Пр о політичні партії» членство в політичній партії є фіксов аним. Обов'язковою умовою фік сації членства в політичній партії є наявність заяви гро мадянина України. Згідно пп. 3. 5 п. 3 Статуту Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина», де зазначено, що кожному члену п артії надано право на вихід і з партії у будь-який час за вла сним бажанням, для чого треба лише заява члена партії про в ихід.
Статтею 41 Закону України «Про вибори депутатів Верхов ної Ради Автономної Республі ки Крим, місцевих рад та сільс ьких, селищних, міських голів » встановлено, що кандидати у депутати в одномандатному, о дномандатному мажоритарном у виборчому окрузі реєструют ься відповідною територіаль ною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачен их статтею 38 цього Закону.
Позивачі вважають, що н ими у порядку, встановленому статтею 41 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки К рим, місцевих рад та сільськи х, селищних, міських голів», пр и дотриманні умов, визначени х статтею 38 вказаного Закону, були подані Відповідачу всі необхідні документи для реєс трації кандидата в депутати та на час прийняття оскаржув аного рішення та й на даний ча с не існує підстав для відмов и Позивачам в реєстрації кан дидата в депутати, що є підста вою для визнання рішення Від повідача від 07 жовтня 2010 року № 04/34 «Про реєстрацію представн иків від місцевих організаці й політичних партій» нікчемн им (недійсним) з моменту його п рийняття.
У судовому засіданні п озивач ОСОБА_1 та представ ник позивачів позовні вимоги підтримали у повному обсязі , надали пояснення, аналогічн і викладеним в уточнених адм іністративних позовах.
Представник відповіда ча у судовому засіданні прот и задоволення позовних вимог заперечував, пославшись на т е, що 5 жовтня 2010 року позивачам и подано до Луганської міськ ої виборчої комісії документ и для реєстрації в якості кан дидатів в депутати в одноман датному мажоритарному вибор чому окрузі, про що було видан о довідку про прийом докумен тів від 5 жовтня 2010 року. Розгля нувши вказані заяви позивачі в на засіданні Луганської мі ської виборчої комісії було прийнято рішення № 04/34 від 07 жов тня 2010 року про відмову реєстр ації кандидатів в депутати н а підставі п.1 ч.1 ст.44 Закону Укр аїни «Про вибори депутатів В ерховної Ради Автономної Рес публіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», згідно якої територі альна виборча комісія відмов ляє в реєстрації кандидата в депутати у випадку порушенн я встановленого вказаним Зак оном порядку висування канди дата. 07 жовтня 2010 року на адресу Луганської міської виборчої комісії Луганської області надійшло повідомлення голов и Луганської міської організ ації політичної партії ВО «Б атьківщина», згідно якого ст аном на 07 жовтня 2010 року позива чі знаходяться на обліку в Лу ганській міській організаці ї політичної партії ВО «Бать ківщина». Ніяких заяв про вих ід або зупинення членства в п артії від вказаних осіб не на дходило. Таким чином, на момен т розгляду документів надани х позивачами для реєстрації у якості кандидатів в депута ти від місцевої міської у м. Лу ганськ Луганської області па ртійної організації політич ної партії «Козацька Українс ька партія» останні були чле нами Луганської міської орга нізації політичної партії ВО «Батьківщина». В зв' язку з н адходженням вказаного повід омлення Луганською міською в иборчою комісією Луганської області було прийнято рішен ня про відмову в реєстрації к андидатами у депутати в одно мандатному мажоритарному ви борчому окрузі №4 ОСОБА_2, № 32 ОСОБА_1 з виборів депутат ів Луганської ради у місті Лу ганськ, оскільки позивачі, бу дучи членами Луганської місь кої організації політичної п артії ВО «Батьківщина», були висунуті кандидатами в депу тати від місцевої міської у м . Луганськ Луганської област і партійної організації полі тичної партії «Козацька Укра їнська партія», що відповідн о до положень ч. 2 ст. 36 Закону Ук раїни «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Ре спубліки Крим, місцевих рад т а сільських, селищних, міськи х голів» є неприпустимим при висуненні політичною партіє ю кандидатів в депутати. Будь -якої інформації щодо припин ення позивачами членства в п артії на адресу комісії не на дходило.
Заслухавши пояснення п озивача ОСОБА_1 та предста вників сторін, дослідивши ма теріали справи, розглянувши справу в межах заявлених поз овних вимог і наданих сторон ами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 К АС України, суд дійшов до наст упного.
Статтею 19 Конституції Ук раїни встановлено, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов'язані ді яти лише на підставі, в межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та Зак онами України.
Відповідно до вимог Код ексу адміністративного судо чинства України, суд при вирі шенні справи керується принц ипом законності, відповідно до якого вирішує справи відп овідно до Конституції та зак онів України, а також міжнаро дних договорів, згода на обов 'язковість яких надана Верхо вною Радою України та застос овує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним о рганом на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, передб ачені Конституцією та закона ми України, та принципом рівн ості усіх учасників адмініст ративного процесу перед зако ном і судом, відповідно до яко го усі учасники адміністрати вного процесу є рівними пере д законом і судом.
Згідно із частиною 1 ста тті 71 Кодексу адміністративн ого судочинства України кожн а сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтують ся її вимоги та заперечення, к рім випадків, встановлених с таттею 72 цього Кодексу.
В адміністративних спр авах про протиправність ріше нь, дій чи бездіяльності суб'є кта владних повноважень обов 'язок щодо доказування право мірності свого рішення, дії ч и бездіяльності відповідно д о частини 2 статті 71 Кодексу ад міністративного судочинств а України покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.
Відповідно до частини 1 с татті 17 КАС України, юрисдикці я адміністративних судів пош ирюється на правовідносини, що виникають у зв' язку зі зд ійсненням суб' єктом владни х повноважень владних управл інських функцій, а також у зв' язку з публічним формуванням суб' єкта владних повноваже нь шляхом виборів або рефере ндуму.
Зокрема, юрисдикція ад міністративних судів, згідно положень пункту 6 частини 2 ст атті 17 КАС України, поширюєтьс я на публічно-правові спори щ одо правовідносин, пов' язан их з виборчим процесом чи про цесом референдуму.
Відповідно до ст. 69 Конс титуції України народне воле виявлення здійснюється чере з вибори, референдум та інші ф орми безпосередньої демокра тії.
Волевиявлення є основ ою народовладдя та важливою ознакою основ конституційно го ладу України.
Вибори до органів держ авної влади та органів місце вого самоврядування, відпові дно до ст. 71 Конституції Украї ни є вільними і відбуваються на основі загального, рівног о і прямого виборчого права ш ляхом таємного голосування.
Постановою Верховної Р ади України від 01 липня 2010 року № 2412-VI у встановленому законом порядку на неділю 31 жовтня 2010 р оку призначено чергові вибор и депутатів місцевих рад та с ільських, селищних, міських г олів, у зв' язку з чим розпоча то виборчий процес.
Організація і порядок п роведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Р еспубліки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міськ их голів регулюються Констит уцією України, Законом Украї ни від 10 липня 2010 року № 2487-VI «Про в ибори депутатів Верховної Ра ди Автономної Республіки Кри м, місцевих рад та сільських, с елищних, міських голів» (далі - Закон України № 2487-VI) та іншим и законами України, а також пр ийнятими відповідно до них і ншими актами законодавства.
Відповідно до статті 11 Закону України № 2487-VI виборчий процес - це здійснення суб' є ктами, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих проце дур, передбачених цим Законо м.
Виборчий процес здій снюється на засадах:
1) законності та заборони не законного втручання будь-ког о у цей процес;
2) політичного плюралізму та багатопартійності;
3) публічності і відкритості ;
4) рівності суб' єктів вибор чого процесу перед законом;
5) рівності прав усіх кандид атів у депутати, кандидатів н а посаду сільського, селищно го, міського голови;
6) свободи передвиборної агі тації, рівних можливостей до ступу до засобів масової інф ормації незалежно від форми власності;
7) неупередженості органів д ержавної влади, органів влад и Автономної Республіки Крим , органів місцевого самовряд ування, їх посадових і службо вих осіб, керівників підприє мств, установ і організацій д о місцевих організацій парті й, кандидатів у депутати та ка ндидатів на посаду сільськог о, селищного, міського голови .
Початок виборчого проц есу оголошується відповідно ю виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим За коном.
Виборчий процес, зокрема , включає етап висування та ре єстрації кандидатів у депута ти та кандидатів на посаду сі льського, селищного, міськог о голови.
Відповідно до ст. 10 Закон у України № 2487-VI право висуванн я кандидатів у депутати та ка ндидатів на посаду сільськог о, селищного, міського голови належить громадянам України , які мають право голосу. Це пр аво реалізується громадянам и України через республіканс ькі в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські , районні у містах організаці ї політичних партій (далі - міс цеві організації партій) або шляхом самовисування відпов ідно до цього Закону.
Частиною 1 ст. 35 Закону Укр аїни № 2487-VI визначено, що висува ння кандидатів у депутати в б агатомандатному, одномандат ному виборчому окрузі, канди датів на посаду сільського, с елищного, міського голови ро зпочинається за 34 дні та закін чується за 28 днів до дня місце вих виборів, а висування канд идатів у депутати в одноманд атному мажоритарному виборч ому окрузі розпочинається за 30 днів і закінчується за 26 днів до дня виборів.
Згідно з ч. 2 вказаної ст атті, право висування кандид атів у депутати Верховної Ра ди Автономної Республіки Кри м, обласної, районної, міської , в тому числі міст Києва та Се вастополя, районної у місті р ади реалізується виборцями у відповідних багатомандатни х, одномандатних мажоритарни х виборчих округах через міс цеві організації партій у по рядку, передбаченому цим Зак оном.
Частиною 3 ст. 35 Закону Ук раїни № 2487-VI встановлено, що міс цева організація партії може висувати кандидатів на місц евих виборах за умови, що відп овідна місцева (республіканс ька в Автономній Республіці Крим, обласна, районна, міська , районна у місті) організація партії зареєстрована в уста новленому законом порядку.
Відповідно до частини 4 вказаної статті особа, яка ви сунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчом у окрузі, може одночасно бути висунута лише кандидатом у д епутати до відповідної ради в одномандатному мажоритарн ому виборчому окрузі або кан дидатом на посаду сільського , селищного, міського голови, а згідно з частиною п' ятою, ос оба, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному чи одномандатному мажоритар ному виборчому окрузі, канди датом на посаду сільського, с елищного, міського голови не може одночасно бути висунут а у будь-яких інших одноманда тних, одномандатних мажорита рних виборчих округах з будь -яких місцевих виборів.
Особа може бути висунут а кандидатом у депутати, канд идатом на посаду сільського, селищного, міського голови ш ляхом висування місцевою орг анізацією (місцевими організ аціями) лише однієї політичн ої партії (ч. 6 ст. 35 Закону Украї ни № 2487-VI).
Відповідно до ч. 1 ст. 85 Зак ону України № 2487-VI кандидат у де путати, кандидат на посаду сі льського, селищного, міськог о голови, його довірена особа , місцева організація політи чної партії, кандидати від як ої зареєстровані на відповід них місцевих виборах, її пред ставник або уповноважена осо ба, а також виборець, виборчі п рава або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльні стю суб'єкта оскарження, може звернутися до виборчої комі сії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахува нням особливостей, визначени х цією статтею та статтями 86-89 ц ього Закону. Від імені кандид ата в депутати, кандидата на п осаду сільського, селищного, міського голови скарга може бути подана також його довір еною особою. Суб'єкт виборчог о процесу може звернутися до суду в порядку, встановленом у Кодексом адміністративног о судочинства України.
Згідно із ст. 172 КАС Украї ни право оскаржувати рішення , дії чи бездіяльність виборч их комісій, комісій з референ думу, членів цих комісій мают ь суб'єкти відповідного вибо рчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'є кти ініціювання референдуму . Виборець (громадянин, який ма є право голосу у відповідних виборах або референдумі) мож е оскаржити рішення, дію чи бе здіяльність виборчої комісі ї, комісії з референдуму, член ів цих комісій, якщо таке ріше ння, дія чи бездіяльність пор ушує виборчі права або інтер еси щодо участі у виборчому п роцесі чи процесі референдум у його особисто.
З урахуванням статусу с торін, які в розумінні статті 12 Закону України № 2487-VI є суб' є ктами виборчого процесу, поз ивачі мають право звертатися з позовом, в якому вони стверд жують про порушення відповід ачем їх виборчих прав.
Судом встановлено, що р ішенням Луганської міської в иборчої комісії Луганської о бласті від 07 жовтня 2010 року № 04/34 « Про реєстрацію представникі в від місцевих організацій п олітичних партій» позивачам відмовлено у реєстрації у як ості кандидатів у депутати в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 4 та № 32 з ви борів депутатів Луганської м іської ради 31 жовтня 2010 року ві д Місцевої міської у м. Луганс ьк Луганської області партій ної організації політичної п артії «Козацька Українська п артія» (арк. справи 85).
Згідно із рішенням Луг анської міської виборчої ком ісії Луганської області від 07 жовтня 2010 року № 04/34 «Про реєстр ацію представників від місце вих організацій політичних п артій» позивачам було відмов лено в реєстрації кандидатам и в депутати на підставі ч. 2 ст . 36 Закону України № 2487-VI у зв' яз ку із порушенням вимог закон одавства щодо порядку висува ння кандидатів місцевою орга нізацією партії.
У судовому засіданні с удом встановлено, що порушен ня порядку висування кандида тів місцевою організацією па ртії полягає в тому, що позива чі були висунуті Місцевою мі ською у м. Луганськ Лугансько ї області партійної організа ції політичної партії «Козац ька Українська партія» як бе зпартійні, у той час як вони бу ли членами іншої політичної партії - політичної партії «В сеукраїнське об' єднання «Б атьківщина».
Як вбачається з витягу з протоколу засідання Луганс ької міської виборчої комісі ї Луганської області від 07 жов тня 2010 року № 03/09 рішення про від мову в реєстрації кандидатам и в депутати ОСОБА_2 та О СОБА_1 було прийнято на підс таві повідомлення голови Луг анської міської організації політичної партії «Всеукраї нське об' єднання «Батьківщ ина» Плугіна Д.В. про те, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не пр ипинили своє членство в Луга нській міській організації п олітичної партії «Всеукраїн ське об' єднання «Батьківщи на» (арк. справи 32).
Судом встановлено, що п озивачі були зареєстровані ч ленами політичної партії Все українське об' єднання «Бат ьківщина», що підтверджуєтьс я партійними квитками та обл іковими картками члена парті ї «Всеукраїнське об' єднанн я «Батьківщина», які долучен і до матеріалів справи (арк. сп рави 151-154).
02 жовтня 2010 року, через т е, що згідно із постановою Пре зидії політичної ради партії «Всеукраїнське об'єднання « Батьківщина» від 16 вересня 2010 р оку № 06-08-0876 припинено діяльніст ь бюро Луганської міської ор ганізації політичної партії «Всеукраїнське об' єднання «Батьківщина», позивачі зве рнулися до Луганської обласн ої партійної організації «Вс еукраїнське об' єднання «Ба тьківщина» з письмовими заяв ами, в яких повідомили про вих ід з політичної партії «Всеу країнське об' єднання «Бать ківщина» та просили вважати партійні квитки недійсними з 01 жовтня 2010 року. Вказані заяви були отримані 02 жовтня 2010 року першим заступником голови Л уганської обласної організа ції Соломіним Є.О. (арк. спр ави 36, 112, 113).
Судом встановлено, що в п артійних квитках ОСОБА_1 № 411144 та ОСОБА_2 № 334706 Лугансько ю обласною партійною організ ацією «Всеукраїнське об' єд нання «Батьківщина» зроблен о відмітку, що вони є недійсни ми з 01 жовтня 2010 року (арк. справи 151, 152).
В облікові картки член ів партії «Всеукраїнське об' єднання «Батьківщина» позив ачів внесено запис про вихід з партії за власним бажанням з 01 жовтня 2010 року (арк. справи 153, 154).
Відповідно до ч. 2 ст. 1 За кону України «Про політичні партії в Україні» ніхто не мо же бути примушений до вступу в політичну партію або обмеж ений у праві добровільного в иходу з політичної партії.
Згідно із ст. 3 Закону Укра їни «Про політичні партії в У країні» політичні партії про вадять свою діяльність відпо відно до Конституції України , цього Закону, а також інших з аконів України та згідно із п артійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом по рядку.
Членом політичної парт ії може бути лише громадянин України, який відповідно до К онституції України має право голосу на виборах. Громадяни н України може перебувати од ночасно лише в одній політич ній партії (частини 1, 2 ст. 6 Зако ну України «Про політичні па ртії в Україні»).
Частиною 5 ст. 6 Закону Ук раїни «Про політичні партії в Україні» визначено, що поря док вступу до політичної пар тії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.
Членство в політичній п артії є фіксованим. Обов'язко вою умовою фіксації членства в політичній партії є наявні сть заяви громадянина Україн и, поданої до статутного орга ну політичної партії, про баж ання стати членом цієї парті ї (ч. 6 ст.6 Закону України «Про п олітичні партії в Україні»).
В Статуті політичної па ртії «Всеукраїнське об'єднан ня «Батьківщина» (п. 3.2 Розділ 3) визначено, що рішення про при йом у члени партії приймає бу дь - який статутний орган парт ії, крім контрольно-ревізійн их комісій, протягом місяця з дня подання до нього громадя нином особистої письмової за яви про бажання стати членом партії. Зазначене рішення, як е приймається простою більші стю голосів від присутніх на зборах, конференціях, з'їзді п артії, засіданнях бюро, Політ ичної ради партії та її Прези дії, є остаточним (арк. справи 10-17).
Згідно з п. 3.5 Статуту полі тичної партії «Всеукраїнськ е об'єднання «Батьківщина» ч лени партії мають право віль но виходити з партії за власн ою письмовою заявою.
Статутом політичної парті ї «Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» не передбачен о, що у разі подання заяви про вихід із партії за власним ба жанням бюро партійної органі зації або будь-який інший кер івний орган повинен приймати рішення за результатами роз гляду такої заяви.
За таких обставин суд вв ажає, що позивачі припинили ч ленство в політичній партії «Всеукраїнське об'єднання «Б атьківщина» з дати подання з аяви про вихід із партії за вл асним бажанням, оскільки згі дно з ч. 2 ст. 1 Закону України «П ро політичні партії в Україн і» ніхто не може бути обмежен ий у праві добровільного вих оду з політичної партії.
Крім того, судом встанов лено, що оскаржуване рішення Луганської міської виборчої комісії Луганської області від 07 жовтня 2010 року № 04/34 прийнят о на підставі повідомлення г олови Луганської міської орг анізації політичної партії « Всеукраїнське об'єднання «Ба тьківщина» Плугіна Д.В. пр о те, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не припинили своє членство в Луганській міській органі зації політичної партії «Все українського об'єднання «Бат ьківщина» (арк. справи 114).
Однак, згідно постанови Президії політичної ради па ртії «Всеукраїнське об'єднан ня «Батьківщина» від 22 вересн я 2010 року № 06-08-097 було затверджено рішення бюро Луганської обл асної партійної організації від 09 вересня 2010 року про виклю чення з партії Плугіна Дмит ра Володимировича (арк. спр ави 35).
Відповідно до постанов и Президії політичної ради п артії «Всеукраїнське об'єдна ння «Батьківщина» від 25 верес ня 2010 року № 06-08-101 всі документи з а підписом Плугіна Дмитра В олодимировича, який не є го ловою Луганської міської орг анізації політичної партії « Всеукраїнське об'єднання «Ба тьківщина», та печаткою Луга нської міської організації п олітичної партії «Всеукраїн ське об'єднання «Батьківщина » (ідентифікаційний код 25870149) вв ажаються недійсними (арк. спр ави 34).
За таких обставин, ріше ння Луганської міської вибор чої комісії Луганської облас ті від 07 жовтня 2010 року № 04/34 прийн ято на підставі повідомлення голови Луганської міської о рганізації політичної парті ї «Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» Плугіна Д.В. , яке підписано неповноважн ою особою, внаслідок чого вон о не повинно було прийматися відповідачем до уваги при пр ийнятті оскаржуваного рішен ня.
Щодо обраного позивача ми способу захисту порушеног о права за позовними вимогам и про визнання нечинним, прот иправним та скасування рішен ня Луганської міської виборч ої комісії Луганської област і від 07 жовтня 2010 року № 04/34 «Про р еєстрацію представників від місцевих організацій політи чних партій» з дати прийнятт я такого рішення, суд вважає з а необхідне зазначити таке.
Встановлені статтями 105, 162 Кодексу адміністративного судочинства України способи захисту порушеного права не є вичерпними.
Разом з тим, деякі із вст ановлених способів захисту п орушеного права носять обмеж ений характер і не можуть бут и застосовані при виникненні будь-якого спору у сфері публ ічних правовідносин. Так, вим ога про визнання нечинним ак та може стосуватися лише нор мативно-правового акта, а про визнання протиправним - інди відуального акта.
Нечинним нормативно-пр авовий акт стає з дати набран ня відповідним рішенням суду законної сили, а протиправні сть індивідуального акта вин икає, у разі набрання рішення м суду про задоволення адмін істративного позову законно ї сили, з моменту прийняття та кого акта суб'єктом владних п овноважень (вчинення дії або бездіяльності).
Вимога про визнання прот иправним (недійсним, незакон ним, неправомірним, скасуван ня) індивідуальних актів не м істять різних способів захис ту, а є одним і тим же способом , сформульованим у різних сло весних формах.
Таким чином, у тих випад ках, коли предметом спору є ін дивідуальний акт, дія або без діяльність позовною вимогою за правилами Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни має бути визнання таког о акта, дії чи бездіяльності п ротиправними (недійсними, не законними, неправомірними, с касування такого акту), а в раз і оскарження нормативно-прав ового акта - визнання його неч инним.
Враховуючи, що предмето м оскарження у даній адмініс тративній справі є правовий акт індивідуальної дії суб' єкта владних повноважень, су д не може визнати його нечинн им.
Відповідно до пункту 1 ч астини 4 статті 105 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни адміністративний поз ов може містити вимоги про ск асування або визнання нечинн им рішення відповідача - суб' єкта владних повноважень пов ністю чи окремих його положе нь.
У справах щодо оскаржен ня рішень суб' єкта владних повноважень суд перевіряє, з окрема законність таких ріше нь, за результатом чого, згідн о з пунктом 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного с удочинства України, у разі за доволення адміністративног о позову може прийняти поста нову про визнання протиправн им рішення суб' єкта владних повноважень і про скасуванн я або визнання його нечинним .
З огляду на викладене, по зовні вимоги про визнання пр отиправним та скасування ріш ення Луганської міської вибо рчої комісії Луганської обла сті від 07 жовтня 2010 року № 04/34 «Про реєстрацію предст авників від місцевих організ ацій політичних партій» є об ґрунтованими та такими, що пі длягають задоволенню.
Враховуючи обґрунтован ість позовних вимог в частин і визнання протиправним та с касування рішення Лугансько ї міської виборчої комісії Л уганської області від 07 жовтн я 2010 року № 04/34 «Про реєстрацію п редставників від місцевих ор ганізацій політичних партій », суд у відповідності із ч. 2 ст . 11 та ч. 1 ст. 177 КАС України вважає за необхідне для повного зах исту прав та інтересів позив ачів, про захист яких вони про сять, вийти за межі позовних в имог та зобов' язати відпові дача розглянути та вирішити питання щодо реєстрації ОС ОБА_1 та ОСОБА_2 у якості к андидатів у депутати в одном андатних мажоритарних вибор чих округах № 4 та № 32 з виборів депутатів Луганської місько ї ради 31 жовтня 2010 року від Місц евої міської у м. Луганськ Луг анської області партійної ор ганізації політичної партії «Козацька Українська партія ».
Щодо вимог позивачів зоб ов' язати відповідача зареє струвати їх у якості кандида тів у депутати в одномандатн их мажоритарних виборчих окр угах № 4 та № 32 з виборів депутат ів Луганської міської ради 31 ж овтня 2010 року від Місцевої міс ької у м. Луганськ Луганської області партійної організац ії політичної партії «Козаць ка Українська партія» суд за значає про відсутність право вих підстав для їх задоволен ня через те, що у відповідност і із ст. 41 Закону України № 2487-VI ре єстрація кандидатів у депута ти є виключною компетенцією територіальної виборчої ком ісії.
Позовні вимоги в частин і визнання позивачів зареєст рованими у якості кандидатів у депутати в одномандатних м ажоритарних виборчих округа х № 4 та № 32 з виборів депутатів Луганської міської ради 31 жов тня 2010 року від Місцевої міськ ої у м. Луганськ Луганської об ласті партійної організації політичної партії «Козацька Українська партія» залишают ься судом без задоволення че рез те, що вони за своєю суттю є вимогами про встановлення фактів, які до компетенції ад міністративних судів не відн осяться.
Згідно з частиною 1 статт і 94 Кодексу адміністративног о судочинства України якщо с удове рішення ухвалене на ко ристь сторони, яка не є суб' є ктом владних повноважень, су д присуджує всі здійснені не ю документально підтверджен і судові витрати з Державног о бюджету України (або відпов ідного місцевого бюджету, як що іншою стороною був орган м ісцевого самоврядування, йог о посадова чи службова особа ).
Якщо адміністративний позов задоволено частково, с удові витрати, здійснені поз ивачем, присуджуються йому в ідповідно до задоволених вим ог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задов оленні яких позивачеві відмо влено (частина 3 статті 94 Кодек су адміністративного судочи нства України).
Керуючись Законом Укра їни від 10 липня 2010 року № 2487- VI «П ро вибори депутатів Верховно ї Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільськ их, селищних, міських голів», с таттями 2, 11, 17, 18, 19, 70, 71, 87, 94, 105, 158-163, 172, 177 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний по зов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Луганс ької міської виборчої комісі ї Луганської області від 07 жов тня 2010 року № 04/34 «Про реєстрацію представників від місцевих організацій політичних парт ій».
Зобов' язати Луганську міську виборчу комісію Луга нської області розглянути та вирішити питання щодо реєст рації ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у якості кандидатів у депута ти в одномандатних мажоритар них виборчих округах № 4 та № 32 з виборів депутатів Лугансько ї міської ради 31 жовтня 2010 року від Місцевої міської у м. Луга нськ Луганської області парт ійної організації політично ї партії «Козацька Українськ а партія».
В решті позовних вимо г відмовити.
Стягнути з Державного б юджету України на користь О СОБА_1 судові витрати зі спл ати судового збору в сумі 1,70 гр н. (одна гривня сімдесят копій ок).
Стягнути Державного бю джету України на користь ОС ОБА_2 судові витрати зі спла ти судового збору в сумі 1,70 грн . (одна гривня сімдесят копійо к).
Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду у дводенний строк з дня її прог олошення.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку апеляційного оскарже ння, а у разі її апеляційного о скарження - з моменту проголо шення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Т.С. Ушаков
суддя
суддя С.В. Борзаниця
Т.І. Ч ернявська
< Судді (учасники колегії) >
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2010 |
Оприлюднено | 13.10.2010 |
Номер документу | 11586677 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Юрко Ирина Володимирівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Юрко Ирина Володимирівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.С. Ушаков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні