Рішення
від 19.12.2023 по справі 420/7764/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7764/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Пекного А.С.,

секретаря Шестакової А.В.,

за участю представників:

позивача Павлиги М.А., відповідача - Кисельова О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства «РС ТОЧКА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових-повідомлень рішень,

встановив:

Приватне підприємство «РС ТОЧКА» (далі позивач, ПП «РС ТОЧКА», Підприємство), в інтересах якого діє адвокат Павлига Марина Анатоліївна, звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 06.12.2019 року № 0270135004 про застосування штрафу в сумі 1 560 648,33 грн, від 06.12.2019 року № 0270155004 про застосування штрафу у розмірі 1 509 485,92 грн, від 04.12.2019 року № 0267395004 про застосування штрафу в сумі 577 536,00 грн.

У зв`язку із зверненням до суду з адміністративним позовом, який не відповідає вимогам процесуального законодавства, ухвалою суду від 24.12.2019 вказаний позов було залишено без руху з наданням позивачу строку на усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання ухвали.

Позивач ухвалу суду виконав, недоліки позову усунув.

Ухвалою від 08.01.2020 відкрито провадження у справі, вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 06.02.2020.

Відповідачем 20.01.2020 подано відзив, а позивачем 05.02.2020 подано відповідь на відзив.

Протокольною ухвалою від 06.02.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.03.2020.

05.03.2020 розгляд справи відкладено на 26.03.2020 у зв`язку з перебуванням судді у відрядженні.

Ухвалою суду від 26.03.2020 зупинено провадження в адміністративній справі до відміни карантину та обмежувальних протиепідемічних заходів.

24.05.2021 до суду від представника Головного управління ДПС в Одеській надійшло клопотання про заміну відповідача по справі з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) на його правонаступника - Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166).

Ухвалою суду від 24.05.2021 продовжено зупинення провадження у справі до 05.07.2021.

Ухвалою суду від 11.08.2021 продовжено зупинення провадження у справі до 02.09.2021.

Ухвалою суду від 02.09.2021 продовжено зупинення провадження у справі до 05.10.2021.

Ухвалою суду від 05.10.2021 продовжено зупинення провадження у справі до 03.11.2021.

Ухвалою суду від 03.11.201 продовжено зупинення провадження у справі до 01.12.2021.

Ухвалою суду від 01.12.2021 продовжено зупинення провадження у справі до 11.01.2022.

Ухвалою суду від 11.01.2022 поновлено провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 01.02.2022 зупинено провадження у справі до відновлення в Одеському окружному адміністративному сумі розгляду справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу.

Ухвалою суду від 14.12.2022 поновлено провадження в адміністративній справі.

12.01.2023 розгляд справи відкладено на 31.01.2023 у зв`язку з відсутністю електропостачання.

31.01.2023 розгляд справи відкладено на 27.02.2023 у зв`язку з відсутністю електропостачання.

Розпорядженням Одеського окружного адміністративного суду № 595 від 15.09.2023 призначено повторний автоматизований розподіл справи № 420/7764/19.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 справа № 420/7764/19 розподілена на суддю Пекного А.С.

Ухвалою від 20.09.2023 справу прийнято до провадження, вирішено розглядати її за правилами загального позовного провадження та розпочато розгляд справи спочатку, у зв`язку з чим призначено підготовче засідання на 10.10.2023 об 11:00 год.

За клопотанням представника позивача підготовче засідання відкладено на 01.11.2023 об 11:00 год.

Зазначене підготовче засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному та було визначено наступну дату засідання на 13.11.2023.

Ухвалою від 13.11.2023 замінено сторону відповідача Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) на правонаступника Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5).

Також цією ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.11.2023 об 11:00 год.

У судовому засіданні 21.11.2023 оголошено перерву до 10:30 год 19.12.2023 у зв`язку з витребуванням доказів від відповідача.

Протокольну ухвалу від 21.11.2023 про витребування доказів відповідачем не виконано.

Судом 19.12.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

В судових засіданнях представники сторін підтримали доводи, аргументи та вимоги, викладені ними в заявах по суті справи.

Розглянувши надані сторонами документи та заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.

Як з`ясовано судом, ГУ ДПС в Одеській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 та підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, в порядку статті 76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ПП «РС ТОЧКА» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на серпень 2019 року, за результатами якої складено акт від 12.11.2019 №1044/15-32-50-04/42566403.

Під час проведення перевірки було зафіксовано порушення ПП «РС ТОЧКА» граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, за змістом акту, з порушенням строку загалом зареєстровано 1419 податкових накладних, які зареєстровано 09.10.2019, тобто з порушенням строку на 39 днів (виписані у період з 01.08.2019 по 15.08.2019) та на 24 дня - які виписані з 16.08.2019 по 31.08.2019 (а.с. 30-49 т.1).

На підставі виявлених в акті від 12.11.2019 №1044/15-32-50-04/42566403 порушень ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.12.2019 року №0270135004, яким до ПП «РС ТОЧКА» згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України застосовано штраф на загальну суму 1 560 648,33 грн за затримку реєстрації податкових накладних, у тому числі штраф в розмірі 20% в сумі 656 824,49 грн та в розмірі 30% в сумі 903 823,39 грн.

Також на підставі того самого акту ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.12.2019 року № 0270155004 про застосування штрафу у розмірі 1 509 485,92 грн, у тому числі штраф в розмірі 20% в сумі 633 740,02 грн та в розмірі 30% в сумі 875 745,90 грн.

Як вбачається з розрахунків до податкових повідомлень-рішень, штрафні санкції застосовані за затримку реєстрації податкових накладних у кількості 719 та 699 штук, виписаних у період з 01.08.2019 по 31.08.2019 та які перелічені у акті від 12.11.2019 №1044/15-32-50-04/42566403 (а.с. 50-65 т.1).

Також ГУ ДПС в Одеській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 та підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, в порядку статті 76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ПП «РС ТОЧКА» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на вересень 2019 року, за результатами якої складено акт від 12.11.2019 №1045/15-32-50-04/42566403.

Під час проведення перевірки було зафіксовано порушення ПП «РС ТОЧКА» граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, за змістом акту, з порушенням строку загалом зареєстровано 710 податкових накладних, з яких 705 зареєстровано 08.10.2019, тобто з порушенням строку на 8 днів (виписані у період з 01.09.2019 по 15.09.2019) та 5 зареєстровано 09.10.2019, з порушенням строку на 9 днів, які виписані з 04.09.2019 по 10.09.2019 (а.с. 10-29 т.1).

На підставі виявлених в акті від 12.11.2019 №1045/15-32-50-04/42566403 порушень ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 04.12.2019 року № 0267395004, яким до ПП «РС ТОЧКА» згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України застосовано штраф в розмірі 10% та на загальну суму 577 536,00 грн за затримку реєстрації податкових накладних.

Як вбачається з розрахунку до податкового повідомлення-рішення, штрафні санкції застосовані за затримку реєстрації податкових накладних у кількості 710 штук, виписаних у період з 01.09.2019 по 15.09.2019 та які перелічені у акті від 12.11.2019 №1045/15-32-50-04/42566403 (а.с. 67-72 т.1).

Окрім цього, судом встановлено, що ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 у справі №755/9598/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України, у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42016000000000866 від 29.03.2016 року, про арешт майна.

Цією ухвалою накладено арешт на майно, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8 ряду підприємств, у тому числі і ПП «РС ТОЧКА», шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємства мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.09.2019 року у справі № 761/34034/19, повний текст якої складено 03.09.2019, задоволено клопотання адвоката ТОВ «Мазаль ЛТД», ПП «ФТФ», ПП «РС Точка».

Скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 у кримінальному провадженні №42016000000000866 на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в ДФС України, що належать ТОВ «Мазаль ЛТД» (ЄДРПОУ 41558433), ПП «ФТФ» (ЄДРПОУ 41933751), ПП «РС Точка» (ЄДРПОУ 42566403).

Скасовано заборону відчуження, розпорядження та користування сумами ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в ДФС України, що належать ТОВ «Мазаль ЛТД» (ЄДРПОУ 41558433), ПП «ФТФ» (ЄДРПОУ 41933751), ПП «РС Точка» (ЄДРПОУ 42566403).

Виконання ухвали доручено Державній фіскальній службі України.

Крім того, ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25.09.2019 у справі № 761/34031/19 задоволено клопотання представників ТОВ «Мазаль ЛТД», ПП «ФТФ», ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 року у справі № 761/9598/19 на активи-суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄРДПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), поряд з іншими наступних підприємств ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ПП «ФТФ» 41933751, ПП «РС Точка» 42566403.

Скасовано заборону відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: активами-сумами ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄРДПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), поряд з іншими наступних підприємств ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ПП «ФТФ» 41933751, ПП «РС Точка» 42566403.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 04.09.2019 у справі № 755/9598/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України про арешт майна.

Накладено арешт на майно, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8 наступних підприємств: ТОВ ТД «Аштон» 42221189, ТОВ «Аверс-інк» 42680613, ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ТОВ «Норікс Трейд» 42108475, ПП «РС Точка» 42566403, ПП «ФТФ» 41933751, ТОВ «Східторг 2018» 42024212, ТОВ «Східна тютюнова компанія» 41206751, ТОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» 40299515, ТОВ «Основа Інфо» 36224758, ТОВ «Аттіка - 2007» 34630835, ТОВ «Сучасні Бізнес - Системи» 38397793, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) по вказаним підприємствам, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду міста Києва від 05.09.2019 у справі №752/18221/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України, у кримінальному провадженні №42016000000000866, відомості щодо якого 29.03.2016 внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205 та ч. 3 ст. 209 КК України, про арешт майна.

Цією ухвалою накладено арешт на майно з забороною відчуження, розпорядження та користування, на майно, а саме на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, ряду підприємств, у тому числі і ПП «РС ТОЧКА», шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємства мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 17.09.2019 у справі №:755/9598/19 задоволено клопотання директора ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт майна, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 04.09.2019 року, в частині активів - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ у Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197), за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, підприємства ПП «РС Точка» 42566403, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) за вказаними підприємствами, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 02.10.2019 у справі №:755/9598/19 задоволено клопотання директора ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт майна, накладений ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 05 вересня 2019 року, в частині активів - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ у Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197), за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, підприємства ПП «РС Точка» 42566403, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) за вказаними підприємствами, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою колегії суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду від 31.10.2019 року у справі № 752/18221/19 скасовано ухвалу слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 05.09.2019 року, зокрема, в частині накладення арешту із забороною відчуження, розпорядження та користування, на майно, а саме активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, щодо ПП «РС ТОЧКА», на яку підприємство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в цій частині відмовлено у задоволенні прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України про накладення арешту на майно із забороною відчуження, розпорядження та користування.

Таким чином, в періоді з 13.08.2019 та щонайменше по 06.10.2019 на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ на підставі судових рішень було накладено арешт шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наведена обставина унеможливлювала реєстрацію виписаних позивачем податкових накладних у названий проміжок часу, що відповідачем не спростовано.

Також судом з`ясовано, що листом від 30.08.2019 позивач повідомив відповідача про наявність обставин, які унеможливлюють виконання ним обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних (накладення арешту за судовими рішеннями) та не залежить від волевиявлення позивача.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ПП «РС ТОЧКА» посилається на протиправність застосування штрафних санкцій, оскільки затримка реєстрації податкових накладних відбулась не з вини підприємства, а у зв`язку з неодноразовим накладенням ухвалами судів у кримінальному провадженні арештів на активи сум лімітів ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі, що повністю унеможливлювало реєстрацію податкових накладних.

Позивач зазначає, що з огляду на сформульоване у статті 109 Податкового кодексу України визначення податкового правопорушення, його визначальною ознакою є саме протиправність дій чи бездіяльності, зокрема, платника податків; відсутність вини платника податків як обов`язкової складової податкового правопорушення виключає можливість притягнення його до відповідальності у вигляді застосування штрафних санкцій.

Позивач вживав необхідних заходів для реєстрації податкових накладних та повідомляв відповідача про наявність перешкод для цього, однак зареєструвати податкові накладні вдалось лише після скасування арештів, накладених у кримінальному провадженні, учасником якого посадові особи ПП «РС ТОЧКА» не являються.

Відповідач у відзиві, не спростовуючи обставин накладення арешту на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України, обмежився цитуванням норм Податкового кодексу України та зазначив, що позивачем порушено строки реєстрації податкових накладних, що згідно з приписами статті 120-1 Податкового кодексу України є підставою для застосування штрафних санкцій.

Надаючи оцінку правомірності прийнятим відповідачем оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, суд виходить із такого.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Також цим пунктом визначені обов`язкові реквізити податкової накладної.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України установлений припис про те, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Так, пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України установлено, зокрема, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, вказаними правовими нормами передбачено обов`язок зареєструвати складену податкову накладну у визначений строк, за порушення якого передбачаються штрафні санкції в розмірі, залежно від кількості днів порушення граничного строку, передбаченого для реєстрації податкової накладної.

Системний аналіз статті 201 та пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу.

Водночас, відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, склад податкового правопорушення, яким також є порушення строків реєстрації податкової накладної, включає протиправні діяння (дію або бездіяльність), що призвели до порушення норм податкового законодавства.

Для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 29.04.2021 у справі № 640/18870/19.

Відповідно до правової позиції, викладеної Верховним Судом у постановах від 03.05.2018 по справі №818/1070/17, від 26.06.2018 у справі №808/2127/17, платник податків звільняється від відповідальності за порушення строків реєстрації податкової накладної, оскільки він вжив усіх заходів, спрямованих на виконання покладеного на нього обов`язку щодо її реєстрації, а неможливість реєстрації податкових накладних виникла не з-за його тих чи інших винних дій чи бездіяльності.

За висновком відповідача, позивачем допущено протиправну бездіяльність, яка виражена в ігноруванні обов`язку зареєструвати податкові накладні у встановлені Податковим кодексом України строки.

В ході судового розгляду судом встановлено, що ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 у справі №755/9598/19, ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 04.09.2019 у справі №755/9598/19 та ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду міста Києва від 05.09.2019 у справі №752/18221/19 послідовно накладався арешт на майно позивача, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємство мало право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зазначений арешт був чинним в періоді з 13.08.2019 та щонайменше по 06.10.2019.

Також суд враховує, що вирішення питання про накладення арешту вирішувалось кожного разу без повідомлення та участі позивача, який не мав та не має і донині жодного процесуального статусу у кримінальному провадженні.

Позивачем вживались дії щодо його припинення, у тому числі шляхом оскарження ухвал слідчих суддів про накладення арешту, про що свідчать текст ухвали слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.09.2019 року у справі № 761/34034/19, ухвали слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25.09.2019 у справі № 761/34031/19, ухвали слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 17.09.2019 у справі № 755/9598/19, ухвали слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 02.10.2019 у справі № 755/9598/19 та ухвали Київського апеляційного суду від 31.10.2019 року у справі № 752/18221/19, якими скасовувався арешт та була скасована ухвала слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 05.09.2019 року, зокрема, в частині накладення арешту.

У цьому контексті суд враховує, що пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України також установлено, що платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Крім того, вже згаданим пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Стаття 200-1 Податкового кодексу України визначає правила електронного адміністрування податку на додану вартість.

Згідно пунктом 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Положення підпункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України визначають, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою: ?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ, де: ?НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; ?Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України; ?ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті; ?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників ?НаклОтр та ?НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників ?НаклОтр, ?НаклВид та ?Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.

Системний аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку про те, що передумовою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є наявність на електронному рахунку платника податку необхідної суми, яка визначається за спеціальною формулою.

Пунктами 201.2 та 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, затверджений Порядок заповнення податкової накладної, пунктом 3 якого установлено, що усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, обчислену за формулою, зазначеною у пункті 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункті 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569, або обчислену відповідно до пункту 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктами 5, 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до Державної фіскальної служби в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 вказаного Порядку, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

З наведених правових норм видно, що відсутність у системі електронного адміністрування податку необхідної суми податку на додану вартість, обчисленої відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України унеможливлює реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В такому разі, за наслідками автоматичної перевірки, Реєстром формується та надсилається платнику податків квитанція про неприйняття податкової накладної.

Судом вже встановлено, що в проміжку часу між 13.08.2019 по 06.10.2019 на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ на підставі судових рішень було накладено арешт шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як видно з наданих позивачем квитанцій про неприйняття податкових накладних, підставою для цього указано формулювання: «Документ не може бути прийнятий - накладено арешт за рішенням суду на суму податку, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Вказані обставини відповідач не спростував.

Також судом з`ясовано, що граничний строк для реєстрації всіх податкових накладних, згаданих в актах перевірки, припадав на період чинності арешту, що безумовно унеможливлював реєстрацію будь-який податкових накладних ПП «РС ТОЧКА».

При цьому позивач вживав заходів для реєстрації податкових накладних та недопущення вчинення ним податкового правопорушення, зокрема, оскаржував ухвали слідчих суддів про накладення арешту та повідомив про наявність перешкод для реєстрації податкових накладних контролюючий орган.

Зареєстровані податкові накладні були одразу після припинення арешту.

Тому суд вважає, що у даному випадку, встановлене податкове порушення та визначений контролюючим органом розмір штрафних санкцій здійснений без урахування обставини (арешту), що об`єктивно перешкоджала своєчасній реєстрації податкових накладних.

З огляду на встановлені обставини, суд приходить до висновку, що в межах спірних правовідносин неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних відбулось не з вини останнього, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.

Аналогічний висновок при таких саме обставинах зробив і Верховний Суд у постанові від 06 грудня 2021 року по справі № 200/2099/20-а, у постанові від 29 квітня 2021 року по справі № 640/18870/19, від 20 липня 2023 року по справі № 500/1322/20.

Згідно із статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Докази суду надають учасники справи. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, в ході судового розгляду відповідач не надав належних та допустимих доказів в обґрунтування своїх доводів, і не довів в повному обсязі правомірність своїх рішень.

Ураховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень від 06.12.2019 року № 0270135004, від 06.12.2019 року № 0270155004 та від 04.12.2019 року № 0267395004.

Розподіл судових витрат здійснюється за правилами статей 139, 143 КАС України.

З урахуванням сплаченого при зверненні до суду відповідно до платіжної інструкції від 18.12.2019 №4788 судового збору в сумі 19210,00 грн та частки задоволених позовних вимог, які мають майновий характер, відшкодуванню на користь позивача підлягають судові витрати із сплати судового збору в повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

вирішив:

Позов приватного підприємства «РС ТОЧКА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових-повідомлень рішень задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати прийняті Головним управлінням ДПС в Одеській області податкові повідомлення рішення від 06.12.2019 року №0270135004, від 06.12.2019 року №0270155004 та від 04.12.2019 року №0267395004.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП44069166) на користь приватного підприємства «РС ТОЧКА» (65059, м. Oдeca, Адміральський проспект, 31, код ЄДРПОУ 42566403) судові витрати із сплати судового збору в розмірі 19210,00 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення складено та підписано 22.12.2023 року.

Суддя А.С. Пекний

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115871150
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —420/7764/19

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 14.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні