Постанова
від 21.11.2024 по справі 420/7764/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/7764/19Перша інстанція: суддя Пекний А.С.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Турецької І.О.,

Шеметенко Л.П.

при секретарі: Шатан В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023р. по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «РС ТОЧКА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И Л А:

У грудні 2019р. ПП «РС ТОЧКА» звернулося до суду із позовом до ГУ ДПС в Одеській області, у якому просило:

- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 6.12.2019р. №0270135004 про застосування штрафу в сумі 1 560 648,33грн., від 6.12.2019р. №0270155004 про застосування штрафу у розмірі 1 509 485,92грн., від 4.12.2019р. №0267395004 про застосування штрафу в сумі 577 536грн..

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у вересні 2019р. посадовими особами податкового органу було проведено щодо позивача камеральну перевірку щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, дата виписки яких припадає на серпень 2019р., за результатами якої 12.11.2019р. складено акт за №1044/15-32-50-04/42566403, у висновках якого порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

На підставі встановлених порушень, податковим органом прийнято податкові повідомлення-рішення від 6.12.2019р. №0270135004 про застосування штрафу в сумі 1 560 648,33грн., від 6.12.2019р. №0270155004 про застосування штрафу у розмірі 1 509 485,92грн., від 4.12.2019р. №0267395004 про застосування штрафу в сумі 577 536грн.

Позивач посилається на протиправність застосування штрафних санкцій, оскільки затримка реєстрації податкових накладних відбулась не з вини підприємства, а у зв`язку з неодноразовим накладенням ухвалами судів у кримінальному провадженні арештів на активи сум лімітів ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі, що повністю унеможливлювало реєстрацію податкових накладних.

Позивач зазначив, що з огляду на сформульоване у ст.109 ПК України визначення податкового правопорушення, його визначальною ознакою є саме протиправність дій чи бездіяльності, зокрема, платника податків; відсутність вини платника податків як обов`язкової складової податкового правопорушення виключає можливість притягнення його до відповідальності у вигляді застосування штрафних санкцій.

При цьому, позивач зазначив, що він вживав необхідних заходів для реєстрації податкових накладних та повідомляв відповідача про наявність перешкод для цього, однак зареєструвати податкові накладні вдалось лише після скасування арештів, накладених у кримінальному провадженні, учасником якого посадові особи ПП «РС ТОЧКА» не являються.

Посилаючись на вказане просив позов задовольнити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023р. адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано прийняті ГУ ДПС в Одеській області податкові повідомлення рішення від 6.12.2019р. №0270135004, від 6.12.2019р. №0270155004 та від 4.12.2019р. №0267395004.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь ПП «РС ТОЧКА» судові витрати із сплати судового збору в розмірі 19 210грн..

В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.

Сторони по справі були сповіщені про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, у судове засідання представники сторін з`явилися, надали відповідні пояснення по суті справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що в межах спірних правовідносин неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних відбулось не з вини останнього, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.

Вирішуючи спір, судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду, що ГУ ДПС в Одеській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 та пп.75.1.1 п.75.1 ст.75, в порядку ст.76 ПК України проведено камеральну перевірку ПП «РС ТОЧКА» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, дата виписки яких припадає на серпень 2019р., за результатами якої 12.11.2019р. складено акт за №1044/15-32-50-04/42566403, у висновках якого встановлено порушення ПП «РС ТОЧКА» граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Як вбачається із акут перевірки, що з порушенням строку загалом зареєстровано 1419 податкових накладних, які зареєстровано 9.10.2019р., тобто з порушенням строку на 39 днів (виписані у період з 1.08.2019р. по 15.08.2019р.) та на 24 дня - які виписані з 16.08.2019р. по 31.08.2019р. (т.1 а.с.30-49).

На підставі встановлених порушень, 6.12.2019р. ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення за №0270135004, яким до ПП «РС ТОЧКА» згідно з п.120-1.1 ст.120-1 ПК України застосовано штраф на загальну суму 1 560 648,33грн. за затримку реєстрації податкових накладних, у тому числі штраф в розмірі 20% в сумі 656 824,49грн. та в розмірі 30% в сумі 903 823,39грн..

Також, на підставі висновків того самого акту, ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 6.12.2019р. за №0270155004 про застосування штрафу у розмірі 1 509 485,92грн., у тому числі штраф в розмірі 20% в сумі 633 740,02грн. та у розмірі 30% в сумі 875 745,9грн..

Як вбачається із розрахунків до податкових повідомлень-рішень, штрафні санкції застосовані за затримку реєстрації податкових накладних у кількості 719 та 699 штук, виписаних у період з 1.08.2019р. по 31.08.2019р. та які перелічені в акті від 12.11.2019р. за №1044/15-32-50-04/42566403 (т. 1 а.с.50-65).

Також, ГУ ДПС в Одеській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 та пп.75.1.1 п.75.1 ст.75, в порядку ст.76 ПК України проведено камеральну перевірку ПП «РС ТОЧКА» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, дата виписки яких припадає на вересень 2019р., за результатами якої складено акт від 12.11.2019р. за №1045/15-32-50-04/42566403, у висновках якого встановлено порушення ПП «РС ТОЧКА» граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Як вбачається зі змістом акту перевірки, що з порушенням строку загалом зареєстровано 710 податкових накладних, з яких 705 зареєстровано 8.10.2019р., тобто з порушенням строку на 8 днів (виписані у період з 1.09.2019р. по 15.09.2019р.) та 5 зареєстровано 9.10.2019р., з порушенням строку на 9 днів, які виписані з 4.09.2019р. по 10.09.2019р. (т.1 а.с.10-29).

На підставі встановлених порушень, ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 4.12.2019р. за №0267395004, яким до ПП «РС ТОЧКА» згідно з п.120-1.1 ст.120-1 ПК України застосовано штраф в розмірі 10% та на загальну суму 577 536грн. за затримку реєстрації податкових накладних.

Як вбачається із розрахунку до податкового повідомлення-рішення, штрафні санкції застосовані за затримку реєстрації податкових накладних у кількості 710 штук, виписаних у період з 1.09.2019р. по 15.09.2019р. та які перелічені у акті від 12.11.2019р. за №1045/15-32-50-04/42566403 (т.1 а.с.67-72).

Також, встановлено, що ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м.Києва від 13.08.2019р. у справі №755/9598/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України, у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42016000000000866 від 29.03.2016р., про арешт майна.

Цією ухвалою накладено арешт на майно, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8 ряду підприємств, у тому числі і ПП «РС ТОЧКА», шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємства мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 2.09.2019р. у справі №761/34034/19, повний текст якої складено 3.09.2019р., задоволено клопотання адвоката ТОВ «Мазаль ЛТД», ПП «ФТФ», ПП «РС Точка».

Скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 у кримінальному провадженні №42016000000000866 на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в ДФС України, що належать ТОВ «Мазаль ЛТД» (ЄДРПОУ 41558433), ПП «ФТФ» (ЄДРПОУ 41933751), ПП «РС Точка» (ЄДРПОУ 42566403).

Скасовано заборону відчуження, розпорядження та користування сумами ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в ДФС України, що належать ТОВ «Мазаль ЛТД» (ЄДРПОУ 41558433), ПП «ФТФ» (ЄДРПОУ 41933751), ПП «РС Точка» (ЄДРПОУ 42566403).

Виконання ухвали доручено ДФС України.

Крім того, ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м.Києва від 25.09.2019р. у справі №761/34031/19 задоволено клопотання представників ТОВ «Мазаль ЛТД», ПП «ФТФ», ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 13.08.2019 року у справі № 761/9598/19 на активи-суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄРДПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), поряд з іншими наступних підприємств ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ПП «ФТФ» 41933751, ПП «РС Точка» 42566403.

Скасовано заборону відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: активами-сумами ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄРДПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), поряд з іншими наступних підприємств ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ПП «ФТФ» 41933751, ПП «РС Точка» 42566403.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 4.09.2019р. у справі №755/9598/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України про арешт майна.

Накладено арешт на майно, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8 наступних підприємств: ТОВ ТД «Аштон» 42221189, ТОВ «Аверс-інк» 42680613, ТОВ «Мазаль ЛТД» 41558433, ТОВ «Норікс Трейд» 42108475, ПП «РС Точка» 42566403, ПП «ФТФ» 41933751, ТОВ «Східторг 2018» 42024212, ТОВ «Східна тютюнова компанія» 41206751, ТОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» 40299515, ТОВ «Основа Інфо» 36224758, ТОВ «Аттіка - 2007» 34630835, ТОВ «Сучасні Бізнес - Системи» 38397793, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) по вказаним підприємствам, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду міста Києва від 5.09.2019р. у справі №752/18221/19 задоволено клопотання прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України, у кримінальному провадженні №42016000000000866, відомості щодо якого 29.03.2016 внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205 та ч. 3 ст. 209 КК України, про арешт майна.

Цією ухвалою накладено арешт на майно з забороною відчуження, розпорядження та користування, на майно, а саме на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, ряду підприємств, у тому числі і ПП «РС ТОЧКА», шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємства мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 17.09.2019р. у справі №755/9598/19 задоволено клопотання директора ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт майна, накладений ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 4.09.2019р., в частині активів - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ у Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197), за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, підприємства ПП «РС Точка» 42566403, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) за вказаними підприємствами, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 02.10.2019 у справі №:755/9598/19 задоволено клопотання директора ПП «РС Точка» про скасування арешту майна.

Скасовано арешт майна, накладений ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 5 вересня 2019р., в частині активів - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ у Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197), за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, підприємства ПП «РС Точка» 42566403, шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ) за вказаними підприємствами, на яку останні мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою колегії суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду від 31.10.2019р. у справі №752/18221/19 скасовано ухвалу слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 5.09.2019р., зокрема, в частині накладення арешту із забороною відчуження, розпорядження та користування, на майно, а саме активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України (код ЄДРПОУ 39292197) за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, щодо ПП «РС ТОЧКА», на яку підприємство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в цій частині відмовлено у задоволенні прокурора відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання державного обвинувачення департаменту нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби Генеральної прокуратури України про накладення арешту на майно із забороною відчуження, розпорядження та користування.

Таким чином, у періоді з 13.08.2019р. та щонайменше по 6.10.2019р. на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ на підставі судових рішень було накладено арешт шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наведена обставина унеможливлювала реєстрацію виписаних позивачем податкових накладних у названий проміжок часу, що податковим органом не спростовано.

Також судом з`ясовано, що листом від 30.08.2019р. позивач повідомив податковий орган про наявність обставин, які унеможливлюють виконання ним обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних (накладення арешту за судовими рішеннями) та не залежить від волевиявлення позивача.

Перевіряючи правомірність та законність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень податкового органу, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями п.201.1 ст.201 ПК України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Також цим пунктом визначені обов`язкові реквізити податкової накладної.

За правилами п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Так, п.120-1.1 ст.120-1 ПК України визначено, зокрема, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, вказаними правовими нормами передбачено обов`язок зареєструвати складену податкову накладну у визначений строк, за порушення якого передбачаються штрафні санкції в розмірі, залежно від кількості днів порушення граничного строку, передбаченого для реєстрації податкової накладної.

Аналізуючи приписи ст.201 та п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, судова колегія вважає, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в ЄРПН є підставою для застосування до такого платника штрафу.

Водночас, у відповідності до п.109.1 ст.109 ПК України, податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, склад податкового правопорушення, яким також є порушення строків реєстрації податкової накладної, включає протиправні діяння (дію або бездіяльність), що призвели до порушення норм податкового законодавства.

Апеляційний суд зазначає, що для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 29.04.2021р. у справі №640/18870/19.

Відповідно до правової позиції, викладеної Верховним Судом у своїх постановах від 3.05.2018р. по справі №818/1070/17, від 26.06.2018р. у справі №808/2127/17, платник податків звільняється від відповідальності за порушення строків реєстрації податкової накладної, оскільки він вжив усіх заходів, спрямованих на виконання покладеного на нього обов`язку щодо її реєстрації, а неможливість реєстрації податкових накладних виникла не з-за його тих чи інших винних дій чи бездіяльності.

Як вбачається із матеріалів справи, що за висновком податкового органу, позивачем допущено протиправну бездіяльність, яка виражена в ігноруванні обов`язку зареєструвати податкові накладні у встановлені ПК України строки.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду, що ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м.Києва від 13.08.2019р. у справі №755/9598/19, ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 4.09.2019р. у справі №755/9598/19 та ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду м.Києва від 5.09.2019р. у справі №752/18221/19 послідовно накладався арешт на майно позивача, шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування майном, а саме: на активи - суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ в Державній фіскальній службі України шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку підприємство мало право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказаний арешт був чинним у період з 13.08.2019р. та щонайменше по 6.10.2019р..

При цьому, судова колегія зазначає, що вирішення питання про накладення арешту вирішувалось кожного разу без повідомлення та участі позивача, який не мав та не має і досі жодного процесуального статусу у кримінальному провадженні.

Як зазначив представник позивача, що ними вживались дії щодо його припинення, у тому числі шляхом оскарження ухвал слідчих суддів про накладення арешту, про що свідчать текст ухвали слідчого судді Шевченківського районного суду м.Києва від 2.09.2019р. у справі №761/34034/19, ухвали слідчого судді Шевченківського районного суду м.Києва від 25.09.2019р. у справі №761/34031/19, ухвали слідчого судді Дніпровського районного суду м.Києва від 17.09.2019р. у справі №755/9598/19, ухвали слідчого судді Дніпровського районного суду м.Києва від 2.10.2019р. у справі №755/9598/19 та ухвали Київського апеляційного суду від 31.10.2019р. у справі №752/18221/19, якими скасовувався арешт та була скасована ухвала слідчого судді Голосіївського районного суду м.Києва від 5.09.2019р., зокрема, в частині накладення арешту.

У цьому контексті судова колегія бере до уваги те, що п.201.10 ст.201 ПК України також встановлено, що платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Окрім того, вже згаданим п.201.10 ст.201 ПК України визначено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Приписами ст.200-1 ПК України визначено правила електронного адміністрування податку на додану вартість.

Так, відповідно до п.200-1.1 ст.200-1 ПК України, система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється КМУ.

Положеннями пп.200-1.3 ст.200-1 ПК України встановлено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (Накл), обчислену за такою формулою: Накл = НаклОтр + Митн + ПопРах + Овердрафт - НаклВид - Відшкод - Перевищ, де: НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України; ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті; Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015р.. Під час обрахунку показників НаклОтр та НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015р. та зареєстровані в ЄРПН, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015р., що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників НаклОтр, НаклВид та Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015р..

Аналізуючи вищевказане, судова колегія зазначає, що передумовою реєстрації податкових накладних в ЄРПН є наявність на електронному рахунку платника податку необхідної суми, яка визначається за спеціальною формулою.

Положеннями п.201.2 та 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється КМУ.

Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015р. за №1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016р. за №137/28267, затверджений Порядок заповнення податкової накладної, п.3 якого встановлено, що усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в п.9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в ЄРПН у порядку, встановленому КМУ, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну в ЄРПН на суму податку, обчислену за формулою, зазначеною у п.200-1.3 ст.200-1 ПК України та п.9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою КМУ від 16.10.2014р. за №569, або обчислену відповідно до п.200-1.9 ст.200-1 ПК України.

Відповідно до п.5,12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, встановлених п.192.1 ст.192, п.200-1.3, 200-1.9 ст.200-1 та п.201.1, 201.10 і 201.16 ст.201 Кодексу, а також з урахуванням ЗУ «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до Державної фіскальної служби в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно п.13 вказаного Порядку, за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Отже, відсутність у системі електронного адміністрування податку необхідної суми податку на додану вартість, обчисленої відповідно до п.200-1.3 і 200-1.9 ст.200-1 ПК України унеможливлює реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

В такому разі, за наслідками автоматичної перевірки, Реєстром формується та надсилається платнику податків квитанція про неприйняття податкової накладної.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду, що в проміжку часу між 13.08.2019р. по 6.10.2019р. на суми ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ на підставі судових рішень було накладено арешт шляхом блокування сум податку в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміт ПДВ), на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається із наданих позивачем квитанцій про неприйняття податкових накладних, підставою для цього вказано формулювання: «Документ не може бути прийнятий - накладено арешт за рішенням суду на суму податку, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

При цьому, зазначені обставини податковим органом не спростовано.

Також встановлено, що граничний строк для реєстрації всіх податкових накладних, згаданих в актах перевірки, припадав на період чинності арешту, що безумовно унеможливлював реєстрацію будь-який податкових накладних ПП «РС ТОЧКА».

При цьому, судова колегія звертає увагу на те, що позивач вживав заходів для реєстрації податкових накладних та недопущення вчинення ним податкового правопорушення, зокрема, оскаржував ухвали слідчих суддів про накладення арешту та повідомив про наявність перешкод для реєстрації податкових накладних контролюючий орган.

Зареєстровані податкові накладні були одразу після припинення арешту.

Отже, судова колегія вважає, що в даному випадку, встановлене податкове порушення та визначений контролюючим органом розмір штрафних санкцій здійснений без урахування обставини (арешту), що об`єктивно перешкоджала своєчасній реєстрації податкових накладних.

Враховуючи вищевказане, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що в межах даних правовідносин неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних відбулось не з вини останнього, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області -залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023р. залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлено 28 листопада 2024р.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: І.О. Турецька

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123375380
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/7764/19

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні