Справа № 420/21867/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання протиправними дій, рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернувся фізична особа - підприємець ОСОБА_1 з позовною заявою до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу в наданні висновку про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд за його запитами №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року та скасувати листи Департаменту архітектури та містобудування ОМР №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року, якими було прийнято рішення про відмову в видачі висновку про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувних тимчасової споруди та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд, зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформити паспорти прив`язки пересувних тимчасових споруд за запитами позивача №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/ л від 01.06.2023 року за адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , площею 6 кв. м. та 9,80 кв. м. строком на три роки, стягнення з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради на користь позивача спричинену йому моральну шкоду в сумі 6700 грн.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що 01.06.2023 року представник позивача за дорученням звернувся до Центру надання адміністративних послуг Одеської міської ради відповідно до п.7.4-7.9 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», затверджених Одеською міською радою 09.10.2013 року №3961-VI, а також відповідно до п.п.2 п.5 ст. 13 Закону України «Про адміністративні послуги» для формування двох вхідних пакетів №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л до Департаменту архітектури та містобудування ОМР та Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів ОМР із запитами на отримання комплексної адміністративної послуги «Укладення договору на право тимчасового користування місцями для розташування тимчасових споруд» за адресами АДРЕСА_1 та вул. Генерала Бочарова, 43 площею 6 кв. м та 9,80 кв. м строком на три роки. До запитів був наданий повний пакет документів для проходження другого етапу адміністративної послуги, а саме: оригінали паспортів прив`язки у двох примірниках кожен, виконані кваліфікованим архітектором та позитивні висновки Уповноваженого органу (Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів ОМР) щодо можливості установки ТС за конкретною адресою від 21.06.2023 року за №0113/812/в, №0113/813/в, які отримані позивачем на першому етапі проходження комплексної адміністративної послуги відповідно до п. 7.3 Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених рішенням Одеською міською радою 09.10.2013 року №3961-VI. Проте, 30.06.2023 року за №01-08/504, №01-08/33 Департаментом архітектури та містобудування ОМР на другому етапі комплексної адміністративної послуги два пакети документів було повернуто до Управління надання адміністративних послуг з відмовою про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди та оформлення паспортів прив`язки ТС за адресами: м. Одеса, Генерала Бочарова, 41, 43. У своїх відмовах від 30.06.2023 року за №01-08/504, №01-08/33 Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради посилається на те, що: «В наданих графічних матеріалах відображений лоток. Згідно п.1.4 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», затверджених рішенням Одеської міської ради 09.10.2013 року №3961-VI, лотки віднесені до елементів вуличної торгівлі. Але на підставі пункту 13.7 Правил, відповідність намірів щодо розташування елементів вуличної торгівлі положенням діючого законодавства, державним стандартам та актам органів місцевого самоврядування м. Одеси, визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради». Позивач вважає такі відмови протиправними, у зв`язку із чим звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх порушених прав.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що позов не визнає, оскільки правила розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі розроблені на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства №244 від 21.10.2011 року «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» та врегульовує питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та елементів вуличної торгівлі на території міста Одеси. Правила регулюють відносини між органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, незалежно від форм власності, які виникають в процесі розміщення та експлуатації тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та елементів торгівлі. 26.06.2023 року за №01-08/33, №01-08/504 (реєстраційні номери ЦНАП №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811 від 01.06.2023 року) до Департаменту, через Центр надання адміністративних послуг, від ФОП ОСОБА_1 були передані документи на розгляд стосовно надання повідомлення про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд, загальною площею - 6,00 м2 та 9,80 м2, за адресами: АДРЕСА_3 та оформлення паспорта прив`язки. На вищевказані пересувні тимчасові споруди Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради були надані висновки від 21.06.2023 року №01-13/812, №01-13/813. Відповідними висновками Управління визначено, що до встановлення планується пересувні тимчасові споруди. За результатами розгляду заяв та доданого пакету документів від 26.06.2023 року №01-08/504 про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди (загальною площею - 9,80 м2) та оформлення паспорта прив`язки за адресою: АДРЕСА_1 щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди (загальною площею - 9,80 м2) за вищевказаною адресою та від 26.06.2023 року №01-08/33 про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди (загальною площею - 6,00 м2) та оформлення паспорта прив`язки за адресою: АДРЕСА_1 , Департаментом були надані аргументовані відповіді від 30.06.2023 року №01-08/33 та від 30.06.2023 року №01-08/504, якими позивачу повідомлено, що в наданих графічних матеріалах відображений лоток. Відповідно до пунктів 1.4, 13.7 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VІ лотки віднесені до елементів вуличної торгівлі. Відповідність намірів щодо розташування елементів вуличної торгівлі положенням діючого законодавства, державним стандартам та актам органів місцевого самоврядування м. Одеси, визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради. Позивачу повідомлено про необхідність з даним питанням звернутися до відповідної районної адміністрації Одеської міської ради. Також, Департамент в своїх відповідях визначив, що на протязі останніх років Департаментом спільно з Управлінням була проведена робота з упорядкування розміщення тимчасових споруд на території міста. Однак, таке розміщення пересувних тимчасових споруд буде захаращувати та перенасичувати дані ділянки міського простору елементами торгівлі та викликати негативну реакцію мешканців та гостей міста Одеси. Крім того, у наданих графічних матеріалах розміщення пересувної тимчасової споруди передбачається за заняттям пішохідної частини тротуару, але таке встановлення створюватиме незручності для пішоходів і заважатиме вільному пересуванню маломобільних груп населення, а також суперечитиме меті проведеної роботи з упорядкування тимчасових споруд на території міста Одеси. Відповідач також зазначив, що з приводу розміщення вищевказаних споруд ФОП ОСОБА_1 вже звертався до Департаменту з заявами, які надійшли з Центру надання адміністративних послуг 18.01.2023 року №01-08/33, №01-08/36, №01-08/35 (реєстраційні номери ЦНАП №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ю/л від 16.01.2023 року), за результатами розгляду яких Департаментом було надано аргументовані відмови від 24.01.2023 року №01-08/33, №01-08/36, №01-08/35, які він оскаржив в судовому порядку. В проваджені Одеського окружного адміністративного суду перебувала справа №420/3060/23, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.04.2023 року у справі №420/3060/23 адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту про визнання дій суб`єкта протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено в повному обсязі. Але, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2023 року у справі №420/3060/23 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2023 року скасовано в частині задоволення вимог позову ОСОБА_1 про зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформити паспорти прив`язки пересувних тимчасових споруд за запитами №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ю/л від 16.01.2023р. строком на три роки. Суд ухвалив в цій частині нове рішення, щодо зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради вирішити питання про відповідність будівельним нормам намірів розміщення місць тимчасових споруд для оформлення паспорта прив`язки за запитами ОСОБА_1 №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ір/л від 16.01.2023 року, з урахуванням висновків суду. Відповідач зазначає, що Департамент не зобов`язано надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та видати паспорти прив`язки за запитами ФОП Урсакі №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ю/л від 16.01.2023 року. На виконання вищевказаного рішення суду апеляційної інстанції, Департаментом розглянуто заяву позивача від 18.01.2023 року №01-08/33, №01- 08/36, №01-08/35 (реєстраційні номери ЦНАП №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ю/л від 16.01.2023 року) про відповідність будівельним нормам намірів, щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд (загальною площею - 6,00 м2 кожна) та оформлення паспорта прив`язки за адресою: АДРЕСА_1 . За результатами розгляду ФОП ОСОБА_1 повідомлено, що у наданих графічних матеріалах, схема розміщення виконана на не відкоригованій геодезичній зйомці в М 1:500, що не відповідає ДБН А.2.1-1:2008 «Інженерні вишукування для будівництва», який наголошує, що геодезична зйомка Має бути виконана не пізніше, ніж за рік до моменту надання документів, зі штампом геодезичної служби міста, з відображенням червоних ліній та ліній забудови, та посадкою об`єкту згідно з діючими будівельними нормами, з нанесенням відстаней до будівель та споруд, розташованих на суміжних земельних ділянках, відстаней до меж земельної ділянки та ін., а також, з позначенням місця підключення об`єкту до інженерних мереж. Однак, згідно графічних матеріалів, надано недостовірні відомості, а саме - схема розміщення пересувної тимчасової споруди виконана на не відкоригованій топографо-геодезичній основі М 1:500, на якій не відображені зміни у благоустрою територій вдовж вищевказаного будинку та вулиці Ген. Бочарова, згідно представленій фотофіксації на теперішній час. Також, відповідно до п. 9.9.11 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій», об`єкти дрібнороздрібної торгівлі, побутового обслуговування і харчування, зупинкові павільйони, туалетні кабіни тощо, та елементи інженерного обладнання дозволено розміщати не ближче ніж 3 м від стовбура дерева, при цьому дерева мають бути з компактною кроною, однак, з наданих фотофіксацій проглядається, що позивачем не дотримані вищевказані вимоги. До того ж, згідно з ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану», на проїзній частині доріг і вулиць, залізничних переїздах, покриттях тротуарів, пішохідних і велосипедних доріжках, посадочних майданчиках, майданчиках відпочинку, спеціальних майданчиках для короткочасної зупинку автомобілів, поверхні розділювальних смуг і узбіч не повинно бути сторонніх предметів, що не мають відношення до їх облаштування. Згідно до п. 5.3.1 ДБН В.2.3-5 2018 (зі зміною) «Вулиці та дороги населених пунктів», у пішохідній зони тротуарів не допускається встановлення будь-яких споруд, огороджень або конструкцій, які перешкоджають пішохідному руху. Згідно до п. 6.4.8 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VІ (зі змінами), лотки, столи, ємкості з напоями та інші пересувні елементи вуличної торгівлі розміщуються лише на тротуарах за межею пішохідної частини. Додатково повідомлено, що рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 30.03.2017 року №110 була затверджена «комплексна схема тимчасових споруд, що використовуються для здійснення підприємницької діяльності, розташованих в межах вулиць: вул. Генерала Бочарова, Дніпропетровської дороги, вул. Академіка Заболотного, просп. Добровольського, з елементами благоустрою у м. Одесі». Даною комплексною схемою упорядкуванні місця розташування тимчасових споруд в межах вулиці, а також визначені єдині типи, візуальні та конструктивно-технічні характеристики розміщуваних тимчасових споруд та передбачено благоустрій території. При розробці комплексних схем ураховані узгодженість кількох розміщених тимчасових споруд між собою, пріоритет архітектури оточуючої забудови та необхідність збереження візуальної цілісності міського простору. До того ж, раніше Департаментом ФОП ОСОБА_1 вже були оформлені паспорти прив`язки на пересувні тимчасові споруди (№01-08/1117, 01-08/358) за адресою: АДРЕСА_1 . Департаментом зазначено, що враховуючи вищевикладене, додаткове розташування такої кількості пересувних тимчасових споруд, без врахування розташованих тимчасових споруд згідно затвердженої схеми та раніше оформлених позивачу паспортів прив`язки, буде захаращувати тротуар, створюватиме незручності для пішоходів і заважатиме вільному пересуванню маломобільних груп населення що буде, в свою чергу, порушувати вимоги вищевказаного законодавства, вимоги ДБН та Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI, а також, призведе до перенасичення даної ділянки вулиці міського простору елементами торгівлі.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії В03 №366603 від 16.04.2008 року ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець, що також підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 23.03.2020 року за №1006487194.
Згідно п. п. 7.4-7.9 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, а також відповідно до п.п.2 п.5 ст.13 Закону України «Про адміністративні послуги», 01.06.2023 року представник ОСОБА_1 за дорученням звернувся до Центру надання адміністративних послуг із запитами для формування двох вхідних пакетів №Ф1-100769-ю/л, №Ф1-100811-ю/л до Департаменту архітектури та містобудування ОМР та Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів ОМР на отримання комплексної адміністративної послуги «Укладення договору на право тимчасового користування місцями для розташування тимчасових споруд» за адресою: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 площею 6 кв. м та 9,80 кв. м строком на три роки.
Разом із запитам представником позивача надано пакет документів для проходження другого етапу адміністративної послуги, а саме: оригінали паспортів прив`язки у двох примірниках кожен та позитивні висновки Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (Уповноваженого органу) щодо можливості установки тимчасових споруд за конкретною адресою від 21.06.2023 року за №0113/812/в, №0113/813/в, які отримані позивачем на першому етапі проходження комплексної адміністративної послуги відповідно до п.7.3 Правил №3961-VI.
Графічні матеріали та схеми (паспорти прив`язки тимчасових споруд) виконані архітекторами ПП «БУМ-ПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 34995222) ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які мають ліцензії та відповідні кваліфікаційні сертифікати.
Листами від 30.06.2023 року за №01-08/504, №01-08/33 Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради на другому етапі комплексної адміністративної послуги два пакети документів було повернуто до Управління надання адміністративних послуг з відмовою в наданні адміністративної послуги про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди та оформлення паспортів прив`язки ТС за адресами: АДРЕСА_3 .
В листах Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.06.2023 року за №01-08/504, №01-08/33 зазначено про те, що в наданих графічних матеріалах відображений лоток. Згідно п.1.4 Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013р. №3961-VI, лотки віднесені до елементів вуличної торгівлі. На підставі п.13.7 Правил відповідність намірів щодо розташування елементів вуличної торгівлі положенням діючого законодавства, державним стандартам та актам органів місцевого самоврядування м. Одеси, визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради. Крім того, Департаментом архітектури та містобудування спільно з Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів ОМР, була проведена робота з упорядкування розміщення тимчасових споруд на території міста. Та таке розміщення пересувної тимчасової споруди буде захаращувати ти перенасичувати дану ділянку міського простору елементами торгівлі та викликати негативну реакцію мешканців гостей міста Одеси. До того ж, у наданих графічних матеріалах розміщення пересувної тимчасової споруди передбачається за заняттям пішохідної частини тротуару, але таке встановлення створюватиме незручності для пішоходів і заважатиме вільному пересуванню мало мобільних груп населення, а також суперечитиме меті проведеної роботи з упорядкування тимчасових споруд на території міста Одеси.
Позивач не погодився із зазначеними відмовами відповідача та звернувся до суду із цим позовом.
Відповідно до ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Відповідно до п. 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.13, 2.14 «Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 тимчасову споруду торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності визначено як одноповерхову споруду, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Пересувна тимчасова споруда - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності.
Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.
Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.
Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.
Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.
Паспорт прив`язки ТС не надається за умов: подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку; подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку. Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається.
Таким чином. підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється уповноваженим органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, до якої додаються відповідні документи за вичерпним переліком, який установлений Порядком №244.
Питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та елементів вуличної торгівлі на території міста Одеси врегульовано «Правилами розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затвердженими рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, пунктом 1.4 яких повідомлення про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС визначено як документ, виданий управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради, в якому визначені умови розміщення ТС, місце встановлення ТС та який є підставою для видачі паспорта прив`язки та укладення договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС.
Відповідно до п. 7 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затвердженими рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI підставою для встановлення ТС є паспорт та відповідний договір на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, укладений з Уповноваженим органом (в даному випадку Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради).
Для укладення (продовження) договорів на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС Заявник звертається до Уповноваженого органу із заявою, до якої додаються: документ в якому зазначається товарна спеціалізація ТС в довільній формі, витяг про державну реєстрацію суб`єкта господарювання, графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані суб`єктом господарювання у довільній формі на топографо-геодезичній основі (М 1:500); реквізити суб`єкта господарювання (найменування, ПІБ керівника юридичної особи, або ПІБ фізичної особи - підприємця, місцезнаходження юридичної особи або адреса місця проживання фізичної особи - підприємця, контактна інформація).
Уповноважений орган в термін до 3-х робочих днів готує висновок щодо можливості установки ТС за конкретною адресою згідно із вимогами чинного законодавства та товарної спеціалізації ТС або направляє Заявнику письмову мотивовану відмову у можливості установки ТС за конкретною адресою або відмову в укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС. Копія відповіді Заявнику, що містить позитивний висновок щодо можливості установки ТС за конкретною адресою або мотивовану відмову у можливості установки ТС за конкретною адресою чи відмову в укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС одночасно з направленням Заявнику надсилається до Управління.
У разі отримання позитивного висновку Уповноваженого органу щодо можливості установки ТС за конкретною адресою, укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, Заявник, який має намір встановити ТС, укласти (продовжити) договір на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, звертається до Управління (на теперішній час Департамент архітектури та містобудування ОМР, відповідно до рішення Одеської міської ради №4686-VII від 12.06.2019 року «Про зміну найменування управління архітектури та містобудування Одеської міської ради») шляхом подачі заяви про намір встановити ТС до управління надання адміністративних послуг. Заява про намір встановити ТС подається у довільній формі із зазначенням в ній товарної спеціалізації ТС.
До заяви додаються такі документи: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, ПІБ керівника юридичної особи, або ПІБ фізичної особи - підприємця, місцезнаходження юридичної особи або адреса місця проживання фізичної особи - підприємця, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Управління надання адміністративних послуг реєструє подану заяву у встановленому порядку та не пізніше наступного дня після її отримання передає заяву з доданими до неї документами до Управління для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС, яке, в свою чергу, протягом десяти робочих днів з дня подання такої заяви приймає рішення про відповідність або невідповідність будівельним нормам намірів розміщення ТС.
У разі отримання від Управління повідомлення про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС для оформлення паспорта замовник звертається до Управління через управління надання адміністративних послуг із додатковою заявою щодо оформлення паспорта, яка з наданими документами не пізніше наступного дня після отримання передається до Управління.
До заяви додаються (додаток 1): схема розміщення ТС; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат; схема благоустрою прилеглої території, складена замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів». У разі розміщення ТС на об`єкті благоустрою зеленого господарства, який знаходиться на балансі КП «Міськзелентрест», КП «Парки Одеси», або іншого комунального підприємства - балансоутримувача, - необхідне додаткове погодження схеми благоустрою прилеглої території з КП «Міськзелентрест», КП «Парки Одеси» або з відповідним комунальним підприємством - балансоутримувачем; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Протягом п`яти робочих днів з дати оформлення паспорту (за умови відсутності документів на оренду земельної ділянки згідно її цільового призначення або документів на право власності на таку ділянку), Заявник укладає з Уповноваженим органом договір на право тимчасового користування місцем для розташування ТС.
При цьому, порядок розміщення елементів вуличної торгівлі врегульовано п.13 Правил №3961-VI, яким, серед іншого, визначено що відповідність намірів щодо місця розташування елемента торгівлі положенням діючого законодавства, державним стандартам та актам органів місцевого самоврядування м. Одеси визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради, яка протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви та доданих до неї документів зобов`язана письмово листом - рішенням проінформувати Заявника щодо можливості розміщення елемента торгівлі на запропонованому місці, або надати мотивовану відмову щодо реалізації намірів розміщення елемента торгівлі та повернути всі подані ним документи. (п.13.7 Правил №3961-VI).
Таким чином, висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд надає Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради (п.7 Правил №3961-VI), а відповідність намірів щодо місця розташування елемента торгівлі положенням діючого законодавства, державним стандартам та актам органів місцевого самоврядування м. Одеси визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради (п.13.7 Правил №3961-VI).
Відмовляючи позивачу листами від 30.06.2023 року за №01-08/504, №01-08/33 в наданні адміністративної послуги про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди та оформлення паспортів прив`язки ТС за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Бочарова, 41, 43, Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради виходив з того, що в наданих графічних матеріалах відображений лоток, який являється елементом вуличної торгівлі, відповідність намірів щодо розташування якого визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради.
Так, згідно п.1.4 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI елементи вуличної торгівлі - це окремо розташовані торгівельні автомати, лотки, ємності, торговельне обладнання, низькотемпературні прилавки, інші пристрої для роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності, платіжні термінали, паркомати, споруди соціально-культурного чи іншого призначення, що не відносяться до ТС, відкриті (літні) майданчики, у складі яких відсутні помости, огорожі, намети, шатри; - пересувна ТС (збірно-розбірна) - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності, у тому числі спеціальні причепи та напівпричепи (згідно з ДСТУ 2984-95 «Засоби транспортні дорожні»), а також відкриті (літні) майданчики, за виключенням майданчиків, у складі яких відсутні помости, огорожі, намети, шатри.
Таким чином, лоток є елементом вуличної торгівлі як самостійна одиниця, яка може переміщуватися з місця на місце. У разі ж встановлення лотку у складі споруди (збірно-розбірної) він втрачає ознаки елементу вуличної торгівлі та відноситься до пересувних тимчасових споруд.
З наданих до суду позивачем паспортів прив`язки чітко вбачається пересувна тимчасова споруда, з дахом та підлогою, яка містить в собі лоток, який не може переміщуватися з місця та місце.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи на першому етапі комплексної адміністративної послуги, відповідно до п.7.3 Правил №3961-VI, ОСОБА_1 отримав позитивні висновки від Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (від 21.06.2023 року №0113/813/в, №0113/812/в строком на три роки), де чітко визначено, що вид (тип) тимчасової споруди - це пересувна тимчасова споруда.
У відзиві на позовну заяву Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради зазначає, що суд не наділений повноваженнями визначати характерні ознаки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності для її розмежування від лотків.
Однак в даному випадку суд не встановлює додаткові критерії щодо розмежування ознак між пересувною тимчасовою спорудою та елементом вуличної торгівлі, а лише перевіряє відповідність наданих документів до вимог щодо розміщення тимчасових споруд та оформлення паспорта прив`язки.
Крім того, суд зазначає, що Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради вже оформлювалися паспорти прив`язки пересувних тимчасових споруд та надавалися позитивні висновки про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувної тимчасової споруди на підставі позитивних висновків Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, у яких зовнішній вигляд на ескізах фасаду не відрізняється від тих, які надані позивачем в даному випадку.
Що стосується посилань на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2023 року у справі №420/3060/23, якою рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2023 року скасовано в частині задоволення вимог позову ОСОБА_1 про зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформити паспорти прив`язки пересувних тимчасових споруд строком на три роки, та ухвалення в цій частині нового рішення щодо зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради вирішити питання про відповідність будівельним нормам намірів розміщення місць тимчасових споруд для оформлення паспорта прив`язки за запитами ОСОБА_1 , то суд зазначає, що воно стосувалося інших запитів позивача №Ф1-6357-ю/л, №Ф1-6354-ю/л та №Ф1-6342-ю/л від 16.01.2023 р. щодо надання висновків про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки пересувних тимчасових споруд.
Таким чином, дії відповідача щодо відмови позивачу в наданні висновку про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд за запитами №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, про що зазначено в листах Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року є протиправними.
Разом з цим, самі листи Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року, якими було повідомлено про відмову в видачі висновку про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд, не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, у зв`язку з чим у суду відсутні підстави для їх скасування, тому позов в цій частині вимог є необґрунтованим та не підлягає задоволенню.
При цьому, у суду немає підстав для зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки пересувних тимчасових споруд за запитами ОСОБА_1 №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/ л від 01.06.2023 року за адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , площею 6 кв. м та 9,80 кв. м строком на три роки, виходячи з наступного.
Зі змісту надісланих позивачу листів-відмов №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради відмовив саме у наданні адміністративної послуги та не здійснював розгляд поданих ОСОБА_1 документів з посиланням на те, що в наданих графічних матеріалах відображений лоток, який являється елементом вуличної торгівлі, відповідність намірів щодо розташування якого визначає відповідна районна адміністрація Одеської міської ради.
Тобто, в даному випадку відповідач виходив з того, що вирішення питання про відповідність намірів не належить до його повноважень.
Відповідно до п.7.7 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затвердженими рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI рішення про відповідність або невідповідність будівельним нормам намірів розміщення ТС Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради у встановлений десятиденний строк не приймав.
Крім того, зі змісту п.7.8 «Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі», затвердженими рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI вбачається, що оформлення паспортів прив`язки пересувних тимчасових споруд здійснюється після отримання замовником від Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради повідомлення про відповідність намірів щодо місця розташування ТС та звернення ним до Департаменту через управління надання адміністративних послуг із додатковою заявою щодо оформлення паспорта з визначеним вказаною нормою переліком документів.
Аналогічний порядок встановлено п.2.6 «Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244.
Також, відповідачем не надано до суду доказів на підтвердження зазначеного в листах №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року висновку, що розміщення пересувної тимчасової споруди призведе до заняття пішохідної частини тротуару, створюватиме незручності для пішоходів і заважатиме вільному пересуванню маломобільних груп населення, а доводи щодо суперечності мети проведеної роботи з упорядкування тимчасових споруд на території міста Одеси взагалі є безпідставними та необґрунтованими.
Таким чином, належним способом захисту порушених у спірних правовідносинах прав позивача буде зобов`язання відповідача вирішити питання про відповідність будівельним нормам намірів розміщення тимчасових споруд для оформлення паспортів прив`язки за запитами позивача №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, з урахуванням висновків суду.
Щодо стягнення з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради на користь позивача спричинену моральну шкоду в сумі 6700 грн. суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Згідно із ч. 1-3 ст. 23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також, ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також, з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
При цьому, відповідно до ст. 1167 Цивільного кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.
Крім того, суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Проте, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження отримання позивачем моральної шкоди в наслідок протиправних дій відповідача, а тому суд вважає, що у задоволенні даних вимог слід відмовити.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в частині визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу в наданні висновку про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд за запитами №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, про що зазначено в листах Департаменту архітектури та містобудування ОМР №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року, зобов`язання відповідача вирішити питання про відповідність будівельним нормам намірів розміщення тимчасових споруд для оформлення паспортів прив`язки за запитами позивача №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, з урахуванням висновків суду, в іншій частині позовні вимоги фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
Щодо судового збору, він має бути стягнутий з відповідача у відповідності до ст. 139 КАС України пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (вул. Гоголя, 10, м. Одеса, 65082, код ЄДРПОУ 02498820) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу в наданні висновку про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд за його запитами №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року та скасувати листи Департаменту архітектури та містобудування ОМР №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року, якими було прийнято рішення про відмову в видачі висновку про відповідність намірів, щодо місця розміщення пересувних тимчасової споруди та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд, зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надати висновки про відповідність намірів розміщення пересувних тимчасових споруд та оформити паспорти прив`язки пересувних тимчасових споруд за запитами позивача №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/ л від 01.06.2023 року за адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , площею 6 кв.м. та 9,80 кв.м. строком на три роки, стягнення з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради на користь позивача спричинену йому моральну шкоду в сумі 6700 грн. - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо відмови фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 в наданні висновку про відповідність намірів щодо місця розміщення пересувних тимчасових споруд та оформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд за запитами №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, про що зазначено в листах Департаменту архітектури та містобудування ОМР №01-08/504, №01-08/33 від 30.06.2023 року.
Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради вирішити питання про відповідність будівельним нормам намірів розміщення тимчасових споруд для оформлення паспортів прив`язки за запитами фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 №Ф1-100769-ю/л, Ф1-100811-ю/л від 01.06.2023 року, з урахуванням висновків суду.
В задоволенні іншої частини позовних вимог фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 - відмовити.
Стягнути з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (вул. Гоголя, 10, м. Одеса, 65082, код ЄДРПОУ 02498820) на користь фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 5368 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115871467 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні