СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2023 року м. Харків Справа № 917/1430/23
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Істоміна О.А., суддя Радіонова О.О., суддя Медуниця О.Є.
позивача - Єфанова Н.В. (поза межами приміщення суду) - свідоцтво ЧН №000097 від 10.02.2017, ордер АІ №1343399 від 10.11.2023
відповідача - не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик" (вх.№2303П/3) на рішення Господарського суду Полтавської області від 10.10.2023
у справі №917/1430/23 (суддя Сірош Д.М., повний текст рішення підписано 10.10.2023)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик", м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор-Агро", м.Заводське
про стягнення заборгованості з ремонтних робіт
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик" звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор-Агро", в якому просить стягнути 549.763,56 грн заборгованості за договором від 01.12.2022 №ДЛ0112-1, в тому числі заборгованість зі сплати орендної плати в сумі 11.700,00 грн, заборгованість з ремонтних робіт та пов`язаних з цим послуг з подаванням/забиранням вагонів, залізничний тариф в сумі 549.063,56 грн. Присудити на користь ТОВ «Донурлогістик» судові витрати.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 08.08.2023 у справі №917/1430/23 в задоволенні позову відмовлено.
Позивач з вказаним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Судові витрати покласти на відповідача. Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, скаржник посилається на те, що на його думку оскаржене рішення не відповідає нормам матеріального права.
Підставами скасування рішення скаржник вважає:
- суд першої інстанції не врахував, що листи відповідача є доказами його волевиявлення щодо зміни прав та обов`язків за договором; позивач отримавши листи відповідача погодився з пропозицією відповідача та організував проведення поточного ремонту вагонів, які знаходились в оренді відповідача та сплатив його вартість;
- суд першої інстанції не застосував до спірних правовідносин норми матеріального права, які містяться в ч.1 ст.202, ч.2 ст.205, ч.1 ст.207 Цивільного кодексу України, внаслідок чого зробив безпідставний висновок про наявність між сторонами позадоговірних відносин;
- суд дійшов помилкового висновку про те, що поточний ремонт вагонів, оренда яких була предметом договору від 01.12.2022 №ДЛ0112-1 відбувся поза межами строку договору;
- суд необґрунтовано зробив висновок щодо строкового розірвання договору оренди та як підставу для розірвання договору прийняв лист відповідача про вирішення питання про виведення вагонів з оренди;
- суд не надав оцінки суперечливим діям відповідача.
Протоколом автоматизованого розподілу справи між суддями від 01.11.2023 Господарського процесуального кодексу України головуючим (суддею-доповідачем) з розгляду цієї апеляційної скарги визначено суддю Істоміну О.А., тоді як іншими членами колегії є судді Медуниця О.Є., Радіонова О.О.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 06.11.2023 апеляційну скаргу відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Донурлогістик"; встановлено строк до 21.11.2023 (включно) для учасників справи для подання відзиву на апеляційну скаргу до канцелярії суду разом з доказами його (доданих до нього документів) надсилання іншим учасникам справи в порядку ч.2 ст.263 Господарського процесуального кодексу України; запропоновано учасникам справи до 21.11.2023 (включно) надати до суду заяви, клопотання та заперечення (у разі наявності), з доказами надсилання їх копії та доданих до них документів інших учасникам справи в порядку ч.4 ст.262 Господарського процесуального кодексу України; призначено справу до розгляду на 05.12.2023. Явку учасників справи визнано не обов`язковою.
21.11.2023 на адресу Східного апеляційного господарського суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просив рішення Господарського суду Полтавської області від 10.10.2023 залишити без змін, як законне та обґрунтоване, а апеляційну скаргу без задоволення, як необґрунтовану та юридично неспроможну.
05.12.2023 Східний апеляційний господарський суд з метою повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи оголосив перерву в судовому засіданні до 20.12.2023
У судовому засіданні 20.12.2023 представник позивача підтримала доводи та вимоги апеляційної скарги і наполягала на її задоволенні.
Відповідач 13.12.2023 направив на адресу Східного апеляційного господарського суду клопотання про розгляд справи без участі свого представника.
У ході апеляційного розгляду даної справи Східним апеляційним господарським судом, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 Господарського процесуального кодексу України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строку, встановленого ч.1 ст.273 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. За приписами ч.2 цієї норми, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В ході розгляду даної справи судом апеляційної інстанції було в повному обсязі досліджено докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи в суді першої інстанції - у відповідності до приписів ч.1 ст.210 Господарського процесуального кодексу України, а також з урахуванням положень ч.2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.
Заслухавши в судовому засіданні доповідь судді-доповідача, розглянувши матеріали справи, доводи в обґрунтування апеляційної скарги, в межах вимог, передбачених ст.269 ГПК України, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.
01.12.2022 ТОВ Донурлогістик (позивач по справі, Орендодавець за договором) та ТОВ Елеватор-Агро (відповідач по справі, Боржник, Орендар) уклали договір оренди вагонів №ДЛО112-1, за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у тимчасове платне користування вагони в кількості до 162 штук, які знаходяться у орендодавця на правах оренди.
Іншими умовами договору передбачено наступне:
- Орендодавець заявляє, що вагони, які передаються в оренду, є власністю Орендодавця або використовуються Орендодавцем на праві оренди, та можуть бути передані в суборенду, іншим орендарям не передані, під арештом, заставою, будь-яким обтяженням, обмеженням щодо передачі в оренду/суборенду та в спорі не перебувають (п.1.2 договору №ДЛО112-1);
- Орендодавець передає вагони технічно справні, комерційно придатні, стіни, підлога та стеля яких повинна бути цілою та без пошкоджень, укомплектовані у відповідності до технічних вимог, що пред`являються до вагонів у внутрішньодержавному сполученні та з відповідним маркуванням та нумерацією (п.1.4 договору №ДЛО112-1);
- Орендодавець, передає в оренду вагони, які були в ремонті та не потребують нового планового ремонту протягом перших шести місяців оренди, в інакшому випадку Орендодавець повинен на період здійснення планових ремонтів (деповських, капітальних) надати Орендарю вагони, аналогічні вагонам, які знаходяться в плановому ремонті (пп.1.4.1 договору №ДЛО112-1);
- вагони використовуватимуться Орендарем для перевезення по території України, так і за її межами, окрім зони проведення Операції Об`єднаних Сил, відповідно до чинних нормативно - правових актів і транспортного законодавства України та країн, по території яких здійснюватиметься перевезення (п.1.5 договору №ДЛО112-1);
- вступ Відповідача у користування вагонами настає з моменту підписання акту приймання - передачі вагонів. При цьому в актах приймання-передачі вагонів фіксуються номери вагонів, станція та дата передачі, балансова вартість кожного вагону та його технічний стан (п.2.1 договору №ДЛО112-1);
- передача вагонів в оренду здійснюється на станціях, погоджених Сторонами. Датою початку оренди (включно) вважається дата підписання акту приймання - передачі вагонів, але не пізніше однієї доби з дати прибуття вагона на узгоджену станцію передачі в оренду, за умови їх придатності згідно з пунктом 1.1 Договору. В разі наявності у орендаря зауважень до вагонів та їх кількості, він повинен надати зауваження орендодавцеві (п.2.2 договору №ДЛО112-1);
- передача вагонів з оренди здійснюється на станціях території України із оформленням актів приймання-передачі вагонів. Датою повернення вагонів вважається дата підписання актів приймання - передачі вагонів, але не пізніше однієї доби з дати прибуття на узгоджену станцію повернення з оренди. Дата повернення вагонів повинна відповідати даті підписання актів приймання-передачі вагонів (п.2.7 договору №ДЛО112-1);
- планові ремонти вагонів (капітальний і деповський), встановлені в регламенті планових ремонтів, здійснюються силами та за рахунок Орендодавця, з періодичністю, визначеною правилами технічної експлуатації рухомого складу курсуючого по шляхах загального користування (п.3.5 договору №ДЛО112-1);
- поточний ремонт в процесі оренди вагонів здійснюється силами та за рахунок Орендатора (п.3.6 договору №ДЛО112-1);
- поточні ремонти, пов`язані зі заміною неремонтопридатних деталей і вузлів вагонів, а саме: колісних пар, бокових рам і надресорних балок візків і інших вузлів, що входять в комплектацію вагона, необхідність якої виникла в результаті закінчення гарантійного терміну заводу - виготовлювача або неякісного попереднього планового ремонту підтвердженого документально, здійснюється за рахунок Орендодавця (п.3.7 договору №ДЛО112-1);
- оплата залізничного тарифу транспортування вагонів для проведення планового ремонту здійснюється за рахунок Орендодавця (п.3.8 договору №ДЛО112-1);
- до обов`язків Орендаря віднесено проведення поточного ремонту вагонів за рахунок власних коштів, з урахуванням пункту 3.7 договору (п.5.3 договору №ДЛО112-1).
- використовувати вагони тільки за цільовим призначенням перевезення всієї номенклатури вантажів, кріс вантажів, не передбачених для перевезення у даних вагонах (п. 5.1);
- своєчасно і в повному обсязі вносити Орендодавцю орендну плату та інші платежі, що випливають із змісту цього Договору (п.5.2 договору №ДЛО112-1);
- проводити поточний ремонт вагонів за рахунок власних коштів, з врахуванням умов п. 3.7 Договору (п. 5.3 договору №ДЛО112-1);
- утримувати вагони у справності (п. 5.6 договору №ДЛО112-1);
- Орендодавець здійснює плановий ремонт за свій рахунок, а також поточний ремонт, пов`язаний з проведенням неякісного планового ремонту вагонними депо, лише в разі його документального підтвердження, в тому числі із заміною вузлів та деталей з урахуванням положень пункту 3.7 цього Договору (п.7.2 договору №ДЛО112-1).
- Орендодавець не несе відповідальність за недоліки зданих в оренду вагонів, які були ним оговорені при укладенні Договору. При виявленні Орендарем недоліків в момент підписання Акту приймання-передачі вагонів Орендодавець зобов`язується їх усунути в строки, зазначені Орендарем (п.9.1 договору №ДЛО112-1);
- якщо Орендар зі своєї вини допустив будь-яке погіршення стану вагонів, що перевищує нормативний знос, або його загибель, він повинен за свій рахунок і своїми силами відновити зазначені вагони, або відшкодувати Орендодавцеві на підставі документів, що підтверджують непридатність вагона до подальшої експлуатації, рахунку та наданої експертної оцінки вартості погіршеного та/або загиблого орендованого майна (вагонів), визначену згідно експертної оцінки, проведеної незалежною експертною організацією, найменування якої письмово узгоджується Сторонами Договору, або надати вагон (вагони) аналогічної моделі у найкоротший термін (але не більше 30 (тридцяти) робочих днів). Вартість експертної оцінки оплачує Орендодавець, з подальшим відшкодуванням її Орендарем на підставі отриманого рахунку і підтверджуючих документів протягом 5 (п`яти) робочих днів, або первісно за рахунок Орендаря (п.9.4 договору №ДЛО112-1).
- строк (термін) оренди (термін (строк дії Договору) 6 місяців з моменту укладення Сторонами акту приймання передачі, але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за договором (п.11.1 договору №ДЛО112-1);
- дострокове розірвання цього Договору можливе з ініціативи однієї із Сторін. При цьому Сторона, яка ініціює розірвання Договору зобов`язується надіслати іншій Стороні відповідний лист - повідомлення не пізніше ніж за 30 календарних днів до дати розірвання. Сторони мають право підписати відповідну угоду про припинення дії Договору (п. 11.5 договору №ДЛО112-1);
- Договір може бути достроково припинений шляхом його розірвання за згодою Сторін, про що вони укладають відповідну угоду (п.11.5.1 договору №ДЛО112-1);
Під час укладення договору сторони зафіксували, що вагони, які передаються в оренду на його умовах, є придатними для перевезення вантажів, зазначених у Договорі, технічно справними і комерційно придатними. Характеристика та кількість переданих в оренду вагонів визначені сторонами Договору в актах приймання-передачі.
Підписавши вказаний Договір відповідач погодився з визначеним ним порядком користування напіввагонами за переліком, зазначеним в актах приймання-передачі, та взяв на себе зобов`язання зі своєчасної сплати вартості оренди вагонів, погодився з умовами Договору, якими встановлено порядок експлуатації вагонів та їх ремонту.
Підписанням актів приймання-передачі вагонів за Договором в кількості 72 відповідач підтвердив їх справність та придатність до використання. Водночас, слід зазначити, що під час прийняття вагонів відповідач відмовився від прийняття певної кількості вагонів через їх технічну несправність та непридатність для повноцінного використання на умовах Договору, тому кількість вагонів, що були передані на умовах Договору є меншою, ніж визначено сторонами в пункті 1.1 Договору.
Вагони, оренда яких є предметом Договору, в кількості 72 були прийняті відповідачем в період з 17.12.2022 по 14.02.2023 без зауважень та з позначенням, що такі вагони є технічно справними, що підтверджується актами прийому-передачі рухомого складу в оренду: акт від 17.12.2022 №1 Е-А-вагони № 56223258, №53133781; акт від 25.12.2022 №1/1 Е-А-вагон №61239265; акт від 26.12.2022 №2 Е-А - вагон №56356579; акт від 26.12.2022 № 2/2 Е-А - вагон №61463832; акт від 27.12.2022 №3 Е-А - вагон №56223274; акт від 28.12.2022 №3/1 Е-А - вагон №61480612; акт від 29.12.2022 №3/2 Е-А - вагони №60167756, №61122024, №61206330, №61470274; акт від 30.12.2022 №3/3 Е-А - вагон №61238200; акт від 31.12.2022 №4 Е-А-вагони №53133807; №52365111; акт від 01.01.2023 №5 Е-А - вагон №52228103; акт від 03.01.2023 №6 Е-А - вагон №56358146; акт від 04.01.2023 №7 Е-А - вагони №56230030, №56344252; акт від 04.01.2023 №7/1 Е-А-вагони №61121323, №61123154; акт від 05.01.2023 №8 Е-А - вагони №55421721, №56341563, №56357940, №52369287; акт від 06.01.2023 №9 Е-А - вагони №52227444, №52179686; акт від 06.01.2023 №9/1 Е-А - вагон №60638285; акт від 07.01.2023 №10 Е-А - вагон №56365414; акт від 08.01.2023 №11 Е-А - вагони №55422224, №56348717; акт від 09.01.2023 №11/1 Е-А - вагони №60636172, №60637063, №61123337; акт від 10.01.2023 №11/2 Е-А- вагони №61120416, №61470415; акт від 11.01.2023 №12 Е-А - вагони №56342306, №552371564, №53482642, №56288533, №56356777; акт від 15.01.2023 №13 Е-А - вагони №56354954, №56365455, №56348741; акт від 16.01.2023 №14 Е-А - вагон №56356538; акт від 18.01.2023 №15 Е-А - вагони №56364680, №62959267; акт від 19.01.2023 №16 Е-А - вагони №52228020, №52372364; акт від 20.01.2023 №17 Е-А - вагони №56223282, №56230006; акт від 21.01.2023 №18 Е-А- вагон №55420129; акт від 23.01.2023 №19 Е-А- вагон №56365158; акт від 23.01.2023 №20 Е-А - вагон №56364532; акт від 28.01.2023 №21 Е-А - вагони №58698465, №58698473, №56358005, №56340474, №56327380, №56223241, №55420079, №55420061; акт від 29.01.2023 №22 Е-А - вагон №52228087; акт від 30.01.2023 №23 Е-А - вагони №53133732, №52228236, №56342728, №56348584; акт від 01.02.2023 №24 Е-А - вагони №56340847, №55420707; акт від 10.02.2023 №7 Е-А - вагони №52293909, №52226933, №56299183, №56348774, № 6355571; акт від 14.02.2023 №26 Е-А - вагон №56348931.
Оплата залізничного тарифу при відправці вагонів в/з поточного ремонту та технічного обслуговування здійснюється за рахунок Орендаря (згідно з формами ВУ-23 та ВУ-36У).
За твердженням відповідача, 22.02.2023 він своїм листом №100 повідомив позивача про свій намір розірвати Договір у відповідності до п. 6.4 Договору, з урахуванням чого позивачем було видано листи з вказівкою місця передачі вагонів: від 03.02.2023 №030223-1; від 03.02.2023 №030223-2; від 03.02.2023 №020323-3; від 07.02.2023 №070223-1; від 20.02.2023 №200223-1; від 02.03.2023 №020323-1; від 09.03.2023 №090323-4.
Перед прийманням вагонів позивач вжив заходів щодо їх обстеження з метою отримання актуальної інформації щодо їх технічного стану на час їх отримання від відповідача, зокрема провів обстеження за допомогою спеціалістів підприємства ТОВ Вагон-Інвест, яке запропонувало позивачеві прийняти такі вагони в оренду, після їх повернення від відповідача.
За твердження позивача, такі дії ТОВ «Вагон-Інвест» обумовлені договором №ДЛ-3008/2021/2 від 30.08.2021, укладеного між ним та позивачем раніше, зокрема п.2.11, згідно з яким в разі встановлення представниками Орендодавця та Орендаря, під час огляду вагонів на станції передачі в оренду технічних або комерційних несправностей, Орендодавець зобов`язаний усунути виявлені несправності, або запропонувати Орендарю самостійно усунути виявлені несправності власним коштом із подальшою передачею Орендодавцю відповідних документів, що підтверджують право Орендаря на отримання від Орендодавця компенсації понесених витрат, включаючи оплату залізничних тарифів транспортування вагонів до місця проведення поточного ремонту, а також повернення з нього. Після усунення технічних або комерційних несправностей сторони підписують Акт приймання-передачі вагонів в оренду.
ТОВ Вагон-Інвест, враховуючи намір прийняти зазначені вагони в подальшу оренду, надало спеціаліста з метою проведення їх попереднього огляду, за результатами чого було складено наступні акти, до яких додано фотографії технічних недоліків вагонів: від 27.02.2023 вагони №52371564, №53482642, №55420079, №55421721, №56356579, №56357940; від 28.02.2023 - вагон № 55420129; від 03.03.2023 - вагони № 52228103, №56348741, №56348774, №56365455; від 06.03.2023 - вагони №52226933, №52228236, №52293909, №52365111, №53133807, №56299183, №56340474, №56340847, №56342306, №56344252, №56348584, №56355571, №56356538, №56356777, №56364680, №56365158, №58698465, №62959267; від 08.03.2023 - вагон №53133781, №55422224, №56223258, №56223274, №56230030; від 10.03.2023 - вагон №56358146; від 13.03.2023 - вагони №52179686, №52227444, №52369287, №56230006; від 14.03.2023 - вагон №53133732; від 16.03.2023 - вагони №55420061, №58698473; від 17.03.2023 - вагони №56223241, №56223282, №56358005, №56364532; від 20.03.2023 - вагон №56327380; від 21.03.2023 - вагони №52228020, №52372364, №55420707, №56342728; від 22.03.2023 - вагон №55420079; від 24.03.2023 - вагон №56288533; від 31.03.2023 - вагон №56327380.
В подальшому з метою проведення поточного ремонту обстеження вагонів було проведено спеціалістами ТОВ Дизельний завод, з яким позивач також 01.03.2023 уклав договір підряду на (поточний, плановий) ремонт вантажних вагонів.
За результатами обстеження спеціалістами ТОВ Дизельний завод складено акти попереднього огляду: від 10.03.2023 - вагони №52228103, №55420079, №56348741; від 14.03.2023 - вагони №52226933, №56348741; від 20.03.2023 - вагон №55420129; від 23.03.2023 - вагони №56358146, №55420061; від 28.03.2023 - вагон №56327380; від 31.03.2013 - вагон №56288533, в яких відображено наявність дефектів, що з`явилися в процесі користування ними відповідачем на умовах Договору оренди вагонів №ДЛО112-1.
За наслідками вказаних обстежень вагонів ТОВ Елеватор-Агро повідомлявся про необхідність проведення їх поточного ремонту, у відповідь на що відповідачем, з огляду на неможливість проведення поточного ремонту, на адресу позивача направлено гарантійні листи з проханням провести плановий ремонт вагонів силами ТОВ Донурлогістик з гарантією послідуючої оплати таких робіт за рахунок ТОВ Елеватор-Агро: лист від 27.02.2023 №27/02 - вагон № 52228087; лист від 28.02.2023 №28/02 - вагон №55420079; лист від 01.03.2023 № 01/03 - вагони №56341563, №55420129; лист від 02.03.2023 № 02/03/23 - вагони №52228103, №56365455, №56354954, №56348774; лист від 03.03.2023 №03/03/1 - вагон №56348741; лист від 08.03.2023 №126 - вагони №56348741, №56342306, №56364680, №62959267, №56365158, №52226933, №56299183, №56344252, №56356777, №56356538, №58698465, №56340474, №53133807, №52365111, №52228236, №56348584, №56340847, №52293909, №56355571; лист від 09.03.2023 №128 - вагони №53133781, №6223274, №56223258, №55422224, №56230030; лист від 13.03.2023 №129 - вагон № 56358146; лист від 15.03.2023 №135 - вагон №53133732; лист від 16.03.2023 №139 - вагон №55420061; лист від 20.03.2023 №141 - вагони №56223241, №56223282, №56358005, №56364532; лист від 21.03.2023 №143 - вагони №56288533, №56327380; лист від 23.03.2023 №145 - вагони №52228020, №52372364, №55420707, №56342728.
Відповідач передав вагони задля проведення їх поточного ремонту до ТОВ «Дизельний завод», з яким 01.03.2023 було укладено договір підряду №ДЛ01112 на (поточний, плановий) ремонт вантажних вагонів. На умовах вказаного договору із ТОВ «Дизельний завод» та зі згоди Орендаря, висловленої ним у вказаних гарантійних листах, було проведено поточний ремонт наступних вагонів, оренда яких була предметом основного Договору №ДЛО112-1 від 01.12.2022.
ТОВ «Дизельний завод» виконано ряд ремонтних робіт вагонів, що підтверджується наступними документами:
вагон № 55420079 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №364 від 28.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 41.061,20 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №3955 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0342 від 16.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ-35Р-ГО-М); повідомлення №0342 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 10.03.2023 (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №571 від 28.03.2023;
вагон №56348741 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №363 від 28.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 59.876,75 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №3956 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0343 від 16.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0343 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 10.03.2023 (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22);
вагони №55420079, №56348741, №52228103, №52226933, №55420129, №55420061, №56358146 - акт здачі - приймання робіт (наданих послуг) №452 від 31.03.2023 - відшкодування витрат на подачу та збирання вагонів на суму 44.972,93 грн; відомості подачі та збирання вагонів Укрзалізниці під вивантаження вантажів (Форма - ГС-11); рахунок №670 від 31.03.2023;
вагон №56327380 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №407 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 43.245,68 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №4094 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0387 від 31.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0387 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 27.03.2023 року (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунки від 27.03.2023 №548, від 31.03.2023 року №619;
вагон №56358146 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №396 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 39.257,05 грн; -калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №4037 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0381 від 27.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0381 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 20.03.2023 року (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №608 від 31.03.2023;
вагон №55420061 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №395 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 52.639,02 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №4036 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0380 від 27.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0380 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 20.03.2023 року (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №607 від 31.03.2023;
вагон №52228103 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №392 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 37.886,23 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №3954 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0362 від 22.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0362 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 10.03.2023 (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №604 від 31.03.2023;
вагон №52226933 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №393 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 103.886,26 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №3995 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0363 від 23.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0363 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 15.03.2023 (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №605 від 31.03.2023;
вагон №55420129 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №394 від 31.03.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 42.031,90 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №4008 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0372 від 24.03.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0372 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 17.03.2023 року (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок №606 від 31.03.2023;
вагон №56288533 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №482 від 12.04.2023 - технічне обслуговування вагону на суму 44.046,64 грн; калькуляція вартості технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням; розшифровка вартості додаткових робіт при виконанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 1); розшифровка додатково встановлених ТМЦ використаних при використанні технічного обслуговування вантажного вагону з відчепленням (додаток 2); повідомлення №4156 про ремонт або технічне обслуговування вагону (Форма ВУ-23М); листок №0398 від 06.04.2023 обліку компенсації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та технічному обслуговуванні з відчепленням (Форма ВУ - 35Р-М) з додатком (Форма ВУ - 35Р-ГО-М); повідомлення №0398 про приймання вантажних вагонів (форма ВУ-36М); акти зняття/вивантаження деталей/вузлів з вагону/автомобілю від 29.03.2023 (колісні пари); дефектна відомість (Форма ВУ-22); рахунок від 12.04.2023 №709.
вагони №56327380, №56288533 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №585 від 30.04.2023 з відшкодування витрат на подачу та забирання вагонів на суму 12.849,41 грн; рахунок від 30.04.2023 №839.
Крім того, ремонт вказаних вагонів ТОВ «Дизельний завод» потягнуло за собою витрати на суму 57.822,34 грн, пов`язані з подачею та забиранням наступних вагонів:
вагони № 55420079, 56348741, 52228103,52226933,55420129, 55420061, 56358146 - акт №452 від 31.03.2023, рахунок №670 від 30.03.2023;
вагони №№56327380, 56288533 - акт №585 від 30.04.2023; рахунок від 30.04.2023 №839;
Також ремонтні роботи вагонів були виконані ТОВ «Вагон-Інвест», що підтверджується наступними документами:
Вагони № 52228087, №56348774, №56354954, №56365455 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №345 від 31.03.2023 з додатками; рахунок на оплату №345 від 31.03.2023; акт від 20.03.2023 №1 виконаних робіт від структурного підрозділу Експлуатаційне вагонне депо Батуринська Регіональної філії Придніпровська залізниця Укрзалізниця щодо виконання технічного обслуговування вагонів на суму 53.773,52 грн; розрахунок вартості до акту №1; повідомлення про приймання вантажних вагонів №388 від 14.03.2023; повідомлення від 05.03.2023 №4000 про ремонт та технічне обслуговування вагону №56354954; дефектна відомість на ремонт вантажного вагону №56354954; повідомлення про приймання вантажних вагонів від 14.03.2023 №385; повідомлення №3997 від 04.03.2023 про ремонт та технічне обслуговування вагону №56348774; дефектна відомість на ремонт вантажного вагону №56348774; листок обліку комплектації вантажного вагона колісними парами, боковими рамами й надресорними балками візків під час всіх видів ремонту та під час технічного обслуговування з відчепленням по вагону №56348774; листок обліку комплектації гальмівного обладнання вантажного вагону при всіх видах ремонту та при технічному обслуговуванні з відчепленням (ТОВ - 2) вагону №56348774; повідомлення про приймання вантажних вагонів від 14.03.2023 №386; повідомлення від 04.03.2023 №3927 про ремонт та технічне обслуговування вагону №56365455; дефектна відомість на ремонт вантажного вагону №56365455; акт від 20.03.2023 №1 виконаних робіт від структурного підрозділу Експлуатаційне вагонне депо Батуринська Регіональної філії Придніпровська залізниця AT «Укрзалізниця» щодо подавання-забирання вагонів на суму 4.21,17 грн; розрахунок вартості до акту №1; пам`ятка №41 від 14.03.2023 про подавання вагонів; пам`ятка №41 від 14.03.2023 року про забирання вагонів; відомість №14030039 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 14.03.2023; залізнична накладна СМГМ; акт виконаних робіт від 31.03.2023 №343; рахунок №343 від 31.03.2023; калькуляція на технічне обслуговування з відчепленням №52228087 у ремонтному вагонному депо Здолбунів; повідомлення №3406 на ремонт або технічне обслуговування вагона №52228087; повідомлення про приймання вантажних вагонів із ТОВ - 2 (4); дефектна відомість на вагон №52228087; пам`ятка про забирання вагону №52228087; відомість №03040244 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 02.04.2023; пам`ятка про подавання вагонів №202; відомість №31030235 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 31.03.2023; залізнична накладна №45534112; залізнична накладна №45556529; залізнична накладна №45533650.
вагони №№52196565, 56341563 - акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 30.04.2023 №525 з додатками; рахунок на оплату №525 від 30.04.2023; залізнична накладна №39294913; акт від 30.04.2023 року №1 виконаних робіт від структурного підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо» Батуринська Регіональної філії «Придніпровська залізниця» AT «Укрзалізниця» щодо виконання технічного обслуговування вагонів на суму 26.390,02 грн; розрахунок вартості до акту №1; повідомлення №3112 про ремонт та технічне обслуговування вагону №52196565; довідка №2610 - карточні дані про вагони; повідомлення про приймання вантажних вагонів від 19.04.2023 №140; повідомлення №428 від 19.04.2023 про приймання вантажного вагону №56341563; повідомлення від 28.02.2023 №3894 про ремонт або технічне обслуговування вагону №56341563; дефектна відомість на ремонт вантажного вагону №56341563; акт від 30.04.2023 №1 виконаних робіт від структурного підрозділу Експлуатаційне вагонне депо «Батуринська Регіональної філії «Придніпровська» залізниця AT «Укрзалізниця» щодо подавання-забирання вагонів на суму 16 329,55 грн; розрахунок вартості до акту №1; пам`ятка №61 про подавання вагону №56341563; акт №408 (022) наданих послуг від 26.04.2023; відомість №01030156 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 01.03.2023; відомість №20040056 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 19.04.2023; відомість №21040299 плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 20.04.2023; калькуляція на технічне обслуговування вагону з відчепленням №52196565 у ремонтному вагонному депо Здолбунів; дефектна відомість на ремонт вантажного вагону №52196565; листок обліку комплектації вантажного вагона після ремонту та при технічному обслуговуванні з відчепленням (ТОВ - 2) вагону №52196565; пам`ятка №131 про подавання вагонів; пам`ятка №337 про забирання вагонів.
За результатами вказаних ремонтних робіт та на підставі зазначених документів, позивачем було виставлено відповідачеві рахунки з компенсацією вартості поточного ремонту, подаванім, забирання та залізничного тарифу: від 31.03.2023 №21 - по вагону №52228087; №22 - по вагону №56348774; №23 - по вагону №56354954; №24 - по вагону №56365455; №25 - по вагону №555420079; №26 - по вагону №56348741; №27 - по вагону №52228103; №28 - по вагону №52226933; №29 - по вагону №55420129; №30 - по вагону №56358146; №31 - по вагону №55420061; №32 - по вагону №56327380; №33 - по вагону №56288533; від 30.04.2023 №41 - по вагону №56288533; №42 - по вагону №56327380; №43 - по вагону №56341563; №44 - по вагону №5228087 та направлені відповідні акти здачі-приймання робіт, послуг, що підтверджується відповідними експрес-накладними, виданими «Новою поштою»: від 27.04.2023 №590009604468410 (направлення актів та рахунків за №17-33) та від 26.05.2023 №59000973389668 (направлення актів та рахунків за №№38, 41, 42); поштовою квитанцією та накладною AT «Укрпошта» від 06.07.2023 №0100110406945, опис вкладення.
Відповідно до трекингу відправлення №0100110406945 AT «Укрпошта» вказані акти та рахунки відповідач отримав 13.07.2023.
За твердженням позивача, жодних заперечень щодо проведеного поточного ремонту вказаних вагонів відповідачем не надано, що в свою чергу свідчить про погодження відповідачем на проведення таких ремонтних робіт та їх результатів. Проте, з вказаних поточних ремонтних робіт вагонів, здійснених ТОВ «Дизельний завод» та ТОВ «Вагон-Інвест» Орендарем сплачено лише 23.309,86 грн.
Звертаючись до Господарського суду Полтавської області з позовом позивач стверджує, що за відповідачем як Орендарем обліковується заборгованість зі сплати вартості поточних ремонтних робіт вагонів згідно з умовами Договору, робіт пов`язаних з подаванням/забиранням вагонів, залізничних тарифів в сумі суму 549.063,56 грн.
Крім того, позивач зазначає, що на дату звернення з позовною заявою за відповідачем обліковується заборгованість з орендної плати за Договором в сумі 11.700,00 грн, що вказує на порушення п. 4.2 Договору. З огляду на те, що у використанні відповідача протягом 13 днів у квітні 2023 року знаходилось 3 вагони, орендна плата становить 11.700,00 грн.
25.05.2023 та 06.07.2023 позивач повторно направив на адресу відповідача акт №38 від 30.04.2023 про надання послуг з оренди вагонів, відомість орендованих вагонів за квітень 2023 та рахунок №38 від 30.04.2023, що підтверджується відповідними документами ТОВ «Нова пошта», як то експрес-накладною №59000973389668 від 25.05.2023, поштовою квитанцією та накладними АТ «Укрпошта» №0100110406945 від 06.07.2023, №010333905728 від 07.07.2023, описом вкладення.
Як зазначає позивач, вагони після їх обстеження та ремонту були повернуті Орендодавцеві, що підтверджується відповідними актами прийому-передачі рухомого складу з платного користування, наявними в матеріалах справи. Однак обов`язок з оплати поточного ремонту орендованих вагонів Боржником не виконаний, що є порушенням вимог статті 776 Цивільного кодексу України та п.3.6 Договору. Не виконано відповідачем і обов`язок зі сплати орендної сплати за квітень 2023 року в сумі 11.700,00 грн, що є порушенням вимог ст.762 ЦК України та п.4.3 Договору.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 08.08.2023 у справі №917/1395/23 суд роз`єднав позовні вимоги ТОВ "Донурлогістик" про стягнення з ТОВ "Елеватор-Агро" заборгованості з орендної плати в сумі 11.700,00 грн за договором оренди вагонів №ДЛ 0112-1 від 01.12.2022 та про стягнення 549.063,56 грн заборгованості за договором №1129 підряду на (поточний, плановий) ремонт вантажних вагонів від 01.03.2023. Виділив в самостійне провадження позовні вимоги про стягнення з ТОВ "Елеватор-Агро" 549.063,56 грн заборгованості за договором №1129 підряду на (поточний, плановий) ремонт вантажних вагонів від 01.03.2023.
10.10.2023 рішенням Господарського суду Полтавської області у справі №917/1395/23 позов ТОВ «Донурлогістик» задоволено повністю. Стягнуто з ТОВ "Елеватор - Агро" на користь ТОВ "Донурлогістик" 11.700,00 грн боргу орендної плати, яке набрало законної сили.
Господарський суд, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, зазначив, що матеріалами справи підтверджується той факт, що підписання сторонами актів приймання-передачі із платного користування за договором оренди вагонів №ДЛ0112-1 від 01.12.2022, позивач прийняв вказані в актах вагони від відповідача і договірні відносини припинились, без жодних претензій з боку позивача під час повернення вагонів. Матеріали справи не містять угоди між ТОВ «Елеватор-Агро» та ТОВ «Донурлогістик» щодо відшкодування будь-кому ремонтних робіт. Позадоговірні відносини сторін, як то написання гарантійних листів після закінчення договору оренди не ають для сторін жодної юридичної сили, та не породжують будь-яких позадоговірних зобов`язань сторін, оскільки не передбачені договором. Твердження позивача, що обов`язок відповідача сплатити суму 549.063,56 грн виник на підставі договору № 1129 підряду на (поточний, плановий) ремонт вантажних вагонів від 01.03.2023, укладений між Підрядником - ТОВ «Дизельний Завод» та Замовником - ТОВ «Донурлогістик» (Позивач) є помилковими, адже зазначений двосторонній договір укладений між вказаними контрагентами стосується лише сторін договору і породжує права і обв`язки виключно для його сторін. Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що оплата ремонтних робіт на підставі договору №1129 01.03.2023 за рахунок відповідача, не має жодних правових підстав
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному і об`єктивному дослідженні в судовому засіданні з урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи їх взаємний зв`язок, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню з наступних підстав.
У відповідності до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України договір - є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків. Цивільні права і обов`язки виникають як з передбачених законом договорів, так і з договорів, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать.
З приписів статті 3 Цивільного кодексу України вбачається, що однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Разом із тим частиною 7 статті 179 Господарського кодексу України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом з урахуванням особливостей, передбачених цим кодексом.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).
Звертаючись до господарського суду, позивач просить стягнути з відповідача суму заборгованості за Договором оренди вагонів №ДЛ0112-1 від 01.12.2022, з ремонтних робіт та пов`язаних з цим послуг з подаванням/забиранням вагонів, залізничний тариф в сумі 549.063,56 грн.
Частина 1 ст. 759 Цивільного кодексу України передбачає, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
В силу вимог ч. 1 та 5 ст. 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.
Порядок оплати передбачено розділом 4 Договором №ДЛ0112-1 від 01.12.2022.
Факт надання Орендодавцем Орендарю послуг за цим Договором підтверджується щомісячними актами наданих послуг, які складаються та надаються Орендодавцем не пізніше 10 (десятого) числа місяця, що слідує за звітним.
В період користування відповідачем вагонами на умовах Договору планового ремонту та поточного ремонту з заміною неремонтопридатних деталей та вузлів не проводилось.
Згодом, 22.02.2023 відповідач звернувся до позивача з листом №100, направленим на електронну адресу, про виведення вагонів з оренди.
При цьому, слід зазначити, що в даному Листі сторони не вирішували/не погоджували питання про розірвання Договору оренди, а лише дійшли згоди про виконання процедурних питань з повернення таких вагонів від Орендаря до Орендодавця.
З врахуванням чого позивачем було перевірено стан таких вагонів та повідомлено відповідача про необхідність проведення поточного ремонту.
Договір оренди продовжував діяти в рамках строку, встановленого п.11.1 (6 місяців з моменту укладення сторонами актів приймання-передачі) та відповідно до його умов - до повного виконання сторонами їх обов`язків за цим договором.
Як було зазначено вище, за п.5.2 Договору Орендар зобов`язався своєчасно і в повному обсязі вносити Орендодавцю орендну плату та інші платежі, що випливають зі змісту цього Договору.
Згідно з пунктом 3.5 Договору планові ремонти вагонів (капітальний і деповський), встановлені в регламенті планових ремонтів, здійснюються силами та за рахунок Орендодавця, з періодичністю, визначеною правилами технічної експлуатації рухомого складу курсуючого по шляхах загального користування. В той час як поточний ремонт в процесі оренди вагонів здійснюється силами та за рахунок Орендатора, відповідно до п.3.6 Договору.
Відповідно до пункту 5.3 Договору до обов`язків Орендаря віднесено проведення поточного ремонту вагонів за рахунок власних коштів, з урахуванням пункту 3.7 договору. В той час як згідно з пунктом 3.7 поточні ремонти, пов`язані зі заміною неремонтопридатних деталей і вузлів вагонів, а саме: колісних пар, бокових рам і надресорних балок візків і інших вузлів, що входять в комплектацію вагона, необхідність якої виникла в результаті закінчення гарантійного терміну заводу-виготовлювача або неякісного попереднього планового ремонту підтвердженого документально, здійснюється за рахунок Орендодавця.
Отже, обов`язок відповідача з проведення поточного ремонту вагонів передбачений частиною 1 статті 776 ЦК України та закріплений пунктами 3.6 та 5.3 Договору оренди.
В той же час, як свідчать матеріали справи, відповідач своїми листами фактично запропонував позивачеві змінити положення Договору №ДЛ0112-1 від 01.12.2022 в частині проведення ремонту і звернувся з проханням до ТОВ «Донурлогістик» зробити такий ремонт своїми силами та за свій рахунок, з подальшої компенсацією такого ремонту ТОВ «Елеватор-Агро».
Вказане підтверджується листами, виданими ТОВ «Елеватор-Агро», які містяться в матеріалах справи: від 27.02.2023 №27/02, від 28.02.2023 №28/02, від 01.03.2023 №01/03, від 02.03.2023 №02/03/23, від 03.03.2023 №03/03/1, від 08.03.2023 №126, від 09.03.2023 №128, від 13.03.2023 №129, від 15.03.2023 №135, від 16.03.2023 №139, від 20.03.2023 №141, від 21.03.2023 №143, від 23.03.2023 №145.
Отже, відповідач, як сторона Договору оренди зробив дії, а саме направив позивачеві 13 листів, відповідно до яких він запропонував позивачеві зробити поточний ремонт за рахунок власних коштів та поклав на себе обов`язок з подальшої компенсації таких витрат позивача. В свою чергу, позивач отримавши вказані листи, погодився з такою пропозицією та організував проведення поточного ремонту вагонів, які знаходились в оренді відповідача, та сплатив його вартість.
При цьому, відповідно п.5.8 Договору оренди також передбачено компенсування Орендарем вартості фактичних витрат, які несе Орендодавець у зв`язку з встановленими пошкодженнями орендованого майна, встановленими під час огляду вагонів. Тож Відповідач своїми підтвердив дійсність укладеної між сторонами домовленості і свою згоду на виконання обов`язку з компенсування вартості поточного ремонту вагонів, проведеного Позивачем в період з 28.02.2023 року по 19.04.2023.
Відповідно до частини 1 статті 776 ЦК України згідно поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.
Таким чином, позивач здійснюючи подальший ремонт вагонів, які на той час ще знаходились в оренді відповідача на умовах вказаного вище договору, діяв в його рамках та згідно з домовленістю, досягнутою з відповідачем.
Відповідно до статті 207 ЦК України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-телекомунікаційної системи, що використовується сторонами. У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до частин 3 та 4 статті 203 ЦК України правочин має вчинятися у формі, встановленій законом та має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Статтею 205 ЦК України встановлено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.
Проте, суд першої інстанції не застосував до спірних правовідносин норми матеріального права, які містяться в ч.1 статті 202, ч.2 статті 205, ч.1 статті 207 ЦК України, внаслідок чого зробив безпідставний висновок про наявність між сторонами позадоговірних відносин.
Також помилковими є висновки місцевого господарського суду про те, що поточний ремонт вагонів, оренда яких була предметом Договору оренди, відбувся поза межами строку його дії, з огляду на таке:
- 01.12.2022 сторони по справі уклали Договір оренди вагонів №ДЛ 0112-1І;
- 22.02.2023 відповідач направлено позивачу листа №100 від 22.02.2023 про виведення вагонів з оренди;
- 27.02.-24.03.2023 позивач повідомив відповідача про необхідність проведення ремонту;
- 27.02.-23.03.2023 - відповідач направив листи позивачу з пропозицією зміни порядку проведення поточного ремонту вагонів;
- 28.02.-19.04.2023 - здійснення поточного ремонту вагонів;
- 24.02.-21.04.2023 - підписання позивачем та відповідачем актів про повернення вагонів;
- 17.06.-14.08.2023 - закінчення строку дії Договору оренди (відповідно до п.11.1 - 6 місяців з моменту укладення сторонами актів приймання-передачі вагонів в оренду).
Таким чином, наведена хронологія подій підтверджує той факт, що поточний ремонт вагонів, оренда яких була предметом Договору від 01.12.2022 №ДЛ 0112-1, відбувся в період дії такого договору.
При цьому, слід акцентувати увагу на тому, що матеріали справи містять копії актів прийманняпередачі рухомого складу з платного користування, які підтверджують факт передачі відповідачем вагонів з оренди саме після здійснення їх поточного ремонту, отже ремонт вагонів, які знаходились в оренді відповідача, відбувався ще до їх повернення з оренди та під час дії Договору оренди.
Крім того, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції необґрунтовано зробив висновок щодо дострокового розірвання Договору оренди на підставі листа №100 відповідача від 22.02.2023 про вирішення питання щодо виведення вагонів з оренди, адже у вказаному листі мова про розірвання Договору оренди не йдеться, жодного іншого листа про розірвання Договору від 01.12.2022 №ДЛ 0112-1 відповідачем на адресу позивача не направлялось, жодного доказу звернення відповідачем до позивача з вимогою про розірвання Договору від 01.12.2022 до матеріалів справи не додано. Усі роботи з поточного ремонту вагонів, оренда яких була предметом Договору оренди виконані в часовому проміжку, коли вказаній договір діяв та його положення були обов`язковими для виконання сторонами.
Відповідно до статті 598 ЦК України зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.
Разом з тим, згідно зі статтею 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Також колегія суддів зазначає про невірність посилання суду на те, що позивач, звертаючись з позовом, мав на меті стягнути з відповідача заборгованість з проведення поточного ремонту вагонів, на підставі договору підряду на ремонт вантажних вагонів від 01.03.2023 №1129, укладеного з ТОВ «Дизельний завод», оскільки посилання на згаданий договір в даній справі лише підтверджує, що такі ремонтні роботи були дійсно проведені, проте не входить до предмету спору.
Заборгованість, яку позивач має намір стягнути у справі №917/1430/23, виникла на підставі Договору №ДЛ0112-1 від 01.12.2022, укладеного між ТОВ «Донурлогістик» та ТОВ «Елеватор-Агро», і саме цю конкретну вимогу про стягнення заборгованості, яка виникла саме за цим договором, було сформовано позивачем у прохальній частині позову.
Таким чином, судом першої інстанції не надана правова оцінка усім наявним у матеріалах справи доказам, наслідком чого стало не встановлення фактичних обставин, які мають значення для вирішення спору. В той же час, доводи апеляційної скарги позивача знайшли своє підтвердження в ході апеляційного розгляду справи, тому вказана скарга підлягає задоволенню.
Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Частиною першою статті 277 Господарського процесуального кодексу України визначено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Підсумовуючи зазначене вище, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалено при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, а висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають встановленим обставинам справи, у зв`язку з чим на підставі пунктів 1, 3 частини першої статті 277 Господарського процесуального кодексу України рішення Господарського суду Полтавської області від 10.10.2023 у справі №917/1430/23 підлягає скасуванню в апеляційному порядку з прийняттям у справі нового рішення про задоволення позовних вимог позивача.
Враховуючи, що судом апеляційної інстанції задоволено апеляційну скаргу позивача та ухвалено нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі, судовий збір, сплачений позивачем за подання позовної заяви та апеляційної скарги, має бути відшкодований відповідачем.
Керуючись ст.ст. 269, 270, п. 4 ч.1 ст. 275, п.1 ч.1 ст. 277 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд , -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик" задовольнити.
Рішення Господарського суду Полтавської області від 10.10.2023 у справі №917/1430/23 скасувати та ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор-Агро" (37240, м.Заводське, Миргородського району Полтавської області, вул.Якубовського, 5А, код ЄДРПОУ 36913885) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик" (04050, м.Київ, вул.Глибочицька, буд.13, секція 1, офіс 1, код ЄДРПОУ 43401036) заборгованість з ремонтних робіт та пов`язаних з цим послуг з подаванням/забиранням вагонів в сумі 549.063,56 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор-Агро" (37240, м.Заводське, Миргородського району Полтавської області, вул.Якубовського, 5А, код ЄДРПОУ 36913885) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Донурлогістик" (04050, м.Київ, вул.Глибочицька, буд.13, секція 1, офіс 1, код ЄДРПОУ 43401036) витрат по сплаті за подання апеляційної скарги в розмірі 8.235,95 грн та витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви в сумі 12.353,93 грн.
Доручити Господарському суду Полтавській області видати відповідний наказ.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено 25.12.2023
Головуючий суддя О.А. Істоміна
Суддя О.О. Радіонова
Суддя О.Є. Медуниця
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 26.12.2023 |
Номер документу | 115892164 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Істоміна Олена Аркадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні