Рішення
від 25.12.2023 по справі 160/20473/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2023 рокуСправа №160/20473/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» (далі - ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД», позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №30758 від 27.07.2023;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позову зазначено, що 15.12.2021 з електронного кабінету платника податків позивачу стало відомо про включення його до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, про що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі Комісія) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) відповідача було винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №30090 від 15.12.2021. Підставою прийняття такого рішення визначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а в графі «Податкова інформація» зазначено: «Встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «КОМЕРС ПЛЕЙС.УКРАЇНА», ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД», ТОВ «КОНТРАКТ ПРОМ»». 15.11.2022 позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 15.11.2022 із додатками. Проте, 23.11.2022 Комісією в ЄРПН відповідача було винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №42392 від 23.11.2022. Підставою прийняття такого рішення визначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а в графі «Податкова інформація» зазначено: «Згідно аналізу даних ЄРПН встановлено, що ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» за період діяльності з 01.01.2021 по 21.11.22 року сформував власний податковий кредит за рахунок придбання товарів у контрагентів, яких внесено до реєстру ризикових СГ, а саме: кулер, гриль роликовий, тостер у ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД» (код 44136897); фритюрниця електрична, стіл холодильний, гриль та інші електро прилади у ТОВ «МИРАКЛ» (код 40350445); овочерізка, шприц ковбасний, фритюрниця та інше у ТОВ «БРІОРІУМ ПРІОРІТАС ГРУП» (код 22971299); прибори кухонні, побутові вироби та інше у ТОВ «ОБЛАДНАННЯ ТА СПЕЦТЕХРЕСУРСИ» (код 40343600); паливо дизельне у ТОВ «СЕКТОР ОЙЛ» (код 44138763), льодогенератор у ТОВ «КОНТАКТ ПРОМ» (код 37371470); паливо дизельне у ТОВ «ГЕРМЕС ОЙЛ» (код 433274710); супник електричний у ТОВ «ТД ПОЛІССЯ» (код 42447001).». 03.07.2023 позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 03.07.2023 із додатками. Втім, 12.07.2023 Комісією в ЄРПН відповідача було винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №28380 від 12.07.2023 на підставі 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Кодом податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості є: « 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку». Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості є постачання на користь ТОВ «ПРОФТЕХНІКА УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44793872) товарів із кодом УКТЗЕД 85141 18 січня 2023 року, із кодом УКТЗЕД 7323930000 05.05.2023, із кодом УКТЗЕД 8418509000 27.06.2023. 18.07.2023 позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №2 від 18.07.2023 із додатками. Проте, 27.07.2023 Комісією в ЄРПН відповідача винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №30758 від 27.07.2023. Підставою прийняття такого рішення визначений п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Кодом податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості є: « 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 01 постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 02 придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 13 придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку». Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості є постачання на користь ТОВ «ПРОФТЕХНІКА УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44793872) товарів із кодом УКТЗЕД 85141 18.01.2023, із кодом УКТЗЕД 7323930000 05 травня 2023 року, із УКТЗЕД 8418509000 27 червня 2023 року, постачання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 3924100000, 3926, 7323930000, 4421, 4802562000, 4811, 482190100, 7324900090, 8208300000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000 походження яких не прослідковується за ланцюгом постачання та придбання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 8210000000, 8418501900, 8418690090, 8422400090, 8438101000, 8438900000, 8509400000, 85141, 8516607000. В графі «Ненадання платником податку копій документів, як можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» зазначено: «Документи». Вважаючи рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 18.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

08.09.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позов, в якому відповідач просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначає, що ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД' включено до переліку ризикових на підставі рішення від 15.12.2021. Рішення щодо включення до переліку ризикових платників було прийнято з урахуванням наявної податкової інформації по підприємству, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції та свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій, а саме: згідно з зареєстрованими податковими накладними встановлено, що ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД" (код 39527778) протягом 2021 року здійснює придбання та реалізацію електротехніки (вафельниця, кулер, фритюрниця та ін.). При цьому, ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД" (код 39527778) сформував власний податковий кредит за рахунок придбання товарів у контрагентів, яких внесено до реєстру ризикових СГ, а саме: вафельниця, гриль роликовий, кип`ятильник та ін. на суму ПДВ 1 470,13 тис. грн. у ТОВ "КОМЕРС ПЛЕЙС. УКРАЇНА" (код 39819935), яке включено до переліку ризикових 08.12.2021; кулер, гриль роликовий, тостер на суму ПДВ 931,6 тис грн. у ТОВ "МЕРКЛЕ ТРЕЙД" (код 44136897), яке включено до переліку ризикових 12.11.2021 року; льодогенератор на суму ПДВ 6,65 тис. грн. у ТОВ «КОНТАКТ ПРОМ» (код 37371470), яке включено до переліку ризикових 07.06.2021 року; паливо дизельне на суму ПДВ 1,5 тис грн. у ТОВ «ГЕРМЕС ОЙЛ» (код 43327471), яке включено до переліку ризикових 17.08.2021. В ході проведеного аналізу податкових накладних, зареєстрованих в ЕРПН у період з 01.01.2023 по 27.07.2023 встановлено, що ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД' (код 39527778) здійснює реалізацію товарів в більшій кількості ніж придбано. Згідно з фінансовою звітністю малого підприємства за І квартал 2023 року на підприємстві ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД" (код 39527778) наявні запаси на суму 2 728,3 тис. грн., які складаються з товарів, подальша реалізація яких відсутня. Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДПС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Висновки, наведені в рішенні, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та, відповідно, таке рішення не порушує прав останнього. Внесення суб?єктом владних повноважень ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД», до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов?язкових юридичних наслідків. Натомість вимога позивача про виключення з критеріїв ризиковості таким вимогам не відповідає так як дії контролюючого органу не створюють жодних правових наслідків.

Виходячи з положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд адміністративної справи здійснено у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено, що ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» зареєстроване за адресою: вулиця Каштанова, буд. 15А, м. Дніпро, 49051, види економічної діяльності: основний: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; інші: 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами, 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками, 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення, 46.44 Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення, 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям, 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення, 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього, 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього, 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення, 33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устатковання, 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання, 33.19 Ремонт і технічне обслуговування інших машин і устатковання, 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання.

Позивач є платником податку на додану вартість та перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 15.12.2021 №30090 ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків, а саме: встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «КОМЕРС ПЛЕЙС. Україна», ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД», ТОВ «КОНТРАКТ ПРОМ».

Рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 23.11.2022 №42392 ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків, а саме: «Згідно аналізу даних ЄРПН встановлено, що ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» за період діяльності з 01.01.2021 по 21.11.22 року сформував власний податковий кредит за рахунок придбання товарів у контрагентів, яких внесено до реєстру ризикових СГ, а саме: кулер, гриль роликовий, тостер у ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД» (код 44136897); фритюрниця електрична, стіл холодильний, гриль та інші електро прилади у ТОВ «МИРАКЛ» (код 40350445); овочерізка, шприц ковбасний, фритюрниця та інше у ТОВ «БРІОРІУМ ПРІОРІТАС ГРУП» (код 22971299); прибори кухонні, побутові вироби та інше у ТОВ «ОБЛАДНАННЯ ТА СПЕЦТЕХРЕСУРСИ» (код 40343600); паливо дизельне у ТОВ «СЕКТОР ОЙЛ» (код 44138763), льодогенератор у ТОВ «КОНТАКТ ПРОМ» (код 37371470); паливо дизельне у ТОВ «ГЕРМЕС ОЙЛ» (код 433274710); супник електричний у ТОВ «ТД ПОЛІССЯ» (код 42447001).».

Рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 12.07.2023 №28380 ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Кодом податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості є: « 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

18.07.2023 позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №2 від 18.07.2023 із додатками.

Рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 27.07.2023 №28380, яке є предметом оскарження у справі №160/20473/23, ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Підставою прийняття такого рішення визначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Кодом податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості є: « 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 01 постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 02 придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 13 придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку». Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості є постачання на користь ТОВ «ПРОФТЕХНІКА УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44793872) товарів із кодом УКТЗЕД 85141 18.01.2023, із кодом УКТЗЕД 7323930000 05 травня 2023 року, із УКТЗЕД 8418509000 27 червня 2023 року, постачання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 3924100000, 3926, 7323930000, 4421, 4802562000, 4811, 482190100, 7324900090, 8208300000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000 походження яких не прослідковується за ланцюгом постачання та придбання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 8210000000, 8418501900, 8418690090, 8422400090, 8438101000, 8438900000, 8509400000, 85141, 8516607000. В графі «Ненадання платником податку копій документів, як можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» зазначено: «Документи».

В інформаційній довідці по ймовірно ризиковому СГ ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» зазначено:

основний вид діяльності (фактичний): 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

платник ПДВ з: 01.10.2015;

чисельність працівників: згідно останньої звітності за ф.4-ДФ за І квартал 2023 року - 27 осіб;

основні фонди: 288,3 тис. грн. (фінансова звітність станом а 31.03.2023);

наявність земельних ділянок (га): інформація відсутня;

відомості про об`єкти оподаткування (ф.20-ОПП): офіс, автомобіль RENAULT MASTER T3, склад Україна, Дніпропетровська область, м. Дніпро, Індустріальний р-н, вул. Каштанова, буд. 15-А;

юридична адреса: України, 49051, Дніпропетровська область, м. Дніпро, Індустріальний р-н, вул. Каштанова, буд. 15-А;

стан: 0. Платник податків за основним місцем обліку;

керівник: Мороз Вадим Володимирович;

головний бухгалтер: Русакова Лариса Миколаївна.

Основні постачальники за період 2021-2023 роки: ТОВ «КОМЕРС ПЛЕЙС. УКРАЇНА» (39819935), ТОВ «ПО ТРЕЙД» (38105253), ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД» (44136897), ТОВ «АТЛАНТ ВЕСТ ЛІМІТЕД» (43517467), ТОВ «МИРАКЛ» (40350445).

Основні покупці за період за 2021-2023 роки: ТОВ «ЛЕО МАРКЕТ ГРУП» (42528070), ТОВ «СИСТЕМ ФО ГРУП» (39120419), ТОВ «АВЕЛОН» (37603590), ТОВ «ОМЕЛРО» (39196598), ТОВ «ТП ГРУП» (41046224), ТОВ «КУХАРТ» (40142839), ПП «МОНОЛІТ ГЛОБАЛ» (38503489).

Згідно з зареєстрованими податковими накладними встановлено, що ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» протягом 2021-2023 здійснює придбання та реалізацію електротехніки. Платником по взаємовідносинам з основними постачальниками ТОВ «КОМЕРС ПЛЕЙС. УКРАЇНА», ТОВ «ПО ТРЕЙД» ТОВ «АТЛАНТ ВЕСТ ЛІМІТЕД» не надані документи, по ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД», ТОВ «МИРАКЛ» надані договори, накладні, товарно-транспорті накладні, платіжні доручення, акти звірки.

Згідно аналізу даних ЄРПН встановлено, то ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД" за період діяльності з 01.01.2021 по 10.07.2023 сформував власний податковий кредит за рахунок придбання товарів, робіт, послуг у підприємств, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, та по яким податкові накладні на умовний продаж товарів/послуг не зареєстровані: ТОВ «МЕРКЛЕ ТРЕЙД» (44136897), ТОВ «МИРАКЛ» (40350445), ТОВ «БРІОРІУМ ПРІОРІТАС ГРУП» (22971299), ТОВ «ОБЛАДНАННЯ ТА СПЕЦТЕХРЕСУРСИ» (40343600), ТОВ «СЕКТОР ОЙЛ» (44138763), ТОВ «КОНТАКТ ПРОМ» (37371470), ТОВ «ГЕРМЕС ОЙЛ» (43327471), ТОВ «ТД ПОЛІССЯ» (42447001).

За результатами проведеного аналізу даних ЄРПН встановлено реєстрацію податкових накладних ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» щодо реалізації товарів на підприємства з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «МЕРІБЕЛ ЮКРЕЙН» (37214342), ТОВ «ІТ-АЛЬЯНС» (39185764), ТОВ «ЦЕНТУР-УКРАЇНА» (43349704), ТОВ «СІТІ КЛІНІНГ СТАЙЛ КОМПАНІ» (42787741), ТОВ «ПС ДЕВЕЛОПМЕНТ» (43865935), ТОВ «ПРОДТОРГСЕРВІС ПЛЮС» (42824264), ТОВ «ЄВРО СМАРТ ПАУЕР» (42547705), ТОВ «ВАРАН-ЛТД» (40268873), ТОВ «ПРИМАС» (32479854), ТОВ «СВІТ ТЕХНО ЛЮКС» (44205808), ТОВ «НЬЮ ФУД ПРОДАКШН» (44177273), ТОВ «КРИВОРІЗЬКИЙ КОМБІНАТ ХЛІБОПРОДУКТІВ» (43119671), ТОВ «ОІНБІР» (37066250), ТОВ «ГОЛОВНА ОПТОВА КОМПАНІЯ» (42980598).

Крім того, платником здійснюється реалізація та придбання товарів/послуг на платників включених до переліку ризикових СГ по п.6 та п.7 критеріїв ризиковості: ТОВ «КОМПАНІЯ «ФУД-СЕРВІС» (36143836), ТОВ «МОНОПІЦА» (43380252), ТОВ «РЕСТОРІЯ ТРЕЙД» (43054075), ТОВ «ФУД ГРІЛЬ КОМПАЙН» (44114901).

Коди податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості:

12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У витязі з протоколу проведення засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 27.07.2023 №513 зазначено, що 27.07.2023, за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб?єктів господарювання та їх схеми роботи, Комісією враховано інформацію та документи від ТОВ "КОДАКИ ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 39527778) та інформації, отриманої в межах Алгоритму дій структурних підрозділів ГУ ДПС та інформації, отриманої в межах Алгоритму та інформації, отриманої в межах з бази даних IC «Податковий блок», у зв?язку із тим, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, тобто відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платників податків.

Вважаючи протиправним оскаржуване рішення відповідача, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини врегульовані, зокрема, Податковим кодексом України (далі ПК України), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі Порядок №1165).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до пункту 5 якого платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено такі Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності / невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За змістом пункту 40 Порядку № 1165 рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.

Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Аналіз наведених вище норм свідчить, що метою здійснення контролюючим органом моніторингу податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС, є виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства. Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Затверджена Порядком №1165 форма рішення (додаток 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) передбачає, що Комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, у зв`язку:

з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності;

з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів -

приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При прийнятті рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку в рішенні має бути вказана підстава, а саме: зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

В спірному випадку, згідно з наданими до суду поясненнями контролюючого органу передумовою прийняття оскаржуваного рішення стало встановлення за результатами аналізу наявної податкової інформації по ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» ознак здійснення ризикових операцій. При цьому контролюючим органом врахована інформація щодо основних постачальників та основних покупців позивача у 2021-2023 році.

Рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 27.07.2023 №28380, яке є предметом оскарження у справі №160/20473/23, ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Підставою прийняття такого рішення визначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Кодом податкової інформації, яка була підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості є: «12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (яких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 01 постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 02 придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 13 придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку». Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості є постачання на користь ТОВ «ПРОФТЕХНІКА УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44793872) товарів із кодом УКТЗЕД 85141 18.01.2023, із кодом УКТЗЕД 7323930000 05 травня 2023 року, із УКТЗЕД 8418509000 27 червня 2023 року, постачання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 3924100000, 3926, 7323930000, 4421, 4802562000, 4811, 482190100, 7324900090, 8208300000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000, 8210000000, 8211, 8214, 8418, 8419818090, 8421210000, 8438101000, 8509900090, 8516607000, 8539319000, 8543709000 походження яких не прослідковується за ланцюгом постачання та придбання ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39527778) товарів із кодами УКТЗЕД 8210000000, 8418501900, 8418690090, 8422400090, 8438101000, 8438900000, 8509400000, 85141, 8516607000. В графі «Ненадання платником податку копій документів, як можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» зазначено: «Документи».

Виходячи із змісту рішення від 27.07.2023 №28380, суд встановив, що прийняте відповідачем рішення, окрім загальної інформації про встановлення операцій з реалізації товарів (послуг) відповідним платникам податків з ознаками ризиковості, не містить належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Обов`язок щодо розшифрування в рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яка саме податкова інформація стала фактичною підставою для прийняття такого рішення, відповідачем не виконаний.

У свою чергу, такий обов`язок контролюючого органу щодо розшифрування податкової інформації кореспондується з правом платника податку подати перелік документів задля виключення його з переліку ризикових платників податків, яке передбачено пунктом 6 Порядку №1165.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів задля виключення його з переліку ризикових платників податків, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом як конкретного критерію ризиковості так і обов`язково розшифрування податкової інформації, яка стала підставою для віднесення такого платника до переліку ризикових, у разі застосування пункту 8 Критеріїв ризиковості.

В іншому випадку, у разі відсутності конкретизації підстав для прийняття рішення, вказане призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання визначено переліку документів задля виключення його з переліку ризикових платників податків.

Отже, за відсутності конкретизованої (розшифрованої) податкової інформації, що стала підставою для віднесення позивача до ризикових платників податку, оскаржуване рішення відповідача не можливо визнати обґрунтованим.

Крім того, виходячи з наведених вище правових норм, для віднесення платника податку до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв наявна у контролюючих органах податкова інформація має визначати ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної платником податку в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, а не бути загальною інформацією, зокрема, що підприємство здійснило господарські операції з реалізації товарів (послуг) платникам податків з ознаками ризиковості.

Суд вважає за необхідне зазначити з цього приводу, що лише під час перевірки первинної документації позивача можливо з`ясувати ризиковість здійснення певної господарської операції.

Наведені контролюючим органом в рішенні від 27.07.2023 №28380 обставини самі по собі не є законодавчо встановленою підставою для включення позивача до переліку ризикових платників податку, оскільки за своєю суттю не є інформацією, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, як того вимагає пункт 8 Критеріїв ризиковості платників податку. При цьому відповідачем не визначено, яким чином виявлена у контрагентів наявність ознак ризиковості впливає на реальність здійснення позивачем господарських операцій з придбання та поставки товару протягом 2023 року.

В даному випадку відповідачем не надано суду доказів додержання вимог пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165, а саме: результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Виходячи з вищенаведеного, суд вважає, що зазначені ГУ ДПС у Дніпропетровській області доводи не вказують на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Докази, які б доводили наявність у контролюючого органу податкової інформації, що свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в ЄРПН з порушенням норм ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку, відповідачем не надані, в матеріалах справи такі докази відсутні.

Таким чином, приймаючи до уваги, що оскаржуване рішення відповідача не містить обґрунтованих мотивів його прийняття, за встановлених у справі обставин у відповідача не було достатніх підстав для прийняття рішення про відповідність позивача пункту 8 Критерії ризиковості платника податків, відповідно, вказане рішення є протиправним і підлягає скасуванню.

Виходячи з наведеного суд вважає, що задоволенню підлягає і похідна вимога про зобов`язання Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у встановленому законом порядку виключити ТОВ «КОДАКИ ТРЕЙД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

З огляду на викладене, з урахуванням встановлених судом обставин, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені у справі обставини, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 2684,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією №7592 від 11.08.2023.

Отже, враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 2684,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» (адреса: вул. Каштанова, 15-А, м. Дніпро, 49051; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 39527778) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658) про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №30758 від 27.07.2023.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОДАКИ ТРЕЙД» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Бондар

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115902620
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/20473/23

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 25.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні