Рішення
від 18.12.2023 по справі 619/3408/23
ДЕРГАЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 619/3408/23

провадження № 2/619/748/23

Рішення

іменем України

18 грудня 2023 року,

м. Дергачі,

Дергачівський районний суд Харківської області у складі: головуючого судді Нечипоренко І.М.,за участю секретаря судового засідання Алфьорової В.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу №619/3408/23,

ім`я (найменування) сторін:

позивач:Дергачівська окружна прокуратура в інтересах держави;

відповідачі:Малоданилівська селищна рада, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

вимоги позивача: про скасування рішень та витребування земельної ділянки,

представник позивача: ОСОБА_3

представники відповідачів: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Дергачівська окружна прокуратура в інтересах держави звернулася до суду з позовом, у якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Малоданилівської селищної ради XXXV сесії VII скликання від 21.05.2020 №71, яким продано ОСОБА_1 земельну ділянку 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га за ціну в розмірі 142719,00 грн для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 та витребувати з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на користь об`єднаної територіальної громади в особі Малоданилівської селищної ради цю земельну ділянку. У обґрунтування позову зазначено, що Дергачівською окружною прокуратурою систематично вивчається стан дотримання органами місцевого самоврядування положень земельного законодавства в частині надання в оренду та у власність земельних ділянок фізичним та юридичним особам. Так, в ході вивчення вказаного питання встановлено ряд рішень Малоданилівської селищної ради, якими було передано в оренду та у власність земельні ділянки фізичним особам без проведення земельних торгів. Так, рішенням ХІІІ сесії VІІ скликання Малоданилівської селищної ради від 12.07.2018 № 24 передано ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 років земельну ділянку з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру за указаною вище адресою. У подальшому рішенням Малоданилівської селищної ради XXXV сесії VII скликання від 21.05.2020 №71 продано ОСОБА_1 цю земельну ділянку за ціну в розмірі 142719,00 грн. На виконання вказаного рішення 09.06.2020 між Малоданилівською селищною радою та ОСОБА_1 укладено Договір купівлі-продажу земельної ділянки, який посвідчений приватним нотаріусом Дергачівського районного нотаріального округу Коробець О.М. 14 серпня 2020 року ОСОБА_1 продала 1/2 частку у праві власності на земельну ділянку ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого Приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Єніною Л.В. Як на підставу прийняття рішення про передачу ОСОБА_1 земельної ділянки без проведення земельних торгів Малоданилівська селищна рада посилалася на те, що на вказаній земельній ділянці розташована нежитлова будівля, яка на праві приватної власності на момент передачі земельної ділянки в оренду та у власність належала ОСОБА_1 . Так, дійсно 15.04.2016 ОСОБА_1 набула право власності на нежитлову будівлю загальною площею 36,0 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 на підставі Договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Дергачівського районного нотаріального округу Коробець О.М. та зареєстрованого в реєстрі за №949. Вказана нежитлова будівля була введена в експлуатацію у 2015 році, що підтверджується Декларацією про готовність об`єкта до експлуатації від 26.08.2015 та технічним паспортом на громадський будинок. У подальшому ОСОБА_1 продала 1/2 частку у праві власності на нежитлову будівлю ОСОБА_2 на підставі Договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Єніною Л.В. та зареєстрованого в реєстрі за №638. Проведеною перевіркою прокуратурою встановлено, що вказане рішення Малоданилівської селищної ради про продаж земельної ділянки з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 було прийнято всупереч процедурі визначеній у ст. 134 Земельного кодексу України, а саме без проведення земельних торгів, що є порушенням вимог земельного законодавства. Як вбачається з поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 632255900:00:001:0090, відкритої 31.01.2008 року, вказана земельна ділянки перебувала у комунальній власності Малоданилівської селищної ради. Конкурентний спосіб передачі земельних ділянок є ефективним інститутом державного регулювання земельних відносин та застосовується з метою отримання максимально вигідного для територіальної громади та держави результату і залучення додаткових коштів до бюджету. Вивченням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та технічного паспорту нежитлової будівлі літ. «А-1» встановлено, що об`єкт нерухомого майна нежитлова будівля літ. «А-1» має площу забудови 0,0036 га, тоді як площа земельної ділянки, яка відводиться становить 0,0943 га. Тобто, площа забудови нежитлової будівлі в становить лише 3,8% від площі земельної ділянки, яка відводилася ОСОБА_1 . Для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок. Так, Верховним судом розглядалась справа з аналогічним складом спірних правовідносин, правова позиція викладена у постанові від 05.09.2018 по справі № 910/1356/13. Відсутність будь-яких документів або аналітичних матеріалів, з яких вбачається яка саме площа необхідна для обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1», свідчить про те, що селищна рада не могла встановити, яка саме площа потрібна для обслуговування будівлі, в тому числі з урахуванням вимог чинного законодавства. Наміри Малоданилівської селищної ради та ОСОБА_1 спрямовані саме на отримання ОСОБА_1 земельної ділянки, а наявність об`єкту нерухомості використано лише як формальний привід для уникнення процедури земельних торгів. Оскільки спірний договір купівлі-продажу укладений 09.06.2020 між Малоданилівською селищною радою та ОСОБА_1 за відсутності для цього підстави, визначеної в абзаці другому частини другої статті 134 ЗК України, укладений без дотримання конкурентних засад, тобто спрямований на незаконне заволодіння земельною ділянкою комунальної власності, такий договір згідно з частинами першою та другою статті 228 ЦК України є нікчемним. Окружній прокуратурі стало відомо про наявність порушених прав держави з листа Малоданилівської селищної ради від 25.10.2022 року, відповідно до якого Малоданилівська селищна рада надала до окружної прокуратури оскаржувані рішення. Таким чином вважають, що строк звернення до суду з позовом прокуратурою пропущено не було. Враховуючи те, що прокуратурою встановлено наявність факту порушених інтересів держави, а саме факту незаконного вибуття із власності територіальної громади земельної ділянки без проведення земельних торгів у зв`язку з протиправною бездіяльністю органу місцевого самоврядування, та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, прокурор у вказаній справі виступає в якості самостійного позивача.

Відповідачкою ОСОБА_1 надано відзив, у якому просить відмовити у позові, посилаючись на те, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Відповідно до вимог чинного на той законодавства, земельна ділянка площею 0.0943 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , була сформована ще у 2007 році та якій був присвоєний кадастровий номер, тому вказана земельна ділянка в подальшому була передана в оренду, а потім продана їй площею 0.0093 га з урахуванням того, що вона вже була сформована та на підставі наявного права власності на нежитлову будівлю площею 36 кв2. Коли у 2018 році вона звернулася до Малоданилівської селищної ради вона вже була власницею нежитлової будівлі загальною площею 36.0 кв2 на підставі договору купівлі-продажу від 15.04.2016, тому усі аргументи стосовно порушення вимог Земельного кодексу України щодо необхідності проведення процедури земельних торгів спростовує факт набутою нею у власність нежитлової будівлі ще у 2016 році. Вона звернулася до Малоданилівської селищної ради із заявою стосовно укладення договору оренди строком на 49 років на земельну ділянку з кадастровим № 6322055900:00:001:0090, 0.0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру у зв`язку з набуттям права власності на нежитлове приміщення. 21.05.2020 Малоданилівською селищною радою прийнято рішення № сесії VII скликання «Про продаж гр. ОСОБА_6 земельної для розміщення торгівельно-побутового центру по АДРЕСА_1 » на підставі її заяви. Продаж вказаної земельної ділянки селищною радою було проведено без обов`язкової процедури проведення земельних торгів, передбачених нормами на момент прийняття рішення, ст. 134 та 135 Земельного кодексу. По будівництву торгово-побутового центру виконано: 1) 2018 - 2019 рр. Відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розроблений детальний план території (ДПТ) для визначення можливості розміщення на земельній ділянці, що знаходиться в оренді ОСОБА_1 торгово-побутового центру (ТБЦ) в АДРЕСА_1 . ДПТ пройшов всі погодження і був затверджений рішенням 24 сесії 7 скликання № 58 від 11.04.2019; 2) 2019 р.- Відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" отримано Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Будівництво торгово-побутового центру" №9 від 07.05.2019 від відділу архітектури Дергачівської РДА; 3) 2019-2020 рр. - розроблена та погоджена проектна документація "Робочий проект Будівництво ТБЦ на АДРЕСА_1 . 4) 2021 р. - отримано від АТ "Харківобленерго" технічні умови для стандартного приєднання до електричної мережі з навантаженням 50 Квт №553-1-2062 від 10.06.2021р., для забезпечення будівництва ТБЦ електроенергією. (Додаток 3). Оплачені роботи по приєднанню в сумі 89056 грн., прокладено кабель та змонтована розподільча шафа на найближчій електроопорі; 5) 2021р. - в Департаменті ДАБІ в Харківській області оформлено Повідомлення про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво ТБЦ за адресою: АДРЕСА_1 ", рег. № ХК051210708462 від 08.07.2021р.(Додаток 4). 2021 р. - Земельна ділянка була огороджена для проведення підготовчих і будівельних робіт; 6) 2021р.- Оскільки будівля ТБЦ має фундамент з забивних паль, було закуплено 4 палі С90.30.6.1 для пробної забивки та остаточного визначення довжини паль фундаменту згідно технології виконання таких робіт. Цей будматеріал знаходиться на будмайданчику ТБЦ. У даний час у зв`язку з запровадженням карантинних заходів та військового стану в Україні будівельні роботи призупинені.

Представником відповідача Малоданилівської селищної ради надано відзив, у якому просять відмовити у позові, посилаючись на те, що статтею 79-1 ЗК України зокрема визначено земельну ділянку як об`єкт цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. 28.03.2007 рішенням сесії ХІУ У скликання Малоданилівської селищної ради на підставі заяви ОСОБА_7 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови земельної ділянки для розміщення торгівельно-побутового центру в АДРЕСА_1 на умовах оренди площею орієнтовно 0.0943 га в організації, що має відповідний дозвіл (ліцензію). Відповідно до акту вибору та обстеження земельної ділянки для розміщення торгово-побутового комплексу по АДРЕСА_1 від 05.04.2007 та містобудівного обґрунтування, розробленого КП «Архітектурне бюро Дергачівського району» у січні 2007 року, на ділянці орієнтовною площею 0.094 га планується розміщення торгово-побутового комплексу. Площа забудови складає 324,0 м2, будівельний об`єм - 1,1 тис.м2, кількість поверхів - 2 поверхи. Згідно вказаного проекту, відповідно до Земельного кодексу України ( в редакції чинній на момент проведення землевпорядної діяльності), передбачено відвести земельну ділянку в АДРЕСА_1 , на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області загальною площею 0.0943 га, в тому числі 0,0943 га - в оренду для розміщення торгівельно-побутового центру. Дергачівським районним відділом земельних ресурсів присвоєно кадастровий номер земельній ділянці ФО-П ОСОБА_7 для розміщення торгівельного побутового комплексу, загальною площею 0.0943 га. Відповідно висновку відділу містобудування та архітектури Дергачівської державної адміністрації про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, та наявність обмеженого права користування фізичній-особі підприємцю ОСОБА_7 для розміщення торгівельно-побутового центру, встановлено, що вздовж земельної ділянки проходить лінія електромережі та ВЛ-110 кВа. Згідно ДБН 306-92* (чинних на той момент) таблиця 8.5а* охоронна зона лінії електромережі напругою 110 Кв, має бути 20 м. Відповідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 28.09.2007 № 1694, поданий на державну землевпорядку експертизу проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства встановленим нормам і правилам, погоджується. 22.11.2007 рішенням XXI сесії У скликання Малоданилівської селищної ради затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФО-П ОСОБА_7 для розміщення торгівельно-побутового центру в АДРЕСА_1 та надано в оренду земельну ділянку. На підставі викладеного та відповідно до вимог чинного, на той момент законодавства земельна ділянка була сформована ще у 2007 році та якій був присвоєний кадастровий номер, тому вказана земельна ділянка в подальшому була передана в оренду, а потім продана громадянці ОСОБА_1 площею 0.0093 га з урахуванням того, що вона вже була сформована та на підставі наявного права власності на нежитлову будівлю площею 36 кв2. Коли у 2018 році громадянка ОСОБА_1 звернулася до Малоданилівської селищної ради вона вже була власницею нежитлової будівлі, загальною площею 36.0 кв2, яка розташована в АДРЕСА_1 , тому усі аргументи позивача стосовно порушення вимог Земельного кодексу України, а саме необхідності проведення процедури земельних торгів спростовує факт набутою у власність нежитлової будівлі ще у 2016 році громадянкою ОСОБА_1 , яка звернулася до селищної ради із заявою стосовно укладення договору строком на 49 років на земельну ділянку з кадастровим № 55900:00:001:0090, площею 0.0943 га для розміщення торгівельно- робутового центру в АДРЕСА_1 . На підставі вказаної заяви та у відповідності до норм законодавства, чинного на момент прийняття рішення, Малоданилівською селищною радою прийнято рішення XIII сесії VII скликання від 12.07.2018 № 24 «Про врегулювання спірних земельних відносин між Малоданилівською селищною радою і ОСОБА_1 ». На виконання даного рішення 26.07.2018 укладено договір оренди землі між Малоданилівською селищною радою та громадянкою ОСОБА_1 21.05.2020 Малоданилівською селищною радою прийнято рішення № 71 XV сесії VII скликання «Про продаж гр. ОСОБА_6 земельної ділянки для розміщення торгівельно-побутового центру по АДРЕСА_1 на підставі заяви громадянки ОСОБА_1 . На виконання зазначеного рішення 09.06.2020 укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки. Продаж вказаної земельної ділянки Селищною радою було проведено без обов`язкової процедури проведення земельних торгів, передбачених нормами, на момент приняття рішення, статтей 134 та 135 Земельного кодексу. Тому, безпідставним є факт зазначення порушення вимоги стосовно необхідності проведення земельнтх торгів. 14.08.2020 укладено договір купівлі-продажу між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , предметом якого являється 1/2 частка у праві власності на спірну земельну ділянку. Рішення сесії Малоданилівської селищної ради приймалися протягом 2018 та 2020 року стосовно спірної земельної ділянки. Однак, позовна заява з вищезазначеного питання була направлено до суду лише в липні 2023 року з пропушенням строку позовної давності.

Прокурором надано відповідь на відзиви, у яких зазначено, що частиною 1 ст. 134 ЗК України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Частиною 2 статті 134 ЦК України передбачено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, в т.ч. розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Таким чином, положеннями Земельного кодексу передбачена передача у власність земельної ділянки без проведення земельних торгів у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Разом з тим, статтею 120 Земельного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без змін її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщена на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття прав власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. У пункті 2.12 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» роз`яснено, що якщо попередній власник житлового будинку (будівлі, споруди) користувався земельною ділянкою, на якій розміщено відповідне нерухоме майно на підставі договору оренди, новий власник може вимагати переоформлення права користування земельною ділянкою на своє ім`я в установленому законом порядку, в тому числі з додержанням вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень» і ст. 125 Земельного кодексу України, яка пов`язує, виникнення права на земельну ділянку з моментом державної реєстрації відповідного права. Так, відповідно до ч. 2 п. 18-1 постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004 року «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» розмір земельної ділянки необхідної для обслуговування житлового будинку, будівлі або споруди визначається шляхом проведення за клопотанням сторін експертизи з врахуванням чинних нормативних документів у галузі будівництва, санітарний норм та правил тощо. Для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок. Як на час виникнення спірних правовідносин є чинними Державні будівельні норми ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ДБН 360-92**», затверджені наказом Держкоммістобудування від 17.04.1992 за № 44, Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів, затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.07.1996 за № 379/1404 та Державні будівельні норми «Житлові будинки Основні положення» ДБН В.2.2-15-2005, затверджені наказом Держбуду України від 18.05.2005 за № 80, надано чинності наказом Держбуду України від 28.09.2005 за № 175. Так, відповідно до позиції Верховного Суду, норми ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України передбачають, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, проте, не передбачають такого виключення для земельних ділянок під будівництво об`єктів, що не входять в перелік, зазначений у ч. 2 ст.134 Земельного кодексу України. Верховний Суд дійшов висновку, що в силу наведених ч. 2 ст. 124, ч.1 ст. 134 та ч.ч.1,2 ст.135 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) під будівництво відповідних об`єктів підлягають виключно продажу на земельних торгах. Внаслідок передачі земельної ділянки у поза конкурсний спосіб Малоданилівська селищна рада втратила право законного очікування отримати найбільш економічно вигідну пропозицію. Площа земельної ділянки повинна відповідати площі, яку безпосередньо займають відповідні об`єкти нерухомого майна, а також може бути дещо більше такої площі, у разі необхідності обслуговування цих об`єктів, при цьому така площа повинна бути обґрунтованою у відповідній технічній документації із землеустрою з урахуванням вимог чинного законодавства, зокрема Державних будівельних норм та Державних санітарних норм і правил.Відсутність будь-яких документів або аналітичних матеріалів, з яких вбачається яка саме площа необхідна для обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1», свідчить про те, що селищна рада не могла встановити, яка саме площа потрібна для обслуговування будівлі, в тому числі з урахуванням вимог чинного законодавства. Початок перебігу строків позовної давності за вимогами про витребування майна в порядку статті 388 Цивільного кодексу України відліковується з моменту, коли особа дізналася про вибуття свого майна до іншої особи, яка згодом його відчужила добросовісному набувачу, а не з моменту набуття добросовісним набувачем права власності на майно. Отже, початок перебігу позовної давності збігається з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд. Так, окружній прокуратурі стало відомо про наявність порушених прав держави з листа Малоданилівської селищної ради від 25.10.2022, відповідно до якого Малоданилівська селищна рада надала до окружної прокуратури оскаржувані рішення. Таким чином вважають, що строк звернення до суду з позовом прокуратурою пропущено не було. Крім того, карантин в Україні встановлено з 12 березня 2020 року і до теперішнього часу строк його дії продовжено, а тому перебіг строків позовної давності з 12 березня 2020 року зупинений у зв`язку з запровадженням карантинних заходів та режиму воєнного стану.

Заяви, клопотання, процесуальні дії у справі.

На виконання вимог ч. 8 ст. 187 ЦПК України судом сформовано засобами підсистеми ЕСІТС «Електронний суд» відповіді № 148981, 148992 від 17.07.2023 з Єдиного державного демографічного реєстру щодо місця перебування та місця проживання відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Ухвалою суду від 19.07.2023 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 07.11.2023 закрито підготовче провадження та призначено до розгляду по суті цивільну справу на 15.11.2023.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, про обставини справи пояснила, як зазначено вище.

Представник відповідача Малоданилівської селищної ради в судовому засіданні проти позову заперечувала у повному обсязі, про обставини пояснила, як зазначено у відзиві.

Представник відповідача ОСОБА_8 адвокат Остропілець В.І. в судовому засіданні проти позову заперечувала у повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, причину неявки суду не повідомив хоча про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином за зареєстрованим місцем проживання, однак судова повістка до суду повернута без вручення у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

Відповідно до п. 4 ч. 8 ст. 128 ЦПК України днем вручення судової повістки є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Пунктом 99-1 «Правил надання послуг поштового зв`язку», затверджених постановою КМ України від 5 березня 2009 р. № 270, установлено, що рекомендовані листи з позначкою «Судова повістка», адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються особисто адресату, а у разі його відсутності - будь-кому з повнолітніх членів його сім`ї, який проживає разом з ним. У разі відсутності адресата (будь-кого із повнолітніх членів його сім`ї) за вказаною на рекомендованому листі адресою працівник поштового зв`язку інформує адресата за наявним номером телефону та/або вкладає до абонентської поштової скриньки повідомлення про надходження рекомендованого листа з позначкою «Судова повістка». Якщо протягом трьох робочих днів після інформування адресат не з`явився за одержанням рекомендованого листа з позначкою «Судова повістка», працівник поштового зв`язку робить позначку «адресат відсутній за вказаною адресою», яка засвідчується підписом з проставленням відбитку календарного штемпеля і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.

Отже, відповідно п. 4 ч. 8 ст. 128 ЦПК України вважається, що судова повістка відповідачу ОСОБА_2 вручена, тому суд вважає за можливе розглядати справу за його відсутності.

Фактичні обставини, встановлені судом, норми права, які застосовував суд, мотиви суду.

Рішенням сесії ХІV V-го скликання Малоданилівської селищної ради від 28.03.2007 на підставі заяви ФО-П ОСОБА_7 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови земельної ділянки для розміщення торгівельно-побутового центру в АДРЕСА_1 на умовах оренди площею орієнтовно 0.0943 га в організації, що має відповідний дозвіл (ліцензію) (а.с. 151).

Відповідно до акту вибору та обстеження земельної ділянки для розміщення торгово-побутового комплексу по АДРЕСА_1 від 05.04.2007 та містобудівного обґрунтування, розробленого КП «Архітектурне бюро Дергачівського району» у січні 2007 року, на ділянці орієнтовною площею 0.094 га планується розміщення торгово-побутового комплексу. Площа забудови складає 324,0 м2, будівельний об`єм - 1,1 тис.м2, кількість поверхів - 2 поверхи. Згідно вказаного проекту, відповідно до Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент проведення землевпорядної діяльності), передбачено відвести земельну ділянку в АДРЕСА_1 , на території Малоданилівської селищної ради Дергачівського району Харківської області загальною площею 0.0943 га, в тому числі 0,0943 га - в оренду для розміщення торгівельно-побутового центру (а.с. 140-145, 171-188).

Дергачівським районним відділом земельних ресурсів присвоєно кадастровий номер земельній ділянці ФО-П ОСОБА_7 для розміщення торгівельного побутового комплексу, загальною площею 0.0943 га.

Відповідно до висновку відділу містобудування та архітектури Дергачівської державної адміністрації про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, та наявність обмеженого права користування фізичній-особі підприємцю ОСОБА_7 для розміщення торгівельно-побутового центру, встановлено, що вздовж земельної ділянки проходить лінія електромережі та ВЛ-110 кВа. Згідно ДБН 306-92* (чинних на той момент) таблиця 8.5а* охоронна зона лінії електромережі напругою 110 Кв, має бути 20 м (а.с. 166).

У висновку державної експертизи землевпорядної документації від 28.09.2007 № 1694 зазначено, що поданий на державну землевпорядну експертизу проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства встановленим нормам і правилам, погоджується (а.с. 138-139).

Рішенням XXI сесії V скликання Малоданилівської селищної ради від 22.11.2007 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФО-П ОСОБА_7 для розміщення торгівельно-побутового центру в АДРЕСА_1 та надано в оренду земельну ділянку (а.с. 137).

За відомостями довідки Дергачівського районного відділу земельних ресурсів, земельній ділянці ФО-П ОСОБА_7 для розміщення торгівельно-побутового центру загальною площею 0,0943 га, яка розташована на території Малоданилівської селищної ради АДРЕСА_1 , присвоєно кадастровий номер 6322055900:00:001:0090, про що зроблено запис в Книзі реєстрації кадастрових номерів за №2208 від 04.05.2007 (а.с. 155).

Рішенням ХІІІ сесії VІІ скликання Малоданилівської селищної ради від 12.07.2018 року № 24 передано ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 років земельну ділянку з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 42).

Відповідно до Договору купівлі-продажу від 15.04.2016, посвідченого приватним нотаріусом Дергачівського районного нотаріального округу Коробець О.М. та зареєстрованого в реєстрі за №949, ФО-П ОСОБА_7 продала, а ОСОБА_1 набула право власності на нежитлову будівлю загальною площею 36,0 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці площею 0,0943 га з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 (а.с. 59-60).

Указана нежитлова будівля була введена в експлуатацію у 2015 році, що підтверджується Декларацією про готовність об`єкта до експлуатації від 26.08.2015 та технічним паспортом на громадський будинок (а.с. 54-58).

На підставі рішення ХІІІ сесії VІІ скликання Малоданилівської селищної ради від 12.07.2018 року № 24, між Малоданилівською селищною радою та ОСОБА_1 26.07.2018 укладено договір оренди земельної ділянки 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 строком на 49 років (а.с. 43-44).

У подальшому рішенням Малоданилівської селищної ради XXXVсесії VII скликання від 21.05.2020 №71 продано ОСОБА_1 земельну ділянку 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га за ціну в розмірі 142719, 00 грн для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 45 зворотній бік).

На виконання вказаного рішення 09.06.2020 між Малоданилівською селищною радою та ОСОБА_1 укладено Договір купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 , посвідчений приватним нотаріусом Дергачівського районного нотаріального округу Коробець О.М. та зареєстрований в реєстрі за номером 1388 ( а.с. а.с. 46-47).

14 серпня 2020 року ОСОБА_1 продала 1/2 частку у праві власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого Приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Єніною Л.В. та зареєстрованого в реєстрі за №637 (а.с. 49-50).

ОСОБА_1 продала 1/2 частку у праві власності на нежитлову будівлю загальною площею 36,0 кв.м, що розташована по АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 на підставі Договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Єніною Л.В. та зареєстрованого в реєстрі за №638 (а.с. 61-62).

За Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №332628986 від 17.05.2023, власниками земельної ділянки з кадастровим номером:6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га для розміщення торгівельно-побутового центру та нежитлової будівлі за названою адресою є ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , кожний по 1/2 частині (а.с. 51-53).

Відповідно до ч. 1ст. 134 ЗК Україниземельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Пунктом першим ч. 2ст. 134 ЗК Українивизначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разірозташування наземельних ділянкахоб`єктівнерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Таким чином, умовою продажу, права оренди землі державної чи комунальної власності є відсутність на такій землі об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Отже, судом установлено, що на момент передачі земельної ділянки в оренду та її продажу, на спірній земельній ділянці знаходилася нежитлова будівля, яка на праві приватної власності належала ОСОБА_1 .

Щодо доводів прокурора про те, що площа такої земельної ділянки повинна відповідати площі, яку безпосередньо займають відповідні об`єкти нерухомого майна та площі, у разі необхідності обслуговування цих об`єктів, при цьому така площа повинна бути обґрунтованою у відповідній технічній документації із землеустрою з урахуванням вимог чинного законодавства, зокрема Державних будівельних норм та Державних санітарних норм і правил, суд зазначає таке.

Згідно з ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Крім того, згідно з частиною першою статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок.

Частинами 1, 2 ст. 120 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) було передбачено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Відповідно до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Як зазначено у п. 117 Постанови Верховного суду від 22.11.2023 у справі № 444/3482/18, видача дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає надання згоди власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Відповідно цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому. Затвердження проекту землеустрою щодо відведення ділянки засвідчує згоду власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування) із вибором предмета оренди земельної ділянки, конкретизованої у проекті землеустрою. Отже, внаслідок зазначених дій майбутніми орендарем та орендодавцем погоджується одна із умов майбутнього договору земельна ділянка, яка стане предметом оренди. Якщо земельна ділянка сформована, то розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження позбавлені будь-якого сенсу.

Враховуючи, що спірна земельна ділянка була сформована та раніше перебувала у користуванні ФО-П ОСОБА_7 та той факт, що на ній розміщено нерухоме майно, дослідивши докази по справі у сукупності, суд дійшов висновку про те, що прокурором не наведено обґрунтованих доводів на підтвердження того, що оскаржуване рішення Малоданилівської селищної від 21.05.2020 № 71, яким продано ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 6322055900:00:001:0090 площею 0,0943 га за ціну в розмірі 142719,00 грн для розміщення торгівельно-побутового центру за адресою: АДРЕСА_1 , було прийнято з порушенням вимог земельного законодавства, про які зазначив прокурор у позові. Крім того, судом враховується, що ОСОБА_1 користується земельною ділянкою за вказаною адресою у тому ж самому розмірі і на тих самих підставах, що і попередній землекористувач.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки у позові відмовляється, судовий збір з відповідачів не стягується.

Керуючись ст. 7, 12, 13, 81, 141, 259, 263-265, 268, 354 ЦПК України, суд

ухвалив:

Відмовити повністюу позовіДергачівської окружноїпрокуратури вінтересах державидо Малоданилівськоїселищної ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 провизнання незаконнимта скасуваннярішення,витребування земельної ділянки.

Апеляційна скаргана рішеннясуду подається безпосередньо до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови.

Повне найменування (ім`я) сторін:

позивач:Дергачівська окружна прокуратура, місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, м. Дергачі, вул. 1 Травня, буд. 63;

відповідачі:

- Малоданилівська селищна рада,код ЄДРПОУ 04398790, місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, смт Мала Данилівка, вул. Ювілейна, буд. 5;

- ОСОБА_1 ,РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 ;

- ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_3 .

Повний текст судового рішення складено 25.12.2023.

Суддя І. М. Нечипоренко

СудДергачівський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення18.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115910018
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них

Судовий реєстр по справі —619/3408/23

Ухвала від 05.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Тітов Максим Юрійович

Постанова від 20.06.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Постанова від 20.06.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Рішення від 18.12.2023

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Нечипоренко І. М.

Ухвала від 07.11.2023

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Нечипоренко І. М.

Ухвала від 19.07.2023

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Нечипоренко І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні