ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 610/2927/21 Номер провадження 22-ц/814/1817/23Головуючий у 1-й інстанції Купін В. В. Доповідач ап. інст. Триголов В. М.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2023 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
судді-доповідача Триголова В.М.,
суддів: Дорош А.І., Лобова О.А.,
секретар:Кириченко В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 представника ОСОБА_2 на рішення Балаклійського районного суду Харківської області від 10 грудня 2021 року по справі за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області , Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, ОСОБА_3 , Фермерського господарства « Андріївське 2017» про визнання незаконним і скасування наказу, рішень та державної реєстрації
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2021 року ОСОБА_2 звернувся до Балаклійського районного суду Харківської області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області, Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області Щербини Н.М., ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Андріївське2017», у якій просив:
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06.01.2021 року №2-ОТГ в частині передачі у комунальну власність Донецької територіальної громади в особі Донецької селищної ради земельної ділянки державної власності площею 1,9000 га з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506, яка зазначена за №45 у додатку до Акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.01.2021;
визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (із відкриттям розділу), індексний номер: 58161755 від 17.05.2021 13:34:32, Державного реєстратора Донецької селищної ради Харківської області Щербини Н.М., на підставі якого за Донецькою селищною радою Балаклійського району Харківської області, код ЄДРПОУ: 04397112, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506;
визнати незаконним та скасувати рішення XІV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Харківської області від 18.05.2021 №457-VІІІ «Про надання дозволу на розробку Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,9000 га на території Пришибського старостинського округу Харківської області гр. ОСОБА_3 »;
визнати незаконним та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 02.06.2021 №523-VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства площею 1,9000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Донецької селищної ради Балаклійського району Харківської області та передачі її у власність гр. ОСОБА_3 »;
визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58718186 від 14.06.2021 09:11:13, Державного реєстратора Донецької селищної ради Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, на підставі якого за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506;
визнати недійсним договір оренди земельної ділянки б/н від 19.08.2021, укладений між ОСОБА_3 та ФГ «Андріївське2017» (код ЄДРПОУ: 41224126), площею 1,9000 га з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506 для ведення товарного сількогосподарського виробництва,та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 60026236 від 27.08.2021 09:33:08, державного реєстратора Щербини Н.М. Донецької селищної ради Балаклійського району Харківської області, на підставі якого за ФГ «Андріївське2017» (код ЄДРПОУ: 41224126) зареєстровано право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506. Номер запису про інше речове право: 43656095;
стягнути з відповідачів судовий збір та витрати на правничу допомогу.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_2 зазначив, що розпорядженням Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області № 496 від 21.08.2012 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розроблення Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення (землі запасу, рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Пришибської сільської ради Балаклійського району Харківської області, із метою надання у власність, для ведення особистого селянського господарства.
Проект землеустрою виготовлений на замовлення позивача у 2012 році ПП «ЗЕМЛЕВПОРЯДНИК» щодо відведення земельних ділянок було позитивно погоджено, про що було надано висновок № 125 від 27.12.2012.
Державна реєстрація даної земельної ділянки відбулася 18.02.2013 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробленого ПП «ЗЕМЛЕВПОРЯДНИК» в 2012 році, за результатами чого земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6320285200:01:000:0506, яка розташована на території Пришибської сільської ради Балаклійського району Харківської області
На вимогу ГУ Держземагентства у Харківській області особисто позивачем в 2013 році було замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9000 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Пришибської сільської ради Балаклійського району Харківської області, який в подальшому також було погоджено Відділом Держземагентства у Балаклійському районі Харківської області 21.03.2014, про що надано позитивний висновок № 166 та Державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства у Балаклійському районі Харківської області Стойкою І.В. внесено зміни до відомостей ДЗК про земельну ділянку.
На неодноразові звернення (упродовж 2014 - 2020 років) позивача до Головного управління Держземагентства (Держгеокадастру) у Харківській області з приводу затвердження вищезазначеної документації із землеустрою та надання йому земельної ділянки у власність, йому надавались відмови-відповіді та накази про відмову у затвердженні відповідної документації та передачі ділянки у власність.
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01.12.2020 № 20574-СГ затверджено проект землеустрою та передано гр. ОСОБА_2 у власність спірну земельну ділянку, внесено зміни до відомостей ДЗК.
Позивачу з інформації, розміщеної на офіційному сайті Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, стало відомо що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06.01.2021 № 2-ОТГ були передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів Донецької селищної ради на території Ізюмського (колишній Балаклійський) району Харківської області, до складу яких увійшла й земельна ділянка площею 1,9000 га з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506.
У зв`язку з чим позивачу було відмовлено у проведенні державної реєстрації земельної ділянки.
Більше того , рішенням XV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Харківської області № 523-VIII від 02.06.2021 передано гр. ОСОБА_3 зазначену земельну ділянку у власність. 20.08.2021 між гр. ОСОБА_3 та ФГ «Андріївське2017» укладено договір оренди на зазначену земельну ділянку.
Таким чином, позивач вважає, що діями відповідачів було порушене його законне право на реалізацію свого законного права на оформлення права власності на зазначену земельну ділянку.
Відповідач Донецька селищна рада позов не визнала , просила відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідач Фермерського господарства «Андріївське2017» вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими, із позовом не погодилось.
27.10.2021 відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області подано відзив на позовну заяву, згідно з яким відповідач позовні вимоги не визнає, просить у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до ГУ Держгеокадастру відмовити.
Рішенням Балаклійськогорайонного судуХарківської областівід 10грудня 2021року позов ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області, Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Андріївське 2017» про визнання незаконними і скасування наказу, рішень та державної реєстрації залишено без задоволення повністю.
Рішення в апеляційному порядку оскаржив ОСОБА_2 через свого представника, адвоката Маркевич С.В.
Скарга мотивована тим, що суд визнав встановленими обставини , що мають значення для справи , які не були доведені відповідачами , висновок суду не відповідає обставинам справи,судом порушені норми матеріального права а також неправильно застосовані норми процесуального права.
Позивач вважає, що ним були дотримані всі вимоги законодавства та всі необхідні процедура для отримання позитивного рішення боку Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо передачі йому у власність спірної земельної ділянки, а тому у нього виникли «правомірні очікування» та «законні сподівання» відносно нерухомого майна.
Відмовляючи у задоволенні позову Балаклійський районний суд Харківської області зробив помилковий та нелогічний висновок посилаючись на набрання законної сили рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2020року у справі № 520/10700/2020, а саме 08.06.2021року на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду у цій справі, та коли спірна земельна ділянка вже була передана спочатку до комунальної власності Донецької селищної ради, а потім у власність відповідача ОСОБА_3 , а відтак позовні вимоги ОСОБА_2 у частині визнання незаконним наказу Головного управління Держтеокадастру у Харківській області №2-OT від 06.01.2021року підлягають залишенню без задоволення.
Інші позовні вимоги судом першої інстанції взагалі не було досліджено та проігноровано, оскільки суд їх визнав похідними від вимоги про визнання незаконним наказу Головного управління Держгеокаластру у Харківській області № 2-ОГ від 06.01.2021року та залишив без задоволення.
Разом з тим, судом не було надано належної правової оцінки доводам та поданим Позивачем доказам в обгрунтування своїх вимог та заперечень, як в цілому, так і кожному Показу окремо, не надано мотивовану відповідь на всі основні аргументи позивача, зокрема не надано належну оцінку тим фактам, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6820285200.01:000.0506вже була сформована, їй було присвоєно кадастровий номер ще 18.02.2013року за проектом землеустрою, виготовленим на замовлення позивача ОСОБА_2 .
Також , Балаклійським районним судом Харківської області взагалі не досліджено та не прийнято до уваги, що наказ Головного управління Держтеокадастру у Харківській області від 01.12.2020року №20574-СГ прийнято в межах наявних на той час у нього (Держгеокадастру) повноважень, що на теперішній час наказ є чинним, а ні Головним управлінням Держтеокадастру у Харківській області, а ні в судовому порядку не скасований.
Натомість, за наявності добровільно виконаного рішення суду та прийнятого наказу від 01.12.2020року № 20574-СГ, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області наказом від 06.01.2021року №2-0ТГ, передало вказану земельну ділянку площею 1,9000га кадастровий номер 6320285200:01:000:0506, яка вже передана цим же органом державної влади позивачу ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства, до земель комунальної власності Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області.
Держгеокадастр та Донецька селищна рада не мала ніяких правових підстав вчиняти дії стосовно відчуження спірної земельної ділянки на користь третіх осіб зважаючи на вищевикладені обставини.
Також , суд першої інстанції не звернув уваги на те, що саме на час звернення відповідача - громадянина ОСОБА_3 (іншого претендента на спірну земельну ділянку) до Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області 17.05.2021року спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506вже була сформована, їй було присвоєно кадастровий номер за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, виготовленим на замовлення позивача ОСОБА_2 , що підтверджується відкритими даними та витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та проектом землеустрою, виготовленим ПП «Земзввпорядник» на замовления позивача.
Таким чином, ще за довго до моменту звернення відповідача ОСОБА_3 до Донецької селищної ради, спірну земельну ділянку кадастровий номер 6320285200:01:000:0506за проектною документацією із землеустрою виконаною на замовлення позивача ОСОБА_2 вже було сформовано, присвоєно кадастровий номер, визначено її як об?єкт цивільних прав та передано (надано) у власність позивачу ОСОБА_2 , а Донецька селищна рада володіючи повною інформацією про ділянку протиправно передала (надала) у власність відповідачу ОСОБА_3 спірну земельну ділянку.
Апелянт просить скасувати рішення Балаклійського районного суду Харківської області від 10 грудня 2021 року, та ухвалити нове, яким задовольнити позов ОСОБА_2 в повному обсязі.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, приходить до слідуючого висновку.
21.08.2012 на підставі розпорядження голови Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області № 496 гр. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення (землі запасу, рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Пришибської сільської ради Балаклійського району Харківської області, із метою надання у власність, для ведення особистого селянського господарства (а.с. 27).
На замовлення ОСОБА_2 18.02.2013 приватним підприємством «ЗЕМЛЕВПОРЯДНИК» було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9 га за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Пришибської сільської ради Балаклійського району Харківської області (а.с. 20-52).
21.03.2014 Відділом Держземагенства у Балаклійському районі Харківської області було надано висновок № 166, яким погоджується Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу державної власності гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (а.с.43-44).
На підставі погодженого в установленому законом порядку проекту землеустрою Державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства у Балаклійському районі Харківської області ОСОБА_4 18.02.2013 в Державному земельному кадастрі проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 1,9000 га, за результатами чого земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6320285200:01:000:0506 (а.с.53).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 20574 від 01.12.2020 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки у власність», на підставі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2020 було повторно розглянуте питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9 га з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506. Зазначеним наказом затверджено вищевказаний проект землеустрою та передано у власність гр. ОСОБА_2 спірну змелену ділянку. Одночасно роз`яснено, що право власності виникає з моменту державної реєстрації цього права на земельну ділянку. Керівнику Відділу у Балаклійському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області наказано забезпечити внесення Державним кадастровим реєстратором відповідних відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі (а.с.56).
05.01.2021 від Донецького селищного голови Наздрачова А. до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надійшло клопотання про передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до проведеної інвентаризації земель Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області, які розташовані за межами населених пунктів Донецької селищної ради на території Балаклійського району Харківської області (а.с. 205).
На підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 06.01.2021 № 2-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності» у комунальну власність Донецької територіальної громади, в особі Донецької селищної ради, передано 64 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 971,0720 га, які розташовані за межами населених пунктів Донецької селищної ради на території Балаклійського району Харківської області (а.с. 102).
Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.01.2021 ГУ Держгеокадастру у Харківській області передає із державної власності, а Донецька селищна рада приймає у комунальну власність земельні ділянки, згідно з додатком, у якому під № 45 зазначено земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506, загальною площею 1,900 га (а.с.114-123).
Рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 58676151 від 10.06.2021 державним реєстратором прав на нерухоме майно Дериведмідь Н.Є. вирішено відмовити у державній реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6320285200:01:000:0506, загальною площею 1,900 га ОСОБА_2 . У рішенні державний реєстратор посилався на те, що в Державному реєстрі прав наявна інформація щодо перебування заявленої земельної ділянки у комунальній власності (а.с.60).
Із заяви ОСОБА_3 убачається, що він звернувся до голови Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Пришибської сільської ради Балаклійського району харківської області, площею 1,900 га. До заяви додано копію паспорта, рнокпп, схему розташування земельної ділянки. Дата звернення із заявою ОСОБА_3 не зазначена. Заява отримана Виконавчим комітетом Донецької селищної ради 17.05.2021, вх.№02-31/293 (а.с. 124-127).
У відповідності до Протоколу №8 засідання постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва та архітектури Донецької селищної ради від 17.05.2021 вирішено проекти рішення «Про надання громадянам дозволу на розробку технічних документацій щодо встановлення меж земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства по 2,0000 га на території с.Пришиб, зокрема ОСОБА_3 , рекомендувати надати на сесії Донецької селищної ради (а.с. 128-135).
Рішенням XIV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Харківської області № 457-VІІІ від 18.05.2021 гр. ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,900 га на території Пришибського старостинського округу Харківської області. Рекомендовано гр. ОСОБА_3 звернутися до сертифікованої землевпорядної організації для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки, із наступним поданням його на погодження у порядку, передбаченому законом (а.с. 136).
25.05.2021 гр. ОСОБА_3 звернувся до Донецького селищного голови із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області, площею 1,900 га та передати вказану земельну ділянку у власність (а.с. 137). До заяви надано технічну документацію, виготовлену ФОП ОСОБА_5 на підставі договору № 25-21 від 17.05.2021 на замовлення ОСОБА_3 (а.с. 138-163).
Протоколом постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва та архітектури Донецької селищної ради № 9 від 27.05.2021 вирішено затвердити технічну документацію щодо встановлення меж земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства по 2,0000 га на території с.Пришиб громадянам, у тому числі ОСОБА_3 , рекомендовано затвердити на сесії Донецької селищної ради (а.с. 162).
Рішенням XV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Харківської області № 523-VІІІ від 02.06.2021 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства площею 1,900 га, розташованої за межами населених пунктів на території Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області та передачі її у власність, яка розроблена ФОП ОСОБА_5 . Вирішено передати у власність гр. ОСОБА_3 земельну ділянку для ведення особистого господарства, площею 1,900 га з кадастровим номером 6320285200:02:000:0506 (а.с. 163).
09.08.2021 між гр. ОСОБА_3 та Фермерським господарством «Андріївське2017» укладено договір оренди земельної ділянки, у відповідності до якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,900 га, кадастровий номер 6320285200:01:000:0506 (а.с.217-219).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 30.08.2021 за № 272467996:
- державним реєстратором Донецької селищної ради Харківської області Щербиною Н.М. на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 06.01.2021 № 2-ОТГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 06.01.0201 № б/н (видавник: Голова комісії з ліквідації - начальник Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Юрій Кундрюков та Донецький селищний голова Анатолій Наздрачов) прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58161755 від 17.05.2021 13:34:32 та зареєстровано право комунальної власності на спірну земельну ділянку кадастровий номер 6320285200:01:000:0506 за Донецькою селищною радою Ізюмського району Харківської області (а.с. 63);
- 08.06.2021 на підставі рішення XV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області від 02.06.2021 № 523-VIII державним реєстратором Донецької селищної ради Харківської області Щербиною Н.М. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58718186 від 14.06.2021 09:11:13, зареєстровано за гр. ОСОБА_3 право власності на земельну ділянку площею 1,900 га кадастровий номер 6320285200:01:000:0506 (а.с. 63).
- 20.08.2021 державним реєстратором Щербіною Н.М. на підставі договору оренди земельної ділянки від 19.08.2021, укладеним між орендодавцем ОСОБА_3 та орендарем ФГ «Андріївське2017», внесено зміни права власності, із зазначенням інформації щодо передачі зазначеної земельної ділянки в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 64).
У відповідності до ч.1ст.15ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Зі змісту ч.2ст.16ЦК України вбачається, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п.10).
У відповідності дост.14Конституції України та ч.2ст.1Земельного кодексуУкраїни право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 2ст.19Конституції України регламентовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
У відповідності дост.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п. «а» ч.3ст.22 Земельного кодексу України(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Згідно з частинами 1, 2ст.78Земельного кодексуУкраїни право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
21.08.2012 на підставі розпорядження голови Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області № 496 гр. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9 га.
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 06.01.2021 № 2-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності» у комунальну власність Донецької територіальної громади, в особі Донецької селищної ради було передано спірну земельну ділянку.
Згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) - є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр - міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.
Основними завданнями Держгеокадастру є, крім іншого, розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначенихЗК України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (пп.31 п.3 Положення).
Відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане
Частиною 1статті 117Земельного кодексуУкраїни передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Такими суб`єктами згідно з ч.4ст.122Земельного кодексуУкраїни та наказу Мінагрополітики від 29.09.2016 № 333 «Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру» є головні управління Держгеокадастру, а також відповідно до ч.1ст.12Земельного кодексуУкраїни міські, селищні, сільські ради, що представляють об`єднані територіальні громади.
Згідно з ч.6ст.118Земельного кодексуУкраїни громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 7 цієї статті передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихст.122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно дост.79-1Земельного кодексуУкраїни формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно з ч.1 п. б)ст.81Земельного кодексуУкраїни громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Районним судом вірно встановлено, що відповідно до ч.8ст. 118 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Згідно ч.1ст.186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Висновком начальника Відділу Держземагентства у Балаклійському районі КС.Крюкова «Про погодження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» від 21.03.2014 року №166 , погоджено проект землеустрою ОСОБА_2 ( т.1 а.с.43-44)
Земельна ділянка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі, а саме: визначена її площа 1,9000 га, межі, присвоєний кадастровий номер 6320285200:01:000:0506, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.11.2019 номер НВ-6311550242019.
Підставою реєстрації у Витязі зазначено : Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок , 27.09.2012 ; Приватне підприємство «Землевпорядник» , ОСОБА_6 .(т.1 а.с.53)
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 01 грудня 2020 року № 20574-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельних ділянок у власність» на виконання Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2020 по справі №520/10700/2020 , земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506 передано у власність ОСОБА_2 .
Пунктом 5 зазначеного наказу , вказано керівнику Відділу у Балаклійському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на виконання пункту 112 Порядку ведення Державного земельного кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 , забезпечити внесення Державним кадастровим реєстратором відповідних відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.
Проте, Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 06 січня 2021 року №2-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506 передано у комунальну власність Донецької територіальної громади , в особі Донецької селищної ради .( т.1 а.с.57-59)
Більше того , Рішенням Донецької селищної ради Харківської області від 02 червня 2021 року №523- VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства площею 1,9000 га розташованої за межами населених пунктів на території Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області та передачу її у власність гр.. ОСОБА_3 » , затверджено технічну документацію із землеустрою , спірну земельну ділянку передано у власність ОСОБА_3 (т.1 а.с.62)
Якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі. Не вважатиметься добросовісною і поведінка особи, яка отримала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробила проект та подала його на затвердження, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки.
Крім того, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку (постанова Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц, провадження № 14-301цс18).
Разом з тим, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України),першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.
Неконкурентне надання землі у користування за наявності двох або більше бажаючих не відповідає принципам забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю. Зокрема, не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка пізніше за інших звернулася з відповідною заявою, але якій тим не менше надано перевагу.
Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини. Частинами 1, 4статті 10ЦПК України прямо передбачено, що суд повинен застосувати принцип верховенства права з урахуванням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод1950 року та судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції прозахист правлюдини іосновоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У своїх висновках Європейський суд з прав людини неодноразово нагадував, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: друге речення пункту 1 дозволяє позбавлення власності лишена умовах, передбачених законом, а пункт 2 визнає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію законів(рішення у справах Колишній король Греції та інші проти Греції та Малама проти Греції).Майно може бути як існуюче майно, так і активи, включаючи вимоги, стосовно яких особа може стверджувати, що вона має принаймні легітимні сподівання на реалізацію майнового права (пункт 83 рішення від 12.07.2001 у справі Ганс-Адам II проти Німеччини).
Легітимні сподівання за своїм характером повинні бути більш конкретними, ніж просто надія й повинні ґрунтуватися на законодавчому положенні або юридичному акті.
Так, з матеріалів справи вбачається , що «легітимні сподівання» позивача виправдані, адже ОСОБА_2 за наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 01грудня 2020року отримав у власність земельну ділянку , кадастровий номер 6320285200:01:000:0506, для ведення особистого селянського господарства.
Проте , у подальшому Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 06січня 2021року , земельну ділянку передано до комунальної власності , 02 червня 2021 року рішенням Донецької селищної ради Харківської області спірну земельну ділянку передано у власність ОСОБА_3 , чим порушено право ОСОБА_2 , адже спірна земельна ділянка була надана йому у власність на законних підставах значно раніше у часі а ніж були винесені вищезазначені наказ та рішення.
Отже, за змістом судової практики Європейського суду з прав людини захист законних сподівань (очікувань) є одним з аспектів правової визначеності. Принцип законного очікування спрямований на те, щоб у випадках, коли особа переконана, що досягне певного результату, якщо буде діяти відповідно до норм правової системи, забезпечити захист цих очікувань.
За змістом статті 118ЗК України завершальним етапом процедури безоплатної приватизації земельних ділянок є саме затвердження проекту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність. Таким чином, реальні законні сподівання на оформлення права власності на земельну ділянку виникають не після отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, чи погодження проекту у порядку статті 186-1 ЗК України, а саме з моменту звернення до відповідного органу виконавчої влади, чи органу місцевого самоврядування із проханням затвердити погоджений проект землеустрою та передання земельної ділянки у власність, оскільки до цього моменту особа повинна усвідомлювати, що земельна ділянка може бути надана у власність іншій особі.
У відповідності до ч.2ст.26Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Згідно зіст.393ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Відтак позов ОСОБА_2 в частині визнання незаконними та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області та рішень Донецької селищної ради Харківської області підлягає задоволенню.
Щодо вимог позивача про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки б/н від 19.08.2021 укладеного між ОСОБА_3 та ФГ «Андріївське 2017» суд приходить до слідуючого висновку .
Відповідно до частини першоїстатті 202 Цивільного кодексу України(далі -ЦК України) правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до законодавства за ступенем недійсності всі правочини поділяються на абсолютно недійсні з моменту їх вчинення (нікчемні), недійсність яких прямо передбачена законом, та відносно недійсні, які можуть бути визнані судом недійсними за певних умов (оспорювані).
УЦК Українизакріплений підхід, при якому оспорюваність правочину конструюється як загальне правило. Навпаки, нікчемність правочину має місце тільки у разі, коли існує пряма вказівка закону про кваліфікацію того або іншого правочину як нікчемного.
Оспорюваний правочин визнається недійсним судом, якщо одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом (частина третястатті 215 ЦК України). Правочин, недійсність якого не встановлена законом (оспорюваний правочин), породжує правові наслідки (набуття, зміну або припинення прав та обов`язків), на які він був направлений до моменту визнання його недійсним на підставі рішення суду. Оспорювання правочину відбувається тільки за ініціативою його сторони або іншої заінтересованої особи шляхом пред`явлення вимог про визнання правочину недійсним (позов про оспорювання правочину, рецисорний позов).
Натомість нікчемним є той правочин, недійсність якого встановлена законом і для визнання його недійсним не вимагається рішення суду (частина другастатті 215 ЦК України). Нікчемність правочину конструюється за допомогою «текстуальної» недійсності, оскільки вона існує тільки у разі прямої вказівки закону. Така пряма вказівка може втілюватися, зокрема, в термінах «нікчемний», «є недійсним». Нікчемний правочин, на відміну від оспорюваного, не створює юридичних наслідків, тобто, не «породжує» (змінює чи припиняє) цивільних прав та обов`язків.
Так, оскільки , договір оренди земельної ділянки був укладений ОСОБА_3 ,який не мав права на вчинення такого правочину , адже земельна ділянка належить ОСОБА_2 , він є нікчемним.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про часткове задоволення апеляційної скарги , оскільки вона є обґрунтованою та спростовує висновки викладені в оскаржуваному рішенні.
Згідно з частиною 13статті 141 ЦПК Україниякщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.
Відповідно до частини першої-другоїстатті 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки апеляційний суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги
Керуючись ст.ст. 367, 374 ч.1 п.2, ч.1 п.п.3,4 ст.376, 382 ЦПК України, колегія суддів;
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 представника ОСОБА_2 задовольнити частково .
Рішення Балаклійського районного суду Харківської області від 10 грудня 2021 року» скасувати.
Ухвалити нове,яким позовноївимоги ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06.01.2021 року №2-ОТГ в частині передачі у комунальну власність Донецької територіальної громади в особі Донецької селищної ради земельної ділянки державної власності площею 1,9000 га з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506, яка зазначена за №45 у додатку до Акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.01.2021.
Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (із відкриттям розділу), індексний номер: 58161755 від 17.05.2021 13:34:32, Державного реєстратора Донецької селищної ради Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, на підставі якого за Донецькою селищною радою Балаклійського району Харківської області, код ЄДРПОУ: 04397112, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506.
Визнати незаконним та скасувати рішення XІV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Харківської області від 18.05.2021 №457-VІІІ «Про надання дозволу на розробку Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,9000 га на території Пришибського старостинського округу Харківської області гр. ОСОБА_3 ».
Визнати незаконним та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Донецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 02.06.2021 №523-VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства площею 1,9000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Донецької селищної ради Балаклійського району Харківської області та передачі її у власність гр. ОСОБА_3 ».
Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58718186 від 14.06.2021 09:11:13, Державного реєстратора Донецької селищної ради Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, на підставі якого за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6320285200:01:000:0506.
В іншій частині позовні вимоги ОСОБА_2 залишити без задоволення.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області , Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області Щербини Наталії Михайлівни, ОСОБА_3 , Фермерського господарства « Андріївське 2017» на користь ОСОБА_2 судовий збір , що був сплачений при поданні позову та апеляційної скарги по 2271,59 грн. з кожного .
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя: В.М. Триголов
Судді : А.І. Дорош
О.А. Лобов
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2023 |
Оприлюднено | 27.12.2023 |
Номер документу | 115922195 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Триголов В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні