Рішення
від 26.12.2023 по справі 420/32003/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/32003/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Іванівського районного суду Одеської області (вул.Центральна,81а, смт Іванівка, Березівський район, Одеська область, 67200) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Іванівського районного суду Одеської області за результатом якого позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність бюджетної установи: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), що полягає у ненаданні ОСОБА_1 публічної інформації на запит (вих. №1016/23/1 від 16.10.2023р.), та зобов`язати бюджетну установу: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721) надати ОСОБА_2 запитувану нею публічну інформацію на запит (вих. №1016/23/1 від 16.10.2023р.), а саме: копію, складених і затверджених бюджетною установою: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), кошторисів на 2022 та 2023 роки, на підставі яких, згідно ч.1 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII, п. 30 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу та абзацу 1 пункту 3 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, протягом 2022-2023 років здійснювалось фінансування бюджетної установи: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), вірність якої засвідчено у встановленому Законом порядку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 07.10.2023 року вона звернулася до Іванівського суду через електроні засоби зв`язку із запитом на отримання публічної інформації вих.№1016/23/1 від 16.10.2023р., у якому просила надати їй публічну інформацію, розпорядником якої є відповідач, і яку не віднесено до переліку відомостей, які містять конфіденційну інформацію або яким надається гриф обмеження доступу «Для службового користування», а саме: копію складеного і затвердженого кошторису Іванівського районного суду (код ЄДРПОУ 02897721) на 2022 та 2023 роки, на підставі яких, згідно ч.1 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII та абзацу 1 пункту 3 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 протягом 2022 - 2023 років здійснювалось фінансування бюджетної установи публічного права: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), вірність якої засвідчено у встановленому Законом порядку.

Проте, як зазначає позивач, 27.10.2023 року нею отримано листа відповідача (Іванівський суд) вих.№05-02/11/2023 від 26.10.2023, в якій зазначено, що у відповідь на її публічний запит, який надійшов на електронну адресу Іванівського районного суду Одеської області 23 жовтня 2023 року, щодо надання копії складеного та затвердженого кошторису Іванівського районного суду Одеської області на 2022 та 2023 роки, на підставі яких здійснювалось фінансування бюджетної установи публічного права, повідомлено, що Іванівський районний суд Одеської області не є належним розпорядником запитуваної інформації.

Позивач вважає таку відповідь протиправною та за захистом своїх прав звернулась до суду.

Ухвалою суду від 23 листопада 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).

У відзиві на позовну заяву відповідач заперечував проти задоволення позову, зокрема, зазначивши, що розглянувши запит позивача Іванівським районним судом Одеської області 26 жовтня 2023 року ОСОБА_2 надано письмову відповідь, в якій останню повідомлено, що Іванівський районний суд Одеської області не є належним розпорядником запитуваної інформації, та відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» направлено даний запит за належністю до територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеській області (копія відповіді додається).

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

Отже зазначеним підтверджено ту обставину, що позивачці не відмовлялось у надані запитуваної інформації, а повідомлено про направлення її запиту за належністю.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що 23.10.2023 року ОСОБА_2 звернулась до Іванівського районного суду Одеської області із запитом ( від 16.10.2023 №1061/23/1) про надання публічної інформації, розпорядником якої є Іванівський районний суд Одеської області і яку не віднесено до Переліку відомостей, що містять конфіденційну інформацію або яким надається гриф обмеження доступу «Для службового користування», а саме: копію складеного і затвердженого кошторису Іванівського районного суду Одеської області (код ЄДРПОУ 02897721) на 2022 та 2023 роки, на підставі яких, згідно ч.1 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII та абзацу 1 пункту 3 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, протягом 2022-2023 років здійснювалось фінансування бюджетної установи публічного права: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), вірність якої засвідчено у встановленому Законом порядку.

Розглянувши даний запит Іванівським районним судом Одеської області 26 жовтня 2023 року ОСОБА_2 надано письмову відповідь, в якій останню повідомлено, що Іванівський районний суд Одеської області не є належним розпорядником запитуваної інформації, та відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» направлено даний запит за належністю до територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеській області.

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

Отже зазначеним підтверджено ту обставину, що позивачці не відмовлялось у надані запитуваної інформації, а повідомлено про направлення її запиту за належністю.

03 листопада 2023 року ОСОБА_2 звернулась до суду із не процесуальною заявою про бажання скористатися виключним правом застосування інституту досудового врегулювання спорів та повідомити заявницю про результати розгляду її заяви.

Позивачка посилається, що її заява також залишена без задоволення.

Судом встановлено, що в ході розгляду заяви Іванівським районним судом Одеської області була витребувана інформація з ТУ ДСА України в Одеській області, щодо результатів розгляду запиту ОСОБА_2 , який на їх адресу був направлений за належністю.

Відповідно до листа ТУ ДСА України в Одеській області відповідачу надано копію відповіді ОСОБА_2 з якої вбачається, що 06.11.2023 року за №5-2599/23-Вих запитувачу інформації надано копію кошторисів на 2022-2023 роки повідомлено, що ТУ ДСА України в Одеській області діє відповідно до статі 154 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України в Одеській області, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 10.05.2023 року №229. До повноважень ТУ ДСА України в Одеській області відноситься організаційне та фінансове забезпечення 33-х місцевих загальних судів Одеської області з метою створення належних умов для діяльності судів, суддів та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування, в тому числі Іванівського районного суду Одеської області.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_2 від 29.10.2023 року № 1029/23/4 Іванівський районний суд Одеської області надав письмову відповідь та повідомив ОСОБА_2 , що відповідно до листа територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеській області від 09 листопада 2023 року вбачається, що територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Одеській області направлено на її адресу витребувану нею інформацію, а саме копії складеного та затвердженого кошторису Іванівського районного суду Одеської області на 2022 та 2023 роки.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Приписами статті 40 Конституції України визначено, що держава гарантує, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Статтею 5 Закону України «Про інформацію» визначено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Згідно зі ст. 10 вказаного Закону України «Про інформацію», за змістом інформація поділяється на такі види: інформація про фізичну особу; інформація довідково-енциклопедичного характеру; інформація про стан довкілля (екологічна інформація); інформація про товар (роботу, послугу); науково-технічна інформація; податкова інформація; правова інформація; статистична інформація; соціологічна інформація; інші види інформації.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, інформації, що становить суспільний інтерес, визначено Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року № 2939-VІ (далі - Закон №2939-VІ).

Статтею 1 Закону № 2939-VІ визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Положеннями пункту 2 частини 1 статті 5 Закону № 2939-VІ встановлено, що доступ до інформації забезпечується шляхом, зокрема, надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно з частиною 1 статті 6 Закону № 2939-VІ, інформацією з обмеженим доступом є: конфіденційна інформація; таємна інформація; службова інформація.

За змістом частин 1, 2 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини 2 статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Відповідно до положень статті 13 Закону № 2939-VІ, розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання. Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.

Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

З метою спрощення процедури оформлення письмових запитів на інформацію особа може подавати запит шляхом заповнення відповідних форм запитів на інформацію, які можна отримати в розпорядника інформації та на офіційному веб-сайті відповідного розпорядника. Зазначені форми мають містити стислу інструкцію щодо процедури подання запиту на інформацію, її отримання тощо.

Частиною 1 статті 20 Закону № 2939-VІ визначено, що розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Нормами статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації» встановлено, що рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом встановлено, що зі змісту запиту позивача на отримання публічної інформації від 23.10.2023 року встановлено, що позивач просив надати копію складеного і затвердженого кошторису Іванівського районного суду Одеської області (код ЄДРПОУ 02897721) на 2022 та 2023 роки, на підставі яких, згідно ч.1 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII та абзацу 1 пункту 3 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, протягом 2022-2023 років здійснювалось фінансування бюджетної установи публічного права: Іванівський районний суд Одеської області (код ЄДРПОУ: 02897721), вірність якої засвідчено у встановленому Законом порядку.

Відповідно до частини першої, третьої, четвертої, шостої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 року №1402 в Україні діє єдина система забезпечення функціонування судової влади судів, органів суддівського самоврядування, інших державних органів та установ системи правосуддя.

Відповідно до п.3 Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України в Одеській області, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 10.05.2023 року №229 основним завданням територіального управління є організаційне та фінансове забезпечення діяльності місцевих судів, крім господарських та адміністративних, з метою створення належних умов для діяльності судів, суддів і забезпечення роботи органів суддівського самоврядування.

Отже до повноважень ТУ ДСА України в Одеській області відноситься організаційне та фінансове забезпечення 33 -х місцевих загальних судів Одеської області (крім господарських та адміністративних), з метою створення належних умов для діяльності судів, суддів та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування в тому числі Іванівського районного суду Одеської області.

Як вбачається з наведеного чинним законодавством не передбачено вимогу про затвердження окремого кошторису Іванівського районного суду Одеської області.

Відповідно до пп.3,4 п.4 Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України в Одеській області до покладених на нього завдань: здійснює функції розпорядника коштів Державного бюджету України нижчого рівня щодо забезпечення діяльності територіального управління та судів у відповідному регіоні; забезпечує дотримання фінансово-бюджетної дисципліни, ефективне, результативне і цільове використання коштів державного бюджету, законність використання ресурсів та майна, запобігання порушенням та зловживанням, а також своєчасність вжиття відповідних заходів реагування, зокрема в частині відшкодування заподіяної шкоди (втрат) та притягнення до відповідальності винних посадових осіб.

Відповідно до Р. 32. «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228 передбачено, що кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів і штатні розписи затверджуються керівником установи вищого рівня, за винятком випадків, зазначених у пункті 33 цього Порядку (якщо законодавством не встановлено інший порядок затвердження).

Згідно зі статтею 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, а видатки загального фонду Державного бюджету України на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України. Частиною третьою цієї норми визначено, що функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють: Верховний Суд щодо фінансового забезпечення його діяльності; вищий спеціалізований суд щодо фінансового забезпечення його діяльності; ДСА України щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів, діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та ДСА України; Вища рада правосуддя щодо фінансового забезпечення її діяльності.

Аналізуючи положення ст.24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» вбачається, що до повноваження голови місцевого суду не входить складання, розгляд, затвердження кошторису суду та відсутні будь які інші нормативно правові акти, які регулюють процедуру складання та затвердження кошторису місцевого суду саме керівником відповідного суду.

За правилами ч.2 ст.22 Закону № 2939-VI відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.

Частиною 3 ст.22 Закону № 2939-VI передбачено, що розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

Розглянувши запит позивача Іванівським районним судом Одеської області 26 жовтня 2023 року ОСОБА_2 надано письмову відповідь, в якій останню повідомлено, що Іванівський районний суд Одеської області не є належним розпорядником запитуваної інформації, та відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» направлено даний запит за належністю до територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеській області.

Відповідно до листа ТУ ДСА України в Одеській області відповідачу надано копію відповіді ОСОБА_2 з якої вбачається, що 06.11.2023 року за №5-2599/23-Вих запитувачу інформації надано копію кошторисів на 2022-2023 роки повідомлено, що ТУ ДСА України в Одеській області діє відповідно до статі 154 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України в Одеській області, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 10.05.2023 року №229. До повноважень ТУ ДСА України в Одеській області відноситься організаційне та фінансове забезпечення 33-х місцевих загальних судів Одеської області з метою створення належних умов для діяльності судів, суддів та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування, в тому числі Іванівського районного суду Одеської області.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_2 від 29.10.2023 року № 1029/23/4 Іванівський районний суд Одеської області надав письмову відповідь та повідомив ОСОБА_2 , що відповідно до листа територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеській області від 09 листопада 2023 року вбачається, що територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Одеській області направлено на її адресу витребувану нею інформацію, а саме копії складеного та затвердженого кошторису Іванівського районного суду Одеської області на 2022 та 2023 роки.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що відповідач не допустив протиправної бездіяльності під час розгляду запиту позивача на отримання публічної інформації від 23.10.2023 року, в свою чергу відповідно до положень Закону України "Про доступ до публічної інформації" відповідачем своєчасно надана позивачу повна та вичерпна інформацію на його запит.

З огляду на викладене, позивач не надав суду доказів про порушення своїх прав та законних інтересів.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи наведене правові підстави для задоволення позову - відсутні.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного суду ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Іванівського районного суду Одеської області (вул.Центральна,81а, смт Іванівка, Березівський район, Одеська область, 67200) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2023
Оприлюднено28.12.2023
Номер документу115941298
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —420/32003/23

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 26.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні