Справа № 726/677/23
Провадження № 2/727/1275/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2023 рокуШевченківський районний суд м.Чернівці в складі: головуючого-судді: Танасійчук Н.М.,розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін цивільну справу за позовом Приватного підприємства «Порядок в домі» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлові послуги, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлові послуги.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що з 01.09.2018 року ПП «Порядок в домі» надає послуги з управління багатоквартирним житловим будинком АДРЕСА_1 на підставі рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради №413/16 від 07.08.2018 року та договору №5 про надання послуг з управління багатоквартирними житловими будинками в місті Чернівці від 10.08.2018 року, а також договору №17/8 від 01.10.2019 року, укладених в порядку ч.5 ст.13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від імені співвласників багатоквартирних житлових будинків із Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради.
Відповідачу належить на праві приватної власності нежиле приміщення у вказаному будинку, загальною площею 835,00 кв.м., що підтверджує свідоцтвом про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_1 від 21.05.2015 року.
Відповідно до умов зазначених договорів, послуга з управління багатоквартирним будинком, яка надавалась ОСОБА_1 включає: - забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку (прибирання внутрішньо будинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньо-будинкових систем, тощо); - купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; - поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Для забезпечення надання послуг з управління багатоквартирними житловими будинками в належній кількості та належної якості позивач у період з 01.09.2018 року по день звернення до суду з позовом уклав ряд договорів із підрядними організаціями, зокрема: договори із АТ «Чернівціобленерго» на розподіл та постачання електричної енергії до місць загального користування; із ФОП ОСОБА_2 на перевірку димових та вентиляційних каналів будинків; із ФОП ОСОБА_3 на проведення робіт із дезінфекції, дезінсекції та дератизації; із Чернівецьким КП «Муніципальний інфоцентр» на обслуговування інформаційної мережі комунальних платежів.
Додатком №1 до Договору №5 від 10.08.2018 року та Договором №17/8 від 01.10.2019 року із додатком №5 визначено ціну послуги з управління на місяць за 1 квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення в будинку, яка становить 2,108 гривень.
Пунктом 11 Договору №17/8 від 01.10.2019 року визначено обов`язок кожного співвласника вносити плату за послугу з управління щомісяця не пізніше 20-го числа місяця, наступного за розрахунковим.
Факт надання послуг з управління будинком за період з 01.09.2018 року по даний час підтверджується забезпеченням відповідача безперебійними послугами водопостачання та водовідведення, теплопостачання, електропостачання через загальнобудинкові мережі, які утримуються позивачем у належному стані, утриманням прибудинкової території, проведення поточних ремонтних робіт конструктивних елементів будинку та своєчасним розрахунком за надані послуги із підрядними організаціями.
Також факт надання позивачем послуг з управління будинком та факт споживання цих послуг відповідачем за період з 01.09.2018 року підтверджується відсутністю з боку співвласників будинку будь-яких претензій, оформлених відповідно до ст.27 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги».
Однак, відповідач своїх зобов`язань по сплаті за надані послуги з управління будинком не виконує, у зв`язку з чим станом на 01.07.2023 року утворилася заборгованість у сумі 52293 грн. 26 коп.
Вказував, що 01.03.2023 року позивачем, на адресу відповідача рекомендованим поштовим листом було надіслано вимогу (досудова пропозиція) із проханням сплатити заборгованість, однак вказана вимога відповідачем була проігнорована.
Просив стягнути з ОСОБА_1 на користь ПП «Порядок в домі» заборгованість за надані послуги в розмірі 52293 грн. 26 коп. та понесені судові витрати.
Ухвалою Шевченківського районного суду м.Чернівці від 29.06.2023 року прийнято справу до свого провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.
10.07.2023 року за клопотанням представника позивача ухвалою Шевченківського районного суду м.Чернівці збільшено позовні вимоги ПП «Порядок в домі» до ОСОБА_1 ..
Устатті 190 Цивільного процесуального кодексу Українипередбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленомустаттею 272 цього Кодексу, одночасно з копією ухвали про відкриття провадження у справі учасникам справи надсилається копія позовної заяви з копіями доданих до неї документів та з додержанням вимог частини 5статті 128 цього Кодексу.
07.08.2023 року від представника відповідача до суду надійшло заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного провадження.
Ухвалою суду від 08.08.2023 року у задоволенні заяви-заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного провадження та призначення справи до розгляду за правилами загального позовного провадження було відмовлено.
17.08.2023 року представником відповідача було подано відзив на позовну заяву. У відзиві представник вказував на те, що відповідач позовні вимоги не визнає. Так, жодних договорів між сторонами не підписувалося. ОСОБА_1 має індивідуальні договори з усіма надавачами комунальних послуг, проте з ПП «Порядок в домі» такого договору немає. Окрім того, наведені позивачем розрахунки є непослідовними та необґрунтованими.
15.09.2023 року представник позивача надав відповідь на відзив в якому зазначає, що співвласники будинку, в якому розміщене приміщення відповідача не створили ОСББ та не прийняли рішення про форму управління будинком, а тому рішенням Виконавчого комітету ЧМР №145/6 від 27.03.2018 року було затверджено конкурсну документацію з призначення управителя багатоквартирного будинку житлового фонду м.Чернівці та вирішено провести конкурс. Переможцем конкурсу у подальшому було визнано ПП «Порядок в домі». Зважаючи на вказане, можливості укладення індивідуального договору про надання послуг з управління будинком безпосередньо з відповідачем Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не передбачено. Також , щодо твердження представника відповідача про ніби то ненадання послуг з управління будинком співвласникам будинку , в т.ч. відповідачу та не споживання цих послуг за період з 01.09.2018 року по день звернення із позовом до суду спростовується відсутністю з боку останнього та будь-кого з інших співвласників будинку будь-якихпретензій, оформлених у відповідності до статті 27 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», а також періодичною оплатою відповідачем цих послуг в період з 2018 року.
16.10.2023 року представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення (частина 8статті 279 Цивільного процесуального кодексу України).
Згідно з частиною 4статті 268 Цивільного процесуального кодексу Україниу разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши подані письмові докази, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом було встановлено наступні фактичні обставини справи та спірні правовідносини.
Так, спір між сторонами виник із приводу надання послуг з управління багатоквартирним житловим будинком АДРЕСА_1 .
Відповідачу ОСОБА_1 на праві приватної спільної часткової власності належать нежитлові приміщення, загальною площею 835,00 кв.м, що знаходяться в будинку АДРЕСА_1 . Зазначена обставина підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 269822945 (а.с.24-25).
Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради №413/16 від 07.08.2018 року було вирішено за результатами проведеного конкурсу призначити управителем багатоквартирних житлових будинків по лоту №7 ПП «Порядок в домі».(а.с.9-10)
Приватному підприємству «Порядок в домі» після укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирними будинками у м.Чернівцях негайно розмістити в кожному конкретному будинку виграного ним лоту на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них, оголошення про обрання його управителем, в яких зазначено повне найменування управителя, адресу, його контактні телефони, номер та дату укладення, ціну послуги.
Також зобов`язано ПП «Порядок в домі» в місячний термін з дня набрання чинності рішення укласти угоди на вивіз твердих побутових відходів з підприємствами виробниками послуг, угоди на розрахунки за спожиту електроенергію для освітлення місць загального користування з Чернівецьким міськрем, угоди на перевірку димовентиляційних каналів та ремонт їх оголовків із спеціалізованими підприємствами, угоди на експлуатацію та обслуговування ліфтів з КП «Чернівціміськліфт» (зворот а.с.9).
Як вбачається з додатку до вказаного рішення, ПП «Порядок в домі» було призначено управителем багатоквартирних житлових будинків за переліком, в тому числі і по АДРЕСА_1 .
10.08.2018 року між Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради в особі першого заступника директора Департаменту ЖКГ міської ради Бурака О.К. та ПП «Порядок в домі» було укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирними будинками у м.Чернівцях, згідно з яким управитель зобов`язується надавати співвласникам будинків, зазначених у додатку №1, послуги з управління будинками, спорудами та житловим комплексом, об`єктами благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень,у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості. Послуги з управління об`єктом надаються управителем за цінами, запропонованими у конкурсній пропозиції (а.с.11-13).
У подальшому, 01.10.2019 року між сторонами було укладено договір №17/8 (а.с.14-18).
Згідно умов вказаного договору, управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком, що розташований в АДРЕСА_1 , а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління, згідно з вимогами законодавства та умовами цього Договору.
Послуга з управління полягає у забезпеченні управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання та ремонту спільного майна будинку та його прибудинкової території. Послуга з управління включає: - утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньо-будинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньо-будинкових систем, утримання ліфтів, тощо; - купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; - поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Ціна послуги з управління становить 2,108 гривень на місяць за 1 кв.м. загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку та включає: - витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 1,540 гривень відповідно до кошторису витрат на тримання будинку та прибудинкової території; - винагороду управителю в розмірі 0,462 гривень на місяць.
Плата за послугу з управління нараховується щомісяця управителем та вноситься кожним співвласником не пізніше 20-го числа місяця, наступного за розрахунковим.
Відповідно до статті 11 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за рішенням зборів співвласників (загальних зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) і згодою управителя та зазначається у договорі з управителем.Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Якщо зборами співвласників прийнято рішення про укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, такий договір (зміни до нього) підписується співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками.
Управитель протягом одного місяця після підписання з ним договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (змін до нього) зобов`язаний надати або надіслати рекомендованим листом кожному співвласнику примірник такого договору (змін до нього), завірений підписом управителя.
Відповідно до ч.5статті 13 Законуу разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом.
У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться впорядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.
У період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку до моменту визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати у відповідних багатоквартирних будинках виконавці таких послуг, які надавали відповідні послуги до початку проведення конкурсу.
Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
Відповідно до пункту 6 Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку, затвердженогонаказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13 червня 2016 року № 150, протягом п`яти календарних днів з дня прийняття виконавчим органом місцевої ради рішення про призначення управителя з переможцем конкурсу укладається договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.
Договір про надання послуги за кожним багатоквартирним будинком, що входивв об`єкт конкурсу, строком на один рік від імені співвласників багатоквартирного будинку підписує уповноважена особа виконавчого органу місцевої ради, за рішенням якого призначається управитель.
Інформація про управителя, з яким укладено договір про надання послуги, доводиться до відома співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них, відповідного оголошення. Оголошення має містити інформацію про повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) управителя, його контактні телефони, номер та дату укладання договору, ціну послуги.
За змістом ст. 12 Закону витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; 2-1) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком.
Враховуючи, що співвласники будинку АДРЕСА_1 станом на01 липня 2016 року не визначили форму управління багатоквартирним будинком, згідно із Законом, тому Виконавчим комітетом ЧМР на підставі проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирними будинками, в тому числі у будинку за адресою: будинку АДРЕСА_1 , призначено управителем ПП «Порядок в домі».
З огляду на вказані положення Закону, суд відхиляє доводи представника відповідача про те, що ОСОБА_1 у договірних відносинах з ПП «Порядок в домі» не перебуває, також не бере до уваги висновок судового експерта № 7/23 від 09.08.2023 року який проводився за заявою представника відповідача адвоката Чайки С.В. у зв`язку із тим, що правовідносини з надання послуг з управління багатоквартирним житловим будинком регулюються нормами Законів України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIII (далі - Закон № 2189-VIII) та «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» №417-VIII (далі - Закон №417-VIII), Правилами надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затвердженими постановою КМУ №712 від 05.09.2018 (далі - Правила) та іншими нормативно-правовими актами. Частиною 1 статті 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» дано визначення наступним термінам, які застосовуються де вказано, що багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна (пункт 1 цієї статті); нежитловим приміщенням є ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна; та співвласником багатоквартирного будинку є власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку .
Відповідно до частини 1статті 11 Цивільного кодексу Україницивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (пункт 1 частини 2статті 11 Цивільного кодексу України).
Частиною 1статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»визначено, щонадання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Відповідно до пункту 6 частини першоїстатті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.
Положеннямистатті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»встановлено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить:
1) затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання комунальних послуг;
4) інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;
5) здійснення моніторингу стану виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;
6) встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з поводження з побутовими відходами;
7) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами;
8) передача відомостей до електронного реєстру багатоквартирних будинків;
9) зберігання та забезпечення доступу до технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки та їх прибудинкові території, зокрема документів за обов`язковим переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспортів будинків, планів інженерних мереж, документів, що засвідчують право власності чи користування земельними ділянками, документації щодо проведення робіт з капітального ремонту в багатоквартирних будинках;
10) зберігання примірників рішень (протоколів) загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків та розміщення на своїх офіційних веб-сайтах інформації про рішення, прийняті такими зборами.
За змістом ст.5 Закону до житлово-комунальних послуг належать:1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку;
ПП «Порядок в домі» є уповноваженим управителем з управління багатоквартирним будинком.
Згідно з пунктом 1 частини 1статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»праву споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг кореспондує обов`язок споживача оплачувати житлово- комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Таке ж положення міститься і в пункті 7 Правил користування приміщеннями житлових будинків, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 1992 року № 572, в якому зазначено, що власник та наймач (орендар) квартири зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Згідно ст. 10Закону України «Про житлово-комунальні послуги»ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Якщо управитель визначений органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.
Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає:
1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем;
2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.
Згідно з ч. 1ст. 316 Цивільного кодексу Україниправом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Відповідно до ч. 1ст. 317 Цивільного кодексу Українивласникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно з ч. ч. 1-3ст. 319 Цивільного кодексу Українивласник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.
Відповідно дост. 322 Цивільного кодексу Українивласник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналіз вищенаведених положень свідчить про те, що споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними, а відсутність індивідуально укладеного договору на надання житлово-комунальних послуг з окремим споживачем не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі.
На підставі викладеного, у відповідача виникли зобов`язання щодо сплати заборгованості за надані комунальні послуги. Не укладення письмового договору із нею про надання послуг не є підставою для звільнення відповідача як споживача від оплати відповідних послуг.
Аналогічну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду України від 20 квітня 2016 року у справі № 221/515/15-а, згідно з якою, споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користуються ними, і відсутність договору про надання житлово-комунальних послуг в такому випадку не може бути підставою для звільнення споживача від їх оплати у повному розмірі, а також у постанові Верховного Суду від 18 березня 2019 у справі № 210/5796/16-ц.
У Постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.07.2020 у справі № 712/8916/17 викладено наступні висновки щодо застосування норм права:
Відносини між учасниками у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах (частина першастатті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року). Надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах (частина першастатті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року).
Договір на надання житлово-комунальних послуг у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою (частина першастатті 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року). Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку (частина перша статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року).
Споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі.
Таким чином, відсутність укладеного між сторонами договору про надання житлово-комунальних послуг, виходячи з висновків Великої Палати Верховного Суду, сама по собі не може бути підставою для звільнення відповідачки від оплати послуг, що надаються позивачем.
Також вказані положення закону свідчать про те, що споживачі зобов`язані своєчасно і в повному обсязі оплачувати витрати на утримання будинку, споруд і прибудинкової території.
Відповідно до частин 1, 2ст. 509 Цивільного кодексу Українизобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання цього обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановленихстаттею 11 цього Кодексу.
Згідно зіст. 525 Цивільного кодексу Україниодностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Відповідно дост. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цьогоКодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ч. 1ст. 610 Цивільного кодексу Українипорушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідач не виконує обов`язки, покладені на нього чинним законодавством та Договором, у зв`язку з чим у нього утворилася заборгованість перед ПП «Порядок в домі» за надані послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території за адресою, де він є власником вказаного житлового приміщення.
Згідно з наданим позивачем розрахунком заборгованості, заборгованість відповідача за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, за адресою: АДРЕСА_2 , за період з01.03.2020 по 01.07.2023 становить 52293 грн. 26 коп.
Зазначене свідчить про неналежне виконання відповідачем зобов`язань, а тому порушує право позивача на одержання плати за надані послуги з утримання будинку та прибудинкової території.
Доказів того, що послуги відповідачу не надавались, що він не користувався наданими послугами і потреби в таких послугах не мав матеріалами справи не підтверджено.
Щодо аргументів, зазначених відповідачем у відзиві з приводу відсутності підстав для задоволення позову з огляду на те, що ним було самостійно укладено договори з приводу надання комунальних послуг, суд зазначає наступне.
Так, з наданого представником відповідача договору СК 102 від 01.02.2022 року про надання послуг контролю за шкідниками, послуги з дератизації та дезінфекції надавались ОСОБА_4 за адресою АДРЕСА_3 , не береться судом до уваги як такий , що не стосується предмету спору.
При цьому, відповідно до договору №5 про надання послуг з управління багатоквартирними будинками у м.Чернівці від 10.08.2018 року укладеного між Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради в особі першого заступника директора Департаменту ЖКГ міської ради Бурака О.К. та ПП «Порядок в домі» управитель зобов`язується надавати співвласникам будинків, зазначених у додатку №1, послуги з управління будинками, спорудами та житловим комплексом, об`єктами благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень,у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості. Тобто, ПП «Порядок у домі» надає послуги з управління об`єктами, що розташовані на прибудинкових територіях, а не послуги з управління самих приміщень, які належать на праві власності співвласникам у багатоквартирному житловому будинку АДРЕСА_1 .
При цьому, суд зазначає, що відповідно до вимог частини 3 статті12, частини 1 статті81 Цивільного процесуального кодексу Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Згідно з частиною 2статті 12 Цивільного процесуального кодексу Україниучасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.
Вказані положення означають, що закон встановлює рівні можливості сторін і гарантує їм право на захист своїх інтересів. Принцип рівності учасників судового процесу перед законом і судом є важливим засобом захисту їх прав і законних інтересів, що унеможливлює будь-який тиск однієї сторони на іншу, ущемлення будь-чиїх процесуальних прав. Це дає змогу сторонам вчиняти передбачені законодавством процесуальні дії, реалізовувати надані їм законом права і виконувати покладені на них обов`язки.
У відповідності до частини 1статті 12 Цивільного процесуального кодексу Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.
Принцип змагальності тісно пов`язаний з процесуальною рівністю сторін і забезпечує повноту фактичного й доказового матеріалу, наявність якого є важливою умовою з`ясування обставин справи. Відповідно до вказаного принципу, особи, зацікавлені в результаті справи, вправі відстоювати свою правоту у спорі шляхом подання доказів; участі в дослідженні доказів, наданих іншими особами шляхом висловлення своєї думки з усіх питань, що підлягають розгляду у судовому засіданні. Змагальність є різновидом активності зацікавленої особи (сторони). Особи, які беруть участь у справі, вправі вільно розпоряджатися своїми матеріальними і процесуальними правами й активно впливати на процес з метою захисту прав і охоронюваних законом інтересів.
Положеннями частин 1 та 3статті 83 Цивільного процесуального кодексу Україниунормовано, що сторони та інші учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом (частина 7статті 81 Цивільного процесуального кодексу України).
Відповідачем не надано належних та допустимих доказів на спростування наведених вище висновків, як і не надано належним доказів на підтвердження відсутності боргу чи прострочення ним виконання своїх обов`язків зі своєчасної оплати наданих послуг.
Таким чином, на підставі всебічно з`ясованих обставин справи, підтверджених належними та допустимими доказами, перевіреними в судовому засіданні, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
У відповідності дост. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, з відповідача підлягають стягненню понесені позивачем судові витрати по справі.
Керуючись ст.ст. 4, 5, 10, 18, 80, 89, 141, 259, 263-265, 273, 354 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов Приватного підприємства «Порядок в домі» задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ), зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 на користь Приватного підприємства «Порядок в домі» (код ЄДРПОУ 42152566), місце знаходження м.Чернівці вул.Південно-Кільцева, 5, заборгованість за надані житлові послуги за адресою: АДРЕСА_1 у розмірі 52293 грн. 26 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ), зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 на користь Приватного підприємства «Порядок в домі» (код ЄДРПОУ 42152566) судовий збір у розмірі 2684 грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Танасійчук Н.М.
Суд | Шевченківський районний суд м. Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2023 |
Оприлюднено | 28.12.2023 |
Номер документу | 115961010 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Шевченківський районний суд м. Чернівців
Танасійчук Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні