Рішення
від 26.12.2023 по справі 686/12750/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/12750/22

Провадження № 2/686/470/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.12.2023

Хмельницький міськрайонний суд

в складі: головуючого судді Салоїд Н.М.,

при секретареві Лоб ІА..,

з участі прокурора Мензелевського Ю.В.,

представників позивача Панасюка В.М., Ковальчука В.,

та представника відповідача Ксьондзика Ю.Ю.,

представника третьої особи на стороні позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницькому справу за позовом Заступника керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки,-

ВСТАНОВИВ:

1. Стислий виклад позицій учасників справи

23 червня 2022 року до суду звернувся заступник керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки

Позов мотивує тим, що у 2017 році за зверненням ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке передало йому у власність земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами насалених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

У подальшому, 14.03.2017 зареєстровано право власності за ОСОБА_2 , що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.

Поряд з цим указана земельна ділянка є частиною земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 , що є державною формою власності в особі Міністерства оборони України та відповідно до акту на право користування землею, виданого хмельницький КЕЧ району ПрикВО у 1975 році, перебуває у постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький.

Водночас, органами в особі яких прокурор звертається до суду з позовом, незважаючи на незаконне вибуття із власності держави вказаної земельної ділянки, не здійснюється захист порушених прав інтересів держави та не вживаються заходи, направлені на її повернення.

В подальшому, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.03.2017 року № 22-3898-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», без відповідного рішення КМУ, у власність ОСОБА_2 передано земельну ділянку загальною площею 2 га з кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до висновку експерта від 04.03.2021 №2037/2038/3081-3247-20-26 земельна ділянка із кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 площею 2 га частково накладається ( нашаровується ) на земельну ділянку площею 2487,6 га, яка згідно Акту на право користування землею ,виданого Хмельницькій КЕЧ району ПрикВО у 1975 році, перебуває у державній власності та постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький, площа накладення становить 1,9292 га.

Разом із тим, про вибуття оспорюваної земельної ділянки із державної власності прокуратурі стало відомо тільки після отримання висновку експерта так як оспорювана земельна ділянка площею 286 га, проте накладається в межі земельної ділянки площею 2487,6 яка згідно акту на право користування землею, виданого Хмельницькій КЕЧ району ПрикВО у 1975 році, перебуває у державній власності та постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький.

Вважає, що за таких обставин відсутність рішення КМУ щодо відчуження земельної ділянки, наявні підстави для відновлення законних та порушених інтересів держави на використання незаконно відчужених земель оборони військового містечка № НОМЕР_1 Хмельницького гарнізону площею 2.0 га, шляхом скасування незаконного рішення та витребування земельної ділянки для забезпечення земель оборони. Просить задовольнити позов в повному обсязі та визнати недійсним наказ та зобов`язати повернути земельну ділянку.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просить позов задоволити із наведених підстав.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання не з`явився про час та місце судового розгляду справи був повідомлений в установленому законом порядку, про причини неявки не повідомив.

Представник ОСОБА_2 в судовому засіданні заявленого позову не визнав. Суду пояснив, що відповідачу правомірно передали земельну ділянку, яка на час її передачі її була вилучена з користування Міністерства оборони України. Розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 12 травня 2006 року № 471/06-р як на момент передачі спірної земельної ділянки у власність відповідачки, так і на момент розгляду цієї справи було чинним і не скасованим, оскільки судом у господарській справі № 924/1015/14 відмовлено у задоволенні позову КЕВ м. Хмельницький про скасування цього розпорядження.

З урахуванням наведеного, право користування спірною земельною ділянкою Міністерства оборони України припинилось у травні 2006 року після передачі цієї земельної ділянки на підставі акта-приймання передачі з складу земель Міністерства оборони України до земель резервного фонду Копистинської сільської ради, а тому, відповідачу правомірно передано земельну ділянку, яка на той час була вилучена з користування Міністерства оборони України.

Представник Міністерства оборони України підтримав позов заявлений прокурором та вважає, що є всі підстави для його задоволення.

Представники військової частини та квартирно-експлуатаційного відділу позов підтримали та просять його задовольнити.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 27.06.2022 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 26.08.2022 року.

25 серпня 2022 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області подало відзив на позов в якому посилається на те, що підставою для відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ліплянки може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Для витребування майна оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, оскарження договорів і правочинів щодо спірного майна є не ефективним способом захисту прав.

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 03.11.2022 закрито підготовче провадження у справі і призначено її до судового розгляду на 21.12.2022 року.

18.12.2022 розгляд справи закінчено ухваленням рішення суду.

3. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, мотивована оцінка доводів сторін і застосовані норми права.

Заслухавши пояснення прокурора, представника Міністерства Оборони України, заперечення представника відповідача, вивчивши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Судом достовірно установлено, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за № 22-3898-СГ від 02 березня 2017 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (01.03) ОСОБА_2 , яка розташована за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та надано у власність ОСОБА_2 ділянку, загальною площею 2,0 га (кадастровий номер 6825083300:11:001:0128) для ведення особистого селянського господарства (01.03) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району.

14.03.2017 році зареєстровано право власності за ОСОБА_2 , що підтверджуються інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек.

Прокурор вважає, що указана земельна ділянка є частиною земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 , що є державною формою власності в особі Міністерства оборони України та відповідно до Акту на право користування землею, виданого Хмельницькій КЕЧ району 23 грудня 1975 року, перебуває у постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький.

З врахуванням того, що землі оборони перебувають лишу у користуванні Міністерства Оборони України виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянко, що входить до складу земель оборони.

Встановлено, що 23 грудня 1975 року виконавчим комітетом Хмельницької районної ради депутатів трудящих було видано Хмельницькій квартирно-експлуатаційній частині Хмельницького району акт на право користування землею, за яким у постійне користування було відведено 2487,6 га землі.

20 жовтня 2005 року Хмельницька районна державна адміністрація звернулась до начальника Хмельницької квартирно-експлуатаційної частини Хмельницького району (листом № 36/02-1577/05) з проханням вирішити питання виготовлення документації, пов`язаної із вилученням земельної ділянки і передачі її у землі запасу Копистинській сільській раді, а саме, частину земель полігону військової частини НОМЕР_2 . У листі зазначено, що дана частина полігону не використовувалася за призначенням понад 15 років, основну її частину складають яри. Передача земельної ділянки не впливає на стан бойової підготовки в/ч НОМЕР_3 , яка в даний час переймована на в/ч НОМЕР_2 , використання земельної ділянки планується для потреб народного господарства.

Хмельницькою спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері Західного регіону здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42017240310000127 від 30.07.2017 за ознаками чинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст. 425, ч.2 ст. 425, ч.2 ст. 364 та ч. 2 ст. 410 КК України щодо неналежного виконання військовими службовими особами, особами КЕВ м Хмельницький своїх службових обов`язків впродовж 2006-2009 років, унаслідок чого з постійного користування КЕВ м. Хмельницький вибула земельна ділянка військового містечка № НОМЕР_1 загальною площею понад 286 га, яка входила до земельної ділянки площею 2487,6 га, що належить до земель оборони, до якої входить спірна земельна ділянка із кадастровим номером 6825083300:11:001:0128.

Відповідно до висновку експерта від 04.03.2021 №2037/2038/3081-3247-20-26 земельна ділянка із кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 площею 2 га частково накладається ( нашаровується ) на земельну ділянку площею 2487,6 га, яка згідно акту на право користування землею ,виданого Хмельницькій КЕЧ району Прикво у 1975 році, перебуває у державній власності та постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький, площа накладення становить 2.0 га.

Про вибуття оспорюваної земельної ділянки із державної власності прокуратурі стало відомо тільки після отримання висновку експерта, так як оспорювана земельна ділянка площею 286 га, проте накладається в межі земельної ділянки площею 2487,6, яка згідно акту на право користування землею, виданого Хмельницькій КЕЧ району ПрикВО у 1975 році, перебуває у державній власності та постійному користуванні КЕВ м. Хмельницький.

Вважає, що за таких обставин відсутність рішення КМ України щодо відчуження земельної ділянки, наявні підстави для відновлення законних та порушених інтересів держави на використання незаконно відчужених земель оборони військового містечка № НОМЕР_1 Хмельницького гарнізону площею 2.0 га, шляхом скасування незаконного рішення та витребування земельної ділянки для забезпечення земель оборони.

Представник ОСОБА_2 покликається на те, що відповідачу правомірно надали земельну ділянку у власність, оскільки вона на час передачі у власність спірної земельної ділянки ОСОБА_2 , і на момент розгляду цієї справи було чинним і не скасованим, оскільки судом у господарській справі №924/1025/14 відмовлено у задоволенні позову КЕВ м. Хмельницький про скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 12 травня 2006 року № 471/06-р право користування Міністерства оборони України спірної земельної ділянки, яка передана у власність відповідача із земель земельної ділянки площею 286.79 га, було припинено у зв`язку із добровільною відмовою користувача.

Крім того, вказав, що право користування спірною земельною ділянкою Міністерства оборони України припинилось у травні 2006 року після передачі цієї земельної ділянки на підставі акта приймання-передачі зі складу земель Міністерства оборони України до земель резервного фонду Копистинської сільської ради, а тому, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у межах своїх повноважень правомірно передала у власність ОСОБА_2 спірну земельну ділянку, яка на той час була вилучена з користування Міністерства оборони України. Стороною позивача не було доведено належними доказами, що відповідач приймаючи спірне рішення, діяв з перевищенням наданих їй повноважень, визначених ЗК України, які б призвели до порушення права власності держави на вказані земельні ділянки.

Однак така позиція представника відповідача є хибною.

Розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації від 12 травня 2006 року № 471/06-р припинено право користування земельною ділянкою Міністерства оборони України площею 286,79 га зі складу земельної ділянки площею 2 487,6 га на території Хмельницького району у зв`язку з добровільною відмовою.

Згідно з актом приймання-передачі від 16 травня 2006 року зі складу земельної ділянки площею 2 487,6 га здійснено передачу земельної ділянки Міністерства оборони України (військове містечко НОМЕР_1 ) загальною площею 286,79 га, розташованої на території Копистинської сільської ради, до земель резервного фонду Копистинської сільської ради.

Межі та територія полігону закріплена за військовою частиною НОМЕР_2 .

Згідно листа командира військової частини НОМЕР_2 за № 632/24/60 від 29.03.2022 року при проведенні повторних розрахунків необхідної площі для стрільбища було встановлено, що вилучення такої площі земель веде до неможливості використанні в повній мірі стрільбища для бойової готовності військової часини НОМЕР_2 та інших військових частин т військових формувань Хмельницької області, які проводять заняття з вогневої підготовки на полігоні військової частини НОМЕР_2 , оскільки вилучена земельна ділянка попадає в сектор обстрілу та є загрозою для життя і здоров`я людей, які обробляють зазначену земельну ділянку.

У вказаному листі зазначається, що начальник КЕВ м. Хмельницького 20.11.2006 року звертався до Хмельницької РДА з проханням скасувати Акт прийому-передачі від 16.05.2006 року про передачу земельної ділянки площею 286.7884 га до земель резервного фонду Копистинської сільської ради та розпорядження голови Хмельницької РДА від 12.05.2006 року № 4706-р, Дане клопотання було відхилене.

Розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації від 12 грудня 2006 року № 1300/06-р доповнено розпорядження від 12 травня 2006 року № 471/06-р пунктом 2 наступного змісту: «2.Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо вилучення земельної ділянки із складу земель оборони військового містечка НОМЕР_1 (військовий полігон) Хмельницького гарнізону, площею 286,79 га в т.ч. 75,72 га (землі обмеженого режиму використання), перевівши із категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення з метою передачі до резервного фонду Копистинської сільської ради.

Згідно висновку експерта № 2037/2038/3081-3247-20-26 від 04.03.2021 визначено, що земельна ділянка, яка відноситься до військового містечка площею 619,1968 га, площа та конфігурація якої визначена технічним звітом з виконання топографо-геодезичних робіт із землеустрою земель оборони Хмельницького гарнізону від 2019 року накладається на земельну ділянку площею 2487,6 га, яка визначена матеріалами справи по видачі акту на право користування землею Хмельницькій КЕЧ району ПрикВО.

Для витребування майна оспорювання рішень органів державної, виконавчої влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, оскарження всього ланцюга договорів та інших правочинів щодо спірного майна, державного акту на право власності не є ефективним способом захисту прав; при цьому позивач у межах розгляду справи про витребування майна із чужого володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, без пред`явлення вимоги про визнання його недійсним; таке рішення за умови його невідповідності закону не зумовлює правових наслідків, на які воно спрямоване.

З урахуванням наведених вимог закону і встановлених фактичних обставин справи, суд вважає, що оскільки припинення права користування земельною ділянкою, затвердження технічної документації із землеустрою щодо вилучення земельної ділянки із земель оборони, зміна категорії земельної ділянки не відповідає вимогам закону, відповідно ОСОБА_2 набуто у власність земельну ділянку кадастровий номер 6825083300:11:001:0128 незаконно, тому ця ділянка вибула із земель державної власності поза волею належного розпорядника і позовні вимоги щодо її витребування є обґрунтованими та доведеними, а виданим й наказ про передачу земельної ділянки у власність незаконним.

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності та територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.

Статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені Українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до п. ж) ч.1 ст.19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно з частинами 1, 2, 4 ст.77 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише у державній власності. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Аналогічне поняття земель оборони закріплене також у статті 1 Закону України "Про використання земель оборони" №1345-ІV від 27 листопада 2003 року, який визначає правові засади і порядок використання земель оборони.

Статтею 2 вищевказаного Закону, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Згідно статті 14 Закону України "Про Збройні СилиУкраїни" №1934-ХІІ від 06 грудня 1991 року, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління.

Міністерство оборони України всебічно забезпечує життєдіяльність Збройних Сил України, їх функціонування, бойову та мобілізаційну готовність, боєздатність, підготовку до виконання покладених на них завдань та застосування, комплектування особовим складом та його підготовку, постачання озброєння та військової техніки, матеріальних, фінансових, інших ресурсів та майна, згідно з потребами, визначеними Генеральним штабом Збройних Сил України в межах коштів, передбачених державним бюджетом, і здійснює контроль їх ефективного використання, організує виконання робіт в інтересах Збройних Сил України і надання послуг (стаття 10 Закону України "Про оборону України" №1932-ХІІ від 06 грудня 1991 року, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України (ст.6 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних силах України» №1075-ХІV від 21 вересня 1999 року, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 84 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема землі оборони.

Згідно п.а) ч.1 ст.13 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 12 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.

Зокрема, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад (п. «а»), передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу (п. «б»).

Приписами ч.1 ст.141 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

В силу вимог ч.3, ч.4 ст.142 цього Кодексу припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Відповідно до ст.92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

У відповідності до абз.3 п.5 постанови Верховної Ради Української РСР «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР» від 18грудня 1990року №562-ХІІ і за змістом п.6 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, КЕВ м. Хмельницький зберегло право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 408 га, в тому числі військового містечка № НОМЕР_1 площею 619,1968 га, на підставі Державного акта на право користування землею серії Б №041671 від 1980 року.

Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 входить до складу земельної ділянки військового містечка № НОМЕР_1 площею 619,1968 га, а тому відноситься до земель оборони. Таким чином, ця земельна ділянка перебуває у державній власності.

Рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою військового містечка № НОМЕР_1 площею 619,1968 га, яка відноситься до земель оборони, Кабінет Міністрів України не приймав і Міністерство оборони України відповідного подання на розгляд останнього не вносило.

У постанові від 29 листопада 2018 року у справі №924/1025/14 Верховний Суд дійшов висновку, що оскільки землі оборони перебувають лише у користуванні Міністерства оборони України, а розпоряджається ними Кабінет Міністрів України, відповідно до статті 142 ЗК України, виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянкою, що входить до складу земель оборони.

Тому, істотною передумовою для припинення права постійного користування землями оборони, які закріплені за структурними одиницями Збройних Сил України, та подальшої передачі таких ділянок у власність або у користування іншим особам, є прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення за поданням Міністерства оборони України.

Передумовою для припинення права постійного користування землями оборони, які закріплені за структурними одиницями Збройних Сил України, та подальшої передачі таких ділянок у власність або у користування іншим особам є прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення за поданням МО України.

Вказаних висновків прийшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду за результатами розгляду справи № 924/1025/14, застосовуючи правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 24.04.2018 у справі № 902/538/14.

Разом з тим, відповідно до статей 317, 319 ЦК України, саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею

За загальним правилом, закріпленим у статті 387 ЦК України, власник має необмежене право витребувати майно із чужого незаконного володіння. Витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору.

Право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставі частини першої статті 388 ЦК України пов`язується з тим, у який спосіб майно вибуло з його володіння. Указана норма передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування свого майна від добросовісного набувача. Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом.

За змістом статті 388 ЦК України, випадки витребування майна власником від добросовісного набувача обмежені й можуть мати місце за умови, що майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно, поза їх волею. Наявність у діях власника волі на передачу майна іншій особі виключає можливість його витребування від добросовісного набувача.

Отже, вирішуючи спір про витребування майна із чужого незаконного володіння, суди повинні були встановити, чи вибуло спірне майно з володіння власника у силу обставин, передбачених частиною першою статті 388 ЦК України, зокрема чи з їхньої волі вибуло це майно з їх володіння. Оскільки добросовісне набуття в розумінні статті 388 ЦК України можливе лише тоді, коли майно придбане не безпосередньо у власника, а в особи, яка не мала права відчужувати це майно, то наслідком угоди, укладеної з таким порушенням, є повернення майна із чужого володіння.

Такі правові висновки викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 466/8649/16-ц.

Відповідно до ч. З ст. 388 ЦК України, якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Враховуючи вищевказане, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області означену земельну ділянку незаконно передано у власність громадянину ОСОБА_2 площею 2 га, оскільки остання належить на праві постійного користування КЕВ м. Хмельницький та входить до складу земель оборони військового містечка № НОМЕР_1 Хмельницького гарнізону, а рішення щодо припинення прав користування нею КМУ не приймалось.

За таких обставин, враховуючи відсутність рішення КМ України щодо відчуження вищевказаної земельної ділянки, наявні підстави для відновлення законних та порушених інтересів держави на використання незаконно відчужених земель оборони військового містечка № НОМЕР_1 Хмельницького гарнізону площею 2.0 га, шляхом скасування незаконного рішення та витребування земельної ділянки, у зв`язку із чим прокуратура звертається із даною позовною заявою, направленою на відновлення порушених інтересів держави, законності та забезпечення використання зазначених земель для потреб оборони.

Тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до положень частини 2 статті 141 ЦПК України з відповідача слід стягнути судовий збір на користь спеціалізованої прокуратури в розмірі по 2 481,00 грн. з кожного.

Керуючись ст.ст. 81, 258, 263, 264, 265, ЦПК України, ст. 19 Конституції України, ст.ст. 77, 141, ЗК України, ст.ст. 31?. 318, 388 ЦК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.03.2017 № 22-3898-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (01.03) з кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 площею 2 га, розташованої за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Витребувати в ОСОБА_2 на користь держави в особі Міністерства оборони України частину земельної ділянки площею 1,9292 га в межах визначених висновком експерта від 04.03.2021 №2037/2038/3081-3247-20-26, яка належить до земель оборони військового містечка № НОМЕР_1 Хмельницького гарнізону, та є частиною земельної ділянки, площею 2 га, із кадастровим номером 6825083300:11:001:0128 що знаходиться за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_2 на користь Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону судовий збір в сумі по 2481,0 грн. з кожного.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги на рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом 30 діб з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду через Хмельницький міськрайонний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 26 грудня 2023 року.

Позивач: Міністерство оборони України місце знаходження м. Київ, 03168 вул. Повітрофлотський проспект, 6, м. Київ, 03168.

Відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, місце знаходження: м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, код ЄДРПОУ 39767479

ОСОБА_2 , місце проживання АДРЕСА_1 , РНКОП НОМЕР_4 .

Суддя :

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.12.2023
Оприлюднено29.12.2023
Номер документу115969611
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —686/12750/22

Постанова від 25.11.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Постанова від 25.11.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 22.11.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 30.10.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 23.10.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 14.10.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Салоїд Н. М.

Ухвала від 11.10.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Салоїд Н. М.

Ухвала від 02.09.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Колієв С. А.

Ухвала від 14.08.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Салоїд Н. М.

Ухвала від 02.07.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Колієв С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні