ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2023 року Справа № 280/8959/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради до Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради до Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради (далі - відповідач), в якій просить суд зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28091, що знаходиться за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
При зверненні до суду позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області звертається до Запорізького окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі ГУ ДСНС України у Запорізькій області та Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради до КНП «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради з позовом про зобов`язання привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28091, що знаходиться за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018. Захисна споруда цивільного захисту № 28091 є важливою складовою засобів колективного захисту населення, яке, при необхідності, а саме під час надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здатна розмістити хворих та лікарів, які працюють у КНП «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради, відвідувачів вказаної лікарні та інші категорії населення, у тому числі внутрішньо переміщені особи, які проживають у місті Запоріжжі, зокрема, у Вознесенівському районі міста. На підставі ч. 4 ст. 5, ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України необхідно зобов`язати комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради як чинного балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28091, що розташоване за адресою: вул. Тамбовська, 6. м. Запоріжжя. Систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28091, що розміщене за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 31 жовтня 2023 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідач не погодився з позовом, 14.11.2023 подав відзив на позовну заяву, в якому стверджує, що заявлені позовні вимоги до Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради є безпідставними, а відтак такими, що не підлягають задоволенню. Вказані об`єкти нерухомого майна, в тому числі й захисна споруда цивільного захисту, було передано за вказаним актом до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Запорізької області лише 16 серпня поточного 2023 року, тобто в даному випадку відсутній факт бездіяльності в частині утримання захисної споруди. Право власності на нерухоме майно на даний час не зареєстровано в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за територіальною громадою, сіл, селищ, міст Запорізької області, оскільки державним реєстратором прав на нерухоме майно Мороз О.О. Департаменту реєстраційних послуг ЗМР рішенням від 31 серпня 2023 року було зупинено розгляд заяви Запорізької обласної ради про державну реєстрацію прав з підстав ненадання рішення правоотримувача майна, тобто Запорізької обласної ради, про надання згоди на передачу майна. власником будівлі швидкої допомоги, зокрема, захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) сховище, обліковий № 28091, літ. А-3, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Тамбовська, 6, з 11.11.2011 року по теперішнім час є територіальна громада м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради. Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради не є належним відповідачем за даним адміністративним позовом. Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради відповідно до Статуту є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що забезпечує на території Запорізької області організацію та надання екстреної медичної допомоги пацієнтам та постраждалим. Підприємство здійснює некомерційну господарську діяльність відповідно до фінансового плану. Коштів для здійснення жодних дій з будівлею швидкої допомоги за адресою: м. Запоріжжя, вул.Тамбовська, 6, за жодною бюджетною програмою не виділялось. Просить відмовити у задоволені позову у повному обсязі.
23.11.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, позивач повідомляє, що доводи відповідача, наведені у відзиві на позовну заяву, не спростовують аргументів позивача, наведені у позовній заяві, з огляду на наступне. Відповідно до облікової картки та паспорту сховища № НОМЕР_1 балансоутримувачем указаної захисної споруди цивільного захисту зазначена Комунальна установа «Міська клінічна лікарня екстреної та швидкої допомоги медичної допомоги м. Запоріжжя». Починаючи з 04.04.2013 на підставі договору позички нерухомого майна № 115/13, укладеного між Департаментом комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради та комунальною установою «Міською клінічною лікарнею екстреної та швидкої медичної допомоги м. Запоріжжя», будівля (у якій влаштоване сховище), яка розташована за адресою: вул. Нахімова, 4, м. Запоріжжя передана відповідачу як балансоутримувачу у користування. На підставі рішення Запорізька обласна рада № 31 від 20.12.2018, рішення Запорізької міської ради № 82 від 28.02.2019 та акта приймання-передачі від 16.08.2023 будівля, у тому числі захисна споруда цивільного - захисту сховище № 28091, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Тамбовська, 6 прийнята до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області та закріплена на праві оперативного управління за відповідачем з 16.08.2023. Захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28091 перебуває на балансі та у користуванні відповідача починаючи з 04.04.2013 по теперішній час. Вказане свідчить про обізнаність відповідача про неналежний стан цього укриття та тривалу бездіяльність щодо її неналежного утримання. Після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану відповідачем захисна споруда цивільного захисту у визначений законодавством строк не приведена у стан готовності та будь-яких заходів на приведення її у стан готовності не здійснювалось. Наведені факти свідчать про тривалу бездіяльність відповідача щодо неутримання захисної споруди цивільного захисту у стані готовності до використання за призначенням, що призводить до порушень інтересів держави у частині забезпечення конституційних прав громадян на захист життя та здоров`я. Законодавець не ставить обов`язок балансоутримувача утримувати та приводити захисну споруду цивільного захисту в стан готовності до використання за призначенням в залежність від державної реєстрації права комунальної/державної/приватної власності на нього, або від часу, коли саме така споруда перейшла до нього на баланс/у користування. Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів. Відповідач як користувач, так і балансоутримувач захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28091 має утримувати та експлуатувати вказане укриття за рахунок власних коштів. Законодавець не розмежовує прибуткові та неприбуткові юридичні особи, які є балансоутримувачами захисних споруд цивільного захисту та повинні їх приводити у стан готовності до використання за призначенням. Відповідач листом № 1082/01-11 від 20.10.2023 повідомив, що на даний час заходи з усунення виявлених у ході огляду недоліків в утриманні захисної споруди цивільного захисту не здійснювались, жодних коштів за даним напрямком не виділялось. Твердження відповідача про відсутність коштів на приведення споруди у готовність, є необґрунтованими. Прокурор позовні вимоги підтримує.
30.11.2023 до суду подана відповідь на відзив Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, у якій зазначено, що захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28091 перебуває на балансі та у користуванні відповідача починаючи з 04.04.2013 по теперішній час. Вказане свідчить про обізнаність відповідача про неналежний стан цього укриття та тривалу бездіяльність щодо її неналежного утримання. Підприємство має право, зокрема, самостійно планувати, організовувати і здійснювати свою статутну діяльність, визначати основні напрямки свого розвитку відповідно до завдань і цілей, у тому числі спрямовувати отримані від господарської діяльності кошти на утримання підприємства та його матеріально-технічне забезпечення, укладати господарські підприємствами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, з фізичними особами відповідно до законодавства України. Твердження відповідача про відсутність коштів на приведення споруди у готовність є необґрунтованими. Доводи, викладені відповідачем у відзиві на позовну заяву є необґрунтованими, такими, що не відповідають закону та спрямовані на уникнення юридичної відповідальності за порушення закону, а тому не можуть бути прийняті судом. Факт неналежного утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28091 його балансоутримувачем є доведеним, позовні вимоги про зобов`язання відповідача привести у готовність до використання за призначенням вказану захисну споруду цивільного захисту у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.
Відповідно до інформації Запорізької обласної державної адміністрації від 12.08.2022 № 07327/08-46 на обліку в Запорізькій області перебуває захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28091, розташована за адресою: вул. вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя.
Розпорядженням Запорізького міського голови від 28.07.2023 № 183р внесено зміни до розпорядження міського голови від 29.12.2022 № 320р «Про створення фонду захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя», викладено додатки 1, 2 в новій редакції, розпорядження доповнено додатками 3, 4, до переліку яких включені захисні споруди цивільного захисту (сховища, протирадіаційні укриття, найпростіші укриття), що не пройшли перевірку або не готові до використання за призначенням: перелік захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя (сховища, протирадіаційні укриття) (додаток 3); перелік захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя (найпростіші укриття) (додаток 4).
Зі змісту додатку № 1 до вказаного розпорядження, захисна споруда цивільного захисту № 28091, що розташована за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя перебуває у Фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя (сховища, протирадіаційні укриття, найпростіші укриття).
Відповідно до паспорта сховища № 28091 захисна споруда розташована за адресою: вул. Тамбовська, 6 (вул. Нахімова, 4), м. Запоріжжя, загальною площею 100 кв.м, загальним об`ємом - 320 куб. м., місткістю - 150 осіб. Вказане сховище вбудоване в трьохповерхову будівлю, має 1 вхід та 1 аварійний вихід. Введено в експлуатацію у 1973 році. Час приведення сховища у готовність 6 годин.
Згідно з обліковою карткою сховища № 28091 загальна площа захисної споруди цивільного захисту складає 100 кв.м., загальний об`єм 320 куб.м., місткість - 150 осіб, сховище має один вхід та один аварійних вихід.
Відповідно до технічного паспорта на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони), виготовленого Орендним підприємством № 3 Запорізьким міжміським бюро технічної інвентаризації 18.03.2011, сховище, обліковий № 28091, літ. А-3, розташоване за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, вбудовано в корпус Центральної станції швидкої допомоги, рік вводу в експлуатацію 1971, місткість осіб - 150, загальна площа 202 кв.м., об`єм захисної споруди 462 куб.м., кількість входів 1, кількість аварійних виходів 1.
Вказана захисна споруда цивільного захисту (цивільної оборони) сховище, зареєстрована в Реєстрі прав власності на нерухоме майно за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, реєстраційний номер майна 34564283.
Відповідно до облікової картки та паспорту сховища № 28091 балансоутримувачем указаної захисної споруди цивільного захисту зазначена комунальна установа «Міська клінічна лікарня екстреної та швидкої допомоги медичної допомоги м. Запоріжжя».
Запорізька обласна рада на підставі п. 2 рішення № 31 від 20.12.2018 «Про прийняття об`єктів права комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя (станції та підстанції швидкої медичної дороги)» клопотала перед Запорізькою міською радою про передачу із комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області нерухомого майна для розташування станцій та підстанцій швидкої медичної допомоги, що розташовується за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя. Цим же рішенням передбачено, що у разі прийняття Запорізькою міською радою рішення про надання згоди на передачу цього нерухомого майна, прийняти його із комунальної власності територіальної громади м.Запоріжжя до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області та закріпити за комунальною установою «Запорізька станція екстреної (швидкої) медичної допомоги» Запорізької обласної ради на праві оперативного управління з дати підписання акта приймання-передачі цього майна.
Запорізька міська рада на підставі рішення № 82 від 28.02.2019 «Про надання згоди на передачу до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області об`єктів права комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя - підстанцій швидкої медичної допомоги» надала згоду на передачу до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області майна Центральної підстанції швидкої медичної допомоги по вул. Тамбовській, 6 (Додаток 2 до рішення міськради).
На підставі акту приймання-передачі від 16.08.2023 захисна споруда цивільного - захисту сховище обліковий № 28091 (літ. А-3), інвентарний номер 10310034, за адресою: м.Запоріжжя, вул. Тамбовська, 6 прийнята до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області з комунальної власності Запорізької міської територіальної громади та закріплена на праві оперативного управління за комунальним некомерційним підприємством «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради з дати підписання акта приймання-передачі.
Відповідно до пункту 2 глави 2 Розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» балансоутримувачем - КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги ЗМР проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання захисної споруди цивільного захисту, за результатами якої складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 28091 від 29.05.2023.
При новому балансоутримувачу - комунальному некомерційному підприємству «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради також проведено оцінку стану готовності захисної споруди, за наслідками якої складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 13.09.2023.
Зі змісту актів, а також листа ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 17.10.2023 №53002-5204/5307-2 встановлено, що захисна споруда цивільного захисту № 28091 оцінюється як обмежено готова до використання за призначенням. Також в актах оцінках готовності захисної споруди цивільного захисту визначено, що остання потребує усунення наступних недоліків, а саме: провести ремонт електроручних вентиляторів; провести перевірку фільтрів-поглиначів; провести ремонт захисно-герметичних дверей, нанести написи «зачинено-відчинено, промаркувати двері; провести ремонт електропроводки та електрошаф; провести ремонт безнапірних баків для питної води та труб водопостачання, опалювання й каналізації, та пофарбувати їх; провести поточний ремонт санвузлів, стін, стелі сховища; очистити приміщення сховища від сторонніх предметів для використання сховища за призначенням у строк, що не перевищує 12 годин; забезпечити сховище приладами вимірювання підпору та параметрів повітряного середовища, майна та лікарськими засобами тощо.
Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя 07.09.2022 внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022082010000184 від 07.09.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України за фактом неналежного виконання своїх службових обов`язків, в тому числі щодо здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту, через несумлінне ставлення до них, що завдає істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та громадським інтересам територіальної громади міста Запоріжжя, з боку службових осіб Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради та інших органів державної влади. У межах досудового розслідування вказаного кримінального провадження, 30.08.2023 проведено огляд захисної споруди цивільного захисту № 28091, розташованої за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, із залученням спеціаліста - провідного інспектора ВОПР та ЦЗ ЗРУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області Шляхового А.Ю.
З метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у вказаних правовідносинах, Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено лист від 06.10.2023 за вих. № 52-103-10054 вих-23 до ГУ ДСНС України у Запорізькій області.
У зазначеному листі ГУ ДСНС України у Запорізькій області повідомлялося прокурором про виявлені факти неналежного виконання своїх обов`язків КНП «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту № 28091 щодо неприведення захисної споруди у стан готовності до використання за призначенням, з`ясовувались вжиті у зв`язку з цим Головним управлінням заходи.
Згідно з інформацією, наданою ГУ ДСНС України у Запорізькій області у листі від 17.10.2023 за вих. № 53002-5204/5307-2 встановлено, що з урахуванням виявлених недоліків в утриманні захисної споруди цивільного захисту № 28091, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , наявні підстави для оцінки такої захисної споруди як обмежено готової до використання за призначенням. Крім того, ГУ ДСНС України у Запорізькій області інформувало, що Головним управлінням заходи судово-претензійного характеру про приведення у готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту № 28091, не застосовувались.
Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради як орган уповноважений чинним законодавством діяти імені територіальної громади міста Запоріжжя у частині здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту жодних заходів не вжито, у тому числі щодо звернення до суду з позовом про зобов`язання привести захисну споруду у стан готовності до використання за призначенням.
Для того, щоб інтереси держави не залишились незахищеними і сховище було приведено у стан повної готовності, шляхом усунення порушень, які унеможливлюють забезпечення захисту життя та здоров`я людей в умовах воєнного стану, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписами частини 3 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.
За змістом частин 3-5 статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Приписами частини 1 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон (№1697-VII) встановлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 статті 23 Закону №1697-VII.
При цьому, окремими абзацами частини 4 статті 23 Закону №1697-VII установлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Суд зазначає, що на даний час в силу постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303 контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється, тому Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області не може здійснити перевірку, як наслідок, єдиний ефективний спосіб захисту інтересів держави та громадян з метою спонукання відповідачів привести у готовність захисну споруду є звернення прокурора з даним позовом.
Суд вважає, що прокурором належним чином обґрунтовано наявність підстав для подачі даного позову для захисту законних інтересів держави, оскільки дійсно існує загроза порушення інтересів держави, виходячи з того, що орган державної влади (Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області) в силу постанови КМУ від 13.03.2022 року №303 не здійснює контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання, а відповідач у справі в самосійному порядку не приводить до готовності захисну споруду цивільного захисту.
Також щодо інтересів держави при поданні даного позову слід зазначити, що невиконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту є порушенням державних інтересів та призводить до порушення встановлених державою гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії проти України.
Оскільки відповідачем, незважаючи на повномасштабну військову агресію, допускаються порушення та недотримання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту, не вживаються заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту у стан, придатний для його використання за цільовим призначенням для укриття людей.
При наявності порушення інтересів держави та бездіяльності органу місцевого самоврядування чи орану державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, найефективнішим правовим засобом захисту, поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право, буде саме здійснення органами прокуратури представництва інтересів держави.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням;
складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, роботи підприємств, окремих виробництв, приміщень.
Таким чином, Головним управлінням ДСНС України у Запорізькій області як спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту не вжито заходів, спрямованих на зобов`язання Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради з приведення захисної споруди цивільного захисту - сховище, обліковий номер №28091 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.
Так, на підставі пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI (далі - КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Однак, наявність діючої постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303, дає підстави для висновку про обґрунтованість звернення прокурора з даним позовом.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 №1932-XII (далі - Закон №1932-XII) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно статті 3 Закону №1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Пунктом 11 частини першої статті 18 КЦЗ України встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.
Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно ч.1 ст.32 КЦЗ України, до захисних споруд цивільного захисту належать:
1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Відповідно до п.1 ч.3 ст.32 КЦЗ України, укриттю підлягають у сховищах: працівники найбільшої працюючої зміни суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту та розташованих у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів; б) працівники найбільшої працюючої зміни атомних електростанцій, інших ядерних установок, працівники суб`єктів господарювання, які забезпечують функціонування таких станцій (установок) та перебувають у зоні можливих значних руйнувань навколо них; в) працівники найбільшої працюючої зміни суб`єктів господарювання, віднесених до категорії особливої важливості цивільного захисту та розташованих за межами зон можливих значних руйнувань населених пунктів; г) хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, які не підлягають евакуації в безпечне місце і перебувають у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів.
Отже, основним завдання сховища та/або протирадіаційного укриття є захист людей, а тому такі безумовно повинні перебувати у належному стані, придатному для їх використання за цільовим призначенням, особливо це є важливим в умовах воєнного стану, запровадженого на території України з 24.02.2022 та триваючого на теперішній час.
Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).
Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).
Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).
Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог № 579.
Суд встановив, що відповідно до облікової картки та паспорту сховища № НОМЕР_1 балансоутримувачем указаної захисної споруди цивільного захисту зазначена комунальна установа «Міська клінічна лікарня екстреної та швидкої допомоги медичної допомоги м. Запоріжжя».
Запорізька обласна рада на підставі п. 2 рішення № 31 від 20.12.2018 «Про прийняття об`єктів права комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя (станції та підстанції швидкої медичної дороги)» клопотала перед Запорізькою міською радою про передачу із комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області нерухомого майна для розташування станцій та підстанцій швидкої медичної допомоги, що розташовується за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя. Цим же рішенням передбачено, що у разі прийняття Запорізькою міською радою рішення про надання згоди на передачу цього нерухомого майна, прийняти його із комунальної власності територіальної громади м.Запоріжжя до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області та закріпити за комунальною установою «Запорізька станція екстреної (швидкої) медичної допомоги» Запорізької обласної ради на праві оперативного управління з дати підписання акта приймання-передачі цього майна.
Запорізька міська рада на підставі рішення № 82 від 28.02.2019 «Про надання згоди на передачу до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області об`єктів права комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя - підстанцій швидкої медичної допомоги» надала згоду на передачу до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області майна Центральної підстанції швидкої медичної допомоги по вул. Тамбовській, 6 (Додаток 2 до рішення міськради).
На підставі акту приймання-передачі від 16.08.2023 захисна споруда цивільного - захисту сховище обліковий № 28091 (літ. А-3), інвентарний номер 10310034, за адресою: м.Запоріжжя, вул. Тамбовська, 6 прийнята до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області з комунальної власності Запорізької міської територіальної громади та закріплена на праві оперативного управління за комунальним некомерційним підприємством «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради з дати підписання акта приймання-передачі.
Відтак, суд не приймає доводи у відзиві про те, що Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради не є належним відповідачем, оскільки саме відповідач є балансоутримувачем вказаного сховища та зобов`язаний забезпечувати сховище №28091 у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.
Проте, як встановлено з Акту оцінки стану готовності захисної споруди від 13.09.2023, сховище №28091, балансоутримувачем якого є Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради перебуває у стані - обмежено готова до використання за призначенням.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів щодо утримання у належному стані сховища №28091 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд в постанові від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.
Отже, позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача привести у стан готовності захисні споруди - сховище № 28091 у належний технічний стан з метою використання їх за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
При цьому, наведені відповідачем у відзиві обставини щодо ускладненого становища установи, яке полягає в отриманні на баланс відповідного сховища лише 16.08.2023, а також не виділення коштів за жодною бюджетною програмою не впливають на висновки суду та не є підставою для відмови в задоволення пред`явлених позовних вимог, на чому наполягає відповідач. Адже ключовим питанням в цьому спорі є те, що захисна споруда, яка перебуває на балансі відповідача, наразі оцінюється як не обмежено готова до використання за призначенням.
Суд зазначає, що відсутність коштів на забезпечення цивільного захисту населення тощо, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування, не можуть визнаватися поважними причинами для відкладення заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.
До суду не надано доказів на підтвердження того, що з дати прийняття відповідачем на баланс сховища, відповідачем вживались будь-які дієві заходи, спрямовані на проведення поступових робіт із приведення укриття до належного стану.
Згідно з ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Приймаючи до уваги усе вищевикладене суд вважає, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що належить задовольнити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем не надано доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 262, КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради до Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради про зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28091, що знаходиться за адресою: вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - Заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035),
в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул. Фортечна, буд. 65, м. Запоріжжя, 69002; код ЄДРПОУ 38625593),
Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Першотравнева, 2, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 37591637),
Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медичних катастроф» Запорізької обласної ради (вул. Тамбовська, 6, м. Запоріжжя, 69057; код ЄДРПОУ 38563265).
Повне судове рішення складено 28.12.2023.
Суддя Б.В. Богатинський
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116017747 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні