Рішення
від 28.12.2023 по справі 420/28864/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28864/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a>, третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Фонд державного майна України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a>, третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Фонд державного майна України, про визнання протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> щодо неприведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2); зобов`язання Товариство з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2).

Ухвалою суду від 30.10.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог прокурор, у позовній заяві зазначив, що Біляївською окружною прокуратурою у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану вивчено стан додержання вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах Одеського (колишнього Біляївського) району Одеської області та виявлено факти порушень законодавства у вказаній сфері. Встановлено, що в межах Одеського (колишнього Біляївського) району Одеської області за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога «Кар`єр піщаний (Біляївка- Роздільна 3-й км №2») розташовується захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття - далі ПРУ) № 56299, яка прийнята в експлуатацію у 1990 році, окремо розміщена на території ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ», клас сховища (група укриття) - 3, місткістю на 90 осіб, загальною площею 93,1 кв. м. (згідно даних технічного паспорту від 07.12.2017, виготовленого ТОВ «НБТІ») та є власністю Держави Україна в особі Фонду державного майна України (згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно). Прокурор вказав, що згідно з паспортом сховища (ПРУ) та Витягом з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна балансоутримувачем вказаної споруди цивільного захисту є ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ». Прокурор зазначив, що в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56299 від 04.10.2022, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» ОСОБА_1 , встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про ствердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та станом на 04.10.2022 протирадіаційне укриття № 56299 оцінено як не готове до використання за призначенням. Як вказав прокурор, ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ», яке є балансоутримувачем вказаної захисної споруди, з моменту надання оцінки стану готовності ЗСЦЗ у 2022 році, не було вжито відповідних заходів на усунення порушень, встановлених зазначеним актом оцінки стану захисної споруди, у зв`язку з чим її використання є неможливим без завдання шкоди здоров`ю людей, які там укриваються. В подальшому, як зазначив прокурор, в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56299 від 06.03.2023, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» Сочинського В.О., встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та загальний висновок про стан захисної споруди (ПРУ) №56299 відповідно до акту оцінки від 06.03.2023- протирадіаційне укриття оцінюється як «не готове» до використання за призначенням. З урахуванням викладеного та посилаючись на положення діючого законодавства України, прокурор просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

07.12.2023 до суду від Фонду державного майна України надійшли пояснення у яких третя особа вказала, що на сьогодні в Реєстрі обліковується державне майно, зокрема захисна споруда цивільного захисту № 56299 за місцезнаходженням: Одеська обл., м.Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу та перебуває на балансі товариства з додатковою відповідальністю «Біляївська сільгоспхімія» (код за ЄДРПОУ: 23873392; суб`єкт управління майном - Фонд державного майна України). Третя особа, наголосивши, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів, просить суд прийняте законне та обґрунтоване рішення по справі.

Відповідач повідомлявся про розгляд справи за адресою, зазначеною в позові та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак ухвала повернулась до суду з відміткою відділення поштового зв`язку «за закінченням терміну зберігання».

Відповідно до положень ч. 8, 11 ст. 126 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Таким чином, Товариство з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> вважається належним чином повідомленим про розгляд вказаної справи.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Захисна споруда цивільного захисту цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2) перебуває на балансі Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a>.

Згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56299 від 04.10.2022, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» Сочинського В.О., встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про ствердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та станом на 04.10.2022 протирадіаційне укриття № 56299 оцінено як не готове до використання за призначенням(а.с.36-45).

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №56299 від 06.03.2023, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» Сочинського В.О., встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та загальний висновок про стан захисної споруди (ПРУ) №56299 відповідно до акту оцінки від 06.03.2023- протирадіаційне укриття оцінюється як «не готове» до використання за призначенням(а.с.48-53).

Згідно ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України Про прокуратуру.

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року по справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року по справі №815/724/15, від 17 жовтня 2019 року по справі № 569/4123/16-а.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно із п.4 Положення №1052 відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Біляївська окружна прокуратура зверталась до ГУ ДСНС України в Одеській області із листом від 26.07.2023, у якому, керуючись ст.23 Закону України «Про прокуратуру» та з метою вирішення питання про наявність підстав для представництва інтересів держави в суді, просила надати інформацію про вжиті ГУ ДСНС самостійно заходи для усунення виявлених порушень чинного законодавства (а.с. 67-70).

При цьому, листом ГУ ДСНС України в Одеській області від 08.08.2023 повідомлено прокуратуру про те, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №330 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду контролю і державного ринкового нагляду на період воєнного стану та відповідно управління позбавлене можливості звернутись до адміністративного суду із позовною заявою(а.с.71-72).

Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 р. по справі № 927/491/19, зазначив, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

За таких підстав, подання прокурором даного адміністративного позову має на меті захист інтересів держави та як наслідок про наявність підстав, визначених статтею 23 Закону України Про прокуратуру, для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається.

Згідно ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; своєчасне інформування з питань цивільного захисту відповідних органів управління цивільного захисту за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138.

Згідно п.4 Порядку №138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до п.10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Згідно п.12 Порядку №138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно п. 6 розділу VIII Вимог № 579 балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ.

Відповідно до п. 2 розділу VI Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - нагляд). За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

З аналізу вищевикладеного слідує, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком № 138.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, захисна споруда цивільного захисту цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2) перебуває на балансі Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a>.

Згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56299 від 04.10.2022, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово - комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» Сочинського В.О., встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про ствердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та станом на 04.10.2022 протирадіаційне укриття № 56299 оцінено як не готове до використання за призначенням(а.с.36-45).

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56299 від 06.03.2023, складеного за результатами комісійного огляду представниками міського голови з питань розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Біляївської міської ради, Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відділу з надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення та з питань оборони і мобілізаційної роботи Біляївської міської ради, а також за участі директора ТДВ «БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ» ОСОБА_1 , встановлені численні порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та загальний висновок про стан захисної споруди (ПРУ) №56299 відповідно до акту оцінки від 06.03.2023- протирадіаційне укриття оцінюється як «не готове» до використання за призначенням(а.с.48-53).

Згідно ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.

Стаття 2 Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод визначає, що право кожного на життя охороняється законом. Це означає, що над державою тяжіє обов`язок зробити все для того, щоб людське життя перебувало у безпеці.

Статтею 64 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

З аналізу вказаних норм вбачається, що першочерговий обов`язок держави - захист життя людини та, що вказане право на життя не може бути обмежене в умовах воєнного стану.

Разом з тим, суд зазначає, що після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

Суд звертає увагу на те, що зазначений в адміністративному позову захід реагування до відповідача, має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері цивільного захисту. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому необхідність застосування зазначеного у позові заходу реагування, на думку суду, відповідає характеру існуючих недоліків, а тому він буде співмірним до мети його застосування і таке втручання у права відповідача буде пропорційним.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача шляхом визнання протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2); зобов`язання Товариство з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2).

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2).

Зобов`язати Товариство з додатковою відповідальністю БІЛЯЇВСЬКА СІЛЬГОСПХІМІЯ</a> (код ЄДРПОУ 23873392, м.Біляївка, автодорога «Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км» №2) привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №56299, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Біляївка, вул. Генерала Плієва, 1-А (автодорога Кар`єр піщаний (Біляївка-Роздільна 3-й км №2).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116018686
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/28864/23

Рішення від 28.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні