Рішення
від 28.12.2023 по справі 420/28380/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28380/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області, в якій просив:

- визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 020770 від 11 вересня 2023 року, винесену ДЕРЖАВНОЮ СЛУЖБОЮ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ в особі ВІДДІЛУ ДЕРЖАВНОГО НАГЛЯДУ (КОНТРОЛЮ) В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ про стягнення з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (код ЄДРПОУ: 43061983; 67601, Одеська обл., Одеський р-н, м. Біляївка, вул. Костіна, 5/1) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51000,00 гривень згідно абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-111 на підставі Акту від 28 липня 2023 року № 356916;

- визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 021189 від 09 жовтня 2023 року, винесену ДЕРЖАВНОЮ СЛУЖБОЮ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ в особі ВІДДІЛУ ДЕРЖАВНОГО НАГЛЯДУ (КОНТРОЛЮ) В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ про стягнення з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (код ЄДРПОУ: 43061983; 67601, Одеська обл., Одеський р-н, м. Біляївка, вул. Костіна, 5/1) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34000,00 гривень згідно абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-111 на підставі Акту від об вересня 2023 року № АР017061.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у липні 2023 року ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» на виконання договору оренди транспортних засобів укладеного із ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ «КАЙМАН-К» передало в оренду за Актом приймання-передачі транспортного засобу в оренду ПП «КАЙМАН-К» наступні приналежні ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» транспортні засоби - самоскид MAN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) та причепом GS ОТІС-120-2700 (р/н НОМЕР_2 ). Згідно відомостей, зазначених у Акті, складеного посадовими особами ВІДДІЛУ ДЕРЖАВНОГО НАГЛЯДУ (КОНТРОЛЮ) В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ водій ОСОБА_1 керуючи самоскидом MAN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) та причепом GS ОТІС- 120-2700 (р/н НОМЕР_2 ) допустив перевищення вагових обмежень чим порушив приписи Закону України «Про автомобільний транспорт». При цьому у Акті посадовими особами ВІДДІЛУ ДЕРЖАВНОГО НАГЛЯДУ (КОНТРОЛЮ) В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З БЕЗПЕКИ НА ТРАНСПОРТІ було зазначено, що порушення приписів Закону України «Про автомобільний транспорт» було допущено саме ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП».

08.11.2023 року від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що 28.07.2023 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі направлення на рейдову перевірку від 20.07.2023 № 30/В на автомобільній дорозі М-15 Одеса-Рені-Бухарест 12 км + 125 м, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів. Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422, було зупинено транспортний засіб марки MAN TGX 18.440 / GS OTIC-120-2700, державний реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_3 , водій ОСОБА_1 , власником та автомобільним перевізником був позивач - ТОВ ФорвардТранс Групп. Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 14,24 тон, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 14,2 %), навантаження на строєну вісь склало 33,42 тон при нормативно допустимих 24 тон (відсоток перевищення 39,25%), загальна вага транспортного засобу склала 53,42 тон при нормативно допустимих 40 тон (відсоток перевищення склав 33,55 %), чим порушено абзац 17 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 356916 від 28.07.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 020770 від 11.09.2023, якою до ТОВ Форвард-Транс Групп застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 51 000 грн. Крім того, 06.08.2023 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі направлення на рейдову перевірку від 31.08.2023 № 36/В на автомобільній дорозі М-15 Одеса-Рені-Бухарест 12 км + 125 м, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів. Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422, було зупинено транспортний засіб марки MAN TGX 18.480 / MEGA MNW 355, державний реєстраційний номерний знак НОМЕР_4 / НОМЕР_5 , водій ОСОБА_2 , власником та автомобільним перевізником був позивач - ТОВ Форвард-Транс Групп. Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 13 тон, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 13 %), навантаження на строєну вісь склало 30 тон при нормативно допустимих 24 тон (відсоток перевищення 25 %), загальна вага транспортного засобу склала 50,18 тон при нормативно допустимих 40 тон (відсоток перевищення склав 25,4 %), чим порушено абзац 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 017061 від 06.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 021189 від 09.10.2023, якою до ТОВ Форвард-Транс Групп застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34 000 грн.

13.11.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якому представник підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Заяви чи клопотання від сторін.

16.11.2023 року від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшли заперечення на відповідь на відзив.

24.11.2023 року від представника позивача надійшли додаткові пояснення по справі.

29.11.2023 року від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшли письмові пояснення по справі.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (далі ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП») є юридичною особою, яку зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14.06.2019 року, номер запису: 15571020000003033.

Основним видом діяльності є за КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

24.07.2023 року між ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (Орендодавець) та ПП «КАЙМАН-К» (Орендар) укладено договір оренди транспортних засобів № 2407/23, предметом якого є передача в тимчасове платне користування (оренду) самоскид MAN TGX 18.440 р/н НОМЕР_1 з причепом GS ОТІС-120-2700 р/н НОМЕР_2 . Термін оренди до 18:00 год. 30.07.2023 року.

28.07.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області проводилась рейдова перевірка на а/д М-15 Одеса-Рені-Бухарест 12 км + 125 м.

Посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, було здійснено перевірку транспортного засобу MAN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) з причепом GS ОТІС-120-2700 (р/н НОМЕР_2 ), під керуванням водія ОСОБА_1 .

Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 356913 від 28.07.2023 року, навантаження склало 53,42 т, при допустимій нормі 40 т, що складає 33,55% перевищення параметрів під нормативу.

31.08.2023 року представником позивача надано пояснення щодо Акту від 28.07.2023 року відповідно до яких станом на день проведення перевірки самоскид MAN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) з причепом GS ОТІС-120-2700 (р/н НОМЕР_2 ) перебували в оренді у ПП «КАЙМАН-К». Отже, перевізником в розумінні закону України «Про автомобільний транспорт» є саме ПП «КАЙМАН-К», а не ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» як зазначено в Акті №356916 від 28.07.2023 року.

11.09.2023 року Відділом державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ020770, відповідно до якої за порушення вимог Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абзацом 17 частини 1 статті 60 вказаного закону, постановлено стягнути із ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» адміністративно-господарський штраф у розмірі 51 000,00 грн.

ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» подало скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ020770.

29.09.2023 року Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила, що за результатами розгляду скарги, постаново про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ020770 залишена без з мін, а скарга без задоволення.

04.09.2023 року між ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (Орендодавець) та ПП «КАЙМАН-К» (Орендар) укладено договір оренди транспортних засобів № 0409/23, предметом якого є передача в тимчасове платне користування (оренду) самоскид MAN TGX 18/480 р/н ВН19020Х, причіп MEGA р/н НОМЕР_5 . Термін оренди до 18:00 год. 07.09.2023 року.

06.09.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби з безпеки на транспорті, було здійснено перевірку транспортного засобу MAN TGX 18/480 р/н ВН19020Х, причіп MEGA р/н НОМЕР_5 , під керуванням водія ОСОБА_2 .

Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № АР 017061 від 06.09.2023 року, навантаження склало 50,18 т, при допустимій нормі 40 т, що складає 25,4% перевищення параметрів під нормативу.

09.10.2023 року представником позивача надано пояснення щодо Акту від 06.09.2023 року відповідно до яких станом на день проведення перевірки самоскид MAN TGX 18/480 (р/н ВН19020Х), причіп MEGA (р/н НОМЕР_5 ) перебували в оренді у ПП «КАЙМАН-К». Отже, перевізником в розумінні закону України «Про автомобільний транспорт» є саме ПП «КАЙМАН-К», а не ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» як зазначено в Акті № АР 017061 від 06.09.2023 року.

09.10.2023 року Відділом державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ021189, відповідно до якої за порушення вимог Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абзацом 16 частини 1 статті 60 вказаного закону, постановлено стягнути із ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» адміністративно-господарський штраф у розмірі 34 000,00 грн.

ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» подало скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ020770.

29.09.2023 року Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила, що за результатами розгляду скарги, постаново про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ020770 залишена без з мін, а скарга без задоволення.

Джерела права й акти їх застосування.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України Про автомобільний транспорт від 05 квітня 2001 року №2344-III (далі - Закон №2344-III).

Згідно статті 3 Закону №2344-III цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Відповідно до частини 1 статті 29 Закону №2344-III автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Статтею 33 Закону №2344-III визначено, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

Відповідно до частини 1 статті 34 Закону №2344-III автомобільний перевізник повинен, зокрема, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

Згідно частини 1 статті 47 Закону №2344-III до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.

Відповідно до приписів статті 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є, зокрема, для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Статтею 60 Закону №2344-III передбачена відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Так, згідно абзацами 16-17 частини 1 статті 60 Закону №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до частин 5 та 6 статті 60 Закону №2344-III розглядати справи про накладення адміністративно-господарських штрафів за порушення, зазначені у цій статті, мають право посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті.

Адміністративно-господарські штрафи стягуються відповідно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), і зараховуються до загального фонду Державного бюджету України, крім 50 відсотків адміністративно-господарських штрафів, передбачених абзацами чотирнадцятим - сімнадцятим частини першої статті 60 цього Закону, та плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю, що зараховуються до державного дорожнього фонду, створеного у складі спеціального фонду Державного бюджету України.

Згідно частини 2 статті 29 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 року №3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 року №2862-IV передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вказаних статей Законів України Про дорожній рух та Про автомобільні дороги Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 27.06.2007 року №879 Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування, якою затвердив Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі Порядок №879).

засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Так, згідно пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Відповідно до підпунктів 4, 5, 5-1 пункту 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов; документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.

Згідно пункту 3 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до пункту 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Пунктами 7-14 Порядку №879 передбачені вимоги до контрольно-вимірювального обладнання та пунктів габаритно-вагового контролю, а пунктами 15-25 Порядку №879 - вимоги до габаритно-вагового контролю.

Так, контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції, та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль. Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години (з моменту заїзду транспортного засобу на ваги до кінцевого оформлення матеріалів у разі виявлення порушення). За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення. У разі пред`явлення водієм транспортного засобу міжнародного сертифіката зважування габаритно-ваговий контроль у частині зважування не здійснюється. За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних. Водії під час перебування в зоні стаціонарного або пересувного пункту габаритно-вагового контролю повинні виконувати законні вимоги посадових осіб та/або працівників Укртрансбезпеки, її територіальних органів та поліцейських. У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України. У разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у дозволі, за пройдену частину маршруту. Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту. У разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних пунктах габаритно-вагового контролю порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (пункти 15-22 Порядку №879).

Постановою Кабінет Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (далі - Порядок №1567).

Згідно пункту 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).

Як визначено пунктом 16 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе, сере іншого, здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів. Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки. Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

Пунктом 21 Порядку №1567 визначено, що у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис (пункт 22 Порядку №1567).

Висновки суду.

Отже, з наведеного вбачається, що за порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, зокрема за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільні перевізники-суб`єкти господарювання несуть фінансову відповідальність.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, уповноваженою особою Державної служби України з безпеки на транспорті здійснено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу, належному позивачеві. За результатом габаритно-ваговий контроль виявлено перевищення встановлених габаритно-вагових норм понад 30%, що підтверджується актом від 28.07.2023 року №356916 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; актом №0071673 від 28.07.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів; довідкою року про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0062613 від 28.07.2023 року, згідно з якою навантаження на осі транспортного засобу складає (в тоннах): 1) 6,86; 2) 13,14; 3) 11,22; 4) 11,04; 5) 11,16.

За результатом габаритно-ваговий контроль виявлено перевищення встановлених габаритно-вагових норм понад 20%, що підтверджується актом від 06.09.2023 року №АР017061 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; актом №АВ002635 від 06.09.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів; довідкою року про результати здійснення габаритно-вагового контролю № ДЗ003205 від 06.09.2023 року, згідно з якою навантаження на осі транспортного засобу складає (в тоннах): 1) 7,18; 2) 13,00; 3) 10,14; 4) 9,88; 5) 9,98.

Водночас, суд звертає увагу на критерії визначених порушень, за які передбачено відповідальність згідно абзаців 16-17 частини 1 статті 60 Закону №2344-III.

Як зазначалося вище, згідно абзаців 16-17 частини 1 статті 60 Закону №2344-III (який було застосовано відповідачем при прийнятті оскаржуваної постанови) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Так, у цій справі при здійсненні обчислення встановлених за результатом проведеної перевірки показників перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм, судом встановлено, що згідно довідок №0062613 від 28.07.2023 року та № ДЗ003205 від 06.09.2023 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю визначено дві осі транспортного засобу, з яких згідно схеми типу транспортного засобу осі є строєними, нормативно допустиме навантаження у тому випадку становить (в тоннах) вісь №1 - 11,00 т; вісь №2 - 18,00 т. та вісь №3 - 24 т.

При цьому, для застосування штрафу у розмірі, визначеному абзацами 16-17 частини 1 статті 60 Закону №2344-III, показники навантаження на здвоєні осі у тонах мають сягати понад 20 т. та понад 30 т.

Так, перевищення на одиничну вісь зафіксовано у розмірі 14,2 т., що становить 14,2%, на строєну вісь 33,42 т., що становить 39,25%, за що дійсно передбачено відповідальність абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону №2344-III.

Також, перевищення на строєну вісь зафіксовано у розмірі 30 т., що становить 25%, за що дійсно передбачено відповідальність абзацом 16 частини 1 статті 60 Закону №2344-III.

Водночас, для встановлення факту допущення позивачем перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм, суд вбачає суттєвим у цій справі визначити, чи відноситься позивач у даних правовідносинах до категорії автомобільних перевізників в розумінні Закону №2344-III та чи здійснено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу у відповідності до вищевказаних вимог.

Щодо процедури габаритно-вагового контролю транспортного засобу

Судом встановлено, що габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який належить на праві власності позивачу, здійснено у рамках рейдової перевірки.

У такому випадку до здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу підлягають застосуванню вимоги, визначені, зокрема, пункту 16 Порядку №1567, згідно яких рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки. Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

Згідно матеріалів справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт щодо ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП», на підставі якої винесено оскаржувану постанову, судом встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) та причепом GS ОТІС-120-2700 (р/н НОМЕР_2 ), в порушення пункту 16 Порядку №1567 здійснено одноособово старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Дозоровим О.С., оскільки в акті від 28.07.2023 року №3566916 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом наявний тільки підпис вказаної посадової особи. При цьому, габаритно-ваговий контроль здійснено як без залучення ще однієї посадової особи Укртрансбезпеки так і без залучення осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

Також, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки MAN TGX 18.480 (р/н НОМЕР_4 ) та причеп MEGA (р/н НОМЕР_5 ), в порушення пункту 16 Порядку №1567 здійснено одноособово старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Іванюком С.В., оскільки в акті від 06.092023 року №АР017061 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом наявний тільки підпис вказаної посадової особи. При цьому, габаритно-ваговий контроль здійснено як без залучення ще однієї посадової особи Укртрансбезпеки так і без залучення осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

На переконання суду, не залучення осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю при здійсненні габаритно-вагового контролю транспортного засобу ставить під сумнів легітимність такого габаритно-вагового контролю в цілому.

Суд звертає увагу, що органи Державної служби України з безпеки на транспорті здійснюють (здійснювали) свою діяльність як суб`єкти владних повноважень, а отже їх діяльність має характеризуватись певною послідовністю та передбачуваністю, що зокрема слідує з принципу належного урядування.

При цьому суд зазначає, що зміст принципу належного урядування передбачає, що державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб, у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права; потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків; ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися коштом осіб, яких вони стосуються (Рішення ЄСПЛ у Справі Рисовський проти України (заява № 29979/04), прийняте 20.10.2011 року (набуло статусу остаточного 20.01.2012 року).

Відтак, суд вважає, що оскаржувані постанови, якими до позивача застосовано адміністративно-господарські штрафи, винесено на підставі результатів габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який здійснений з порушенням визначених до нього вимог. Як наслідок, оскаржувані постанови є протиправними в силу своєї безпідставності.

При цьому суд звертає увагу, що відповідно до частини 1 статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом, а відповідно до частини 2 цієї ж статті КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Оскільки здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу у цій справі відбулось з порушенням пункту 16 Порядку №1567, слідує, що докази про перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм є недопустимими, а отже відповідно до частини 1 статті 74 КАС України судом до уваги не беруться.

Щодо належності позивача до автомобільного перевізників в розумінні Закону №2344-III.

Так, судом встановлено, що транспортні засоби марки МАN TGX 18.440 (р/н НОМЕР_1 ) та причепом GS ОТІС-120-2700 (р/н НОМЕР_2 ) та MAN TGX 18.480 (р/н НОМЕР_4 ) та причеп MEGA (р/н НОМЕР_5 ) належать на праві власності ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП».

У свою чергу, у позові представник позивача стверджує, що вищевказані ТЗ передані в тимчасове платне користування (в оренду) ПП «КАЙМАН-К» на підставі договорів оренди транспортних засобів від 24.07.2023 року № 2407/23 та від 04.09.2023 року № 0409/23, а також актами прийому-передачі ТС.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 24.07.2023 року між ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (Орендодавець) та ПП «КАЙМАН-К» (Орендар) укладено договір оренди транспортних засобів № 2407/23, предметом якого є передача в тимчасове платне користування (оренду) самоскид MAN TGX 18.440 р/н НОМЕР_1 з причепом GS ОТІС-120-2700 р/н НОМЕР_2 . Термін оренди до 18:00 год. 30.07.2023 року.

04.09.2023 року між ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (Орендодавець) та ПП «КАЙМАН-К» (Орендар) укладено договір оренди транспортних засобів № 0409/23, предметом якого є передача в тимчасове платне користування (оренду) самоскид MAN TGX 18/480 р/н ВН19020Х, причіп MEGA р/н НОМЕР_5 . Термін оренди до 18:00 год. 07.09.2023 року.

Однак, суд наголошує, що дослідженням матеріалів справи та згідно аргументів сторін, судом не встановлено факту того, що саме ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» користувалася даним транспортним засобом як автомобільний перевізник.

Натомість, на переконання суду, безпідставними є доводи представника відповідача в тій частині, що саме на власника транспортного засобу належить покласти відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.

При цьому, суд звертає увагу на положення пункту 2.2 Правил дорожнього руху, а саме те, що власник транспортного засобу, а також особа, яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах, можуть передавати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії. Власник транспортного засобу може передавати такий засіб у користування іншій особі, що має посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб.

Суд вважає, що встановлення факту належності транспортного засобі на праві власності ТОВ «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» не робить підприємство на безумовній основі автомобільним перевізником, на якого покладається відповідальність за перевищення габаритно-вагових норм при користуванні таким транспортним засобом.

Відповідачу при прийнятті оскаржуваного рішення слід було врахувати зміст права власності (володію, користуюсь, розпоряджаюся) та природу титульного власника, який фактично користувався автомобілем і саме він мав нести відповідальність за його перевантаження.

Відтак, при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт така обставина підлягала обов`язково з`ясуванню, доказів чому суду надано не було.

Аналізуючи зазначене вище у своїй сукупності, суд дійшов висновку, що наявні підстави для визнання протиправними та скасування постанов Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області № ПШ 020770 від 11 вересня 2023 року та № ПШ 021189 від 09 жовтня 2023 року про застосування адміністративно-господарських штрафів.

Суд вважає, що саме такий спосіб захисту порушеного права позивача є належним та достатнім в даному випадку.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 5368,00 грн.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (вул. Костіна, 5/1, м. Біляївка, Одеська область, 67601, код ЄДРПОУ 43061983) до Державної служби України з безпеки на транспорті (просп. Перемоги, 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (пл. Бориса Дерев`янка, і, каб. 203, м. Одеса, 65008) про визнання протиправними та скасування постанов задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 020770 від 11 вересня 2023 року Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області № ПШ 020770 від 11 вересня 2023 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (код ЄДРПОУ: 43061983; 67601, Одеська обл., Одеський р-н, м. Біляївка, вул. Костіна, 5/1) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51000,00 гривень, згідно з абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-111 на підставі Акту від 28 липня 2023 року № 356916.

3. Визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 021189 від 09 жовтня 2023 року Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області № ПШ 020770 від 11 вересня 2023 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (код ЄДРПОУ: 43061983; 67601, Одеська обл., Одеський р-н, м. Біляївка, вул. Костіна, 5/1) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34000,00 гривень, згідно з абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-111 на підставі Акту від об вересня 2023 року № АР017061.

4. Стягнути з Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРВАРД-ТРАНС ГРУПП» (код ЄДРПОУ 43061983) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 5368,00 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116018764
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування постанов

Судовий реєстр по справі —420/28380/23

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 28.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні