Рішення
від 22.12.2023 по справі 178/1815/23
КРИНИЧАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 178/1815/23

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 грудня 2023 року Криничанський районний суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого Цаберябого Б.М.

при секретаріЯнченко Л.В.

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в с.Кринички справу за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» до ОСОБА_1 про стягнення 35879,92 грн. вартості не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з цим позовом, посилаючись на те, що відповідачка є побутовим споживачем послуг по розподілу природного газу по об`єкту, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 . 02 березня 2023 року представниками Оператора ГРМ за вказаною адресою було виявлено наявність пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі збиття цифрового ряду відлікового механізму, перешкода зчитуванню показників відлікового пристрою, які можуть вплинути на результат вимірювання. Пропускна здатність газу присутня, зазначене було зафіксоване фотозйомкою. 02 березня 2023 року представниками Оператора ГРМ в присутності споживача було складено акт № 0320289658 про демонтаж засобу вимірювальної техніки (лічильника газу) (періодична повірка), акт про порушення № DP 006273, у яких відповідачка підписалась особисто і без зауважень. Повірку лічильника було проведено Відокремленим підрозділом «Повірочна лабораторія» ТОВ «УКРСТАНДАРТ-СЕРВІС». За результатами проведеної повірки повірником було видано довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 07 березня 2023 року № К-070323-44 щодо лічильника газу марки Actaris SAS типу G-4,зав. № 00850224, у зв`язку з тим, що відповідно до п. 6.4.1 ДЕРЖСТАНДАРТу України Р 50-071-98 «Рекомендації. Метрологія. Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки» «збитий цифровий ряд відлікового механізму».

Представник позивача зазначає, що у складеному 02 березня 2023 року акті про порушення відповідачці було роз`яснено про необхідність бути присутньою на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений на відповідачку акт про порушення. У відповідності до п. 10 гл. 5 р. ХІ Кодексу ГРС, споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії, остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі. З метою забезпечення безпеки членів комісії та споживача АТ «Дніпропетровськгаз» листом від 29 березня 2023 року № 49002.4.1.2.Сл-6919-0323 відповідачку повідомлено про перенесення засідання комісії з розгляду актів про порушення на 26 квітня 2023 року, а також можливість прийняти участь у її засіданні дистанційно за допомогою власних технічних засобів.

На засіданні комісії по розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем було прийнято рішення про задоволення акту про порушення № DP 006273 від 02 березня 2023 року та складено акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. Вартість не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 02 вересня 2022 року по 01 березня 2023 року складає 35879,92 грн., які представник позивача і просить стягнути з відповідачки. Крім того, представник позивача просить стягнути з відповідачки на користь АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» 2684 грн. судового збору.

Відповідачка та її представник в судовому засіданні проти задоволення вимог в судовому засіданні заперечували, вважають вимоги представника позивача не обґрунтованими та недоведеними, просили в задоволенні позовних вимог АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» відмовити в повному обсязі.

Проаналізувавши викладені у позовній заяві обставини, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, судом встановлено наступне.

Згідност. 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. суд розглядає цивільні справи в межах заявлених вимог і на підставі представлених сторонами доказів.

Згідно ч. 1ст. 13 ЦПК Українисуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст.263ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Обґрунтованим є рішення ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі мають рівні права щодо надання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості.

Згідно ст.81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

ОСОБА_1 є побутовим споживачем послуг по розподілу природного газу по об`єкту, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 .

02 березня 2023 року представниками Оператора ГРМ за вказаною адресою було виявлено наявність пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі збиття цифрового ряду відлікового механізму, перешкода зчитуванню показників відлікового пристрою, які можуть вплинути на результат вимірювання. Пропускна здатність газу присутня, зазначене було зафіксоване фотозйомкою.

02 березня 2023 року представниками Оператора ГРМ в присутності споживача було складено акт № 0320289658 про демонтаж засобу вимірювальної техніки (лічильника газу) (періодична повірка), акт про порушення № DP 006273, у яких відповідачка підписалась особисто і без зауважень. Повірку лічильника було проведено Відокремленим підрозділом «Повірочна лабораторія» ТОВ «УКРСТАНДАРТ-СЕРВІС».

За результатами проведеної повірки повірником було видано довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 07 березня 2023 року № К-070323-44 щодо лічильника газу марки Actaris SAS типу G-4,зав. № 00850224, у зв`язку з тим, що відповідно до п. 6.4.1 ДЕРЖСТАНДАРТу України Р 50-071-98 «Рекомендації. Метрологія. Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки» «збитий цифровий ряд відлікового механізму».

На засіданні комісії по розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем було прийнято рішення про задоволення акту про порушення № DP 006273 від 02 березня 2023 року та складено акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. Вартість не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 02 вересня 2022 року по 01 березня 2023 року складає 35879,92 грн.

Судом встановлено, що між ОСОБА_1 та АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» було утворено правовідносини, які регулюютьсястаттею 714 Цивільного кодексу України, Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює держане регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГРМ норми даного розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованої діяльності оператора ГРМ, застосовується за наявності акта про порушення, складеного оператором ГРМ відповідно до вимог цієї частини.

Згідно із пунктом 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або в роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного вузла обліку природного газу або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать: пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого втрата (споживання) природного газу комерційного ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цьогоКодексу.

Відповідно до пункту 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ після пред`явлення представником оператора ГРМ службового посвідчення складається акт про порушення в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої заперечення та зауваження.

Відповідно до пунктів 3, 5 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ представник оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

Відповідно до пунктів 8, 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.

Комісія проводить зовнішній огляд лічильника газу на предмет відповідності фактичного стану лічильника ознакам, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу. Після зовнішнього огляду комісією перевіряються: відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу; цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознак порушень, зазначених в акті про зняття лічильника газу; цілісність заводського та повірчого тавра на лічильнику газу; цілісність відлікового механізму та корпусу лічильника газу; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка лічильника газу; наявність сторонніх предметів у середині лічильника газу; відповідність маркування лічильника газу нормативно-технічній документації. Після виконання цих робіт проводиться позачергова повірка лічильника згідно з ДСТУ 2708-99 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення». Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи (пункти 3.3.3.1-3.3.3.4 Положення).

Залежно від результатів експертизи до акта експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99. Лічильник газу запаковується в поліетиленовий пакет, який пломбується пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації і направляється: на встановлення у споживача - у разі визнання комісією лічильника газу придатним до застосування; на ремонт - у разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та рекомендації щодо проведення ремонту лічильника газу. У разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та висновків щодо неможливості проведення ремонту, лічильник газу передається споживачеві.

Відповідно до підпункту 1 пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ за результатами розгляду акту про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акту про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до пункту 1 розділу 3 глави XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до пункту 1 розділу 2 глави ХІ Кодексу ГРМ, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема, лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

За змістом розділу 5 глави ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цьогоКодексу.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Кодекс ГРМ розмежовує такі види порушень, як "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу" та "пошкодження ЗВТ/лічильника газу".

Так, для кваліфікації виявленого порушення, саме як "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу" необхідна наявність цілого складу факторів.

Відповідно до глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу" відноситься до порушень, які кваліфікуються, як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та, внаслідок яких, здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу (пункт 1 вказаної глави розділу ХІ).

Натомість, "порушення цілісності та місцезнаходження пломб та цілісності заводського та повірочного тавра на ЗВТ, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно" належить до порушень за умови несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ.

Таким чином, для здійснення нарахування необлікованого об`єму природного газу, зокрема, слід встановити несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Для нарахування чи донарахування необлікованого природного газу позивач мав встановити факт несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу.

Проте,експертизу лічильникане булопроведено. Довідка ТОВ «РІВНЕТАНДАРТ» не є підставою для притягнення відповідачки до цивільно-правової відповідальності, оскільки не свідчить про порушення нею порядку експлуатації вузла обліку. Що даю висновок суду, що вищезазначена довідка не є належним та достовірним доказом у справі.

Згідно із підпунктом 37 пункту 4 глави 1 Кодексу ГРМ для виявлення несанкціонованого втручання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме: 1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку; 2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації); 3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу).

При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення може дати підставу для висновку, що споживачем було вчинено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року по справі № 914/2384/17 та від 14 квітня 2021 року по справі № 509/4515/18.

Суд приймає до уваги доводи позивачки, що лічильник є однофункціональним виробом, та не потребує спеціального технічного обслуговування протягом всього періоду експлуатації, за виключенням проведення періодичних повірок згідно національних стандартів або нормативно правових актів. Однак, представником позивача не надано суду доказів щодо проведення робітниками АТ «Оператор газорозподільних систем «Дніпропетровськгаз» періодичних повірок лічильника газу позивачки з метою відповідності його всім визначеним стандартам.

З наявних у матеріалах справи Акту (о/р) № 0320289658 від 02 березня 2023 року про демонтаж лічильника, найменуванням ЗВТ зазначено Заводський номер: v00850224; Марка (модель) Голус 2000; Типорозмір 4; Завод-виробник: Актаріс; Рік випуску: 2003. Відповідно до Акту про порушення № DP 006273 від 02 березня 2023 року, відомості про лічильник зазначені Тип, виробник, рік випуску: Галус-G-4, Актаріс, 2003; Завод. № v00850224. Згідно Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № К-070323-44 від 07 березня 2023 року у відповідних графах зазначено наступне: Назва та умовне позначення: GALLUS 2000 G4; Зав. № 00850224; Виробник фірми Actaris SAS, Франція. А згідно наданого відповідачкою паспорту на її лічильник, відомості про нього зазначено: Лічильник газу GALLUS 2000-U, заводський номер U00850224; типорозмір: G4.

Статтями 76 і 81 ЦПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

З урахуванням вищевикладеного, судом встановлено невідповідності у зазначенні відомостей про лічильник та його повірку, що дає суду підставу для висновку про недопустимість та неналежність доданих до позовної заяви доказів. Тобто позивачем не доведено тотожність вказаних лічильників газу. Наведені обставини обумовлюють висновок суду про неможливість задоволення позовних вимог. А у разі відмови в позові, суд за правилами ст. 141 ЦПК України залишає за позивачем понесені ним судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2684 грн.

Керуючись ст.ст.11,15,16ЦК України, ст.ст. ст.ст.141, 259, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В :

Акціонерному товариству "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" в задоволенні позову до ОСОБА_1 про стягнення 35879,92 грн. вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу та 2684 грн. судового збору - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 29 грудня 2023 року.

Суддя: Б. М. Цаберябий

р

СудКриничанський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення22.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116036107
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —178/1815/23

Ухвала від 30.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 10.07.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Ухвала від 27.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Ухвала від 01.03.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Городнича В. С.

Рішення від 22.12.2023

Цивільне

Криничанський районний суд Дніпропетровської області

Цаберябий Б. М.

Рішення від 22.12.2023

Цивільне

Криничанський районний суд Дніпропетровської області

Цаберябий Б. М.

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Криничанський районний суд Дніпропетровської області

Цаберябий Б. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні