ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 грудня 2023 рокум. Ужгород№ 260/7729/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Маєцької Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДПС України у Закарпатській області до Дочірнього підприємства «Закарпатський облавтодор «Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Закарпатській області звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дочірнього підприємства «Закарпатський облавтодор «Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», в якій просить: надати дозвіл Головному управлінню ДПС у Закарпатській області на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна Дочірнього підприємства "Закарпатський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України",, вказаного в Актах опису майна від 20.03.2015 №3/23, від 13.08.2015 №4/23, від 22.11.2022 №9, від 22.11.2022 №10, від 22.11.2022 №11, від 22.1 1.2022 №12 та на яке поширюється право податкової застави.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за відповідачем рахується податковий борг у розмірі 83569396,73 грн. Головним управлінням ДПС проведено описи майна боржника, що задокументовано у актах опису: від 20.03.2015 року № 2/23, від 13.8.2015 року № 4/23, від 22.11.2022 року № 9, від 22.11.2022 року № 10, від 22.11.2022 року № 11, від 22.11.2022 року № 12. Згідно Витягів про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна від 20.03.2020 року № 65425948, від 16.12.2020 року № 69858167, від 22.11.2022 року № 81360001 на майно платника податків- відповідача, згідно вищевказаних актів опису майна було накладено податкову заставу. Податковим органом здійснювались заходи щодо стягнення податкового боргу у відповідності до абз. 1 п. 95.3 ст. 95 ПК України. Так, рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 22.04.2020 року по справі № 260/662/20 стягнуто з ДП «Закарпатський облавтодор» податковий борг у розмірі 25902989,90 грн.. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 року по справі № 260/1543/21 стягнуто з відповідача податковий борг у розмірі 17230402,55 грн. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 29.06.2022 року № 260/4593/21 стягнуто з відповідача податковий борг у розмірі 2895603,08 грн. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 року по справі № 260/4871/22 стягнуто з відповідача податковий борг у розмірі 3914890,29 грн. На підставі вищевказаних рішень, податковим органом були вжиті дії по стягненню коштів з рахунків відповідача, шляхом винесення інкасових доручень та платіжних інструкцій, однак такі були повернуті банками без повного виконання, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках відповідача чи з підстав ч. 2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Вищенаведене свідчить про недостатність (відсутність) коштів на рахунках відповідача для погашення суми боргу та є підставою для звернення до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що Законом України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» від 29.11.2001 року № 2864-ІІІ встановлено мораторій на застосування примусової реалізації майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних капіталах яких частка держави становить не менше 25 відсотків, до вдосконалення визначеного законами України механізму примусової реалізації майна. Майно ДП «Закарпатський облавтодор», яке описане в податкову заставу належить до основних засобів виробництва, що забезпечують ведення виробничої діяльності підприємства, а частка державної власності в статутному капіталі відповідача становить не менше 25 %, а саме майно позивача належить АТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» та перебуває у ДП «Закарпатський облавтодор» на праві господарського відання, тому відсутні підстави для надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі. Відповідач зазначає, що обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права не звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі є: наявність у платника податку боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгоджено у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків боржника у податковій заставі. Однак, на переконання відповідача, жодних доказів на підтвердження вчинення позивачем заходів з метою доведення такої обставини, як відсутність коштів на момент звернення податкового органу до суду на усіх рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника не надано.
Позивач надав суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що дія Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» від 29 листопада 2001 № 2864-ІІІ розповсюджується на механізм звернення стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою, а не податковим органом. Також зазначив, що у позивача наявна інформація загалом про п`ять відкритих рахунків, два з яких у АБ «Укргазбанк», один у АТ «Укрексімбанк» та два у АТ КБ «Приватбанк». Відомості про банківські рахунки додаються позивачем у вигляді оновленого додатку «Ідентифікаційні та реєстраційні дані». На усі відкриті рахунки у вказаних банках, позивачем надіслано платіжні інструкції про стягнення коштів у загальній кількості 64 за період березень-травень 2021 року, червень-листопад 2022 року та січень-серпень 2023 року у загальній кількості 94 примірника. В той же час, вказані платіжні інструкції та інкасові доручення були повернуті банками без виконання, що свідчить про те, що вжиті податковим органом заходи щодо стягнення коштів з рахунків відповідача по рішеннях суду залишились безрезультатними.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що Дочірнє підприємство «Закарпатський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" внесене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за місцезнаходженням: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Собранецька, буд. 39 та перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податків та зборів.
З матеріалів справи вбачається, що у ДП "Закарпатський облавтодор" наявний податковий борг у розмірі 83569396,73 грн в т.ч. по:
- «Податку на додану вартість» на суму 83441888,00 грн;
- «Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати» на суму 514,46 грн.;
- «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» на суму 126994,27 грн;
- «Єдиному соціальному внеску на суму 421778,47 грн.
У зв`язку з несплатою узгоджених сум, відповідачу на підставі пункту 59.1 статті 59 ПК України, виставлено податкову вимогу №207-25 від 04.02.2015, яку вручено такому засобами поштового зв`язку, згідного рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №8800014673968 - 09.02.2015 року.
На підставі рішення заступника начальника Державної податкової інспекції у м. Ужгороді (правонаступником якої є Головне управління ДПС у Закарпатській області) №16/25 від 04.02.2015 про опис майна у податкову заставу ДП «Закарпатський облавтодор», Головним управлінням було проведено наступні описи майна боржника, що задокументовано у актах опису:
- від 20.03.2015 №3/23 на суму 2429238,00 грн, а саме автомобільний підйомник, ідентифікатор Y3M 63030550001010, РЕЄСТ.Н-Р AO 7431 АС, марка МАЗ, модель 6303, рік випуску 2005, колір жовтий, шасі НОМЕР_1 , Тип ТЗ, спец-дорожний С, повна маса 20000 і кг, об`єм двигуна V =14860. Вартість одиниці - 1792982,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 1792982,00 грн; Автогрейдер марки ДЗ 98 В рік випуску 2003 №3523 СП, двигун, шасі НОМЕР_2 , реєстр, номер НОМЕР_3 . Знаходиться в задовільному технічному стані. Вартість одиниці - 247797,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 247797,00 грн; Плавильно-заливочна машина Gratko Super Shot 125 DCRG. Знаходиться в задовільному технічному стані. Реєстр, н-р НОМЕР_4 , рік випуску 2004, заводський н- р НОМЕР_5 . двигун НОМЕР_6 , маса 4205 кг. Вартість одиниці - 388459,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 388459,00 грн. Акт опису майна підписаний податковим керуючим ОСОБА_1 , директором ДП «Закарпатський облавтодор» Немеш І.М..
- від 13.08.2015 №4/23 на суму 1733636,48 грн, а саме: Самоскид МАЗ- 551605, 2005 р.в., реєср. н-р НОМЕР_7 , модель 551605-221, колір оранжевий, шасі № НОМЕР_8 , повна маса 33500 кг., об`єм двигуна У=14860, стан середній. Вартість одиниці - 415936,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 415936,00 грн; Самоскид МАЗ-551605, 2005 р.в., реєстр, н-р НОМЕР_9 , модель 551605-221, колір оранжевий, шасі № НОМЕР_10 , повна маса 33500 кг., об`єм двигуна =14860, стан середній. Вартість одиниці - 415936,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 415936,00 грн; Автогрейдер GR-165, р.в. 2007 , реєстр, н-р НОМЕР_11 заводський № НОМЕР_12 , двигун № НОМЕР_13 , повна маса 16000 кг., стан середній. Вартість одиниці 400488,48 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 400488,48 грн; Автогрейдер GR-165, р.в.2007, реєстр, н-р НОМЕР_14 , заводський № НОМЕР_15 , двигун № НОМЕР_16 , повна маса 15050 кг., стан середній. Вартість одиниці - 501276,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 501276,00 грн; Акт опису майна підписаний податковим керуючим ОСОБА_1 , директором ДП «Закарпатський облавтодор» Немеш І.М.
- від 22.11.2022 №9 на суму 5700,00 гри, а саме: Причіп ГІР- легковий 500, AO 2447ХТ, VIN Y 69500000D0B95097, рік випуску 2013, колір синій, повна маса 750 кг. Вартість одиниці - 5700,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 5700,00 грн. Акт опису майна підписаний податковим керуючим МІ. Левченко, Т.в.о. директора ДП «Закарпатський облавтодор» Я.О. ГІопдякулич, нач. філії Мукачівської ДЕД М.М. Рубіш.
- від 22.11.2022 №10 на суму 10000,00 грн, а саме: Причіп пр-бортовий- В, марка Палич, модель Z02213, колір чорний, VIN НОМЕР_17 , номер шасі НОМЕР_18 , колір чорний, рік випуску 2018, дата першої реєстрації 24.07.2018, реєстраційний номер НОМЕР_19 , у справному технічному стані, балансоутримувач - Філія «Хустська ДЕД» ДП «Закарпатський облавтодор» код ЄДРПОУ 33662269. Вартість одиниці - 10000,00 грн. Кількість 1 шт. Загальна вартість 10000,00 грн. Акт опису майна підписаний податковим керуючим М.І. Левченко, головним державним інспектором Хустського відділу по роботі з податковим боргом В.Д. Бортняком, Т.в.о. директора ДП «Закарпатський облавтодор» Я.О. Попдякулич, відповідальною особою за зберігання описаного майна, нач. філії Хустської ДЕД Ю.Ю. Чепка.
- від 22.11.2022 №11, а саме: Екскаватор, модель ЕКГ-5А-У, рік випуску 1990, заводський номер 11743, державний номерний знак НОМЕР_20 , балансоутримувач філія «Королівський спеціалізований кар`єр ДП «Закарпатський облавтодор", 05471804, місце стоянки ТТЗ Закарпатська обл., Виноградівський р-н, село Веряця, вул. Миру, буд. 1. Кількість 1 шт. Залишкова вартість 0,00 грн; Самоскид БіЛАЗ-7523, рік випуску 1989, заводський номер кузова № НОМЕР_21 , номер двигуна НОМЕР_22 , державний номерний знак НОМЕР_23 , балансоутримувач філія «Королівський спеціалізований кар`єр ДП «Закарпатський облавтодор", 05471804, місце стоянки ТТЗ Закарпатська обл., Виноградівський р-н, село Веряця, вул. Миру, буд. 1. Кількість 1 шт. Залишкова вартість 0,00 грн; Навантажувач, Завод виготовлювач HUTA STALOWA WOLA, марка L-34, рік випуску 1990, номер двигуна НОМЕР_24 , кузов № НОМЕР_25 , державний номерний знак: НОМЕР_26 , балансоутримувач філія «Королівський спеціалізований кар`єр ДП «Закарпатський облавтодор", 05471804, місце стоянки ТТЗ Закарпатська обл., Виноградівський р-н, село Веряця, вул. Миру, буд. 1. Кількість 1 шт. Залишкова вартість 0,00 грн; Навантажувач, марка L-34, рік випуску 1986, завод-виготовлювач MUTA STALOWA WOLA, зав номер двигуна НОМЕР_27 , кузов № НОМЕР_28 , державний номерний знак НОМЕР_29 , балансоутримувач філія «Королівський спеціалізований кар`єр ДГІ «Закарпатський облавтодор", 05471804, місце стоянки ТТЗ Закарпатська обл., Виноградівський р-н, село Веряця, вул. Миру, буд.1. Кількість 1 шт. Залишкова вартість 0,00 грн. Акт опису майна підписаний податковим керуючим М. Левченко, головним державним інспектором Виноградівського відділу по роботі з податковим боргом В. Деяк, Т.в.о. директора ДП «Закарпатський облавтодор» Я.О Попдякулич, відповідальною особою за зберігання описаного майна В.Попп.
- від 22.11.2022 №12 на загальну суму 950,00 грн, а саме: Самоскид, марка БелАЗ, 75405, заводський номер X1R754050M0014763, номер двигуна 12294, АОТ00960. Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 350,00 грн; Бульдозер, модель на базі Т-130М, заводський номер 111098, номер двигуна НОМЕР_30 , АОТ00959. Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 0,00 грн; Бульдозер, модель Т-130М, заводський номер 140698, номер двигуна НОМЕР_30 , номерний знак НОМЕР_31 . Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 0,00 грн; Бульдозер, модель Т-130М, заводський номер 11098, номер двигуна НОМЕР_32 , номерний знак НОМЕР_33 139. Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 0,00 грн; Навантажувач фронтальний, марка STALOWA WOLA, модель L-34, заводський номер 14718, номер двигуна НОМЕР_34 , номерний знак НОМЕР_33 140. Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 0,00 грн; Бульдозер, модель Т- 330Р-1-01, заводський номер 416-03-88, номер двигуна НОМЕР_35 , номерний знак НОМЕР_36 . Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 600,00 грн; Автонавантажувач, модель В13800010, заводський номер 371, номер двигуна НОМЕР_37 , номерний знак НОМЕР_38 . Кількість 1 шт. Балансова залишкова вартість 0,00 грн. Акт опису майна підписаний податковим керуючим М.І. Левченко, В.В. Капітан, Т.в.о. директора ДП «Закарпатський облавтодор» Я.О. Попдякулич, директором філії "Кіровський спеціалізований кар`єр" В.В. Мазур.
Згідно Витягів про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна від 20.03.2020 №65425948, від 16.12.2020 №69858167, від 22.11.2022 №81360001 на майно платника податків (відповідача), згідно вказаних вище актів опису майна було накладено податкову заставу.
Також, судом встановлено, що рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 22.04.2020 року по справі №260/662/20 стягнуто з ДП «Закарпатський облавтодор» податковий борг у розмірі 25902989,90 грн.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 по справі №260/1543/21 стягнуто з ДП «Закарпатський облавтодор» податковий борг у розмірі 17230402,55 грн.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 29.06.2022 по справі №260/4593/21 стягнуто з ДП «Закарпатський облавтодор» податковий борг у розмірі 2895603,08 грн.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 по справі №260/4871/22 стягнуто з ДП «Закарпатський облавтодор» податковий борг у розмірі 3914890,29 грн.
Вказані рішення суду набули законної сили.
На підставі вищенаведених судових рішень податковим органом були вжиті дії по стягненню коштів з рахунків відповідача шляхом винесення: інкасового доручення №8-13 від 17.03.2021, інкасового доручення №7-13 від 17.03.2021, інкасового доручення № 6-13 від 05.05.2021 року, інкасового доручення № 12-13 від 05.05.2021 року, інкасового доручення № 9-13 від 19.05.2021 року; інкасового доручення № 11-13 від 19.05.2021 року, інкасового доручення № 10-13 від 24.05.2021 року, інкасового доручення № 9-13 від 21.06.2022 року, платіжної інструкції № 9-13 від 21.11.2022 року, платіжної інструкції № 9-13 від 29.11.2022 року, платіжної інструкції № 6-13 від 21.11.2022 року, платіжної інструкції № 10-17 від 24.01.2023 року, платіжної інструкції № 6-13 від 29.11.2022 року, платіжної інструкції № 9-13 від 08.12.2022 року, платіжної інструкції № 9-13 від 26.12.2022 року, платіжної інструкції № 7-17 від 10.01.2023 року, платіжної інструкції № 10-17 від 10.01.2023 року, платіжної інструкції № 10-17 від 16.01.2023 року, платіжної інструкції № 9-17 від 16.01.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 08.02.2023 року, платіжної інструкції № 8-17 від 16.01.2023 року, платіжної інструкції № 7-17 від 16.01.2023 року, платіжної інструкції № 9-17 від 27.01.2023 року, платіжної інструкції № 7-17 від 16.01.2023 року, платіжної інструкції № 9-17 27.01.2023 року, платіжної інструкції № 7-17 від 27.01.2023 року, платіжної інструкції № 8-17 від 27.01.2023 року, платіжної інструкції № 10-17 від 27.01.2023 року, платіжної інструкції № 9-17 від 24.01.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 08.02.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 08.02.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 08.02.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 17.02.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 01.03.2023 року, платіжної інструкції № 8-17 від 24.01.2023 року, платіжної інструкції № 7-17 від 24.01.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 17.02.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 17.02.2023 року, платіжної інструкції № 9-17 від 10.01.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 03.03.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 17.02.2023 , платіжної інструкції № 10 від 03.03.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 03.03.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 03.03.2023 року, платіжної інструкції № 17 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 14 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 12 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 11 від 06.03.20236 року, платіжної інструкції № 15 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 16 від 02.05.2023 року, платіжної інструкції № 18 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 15 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 16 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 21 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 19 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 20 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 22 від 06.03.2023 року, платіжної інструкції № 20 від 17.03.2023 року, платіжної інструкції № 19 від 17.03.2023 року, платіжної інструкції № 21 від 17.03.2023 року, платіжної інструкції № 19 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 20 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 22 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 21 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 18 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 17 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 15 від 19.04.2023 року, платіжної інструкції № 22 від 02.05.2023 року, платіжної інструкції № 21 від 02.05.2023 року, платіжної інструкції № 19 від 02.05.2023 року, платіжної інструкції № 20 від 02.05.2023 року, платіжної інструкції № 18 від 02.05.2023 року; платіжної інструкції № 17 від 02.05.2023 року; платіжної інструкції № 15 від 02.05.2023 року; платіжної інструкції № 19 від 06.06.2023 року, платіжної інструкції № 20 від 06.06.2023 року, платіжної інструкції № 18 від 06.06.2023 року, платіжної інструкції № 15 від 06.06.2023 року, платіжної інструкції № 17 від 06.06.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 09.06.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 21.06.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 09.06.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 21.06.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 09.06.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 09.06.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 21.06.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 21.06.2023 року, платіжної інструкції 7 від 05.07.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 11.06.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 05.07.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 11.07.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 05.07.2023 року, платіжної інструкції № 10 від 11.07.2023 року, платіжної інструкції № 7 від 25.07.2023 року, платіжної інструкції № 8 від 25.07.2023 року, платіжної інструкції № 9 від 02.08.2023 року.
Вищевказані інкасові доручення та платіжні інструкції були повернуті банками без повного виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках Відповідача чи з підстав частини другої статті 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 87.1 статті 87 Податкового кодексу України встановлено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Джерелом самостійної сплати грошових зобов`язань з податку на додану вартість є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому цього пункту та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі сплати податкових зобов`язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов`язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з рахунків платника податків, відкритих у банках, небанківських надавачах платіжних послуг.
Сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також:
а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника);
б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4-1 статті 43 цього Кодексу;
в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України".
Не можуть бути джерелом погашення податкового боргу, крім погашення податкового боргу з податку на додану вартість (крім податкового боргу, що виник до 1 липня 2015 року), кошти на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Для погашення такого податкового боргу за рахунок коштів на рахунку платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, за умови наявності підстав, передбачених статтею 95 цього Кодексу, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, у якому зазначаються найменування платника податків, податковий та індивідуальний податковий номер платника податків та сума податкового боргу, що підлягає перерахуванню до бюджету (крім сум податкового боргу за податковими зобов`язаннями з податку на додану вартість, що підлягали сплаті до державного бюджету та за якими сформовано реєстр для перерахування коштів до державного бюджету з рахунка у системі електронного адміністрування відповідно до пункту 200.2 статті 200 цього Кодексу). Порядок формування та надсилання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, такого реєстру визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з пунктом 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Пунктом 87.3 статті 87 Податкового кодексу України визначено, що не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків: майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави; майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг, оренду, схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління; майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження; Кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім`я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів та попередньої оплати за контрактами підприємств суднобудівної промисловості (клас 35.11 група 35 КВЕД ДК 009:2005), отримані від замовників морських та річкових суден та інших плавучих засобів; майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у тому числі казенних підприємств. Порядок віднесення майна до такого, що включається до складу цілісного майнового комплексу державного підприємства, встановлюється Фондом державного майна України; майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України; майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України "Про заставу"; кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи, що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.
Відповідно до пункту 87.6 статті 87 Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків, що є філією, відокремленим підрозділом юридичної особи, майна, достатнього для погашення його грошового зобов`язання або податкового боргу, джерелом погашення грошового зобов`язання або податкового боргу такого платника податків є майно такої юридичної особи, на яке може бути звернено стягнення згідно з цим Кодексом.
Порядок застосування пунктів 87.5 і 87.6 цієї статті визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Стаття 88 Податкового кодексу України визначає зміст податкової застави, відповідно до пункту 88.1 якої з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (пункт 88.2 статті 88 Податкового кодексу України).
Згідно з підпунктами 89.1.1, 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Відповідно до пункту 89.2 цієї статті даного Кодексу з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
У разі якщо балансова вартість такого майна не визначена, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.
Право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов`язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов`язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.
Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Пунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно з пунктом 89.5 статті 89 Податкового кодексу України у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
Платник податків зобов`язаний не пізніше робочого дня, наступного за днем набуття права власності на будь-яке майно, повідомити контролюючий орган про наявність такого майна. Контролюючий орган зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання зазначеного повідомлення прийняти рішення щодо включення такого майна до акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави та балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, або відмовити платнику податків у включенні такого майна до акта опису.
У разі якщо контролюючий орган приймає рішення про включення майна до акта опису, складається відповідний акт опису, один примірник якого надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
До прийняття відповідного рішення контролюючим органом платник податків не має права відчужувати таке майно.
У разі порушення платником податків вимог цього пункту він несе відповідальність згідно із законом.
Пунктом 89.8 статті 89 Податкового кодексу України визначено, що контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.
Відповідно до пункту 95.1 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно з пунктом 95.2 статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Абзацом другим пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України визначено, що контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Обов`язковими умовами, наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Враховуючи, що податковий борг відповідачем не погашено, його стягнення з рахунків відповідача та за рахунок готівки не відбулося через відсутність грошових коштів на рахунках відповідача у банківських установах, суд дійшов висновку про наявність підстав для надання дозволу на погашення всієї суми податкового боргу за рахунок майна відповідача, вказаного в актах опису майна від 20.03.2015 року № 3/23, від 13.08.2015 року № 4/25, від 22.11.2022 року № 9, від 22.11.2022 року № 10, від 22.11.2022 року № 11, від 22.11.2022 року та на яке поширюється право податкової застави.
Щодо посилань відповідача про застосування до спірних правовідносин норм Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» № 2864-ІІІ від 29.11.2001 року, суд зазначає наступне.
Статтею 1 Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» встановлено мораторій на застосування примусової реалізації майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних капіталах яких частка держави становить не менше 25 відсотків, господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі, визначених частиною першою статті 1 Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності", до вдосконалення визначеного законами України механізму примусової реалізації майна.
Дія мораторію, встановлена частиною першою цієї статті, не поширюється на застосування примусової реалізації майна (за виключенням об`єктів, що відповідно до закону не підлягають приватизації, а також підприємств, перед якими у держави є підтверджена в установленому порядку заборгованість з відшкодування різниці в тарифах на теплову енергію та послуги з опалення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню) для погашення заборгованості перед Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" та її дочірніми підприємствами, що здійснювали постачання природного газу на підставі ліцензії. Порядок реалізації майна встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» для цілей цього Закону під примусовою реалізацією майна підприємств розуміється відчуження об`єктів нерухомого майна та інших основних засобів виробництва, що забезпечують ведення виробничої діяльності цими підприємствами, а також акцій (часток, паїв), що належать державі в майні інших господарських товариств і передані до статутних капіталів, акцій (часток) господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі, визначених частиною першою статті 1 Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності" цих підприємств, якщо таке відчуження здійснюється шляхом: звернення стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою, крім рішень щодо виплати заробітної плати та інших виплат, що належать працівнику у зв`язку із трудовими відносинами, та рішень щодо зобов`язань боржника з перерахування фондам загальнообов`язкового державного соціального страхування заборгованості із сплати внесків до цих фондів, яка виникла до 1 січня 2011 року, та з перерахування органам Пенсійного фонду України заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що дія Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» № 2864-ІІІ від 29.11.2001 розповсюджується на механізм звернення стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою, а не податковим органом.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 28.03.2023 за результатом розгляду справи № 440/11471/21 відступив від висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 25 березня 2021 року у справі №806/1453/17, від 11 лютого 2020 року у справі №818/1604/16, від 31 березня 2020 року у справі №818/2857/14, від 19 січня 2021 року у справі №808/3932/15, відповідно до яких у спорах про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі, вирішуючи питання погашення податкового боргу, прерогативу над нормами Податкового кодексу України мають норми Закону України "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна", яким встановлено мораторій на застосування примусової реалізації майна державних підприємств.
Так, Верховний Суд дійшов висновку, що у разі звернення податкового органу з позовом до суду про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі, застосуванню підлягає Податковий кодекс України, який встановлює механізм і процедуру такого погашення, а норми Закону України "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна" розповсюджуються на механізм звернення стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою, а не податковим органом. Для забезпечення узгодженості судової практики з висновком, викладеним у цій постанові, Верховний Суд зазначає, що під час вирішення тотожних спорів повинні враховуватися наведені висновки щодо застосування норм права незалежно від того, чи перелічені всі постанови Верховного Суду, в яких викладено правову позицію, від якої відступила судова палата у цій справі.
Таким чином, застосовуючи вказаний висновок Верховного Суду, суд в даній справі дійшов висновку, про помилковість доводу представника відповідача про застосування під час судового розгляду цієї справи норм Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна», оскільки до спірних відносин потрібно застосувати норми Податкового кодексу України, який встановлює механізм і процедуру погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Позивачем доведено та наявними в матеріалах справи підтверджено податковий борг відповідача та правомірність звернення до суду з зазначеним позовом, у зв`язку з чим вимоги позовної заяви є обґрунтованими, підтверджені належними та допустимими доказами, а отже такі підлягають до задоволення повністю.
Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) до Дочірнього підприємства «Закарпатський облавтодор «Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Собранецька, буд. 39, код ЄДРПОУ 31179046) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі задовольнити.
2. Надати Головному управлінню ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна Дочірнього підприємства «Закарпатський облавтодор «Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Собранецька, буд. 39, код ЄДРПОУ 31179046), вказаного в Актах опису майна від 20.03.2015 року №3/23, від 13.08.2015 року №4/23, від 22.11.2022 №9, від 22.11.2022 року №10, від 22.11.2022 року №11, від 22.11.2022 року №12 та на яке поширюється право податкової застави.
3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяН.Д. Маєцька
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116052336 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Маєцька Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні