Рішення
від 27.12.2023 по справі 340/6853/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/6853/23

Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Квартирно-експлуатаційного відділу м.Кропивницький, Військової частину НОМЕР_1 за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне квартирно-експлуатаційне управління ЗСУ та Міністерство оборони України про зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до суду з адміністративним позовом в якому просять:

- визнати дії КЕВ м. Кропивницький протиправними щодо відмови у наданні клопотання на виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції та надати їй та членам її сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання;

- зобов`язати- КЕВ м. Кропивницький подати до Головного Квартирно-експлуатаційного Управління ЗСУ клопотання про виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 та надання мені і членам моєї сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання, разом з першим примірником облікової справи та списком розподілу, відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначили, що з 26 червня 2007 року перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов у Кіровоградському гарнізоні. 02 січня 2018 року позивачці надано ордер на службове жиле приміщення за адресою: АДРЕСА_1 із сім`єю у складі 3 осіб, де вони зареєстровані і проживають на даний час.

Станом на 01.08.2023 ОСОБА_1 має календарну вислугу на військовій службі більше 20 років.

16 листопада 2022 року позивач подала рапорт до житлової комісії в/ч НОМЕР_1 про виключення квартири із числа службових та надання її для постійного проживання, як такій, що має вислугу на військовій службі 20 років і більше. Вказаний рапорт вмотивований вимогами Інструкції, а саме, п.10 Розділу 7 Інструкції, чинними на момент подання рапорту, підписаний військовослужбовцем.

Протокольним рішенням житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 17.11.2022 р. №4 вирішено клопотати перед начальником КЕВ м. Кропивницький та житловою комісією Кіровоградського гарнізону, щодо виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 та надання головному сержанту ОСОБА_1 та членам її сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання.

30 червня 2023 року позивач звернулася до начальника КЕВ м. Кропивницький з проханням подати клопотання на виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції та надати їй та членам її сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання. Заява підписана ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (член сім`ї).

Листом начальника КЕВ м. Кропивницький від 21.07.2023 № 1512 позивачу відмовлено у наданні клопотання на виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції та надати мені та членам моєї сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання.

22 серпня 2023 року ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду відкрито провадження по справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження без виклику сторін (а.с. 15).

22 вересня 2023 року ухвалою суду задоволено клопотання Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький та залучено до справи другого відповідача - Військову частину НОМЕР_1 (а.с.41-42).

27.09.2023 (вх. № 25792) на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого, відповідач позовні вимоги не визнає та просить відмовити в їх задоволенні. Свою позицію обґрунтовує тим, що Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький є структурним підрозділом Міністерства оборони України та з питань обліку та розподілу житла керується вказівками та розпорядженнями Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України.

Листом вих. №370/2/7568 від 12.10.2022 року ЦУПЗ повідомив КЕВ м. Кропивницький про те, що "Квартирно-експлуатаційним органам дозволяється надавати пропозиції щодо забезпечення військовослужбовців житлом для постійного проживання шляхом виключення його із службового фонду Міністерства оборони України на розгляд комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями лише після проведення заходів щодо заселення службових жилих приміщень та жилих приміщень для постійного проживання. які надійшли до них на розподіл".

Зважаючи на те, що станом на теперішній час в Кіровоградському гарнізоні є вільні службові жилі приміщення, КЕВ м. Кропивницький не має повноважень для подання документів військовослужбовців до Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України для подальшої передачі на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 02 січня 2018 року отримала ордер на службове приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , де зареєстрована та проживає із сім`єю.

Даний житловий будинок знаходиться на балансі ЖЕО №4 м. Кропивницький Міської ради м. Кропивницького.

Відповідно до витягу з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 №4 від 17.11.2022, житловою комісією прийнято рішення згідно п.10 розділу 7 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністра оборони України від 31 липня 2018 №380 виділити постійне житлове приміщення з числа виключених службових головному сержанту ОСОБА_1 , 1974 р.н., за адресою: АДРЕСА_1 . Склад сім`ї 3 (три) особи. Вона, чоловік ОСОБА_2 , 1972 р.н., донька - ОСОБА_3 , 1998 р.н. Вислуга позивача в календарному обчисленні становить 20 років. На квартирному обліку з 26.06.2007 року на першочерговій черзі з 23.12.2016.

30 червня 2023 року ОСОБА_1 звернулась до начальника КЕВ м. Кропивницький з проханням подати клопотання на виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції та надати їй та членам її сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання.

Листом від 21.07.2023 №1512 начальник КЕВ м. Кропивницький повідомив позивачів про тим що, в зв`язку з тим, що в Кіровоградському гарнізоні є незаселене службове житло квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький відсутні правові підстави надавати пропозиції на розгляд Комісії щодо забезпечення військовослужбовців житлом для постійного проживання.

Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернулась до суду із даним позовом.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.

Відповідно до пункту 2 статті 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» квартири, віднесені у встановленому порядку до числа службових, не підлягають приватизації.

За змістом статті 118 Житлового кодексу України службові жилі приміщення призначаються для заселення громадянами, які у зв`язку з характером їх трудових відносин повинні проживати за місцем роботи або поблизу від нього. Жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті ради.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.

Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.

Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.

Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 3 серпня 2006 року, а саме пунктом 3 встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання проводиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Так, Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями передбачено чотири способи забезпечення житлом військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше:

1) наданням один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного новозбудованого;

2) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного з числа службового;

3) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб;

4) надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Таким чином, позивач має право обрати будь - який спосіб для забезпечення житлом, оскільки вказаним Порядком не передбачено, що Квартирно-експлуатаційний відділ повноважний вирішувати, яким чином забезпечити військовослужбовців житлом.

Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями у п. 11 встановлено механізм виключення житлового приміщення з числа службового, а саме: виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно - експлуатаційного органу.

Пунктом 10 розділу 7 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України № 380 від 31 липня 2018 року, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 06 вересня 2018 року, передбачено, що військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю І чи ІІ групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3-7 цього розділу.

Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком.

Питання виключення квартир з числа службових на засіданнях Комісії з контролю за розподілом житла у гарнізонах ЗС України слід розглядати за такими критеріями: для військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі не менше 20 календарних років, а для осіб, звільнених у запас або відставку, які звільнені з військової служби за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку з реформуванням ЗС України, зі скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі - незалежно від вислуги років; для сімей померлих (загиблих) військовослужбовців, сімей, які мають у своємускладі інвалідів та тяжкохворих».

Отже, позивачем дотримано всі умови, що визначені Інструкцією, а саме позивач проходить військову службу у Збройних Силах України, у військовій частині, має військову вислугу більше 20 років перебуває на квартирному обліку для отримання постійного житла в загальній черзі з 26.06.2007 та у першочерговій з 23.12.2016 але постійного житла до цього часу не отримала.

Питання виключення житла з числа службового має вирішуватися виконавчим комітетом Кропивницької міської ради, а не відповідачем.

Відповідач лише повинен подати клопотання за заявою військовослужбовця про розгляд цього питання разом з клопотанням начальнику гарнізону та командира військової частини.

При цьому, не подаючи відповідне клопотання, відповідач порушує конституційні права позивача на житло та гарантії, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», в той час як чинним законодавством не встановлено підстав для відмови квартирно-експлуатаційного органу у поданні клопотання про виключення житлового приміщення з числа службового до виконавчого органу відповідної ради.

Внаслідок бездіяльності відповідача, позивач фактично позбавлений можливості реалізувати свої права на житло, що є порушенням житлових прав у розумінні ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 2 грудня 2010 року у справі «Кривіцька та Кривіцький проти України», яке набуло статусу остаточного 2 березня 2011 року, визнано, що в цій справі мало місце порушення прав заявників, гарантованих ст. 8 Конвенції. Зокрема Європейський суд з прав людини констатував, що заявників було позбавлено адекватних процесуальних гарантій у процесі прийнятій рішення щодо їхнього права на житло. Пунктом 51 вказаного Рішення встановлено, що з огляду на ненадання державними органами належного обґрунтування для відхилення доводів заявників. Суд зазначив, що заявників було позбавлено адекватних процесуальних гарантій у процесі прийняття рішення щодо їхнього права на житло.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

в и р і ш и в

Позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача головне квартирно-експлуатаційне управління ЗСУ та Міністерство оборони України про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати дії КЕВ м. Кропивницький протиправними щодо відмови у наданні клопотання на виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції та надати мені та членам моєї сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання.

Зобов`язатиКЕВ м. Кропивницький подати до Головного Квартирно-експлуатаційного Управління ЗСУ клопотання про виключення з числа службових квартиру за адресою АДРЕСА_1 та надання ОСОБА_1 і членам її сім`ї квартиру за адресою АДРЕСА_1 для постійного проживання, разом з першим примірником облікової справи та списком розподілу, відповідно пункту 3-7 розділу 7 Інструції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА

Дата ухвалення рішення27.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116052779
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/6853/23

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 27.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні