КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/6705/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Казанчук Г.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_4, Херсонської міської військової адміністрації, Управління соціальної політики Херсонської міської ради про зобов`язання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВИКЛАД ОБСТАВИН:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовною заявою (а.с.17-20 т.2), в подальшому уточненою від 06.09.2023 року, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідачів Міністерства оборони України та ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 і проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї;
- визнати протиправною бездіяльність відповідачів Херсонської міської військової адміністрації та Управління соціальної політики Херсонської міської ради по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна та зобов`язати відповідачів вчинити щодо позивачів наступні дії:
1. Міністерству оборони України, через ІНФОРМАЦІЯ_4 або безпосередньо, надати позивачам статус членів сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , надати позивачам Довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, нарахувати та виплатити позивачам передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інших виплат за загиблого члена сім`ї;
2. Херсонський міській військовій адміністрації та Управлінню соціальної політики Херсонської міської ради оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї та виплати, які належать позивачам як членам сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , а також встановити позивачам пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50-відсоткової скидки, а також, інші пільги на лікування та навчання.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач зазначив, що 09.06.2023 року він дізнався про загибель ІНФОРМАЦІЯ_2 свого батька, який загинув при захисту України від агресора. ОСОБА_1 , як особа, яка має право на отримання грошового забезпечення та всіх доплат до цього грошового забезпечення, суми в 1000000 грн., знижки в розмірі 50% на оплату комунальних послуг, а також інші пільги встановлені законодавством України. Для отримання вищевказаних коштів та пільг, ОСОБА_1 має право отримати від командування 57-оїокремої мотопіхотної бригади ЗСУ довідку для осіб, які захищали незалежність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, проте йому не відома поштова адреса та засоби зв`язку 57-ої бригади, а тому вважає, що таку довідку повинен видати ІНФОРМАЦІЯ_4 безпосередньо, Міністерство оборони України, а тому позивач звернувся із заявою від 09.06.2023 року. На вказану заяву позивач, як на його думку, отримав нечітку відповідь ІНФОРМАЦІЯ_4 від 21.06.2023 року, проте інші відповідачі відповіді не надали.
Представник Міністерства оборони України (надалі відповідач 1, а.с.52-57 т.1) подав відзив на позов та додаткові пояснення до відзиву (а.с.89-91 т.1), у якому заперечував проти задоволення позову, оскільки заявлена вимога щодо надання статусу члена сім`ї полеглого воїна не належить до компетенції Міністерства оборони України. Стосовно позовної вимоги про зобов`язання надати довідки для членів сімей осіб, які захищали України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, представник МОУ вказує, що виданню вказаної довідки передує чітко встановлена процедура, яка в даному випадку не була дотримана позивачем. Щодо позовної вимоги стосовно виплат та пільг, які призначаються та виплачуються членам сімей, осіб, які визнані членами сім`ї загиблого, представник МОУ зазначив про недотримання процедури отримання вказаної допомоги.
Управління соціальної політики Херсонської міської ради (далі відповідач 2, а.с.138-142 т.1) направлений відзив на позов, у якому вказано, що із фіскального чеку, наданого позивачем в якості доказу направлення відповідного звернення неможливо встановити куди і кому було здійснення відправленням. Вказує на те, що до управління соціальної політики Херсонської міської ради звернення ОСОБА_1 не надходило.
Від Херсонської міської військової адміністрації (надалі відповідач 3, а.с.109-123 т.1) надійшов відзив на позов, в якому вказані заперечення проти позову, оскільки згідно повноважень, визначених статтею 15 ЗУ ''Про правовий режим воєнного стану'', військова адміністрація населеного пункту не має компетенції щодо встановлення пільг як членам сім`є загиблого військовослужбовця, по оформленню та виплати грошової компенсації та встановлення пільг, пов`язаних із набуттям вказаного статусу, а тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
ІНФОРМАЦІЯ_4 правом надання відзиву не скористався.
Позивач надав відповідь на відзив Херсонської міської військової адміністрації, вказавши, що отримавши заяву від 09.06.2023 року, Херсонська МВА не надало жодної відповіді на його заяву. Позивач зазначає, що він не відповідає за незнання підзаконних актів органів державного керівництва та наказів міністерств і відомств, а тому не повинен їх знати. Вказує, що Міністерство оборони України, отримавши від нього заяву від 09.06.2023 року, зобов`язана була провести необхідну перевірку і своєчасно здійснити одноразові та систематичні виплати за загиблого батька та встановити йому всі пільги, які передбачені діючим законодавством як члену сім`ї загиблого воїна (а.с.205-207 т.1).
Рух справи:
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду ухвалами від 21.08.2023 року та 11.09.2023 року залишила без руху позовну заяву ОСОБА_1 та встановила десятиденний строк для усунення її недоліків. Недоліки позовної заяви усунуто.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, сторонам встановлено строк на подання процесуальних заяв.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 року подальший розгляд цієї справи вирішено здійснити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.10.2023 року задоволено заяву представника Міністерства оборони України та дозволено приймати участь в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.10.2023 року задоволено заяву представника Херсонської міської військової адміністрації та дозволено приймати участь в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 року задоволено заяву представника Херсонської міської військової адміністрації та дозволено приймати участь в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 року витребувані додаткові докази.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.12.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про залучення у якості відповідача Херсонського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.12.2023 року витребувані додаткові докази.
Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд, -
В С Т А Н О В И В:
Згідно свідоцтва про народження Серія НОМЕР_1 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , батьком якого є ОСОБА_2 , який ІНФОРМАЦІЯ_2 загинув під час російського вторгнення в Україну (а.с.26, 27 т.1)
Позивач вказує, що про вказані обставини він дізнався лише у червні 2023 року.
ОСОБА_3 та ОСОБА_1 , адресовані Міністерству оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_4 та управлінню соціальної політики Херсонської міської ради від 09.06.2023 року про те, що ОСОБА_1 має право на отримання від військової частини де служив його батько, грошового забезпечення та всіх доплат та цього грошового забезпечення, суму 1000000 гривень, знижки в розмірі 50% на оплату комунальних послуг (далі заява 1, а.с. 22 т.1).
ОСОБА_3 та ОСОБА_1 подали до Херсонської міської військової адміністрації заяву про виплату сум грошового утримання та суми в розмірі 1000000 грн. як виплати за загиблого військовослужбовця ОСОБА_2 та здійснити інші грошові виплати членам сім`ї загиблого героя та про встановлення пільг по сплаті комунальних послуг та інших пільг передбачених нормами діючого законодавства (далі заява 2, а.с.24 т.1).
Не отримавши грошових виплат та статусу члена сім`є полеглого воїна, позивач звернувся до суду.
Щодо позовних вимог спрямованих до Міністерства оборони України (відповідач 1), суд вказує наступне.
Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади, який, згідно статті 19 Конституції України, зобов`язаний діяти у межах та у спосіб повноважень, визначених законодавством.
Позивач просить визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 і проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї та зобов`язання відповідача 1, через ІНФОРМАЦІЯ_4 або безпосередньо, надати статус члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , надати Довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, і нарахувати та виплатити передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інших виплат за загиблого члена сім`ї.
Отже, до відповідача 1 спрямовані позовні вимоги щодо отримання довідки, надання відповідного статусу та виплати грошових виплат.
1.Порядок оформлення та видачі довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений наказом Міністерства оборони України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Генеральної прокуратури України 16.12.2015 № 726/1220/2596/5/1581/526/800/ 444/745/780/402 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2015 р. за № 1587/28032 (далі Порядок оформлення та видачі довідки) визначає процедуру оформлення та видачі довідок для членів сімей військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту України, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення (далі - довідка).
У пунктах 2 та 3 Порядку оформлення та видачі довідки визначено, що довідка видається членам сімей осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку, на яких поширюється дія абзацу восьмого пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та є підставою для оформлення органами праці і соціального захисту населення посвідчення з написом "Посвідчення члена сім`ї загиблого", форма якого наведена у пункті 4 додатка 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 року № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни".
Довідка оформлюється в апаратах державних органів, їх регіональних (територіальних) органах, органах управління (військового управління), військових частинах (підрозділах), військових (спеціалізованих) навчальних закладах, установах, організаціях, органах та підрозділах цивільного захисту, військових прокуратурах (далі - органи управління, військові частини, установи, організації), до списків яких особи, які загинули (пропали безвісти) або померли, були зараховані для проходження військової служби, зборів військовозобов`язаних, служби у військовому резерві, служби на посадах осіб рядового і начальницького складу (служби цивільного захисту), прийняті на роботу на посади державних службовців або працівників, направлені для безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та перебували безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення згідно з відповідними письмовими наказами (розпорядженнями) керівників органів управління, військових частин, установ, організацій.
Оформлення довідки здійснюється на кожного із повнолітніх членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або законних представників членів сім`ї, зазначених в облікових документах органів управління, військових частин, установ, організацій. Відомості щодо інших членів сім`ї (у тому числі неповнолітніх дітей) заносяться до окремої графи довідки.
Підставою для оформлення довідки є наказ командира військової частини (керівника органу управління, установи, організації) про виключення особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи) у зв`язку із загибеллю, смертю.
У випадках, коли фізичну особу було оголошено судом безвісно відсутньою або померлою, довідка на таку особу оформлюється після рішення суду, яке набрало законної сили, та видання наказу про виключення цієї особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи).
На осіб, які були направлені (евакуйовані) на лікування та померли в закладах охорони здоров`я внаслідок поранень, контузій чи каліцтв, а також захворювань та травмувань, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби (службових обов`язків) під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, після їх виключення зі списків особового складу органів управління, військових частин, установ, організацій та зарахування в розпорядження інших посадових осіб довідки оформлюються підрозділами (посадовими особами), відповідальними за роботу з кадрами (персоналом) тих органів, у розпорядженні яких вони перебували.
Отже, аналізуючи вказані норми Порядку оформлення та видачі довідки, дає підстави дійти висновку, що Міністерство оборони України не наділено обов`язком видавати такі довідки.
Позивач у позові зазначає про, що оскільки йому невідома адреса командування НОМЕР_2 бригади, тому обов`язок по видачу такої довідки покладено на ІНФОРМАЦІЯ_4, який здійснив призов ОСОБА_2 на військову служби. При цьому, через відсутність засобів зв`язку із ІНФОРМАЦІЯ_4 , позивач вказує про обов`язок по видачі довідки лежить на Міністерстві оборони України.
Такі доводи позивача суд оцінює критично, оскільки відсутність адреси та засобів зв`язку із відповідним органом, не може бути підставою для перекладання обов`язку по видачі довідки на центральний орган виконавчої влади - Міністерство оборони України.
Отже, відповідач 1 не наділений повноваженнями по видачі довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а тому у задоволення позовних вимог в цій частини слід відмовити.
2. Право набуття статусу члена сім`є загиблого Захисника України врегульовано Законом України ''Про статус веретаранів війни, гарантії їх соціального захисту'' та Порядком надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2016 (далі Порядок №740).
У статті 10-1 Закону України ''Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту'' вказано, що до членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, зазначених у цій статті, належать, зокрема діти, які не мають (і не мали) своїх сімей.
Члени сімей осіб, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву (звернення) в паперовій або електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та/або Єдиного державного реєстру ветеранів війни в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до органу, уповноваженого надавати статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, із зазначенням відомостей, необхідних для надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, або додати копії відповідних документів (за наявності), засвідчені підписом суб`єкта звернення. У разі відсутності таких документів (відомостей) вони витребовуються в уповноваженого органу або в особи у рамках міжвідомчої взаємодії суб`єктів владних повноважень у формі документів або відомостей не пізніше ніж через п`ять календарних днів з дати надходження заяви (звернення). Уповноважений орган або особа зобов`язані надати запитувані документи (відомості) або повідомити обґрунтовану причину їхньої відсутності не пізніше ніж через 15 календарних днів з дати надходження такого запиту. Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відповіді на запит орган, уповноважений надавати статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймає рішення про надання відповідного статусу.
Отже, оскільки статус члена сім`ї загиблого (померлого) надають структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, а не Міністерство оборони України. А тому у задоволенні позовних вимог, спрямованих до Міністерства оборони України щодо отримання статусу члена сім`ї загиблого також слід відмовити.
3. На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 ''Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію'' Кабінет Міністрів України 28.02.2022 прийняв Постанову №168 ''Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану'' (далі - Постанова №168).
Пунктом 2 Постанови №168 від 28.02.2022 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.
У абзацах шостому та сьомому пункту 2 Постанови №168 визначено, що виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).
Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку державного сектору, зазначеного одержувачем у заяві.
Отже, Постанова №168 є нормативно-правовим актом, який встановлює право на отримання одноразової грошової допомоги та її суму, водночас ця Постанова №168 не містить зафіксованого порядку та строків її виплати.
Наказом Міністерства оборони України від 21.01.2023 року №45, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 січня 2023 р. за № 176/39232 відповідно до Закону України ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 ''Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану'' затверджений Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (далі Порядок №45).
Пунктом 1.7 Порядку №45 визначено, що ОГД призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.
У ''розділі IV Алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД'' Порядку №45 встановлено, що члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2.
Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням.
У разі відсутності документів, які підтверджують загибель військовослужбовця (смерть померлого внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини у період дії воєнного стану, що настала не пізніше, ніж через один рік після такого поранення (контузії, травми, каліцтва)), та виплату йому винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», районний (міський) ТЦКСП здійснює розшук відсутніх документів шляхом направлення запитів до військової частини (лікувального закладу), обласного (Київського міського) ТЦКСП, підрозділу персоналу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України.
Обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2).
На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України).
Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).
Комплект документів надсилається з використанням системи електронного документообігу, для цього він сканується у один файл формату PDF, на який накладається кваліфікований електронний підпис. У разі тривалої відсутності зв`язку (понад 5 робочих днів) комплект документів надсилається на паперових носіях, а після відновлення зв`язку - невідкладно ще раз з використанням системи електронного документообігу.
Якщо після надсилання документів для призначення та виплати ОГД отримано документи (інформацію) щодо інших осіб, які можуть бути віднесені до зазначених у статті -161 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» або можуть звернутися за призначенням та виплатою цієї допомоги, не пізніше наступного робочого дня повідомляє про це Департамент соціального забезпечення встановленим порядком.
Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ТЦКСП документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.
Згідно пункту 4.4 Порядку №45 Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ТЦКСП документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.
У разі отримання листа Кадрового центру Збройних Сил України щодо відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення не пізніше 5 робочих днів повідомляє про це обласний (Київський міський) ТЦКСП, який надіслав документи, для інформування про це військової частини та членів сім`ї загиблого. Через 30 днів після отримання листа з ТЦКСП щодо проведеного інформування повторно надсилає відповідний запит. У разі повторного підтвердження відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану за результатами отриманого листа Кадрового центру Збройних Сил України подає документи на розгляд Комісії Міноборони.
Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних (Київського міського) ТЦКСП результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції.
В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.
У пункті 2 Положення про Комісію Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум З метою забезпечення виконання покладених на неї завдань, затвердженого наказом Міністерства оборони України 26.10.2016 №564 та зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 17.11.2016 за №1497/29627 визначено, що Комісія зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення (відмову у призначенні) одноразової грошової допомоги в місячний строк із дня надходження всіх необхідних документів.
Представник Міністерства оборони України в судовому засіданні наголошував на тому, що до Комісії не надходило відповідного пакету документів щодо призначення ОГД ОСОБА_1 .
Грошове забезпечення, право на яке виникло у військослужбовця включно до дня його загибелі виплачується членам сім`ї військовою частиною де проходив військову службу військовослужбовець, а не Міністерство оборони України.
У листі Міністерства оборони України від 11.10.2023 року вказано про те, що у зв`язку у військовій частині НОМЕР_3 заяви ОСОБА_1 все належне грошове забезпечення ОСОБА_2 було нараховано та виплачено його матері, ОСОБА_4 , відповідно до її заяви (а.с.246-250 т.1).
Отже, аналіз наведеної норми свідчить, що Міністерство оборони України жодного рішення відносно позивача через відсутність відповідного пакету документів не приймало, а тому у задоволенні позову до Міністерства оборони України слід відмовити.
Міністерство оборони України не наділо повноваження стосовно видачі довідок
Враховуючи вищеописане, суд дійшов висновку, що позовні вимоги спрямовані до Міністерства оборони України не підлягають задоволенню, а у задоволенні позову у цій частині, слід відмовити.
Стосовно позовних вимог до Херсонської міської військової адміністрації про визнання протиправною бездіяльність по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна та зобов`язання Херсонську МВА оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї та виплати, які належать позивачу як члену сім`ї загиблого та встановлення пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50 % та інші пільги на лікування, суд зазначає наступне.
Закон України ''Про правовий режим воєнного стану'' визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.
Згідно частинами 1, 3 статті 4 Закону України ''Про правовий режим воєнного стану'' на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналізуючи зміст статті 15 Закону України ''Про правовий режим воєнного стану'' суд дійшов висновку, що Херсонська міська військова адміністрація не має повноважень та компетенції щодо встановлення пільг як членам сім`ї загиблого військовослужбовця, оформлювати та виплачувати грошові компенсації за загиблого члена сім`ї військовослужбовця, а також встановлювати пільги, пов`язані із набуттям статусу члена сім`ї загиблого.
Водночас, представник Херсонської МВА зазначив в судовому засіданні, що на електронну пошту Херсонської МВА 14.07.2023 року надійшло звернення на ім`я начальника Херсонської МВА від ОСОБА_3 та ОСОБА_1 по загиблому ОСОБА_2 , який присвоєно №К-2060, яке опрацьоване на нього надана відповідь, у якій роз`яснено заявникам, що для отримання відповідного статусу необхідно надати довідку військового командування правового статусу загиблого військовослужбовця. Тому, без повного пакету необхідних документів, розгляд питання щодо виплат компенсації та надання пільг є передчасним (а.с.166-168 т.2).
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, спрямованих до Херсонської міської військової адміністрації, оскільки остання не допускала порушення прав позивача.
Стосовно позовних вимог до Управління соціальної політики Херсонської міської ради по встановленню пільг позивачу як члену сім`ї загиблого воїна та зобов`язання оформити та виплатити грошові компенсації за загиблого члена сім`ї та виплати, які належать позивачу як членам сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , а також встановити позивачам пільги в сплаті вартості комунальних послуг в розмірі 50-відсоткової скидки, а також, інші пільги на лікування та навчання.
Управління соціальної політики Херсонської міської ради не є компетентним органом щодо виплати грошової компенсації за загиблого члена сім`ї та інших пов`язаних виплат, які належать позивачу, як члену сім`ї загиблого, а тому в цій частині позовних вимог слід відмовити.
Управління соціальної політики Херсонської міської ради є виконавчим органом міської ради та утворюються міською радою.
Як у відзиві на позов, так і в судовому засіданні, представник управління наголошувала на тому, що до управління не надходило жодного звернення позивача із відповідним пакетом документів щодо надання йому статусу члена сім`ї загиблого Захисника.
Позивач, до матеріалів позову долучив копію заяві від 09.06.2023 року, у якій просив встановити ОСОБА_1 пільги по сплаті комунальних послуг та інших пільг передбачених нормами діючого законодавства (а.с.22 т.1). Як доказ направлення вказаної заяви долучена копія фіскального чеку від 09.06.2023 року (а.с.23 т.1).
Принагідно суд зауважує, що позивачем не надано повідомлення про вручення поштового відправлення, яке б беззаперечно свідчило про отримання управлінням його заяви.
Представник управління соц.політики у відзиві зазначила, що за наслідком перевірки трекінгу відправлення за № 2500676472800 (зазначений у фіскальному чеку) на офіційному сайті АТ ''Укрпошта'', це поштове відправлення вручено відправнику за адресою 25015, м. Кропивницький. Тобто, поштове відправлення не було вручено управлінню, а тому відсутні підстави вважати, що останнє допустило бездіяльність у розгляді такого звернення. А відтак, у задоволенні позову слід відмовити.
Стосовно позовних вимог до ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 і проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї та зобов`язання надати статус членів сім`ї полеглого воїна ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , надати позивачам Довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, нарахувати та виплатити позивачам передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інших виплат за загиблого члена сім`ї.
Позовні вимоги скеровані до ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо надання позивачу статусу члена сім`ї полеглого Захисника не підлягають задоволенню, оскільки ІНФОРМАЦІЯ_4 не наділений повноваженнями щодо надання статусу члена сім`ї полеглого Захисника.
Досліджуючи зміст заяви позивача від 09.06.2023 року, яка адресована Херсонському об`єднаному міському територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, натомість відповідачем вказаний інший орган - ІНФОРМАЦІЯ_4.
Херсонський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки на вимогу суду також надав інформацію від 19.12.2023 року №5/285 у якій вказано, що на адресу ІНФОРМАЦІЯ_4 звернень згідно вимог наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023 року ''Про порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану'' не надходило (а.с.70 т.2).
На виконання вимог ухвали суду, Херсонський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки надав суду інформацію про те, що заяви та документів, згідно вимог Наказу Міністерства оборони України №45 від 30.01.2023 року ''Про порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану'' на адресу ІНФОРМАЦІЯ_4 від ОСОБА_5 не надходило (а.с.67 т.2).
Принагідно суд зауважує, що неодноразово судом (ухвалами суду від 17.10.2023 року, 13.11.2023 року було запропоновано позивачу уточнити позовні вимоги, проте, на пропозицію суду позивачем не надавались заяви. Сам позивач в судове засідання не з`являвся, тому суд розглядає справу саме за позовними вимоги, вказаними самим позивачем.
Отже, предметом спору даної справи, в частині вимог спрямованих до ІНФОРМАЦІЯ_4 є наявність протиправної бездіяльності щодо не проведення відповідних грошових виплат позивачу за загиблого члена сім`ї та зобов`язання нарахувати та виплатити позивачам передбачені грошові виплати в розмірі 1000000 гривень та інших виплат за загиблого члена сім`ї.
Суд вдруге вказує, що пунктом 1.4 Порядку №45 визначено, що особи, які мають право на отримання ОГД, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі (смерті) особи, зазначеної у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», що вказана у свідоцтві про смерть. Право осіб на отримання ОГД визначається станом на дату загибелі (смерті) військовослужбовця.
Частиною першою статті 16-1 Закону України ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей'' у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).
Відповідно до пункту 1.7 Порядку №45 ОГД призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.
У Додатку 2 до Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (пункт 3.1 розділу III) наведений перелік документів, які надають члени сім`ї до районного (міського) ТЦКСП для призначення та виплати ОГД.
Матеріали справи не містять доказів звернення позивача до ІНФОРМАЦІЯ_4 із заявою про призначення та виплати ОГД із відповідними додатками, визначеними Порядком №45.
Отриманню ОГД має передувати подання позивачем заяви із додатками, водночас, відсутність вказаного, спростовує наявність бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо невиплати такої допомоги.
Згідно з частинами 1 і 2 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист; захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також у будь-який спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до правових позицій Великої Палати Верховного Суду, зокрема, у постановах від 28 листопада 2018 року у справі №607/6092/18, від 05 червня 2019 року у справі №607/6865/18, від 11 червня 2019 року у справі №917/1338/18, визначення предмета, підстав позову та відповідача у спорі - це право, яке належить позивачу; натомість установлення обґрунтованості позову - це обов`язок суду, який здійснюється під час розгляду справи, а не на стадії відкриття провадження.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження про порушення прав було обґрунтованим. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення (висновок, що сформований у постанові Верховного Суду України від 15 листопада 2016 року у справі №800/301/16).
Відсутність спору на день звернення позивача до суду, у свою чергу, взагалі виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту (висновок, сформований у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі №802/2474/17-а; провадження №11-1081апп18).
Враховуючи вищезазначене, суд констатує про відсутність порушеного права позивача щодо неотримання грошових виплат, встановлення пільг, оскільки матеріали справи не містять доказів на звернення позивача із відповідними заявами в розрізі суб`єктів.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, з огляду на передчасність звернення позивача до суду, оскільки ні управління, як орган, який уповноважений на прийняття рішення щодо надання статусу члена сім`ї загиблого, ні ІНФОРМАЦІЯ_4, як уповноважений орган на розгляд заяви про виплату грошових виплат, не отримували звернення за формою із відповідними додатками, визначеними спеціальним законодавством, та відповідно не допускали протиправної бездіяльності щодо ненадання статусу та не виплати грошових виплат.
Вказане свідчить про відсутність порушеного права позивача.
Судові витрати не розподіляються.
Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ; адреса проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_4 ) до Міністерства оборони України (пр. Повітрофлотський, 6, м. Київ, 01008; код ЄДРПОУ 00034022), ІНФОРМАЦІЯ_4 (АДРЕСА_3; код ЄДРПОУ НОМЕР_5), Херсонської міської військової адміністрації (просп. Ушакова, 37, м. Херсон, 73000; код ЄДРПОУ 26084619), Управління соціальної політики Херсонської міської ради (вул. Потьомкіна, 29, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 44732846).
Рішення суду направити сторонам.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Повний текст рішення суду складено 29.12.2023 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. КАЗАНЧУК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116052807 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. КАЗАНЧУК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні